|
U Highbrow/Lowbrow Lorens Levin se vajka nad �injenicom da je �ekspir izgubio
svoje mesto u pop kulturi dvadesetog, nasuprot sveprisutnoj popularnosti koju
je u�ivao u devetnaestom veku. "Mada sredinom dvadesetog veka u na�oj
kulturi nijedan dramski pisac nije bio poznatiji, po�tovaniji i �e��e citiran
od �ekspira, priroda njegove veze s ameri�kom publikom se promenila: vi�e joj
nije blizak i ne predstavlja deo njene kulture, vi�e ne stanuje u njenim pozori�tima
ili na filmskim i televizijskim ekranima koji su postali ekvivalent dvadesetog
veka za pozornicu... Pre�ao je u vlasni�tvo obrazovanih slojeva dru�tva koji su
�irili njegove komade u cilju prosve�ivanja prose�nih ljudi, ali ne s namerom
da ih zabave, ve� radi njihovog obrazovanja..." U devetnaestom veku predstave
Bardovih komada pose�ivali su svi dru�tveni slojevi, a �ak su i doseljenici na
zapadu dr�ali �ekspirove komade na polici tik do Biblije. Deo razloga ove popularnosti,
tvdi Levin, le�ao je u na�inu na koji su ovi komadi bili integrisani u druge vidove
popularne kulture. Radije nego da ih igraju na ozbiljan na�in, kao primer reprezentativne
ili elitne kulture koja se ne sre�e na svakom koraku, �ekspirove komade igrali
su s plesa�ima, akrobatama, klovnovima, uz �este interludije i sli�no. Sami komadi
mogli su se izvoditi i bez svega toga, ali su im ipak dodavani "laki"
detalji, posebno osmi�ljeni da zabave. Kako se devetnaesti vek bli�io kraju, ova
praksa po�ela je da odumire a komadi su se igrali u izvornom obliku, poput koncentrisane
doze kulture koju treba uzimati kao lek - koristan, ali ne i prijatan. Te�ko
se mo�e re�i kako �ekspir u dvadesetom veku "vi�e ne predstavlja deo kulture".
Uz �itavo mno�tvo filmovanih verzija njegovih komada i ponovno otvaranje pozori�ta
Glob, �ekspir zapravo u�iva sve ve�u popularnost. Ipak postoji uverenje, naro�ito
u akademskim krugovima, da je �ekspirova popularnost umnogome opala. Levin opisuje
prepuna pozori�ta i istovremene postavke HAMLETA, doseljenike kako glasno iz zabave
�itaju drame, ali i savremene nau�nike koji smatraju da su se ova le�erna bliskost
i svakodnevni kontakt sa �ekspirom izgubili. Mnogi nau�nici okrivljuju za to promene
u srednjem obrazovanju; po�to �ekspir vi�e nije obavezno �tivo, njegova popularnost
je opala. Me�utim, ovo vi�enje zasnovano je na uverenju da njegovi komadi predstavljaju
nedeljive celine. Da bi se smatrao za "�ekspira" tekst se mora igrati
u celosti (bez uobi�ajenih skra�enja). Levin govoto isklju�ivo ima u vidu predstave
igrane na osnovu celovitog teksta; one mogu imati dodatke, ali sami komadi moraju
se prikazivati u celosti da bi bili razmatrani kao pravi primer �ekspira. A u
dvadesetom veku �ak i samozvani kriti�ar kao �to je Geri Tejlor u svojim raspravama
o �ekspiru uzima u obzir samo potpuna izvo�enja. On �tavi�e tvrdi da je "�ekspir
definisan kao neko ko se odupire definiciji. On ne komunicira nijednim posebnim
zna�enjem; umesto toga obe�ava neiscrpno mno�tvo zna�enja" (Reinventing Shakespeare,
311); Tejlor se, zapravo, ipak zadovoljava definisanjem �ekspira u granicama njegovog
teksta. Popularna kultura je, s druge strane, pro�dirala ove drame, pre�vakavala
ih, gutala i inkorporirala u druge tekstove. Nasuprot devetnaestovekovnom metodu
prikazivanja �ekspira, dvadeseti vek je raskomadao tekstove u fragmente (kao i
legendu o samom njihovom tvorcu) i ubacivao njihove deli�e u druge oblike popularne
kulture. Od reklama i filmova do rok'n' rola, scene iz najpoznatijih komada nalaze
se u opticaju unutar drugih dela, ponekad integrisane, a nekad ne. Pitanje koje
treba postaviti jeste kakva je svrha �ekspira u ovakvom, fragmentarnom obliku. Popularna
kultura �esto uzima �ekspira kao gest prihvatanja visoke kulture ili kao te�nju
za srodstvom s njom. Nau�nici mo�da razmatraju �ekspira kao izvorno popularnog
dramati�ara, i, u pore�enju s aluzivnim, knji�kim tekstovima kao �to su VILINSKA
KRALJICA ili PUSTA ZEMLJA, vide njegova dela kao pristupa�na i popularna, ali
u ve�ini popularnih kulturnih relacija �ekspir va�i za predstavnika visoke kulture.
Zahvaljuju�i �injenici da je toliko poznat (kako usled zastupljenosti u srednjoj
�koli tako i zbog one vrste heterogene i fragmentarne prisutnosti kojom se i bavi
ovaj tekst), �ekspir omogu�ava uspostavljanje mosta izme�u takozvane visoke i
popularne kulture. Upravo zbog ove poznatosti, veliki broj gledalaca s lako�om
mo�e da shvati reference na njegova dela i sam mit o njegovom �ivotu, a time se
stvara verovanje o bliskoj vezi koja postoji ili bi mogla da postoji (ukoliko
postoji i �elja za tim) izme�u teksta i samih gledalaca, i visoke kulture. Tako
�ekspir na vi�e na�ina predstavlja vezu izme�u efemernog, zabavi okrenutog sveta
popularne kulture i (po op�tem uverenju) kulturno zna�ajnog sveta visoke kulture.
Kako i kada je do�lo do toga? �ekspirovi fragmenti naj�e��e se upotrebljavaju
da bi se uspostavila veza publike i teksta popularne kulture. To mo�e biti ili
veza publike i teksta nasuprot spolja�njem svetu, ili na�in odre�ivanja specifi�nih
likova u tekstu popularne kulture, kako bi se publici prikazala srazmerna/prikladna/relativna
njihova vrednost. Savr�en primer za to nalazimo u filmu PRI�A IZ LOS AN�ELESA
(LA Story) Stiva Martina iz 1991. godine. LA STORY je istovremeno i oma� i
napad na kulturu Los An�elesa. Martin igra ulogu Harisa Telemahera koji, uprkos
"doktoratu iz umetnosti i dru�tvenih nauka", radi kao otka�eni TV spiker
vremenske prognoze, �iji zadatak nije izve�tavanje o teku�im vremenskim promenama
(u Los An�elesu je uvek 35 stepeni i sun�ano) ve� da na komi�an na�in komentari�e
uticaj vremena na telefone u kolima i perike. U jednoj od prvih scena �ef ka�e
Harisu da nije u dovoljnoj meri otka�en: nare�eno mu je da bude "vi�e otka�en,
a manje intelektualac". Istina zapravo le�i u �injenici da je Haris u dovoljnoj
meri sklon razmi�ljanju da bi shvatio kako ga upravo apsurdnost njegovog posla
i njegove nedoli�ne ironije u televizijskom nastupu predstavljaju kao "intelektualca".
Haris zapo�inje film pozajmljuju�i govor D�ona Gonta iz RI�ARDA II, koji zavr�ava
sa "ovaj Los An�eles" umesto "ova Engleska". On posebno nagla�ava
da je re� o �ekspirovom tekstu, ali bez ikakvog po�tovanja tvrdi da je �ekspir
pisao o Los An�elesu. Kasnije, dok �eka da se njegova devojka spremi za zajedni�ki
izlazak na ru�ak, on ponovo pose�e za �ekspirom: "Sede�i ovde, razmi�ljao
sam o jo� jednoj stvari koju je �ekspir rekao. On je rekao: 'Hej, �ivot je tako
glup. Na sve strane gu�va, a love nigde.' Naravno, to je parafraza. '�ivot je
pri�a koju pri�a ludak./ Puna buke i besa/i ne zna�i ni�ta.'" Ova dva
na�ina upotrebe �ekspira ocrtavaju Harisa kao lik koji bolje poznaje visoku kulturu
od svih svojih kolega u zabavlja�ko-informativnom poslu. S druge strane, parafraza
�ini jezik neposredno razumljivim, dok izbor citata (naro�ito u drugom slu�aju)
zvu�i poznato gotovo svakom ko je pro�ao kroz ameri�ki sistem �kolovanja. Dok
je Haris na taj na�in uzdignut iznad povr�nosti svojih kolega, to ga istovremeno
ne otu�uje od filmske publike. �tavi�e, sa referencama koje se odnose ne samo
na �ekspira ve�, posredstvom �ekspira, na krupnija pitanja kao �to su zna�enje
�ivota ili sre�a, Haris se u odnosu na ostale likove iz filma izdvaja kao neko
ko poseduje izvesnu dubinu i razumevanje �ivota i kulture, kao i ironi�nu distancu
prema apsurdnosti �ivota u Los An�elesu. Me�utim, humoran na�in na koji je visoka
kultura predstavljena pokazuje da on nije odvojen od stvarnosti ili od uzbu�enja
koja pru�a �ivot u gradu kao �to je Los An�eles. To postaje o�igledno u daljem
toku filma, kada on prisustvuje zvani�noj ve�eri na kojoj mu�karac u smokingu
neprekidno nagva�da o svom snu da osnuje muzej. Haris be�i od dosadnog monologa
da bi vodio ljubav u vrtu. Sara MekDoud, �ena s kojom vodi ljubav, jedini je zna�ajan
lik u filmu koji citira �ekspira. Ona je engleska novinarka koja pi�e reporta�u
o Los An�elesu za londonski "Tajms". Haris se odmah zaljubljuje u nju
i �itav zaplet filma razvija se oko trnovite staze njihove istinske ljubavi. Ubrzo
�e gledaoci biti u prilici da se uvere kako je Sara Harisov duhovni srodnik u
lakom premo��avanju jaza izme�u visoke i niske kulture. Dok odlaze s ru�ka gde
su se upoznali, Sara pita Harisa u koje bi doba, tokom jutra, bilo najzgodnije
da pravi veliku buku. On je pita o kakvoj buci je re�, a ona odgovara: "Te�ka,
nepodno�ljiva buka". U narednoj sceni gledalac otkriva da "te�ka nepodno�ljiva
buka" zna�i sviranje trube. Truba se mo�e posmatrati i kao deo visoke (simfonijski
orkestar) ali i popularne (duva�ki opkestar) kulture. U ovom slu�aju, opis zvuka
i �injenica da Sara svira "Sing Do Wa Diddy" a ne klasiku, pribli�ava
je popularnoj kulturi. Ipak je zna�ajno da ona svira simfonijski instrument umesto,
na primer, gitaru. Kao i Haris, koji vozi rolere kroz muzeje, Sara je u dovoljnoj
meri bliska s artefaktima visoke kulture da bi se prema njima mogla odnositi bez
po�tovanja. Drugi lik koji citira �ekspira je semafor na autoputu koji "razgovara"
s Harisom i poma�e mu da promeni �ivot. U zavr�nici filma, kada semafor spaja
Harisa i Saru tako �to prizemlji njen avion u zapanjuju�oj oluji, Haris pita:
"Jesi li to ti uradio? Ili sam ja? �ta se ta�no dogodilo?" Semafor odgovara:
"Na nebu i zemlji ima vi�e stvari, Harise, nego �to tvoja filozofija mo�e
da zamisli." Semafor poseduje vi�e ljudskih osobina, kao i vi�e veza sa sada�njom
kulturom Los An�elesa kao i �ekspirovskom kulturnom pro�lo��u, od ve�ine ljudskih
likova. To pokazuje da je premostiti jaz izme�u visoke i popularne kulture mnogo
zna�ajnije nego biti ljudsko bi�e. Ovo kulturno povezivanje nagla�eno je u
tre�oj sceni u kojoj se koristi �ekspir. Haris pristaje da povede Saru u razgledanje
Los An�elesa. Po�to joj je pokazao ku�e koje su "stare gotovo dvadeset godina"
i odveo je u muzej muzike koji ima ne samo Mocartovo pero ve� i Betovenove "loptice",
oni okon�avaju �etnju na groblju. Tamo sre�u grobara i uklju�uju se u apdejtovanu
verziju "Hamleta 5.1". Za razliku od �ekspirovog �tavioca ko�a, matronama
s Beverli Hilsa je su�eno da traju du�e zato �to je "njihova ko�a tako potamnela
i zategnuta... a pored toga ima jo� nekih prednosti. Nije biorazgradiva".
Umesto dvorskoj ludi Joriku, lobanja pripada ma�ioni�aru po imenu Veliki Brljator.
Kada Haris ka�e: "Poznavao sam ga. Bio je zanimljiv tip", Sara znala�ki
i ironi�no po�inje da citira odgovaraju�e stihove: "Neiscrpna �aljiv�ina,
domi�ljan da je te�ko na�i izvrsnijega; hiljadu puta me je nosao na krka�ama."
Svaki stih dvojica mu�karaca propra�aju odobravaju�im klimanjem glavom. "Ona
zna. Ba� ume." Sarina sposobnost da uz pomo� odgovaraju�ih stihova s lako�om
zakora�i u �ekspirovsku parodiju nagra�ena je odobravanjem obojice mu�karaca,
kao i publike. Zna�aj �injenice da je u ovom slu�aju �ekspir predo�en u fragmentima
le�i u potrebi da se visoka kultura predstavi pre kao deo nego kao odvojena od
postoje�e popularne kulture. U�inak povezivanja o�igledan je kada se uloga koju
�ekspir igra u LA STORY uporedi s ulogom koju ima u filmu MOJ PRIVATNI AJDAHO,
gde radnja odjednom i bez upozorenja prelazi u scenu iz HENRIKA IV, ne upozoravaju�i
gledaoce �ta �e se dogoditi ili kakva je priroda uspostavljene relacije. U LA
STORY, drame na koje se aludira su veoma poznate (MAGBET i HAMLET), tako da odmah
biva jasno da se radi o navodima iz �ekspira. Zbog svega toga gledalac se mo�e
ose�ati kulturno superiornijim u odnosu na likove iz filma koji nisu "na
ti" sa �ekspirom, a da film ipak ne mora da vodi ra�una o otu�ivanju ili
gubitku ma kog dela publike. Mada je �ekspirovska fragmentacija kojom se ocrtavaju
likovi i zadobijaju simpatije publike vrlo obi�na, verovatno najuobi�ajeniji rezultat
ovakvog upu�ivanja jeste uzdizanje teksta iznad njegovog o�ekivanog �anrovskog
nivoa. Drugim re�ima, to je na�in da se tekst koji pripada popularnoj kulturi
deklari�e u ve�oj meri kao elitni nego kao popularni, ali da pri tom ne izgubi
neophodnu ili po�eljnu masovnu publiku. Ta�nije, publika se bez napora uzdigla
do nivoa �ekspirovskih citata. Napor koji bi gledaoci morali da u�ine da bi shvatili
�ekspira ostvario je umesto njih sam tekst, koji razla�e visoku kulturu u lako
svarljive fragmente. Jedan od najve�ih potro�a�a �ekspira u popularnoj kulturi
su ZVEZDANE STAZE u svim svojim razli�itim permutacijama. Kroz sve �etiri serije
i sedam (uskoro �e biti osam) filmova, �ekspir je poslu�io kao sveprisutna i specifi�na
kulturna referenca. Vizija D�ina Rodenberija - koji kontroli�e produkciju ZVEZDANIH
STAZA �ak i posle svoje smrti - predstavlja slavljenje i ljudske prirode i beskrajnih
mogu�nosti svemira. U ZVEZDANIM STAZAMA neprekidno se nagla�ava ljudsko �ovekoljublje,
verovanje da su ljudska bi�a u su�tini dobra i da budu�nost neizbe�no mora biti
svetlija od pro�losti i sada�njosti. U ovoj viziji, �ekspir istovremeno slu�i
kao primer ovog stremljenja u visinu - na dramati�ara se upu�uje kao na nekog
ko iscrpno opisuje ljudsku du�u i njenom stremljenje ka veli�ini - i kao na�in
da se opi�e ono �to je zaista ljudsko i zaista vredno u ljudskom rodu. Kada vanzemaljac
s ironijom citira Hamletov monolog "Kakva li je samo tvorevina �ovek..."
obra�aju�i se kapetanu �an Lik-Pikaru (Zvezdane staze: Naredna generacija), kapetan
(koga igra �ekspirovski glumac Patrik Stjuart) odvra�a da on taj citat uop�te
ne smatra toliko ironi�nim, ve� pre istinitim. Ljudskost se nudi kao su�tinska
i jedinstvena osobina koja �e omogu�iti na�oj vrsti da prevlada svoje ratoborne
te�nje, a �ekspir predstavlja kulturnu pre�icu do onog �to �ove�anstvo stvarno
jeste ili bi barem moglo da bude. �tavi�e, neprekidno pozivanje na �ekspira omogu�ava
da se izvorna serija predstavi kao ne�to vi�e od jeftinog "nau�no-fantasti�nog"
televizijskog programa. Rodenberi je od samog po�etka tra�io dovoljno novca za
stvaranje realisti�nih specijalnih efekata i dovoljno stvarala�ke slobode da bi
izrazio pitanja ili ideje koje su �esto smatrane suvi�e komplikovanim za televiziju.
ZVEZDANE STAZE su prikazale prvi televizijski poljubac razli�itih planetarnih
vrsta a tako�e su, na primer, emitovale epizode o rasizmu, mogu�oj opasnosti koju
donose razvoj tehnologije i korupcija mo�i. En-Bi-Si je �esto zamerala Rodenberiju
zbog njegovih scenarija; mre�a je �elela jednostavnu avanturisti�ku akciju koja
bi privukla �irok krug gledalaca, a on je �eleo da istovremeno iskora�i izvan
pretpostavljenih granica �anra i medija. �ekspir je bio (a i sada je) pomo� u
ube�ivanju i gledalaca i televizijske mre�e da se ovaj serijal razlikuje od potro�ne
i pojednostavljene popularne kulture. Jo� jedan specifi�an primer pomo�i �e da
se ovo razjasni. Tokom prvog prikazivanja izvorne serije, emitovana je epizoda
pod nazivom KRALJEVA SAVEST. Deo radnje u njoj predstavljaju i Kirkova nastojanja
da otkrije da li je vo�a gluma�ke trupe koja igra �ekspira - Anton Karidijan -
zaista Kodos, �ovek odgovoran za ubistvo grupe ljudi pre dvadeset godina. Na kraju
biva uverljivo dokazano da Karidijan jeste Kodos. Glumac/tiranin zatim umire pred
Kirkovim o�ima dok Lenora Karidijan, njegova k�erka, poku�ava da usmrti Kirka.
Ispostavlja se da je Lenora poludela, nakon �to je godinama �uvala o�evu tajnu.
Nema razloga zbog kojeg bi preru�eni tiranin morao da postane glumac (naro�ito
po�to je prepoznat po glasu!), a posebno nema razloga da on bude �lan �ekspirovske
trupe. Zbog toga treba da razmotrimo kakvu funkciju ima oslanjanje na �ekspira
u ovoj epizodi (i, u �irem smislu, u �itavoj seriji). Na po�etku pomenute epizode
vidimo Karidijana kako glumi Magbeta u sceni ubijanja kralja (koja se, naravno,
ne igra na pozornici). Ovo, naravno, ukazuje na njegovu skrivenu prirodu Kodosa
Krvnika. Karidianova kasnija opravdanja sopstvenih postupaka na izvestan na�in
tako�e razotkrivaju paralele s Magbetovim delima. Njegova tvrdnja da je u�inio
samo ono �to je bilo neophodno i da te �inove treba posmatrati kao odva�ne poteze
istinskog vo�e zvu�e sli�no naporima Ledi Magbet da podstakne svog mu�a na akciju.
A Karidijanova izjava kako je umoran i da mu pro�lost izgleda poput izmaglice
zapravo je odjek Magbetove usamljenosti u petom �inu. Kirk tokom ve�eg dela epizode
nastoji da doka�e, van svake sumnje, da su dvojica mu�karaca zapravo ista li�nost.
Na prvi pogled to deluje sme�no, po�to su otisci prstiju kao metod identifikacije
u�li u upotrebu 1966, a DNA testiranje bilo je tek teoretska mogu�nost. Ali Kirkove
neoumice i neprekidno propitivanje mogu se porediti s jo� jednim �ekspirovim likom
- Hamletom; to je ujedno komad kojim Karidijanovi glumci poku�avaju da zavr�e
epizodu (omelo ih je Kirkovo hap�enje Karidijana i Karidijanova slu�ajna pogibija
koja je usledila). Hamletovo ludilo �ak je nagove�teno Kirkovim o�igledno iracionalnim
pona�anjem, koje Spoka baca u brigu u tolikoj meri da on odlu�uje da se posavetuje
sa dr MekKojem. Narednik Rajli, kao drugi svedok pogubljenja, preuzima ulogu Laerta
koji, otkrivaju�i "istinu", odmah polazi u potragu za Karidijanom da
bi ga ubio, ne �ekaju�i dokaz. Paralele se zasnivaju na romanti�arskom Hamletu,
koji je uhva�en u klopku izme�u srednjovekovne osvete i renesansnog humanizma
i prosve�enosti. Kada MekKoj pita Kirka da li on tra�i pravdu ili osvetu, Kirk
je prinu�en da prizna kako ni sam nije na�isto s tim. U daljem toku epizode ovo
poistove�enje s Hamletom �titi Kirka od Lenorinih optu�bi da je bezdu�na ma�ina,
suvi�e tehnolo�ka i mo�na da bi razumela ose�anja kao �to su �aljenje, milost
ili ljubav. Lenora, koja je zapravo bolesna i sistematski ubija preostale svedoke
o�evog nedela, pose�e za jo� jednom �ekspirovskom referencom kada Kirka opisuje
kao Julija Cezara. Na kraju epizode, neposredno pre poku�aja da ubije Kirka, ona
citira �uveni stih "Cezare, seti se Martovskih Ida!". Me�utim, za poznavaoce
�ekspira, ve�ina Cezarovih referenci odnosi se na drugi komad, ANTONIJA I KLEOPATRU.
U jdnoj od prvih scena, Lenora opisuje Kirka kao Cezara a sebe kao Kleopatru.
Kasnije ga naziva "mo�nim i ne ba� �ove�nim". Ovaj iskaz je parafraza
opisa Oktavijana u ANTONIJU I KLEOPATRI, kao �oveka koji pobe�uje zato �to nema
ljudskih slabosti. Ona tako�e optu�uje Kirka da je uni�titelj veli�ine i juna�tva
koji su otelovljeni u liku Antonija/Karidijana. Mi naravno znamo da je Kirk zapravo
pritisnut bremenom odluke, ali ova kona�na, u prili�noj meri posredna �ekspirovska
referenca omogu�ava da se u seriji jo� jednom istakne kako najgora stvar koja
se �oveku u budu�nosti mo�e dogoditi jeste da postane ne�ove�an. Jo� jednom je
�ekspir vi�en kao genijalni prorok, koji je poznavao i opisao sve aspekte ljudske
du�e. Postoji nekoliko nivoa na kojima �ekspirove reference deluju u ovoj epizodi.
Na najjednostavnijem, one stvaraju poznato okru�enje u kome otkrivamo Kodosa.
Po�to je za zaplet nu�no da on bude otkriven, nije se moglo desiti da emigrira
na neki od kolonizovanih svetova sa svega par stotina naseljenika; �tavi�e, on
mora da putuje galaksijom, kako bi imao priliku da se sretne s onima koji pate
zbog njegovih zlodela. Samo je ovaj nivo stvarno neophodan za razumevanje epizode.
Karidian je mogao da posegne za komadom Semjuela Beketa - o�ajanje i pomra�eni
um koji dovode njegovu k�er do ubistva u podjednakoj meri bi opravdali ovaj izbor.
�ekspir je ipak bio i ostao mnogo prepoznatljiviji od visoko-kulturnih artefakata.
Veza sa Tenesijem Vilijamsom odbila bi znatan deo publike ili bi zahtevala vi�e
dodatnih obja�njenja nego �to epizoda s lako�om mo�e da pru�i. Trupa je tako�e
mogla da se opredeli za komade nekog izmi�ljenog pozori�nog pisca iz njihovog
univerzuma. Ali to bi uklonilo i drugi nivo identifikacije. Da je Rodenberi napisao
pozori�ni komad, Kirk ne bi bio shva�en kao odraz u ogledalu lika ili situacije
iz jednog od komada. Kako stvari stoje, epizodu mo�e da shvati i onaj ko nije
nikad �itao HAMLETA, dok oni kojima je blizak mogu da pohvataju referentne niti.
Zanimljivo je da nau�nici, koji su neodlu�ni u pogledu �ekspirove trenutne popularnosti,
�esto navode na pomisao da je �ekspir sam igrao na kartu takve dvostruke upotrebe
kulture: trikovi i nepristojne radnje da bi se zadovoljila gomila, poezija za
diskriminisanu manjinu. Poslednji primer �ekspirove fragmentacije ne�e biti
njegovi komadi, ve� legenda ili mit o samom �ekspiru. Vi�e od ma kog drugog pisca,
�ekspir je postao zastupnik ideje o knji�evnosti kao riznici velikih istina koje
odjekuju kroz vekove. Ova ideja sadr�i mnogo problemati�nog, ali ona je jedan
od glavnih oslonaca �ekspirovog statusa jo� od njegovog preme�tanja u centar engleskog
kanona po�etkom devetnaestog veka. Mi smo se do sada privikli na ideju o �ekspiru
kao o geniju bez premca koju retko dovodimo u sumnju, upkos skora�njoj prirodi
tog uverenja. Autori popularne kulture koji koriste �ekspira kao nosioca zna�ajnih
istina visoke kulture ipak �esto projektuju status koji je stekao u devetnaestom
i dvadesetom veku unazad, u ranija razdoblja. Strip SENDMEN tako�e upotrebljava
�ekspira kako bi se opravdao do sada potcenjivan oblik popularne kulture i povezao
s tradicijom visoke kulture kao i samom tradicijom uop�te. Ali to se ne ostvaruje
kroz predo�avanje njegovih drama kao sekundarnih slojeva visoke kulture ili referenci
na nju, ve� prikazivanjem samog �ekspirovog lika. Strip koji je stvorio Nil Gejmen,
bavi se istra�ivanjem Sna (Dream), jednog od "sedam" otelotvorenja onih
su�tinskih osobina �ivota kao �to su Smrt, Bezna�e, �elja i sli�no. San (ili Morfej,
ili Sendmen) u izvesnom smislu je proizvod svih snova, koje u budnom ili nesvesnom
stanju sanjaju svi ljudi sveta. �tavi�e, on je mo�an vladar odgovoran za dr�anje
nesvesnog sveta snova i svih njegovih mo�i pod kontrolom. U serijalu, koji predstavlja
dugu meditaciju o prirodi i uticaju snova, prikazuju se njegovi susreti i s ljudskim,
kao i s bi�ima iz drugih svetova. Strip, veoma eruditski koncipiran, crpi i pominje
takve izvore kao �to su HILJADU I JEDNA NO�, Miltonov IZGUBLJENI RAJ, legende
o Atlantidi i gr�ki mitovi. Ta�no je da Sendmen nije ni prvi, niti jedini strip
koji ima knji�evnu pozadinu, ali je zato u njemu stalno prisutno interesovanje
za filozofska pitanja: �ta je �ivot? kako snovi kreiraju stvarnost? �ta je vredno
truda? Sam �ekspir pojavljuje se u tri epozode i postaje �ari�te za neprekidnu
meditaciju o odnosu umetnosti i �ivota. San prvi put sre�e �ekspira u trinaestom
nastavku serijala, jedinoj epizodi koja je izdvojena iz jedinstvene povesti. Na
po�etku nastavka smo u 1389, a San zajedno sa sestrom Smr�u pose�uje londonsku
kr�mu. Oni slu�aju profesionalnog vojnika Hoba Gedlinga kako tvrdi da niko ne
mora da umre. Re� je o tome da �ovek jednostavno "pristaje na tu pomisao",
po�to i svi drugi umiru. Smrt se slo�ila da ne dira Hoba dok on to zaista ne po�eli,
a San mu prilazi i predla�e da se sre�u u kr�mi jednom u toku svakih sto godina.
Prilikom njihovog drugog susreta, 1589, San �uje kako "Will Shakxberd"
pri�a (Kristoferu) Marlou o svojoj �elji da pi�e, dok se Marlou ruga njegovom
prvom poku�aju (HENRI VI). San prilazi piscu po�etniku i pita ga: "Da li
bi �eleo da pi�e� velike komade? Da stvaranjem novih snova raspali� ljudsku ma�tu?"
Po�to �ekspir odu�evljeno pristaje, San ga odvodi u stranu, ali mi ne znamo kakvu
su pogodbu njih dvojica sklopili. Godine 1789. podrobnije saznajemo �ta je �ekspiru
ponu�eno. Tokom ovog njihovog razgovora Hob ka�e Snu: "Ju�e sam gledao KRALJA
LIRA. Gospo�a Sidons je igrala Gonerilu. Idioti su prikazali sre�an kraj."
San odgovara: "To ne�e dugo trajati. Velike pri�e se uvek vra�aju svom izvornom
obliku." San je u �ekspiru tako na�ao oblik u kome �e se o�uvati velike istine
pred o�ima ljudskog roda. Nije samo pisanje utvrdilo �ekspirovu vrednost "ne
za epohu ve� za sva vremena", ve� �injenica da je on nosilac "Velikih
Pri�a". Nau�nici su naravno svesni da je �ekspir gotovo sve svoje zaplete
pozajmio iz drugih izvora, ali u ve�ini slu�ajeva ti zapleti po�inju istinski
da �ive tek sa njim. Ovo uverenje dobija na jasno�i u adaptacijama iz domena visoke
kulture. Kurosavi, recimo, nikada ne bi palo na pamet da snimi film KRVAVI PRESTO
samo na osnovu Holin�edovih HRONIKA. Ideja univerzalnih kulturnih istina nagla�ena
je i u devetnaestom nastavku SENDMENA, naslovljenom kao SAN LETNJE NO�I. U toj
epizodi �ekspir i njegova trupa izvode tek napisan SAN LETNJE NO�I za publiku
koju �ine San i Vile koji, u ovoj ta�ki pri�e, vi�e nisu ljudska bi�a. San je
uprili�io izvo�enje komada da ljudi ne bi zaboravili bajke, "da smrtnici
za ve�na vremena zapamte kralja Oberona i kraljicu Titaniju". Ideja o �ekspiru
kao sredstvu za pam�enje gotovo jungovskih istina tako�e je nagla�ena time �to
ga San naziva "uvek spremnim prenosiocem 'velikih pri�a'". U tom nastavku
ima i nagove�taja da uloga prenosioca tako�e za sobom povla�i i veliki gubitak.
�ekspirov sin Hamnet imao je obi�aj da se �ali kako njegovog oca, prilikom retkih
poseta, vi�e zanimaju izmi�ljeni likovi nego njegova sopstvena porodica. Ovaj
detalj je osvetljen u poslednjem �ekspirovom pojavljivanju, �to je i poslednji
nastavak SENDMENA pod naslovom BURA. Vidimo �ekspira kako pi�e BURU, nestrpljiv
da ispuni drugu polovinu nagodbe koju je postigao sa Snom, tako da mo�e da zbaci
"breme re�i" i najzad otpo�ine. On ka�e Snu: "Dao sam ti dvadeset
godina. Napisao sam tvoje komade." Umorio se od pro�ivljavanja �ivota kroz
umetnost. Mada SENDMEN predstavlja izuzetno eruditski strip, njegova populisti�ka
priroda otkriva se kroz uverenje da stvaranje velike umetnosti podrazumeva isklju�ivanje
iz stvarnog �ivota. Ovaj stav je oli�en kroz prikaz egzistencije samog Sna, koji
se u ovom serijalu predstavlja kao lik odvojen od strasti i �ivota ljudskog roda.
U poslednjoj pri�i San kona�no dozvoljava da ga ubiju (mada njegovo mesto zauzima
drugi aspekt snovi�enja) zato �to ose�a kako ne mo�e da pobegne od obaveza i du�nosti,
a suvi�e je umoran da bi ih ispunjavao. On moli �ekspira da napi�e komad o "ljupkom
kraju... o �arobnjaku koji se pretvorio u �oveka", jer je uveren da nikada
ne�e mo�i da napusti svoje ostrvo. Me�utim, vekovima kasnije, on to uspeva da
u�ini. Tako �ekspir postaje u ve�oj meri prorok i od samog kralja Snova. Ovakva
upotreba �ekspira zapravo protivre�i stavu iznesenom u LA STORY, gde se �ekspir
sre�an povla�i u Los An�eles da bi napisao Hamlet, osmi deo: Osveta. Kontradiktornost
ove dve upotrebe fragmentiranog �ekspira otkriva raznovrsnost i prilagodljivost
�ekspirovskog mita u popularnoj kulturi. Mi�el Fuko opisuje autora kao funkciju
koja obezbe�uje odre�en tip jedinstva, omogu�avaju�i nam da lak�e razvrstavamo
i koristimo tekstove, kao i da defini�emo odnose izme�u njih. �ekspir kao autorska
funkcija prevazilazi �ak i taj nivo i omogu�ava drugim tekstovima da sami sebe
defini�u. Jedan od uo�ljivih motiva u SENDMENU (premda prisutan i u drugim tekstovima
koje sam pominjala) jeste taj da sama �ekspirova dela nisu od klju�nog zna�aja
za razumevanje ovog pisca. Kao �to ka�e San, �ekspir je prenosilac "velikih
pri�a", kulturnih mitova, a mo�da i same ideje ljudskosti. U LA STORY, velike
ideje mogu biti iskazane posredstvom parafraza isto onoliko uspe�no, kao i u izvornom
obliku. U ZVEZDANIM STAZAMA, neophodne su samo aluzije na likove i zaplet. A u
SENDMENU, premda su drame obilno citirane, zna�enje proishodi iz samog pi��evog
lika, a ne iz citata. �ekspirove drame su predstavljene kao vredne ne same po
sebi ili zbog njih samih, ve� stoga �to one otelovljuju istine o ljudskoj prirodi
koje nam je stalo da razumemo, bilo da �ivimo u 1589. ili u 23. veku. U LA STORY,
SENDMENU i ZVEZDANIM STAZAMA tuma�enje �ekspira ne ukazuje na �elju za elitisti�kim
istinama koje su dostupne izabranoj manjini. Pre bi se moglo re�i kako je upotreba
�ekspira u popularnoj kulturi poku�aj da se kultura iznova predo�i kao skup istina
koje su uvek dostupne i univerzalno va�e�e, nasuprot masi nebitnog znanja koje
se mo�e ste�i posredstvom napornih prou�avanja. Vrlo je indikativno da se, u eri
multikulturnog relativizma, �ekspir pojavljuje kao simbol te�nji ka univerzalnim
istinama i verovanjima, koja prevazilaze uske interese zatvorenih grupa i poma�u
da se premosti rascep izme�u zabave i spoznaje. S engleskog preveo
Ljubomir PAVLOV Navedena dela: Foucault, Michel: "What is an Author?"
The Foucault Reader. Paul Rabinow, ed. New York: Pantheon Books, 1984, 98-15.
Gaiman, Neil: "Men of Good Fortune" The Sandman #13. New York: DC
Comics, 1989. Levine, Lawrence: Highbrow/Lowbrow: The Emergence of Cultural
Hierarchy in America. Cambridge: Harvard University Press, 1988. Taylor, Gary:
Reinventing Shakespeare: a Cultural History From the Restoration to the Present.
New York: Oxford University Press, 1988. |