|
"Kralj Lir Vilijama" �ekspira, u re�iji D�onatana Milera, u Vivijan
Bomont Teatru, Linkoln centar, Njujork, 11. februar-18. april 2004. "Misli�,
Kordelija umire na kraju?" uzviknula je devoj�ica na sedi�tu iza mene, nekoliko
trenutaka pre no �to su se svetla ugasila. Otac joj je �apatom ispri�ao sadr�aj
i tako je doveo do istog onog ose�aja �oka i nepravde koji su do te mere potresli
Semjuela D�onsona, da je trebalo da pro�e nekoliko godina kako bi mogao ponovo
da pro�ita KRALJA LIRA. To je drama koja donosi bol neupu�enima, a �ak i upu�eni
(tj. mi, odrasli, koji znamo �ta da o�ekujemo) jo� poku�avaju da je razumeju i
prihvate. Najve�a od svih drama nas ujedno i najvi�e umanjuje; bilo bi gotovo
neljudski ne pro�ivljavati teskobu na pomisao da jo� jednom prolazimo kroz generalnu
probu sopstvenog nestajanja u ponor koji prolaskom vekova ne izgleda ni�ta pitomije.
Ako su naizgled bezopasni uvodni stihovi KRALJA LIRA - umereno pikantno �askanje,
dok Gloster predstavlja Kenta svom nezakonitom sinu Edmundu - ve� preplavljeni
ose�ajem strepnje, to je zato �to znamo da je u pitanju poslednji �as u kojem
se sve �to sledi moglo izbe�i, kada je umesto toga mogla da po�ne neka druga vrsta
zabave, komedija ili dvorska romansa, kratko vreme da predahnemo pre nego �to
se klopka zatvori. Nemogu�e je znati, ali beskrajno zanimljivo zami�ljati,
kako je KRALJ LIR delovao na publiku za koju je pisan. Da li ih je manje radikalno
potresao nego potonje generacije, koje su ubrzo insistirale na ubla�avanju i tra�enju
izlaza za Kordeliju (sre�an brak sa Edgarom)? U devetnaestom veku, �ak i po�to
je originalni tekst postepeno ponovo uspostavljen, Lirova klaustrofobija i netolerantna
okrutnost ubla�ene su �irinom gotskog romana i, po svemu sude�i, odgovaraju�om
�irinom visokog grandilokventnog stila glume. Dvadeseti vek nije vi�e mogao da
romantizira ovu dramu, ali se koncentrisao na drugu vrstu �irine - beli prostor
minimalisti�ke apstrakcije ili stilizovanog arhaizma koji se svodi na apstrakciju
- kako bi se radnja prenela u bezvremenu psihi�ku pusto�. U drugoj polovini dvadesetog
veka, KRALJ LIR je �esto tuma�en u znaku Beketa, �akometija, �tokhauzena ili Grotovskog
i, kao takav, koncipiran je kao nulti stepen ka kojem te�e sva �ekspirova dela:
ta�ka na kojoj �ak i poslednja uteha, uteha pozori�ne su�tine, treba da se ukloni,
dok se gledalac vodi kroz niz rituala inicijacije ka neposredovanom susretu s
u�asom i pusto�i ljudskog kanibalizma koji se odvija u ina�e praznom univerzumu.
U intervjuu �tampanom u programu uz njegovu predstavu, D�onatan Miler izla�e
nameru da krene protiv struje novijih pristupa ovom delu: "Mislim da u Liru
nema ni�ega epskog ili mitskog, kao ni kosmi�kog... Znate, �elja za arhetipom
- to je ne�to tako prostodu�no i sentimentalno." Njegova su�tinska odluka
bila je da vrati ovaj komad u vreme i prostor - njegovo sopstveno vreme i prostor,
Englesku sedamnaestog veka - iz koje je tako �esto bio apstrahovan. Sama apstrakcija,
bez obzira na to koliko se potresan dojam �eli posti�i, mo�e se smatrati nekom
vrstom utehe, na�inom da se ubla�i patnja likova tako �to ih transponujemo negde
drugde, u carstvo �iste umetnosti. Dok je kultna predstava LIRA Pitera Bruka iz
1962. �uvena po tome �to je predstavila �ekspira kao "na�eg savremenika"
(da upotrebimo izraz Jana Kota), Miler ga predstavlja kao tek ne�to starijeg savremenika
Tomasa Hobsa i D�ona Vebstera. Na trenutak do�ivljavamo �ok kada nai�emo na Lira
vra�enog u ambijent Van Dajkovog ili Rubensovog portreta, ali zahvaljuju�i tom
�oku jezik zvu�i prirodno, u skladu sa svojim vremenom. Lir je do sada tuma�en
na razne na�ine, ali retko (mo�da nikad) kao komad vezan za svoj period. Vezuju�i
ovu dramu za njenu sopstvenu epohu, Miler rizikuje da je redukuje. Ovo je LIR
bez pustare ili ogromnog praznog neba. (Radi se, naravno, o istom D�onatanu Mileru
koji je pre nekoliko godina re�irao SAN LETNJE NO�I uglavnom bez vilenjaka). Scenografija
ne replicira ve� sugeri�e nivoe i ni�e jakobinske pozornice i vi�e priziva ambijent
dvorskih soba i ormara nego praiskonske pusto�i. Vode�i radnju oko brojnih stepeni�ta,
rampi i skrivenih ni�a, Miler prikazuje konstantnu spiralu ulaza i izlaza - koja
povremeno podse�a na efekat drobilice - opona�aju�i nemilosrdnu me�uzavisnost
ljudskih odnosa, s raznim varijantama izdaje ili pritisaka koji podsti�u zlo�in
ili nasilje pri svakom dodiru. (Tako�e, minimalisti�ki pokret prisutan je u gestovima
kojima se prenose ili kriju pisma upozorenja, prevare ili izazova, budu�i da je
razmena koverata bila glavni na�in dovo�enja doga�aja u vezu u ovom za�etku birokratske
dr�ave). Prostor se u LIRU svodi na ovde unutra i tamo napolju. Enterijer -
mesto gde se vlast sti�e i upra�njava - jeste centralno mesto u Milerovoj predstavi,
dok scene eksterijera predstavljaju udaljavanje od tog centra. Na sceni li�enoj
�irokih otvorenih prostora, ljudi su prisiljeni da nadmudruju druge kako bi na�li
sopstveno mesto. Dublji problem Lira, za one koji se ujedinjuju protiv njega,
je to �to zauzima previ�e prostora; on mora biti izba�en kako bi slede�a generacija
mogla slobodno da se kre�e. Postaviv�i radnju tako da je Kralj neumitno suvi�an
u svakom pogledu, osim kao potencijalna ta�ka okupljanja za disidenciju, on ne
mo�e da u�ini ni�ta korisno osim da ode. Dok se grabljivci otimaju za kontrolu
prostora - bukvalni prostor scene predstavlja �itave delove Engleske, kao i njihove
dvorce - Lir i njegovi pratioci lutaju po ne�eljenim zaba�enim predelima u koje
je prognan. Pustara u oluji, koju sugeri�u svetlosni i zvu�ni efekti, postaje
uzani mra�ni sokak, odsustvo pre nego obilje prostora. Mada se name�taj i
rekviziti iznose po potrebi - razni stolovi, postolja i oru�je, te�ki i bukvalni
- Miler ipak najvi�e do�arava svet sedamnaestog veka pomo�u kjaroskura osvetljenja
i detaljno ura�enim kostimima. U ovom komadu maskiranja i mimikrije, gde jedna
vrsta pretvaranja (Edmundova) inicira drugu, defanzivu (Edgarovu) preobra�a u
postojanje, a likovi neprestano nale�u (�esto u poluosvetljenim scenama) na bliske
prijatelje i ro�ake koje ne prepoznaju, Miler insistira na sistematski detaljnom
kostimografskom kodu, gde se svaka transformacija dru�tvenog polo�aja ili uloge
obele�ava distinktnom promenom ode�e. Ovakvo obele�avanje kostima - ili, u Lirovom
ili Edgarovom slu�aju, siroma�enja kostima - funkcioni�e kao stalni vizuelni komentar
koji razja�njava situacije ne smetaju�i tekstu. Elementi kostima poput visokih
okovratnika, �izama, kaciga i slikarskih senki vrlo efektno stvaraju pozornicu
koja priziva svet D�ona Vebstera i ukrasnog makijavelizma, okrutnih ka�njavanja
na sceni i ubijene vrline, ili Hobsa, koji nas podse�a na brutalno "prirodno
stanje �ove�anstva" i tra�i od �itaoca da razmotri pona�anje gra�anina koji...
"... Kada kre�e na putovanje (...) naoru�a se i nastoji da putuje u brojnoj
pratnji; kada ide na spavanje, zaklju�ava vrata, �ak i kada je kod ku�e, zaklju�ava
�krinje; pri tom je potpuno svestan da postoje zakoni i njihovi naoru�ani izvr�ioci,
koji su tu da izvr�e odmazdu za svaku nepravdu koja mu je u�injena; kakvo mi�ljenje
ima on o svojim saputnicima kada ja�e naoru�an; o svojim sugra�anima, kada zaklju�ava
vrata; i o svojoj deci i slugama kada zaklju�ava �krinje..."1. Hobsov
Levijatan je odgovaraju�a referenca za komad o putovanju, s oru�jem i bez, vrata
zaklju�anih i protiv lutalica i protiv napada�a, �krinja zaklju�anih da se sakriju
inkriminiraju�a pisma, i krajnje nepouzdane dece i posluge. (Hobs je imao 20 godina
i upravo je diplomirao na Oksfordskom univerzitetu kada je kvarto izdanje Lira
objavljeno, 1608. Padamo u isku�enje da ga zamislimo kako se susre�e s Olbenijevom
replikom: "�ove�anstvo samo sebe �dere/Poput �udovi�ta u moru dubokom"
*). Jasno�a radnje i glume se ponekad grani�i sa sirovo��u. Smatram
da je ovo namerni izbor. Miler, izgleda, �eli otvoreno ne�istog LIRA, gustu me�avinu
pozori�nih elemenata, izazova i kavgi, grubih �ala, intriga zavere i prostakluka
i namerno pateti�nih slika: ukratko, �eli pu�ki teatar sa dostojnom pa�njom posve�enom
avanturisti�koj melodrami u �ijem sredi�tu su uloge Kenta i Edmunda. Izbegavaju�i
epski zanos, minimalizuju�i grom i haos, Miler postavlja komad kao niz zao�trenih
konfrontacija. Ima manje urlanja nego obi�no, a negativci su predstavljeni manje
kao grabljive zveri nego kao savr�eno racionalni politi�ari. (Ovde se naro�ito
isti�e Stiven Rasel u ulozi Kornvola, pragmati�an, brutalan, inteligentan i pun
prezira). Isklju�uju�i o�ekivanu grandioznost - grandioznost koja mo�e biti
monohromna ili �ak monotona u produkciji - Miler dopu�ta da mno�tvo sporednih
stvari iza�e na povr�inu, a mnoge od njih deluju komi�no. Nije neobi�no da Edmund
ili Luda izazivaju smeh, ali s�m Lir? Opasnost le�i u tome da, kad se publici
jednom dopusti da se nasmeje, ona �e dati signal za olak�anje tako �to �e poku�ati
da na�e sme�ne stihove gde god mo�e, a ova opasnost nije u potpunosti izbegnuta
na pretpremijeri koju sam video. Sigurno je da Miler ne poku�ava da pretvori ovaj
komad u komediju, ali ipak iznosi niz disparatnih komi�kih efekata: hiperboli�ni,
uvredljivi Kentov humor u sceni kada mami Gonerilinog slugu Osvalda, kokni komedija
Dvorske lude u stilu modernih komi�ara poput Tonija Henkoka ili Sida D�ejmsa (upravo
zbog odavanja po�asti tradicionalnom ukusu takve komedije efekat je blago anahron),
Olbenijevo sporo sagorevanje dok se priprema za kona�ni iscrpljuju�i sukob sa
Gonerilom, dijalozi salonske komedije Gonerile i Regane. Starije sestre, s obrvama
u visokom luku i otegnutim akcentom u stilu ledi Breknel, da i ne pominjem visoke
pun�e i haljine nalik na oklop, li�e na karikature, ali s posebnim ukrasom: na
zle sestre iz bajke nadogra�en je par pohotljivih ambicioznih lovaca na nasledstvo
uteklih iz nekog izgubljenog, nerafiniranog Vi�erlijevog komada. Naglasak
na komi�nom efektu tako�e slu�i da se na neo�ekivani na�in podvu�e engleski karakter
ovog dela, na isti na�in kao �to nas i geografska i hronolo�ka specifi�nost vra�a
na njegovu po�etnu ta�ku. Pre nego kao vra�anje u praiskonska vremena ili i��ekivanje
apokalipse, ovaj KRALJ LIR je zami�ljen kao lekcija o tome kako dr�ave propadaju
i kao proro�anstvo o neumitnom politi�kom slomu. Realnost engleskog gra�anskog
rata, koji je izbio jednu generaciju kasnije, ve� je predvi�ena u tom svetu izbeglica
i talaca, konfiskovanih poseda i krajeva opusto�enih vojnim napadima, nestalne
odanosti koja menja strane svakog �asa, u skladu s naglim promenama okolnosti:
"Ovo znaj, da su ljudi kao i vreme". 2. Jedna od mnogih
stvari u KRALJU LIRU kao dramskom do�ivljaju koje privla�e pa�nju jeste ose�aj
da se dva potpuno razli�ita komada odvijaju istovremeno: komad o Lirovom do�ivljavanju
sveta i komad o svetu koji nastavlja da se bavi svojim poslovima (osim jedne �erke
i �a�ice odanih pratilaca) s potpunom ravnodu�no��u prema Liru, koji im zna�i
jedva ne�to vi�e od prakti�nog problema. Najsna�nije poklapanje ovih nekompatibilnih
svetova ogleda se u drugim suprotnostima, onim izme�u glavne i sporedne fabule,
izme�u roditelja i dece, izme�u dvorskog poseda i pustare. Paradoks da se drama
kre�e u jednom pravcu a Lir u drugom postaje neizbe�no o�igledan u Olbenijevom:
"Veliku smo stvar/Zaboravili!", kao odgovor na Kentovo pitanje gde je
Lir; kralj je postao toliko irelevantan da su uspeli da ga potpuno zaborave. Odli�na
igra Kristofera Plamera zasniva se pre (i posle) svega na Lirovoj izolaciji -
u po�etku nesvesnoj, plodu uobi�ajene samodovoljnosti nesvesne tu�eg suda, a na
kraju kao neminovnoj posledici novoste�enog mentaliteta koji shvata druge neshva�en
od njih. �arls Lem (koji je smatrao da ova drama nije za izvo�enje) �alio se da
glumci svode Lira na figuru fizi�ke slabosti: "Lirova veli�ina nije u
telesnoj, ve� u intelektualnoj dimenziji... Njegov um je ogoljen... u lutanjima
njegovog razuma nailazimo na jaku ali nepravilnu mo� rezonovanja; ona je u neskladu
s obi�nim �ivotnim ciljevima, ali upra�njava mo� isto kao �to vetar duva gde god
za�eli, na milost i nemilost ljudske izopa�enosti i prevara".2 Plamer
se mo�da posebno vezao za ovaj citat; u svakom slu�aju, on gradi igru na nizu
promena u Lirovom stavu, svesti, sposobnosti da vidi dalje od sebe i, najzad,
dalje od drugih. Patos uloge je donekle �rtvovan suvljoj, gotovo distanciranoj
senzibilnosti, ali njegova igra fascinira precizno��u kojom oslikava lik koji
neprestano evoluira. Plamerov Lir nije samo i��upan iz korena ve� i prisiljen
na divlji i neravnomerni rast, prekasno intelektualno ro�enje nekoga ko je �iveo
ne vode�i inventar o sebi ili o svom svetu. Spremni smo da poverujemo da je on
u svoje vreme bio smeo, duhovit, ne�an; �ak i da je bio sposoban za izvesna politi�ka
lukavstva, ili da je bar umeo da se slu�i tu�im lukavstvom; ali nezamislivo je
da je ikada dovodio u pitanje sopstvene motive ili da se upitao �ta drugi zaista
misle o njemu, bez obzira da li je re� o prijateljima ili neprijateljima. Hranio
se sopstvenom �ivotnom snagom i jo� pokazuje znake veselja �iji izvor je upravo
presu�io u veoma bliskoj pro�losti, tako da on toga jo� nije svestan. Njegova
uobi�ajena hvalisavost i samopouzdanje ve� izmi�u kontroli, teturaju se, a to
ga iznena�uje kao i ostale, mo�da i vi�e nego ostale. Oni ve� budno prate znake
starenja koje on nije bio u stanju da predvidi. Ako je Lir "vazda malo
poznavao sebe" (prema Reganinim re�ima) to je delimi�no zato �to je bio za�ti�en
od samospoznaje - u�aureni kralj, uvijen u suvi�nu ceremoniju i dobro�udne ispade,
�ija vlast se u poslednjim godinama odr�avala vi�e dobrim poslovanjem sposobnih
upravitelja kao �to je Kent nego njegovim sopstvenim autoritetom. Lir jo� ima
naviku da izdaje zapovesti, ali to se ispoljava - kao u slu�aju Kordelijine neo�ekivane
neposlu�nosti - vi�e kao rasejana �udljivost s primesama zlobnog sarkazma, na
u�asavanje i ga�enje svih prisutnih. Ovo, naravno, nije prvi put da Lir igra
ulogu patrijarha/ komi�nog siled�ije, ali ovaj put ne mo�e vi�e da se povrati:
povremeni ispadi postaju paralizuju�a poza. (Nekoliko scena kasnije, kada Lir
bez srama naglo klekne pred Gonerilu, shvata da nije u stanju da ustane bez poklecanja).
Milerova produkcija nam predstavlja Kordeliju koja nije ni meka ni pa�enica, ve�
ima temperament svog oca, puna jedva potisnutog protesta, �erka miljenica dovoljno
zrela da bude potresena padom oca, ali bez namere da povredi njegova ose�anja;
ona potiskuje svoj gotovo pravedni�ki gnev kako ga ne bi uvredila, i upravo time
izaziva uvredu. A on kao da poku�ava da je natera na govor koji bi ga prosvetlio,
govor �iju svrhu naslu�uje, ali nema dovoljno intelektualne bistrine niti hrabrosti
da ga prizna. Njegovo drugo pojavljivanje na sceni daje nam neophodni kratki
pogled na Lira koji se nedavno povukao sa du�nosti, samozadovoljnog dobrog starog
momka, koji nalazi podr�ku u odobravaju�em smehu svojih vitezova (koji su ovde
vrlo efektno predstavljeni po analogiji sa Atosom, Portosom i Aramisom). Opu�taju�i
se u tuposti koja se gubi pod pritiskom situacije, nekoliko trenutaka kasnije,
kada Gonerila zbaci masku poslu�ne �erke, i Lir poprima karakteristike svoje novoste�ene
bespomo�nosti. Plamerova gluma je nalik nizu snimaka od kojih svaki predstavlja
izvesni izraz ili reakciju - bes, oholost, suze, pretnje - onako kako izgledaju
u poslednjem mogu�em �asu. Uklanja se u trenutku kada ga uklanjaju. O�ajanje prouzrokovano
ose�ajem napu�tenosti popu�ta pred nervoznim ushi�enjem �to je prvi put postao
svestan. Govor "Duvajte vetrovi" koji izgovara s gorkim humorom pod
plju�te�om ki�om, spreman da izdr�i do kraja, popu�ta pred tonom iznenadnog zgr�enog
mira u molitvi pred pojatom - "O, premalo sam se starao o tom" - kao
da je vetar oduvao poslednji sloj praznog besa, a on stoji na tlu kojeg nikada
nije bio svestan. Gubitak ga tera u raspolo�enje bunovne komedije izazvane dolaskom
preru�enog Edgara, u fazu ushi�ene mahnitosti koja ga odr�ava uprkos fizi�koj
iscrpljenosti. Kada ga ponovo vidimo - nakon najdu�eg odsustva sa scene - �ini
se da je prona�ao put do neke �udne slobode. Oslobo�en ograni�enja u najte�im
okolnostima - prisiljen da misli nove misli ili, prosto, da misli - stekao je
svoje ja dok je postajao niko i ni�ta. "Ranjen sam u mozak": ali rez
u mozgu osloba�a ono �to nikada ranije nije bilo provetreno ili artikulisano,
zakasneli i neprirodni rast karaktera koji ga ostavlja usamljenog kao Robinzona
Krusoa nakon dugih godina na ostrvu. "Nije trebalo da ostari� pre no �to
si se opametio": umesto toga on je �iveo unazad, trebalo je da postane lud
i da gotovo umre pre nego �to progleda. On nestaje pred nama, u nizu fosforescentno
briljantnih izliva, �ak i kad drugi likovi izgube svoj sjaj. Oni najenergi�niji
i najambiciozniji najvi�e li�e na umorne marionete. Svi likovi osim Lira su se
ili razumeli od po�etka ili su po�eli da se razumeju nakon neprijatnog iskustva.
Lir, koji je u najradikalnijem mraku, �ije pomra�enje je ubrzalo katastrofu, mo�e
da stekne spoznaju tek kada je ranjen potpuno van ovoga sveta, u sferi gde je
obi�ni govor govor ludila, gde Tom iz Bedlama vlada kao filozof. Na granici
ili preko nje, on stupa u spoznaju - "�ovek mo�e da vidi kako je u svetu
i bez o�iju" - i nalazi se na mestu gde nema nikoga da s njim podeli tu spoznaju.
Po�to nije vi�e subjekat predstave, on je sada gledalac. Lirova svest, naravno,
nikada nije budila nikakvo interesovanje kod ljudi kao �to su Gonerila, Regana,
Edmund ili Kornvol, ali �ak ni Kordelija ili Kent nisu spremni da prate splet
njegovih mentalnih skokova i prekida; oni samo sa�aljevaju njegovo ludilo. Cena
njegove luda�ke mudrosti je to �to je odse�en od svakog drugog ljudskog bi�a.
Dvorska luda - isti onaj koji ga je podstakao da razbije svoj samoza�titni zaborav
- jedina je osoba koja bi mogla da se upusti u dijalog sa Lirom u poslednjim scenama,
ali on je ve� nestao iz drame. U drami u kojoj se sve de�ava prekasno, Lir
dosti�e savr�enu slobodu bi�a kada padne u zarobljeni�tvo - "�ive�emo,/ Bogovima
se moliti, pevati,/Pri�ati stare pri�e, smejati se" - sloboda koja se sastoji
u potpunom povla�enju iz �ivota za koji nije ni�im vezan osim zagrljajem svoje
�erke. Plamer je ovde odli�an, uspev�i da nas ubedi da se Lir oporavio samo kako
bi mogao da odr�i taj govor. Milerovo ubrzavanje akcije kroz poslednje �inove,
gde poslednji stihovi jedne scene nestaju niz most ili uz stepeni�te �im prvi
stihovi slede�e scene nado�u iz drugog pravca je ovde suspendovano na neko vreme
- u pozori�nom smislu zauvek. Ta suspenzija, u momentu koji se uvek �ini kao pravi
kraj drame, jeste sve �to mo�e da nas pripremi za nagli prekid pokreta na kraju,
kad su Lir i Kordelija mrtvi i ni�ta vi�e ne mo�e da se u�ini: jezivi zastoj koji
u ovoj predstavi uspeva da deluje neo�ekivano, kao da je ogromna ma�ina zamuknula
bez upozorenja. Postoji jo� jedna zagonetka koja proganja svako izvo�enje
ove drame. Pitanje: �ta je KRALJ LIR zna�io svojoj prvobitnoj publici postaje
jo� slo�enije ako se upustimo u komplikovani problem Edgarove uloge, u njegovoj
"sumornoj prisvojenoj ulozi Toma iz Bedlama" (kao �to ka�e kvarto verzija),
kao i u ulozi preru�enog sina koji vodi oca kroz razra�eno la�no samoubistvo.
Dok se on u prethodnim �inovima �ini kao potpuno pasivna figura, oklevetan od
strane brata i osu�en bez saslu�anja od strane oca, u drugom delu drame on poprima
ulogu koja je gotovo jednaka po va�nosti s Kraljevom. Demonski re�nik i proizvoljne
asocijacije njegove simulacije ludila �ine se kao uzvi�ena istina istinski ludom
Liru, a neka vrsta sujevernog strahopo�tovanja obavija ulogu mada smo savr�eno
svesni da je sve to �ista gluma. Veza Edgarovog unutra�njeg bola i spolja�nje
bombasti�nosti u ulozi koju je prisvojio iz nu�de mo�da je ono najte�e za modernu
publiku da prihvati i za glumca da otelotvori. Veoma kompetentna, mada nu�no
dvosmislena igra Brenta Karvera, sugeri�e nekoliko mogu�ih Edgara: u po�etku neka
vrsta surogata Hamleta koji glumi ludilo slo�enijih razmera, i u tom procesu sve
je manje onaj rasejani sanjar tako lako obmanut u po�etku. Mo�e �ak i da bude
- u modernoj konfiguraciji - introspektivni privilegovani sin koji izneverava
o�ekivanja svoje porodice tako �to se preobra�a u budizam ili pokazuje iznenadno
duboko interesovanje za neortodoksne �kole psihoterapije: ili, uostalom, tako
�to se upu�ta u karijeru putuju�eg glumca-dramaturga, spretno improvizuje scene
ludila, ume da govori sa vi�e akcenata i izlazi na kraj sa scenom dvoboja po potrebi.
�to se Toma iz Bedlama ti�e, on samo glumi, ali (na neki na�in) glumi da spasi
svoj �ivot. Uspe�no se kriju�i, on postaje nemi svedok doga�aja, nalazi izlaz
iz tog nametnutog sakrivanja tako �to na neki na�in inicira rituale, kao Lirov
"filozof", zatim kao vodi� svome slepom ocu, pre nego �to se pojavi
kao maskirani osvetnik u finalnom dvoboju sa Edmundom, �to je opet druga vrsta
rituala. On usvaja simboli�ki jezik jer mu okolnosti stvaraju prepreku ka obi�nom
jeziku. Ako ve� sve u vezi s ovim likom sugeri�e ne�to ritualno i teatralno, mo�da
je jedini na�in da se ta uloga glumi s iole psiholo�kog realizma da je predstavimo
onako kako to �ini D�onatan Miler, kao neko ko je najzad shvatio krajnju ozbiljnost
glume. Prevela Branka ARRIV� (The New York Review) 1
Tomas Hobs, Levijatan, deo I, glava 13 * Svi citati
iz Kralja Lira koji slede su u prevodu �ivojina Simi�a i Sime Pandurovi�a. 2
Vilijam Hazlit, Likovi �ekspirovih drama. |