|
Sticajem zanimljivih okolnosti - ruska administracija bila je sporija od na�e
(!) - po�etkom aprila Novi Sad je imao �ast da bude jedna od destinacija Workcenter
of Jerzy Grotowski and Thomas Richards1 iz
Pontedere u Italiji, koji od 2003, pod pokroviteljstvom programa Evropske unije
"Culture 2000", realizuje svoj trogodi�nji projekat "Tracing Roads
Across"2 (www.tracingroadsacross.net).
Zahvaljuju�i brzoj i odlu�noj reakciji starog, dobrog znanca Tomasa Ri�ardsa,
izvo�a�a i umetni�kog direktora Centra za savremene izvo�a�ke umetnosti u Novom
Sadu Branka Popovi�a, moskovsku �kolu dramske umetnosti Anatolija Vasiljeva zamenila
je vojvo�anska prestonica i od 1. do 16. aprila, u sve�anim salonima na Petrovaradinskoj
tvr�avi, odr�an je jedinstven umetni�ki doga�aj: prvi prakti�ni seminar "Eastern
Meeting-place" tokom kojeg je pedesetak odabranih studenata, profesora, umetnika
i �lanova dokumentacionog tima iz Italije, Austrije, Gr�ke, Kipra, Bugarske, Francuske,
Turske, Velike Britanije, Poljske, Tunisa, Rusije i Srbije i Crne Gore, imalo
jedinstvenu (sve tri godine u�esnici seminara se menjaju) priliku da usavr�i gluma�ku
i peva�ku ve�tinu, rediteljske sposobnosti, tehnike monta�e, intelektualne analize
i dramatur�ke elaboracije. Koncentri�u�i sa na neke od od "poslednjih
re�i" velikog maga teatra Je�ija Grotovskog iz spisa "Untitled text"
objavljenog u �asopisu "The Drama Review" leta 1999: "What can
one transmit? How and whom to transmit? These are questions that every person
who has inherited from the tradition asks himself, because he inherits at the
same time a kind of duty: to transmit that which he has himself received."3,
Tomas Ri�ards i njegov verni kolega, najbli�i saradnik i asistent u Workcentre
Mario Bja�ini krenuli su u misiju tour de force kreativnog promi�ljanja i podstreka
prakti�ne ve�tine velikog broja mladih pozori�nih grupa i njihovih "sistemskih
otaca", (van)institucionalizovanih teoreti�ara, nastavljaju�i tako ono �emu
je Je�i Grotovski nesebi�no posvetio poslednjih trinaest godina �ivota. Ovde
je u stvari re� o dijalogu profesionalaca o ume�u. Nama je to va�no, jer se pla�imo
opasnosti od izolacije, stanja u kojem se grupe boje za svoj �ivot, �to gu�i razvoj
izvo�a�kog "zanata" - pri�ao je zainteresovanima na jednom od retkih
otvorenih doga�aja u okviru "Eastern Meeting-place" Tomas Ri�ards. Mario
Bja�ini je na tu temu dodao da je konzistentnost, kao glavni modalitet njihovog
rada, uslovila da se novi program napravi iz potrebe za saradnjom "za dublje
i dalje". O razlozima za programske odrednice "Eastern Meeting-place",
Ri�ards i Bja�ini su rekli kako su do toga do�li prvenstveno zbog �injenice da
se na istoku jo� mo�e na�i kakva-takva pozori�na kultura, dok je za drugu vrstu
motiva zaslu�na �elja da se �to vi�e pribli�i svetu gde je zbog nagomilanih socijalnih
i politi�kih problema bavljenje teatrom pravi rizik. Gde odva�ni ili nestaju,
ili bivaju zauvek zapam�eni... Tokom rada na Petrovaradinskoj tvr�avi, Workcentre,
kao �to to naj�e��e i praktikuje, radio je iza zatvorenih vrata. "Na�aliv�i"
se kako se o ve�ini najva�nijih stvari uvek odlu�uje u intimnim politi�kim krugovima,
a ne pred svima, Bja�ini je objasnio kako �ivi u uverenju da teatar bitno uti�e
na spolja�nji svet, iako ovaj ne zna ba� za sve �to se odigrava unutra. Ova filozofija
Workcentre prati pod sloganom "Akcija se de�ava i kada je ne vidimo".
Ri�ards je, pak, potrebu za vakuumom obrazlo�io funkcijom za�tite dijaloga od
"teatarske pijace" na kojoj se radi bez dubljeg promi�ljanja i napora,
gde se na scenu stavlja bilo �ta "moderno", slavno i komercijalno. Po
njemu se tako �ak i istinska umetnost javlja pukim slu�ajem, odnosno zakonima
teorija verovatno�e. Ipak, osim navedene prilike da se pro�aska sa spiritus
movensima Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, koji zaista odaju
utisak pravih gurua, prvi "Eastern Meeting-place" projekta "Tracing
Roads Across" imao je i dva otvoreno-javna doga�aja. Prvi je bio projekcija
filmova "Art as Vehicle"4, dokumentarnog
snimka dela "Downstairs Action" iz 1989, i dela "A film dokumentation
of ACTION" koji je predstavio trenutni kreativni opus Radnog centra u okviru
rada na "umetnosti kao sredstvu", dok je drugi bio finalna tribina ovogodi�njeg
"Eastern Meeting-place". "Art as vehicle", odnosno Akcija
(Action - s velikim "a") prva je stvar koju je s grupom umetnika pokrenuo
Je�i Grotovski kada su mu 1986. u Pontederi obezbe�eni uslovi za rad na "alternativnim
potencijalima izvo�a�kih umetnosti", koje je on u cilju artikulisanja i razvijanja
umetni�ke samorealizacije formulisao na osnovu univerzalnog jezika tela koje vibrira/peva.
Izvori po�etka istra�ivanja bile su tradicionalne "partiture" afri�ko-karipskih
kultura, kao i drevni tekstovi iz kolevke zapadne civilizacije - podru�ja Egipta,
Sirije, Izraela i Gr�ke. Rad se zasnivao na dugogodi�njem ponavljanju i visokom
struktuiranju performansa koji kao bitne karakteristike izdvaja �injenice da on
ne pri�a pri�u, ne predstavlja improvizaciju, niti trans. U Workcentre ga radije
porede s poezijom, arhai�nim modelima kretanja, ritma i izvorno-umetni�kom okrenuto��u
ka unutra�njosti ljudskog bi�a. Iako nije bio namenjen prezentaciji i posmatra�u
kao objektu, Grotovski je 1989. dozvolio da rad pod veoma specifi�no diktiranim
uslovima snimi Mercedes Gregori i tako omogu�i ve�em broju gledalaca (uvek u malim
grupama) da osvedo�e aspekte koji daju �ivot njihovom kreativnom opusu. Drugi
dokumentarni rad Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards je nazvao "A
film dokumentation of ACTION" i snimljen je 2000. godine u produkciji Atelier
Cinema de Normandie i Centre Dramatique National de Normandie. Na njemu je ulogu
spiritus movensa potpuno preuzeo Tomas Ri�ards koji je, kao "ovla��eni"
naslednik Grotovskog, od 1996. istra�ivanja produbio i usmerio ka jo� �irem spektru
mogu�ih uticaja. Novi opus je nazvan "The Twin: an Action in the creation"
i konceptualno je pro�iren, ali ponovo iznutra. Nova forma odgovarala bi re�ima
"Work-in-creation"5, a su�tina "izmene"
je u tome da se pri�a uvek ponovo izvr�i, a ne da se ponovo izvede, �to je u potpunom
skladu s putem izbora - "art as a vehicle" (puta kojim ne mora, ali
se danas sve re�e ide). Dakle, u "A film dokumentation of ACTION" novost
je, takore�i, pozori�ni aspekt naracije, samo �to ta "naracija" o putovanju,
zaboravljenom pozivu, njegovom otkrivanju/ispunjenju, kao i u svim religijama,
ima misti�no-mantri�ne intencije. Posle usmerenja "art as a vehicle"
jasno je otkud izranja projekat "The Bridge" koji je, u stvari, konceptualni
okvir i za "Tracing Roads Across". "The Bridge"6
povezuje teatar u strogom smislu i "art as a vehicle", mada ono �to
se razvija tokom rada Ri�ards i Bja�ini jo� ne hvataju u definicije. Upravo tome
se bilo na tragu prilikom "fatalnog" susreta, i prvog pravog razgovora
tokom "Eastern Meeting-place" u�itelja, u�enika, dramskih teoreti�ara
iz Italije, Srbije i Crne Gore i izu�avalaca "lika i dela" Je�ija Grotovskog
iz Poljske koji su, ujedno, predstavljali i dokumentacioni tim. Dijalog je
po�eo "provaljivanjem" tajne uspeha izvo�a�kog bogatstva i "stvarnosti
ose�aja" koje posti�e Workcenter. Tom uspehu pripisano je "poja�avanje
�ivota teatrom", za koje su zaslu�ni "avangardni sinkretizam Je�ija
Grotovskog", "mnogo rada" i formula: "manje �kola, vi�e susreta".
Mario Bja�ini je na to odgovorio da oni nisu zainteresovani za "novotarije"
i da su veoma sre�ni �to �ive, mada ponekad ne znaju �ta da rade s tolikim vremenom,
ilustruju�i to pri�om kako �elje jo� i mogu da se ostvare, ali pitanje je da li
to mo�emo i mi. On je Grotovskog okarakterisao kao velikog fantasta koji je imao
uho za pozadinske, stati�ne zvuke koji su odgovorni za "pikove" i vekovnu
te�nju da se na�e tehnika za u�utkavanje nezadovoljstva. Tomas Ri�ards se osvrnuo
na to da nije stvar koliko radi�, ve� kako radi�. Alati su uvek jednostavni, ali
ih je te�ko upotrebiti za pravljenje korisnih i lepih stvari. Nema izvinjenja!!!
Ona su neprijatelj kvaliteta �ivota koji raste, proti�e... Kada se opravdavam,
opravdavam se �to je deo mog srca skriven. Gospodar opravdanja mora postati gospodar
bez opravdanja i ostvarenje svih potencijala! - re�i su Ri�ardsa. Diskusija
se kretala i u pravcu eventualne artoovske surovosti njihovog u�enja na �to je
Ri�ards reagovao distanciranjem od toga da njegov �ivot treba da bude zakon. Do�av�i
i do pitanja o snazi i slabosti savremene kulture, re� je ponovo preuzeo Bja�ini:
Jedan od na�ih problema je �to imamo sve, a razma�eno dete se igra s mnogo
igra�aka odjednom. �ivot je kao dugotrajna "borba" Jakova sa an�elom,
a borba sa/protiv savremene kulture nije bezazlena ako se �eli njena tajna, a
takvo ne�to se ne tra�i u zabavi, ve� u radosti. Uz dosta polarizovanja (�to
je poput pravila u slu�ajevima su�eljavanja s radikalnim zahtevima), na kraju
je pri�a dotekla i do pozori�ne vodenice, gde su se peva�ko-izvo�a�ki principi
testirali na �rvnju pojmova kao �to su saspens, katarza, sukob... Ri�ards i Bja�ini
sve njih u modernom teatru vide kao rediteljske trikove i pomo�ne postupke (svetlo,
muzika, dramatizovanje...), jer po njima centralno mesto zauzima glumac kao ta�ka
u kojoj se sve lomi, ta�ka u kojoj se pesmom priziva spoj sila svemira i sila
sveta. A glumac je �ovek bez civilizacijskog o�aja i resentimana, koji se hrani
i �ivi od onog �to izdela, a ne od onog na �to se poziva. 1
Nakon �to se povukao iz javnog teatarskog �ivota, Je�i Grotovski je na poziv "Centro
per la Sperimentazione e la Ricerca Teatrale", danas "Fondazione Pontedera
Teatro", 1986. osnovao Workcenter of Jerzy Grotowski koji je po njegovom
nalogu 1996. preimenovan u Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards po�to
je upravljanje prakti�nim radom, u drevno-tradicionalnom smislu izme�u ta dva
datuma, predato u ruke Tomasa Ri�ardsa. 2 U ovom
projektu artikulisani su svi prakti�ni i teorijski elementi aktuelnog kreativnog
rada Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, �ijom �e se realizacijom
putem kulturolo�kog dijaloga (kroz otvorene prezentacije, performanse, filmove,
razmene, susrete, seminare, predavanja...) tragati za vezama i razvojem "ume�a
za �oveka i �oveka za ume�e". (Bukvalno) stalno rade�i i stalno sele�i, Workcenter
je krenuo da za tri godine u svakoj od zemalja ispuni posebno programsko-ontolo�ko
opredeljenje. Tako �e se u Italiji odvijati "Main Work", u Austriji
"Frame Work", Turskoj, Gr�koj i Tunisu "Focal Points", "Impulses"
�e se odr�avati u Bugarskoj, Francuskoj i Kipru, "Interventions" u Italiji,
Poljskoj, Velikoj Britaniji i Bugarskoj, "Eastern Meeting-place" u SCG
i Rusiji, dok �e na zavr�nom internacionalnom simpozijumu u Pontederi, verovatno,
ve� svima biti jasno da je ovo provokacija najve�eg teatarskog doga�aja ikad. 3
"�ta mo�e pojedinac da prenese? Kako i kome da prenese? Ovo su pitanja koja
sebi postavlja svaka osoba "zavisna" od tradicije, jer je u isto vreme
nasledila i jednu vrstu du�nosti: da preneso to �to je i sama primila."-
slob.prev. 4 Ovaj termin pod kojim se kasnije
ustoli�ila karakterizacija istra�iva�kog rada Je�ija Gorotovskog prvi je uveo
Piter Bruk 1987. 5 "Rad kreacije/Kreiranje
radom" - slob. prev. 6 "The Bridge"
reprezentuje performans "One breath left"
|