|
Branko Stavrev, reditelj, ugledni je makedonski "teatard�ija"
(to je skoro ta�an, ali neprevodiv izraz u srpskom jeziku za pozori�nog stvaraoca,
svedenog do zanata, ali bez imalo podsme�ljivog i pogrdnog u ozna�avanju delatnosti!)
koji je nedavno pozori�noj javnosti predo�io zbirku "teatropisa"- eseja
ZATVORENIK U ORAHOVOJ LJUSCI, u kojima se na duhovit, britak, ponegde opor, pogdekad
liri�an na�in osvetljava, analizira, opisuje ili kontemplira makedonski teatarski
�ivot, ali i �ivot svakodnevni "ovde i sega". Uo�ljiva je jednako
prisutna te�nja autora da, ma koji problem razmatra u dvadeset �est tematski raznorodnih
eseja, istovremeno odgovori i na pitanje "�ta mo�e teatar danas?". To
je pitanje, u stvari, centralna nit koja povezuje ove eseje u koherentnu celinu.
Druge organizacije u strukturi knjige i nema, ali se ipak razaznaju �anrovski
oblici: �ivotvorni portreti "teatard�ija" (reditelja, glumaca, dramskih
pisaca), pozori�ni putopisi, analize rediteljskih pristupa... Uvodni esej govori
o izli�nosti nastojanja da se teatar u�ini realisti�nim, �ivotvornim, jer na sceni
se vidi ono �to se gleda i u �ivotu. Drugim re�ima, �ivot opasno konkuri�e teatru:
"Izme�aj se sa narodom, sa horom nesre�nika, vidi!... �oveku danas jedino
Crveni krst poma�e! Svi drugi mu kuju crn krst, kao Hristu..." Tu�na i opora
povest o preplitanju teatarske i stvarne stvarnosti nastavlja se i u eseju koji
sledi, "Muk ili Krvava makedonska svadba", gde se u formi dijaloga koji
vode talenat i obo�avalac, aludiraju�i jasno na komad Nikolaja Ostrovskog, izri�e
skoro vapiju�i prekor umetnicima: "Samo umetnici mogu da spasu dr�avu. Zemlju!
Samo, vi �utite! Va�a blaga re� gvozdena vrata otvara. �ega se bojite? Znam da
ste slabo pla�eni! Nema za nas, nema ni za vas! Ali to ne zna�i da �utite!"
Autor podse�a i na nekada�nje slavne dane makedonskog teatra, na uspehe na Sterijinom
pozorju i na paradoksalnu situaciju danas: "Mogu�e je da smo bili mo�ni.
Sada, kada smo postali nezavisni, nismo u igri." Stavrev razmatra i neke
danas posve zapostavljene pozori�ne pojave. Takva je, na primer, "predstava
korisnica". Autor prati njenu modifikaciju u savremenom makedonskom pozori�tu
zaklju�uju�i da je talenat ostao talenat, a da su obo�avaoci evoluirali u sponzore,
ali isto tako prime�uje da ljubavna ili dramati�na igra me�u njima i danas traje.
U zna�ajne stranice ove knjige spadaju portreti Petra Prli�ka, Rista �i�kova,
Ilije Mil�ina, te drugih pozori�nih i drugih stavaralaca u Makedoniji. Sarkazmom,
jetkom ironijom natopljeni su tekstovi koji se odnose na odnos dr�ave prema kulturi.
Autor ne krije zebnju da se ne ukinu teatri u malim mestima, ili da se ne obistini
i drasti�nija pretnja ("�ujem da �e i operu da zatvore"), ali istovremeno
nastoji svim silama da bude objektivan, da razume zlehudost teatra na Balkanskom
poluostrvu: "Op�tine nemaju para da plate uli�no osvetljenje, godinama su
u mraku. Odakle im pare da izdr�avaju kulturu. To �to se doga�a nama danas, Englezima
se doga�alo u �esnaestom veku." Na �itaoca sna�an utisak naro�ito ostavlja
uzbudljiva pozori�na pri�a "Gozba u vreme kuge ili Ti etava hatel, �or� Danden".
To je dinami�na, upe�atljiva, delomice autobigrafska povest reditelja Stavreva
o postavci Molijerovog dela �OR� DANDEN, u �uvenom moskovskom teatru "Mala
Brona", u vreme dramati�nog raspada socijalizma, u ono sumorno doba kada
je masa "poni�enih i uvre�enih boravila na dnu metro-stanica, kada je gomila
naroda �ekala da se otvori zemlja da ga proguta". Reditelj Stavrev, stvaraju�i
u to vreme velikih istorijskih promena bio je naro�ito ponosan �to je nad njegovom
re�ijom predstave �OR� DANDEN, u kojoj se ogledala i moskovska i skopska realnost,
lebdela senka velikog Anatolija Efrosa, kako je isticala moskovska kritika. Istu
dramatsku snagu sadr�i putopis "Canadian-macedonian place ili duh slobode",
pri�a o premijeri predstava DUH SLOBODE Vojdana �ernodrinskog, u Torontu - "Daleko
od Makedonije u Makedoniji", me�u pe�albarima, u dijaspori. Dirljiva, tipi�no
makedonska pri�a: "mala drama o velikoj istorijskoj, ilindenskoj epopeji.
�estoka igra sudbine ocrtava se upe�atljivo na licima ovog naroda �to je do�ao
da vidi istoriju na sceni, onu istoriju koja ga je dovela na obalu Ontarija".
Autor odbija da bude zatvorenik u orahovoj ljusci u �ivotu i u pozori�tu,
odbija udobnost nezainteresovanosti umetnika za zemne stvari. On bira �estoki
anga�man, u slu�bi je pozori�ta i �ivota. I zato, bilo o �emu da pi�e, Branko
Stavrev pi�e o pozori�tu. A kad god pi�e o pozori�tu, Stavrev pi�e, u stvari,
i o politici, dru�tvu, istoriji, kulturi, �ivotu. Ili kako on to duhovito bele�i:
"�ta je to teatar? Mnogo �ivota. �ta je �ivot? Mnogo teatra." Autorovo
poslanstvo je, uistinu, da deluje iskreno na svim planovima, �to je du�nost intelektualca.
Iz ovih zapisa mogao bi se izvu�i i sastaviti priru�nik o rediteljskoj poetici
i rediteljskom ume�u uop�te, pogledima na rediteljsku umetnost, pouke i svakodnevne
rediteljske prakse ("Prezirem papagajska ponavljanja, '�tancovanja', kako
ga nazivaju 'profesionalci'", "Za�to �e vama teatar. Gledajte televiziju
sa golim �enama", "�ta dobija a �ta gubi stari tekst kada ga obla�imo
u novi kostim?", "Lo�a proba, dobra premijera"). Jedna od osobenosti
stila Branka Stavreva jeste �esta upotreba dijalo�ke forme. Taj dijalog te�e prirodno,
nename�teno, ima svoj ritam, izvesnu protivte�u, ponekad te�e i u saglasju ili
deluje monolo�ki, ponekad apartno, povremeno je sva�ala�ki zapenu�an, re�e liri�an,
ispovedan... Prosto, odra�ava prirodu govorne komunikacije i daje tekstu gustinu
dramskog. |