|
"Ni�ta mi ne nedostaje - osim mene samog.�
Franc Kafka .. Ameri�ki stil �ivota,
ameri�ki sistem vrednosti, Amerika kao utopija - bili su osnovni postulati paralelnog
programa pod nazivom Krugovi na 49. Sterijinom pozorju, koji su se ostvarivali
simultano, kroz scensko izvo�enje i kroz prezentacije na velikom platnu. Tako
su predstave i filmovi iz ovogodi�nje selekcije, manje ili vi�e uspe�no, iznele
svoj stav o pojmu amerikanizacije, koje se kolektivno svakako mo�emo odricati,
ali koju zbog sveobuhvatnosti sfera u kojima se ose�a, nikako ne mo�emo zaobi�i. Uvod
u kolektivno se�anje na ameri�ku istoriju napravila je video instalacija Zorana
Naskovskog, pod nazivom Smrt u Dalasu, koja na gotovo idealan na�in sukobljava
lokalno s globalnim. Iz samog naslova jasno je o �emu je re�. Sedamnaestominutni
video materijal koji se od 29. maja do 3. juna prikazivao u gornjem foajeu Scene
"Pera Dobrinovi�", bavi se ubistvom D�ona F. Kenedija, atentatom koji
i dan danas intrigira ameri�ku i svetsku javnost. Pra�eni guslarskim pojanjem
Joza Karamati�a, snimci ovog doga�aja kombinovani su s dokumentarnim materijalom
iz �ivota porodice Kenedi, jedine aristokratije koju Amerika priznaje kao svoju,
kao i s delovima iz intimnog predsedni�kog video-dnevnika, javnim, u kojima mu
je pratilja bila prva dama (kasnije jo� �uvenija D�eki O.), ali i onim privatnim,
u kojem je preko Merilin Monro osen�en �ivot prvog �oveka jedne nacije, bogat
skandalima i vo�en daleko od o�iju javnosti.Ovim radom, istina na jedan tragi�an,
traumatizovan na�in, spojena su dva udaljena dru�tvena modela, ameri�ki i srpski,
koji mo�da nemaju mnogo toga zajedni�kog, izuzev �injenice da nijedna sredina,
ma koliko razvijena, nije spremna da prihvati reformatore i ljude koji �tr�e van
proseka, a da to neko ne plati glavom. Zajedni�ko ostaje i retorsko pitanje kako
bi sve izgledalo da se pucnji u novo nikada nisu dogodili. Prva predstava koja
je otvorila pozori�nu selekciju ovogodi�njih Krugova bila je TRGOVINA, drama Alberta
Ostermajera, koju je u Beogradskom dramskom pozori�tu re�irala Anja Su�a. Posmatraju�i
savremenog �oveka �ije se amplitude u pona�anju mere usponima i padovima na berzi,
rediteljka je prikazala sliku sveta gde se �ovek, poput nemo�nog insekta, nalazi
zarobljen u (globalnoj) mre�i koju je sam ispleo, a njegova jedina vrednost svodi
se na vrednost novca kojim raspola�e na bankovnom ra�unu. Tu religijske ikone
ostaju u domenu rafinirane kulturne ba�tine, dok mala, plasti�na kreditna kartica,
ikona savremenog sveta, postaje ne�to �emu se valja pobo�no klanjati. Trgovac
iz Ostermajerove drame upravo to i radi. Naravno, niko za sebe ne misli da je
lo�, pa tako ni glavni junak, koji shvata da je socijalno obogaljen, prihvata
tu �injenicu i miri se njome, da bi kao takav, na kraju, bio lako odvu�en na drugu,
mra�nu stranu svoje praznine koja sva gori od �elje za priznanjem. Prikazuju�i
raspolu�enost li�nosti paranoidnog trejdera koji sav �udi od �elje za uspehom,
kroz igru jednog glumca i jednog plesa�a, razbijaju�i na taj na�in monolo�ku formu
drame, Anja Su�a ne govori o otu�enju kao problemu modernog potro�a�kog dru�tva,
ve� o otu�enju kao op�teprihva�enom modelu �ivljenja. Dakle, tu smo. Po principu
loguj se - resetuj se, pri�aju�i o izolaciji i usamljenosti koje izaziva prora�unatost,
potvr�uje se da sve ono �to �elite da budete, uklju�uju�i tu i otu�enost, mora
imati cenu koja se pla�a. Novcem, ili ako vam nedostaje ke�, �ivotom. Razmatranje
fenomena Amerike dalje je nastavljeno na me�unarodnoj tribini pod nazivom "Slike
i refleksije Amerike u savremenom pozori�tu". Ukazuju�i na razlike koje postoje
izme�u evropskog i ameri�kog teatra, jednog koji je optere�en istorijom i nasle�em
koje stari kontinent nosi sa sobom, i drugog, prekookeanskog, koji je sastavljen
od me�avine razli�itih evropskih tekovina, okupljeni u�esnici diskutovali su o
temama koje su od planetarnog zna�aja, a koje svoj odraz imaju i u pozori�tu:
Izja�njavanje protiv rata, nasilja, diskriminacije, dijagnostikovanje otu�enja
kao najpoznatije savremene boljke, medijska glad za informacijama, Amerika kao
nametnuti ili Amerika kao svojevoljno prihva�eni kulturolo�ki model i mesto koje
zauzima ameri�ka dramska klasika u savremenom pozori�tu. Pored toga, na primeru
filma DOGVIL, danskog reditelja Larsa fon Trira, koji je filmskom kamerom ra��lanio
pozori�te na sitne �initelje, razmatrana je zna�enjska i kriti�ka recepcija onoga
�to nosi ukorenjenost u jednu sredinu, ameri�ku ili bilo koju drugu, u kojoj se
preispituju osnovne op�teljudske vrednosti. To je putanja kojom se pozori�te kre�e
od svog postanka: ispoljavanje kroz jezik kao izraz misli, ose�anja, strahova
i opsesija, prema kona�nom cilju multikulturne komunikacije kojom defini�emo sebe
i svoje mesto u teatru, ali i izvan njega, u umetnosti uop�te. Kao odli�na
ilustracija de�avanja na ameri�kom kontinentu koji se reflektuju na ostatak sveta,
poslu�ila je drama DAN MILOSTI, koju je u minhenskom pozori�tu Bayerisches Staatsschauspiel
re�irao Peter Vitenberg, a koja je na insistiranje nema�ke glumice Sibil Kanonika
izvedena dva puta zaredom iste ve�eri na hinter bini scene "Jovan �or�evi�".
Ina�e Nil Labjut, pisac drame, poslednjih godina podjednako uspe�no radi i u pozori�tu
i na filmu (U dru�tvu mu�karaca, Prijatelji i susedi, Sestra Beti), a predstava
DAN MILOSTI prvi je susret sterijanske publike s Labjutom kao pozori�nim stvaraocem.
Centralni doga�aj na koji se oslanja ova duo-drama jeste "majka svih doga�aja",
kako je to slikovito opisao �an Bodrijar, iznose�i svoje vi�enje napada na Svetski
trgovinski centar 11. septembra 2001. Op�ta panika koja je zavladala po�to su
se Bliznakinje sru�ile kao kule od karata, predstavlja okru�enje iz kojeg je dvoje
preljubnika izme�teno kako bi se suo�ili sa sterilno��u sopstvene veze. U scenskoj
postavci, to je bila �ista, sne�nobela povr�ina po kojoj su se kretale ljudske
jedinke pred kojima se odjednom, sticajem (ne)sre�nih okolnosti, otvorila mogu�nost
da zapo�nu potpuno nov �ivot. Ideja zvu�i jednostavno, fantasti�no lako, ali nedoumice
koje oboje nose iz prethodnih �ivota u�ini�e da njihova ljubav, stavljena na test
izdr�ljivosti, poklekne pred stvarno��u. Zatvoreni u ljubavno gnezdo, nekada�nji
sladostrasnici postaju gladijatori koji, vrte�i se u krug, vrebaju slabosti svog
protivnika. Oklevanje kojim se okru�uju otvara bolno ali istinito pitanje: da
li su ve�e �rtve nastradali iz WTC-a koji su prestankom fizi�kog postojanja prerasli
u heroje, ili dvoje slu�ajno pre�ivelih koji �e samo�ivo nastaviti dalje, bez
jasne predstave o tome ko su zapravo i �ta ih je, osim animalne po�ude, u�inilo
tako posebnim da ostanu u �ivotu. Slede�i dan pozabavio se Amerikom u filmovanoj
varijanti. Posledice drugog doga�aja, tako�e s ameri�kog tla, koji bi po katastrofalnosti
mogao da se meri s teroristi�kim napadom u Njujorku, prikazane su na velikom platnu
Kulturnog centra. Re� je o vi�estruko, �ak i Oskarom nagra�enom dokumentarcu Majkla
Mura �E� ZA NASILJEM, u kojem je kontroverzni reditelj potresnim svedo�enjima
i o�trom kritikom ameri�ke politike pokazao da Franc Kafka nije mnogo pogre�io
kada je, pi�u�i pripovetku AMERIKA, u visoko podignutu ruku Kipa slobode smestio
ma� umesto baklje. �ta je dovelo do toga da dva tinejd�era iz gradi�a Kolombajn,
naoru�ani do zuba, u�u u prostorije srednje �kole i pobiju "nekolicinu"
svojih drugara, kako funkcioni�e prodaja oru�ja i gde su koreni sveop�te paranoje
koja vlada u Americi danas, samo su neke od tema koje su potvrdile da je ratna
industrija, pored filmske, kamen temeljac ameri�ke dominacije. Najve�e razo�aranje,
verovatno zbog dobre zamisli koja nije adekvatno uverljivo sprovedena u delo,
na ovogodi�njem Sterijinom pozorju bila je hrvatska predstava KAKO UBITI PREDSJEDNIKA
koju je izveo ansambl Teatra &TD iz Zagreba, u re�iji Zorana Mu�i�a, a po
tekstu Mira Gavrana, jednog od najizvo�enijih hrvatskih dramskih pisaca. U �emu
je problem? Ma koliko da se o globalizaciji govori kao o problemu od op�teg zna�aja
(sveop�tem, sveukupnom, sveobuhvatnom), lo�e je kada on u dramskoj postavci bude
tretiran kao op�te mesto. Upravo zbog toga, Gavranovi junaci, koji jesu duhovito
zami�ljeni, ispadaju neubedljivi kada izgovaraju tirade teksta koji podse�aju
na novinske naslove sa kojima se svakodnevno susre�emo, �ime se apriori predvi�aju
negativne posledice globalnih procesa. Realisti�na igra glumaca nije odgovarala
apsurdnosti sredi�njeg zapleta u kojem jedan emigrant povratnik planira da izvr�i
atentat na ameri�kog predsednika koji dolazi u zvani�nu posetu Zagrebu. Pored
toga, pisac se deklarisano stavlja na stranu antiglobalista pretvaraju�i monologe
svojih junaka u pamflete koji imaju za cilj da ubede publiku koja �ivi u tranziciji
da to nije pravi put kojim �e se povratiti izgubljene vrednosti. Kao druga opcija,
koju Miro Gavran izgleda smatra prihvatljivijom, nudi se verski fanatizam (jedna
od junakinja se na kraju, be�e�i od globalizovanog sveta, zamona�i), i konformizam
najni�e vrste (jedan junak se odri�e svog brata da bi spasao svoju uredno postavljenu
dru�tvenu poziciju). U takvom aran�manu, rediteljska postavka nije ni mogla da
ponudi ni�ta inventivno: scene su se smenjivale po principu filmskih kadrova,
�to je naru�avalo ritam predstave, a nerazgovetni scenski znaci u�inili su da
se za likove ne mo�e sa sigurno��u re�i da li je re� o revolucionarima, novope�enim
demokratama, vernicima ili najobi�nijim demagozima. Drugim re�ima, postigao se
sasvim suprotan efekat od onog koji je pisac o�ito �eleo da ostvari - posle odgledane
predstave KAKO UBITI PREDSJEDNIKA, umesto da prezirete "brzu hranu"
do�e vam da uz "junk food" naru�ite i koka-kolu. A dok je publika
podignuta na noge radosno pljeskala GOSPO�I MINISTARKI u re�iji Jago�a Markovi�a,
u sali Kulturnog centra Novog Sada odr�ana je jo� jedna filmska projekcija, na
kojoj se pojavilo svega 9 (i slovima, devet) posetilaca. Re� je o filmu DOGVIL
Larsa fon Trira, prvom iz njegove trilogije koji se bavi Amerikom, gde je po uzoru
na dramu Torntona Vajldera NA� GRAD prikazana jedna mala, hermeti�no zatvorena
sredina, po svim svojim spolja�njim obele�jima ameri�ka, ali po onome �to nosi
u sebi, toliko univerzalna da se mo�e bez muke prona�i i u najudaljenijem delu
sveta. A ono �to se nalazi unutar nje, ne pru�a mnogo nade za boljitak. Stanovnici
gradi�a Dogvil ubedi�e svakoga ko ih bolje upozna da nema nade za milost, pra�tanje
i pokajanje, u svetu kojim gospodari fa�izam bilo koje vrste. Sme�taju�i svoje
likove u imaginarni prostor imaginarnog grada, u kojem je sve �to postoji (ulice,
ograde, ku�e) ozna�eno obi�nim belim linijama, fon Trir je jasno preneo poruku
da svaka mo�, posebno ona koja nije dovoljno kontrolisana, neophodno sobom donosi
i propast. Preuzimanje odre�enih akcija zahteva odgovornost kojoj se ni zloba
ne podsmeva, posebno kada se uzme u obzir dono�enje odluka koje dovode u pitanje
�ivote ljudi. Zbog toga u velikoj zavr�nici DOGVILA reditelj iza sebe ostavlja
zgari�te, iznose�i zlokobnu tvrdnju da �ivimo u svetu gde �ak i psi ponekada umeju
da budu humaniji od ljudi. Jo� jedan film na ovogodi�njem Pozorju prikazao
je u najmanju ruku tmurnu sliku unutra�njosti ameri�kog kontinenta. Re� je o filmu
KEN PARK, u re�iji Lerija Klarka, koji bespo�tedno kritikuje zaparlo�enost ogromnog
prostora ameri�kog kontinenta zaglavljenog izme�u megalopolisa na isto�noj i zapadnoj
obali. Klarkove tinejd�ere, kao i uvek u njegovim filmovima, malo �ta zanima,
ali oni �ude da budu zainteresovani, pa makar to bilo i nasiljem, patnjama ili
surovostima, koje postaju neodoljivo privla�ne kada se odrasta u okru�enju gde
ne postoje ljudskost i toplota, ve� samo razli�iti stepeni hladno�e. U tako postavljenim
okolnostima nema nijednog jedinog tra�ka nade da �ovek pre�ivi i pritom ostane
ljudsko bi�e. Porodica, odnosno nepostojanje porodice kao institucije, jeste jo�
jedna od tema kojima se bavi Leri Klark u svom filmu. Disfunkcionalnost izme�u
roditelja i dece vi�e nije adekvatna re� kojom se mo�e opisati realno stanje stvari.
Kada su roditelji, vi�eni Klarkovim o�ima, prikazani kao pedofili ili sadiste,
a njihova deca �ude za sveop�tom propa��u, bludni�enjem i samopovre�ivanjem kako
bi uop�te osetili da su �ivi, jasno je da takvo dru�tvo ne zaslu�uje jo� jednu
priliku. Me�utim, u filmu KEN PARK, nazvanom tako prema jednom od junaka koji
je sebi prosvirao mozak kada je shvatio da je svet u kojem �ivi zarobljen u dosadnom
loopu, Leri Klark nikoga ne osu�uje. Svestan da je pri�a o uni�tenju sveta stara
koliko i sam svet, on jednostavno rezimira stvarnost koja ga okru�uje, stvarnost
koju je susreo, i koja ukazuje da napretka zapravo nema, jer se na ameri�kom tlu,
generacije koje dolaze indikuju kao zombiji. Pored predstava koje su bile prikazane
na ovogodi�njem Pozorju, zainteresovana publika je, u jednom od ve�ernjih termina,
imala priliku da vidi i kako izgleda proces rada na jednom pozori�nom projektu.
Re� je o prezentaciji POSLEDNJE JAVNO POGUBLJENJE / PET KADROVA O KA�NJAVANJU,
pripremanoj u zajedni�koj produkciji DAH Teatra iz Beograda koji ve� osam godina
uspe�no ostvaruje saradnju s pozori�tem 7 Stages iz Atlante. Njihova nova predstava,
u kojoj �e kao lajt-motiv biti kori��eni podaci o poslednjem javnom pogubljenju
na teritoriji SAD u prvoj polovini 20. veka, bila je tema razgovora koji je vo�en
na Kamernoj sceni SNP-a izme�u publike i glumaca. Fenomen pogubljenja pojedinca
od strane dr�ave, fizi�kom eliminacijom kao najstro�ijim vidom represije kojim
dru�tvo mo�e reagovati na u�injeni zlo�in, pokrenuo je umetnike da istra�e najrazli�itija
pitanja koja se nalaze u tesnoj vezi sa izvr�avanjem smrtne kazne, kao �to su
teatralizacija samog �ina, razlozi koji do toga dovode, medijska eksploatacija
i senzacionalizam koji prati doga�aj, mehanizmi kontrole i ka�njavanja u savremenom
svetu. Uz tonove pesme Strange fruits, koja je i sama nastala kao direktna reakcija
na tela obe�enih crnaca na ameri�kom jugu, glumci su izveli tri scene koje �e
biti uvr�tene u predstavu �ija se premijera o�ekuje tokom 2005. godine u Atlanti. I
onda je do�lo red na Pozori�te "Maksim Gorki" iz Berlina, koje je u
re�iji �tefana Milera predstavilo svoju ve�to ura�enu dramatizaciju Kafkine pripovetke
AMERIKA. Pri�a o mladom Evropljaninu Karlu Rosmanu koji napu�ta "stari kontinent"
i odlazi u Ameriku, predstavljenu u nema�kom vi�enju kao simbol birokratizovane,
pomalo zagu�ljive atmosfere kakav je na� svet u su�tini, u potrazi za pravdom
koja ostaje nedosti�na, na prvom mestu zbog toga �to nije namenjena smrtnicima,
na najbolji na�in je pokazala za�to se nema�ko pozori�te smatra jednim od vode�ih
na evropskom podneblju. S obzirom na to koliko je te�ko dramatizovati ezoteri�nost
Kafkinog pisanja, nema�ki ansambl postavio je sebi izuzetno komplikovan zadatak,
da iz slike kapitalisti�kog haosa, u kome su li�nosti prepu�tene sebi i optere�ene
ose�anjima straha i krivice, izvuku svu potrebnu sr�. Koriste�i se nemalo zastra�uju�im
slikama sveta, onakvog kakvog ga je Kafka video, prepunog uzbudljivih drasti�nosti,
do�lo se do rezultata koji �ini da posle odgledane predstave jednostavno po�elite
da budete Nemac. Veoma plasti�no do�aravaju�i destrukciju ljudske li�nosti, svo�enjem
na najosnovnije postupke koji su svojim minimalizmom ispunili ogromnu scenu "Jovan
�or�evi�", disciplinovana ali prodorna gluma�ka ekipa je s intuitivnom lucidno��u
uspela da uhvati sve bitne komponente Kafkinog dela i da se na taj na�in uzdigne
visoko iznad puke deskripcije. �itava hijerarhija degradiranih li�nosti u paklu
kapitalisti�kog sveta prodefilovala je te ve�eri izme�u vapaja izgubljenog �oveka,
Karla Rosmana, usamljenog u dru�tvu koje ga svojim pravilima ubija. I mada
je Amerika kao epicentar dekomponovanja individue bila dovoljan razlog za vode�u
temu Krugova, postojala je �vrsta karika koja je prate�i program povezivala s
takmi�arskom selekcijom. Re� je o drami Biljane Srbljanovi� AMERIKA - DRUGI DEO,
koju je u Ateljeu 212 re�irao Dejan Mija�. Kroz me�usobno pro�imanje dva programa
nametnula se glavna tema 49. Sterijinog pozorja: preispitivanje razli�itih nivoa
samo�e koji savremenog �oveka nipoda�tavaju i �ine alijeniranom li�no��u. Nadovezuju�i
se na Kafkino delo, Biljana Srbljanovi� tako�e govori o nepotpunom �oveku, osobi
koju je ugu�io grad, revoltiranom tu�incu koji se stidi svoje li�nosti i bedne
egzistencije i kojem ni�ta ne izlazi u susret, ve� je sve okrenuto protiv njega.
Ova drama stoji poput ispovesti usamljenika koji �ivi pod prismotrom i koji odlu�uje
da raskrsti s ljudima kako se ne bi izgubio u nekom drugom bi�u. Zbog toga savremeni
Karl (Rosman) �eli pre svega da se oseti prisutnim, iako nema svoj integritet,
jer je poput sveta u kom �ivi, razjedinjen, podeljen, u stalnoj potrazi za uto�i�tem,
ali ne i za sre�om koju savremeni �ovek vi�e i ne o�ekuje da prona�e. Ekstremni
pesimizam. Tako je jedan svojevrstan dru�tveni, politi�ki i kulturolo�ki fenomen,
zapo�et idejom o ostvarenju ameri�kog sna, koji se krajem 20 veka, polako ali
sigurno u svojim pojedinim segmentima pretvorio u pravi pravcati ko�mar, zauzeo
centralno mesto na ovogodi�njem Pozorju. United States. Sjedinje Dr�ave. Amerika.
Ostvareni ili neostvareni snovi svakako imaju veze s ljudima, te tako ne �udi
�to se svuda javljao polo�aj �oveka u stalnoj te�nji da se oslobodi i da se uzdigne
iznad stihije, odstrani samo�u, motiv koji tako�e svuda figurira, tra�e�i kapitalnu
gre�ku u �ivotu, ne�to �to je spojeno s najdubljim korenom �ove�ije egzistencije,
�to �e �oveka odr�ati i onda kada se ceo svet stropo�ta. Iza svega toga ostao
je smisao ljudskih traganja za ponosom izgubljenim neposredno po ro�enju, kao
i borba za �oveka i njegovo dostojanstvo. To je ujedno i osnovni zadatak koji
je ovogodi�nje Sterijino pozorje postavilo pred teatar - povratak dostojanstva
borbom koja mo�e da urodi plodom samo ako bude bila istrajnija od straha na pomisao
�ta se sve de�ava u svetu oko nas. |