|
Borislav Mihajlovi�-Mihiz (1922-1997), knji�evnik, kriti�ar, slobodni umetnik,
filmad�ija, izdava�, upravnik Biblioteke Matice srpske, novinar, bio je jedna
od najupe�atljivijih figura jugoslovenske i srpske kulturne scene. Fondacija koja
nosi njegovo ime, pro�le godine utemeljila je nagradu za dramsko stvarala�tvo,
a zapo�ela je i nau�noistra�iva�ku delatnost: ovih dana u Vrdniku (blizu Mihizovog
rodnog Iriga, a u saradnji s iri�kom Srpskom �itaonicom), organizovala je simpozijum
"Mihizova drama u evropskom kontekstu". Tema je okupila najbolje
znalce njegovog dramskog opusa, dugogodi�nje saradnike i prijatelje, koji su zapo�eli
preispitivanja i (pre)vrednovanja Mihizove poetike i iscrpnije osvetlili ukorenjenost
njegovih drama u aktuelne okvire moderne dramaturgije. Prise�aju�i se vremena
kada su Mira Trailovi� i Borislav Mihajlovi� bili centralne li�nosti Ateljea 212,
Jovan �irilov se setio da su Maratonce� - studentsku dramu Du�ana Kova�evi�a,
�itali zajedno. Mihiz je u Atelje do�ao 1968, godinu dana posle njega, s namerom
i sa zadatkom da otkriva doma�e avangardne pisce, a i sam je bio vrhunski. -
Pro�itao sam gotovo sve �to je napisao, a to je mnogo, i dobro sam ga poznavao,
rekao je �irilov. Mihiz je voleo paradoks - i u �ivotu i u literaturi. Bio je
dubok kao li�nost, duhovit i vedar, od mladosti do mudrosti. Smatrali su ga cinikom,
a bio je du�a od �oveka. Proglasili su ga opasnim nacionalistom, a bio je patriota,
�to svako treba da bude. Mihiz nikada nije glorifikovao ni svoj nacion ni svoje
istorijske likove; prema svima uvek je imao ironi�an otklon. Zaboravljeno je da
je po�etkom devedesetih zapisao kako zna da istorija nije u�iteljica �ivota, ve�
u�iteljica smrti. U SANU nisu hteli da ga prime oni koji su uradili i napisali
deset puta manje. A Mihizove drame, naro�ito Banovi� Strahinja, spadaju
u sam vrh srpske dramske knji�evnosti, zaklju�io je �irilov. Borislav Mihajlovi�-Mihiz
bio je amblematska li�nost Karlova�ke gimnazije, posvedo�ila je Vida Ognjenovi�,
i sama u�enica znamenite �kole. Oboma je knji�evnost predavala i mnogostruko na
njih uticala legendarna Teodora Petrovi� Majica. Mnoge �ake, �ta god da (ne)urade,
profesori su korili Mihizom, koji je bio stariji u svemu. - Kasnije je bio
moj prijatelj i podr�ka, moralni stub i strogi kriti�ar, ka�e Vida Ognjenovi�.
- Uvek sam mu sa zebnjom donosila ono �to sam napisala. Ta�na je anegdota da mu
je Borislav Peki� doneo rukopis na 800 strana; Mihiz je izbacio celih 300, ali
Peki� je dopisao 50. Delili smo kulturnu radoznalost, stvojstvenu karlova�kim
�acima, a njegova nepregledna erudicija �esto je bila moj Internet. Mihiz je mnogo
uticao na razvoj na�eg pozori�ta, kako izvanrednim dramatizacijama, tako i sopstvenim,
vrhunskim dramama. On je utemeljitelj dramatizacije u na�em teatru. Ulogom
�enskih likova u Mihizovim dramama bavila se Vesna Jezerki�. Uz �aljenje �to je
Mihizov �ivot (za �ivota) zasenio njegovo delo, ona ga je uporedila s Oskarom
Vajldom, koji je svojevremeno rekao: "Svoj gen dao sam u �ivot, u svoja dela
ugradio sam talenat." - �enski likovi veoma su retki u Mihizovim dramama:
tri majke, dve �ene i jedna devojka, a samo jedna ima li�no ime. I li�nosti i
kontekst o kojima je pisao, bili su istorijski. To govore i naslovi njegovih drama:
Banovi� Strahinja, Komandant Sajler, Kraljevi� Marko, Optu�eni
Pera Todorovi�. U takvom svetu, sudbina �ene defini�e se isklju�ivo preko
njenih mu�karaca: mu�a, oca, sina - smatra Vesna Jezerki�. Banovi� Strahinjom,
najzrelijom (ina�e prvom) Mihizovom dramom, bavila se i Vladislava Gordi�-Petkovi�,
u izlaganju "Potraga za podvigom: �enski likovi i �enski svetovi". Nagla�avaju�i
da ovaj tekst nudi novi klju� za �itanje epske poezije i epske ideologije, ona
je rekla: - Mihizova drama o preljubi, kazni i pra�tanju koncipira �enske likove
generi�ki, sa ambicijom da demonstrira delanje principa a ne li�nosti, modela
pona�anja, a ne individualnog izbora. �ena Strahinji�a Bana tako mo�e svojim unutarnjim
konfliktom da pokrene zaplet, a da i dalje nema ime ni identitet. Njene odluke
su uzaludne u "pri�i veka" koja te�e po pravilima istorijske nu�nosti,
a ne volje pojedinca - iako je ona rat, smrt i razaranje iskoristila za svoj li�ni
obra�un s poretkom. Gojko Bo�ovi� govorio je o politici i epu u Banovi�
Strahinji. Postupak karakterizacije glavnog lika u kontekstu �anrovskih konvencija,
od epske pesme do Mihizove drame, objasnio je Miroslav Radonji�. - Naro�itu
ulogu u gra�enju lika Banovi� Strahinje, igraju osobeni jezi�ki izraz i razvijena
dramska pri�a. Jezik kojim govore svi Mihizovi junaci, nije isklju�ivo orijentisan
na ilustraciju njihovog dru�tvenog, socijalnog i kulturolo�kog statusa, niti je
odvojen od neposrednih doga�aja i postupaka likova (�to je, recimo, slu�aj u avangardnoj
dramskoj knji�evnosti 20. veka: Beket, Adamov, Jonesko, �ene). On je apsolutno
u funkciji karakterizacije i logi�ne motivacije likova i situacija koje oni svojim
anga�ovanjem oblikuju. Razvijena dramska pri�a u skladu s odre�enjima realisti�ke
dramaturgije, ipak je u dobroj meri oslobo�ena strogih stilsko-poetskih zahteva
i uz ironi�ni otklon otkriva novi zna�enjski nivo teksta - utvrdio je Radonji�. Bo�ko
Milin bavio se Optu�enim Perom Todorovi�em, a moderator Simpozijuma Svetislav
Jovanov izneo je nekoliko teza o evropskim i srpskim, istorijskim i savremenim
kontekstima Mihizovih drama. Obrazla�u�i �injeni�ni, poeti�ki, savremeni i retro
kontekst, on je, izme�u ostalog, rekao: - Afirmacija individualisti�kih principa
i dekonstrukcija svake dogme o posebnoj svrhovitosti Istorije, jesu osobine koje
Mihizovu dramaturgiju su�tinski dovode u vezu sa vitalnom maticom evropske filozofsko-poetske
dramaturgije �etrdesetih i pedesetih godina pro�log veka: ta�nije, s njena dva
najatraktivnija predstavnika, Sartrom i �iroduom. Konkretno, pore�enje glavnog
protagoniste Mihizovog Banovi� Strahinje i Sartrovog arhi-buntovnika Geca
iz drame �avo i Gospod Bog. Pandan Mihizovom Jugu iz Banovi� Strahinje,
po Jovanovu je Hektor iz �iroduovog remek-dela Ne�e biti Trojanskog rata. Simpozijum
"Mihizova drama u evropskom kontekstu" odr�an je pod pokroviteljstvom
Izvr�nog ve�a AP Vojvodine, a sva saop�tenja bi�e naknadno objavljena u istoimenom
zborniku. U�e�i �erko kandilo - Mihiz i ja uvek smo se
pozdravljali pesmom Milenka Gr�i�a "U�e�i �erko kandilo", prise�ala
se Vida Ognjenovi�. Stihove je otpo�injao onaj ko prvi spazi drugog i tako naizmeni�no,
do kraja pesme. Veselio me je svaki susret s Borislavom Mihajlovi�em. Volela
sam kako mi je produ�avao ime i �esto govorio: "Draga moja Vidosava, ja imam
tri velike patnje. Brzo shvatam, duboko sam sentimentalan, i imam potrebu da budem
okru�en pametnim ljudima, a to nije uvek lako."- "Drame"
Milene Markovi� Fond "Borislav Mihajlovi� Mihiz" i Srpska �itaonica
Irig (najstarije doma�e �itali�te, osnovana 1842), u biblioteci "Akt",
objavili su nedavno Drame Milene Markovi� (1974), jedne od najzna�ajnijih doma�ih
dramskih spisateljica. Ona je prvi dobitnik Nagrade za dramsko stvarala�tvo (za
2005) koja nosi Mihizovo ime i podrazumeva objavljivanje dela laureata. Knjigu
je priredio Svetislav Jovanov, a re� je, zapravo, o sabranim, vi�estruko nagra�ivanim
dramama Milene Markovi�: Paviljoni, ili Kuda idem, dakle dolazim i �ta ima
za ve�eru, �ine i Brod za lutke.
|