|
Da li su mladi dramski pisci zaista nezadovoljni svojim statusom
u pozori�nom sistemu ili je problem u ne�em drugom? U razgovoru s mladim dramskim
piscima, �ije su drame objavljene na sajtu www.nova-drama.org, otkrivamo njihove
stavove u vezi sa Sterijinim pozorjem i savremenom srpskom dramaturgijom. U�estvuju: Sta�a
Bajac Iva Petrovi�-Modli Ivan Makragi� Jelena Kajgo Jordan Cvetanovi� Marko
Milin Ivan Pravdi� Aleksandar Novakovi� �ta je za vas Sterijino
pozorje? Jelena Kajgo: Dragoceni festival dramskog teksta, slika
pethodne pozori�ne sezone. Dobro je �to Festival u poslednje veme dovodi i predstave
na�ih autora izvedene u nostranstvu. Iva Petrovi�-Modli: Zasad ni�ta,
ali onog momenta kad/ako pre�em iz neafimisane u afirmisanu kategoriju, ra�unam
da �e se moje interesovanje po tom pitanju promeniti... Naravno, to podrazumeva
potpuno novu atmosferu na srpskoj pozori�noj sceni - masa pisaca, zdrava konkurencija,
masovna produkcija komada svih kategorija redom... Aleksandar Novakovi�:
Fe�ta doma�eg dramskog teksta koja je iz godine u godinu sve diskutabilnija, ne
toliko zbog namene koliko zbog selekcije koja uvek nikome ili skoro nikome ne
odgovara, a svi bi hteli nagradu. Rekoh i olak�ah du�u svoju! Sta�a Bajac:
Skromnija verzija Bitefa. Jordan Cvetanovi�: Najva�niji festival doma�eg
teksta ove na�e zemljice. Ivan Makragi�: Svakako jedini doma�i festival
koji neguje samo doma�u dramu, na�e pisce i presek savremene i klasi�ne dramaturgije.
Ostali festivali, kojih je zaista i previ�e, odigravaju se svake nedelje, meseca
pa nekad i dana kad se preklapaju - po celoj Srbiji, i deluju mi dosta izve�ta�eno
i estradno, bez jasne koncepcije. Sterijino pozorje je, ipak, na neki na�in odr�alo
kontinuitet i dostojanstvo, i nije oskudevalo u dobrim predstavama. Naravno, bilo
je i proma�aja, mada izbor selektora, koji god da je, ve�inom se pokazao kao sasvim
podno�ljiv. Jedino je bruka da �ine Milene Markovi� (JDP) onomad nisu i�le
na Pozorje. Ima takvih propusta koji su mi nelogi�ni i nedopustivi, a Ivan Medenica
se pravdao da je to odli�an tekst, ali ne i predstava. Ne sla�em se s tim ni najmanje,
ali dobro. S druge strane, ne treba forsirati drame Biljane Srbljanovi� na svakom
mogu�em Pozorju. Marko Milin: Sve (ne znam kako bih �iveo da Ono ne
postoji). Ivan Pravdi�: Istorija. �ta mislite da bi Sterijino
pozorje trebalo da bude? Aleksandar Novakovi�: Vi�e smotra tj.
presek novijih tekstova, plus jedan ili dva klasika, a manje takmi�arski grabe�.
Ne verujem da mi bolje pisce, osim nekoliko klasika, nemamo, ili da nemamo bar
one koji su tog ranga. Marko Milin: Ni�ta (lak�e bih �iveo). Sta�a
Bajac: Institucija koja bi predstavama koje okuplja podr�avala dekonstrukciju,
novo �itanje i sve�e vra�anje starim tekstovima i postavljanje novih tekstova
pisaca mla�e i srednje generacije. Ivan Pravdi�: Sajam aktuelnosti. Ivan
Makragi�: Pozorje ne bi trebalo da insistira sve vreme na klasicima ili ve�
vi�enim raznim izvedbama poznatih komada, ve� da se neguje doma�a savremena drama.
Vi�e se, ipak, prikazuju adaptacije raznih klasika: Ace Popovi�a, Nu�i�a, Sterije,
Vece Luki�a, Seleni�a, sve �to vole da re�iraju i dopisuju Egon Savin, Kokan Mladenovi�,
Nikita Milivojevi�... Pozdravljam to, ali MORA biti vi�e savremene drame. Pozorje
bi moralo biti okrenuto PRAIZVEDBAMA komada, ne novim �itanjima! Nadam se da �e
to neko primeniti. Jelena Kajgo: Upravo to - festival dramskog teksta,
a �esto se de�ava da preovladaju drugi kriterijumi, kvalitet re�ije ili predstave
u celini. Mislim da dobar tekst, �ak i u lo�oj re�iji, treba da ima �ansu da dobije
Sterijinu nagradu. Jordan Cvetanovi�: Sve ve� jeste da bih sada izmi�ljao
toplu vodu. Na kraju krajeva, nemam priliku toliko da putujem i da vidim kakvi
su drugi nacionalni festivali, ali ovaj je sasvim o kej. Ne vidim �ta bi nam jo�
trebalo. Zaboga, mi smo jedna mala zemlja, male kulture, male umetnosti, imamo
i previ�e festivala. Sterijno pozorje, ovakvo kakvo jeste, potpuno je odgovaraju�e
ljudima koji stvaraju na ovom tlu, pardon, prostoru. Iva Petrovi�-Modli:
Ne�to �to �e �ikati i najve�e flegme, malodu�nike i nevernike me�u piscima i rediteljima,
da po�ele da se na�u u konkurenciji. Imid� je sve, ako podrazumevamo koka-kolin
kvalitet, pre svega. Ili, slikovito - da je za mene to �to je za tebe Evrovizija. Koji
kriterijumi bi trebalo da odre�uju selekciju SP? Ivan Makragi�:
Odli�an savremeni tekst - praizvedba, ve�ta i ubedljiva gluma�ka interpretacija,
sjajna rediteljska re�enja i nova, zanimljiva i ma�tovita �itanja poznatih klasika,
koja pomeraju granice u svakom pogledu, neobi�ne adaptacije postoje�ih kultnih
tekstova i uglavnom svi nizovi uspeha preko teksta i realizacije istog, uz uverljive
glumce! Jelena Kajgo: Isklju�ivo kvalitet dramskog teksta, sa dodatkom
da je bitnije plasirati nove tekstove nego igrati na festivalu klasike, dakle
proporcionalno bih pove�ala udeo nove dramaturgije. Ivan Pravdi�: Inovacija. Aleksandar
Novakovi�: Mislim da je sad pri�a o kriterijumima SP sekundarna (ionako je
selekcija uvek �isto subjektivna stvar), a da je primarna ona u kojoj dolazi do
reforme pozori�ta. Sta�a Bajac: Da se zadr�e isti kriterijumi, ali i
da se otvore vrata predstavama koje su u sezoni bile manje popularne ali sadr�ajnije,
originalnije i savremenijeg pristupa. Iva Petrovi�-Modli: Izme�u ostalog,
da za te predstave zaista postoji odre�ena ciljna grupa koja istinski u�iva u
njima. Neka vrsta popularnosti, lo�enja, strasti i zarade na blagajnama, valjda. Jordan
Cvetanovi�: Iskreno se nadam da je jedini kriterijum kojim bi trebalo da se
vodi bilo koji selektor Sterijinog pozorja, isklju�ivo dobar tekst. Marko
Milin: Crnogorska veza (sa Cetinja, razume se). Da li postoji neka
predstava na ovogodi�njem SP za koju mislite da joj nije tamo mesto? Jordan
Cvetanovi�: Je l' vi to poku�avate da me naterate da se zamerim gospodinu
Medenici? Sta�a Bajac: Ne �elim da odgovorim. Ivan Makragi�:
Da, naravno, ali taj sled selekcije sam i predvideo, samo sam se nadao da �e ipak
ovaj put biti druga�ije. A Halflajf treba podr�ati, iako relne �anse nema
da pobedi. Ta drama �e, mogu�e, biti zalutali primerak na festivalu, jer �e sva
pa�nja biti usmerena na Skakavce, Paradoks... No, �uda su mogu�a,
ali �isto sumnjam. Aleksandar Novakovi�: Drago mi je kad vidim nekog
novog na Pozorju, novo autorsko ime. Filip Vujo�evi� je tu, to je odli�no i to
iskreno mislim. Iva Petrovi�-Modli: Ako su one tri koje si mi rekla,
jednu sam gledala... Ba� adekvatno za odgovor. Jelena Kajgo: Nisam gledala
Teslu, ni zagreba�ke Skakavce, a ostale su u redu. Marko Milin:
Ko �e ga znati... Ivan Pravdi�: Nemam pojma. Da li srpsko pozori�te,
ovakvo kakvo je danas, ima uticaja na dru�tvo i da li mislite da bi trebalo da
ima? Marko Milin: Mo�da ima uticaja na nas nesre�ne sa tre�e
galerije Narodnog pozori�ta (i na one sre�ne koji sede u parteru, peti red, tre�e
i �etvrto mesto, sa desne strane). Sta�a Bajac: Teatar je vrlo mo�na
socijalna alatka i od velikog je zna�aja da se to shvati, prihvati, ima u vidu
i koristi jer na�e dru�tvo (upravo ovakvo kakvo je) nudi nebrojano mnogo tema
o kojima bi doma�i autori morali ne�to novo, i sa akcentom na ovo novo, da ka�u.
Kada se govori o socijalno provokativnom teatru, postoji tendencija da se on svodi
na usko politi�ke teme, �to mislim da je pogre�no. Melodrama o jednom ljubavnom
paru mo�e da da bolji presek dru�tvenog stanja od "Vesti dana". Iva
Petrovi�-Modli: Uti�e da, na dnevnoj bazi, publika koja ima trunku samopo�tovanja
ili mozga, odustaje od pozori�ta... �isto blamiranje, jer to uop�te nije realno
stanje stvari. Ali videla sam i mnogo strastvenije, razvijenije grupe, od sfw
tripa, koje su umrle pre pravog po�etka. Ako bi se novo pisanje samo malo probilo
napred i potvrdilo svoje postojanje, to bi ve� bio veliki korak; sve �to postoji,
na�e na nekog da uti�e. Ivan Makragi�: Nema preveliki uticaj, pozori�te
ne menja �ivot, ali na trenutak ta �arolija uspeva da nas ispuni - u pogledu katarze,
�to je ve� neki pomak i napredak, mada se publika vi�e odu�evljava lakim komadima,
vole da be�e iz (surove) stvarnosti. �eleo bih da teatar ima ve�i uticaj i da
menja svet, i da samo savremeni komadi sa aktuelnom problematikom budu izvo�eni,
dosta mi je dosadne klasike kojom vi�e nema �ta novo da se ka�e. Ali, upravnici
i vlast izbegavaju doma�e savremene teme. Ivan Pravdi�: Nema, a ne�e
ga ni imati dok se drame ne budu gledale, od srednje �kole pa nadalje... Jelena
Kajgo: Vrlo malo, gotovo zanemarljivo malo. Procenat ljudi koji redovno idu
u pozori�te je mali, a mo� medija i tok-�ou programa neuporedivo ve�i od mo�i
pozori�ta. A pozori�te bi, naravno, trebalo da ima uticaja, �to ne zna�i da treba
uga�ati publici i praviti komercijalne predstave, naprotiv. Jordan Cvetanovi�:
Pa te�ko. �to bi rekao Branimir Dimitrijevi�, "pozori�tem cirkuli�e 900 ljudi".
Ostali gledaju Grand �ou, �itaju Skandal, duvaju ispred zgrade, ili jednostavno
ne rade ni�ta. U tom slu�aju, ne mo�emo pri�ati o uticaju pozori�ta na dru�tvo.
Generalno mislim da je umetnost tu jako nemo�na. Humanosti je sve manje, i umetnost
nema �anse. Ali, ne treba se predati. Medenica je jednom rekao - "Nada poslednja
umire." Ili je mislio na NADA-u? Aleksandar Novakovi�: Trebalo
bi i ne, nema. Pozori�te je danas zna�ajno samo za sticanje bodi�a koji �e ti
popunjavati CV i omogu�iti da postane� neki funkcionerski prca, negde, nekome,
u pozori�tu, produkcijskoj ku�i, na faksu. Pozori�te je postalo samo�iva �ivotinja,
krma�a koja �dere svoje prasi�e. Da li se danas mo�e govoriti o estetici
nove srpske drame odnosno da li postoji ne�to �to povezuje nove dramske pisce? Jordan
Cvetanovi�: Prvo, uz sve uva�avanje ljudi koji ne�to rade (iako ne pripadam
ljudima koji ba� imaju �ivaca da trpe svaki trud ili trzaj, jer mislim da samo
trud nije dovoljan, ne�to je prosto dobro ili nije dobro, proces me ne zanima),
mi�ljenja sam da se ovde jo� nije stvorila, kako vi to ka�ete, estetika nove srpske
drame, ma �ta to zna�ilo. Hteli mi to da priznamo ili ne, posle Biljane Srbljanovi�
i Milene Markovi� nije se pojavio ozbiljan dramski pisac. Pisac koji �e da napravi
revoluciju u ovom na�em siroma�nom prostoru, oja�enoj kulturi, koja �lajfuje.
Pratim rad nekih kolega, idem na premijere, i ono �to mogu da primetim, a �to
mi jako smeta, u tekstovima samo pronalazim teze. Pozori�te nije teza. Na�em pozori�tu
tako fali neko nov, neko ko ima petlju, ko ne mulja, ko �eli da ljudima da emociju,
dijalog, sukob, pri�u, likove, karaktere, sve ono �to vas nau�e na prvoj godini
studija. Ako vas nau�e. Aleksandar Novakovi�: Dve su tendencije: jedna
je gomila dramskih tekstova punih studenata dizajna iz "kruga dvojke"
koji se fiksaju i druga koja govori o realnim ljudima (svima ostalima). Sve ostale
podele su suvi�e uske, ta�nije, svaki pisac je pravac za sebe. Iva Petrovi�-Modli:
Nove dramske pisce povezuju oglodane koske koje im se nude sve u stilu nepristojne
ponude - uvredljivi tretman njihovih komada i jo� uvredljiviji honorari, scene
veli�ine pomo�ne prostorije... To je �to se socijalne strane ti�e, ali trenutno,
to me i najvi�e mu�i. Etika ispred estetike, do daljnjeg. Sta�a Bajac:
Koncentrisanje na motiv proma�enih �ivota mladih u Srbiji. Ivan Makragi�:
Te�ko da postoji bilo �ta sli�no, jer su mnogi kvaziautori koji uporno vladaju
na raznim scenama razli�iti i nemaju pravih dodirnih ta�aka. Sli�an senzibilitet
postoji u tom "mu�kom pisanju" dve Milene - Markovi� i Bogavac, a i
Srbljanovi�ka ima taj stil grubosti jer pi�e o izvitoperenosti i devijantnosti
dru�tva. Estetika, ona prava ne postoji, vi�e je to lutanje i pucanje u prazno,
ali neka, dobro je da se drame ipak izvode, pa nema veze �to su teme ve� istro�ene,
samo neka se igraju i dugo �ive. Jelena Kajgo: To je verovatno revolt,
�estina i gor�ina upakovani u sli�ne forme, tekstovi su sli�nih senzibiliteta,
generacijski. Marko Milin: �elja. Ivan Pravdi�: Jedino to
�to im se drame retko igraju. �ta je to subverzivno u na�em dru�tvu i
na�em pozori�tu? Ivan Makragi�: Na ovo pitanje ne bih odgovorio,
ne zato �to ne �elim, naprotiv, imao bih i na ovu temu dosta toga da ka�em, ali
mislim da su moji op�irni odgovori i opservacije sasvim dovoljni da se sve to
sublimira kao odgovor na ovo pitanje. Jelena Kajgo: Trenutno nema prevratni�kih
tekstova, radikalno druga�ijih, koji iska�u iz ustaljenih pozori�nih konvencija. Jordan
Cvetanovi�: Talenat i kreativni ljudi. Mislim, da je to u na�em slu�aju stra�no
opasno. Tako mi bar izgleda iz partera. Marko Milin: Evo �ta uni�tava
pozori�te: sredove�ni bra�ni par, na kraju prvog �ina ustaje, suprug d�entlmenski
pridr�ava kaput svojoj �enici, a ona komentari�e: "Ba� je LEPA predstava."
Nakon toga izlaze... Aleksandar Novakovi�: Najsubverzivnija stvar je
danas podsetiti publiku da su ljudi i da treba voleti. Sit sam pseudointelektualnih
proseravanja kojima se ironi�u ljudi koji vole, veruju, stvaraju, bore se, a veli�aju
sjebani likovi. Budi sjeban, ve�ina nas jeste, ali budi fajter, napravi preokret,
daj mi takve likove, daj mi takve drame, daj mi takve ljude. Ivan Pravdi�:
Sve �to postoji je subverzivno, zato ni�ta i ne postoji u na�em dru�tvu, ni u
pozori�tu. Sta�a Bajac: Mislim da ga nedostaje u velikim koli�inama. Iva
Petrovi�-Modli: Ni�ta nisam namirisala, nisam toliki idealista, sve je jasno
ko dan i crno ko no�. Da li mislite da postoji publika za savremene srpske
drame? Sta�a Bajac: Mislim da postoji, ali da se srpsko gledali�te
uspe�no uspavljuje tapkanjem u mestu. Pisci i reditelji, kao glas savremenog,
imaju obavezu da publiku informi�u i obrazuju. To nije odnos u kome je publika
u inferiornom polo�aju, ve� najnormalnija stvar. Jednom, kada posle predstave
iz pozori�ta iza�ete pametniji i prodrmani, �ele�ete da se vratite po jo�. Aleksandar
Novakovi�: Publika postoji, interesovanje tako�e, jo� samo da se na�e volja
u pozori�tima za tako ne�to i da znamo ko odlu�uje o izboru tekstova: direktor
ili umetni�ki direktor ili dramaturg ili onaj ko daje lovu za predstavu. Iva
Petrovi�-Modli: Naravno, to je sre�om neizbe�no. I kod najnetalentovanijih
predstavnika tj. najla�nijih, naj�oravijih, ose�a se, u nekom rukavcu, lo� zadah
na�eg vremena, a to je ve� lepo. Ivan Makragi�: Da, naravno. Ne previ�e,
ali kao �to vole dobre doma�e filmove (kojih kao da vi�e nigde nema i ne�e ih
ni biti), u�ivaju u dobro skrojenim komadima doma�ih pisaca u teatru. Ipak se
drame Milene Markovi�, Biljane Srbljanovi�, Stevana Koprivice, Gorana Markovi�a,
Du�ana Kova�evi�a, Neboj�e Rom�evi�a i jedan komad Uglje�e �ajtinca dosta dugo
igraju, i uvek su sale pune, a na�alost, najve�i reper je - Pozori�te Slavija.
Tamo su sramotni, laki komadi, samo dno bulevarskog pozori�ta, gde pi�u i re�iraju
tri i po �oveka, ali - igraju se bar 85% doma�i autori. I te lake doma�e komedije
po pravilu pune su i na kartu vi�e, a ta previ�e zahvalana publika eto ipak voli
te savremene, a povr�ne estradno obra�ene teme. Opet, Zvezdara teatar, Kult i
Moderna gara�a neguju uglavnom doma�e autore i to po poluprivatnom sistemu produkcije
kao i Slavija, i imaju komercijalni potencijal i zavidan uspeh. Ali, savremene
drame novih, mladih pisaca, do 30 godina, zasada nemaju u ve�oj meri svoj prostor,
jer im komadi prolaze slabo kod publike i kriti�ara, koji ih ignori�u i nipoda�tavaju.
Zato medijski prostor ne pripada njima, samim tim i tretman njihovih dela se tako
oslikava. Dakle, drame se izvedu, ali ne �ive dugo, bar po praksi do sada. Izdr�e
one jednu sezonu i to im je kraj. Jelena Kajgo: Postoji. Jordan
Cvetanovi�: Publika postoji za sve pa i za savremene srpske drame. Marko
Milin: Mo�da. Ivan Pravdi�: Ne, ali bi je bilo kada bi se mo�da
neki profesionalac potrudio da je bude. Da li mislite da je realno da
se u budu�nosti stvori kompetentna scena nove srpske drame? Ivan
Makragi�: Mislim da nije realno nimalo, nema �anse. Znam po sebi i drugim
kolegama koji nemaju �anse da se istaknu, a imaju dobre drame, �to se i vidi na
sajtu Nove Drame - NADA. Problem je u upravnicima i dramaturzima pozori�ta, kao
i sujetnim rediteljima, koji vi�e �ele da re�iraju savremene strane pisce (nema�ke,
holandske, norve�ke, engleske, ruske, �vedske, francuske), ili strane klasike
(�ekspir, Molijer, �ehov), ili doma�e klasike, ili savremene obrade savremenih
klasika. A i na FDU reditelji ne sara�uju s dramaturzima gotovo nikad, i re�iraju
samo neke strance i proverene pisce, kako im profesori narede, a i sam ispit nije
nam organizovan da nam se drame izvedu, ve� samo da se �itaju, �to je van pameti.
Te�ko se mo�e stvoriti prava srpska scena mladih pisaca, ve� �e najja�i tretman
imati samo proverena imena, sa kojima se ipak ne rizikuje, a za mlade bez prave
veze i "le�a" upravnici i reditelji apsolutno su nezainteresovani. I
tako �e biti i nadalje. Sta�a Bajac: Jeste, i iako treba da je povezuje
i objedinjuje ideja savremenog, pisci me�u sobom moraju da budu razli�iti i da
se me�usobno ne kloniraju. Kada bude dovoljno razli�itog, mo�i �e da se govori
o ponudi, a samim tim i o sceni. Jelena Kajgo: Da, ako se pozori�ne
uprave vi�e usredsrede na pru�anje podr�ke piscima i novim doma�im tekstovima.
Mislim da je tretman koji pisci imaju u ovoj zemlji nedopustiv i sraman. I dalje
�ivimo u vremenu i prostoru u kome caruje rediteljsko pozori�te. Aleksandar
Novakovi�: Ako vidimo ono �to se danas doga�a - te�ko, ali to ne zavisi od
autora, nego od svega ostalog, na�alost. Jordan Cvetanovi�: Ona je ve�
stvorena. �to se mene ti�e, o�ekujem peti oktobar srpskog teatra. Jedva �ekam
da vidim kako �e izgledati taj bagerista. Marko Milin: Jo� jednom: mo�da. Ivan
Pravdi�: Ne, dokle god se bude samo pisalo a ne i igralo. Iva Petrovi�-Modli:
Realno je samo ako se tome siled�ijski pristupi. Isto onako kako vladaju�i odr�avaoci
statusa kvo drugima ne daju da di�u. I to �to pre, jer malodu�nost je �udo. Ogroman
postotak moje generacije je u raznim razvijenim fazama najrazli�itijih vrsta odustajanja.
Ali, posle, ne kao posle 5. oktobra, nego bez pajtanja sa onima koji su te dr�ali
pod �izmom, ma koliko nevini bili, ko sad nije za nas, protiv je nas. Vrlo komunjarski
i sa stavom. |