|
Jedan od najproduktivnijih i najzna�ajnijih srpskih dramskih pisaca XX veka,
Aleksandar Popovi� osta�e trajno zabele�en u na�oj istoriji knji�evnosti kao nekonvencionalni
pozori�ni stvaralac, buntovnog duha, uvek kriti�ki nastrojen prema istorijsko-politi�ko-dru�tvenom
kontekstu vremena u kojem je �iveo. Njegove dramske tekstove knji�evna kritika
naj�e��e deli na dva perioda. Drame iz prve stvarala�ke faze obele�avaju istra�ivanje
forme, preispitivanje �anrova, �esto odbacivanje psiholo�ke individualizacije
likova, jezi�ka ekvilibristika i zanemarivanje pri�e. Tekstovi iz drugog perioda,
koji nastaju nakon Popovi�evog boravka u Americi i rad? u trupi Elen Stjuart krajem
sedamdesetih godina dvadesetog veka, karakteristi�ni su po svedenijem jezi�kom
izrazu, uspostavljenim uzro�no-posledi�nim vezama, razvijenoj dramskoj pri�i i
precizno izgra�enom motivacijskom obrascu. U �anrovskom smislu uobi�ajilo se da
Popovi�eve komade, u dosluhu sa �estom odrednicom zastupljenom u podnaslovima
njegovih dela, ozna�avamo, u naj�irem mogu�em tuma�enju, kao farse. Me�utim, stvari
su bitno druga�ije u scenskim bajkama odnosno dramama namenjenim prevashodno de�joj
recepciji, koje je, bez obzira na to kada su nastale, te�ko priklju�iti bilo kom
od stvarala�kih perioda. Upravo su tri Popovi�eve scenske bajke, Pepeljuga,
Crvenkapa i Sne�ana i sedam patuljaka, predmet analize knjige Milivoja
Mla�enovi�a Scenske bajke Aleksandra Popovi�a. Pomenute tekstove Mla�enovi�
defini�e kao ironi�ne scenske bajke "nastale razgradnjom, stvarala�kim prevrednovanjem
romanti�ne scenske bajke, kao kritika njene izrazite shematizovanosti", primetiv�i,
pri tome, da su parodi�nost i persifla�a u dramama Aleksandra Popovi�a jedan od
klju�nih momenata u razvoju srpske dramske knji�evnosti odnosno modernizaciji
drame namenjene deci. Ograni�avaju�i istra�ivanje na prou�avanje literarnih
prauzora u Popovi�evim dramama za decu, Mla�enovi� ta�no odre�uje mesto ovog autora
u poeti�koj, �anrovskoj i stilskoj heterogenosti knji�evno-istorijske epohe druge
polovine dvadesetog veka. Ovaj ozbiljan poduhvat zahtevao je, naravno, poseban
metodolo�ki pristup i inkorporiranje �itavog niza teorijskih postavki koje se
odnose na problem �anrova, arhetipskih matrica, problematizovanje postupaka dramatizacije
u smislu uzajamnog pro�imanja knji�evnog prauzora i Popovi�evih drama za decu,
kao i uspostavljanje distinkcije izme�u humora, ironije i parodije u Pepeljugi,
Crvenkapi i Sne�ani i sedam patuljaka. U poglavlju posve�enom inovacijskim
svojstvima scenskih bajki, govore�i o metodu inoviranja bajke, Mla�enovi�, izme�u
ostalog, zaklju�uje da: "Pisac prenosi osnovnu okosnicu bajke i njenu moralnu
pouku (ideju), ali potpuno autonomno postupa unutar preuzetih elemenata prauzora
izgra�uju�i nove likove i pro�iruje pri�u novim situacijama... Re�ju, pisac preuzima
samo glavni motiv, nukleus pri�e, a sve ostalo je originalna nadgradnja prauzora". Ne�to
kra�i, ali ne manje zna�ajan drugi deo knjige Scenske bajke Aleksandra Popovi�a,
donosi analizu govornih �inova i dramskih situacija, s posebnim osvrtom na funkciju
i karakteristike dramskog govora, primene aktancijalnog modela analize na primeru
Pepeljuge odnosno didaskalija u Popovi�evim dramama za decu. Mla�enovi�
isti�e da "didaskalije odre�uju kontekst komunikacije, defini�u pragmatiku,
�to �e re�i, konkretne uslove ostvarivanja na�ela izrazivosti". Osobenost
i bogatstvo nekonvencionalnog jezi�kog izraza Aleksandra Popovi�a nesumnjivo doprinose
"literarnoj egzotici" njegovih drama za decu �to je, sasvim sigurno,
bio jedan od inspirativnih pokreta�a za Mla�enovi�evo temeljno prou�avanje, u
dosada�njoj kriti�arsko-teatrolo�koj misli, nedovoljno zastupljene oblasti dramske
knji�evnosti. |