|
IVA PETROVI�-MODLI Ro�ena 22. aprila 1977. u Beogradu. Studirala
na Beogradskom univerzitetu (u �iframa, redom): PMF - op�ta biologija; Filolo�ki
fakultet iz dva poku�aja - �panski jezik+knji�evnost, gr�ki jezik+knji�evnost;
VP� - grafi�ki dizajn. Diplomira�e dramaturgiju u junu, na Akademiji umetnosti
"BK", u klasi profesora Sini�e Kova�evi�a. Od marta 2006, njen ispitni
rad Savr�eni superheroj sa druge godine, na redovnom je repertoaru zagreba�kog
Satiri�kog kazali�ta "Kerempuh", u re�iji Sla�ane Kilibarde, sa Tarikom
Filipovi�em u naslovnoj ulozi. Poseduje: dve diplome "Vuk Karad�i�"
i Vidovdansku nagradu za najstudenta 2005. I tri drame: Kroz levak, Savr�eni
superheroj, Prezentacija. Upravo o�ekuje �etvrtu. Gostuje povremeno
kao free lance copywriter u beogradskom advertajzingu... Izbor citata (koji
je defini�u kao osobu): "Lako je pisati, te�ko je �iveti sa tim."
(Oliver) "Pre nego �to uradite ne�to, morate da budete neko." (Gete) "Treba
tu�i svoju majku dok je mlada." (Nadrealisti�ka poslovica)
Dramatur�ka
bele�ka PREZENTACIJA ILI SAVR�ENA MUTACIJA Maja PELEVI�
Prezentacija
je jedna od retkih doma�ih savremenih drama u kojoj struktura savr�eno prati i
odgovara temi teksta. Jo� na samom po�etku jasno nam je da je u pitanju drama
koja se bavi kritikom advertajzinga, koriste�i reklamna sredstva za opisivanje
tog sveta. Ona izgleda kao da je pisana "iznutra" opet imaju�i odre�enu
kriti�ku distancu. Da li je to drama o prezentaciji marketin�ke agencije? Ili
je to poku�aj da se opi�e jedan iskonstruisani svet iz perspektive njegovog najsavr�enijeg
proizvoda? Ili je to drama o �eni koja je morala da mutira da bi opstala u jednom
tako surovom svetu simulakruma? Ili je to pri�a o bolnoj posebnosti? Ili sve to
zajedno? Postoji jedna stvar koja odmah upada u o�i prilikom prvog �itanja. Od
po�etka do kraja postoji utisak mani�nog vrtenja kanala na televizoru. Struktura
je do te mere razbijena da se stalno smenjuju realisti�ne sa apsurdnim scenama,
dijalozi sa monolozima, realni likovi sa iskonstruisanim. Tako da nas Iva Petrovi�-Modli
"�eta" kroz svoju naru�enu fragmentarnu strukturu koja je kombinacija
tv spota, talk-show emisije, reality showa i realnog �ivota. Iako je forma
prili�no razbijena, postoji jasna pri�a i razvoj glavnog lika koji prolazi kroz
transformaciju od po�etka do kraja kao u najklasi�nijoj drami. I mo�da je upravo
taj kontrast najve�a vrlina ove drame jer uvek postoji iskra realizma koja nas
povremeno budi iz �izofrenog sveta marketinga. Na samom po�etku upoznajemo se
s likom Eve/Ane, pramajke ili obi�ne �ene? Petrovi�-Modli se sve vreme poigrava
ovim glavnim �enskim likom, tako da povremeno imamo utisak da je Ana lik koji
se pretvara u Evu, a ve� u drugom momentu da je postupak obrnut. A poenta je da
nijedan od ta dva lika nije realan i "po�etan", ve� je realnost u drami
simulacija �ivota. I to saznajemo na samom kraju, mada se to sve vreme nazire
i, na neki na�in, i o�ekuje jer "jedina �ansa da prestane� ne�to da reklamira�
je da prestane� da postoji�". Ana/Eva se u tom svetu kre�e na liniji "normalna
�ena"-sadista-fantazija-konstrukcija -destrukcija. Ona je razbijena da bi
bila ponovo napravljena. Donekle realisti�ne scene u drami ispresecane su njenim
monolozima koji nas uvla�e u vrtlog glavnog motiva ove drame a to je BOL. Bol
je jedino �to je realno. Bol je jedino �to likovi ove drame mogu da osete. Bol
je jedino ose�anje u ovoj drami koje postaje dokaz ne�ijeg postojanja. Tu postoje
donekle i aluzije na potrebu ljudi da se nasla�uju tu�im nesre�ama u raznim televizijskim
prenosima. A �to se ti�e realisti�kog dela drame, tu se pri�a jasno prati. Imamo
mladi par: Petra, koji radi u marketin�koj agenciji i njegovu devojku Vanju koja
je neuspe�ni filmski reditelj. Ana, glavna u marketin�koj agenciji, sado-mazo
ku�ka, na sve mogu�e na�ine maltretira ljude oko sebe dok joj lice ne iskasapi
D�anki, za koga se posle ispostavlja da je producent horor serije koju �e Vanja
snimiti s unaka�enom Anom u glavnoj ulozi. Ana u tom trenutku postaje Eva ili
se vra�a svojim korenima iz perioda kada je grizla jabuku. Na kraju shvatamo da
je sve to u stvari bila prezentacija marketin�ke agencije. Jako je zanimljiv odnos
Ane/Eve i Vanje. To je mo�da i najproblemati�niji momenat u drami. Vanjin preobra�aj
iz slatke male, nevine devoj�ice u doktora koji pravi Franken�tajna, prebrz je.
Ni u jednom trenutku ne vidimo �ta je nju nateralo da pre�e u taj svet iskonstruisanih
kreatura. Ona samo odjednom odlu�uje da proda du�u �avolu. A mo�da stvari u tom
svetu i tako funkcioni�u. Vanja je ujedno proizvod propalog sistema u kome se
vi�e ne cene kvalitet i obrazovanje pa ona bira drugi i lak�i put. Vanjin i Petrov
odnos posle prvih nekoliko scena pada u drugi plan i glavni akcenat je na odnosu
dva �enska lika. Ana je na po�etku drame brend u svetu u kome je sve unapred zadato.
Ni�ta je ne mo�e iznenaditi. A onda njeno lice biva iskasapljeno i na trenutak
ona prestaje da postoji da bi se, ve� u slede�em, rodila kroz neki novi brend.
I tako se svet deli na one koji proizvode i na one koji su proizvedeni. A na kraju,
sve se svede na isto, na savr�eno iskonstruisani, simulirani svet brendova i logoa. I,
na kraju, da li je to drama o savremenoj �eni ili kiborgu, o reklamnoj industriji
ili na�oj realnosti koja je postala reklama? Mo�da odgovor le�i u izjavno-upitnoj
re�enici na samom kraju drame "I posle svega ljubav"?! Je l' mogu�e
da i ona postaje iluzija?! Zavisi kako protuma�ite poljubac.
PREZENTACIJA Ana
S. - Eva, 36 godina, glavna Vanja, 24 godine, devojka iz senke Petar, 24
godine, njen de�ko, ilustrator Producent i Velika plavu�a D�anki Aleksandar
i Nenad, voditelji TV ekipa Video bim
De�ava se sad i ovde.
Veliki
prazan prostor, uglavnom mra�an, po potrebi delimi�no se popunjava. Jedino �to
do kraja u njemu ostaje nepromenjeno jeste prisustvo video bima koji opominje.
Nikada nije isklju�en, mada �esto bez slike, di�e u ti�ini kao da �ivi za sebe,
ipak ne propu�taju�i da nam povremeno i pravovremeno emituje svoje �elje... Time
opravdava (otpla�uje) svoje vanserijsko postojanje. Prva slika Prostor
je prazan, na video bimu sneg, sve odzvanja ti�inom. Ako se bolje zagledamo, u
najmra�nijem uglu mo�da je ��u�urena jedna sitna figura. Okrenuta je le�ima i
samo mirno �u�i. �ujemo zvuk potpetica o beton. Sve br�e i br�e, zahuktava se.
Prave�i zvezdu, tj. dve uzastopno, pred nama se na�e jedan �enski stvor. Sigurna,
opet na �tiklama, lenjo se prote�e. Ona ima: uske crne lone i korset od �ice,
spaljenu plavu kosu, maska cat women joj delimi�no prekriva lice iza koje se nazire
�minka "Robert Smith". Nema: nokte, obraz, du�u... Metafori�no ili bukvalno,
vide�ete. Prilazi blizu, zagleda se u nepostoje�u publiku, sme�i se mazno. EVA:
Zdravo. (Oslu�kuje kako glas meko odzvanja.) EVA (Izve�ta�eno,
kao iz omiljene serije razma�enih devoj�ica generacije 77): My name is Stephanie
Harper and this is Eden. My father was a king once... (Ugu�i brzo samu sebe.) Zovem
se Eva i ovo jeste moj raj. Volim �to sam ovde. Koristim svaki momenat da... bezgrani�no
u�ivam. (Pauza) A kad samo pomislim da sam pre manje od godinu dana
bila mrtva osoba. U�as. (Jako se pantomimski zabrine.) I dok �mira kao zvezda
kabarea, prostor se lagano osvetljava. U onom uglu jeste jedna plavokosa �upava
prilika i okrenuta video bimu upravlja daljinskim ka njemu. Pojavljuju se slike.
Eva se trgne. Pribli�ava se ekranu da bolje vidi, ali i dalje na pristojnom odstojanju
od �u�e�e figure. EVA: O, pa to sam ja pred kraj svog �ivota. Kad se samo
setim... Bila sam jedna od najve�ih faca doma�eg advertajzinga. Account Director
jo� u 28, u najja�oj agenciji u gradu. 3500 mese�no, mercedes, A klasa za transfer.
Ne ra�unaju�i pla�enu kiriju stana u centru. Letovanja, zimovanja, putovanja.
Izgledalo je kao da �e da traje ve�no. Gledamo slajdove... Eva u svetu bogatih
i slavnih. Nasmejana sa Bredom na jahti, sa Draganom u Idea kampusu u Portoro�u,
Emirom na crvenom tepihu u Kanu... Zum na lice, pa logo. Lice, pa logo. Na momente
kao da ne gledamo ljude ve� reklame. �isto da znate s kim imamo posla... Dok nas
Eva profesionalno upoznaje sa zvezdama svetskog i doma�eg d�et seta, kre�e se
u sve manjim krugovima oko kle�e�e figure koja postaje vrlo nervozna. Podi�e pogled
ka Evi, malo se od nje odmakne, ne mo�e da prestane da se me�kolji. Izazvana njenim
nemirom, sli�nim kao u ugro�ene �ivotinjice, Eva joj se direktno obrati. EVA:
I to si htela, je li? To ti je pru�alo maksimalno zadovoljstvo? Slabo, slabo... (Gurne
je �tiklom po slabinama.) Silueta reaguje skoro kao crkotina, jedva se pomeri
uz bolan uzdah. EVA: A �ta �e� sada? Da kmezi� doveka, ra�unaju�i da �u
ja da te slu�am? (Ni�ta vi�e od ma�enja, Eva pokazuje pravo lice.) Nemoj
ni da pomi�lja�. Sa tobom je, devojko, svr�eno. (Razdvaja na slogove.)
Fi-ni-to! Nisi znala kako da odigra� do kraja, nego kao popi�anko na pola puta...
Da, samo pla�i. (Kao pomazi je po glavi, ali vrlo grubo.) Niko te ovde
ne�e �uti. (Pla� je sve glasniji.) I ta so iz suza, mora da je lekovita
za tvoje prelepo lice. 'Ajde, poka�i nam ga. Poka�i ko sam ja. (Eva poku�ava
da silueti od�rafi glavu.) Da me samo vidite! (Ekstati�no) Jesam li
ne�to posebno ili �ta? FIGURA I URLIK: Dosta! Eva se brzo povla�i u senku.
Silueta se okre�e ka nama i vidimo reflektorom okupano, blistavo, iskasapljeno,
u skorenim, nepravilnim brazdama, jedno �ensko lice. Druga slika
Petrov
i Vanjin stan. Hodnik kod ulaznih vrata. No�. �uje se zvono. Petar pospano prilazi,
viri kroz �pijunku, otklju�ava. PETAR: Otkud ti? Na vratima vrlo
neobavezno naslonjena na �tok, u vrlo obaveznom poslovnom odelu, stoji Ana S.
Plava kosa, neupadljivo lice, pomalo s izrazom hijene kad se nasmeje. U ruci ste�e
narand�asti iBook. ANA S.: Pretpostavljam da je kasno, ali morala sam pod
hitno da te vidim. U hodnik izviruje si�u�na devojka u pid�ami. Rastom skoro
kao dete. �utke je posmatra. ANA S.: Zdravo, Vanja. Vanja se samo
nasme�i. I ne pomi�ljaju�i da sa�eka da Petar ostane sam, �ak dodatno podstaknuta
skromnom publikom, Ana po�inje. ANA S. (Stalo�eno): Petre, upravo
dolazim iz agencije. Do sad smo pakovali podatke za sutra�nji pi� za Dambi. Mislim,
ve� mesec dana svi se ubijamo oko toga i okej je pad koncentracije i to, al' stvarno
ne kapiram �ta ti je... (Gubi �ivce.) PETAR: Ne razumem, �ta se desilo? ANA
S. (Opet vrlo prisebno.): Na vi�uelu za punjeni keks koji je danas pro�ao
interni apruval potkrala se ogromna gre�ka... Koju si ti, Petre, napravio. PETAR
(Prebledi, muca.): Molim, je l' slovna? ANA S.: Da, samo nam jo� takvi
amaterizmi fale. Ne, mnogo je gore. Pogledaj sam... Otvara iBook, par poteza
po tastaturi. PETAR (Zabrinuto gleda u ekran): Da... ANA S. (Dramati�no):
Petre, ovo dete ima �etiri prsta. PETAR: Molim... ANA S.: Pogledaj, prebroj.
Jedan, dva, tri, �etiri. Da li si ti normalan �ovek? PETAR (Laknulo mu je
tj. on misli da je tako, sme�i se.): Daj, Ana, isekla si me. Mislio sam da
je ko zna �ta. Ne�to nepopravljivo. To je okej. Mislim, to tako treba. ANA
S. (Odzvanja): To tako treba? Na redizajniranoj ambala�i za najprodavaniji
doma�i keks na tr�i�tu treba da bude crte� deteta sa invaliditetom. Ne, ti stvarno
nisi normalan. Ili klijent treba da pomisli da ga zajebava�, ili kupci da je keks
pre svega namenjen hendikepiranima. (Petar je prenera�eno gleda, Ana nastavlja.)
Okej, to je donekle u redu. Oni jesu neka ciljna grupa, ali nema ih dovoljno da
bi im jo� dodatno podilazili. Stvarno ne znam �ta si mislio... (Sti�ava se)
Nebitno, tu tvoju samovolju �emo re�iti na slede�em sastanku. Dobro je da sam
uop�te primetila. A sad, popravi to dete, pa da idem. Na re� samovolja tj.
pominjanje bilo kakvog prefiksa samo, za nekog ko je u stalnom radnom odnosu,
mo�e biti jako bolno, a kod mla�ih �esto izaziva porive koji teraju na pobunu. PETAR
(Hladno): Pre svega, to nije dete ve� crtani karakter i ne vidim nikakvu
va�nost da li ima �etiri, pet ili jedan prst. ANA S. (Sri�e): Crtani
karakter? PETAR: Da, kao Miki Maus, Patak Da�a, Sun�er Bob... ANA S.: Zna�i,
inati� se, ne�e� da... (Petar �uti, Ana menja ton.) Gledaj, mi kada smo
te pre godinu dana zapo�ljavali, imao si jako dobre preporuke s fakulteta i nama
je vrlo odgovaralo za imid� kompanije da mladim talentima damo �ansu. Ali, pre
svega, nadam se da se se�a� da sam ti jo� prvog dana napomenula da je klju�na
stvar u tvom ili bilo �ijem opstanku u firmi dobar, bolje re�i idili�an odnos
sa mnom. Nema li njega, zna�i nema zdrave pameti ni daljeg posla, ni tebe. (Pitomije)
I stvarno je ru�no s tvoje strane �to me izaziva� svaki put kada nisi u pravu
da ti to ponavljam. Petar puca po �avovima bez re�i. Ana se i dalje sme�i. ANA
S.: Svideo si mi se, Petre. Vredan si, talentovan, nemoj da prestane� da mi se
svi�a�. (Ledeno) A sad smesta docrtaj taj prokleti peti prst i kada do�em
ku�i, ho�u da mi mejl sa ispravkama po�eli laku no�. Ana se vra�a u ravnote�u.
Pogleda oko sebe. Petrova �utljiva devojka i dalje samo posmatra. ANA S.:
Laku no�, Vanja. Odlazi. Petar �okiran, koji sekund samo stoji, a onda dr�e�i
se za stomak padne na pod. PETAR (Izbezumljeno): Ne, ne mogu da
je podnesem. Mislio sam da mogu, trebaju nam proklete pare, ali svaki jebeni dan
s ovim fa�istom... VANJA (�u�ne umiljato pored njega.): Nemoj da se
jede�, nema svrhe. Uradi kako ti ka�e. PETAR: Kako mo�e�... Ogadila mi je crtanje.
Ne mogu vi�e olovku u ruku da uzmem. Jebeni sadista. Lak�e bi mi bilo da se navrzla
samo na mene, nego jebe u mozak sve redom. VANJA: Jeste malo �udna, ali zar
ne izgleda tako gola ambicija kada je tvoj posao u pitanju? PETAR (Pomalo
zapanjen Vanjinom reakcijom.): Daj... Ona je jebeni psiho. I pogledaj me,
ne mogu da prestanem da psujem. Kao neki jebeni... (Pomalo za sebe) Mislim,
jasno mi je �to ne razume�. Nikad nisi radila. Niko ti nikad nije stajao nad glavom. VANJA
(Ustaje, pla�ljivo.): Nadam se da �e ve� od sutra neko da mi stoji nad
glavom i da me mu�i... Na dnevnoj bazi. Stvarno se trudim da prona�em posao. PETAR:
Izvini, nisam hteo. Da, sutra je tvoj veliki dan. 'Ajde na spavanje. VANJA:
A ti? PETAR: Osta�u jo� malo. Vanja odlazi, Petar od bolova ne mo�e da
stane na noge. Mrak. Tre�a slika
Ogromna prostorija
ispunjena stolovima u nizu za kojima sede filmski, TV i pozori�ni producenti.
Jedni listaju gomile sivijeva, drugi �askaju sa sekretaricama, ostali uglavnom
telefoniraju. Ispred njih se smenjuju kandidati, promi�u uglavnom bez du�eg zadr�avanja.
Vanja, doterana kao dete za priredbu, u naru�ju dr�i brdo radova. Seda ispred
prvog. Sme�i se veselo, �ak preveselo za njenu narav. VANJA: Dobar dan,
zovem se Vanja. Zavr�ila sam FDU, odsek filmska re�ija, s prosekom 10. Imam iza
sebe ve�e teorijsko znanje i ne�to manje prakti�nog iskustva. (Producent gleda
belo, Vanja se polako gasi.) A jesam li vam rekla da umem da pi�em i slikam
pomalo? Ponekad �ak i �ijem odela. (Producent odmahuje glavom, Vanja o�ajni�ki.)
Do�la sam da vam ponudim moje usluge, ali mogu i bilo �ta drugo... Vanja
seda ispred drugog producenta. VANJA: Dobar dan, zovem se Vanja. (Tu�nije)
Letos sam diplomirala, ali jo� nemam posao. (Producent pravi izraz lica
kao da se sa�alio, Vanja ekstra tugaljivo.) Molim vas, pomozite mi. Evo, bar
pogledajte moje radove. Umem da pi�em scenarije i koncepte za TV reklame, da ukucam
mese�ni repertoar ili dnevni red sastanka. (Producent gubi prijem, Vanja
zavapi.) Bilo �ta... Slede�i. Vanja nepomi�no stoji ispred
stola. Par svinjskih o�ica je prou�ava. Zaustavljaju se na gornjem dugmetu Vanjine
ko�ulje. Vanja je otkop�ava. O�ice se spu�taju do poslednjeg dugmeta. Vanja skida
ko�ulju. Pogled dekocentrisano pada dole. Vanja ispod suknje skida ga�ice... Slede�i. �etvrta
slika
U Petrovom i Vanjinom stanu. Vanja se pojavljuje na vratima, �uje
se povra�anje iz kupatila. Ostaje ispred vrata, dr�i se za stomak kao da nju boli.
Posr�u�i izlazi Petar, zelen u licu, slomljen. PETAR (Histeri�no):
Ne, stvarno ne mogu da izdr�im. (Na trenutak se smiri.) Jesi li dobila
posao? Vanja odmahne glavom. PETAR: Ni�ta? Nema veze. (Autisti�no)
Jebena ku�ka, jebena ku�ka. Vanja seda na stolicu pored, �eka izve�taj. PETAR:
Iako sam sve ispravio kao �to je rekla, skinula mi je 20 posto od plate. I meni
i Filipu i ostatku kreativnog tima. Kakve, bre, on ima veze sa ovim?! Poni�avala
nas kod direktora. Kao, mi smo bolesni jer se rugamo hendikepiranima. I tra�ila
je neke druge skrivene, revolucionarne poruke. (Pauza) Jo� kad je shvatila
da sam na prethodna tri projekta crtao karaktere sa �etiri prsta, odlepila je...
I sad je smanjena plata do kraja godine. I jo� jedna brljotina, kako ka�e, popi�u
otkaz. Vanja pomisli da je zavr�io, grli ga. Petar nastavlja hipnotisano... PETAR:
Ona nije stvarna, takvi ljudi ne postoje. Ne mogu da postoje. Vanja, ti pi�e�...
Reci mi da li bi ikad mogla da smisli� takav lik? I �to je najlu�e, ve�ina ni�ta
ne prime�uje. Misle samo da je vrlo profi i kul. A ona nikad ne�e stati, �ikanira�e
dokle mo�e. Vanja poku�ava poljupcem da ga u�utka, ali jo� nije kraj. PETAR:
I zna� li �ta je najodvratnije? Kad smo zavr�ili sastanak do�la je gore kod nas
i onako, meni tiho na uvo, prijateljski, "ovo je samo bezazlena opomena,
mora� da se �eli�i� jer tako izgleda stvaran �ivot". Zamisli, kod nje je
sve okej, ona mi u stvari poma�e... Nisam mogao da se okrenem da je pogledam,
buljim u monitor, a ona se naslanja grudima na moja le�a. I kao �utke posmatra
�ta crtam. I njene odvratne mlohave vise�e sise bez brushaltera koje vr�e pritisak
na moj mozak. (Pauza) Hteo sam da vri�tim, da vri�tim dok mi ne otpadne
ko�a s ki�me, dok se ceo ne olju�tim i ne budem ponovo �ist. (Pauza, pa zami�ljeno)
Zna�, mislim da mi je ona oduzela poslednje ostatke nevinosti. Za to vreme,
�unjaju�i se, Eva ulazi u vidokrug. Petar i Vanja je ne vide. Ona ih daljinskim
zamrzne kao sliku. EVA (Tutori�u�i im iznad glava): Jao, jao. Kakva
ucveljena lica, ba� mi ih je �ao. Ali kad ste nesposobni za �ivot, vi nebitni
crvi... (Kao da ih gazi po podu �tiklom, besni.) Ne, al' ne�u koristiti
mno�inu jer ona... (Pokazuje rukom na Vanju.) ... ona je ne�to posebno...
Kako, pita�ete se? Neugledni mi�, �utljiv i dobar. Aha, ba� tako, samo gledajte. Eva
se smeje Vanji u lice, me�utim Vanja joj uhvati pogled. Gleda je kao da je vidi.
Eva se zbuni, mahne rukom ispred Vanjinog lica kao da je ova slepa. Vanja je hitro
zgrabi za �aku. Eva vrisne i pobegne. Utom se Petar trgne, iskobelja se iz Vanjinog
zagrljaja i ponovo tr�i u kupatilo. Peta slika
Ogroman
prostor u kome su do malopre sedeli razni producenti, sada je tu samo jedan. Vanja
kao u de�ijoj igri "i okolo salata" zaobilazi prva tri stola. Za �etvrtim
na prvi pogled sedi mutirani d�iber, kao susret sa futuristi�kom buba�vabom. Seljak,
ali korak ispred. Pored njega stoji velika plavu�a koja nikad ne progovara nijednu
re�. VANJA (Kao robot): Dobar dan, zovem se Vanja... Zavr�ila sam...
FDU. (Pauza) Nemam posao... (Sve ti�e, producent ne daje znake �ivota.
Vanja ga pogleda jednom, ali stvarno.) �ta �elite? PRODUCENT (Mo�da
zainteresovano.): �ta mi nudi�? VANJA (Izgubljeno): Ne znam. PRODUCENT:
Kako onda mogu da ti pomognem? VANJA: Mislila sam da mogu sve, ali ja nemam
sopstvene �elje. Nego recite vi. Ostvari�u svaku va�u fantaziju. (Hrabrije)
Recite mi �ta �elite. Producent se pogleda s velikom plavu�om u stilu "da
li da joj ka�emo". VANJA (O�ajno): �ta �elite? PRODUCENT:
Bol. VANJA (S nadom u glasu.): Moj? Va�? Njen? PRODUCENT: Svejedno,
samo da ga bude dovoljno. Vanja vrlo pa�ljivo slu�a. PRODUCENT: Zna�,
iako sam mlad, mada mo�da ne bi rekla, kroz sva�ta sam u �ivotu pro�ao. I jedino
�to znam sigurno, ljudima nikad nije dovoljno bola. Zato su nesre�ni, jer su ve�ito
neusli�eni, polovi�no zadovoljeni. Ho�u da im pomognem. Velika plavu�a sau�esni�ki
i s razumevanjem spu�ta ruku na njegovo rame. PRODUCENT (Skromnije):
Mislim, moj posao ovde na televiziji dosta je ograni�avaju�i, ali ho�u da publici
pru�im okrepljuju�u dozu svakida�nje patnje - da mogu mirno na spavanje i da se
ujutru probude orni i do�u po jo�. Ho�u da ih tako jako navu�em na bol, da im
smrt izgleda kao lo� izgovor. VANJA (Zami�ljeno): �ini mi se da mogu
da vam pomognem. Pokloni�u vam ne�to. Vi �ete mi, naravno, platiti mnogo za uzvrat. PRODUCENT:
Dogovoreno. �esta slika
Ulica. No�. Odlu�nim korakom koji tera
na pokornost prolazi Ana S. Par metara iza, u izgu�vanom kaputu, kose preba�ene
preko lica, teturavo je prati neki klo�ar. Ana S. lagano usporava, klo�ar tako�e,
do potpunog prestanka rada motora. Ana S. okre�e se ka njemu. ANA S.: I? Klo�ar
ustukne. ANA S.: �ta imamo ovde? (Poku�ava da mu otkrije lice.) Zakrvavljene
o�i, usahla usta, poiskakale vene. D�anki, zna�i... D�anki jo� vi�e ustukne. ANA
S.: Ne boj se. Samo potvr�ujem svoje pretpostavke, kako izgleda reprezentativni
uzorak. Ni ja te ne bih bolje smislila. Odustali ste od vijetnamki, nego ni manje
ni vi�e-redengot. Vrlo retro... D�anki polako vadi ruku iz d�epa. Detalj
na stisak zar�alog �ileta. Podi�e ruku ka njoj. ANA S.: (Zainteresovano):
�ta to poku�ava�, da me zapla�i�? Ma, daj, �emu okoli�anje. Umesto da ka�e� glasno
�ta ho�e�. Pare, je l' tako? D�anki odmahuje glavom. ANA S. (Popuju�i):
Zar ti ne izgledam malo preskupo da nosim si�u u nov�aniku? (Nastavlja da
hoda.) D�anki je cimne za rukav. ANA S. (Iznervirano): Ej, polako!
Nesposobnjakovi�u. Pali, nemam pare. Jesi mutav, �to �uti�? Koji brend ti predstavlja�? Odgurne
ga, ali D�anki je ne pu�ta. Stiska je kao rak ko��atim rukama. Ani ispada kompjuter. ANA
S.: Idiote retardirani, polomi�e� mi kompjuter. (Saginje se na pod, kompjuter
neo�te�en.) Gubi se! Vri�ta�u. Podi�e lice ka njemu. D�anki nespretno
iz dva, tri, �etiri poteza se�e je po levom i desnom obrazu. Krv ostavlja svoj
potpis na obli�njem zidu. Ana pada do kraja na zemlju, dr�e�i u rukama svoje izrezbareno
lice. D�anki be�i u mrak. A samo na sekund, kao 25 frejm, vidimo u senci Vanjinu
siluetu. Vazduhom podrhtava Anin beskona�ni krik. Fusnota: dok se odigrava
ova surova scena, u pozadini na video bimu u lupu ide diskretno reklama za novi
Gillete, �est se�iva, kru�nih, anatomski oblikovano, ergonomski potvr�eno. Sedma
slika
Petrov i Vanjin stan. Pro�lo je neko vreme i prvi put u prostoru
svetlo kao dan. Sve deluje udobno, jednostavno, �ak dosadno. Vanja sedi nad gomilom
papira, povremeno pogleda u njih, mnogo �e��e u plafon. Kad se pojavi Petar na
vratima, Vanjin pogled zakuca se za pod. PETAR (Iritiraju�e �ivahan.):
Vidi �ta sam ti doneo! Vanja, kao u vanrednoj gu�vi, baca pogled preko ramena.
Petar vadi iz ranca belo pufnasto persijsko ma�e, gura joj u ruke. VANJA
(�okirano dodiruje ma�ku jednim prstom po glavi.): Otkud to? PETAR:
Povi�ica. VANJA: Ne to, nego �ta �e mi ku�ni ljubimac? PETAR: Mislio sam
da �e ti biti drago. (Uzima macu.) Po ceo dan si sama, ni�ta ne radi� od
kad si zavr�ila faks, mislio sam da ti je dosadno... VANJA: Meni nikad nije
dosadno. PETAR: Dobro, ali ovako je veselije. Ma, vidi ga... (Maze�i se
gura joj macu pod nos.) VANJA: Nije jo� sto posto sigurno, ali mislim da
sam dobila posao. PETAR (Kao da je razo�aran.): Stvarno... �estitam.
(Pauza) Zar nisi odustala? Po�to zna� da ne mora� zbog para. U firmi je
sad sve okej otkad je Ana... (Vanja ga prese�e.) VANJA: Ke� mi iovako
nikad nije bio bitan. (Svetle joj o�i.) Ja moram da stvaram. A ovo je,
mislim, ne�to veliko i samo za mene. Ose�am da sam opet spremna. PETAR (Umorno):
Da, ti i tvoje sumanute akcije. Taman sam pomislio da si se ohladila... (Vanja
ga ledeno gleda.) Dobro, ili bar prevazi�la... VANJA: �ta, moju strast
prema umetnosti? Nikad. PETAR (Smrtno ozbiljan.): Zar ne misli� da je
malo... opasno? Ili se pravi� da si zaboravila �ta se desilo na faksu, pre tri
godine? VANJA (Prestra�eno): �ta? Reci mi! Ne razumem... PETAR: Ne,
Vanja, ti dobro zna� �ta se desilo. VANJA (Po�inje da se trese, histeri�no.):
Ne, nemoj... PETAR (Unosi joj se u lice.): A mi sigurno ne �elimo da
se to ponovi, zar ne? VANJA (Vri�ti, van sebe.): Prestani, prestani,
molim te... I dok razgovor preti da postane krajnje nepristojno privatizovanje
problema, ispred aktera se ponovo nacrta Eva. EVA: Bla, bla, tru�, tru�.
Halo, ovde sam, vidite li me? Ovo je stvarno suvi�e. A ako niste zahvaljuju�i
onom pompeznom po�etku zaklju�ili da je ovo pri�a o meni, a ne o njima, ne znam
kako da vam onda objasnim... Uzima Petra i Vanju pod ruku i elegantno ih
ispra�a iz prvog plana. EVA: Tako... (Valjaju�i se udobno po podu.)
I dok su neki tako u�ivali u slatkim mukama njihovih bednih �ivota, ja sam se
posle one kobne no�i zavukla u najmra�niji deo sebe i tamo ostala - do sad. Sedela
sam nepomi�no mesecima, paralisana u�asom koji se svaki put uve�avao kada bih
videla svoj odraz u ogledalu. Jer, �okirana �injenicom kako ovakvo... sranje je
ba� meni moglo da se desi, nisam odmah oti�la lekaru. Ni sutradan, ni dan posle.
Samim tim, kraste su jezivo srasle, gnoj je uporno gnjilio, ovo tu... (Pokazuje
na srce, ali ga ne imenuje.) ... tako�e. Ali o�igledno da bola nije bilo dovoljno
pa sam se naizmeni�no doranjavala kopaju�i po sre�noj pro�losti i nasla�uju�i
se zaboravljenom sutra�njicom. Posebna poslastica bile su TV reporta�e o raznim
gradskim de�avanjima. Okre�e se ka video bimu, aktivira ga daljinskim. U
po�etku samo sneg, a onda dokumentarno... Kamera prati mladu voditeljku koja se
probija kroz mase advertajzera. U pitanju je godi�nja dodela nagrada za najbolje
od najboljih. Poznata lica smeju se krupno. Voditeljka prilazi pobedniku. VODITELJKA:
Sr�ane, �estitam! Znali smo da �ete pobediti. Zato smo sve vreme navijali za vas. SR�AN:
Hvala ti. VODITELJKA: Recite nam samo jedno... �ta je sve bilo potrebno da
va�a ku�a postane najja�i brend? SR�AN: Da... Dali ste mi odli�an �lagvort.
Uvek smo umeli da kreativno komuniciramo. Kako izme�u nas samih, tako i prema
spolja�njem svetu.To je cela na�a tajna. Mi smo samo jedna sre�na ku�a puna originalnih
stanara, koja o sebi brine planetarno. VODITELJKA: Kad smo kod stanara... Jedan
va� je pre nekih �est meseci imao stra�nu nesre�u. �ta je sad s njom? SR�AN:
Da, da. Vrlo nemio doga�aj. Nismo mogli da poverujemo. Ana S. je ba� bila opaka,
ta je umela sve da ishendluje. Nije se rodio niko ko bi nju odbio. Me�utim, njena
karijera u advertajzingu na�alost prerano se zavr�ila. Mislim... Koji brend ona
sada mo�e da predstavlja? (Saose�ajno zbr�ka �ake ispred svog lica.) Mislim,
razumete... Na ekranu se gubi ton i slika. Ali ne dovoljno brzo da nas na
sekund ne podseti da budemo i mi deo zabave. Rez. Muk. Opet vidimo ra��upanu
siluetu kako se na podu previja od bolova zavijaju�i kao vuk. EVA (Kolko-toliko
pa�ljivo.): Mislim, ovo je definitivno izgledalo kao moj kraj. Ve� sam se
pozdravila sa �ivotom, a onda sam upoznala nju... (Zamisli se u daljinu.) EVA
(Retrogradno): Se�am se, te ve�eri telefon je jako dugo zvonio. (Eva
polako odlazi u mrak, a sklup�ana figurica ne pomera se s poda.) Nisam reagovala
jer sam za tih par meseci ti�ine zaboravila da ba� taj zvuk zna�i zvonjavu telefona.
Posle nekog vremena podigla sam slu�alicu. VANJA (Iz off-a): Zdravo,
ovde Vanja. Ne znam da li me se se�a�, ali svejedno. Ho�u da ti poklonim ne�to. EVA:
Ubrzo se �ulo i zvono na vratima. Posle pet minuta nepodno�ljive buke re�ila sam
da otvorim. Ana ustaje s poda i otvara vrata. Vanja ulazi u stan. Anino
lice prekriveno je kosom, bosa je, u beloj spava�ici do poda. VANJA: Kona�no. ANA
S. (Skrivaju�i lice.): �ta ho�e� od mene? Odlazi! VANJA: Ho�u da ti
pomognem. ANA S.: Ti me ne poznaje�, ostavi me... VANJA: Ne li�no, ali mnogo
sam slu�ala o tebi. (Ana se povla�i, Vanja ide za njom.) Vidi�, svaki dan,
uz ru�ak, kad bi se Petar uni�ten vratio s posla, pri�ao mi je hiljadu u�asnih
stvari o tebi. �ta si radila, koga si tog dana mu�ila i kako... (Ana pokriva
u�i, ne�e da slu�a, pa ipak ovo joj je prva poseta za svo ovo vreme-daj �ta da�,
Vanja nastavlja.) Priznajem, u po�etku sam bila zgro�ena tvojom zlobom. Na
pomen tvog imena, �eludac je vri�tao da Petar u�uti. Moje ruke tra�ile su osvetu,
ali ni�ta nisam mogla da preduzmem... (Stidljivo) Ja izgleda ne umem fizi�ki
da povre�ujem ljude. Suvi�e sam slaba�ne gra�e za to. Zato sam se pomirila sa
svojom bespomo�no��u i nastavila �utke da slu�am. A onda, vremenom, osetila sam
da po�injem da u�ivam u tvojoj gluposti i zlobi. Op�injeno sam pratila Petrove
jadikovke i tada mi je sinulo. Ti si stvorena za ne�to vi�e. Ana je zbunjeno,
kroz kosu, posmatra. VANJA (Nastavlja sve�ano.): Ana, ro�ena si
da bude� zvezda i ja �u ti to omogu�iti. Mnogi �ete voleti, a svi, �ak i tvoji
neprijatelji, po�tova�e te. ANA S. (Tiho): Kako je to mogu�e? VANJA:
Postani glavni junak mog horor filma. (Nespretnije) U stvari, mislim da
je serija u pitanju, ali to je sad nebitno... ANA S. (Ustukne): Ti mene
ismeva�, bolesnice! Ho�e� da igram nakazu! Smesta se gubi odavde! (Pla�e) VANJA:
Ne razume�, ne �udovi�te, ve� glavnog junaka. Superheroja. Onog koji pobe�uje. ANA
S. (Ponada se za spas svoje du�e.): Bori�u se na strani dobra... VANJA:
Nemoj da generalizuje�. Bori�e� se protiv svih - jer �e� se boriti za sebe. ANA
S.: Ne razumem. VANJA: Zato �to si ti jedna izgubljena devojka i da bi povratila
svoj unutra�nji mir, mora�e� da uni�ti� sve �to ti se na�e na putu. ANA S.:
Ne, ne�u vi�e da izazivam sudbinu. Pla�im se. VANJA: �ega? ANA S.: Svih
ovih meseci, dok sam sedela ovde sama, a telefon nije nijednom zazvonio, shvatila
sam da sam bila u�asna osoba. Bila, ne zato �to vi�e nisam u�asna, ve� zato �to
ne postojim. Svi su jedva �ekali da mi se ovako ne�to desi. Govorili "ima
Boga", ne znam kako izgleda ve�i pakao od ovog, ali bojim se Bo�je kazne.
Zato, hvala ti na ponudi, nije da nema dra�i, ali idi sad, molim te. VANJA
(Nervozno): Kakav Bog? Ja s takvima ne �urujem. Dozvoli mi... (Krene
rukom da skloni veo od njene kose.) ANA S.: Be�i, nemoj. I nemoj i ti da
mu prkosi�, to �to pri�a�, to su grozni filmovi, pla�e malu decu. Vrati�e ti se... VANJA:
Sme�na si s tom tvojom pobo�no��u, mada nekako... lepa. Da te vidim. (Ne�no
joj otkriva lice, gleda je zadivljeno, ba� to je htela.) ANA S.: Eto, sad
zna�. Uni�tena sam. VANJA (Ekstati�no): Ne, tek si stvorena. Ja sam
te stvorila. ANA S. (Izgubljena): �ta? Kako? VANJA: Opusti se. Nema
Boga. Ja sam platila onom d�ankiju da te ise�e. Ana po�inje da vri�ti, lomi
sve pred sobom. Instinktivno nasr�e na Vanju, ali nekako nema snage da povredi
tu malu devoj�icu. Vanja ne izmi�e ni za metar, �eka da buku zameni bol. Patnja
biv�eg zlotvora dolazi br�e nego �to je o�ekivala. ANA S. (Samo ponavlja):
Monstrume! Monstrume! Pla�e neute�no, ali so nagriza rane. Predaje se. Pada
na kolena. Vanja joj pa�ljivo dlanovima su�i lice. VANJA: Nemoj. Bi�e previ�e
crveno. ANA S.: Za�to? Za�to si to uradila? Svetila si se zbog Petra? VANJA:
Ne. On mora sam da se sna�e. (Ana pogledom preklinje za odgovor.) Ali,
ve� sam ti rekla. Snimam filmove i ve� neko vreme imam taj lik u glavi. Ultimativno
zlo koje uni�tava sve redom - bez izuzetka. Tako�e, upoznala sam �oveka, bitnog
za moj posao, �ije su se vizije neobi�no poklopile s mojim. Sad je pravo vreme
da ostvarim svoj san. (Pauza) Samo, dosta mi je glume, igrica, to kvari zabavu.
Ho�u istinu samu po sebi, autenti�nost prve vrste. ANA S. (Da li je drska?):
Za�to ne bude� ti to sama? Jer to zlo nosi� u sebi. VANJA (Nimalo uvre�ena.):
To je, na �alost, potpuno neizvodljivo. Sa ovakvim licem... (Zaista ima najneviniji
izraz.) ... ko bi mi poverovao. Ali ti... Neobja�njiva zloba. Da li si svesna
da si za ovo ro�ena? ANA S.: Gubi se. Nikad ne�u pristati. VANJA (Poslovno,
mada na ivici �ivaca.): Ne, okej. Sama odlu�i. Mada nisi u poziciji da bude�
razma�ena... Mo�e� da ostane� ovde i produbljuje� svoje raskrvavljene rovove ili
po�e� sa mnom i postane� ne�to zaista bitno. Umetnost je ve�a od �ivota, to si
valjda �ula, a ti bar zna� posao. ANA S: Znam? VANJA (Devojka sa vizijom.):
Ima� poreklo zla, njenu pro�lost, istinsku nesre�u da pogodi� ljude u njihovoj
su�tini. Pomeri�e� im granice bola. Ti jesi materijal za heroinu, bi�e� najbrutalnija,
naju�asnija, najbolja. (Ti�e) Naravno, s kafi�arskom karijerom je zavr�eno,
ali sekta�i, fanatici, studenti, satanisti, svi �ete obo�avati. I to zbog onoga
�to ti u stvari jesi. ANA S. (Sme�i se, pripitomila se. Pauza. Ipak, gorko.):
I koliko te je ko�tala moja propast? VANJA (Bezazleno): A to... Dve
table trodona. Osma slika
Kao da je opet ona soba sa producentima
u pitanju, samo �to je sada sve mra�no i sku�eno. Vanja mirno stoji ispred producenta
i on je �utke posmatra, velika plavu�a presvla�i se u uglu. PRODUCENT:
Pri�a je dobro pro�la, ali to je samo po�etak. (Zna�ajno) Ti zna� �ta jo�
mora� da uradi�. VANJA (Tiho): Da. PRODUCENT: Jesi li spremna? Vanja
klimne glavom. Saginje se, izuva cipele i stavlja ih uredno na stranu. Zatim skida
narukvice, re�a ih na njegov sto. PRODUCENT (Odobrovoljeno): Do�i
prvo da vidi� ne�to. (Pru�a joj papir.) Ugovor za TV seriju. 10 epizoda
na prvom programu RTS-a. Nedeljom posle pono�nih vesti. Sad je sve na tebi, mislim
da mo�emo da po�nemo. Vanja klimne glavom. Prilazi joj velika plavu�a i
svom silinom udari je po licu. Vanja se zatetura, ali ipak ostaje na �goljavim
nogama. Pru�a ruke ka plavu�i i �vrsto je grabi za vrat. U slede�im minutima njih
dve su u klin�u. Ovo �to vidimo daleko je od koreografske borbe. Po anatomiji
prirode stvari, pametnije je kladiti se na plavu�u, ali u pitanju nije ni�ta prirodno.
Plavu�a bi mogla da je oduva sa lica zemlje kada bi je Vanja bar na trenutak pustila.
Ali Vanja ne pu�ta. �a�ice su se zgr�ile oko debelog vrata i kada se na�u na podu,
agonija za veliku i dalje se nastavlja. U me�uvremenu, producent diskretno masturbira
u svojoj fotelji. Kada du�e od 60 velika ne daje tragove �ivota, Vanja skida s
nje svoje poplavele ruke. Obuva cipele, vra�a narukvice, uzima ugovor sa stola
i odlazi. VANJA (Veselo sa vrata): Vidimo se na setu! Deveta
slika
Na primer, unutra�njost jedne galerije. U pitanju je godi�nja izlo�ba
studenata FLU ili Oktobarski salon ili �uveni dizajner je do�ao u na� grad. Kako
god. Ana S. se, u Evinom kostimu, ali bez maske na licu, muva kroz gu�vu. Posetioci
uglavnom samo u�asnuto okre�u glave na drugu stranu, poneki se ohrabri da prokomentari�e
ne�to zlobno na ra�un njene ru�no�e. Ana S. ne reaguje, samo strpljivo razgleda
eksponate, ali kada joj se jedan u�ini suvi�e bezli�an dugo ostaje zami�ljena
ispred. Jednim ve�tim potezom, nadogra�enim �eli�nim i vrlo za�iljenim sijamskim
noktima, pose�e prvog prolaznika po vratu, krv se udobno smesti na belinu eksponata.
Kre�e serija, na prvi pogled, uzaludnih masakriranja, dok se svi zidovi galerije
ne oboje u crveno, a pod postane neprohodan tepih od palih tela. Nema gde �tikla
da se spusti. Ana S. gleda zadovoljno oko sebe, namr�ti se kad vidi par centimetara
debelu belu prugu na zidu. Pri�e jakoo blizu i zagrebe sebe lagano po licu, iz
tek zarasle rane prsne crveno, popunjava prazninu koja je sad savr�ena. I seci... Prostor
se �iri. Tela se lenjo di�u. Radnici ve� preme�taju kulise. Studijom se razle�e
freneti�an aplauz. Gardaroberke, klaper, rasveta, prilaze u redu jedan za drugim
Ani, grle je, tra�e autograme, Ana se stidljivo sme�i. Otpozdravlja fanovima.
Vanja ustaje s rediteljske stolice, s le�a je grli Petar i zatrpava d�inovskim
buketom ru�a. PETAR (Odu�evljeno): Ne mogu da verujem da ti je upalilo.
Mislim, ovakav scenario. Stvarno, ko bi rekao. Ovo je stravi�an uspeh... VANJA
(Sumnji�avo): Hvala. Drago mi je �to ti se dopada. Nego, ne misli�, mo�da,
da sam malo preterala, ovo ba� i nije po tvom ukusu? PETAR (Zagonetno):
Nas dvoje smo mnogo sli�niji nego �to misli�. (Smeje se. Vanja je zbunjena.)
Ima� najgledaniju seriju na doma�oj televiziji u udarnom terminu. Za�to brine�? VANJA:
U�inilo mi se da je mo�da ipak previ�e. Toliko surovosti, skoro bez razloga. Ali,
ako ti misli� da je ok... PETAR (Prekida je nestrpljivo.): Ono �to ja
mislim je nebitno. Ali, ako potro�a�i to �ele, ti �e� im to i dati, toliko si
pametna, zar ne? VANJA (�okirano): Petre, �ta ti je ? Ti ovako ne govori�.
Ljut si zbog Ane, zar ne? Jo� joj nisi oprostio... PETAR (Neobi�no samouvereno.):
Ho�u samo da prestane� da sumnja� u sebe. Radi� pravu stvar. �ta god ti se desilo
u �ivotu, ti jednostavno mora� da uspe�. Mo�da zavr�i� gladna, bolesna, sama,
ali umre�e� poznata... VANJA (Poku�ava da se primiri.): Umre�u pored
tebe, ali nadam se, ne jo�. PETAR (Sme�ka se zadovoljno.): A �to se
Ane ti�e, odavno sam sve zaboravio. U stvari, sad imam jaku �elju da je pozdravim. Ostavlja
Vanju u �udu i sigurnim korakom prilazi Ani koja odmah zauzima gard. PETAR
(Veselo): Zna�i, sad si prava glumica? ANA S.: Aha. PETAR: Daj �ta
da�. ANA S. (Ozbiljno, �ak strogo.): Ne krivi me �to sam mutirala da
bih opstala. To rade svi. PETAR: Da, svi prevrtljivci i licemeri. ANA S.:
Ja se ose�am sasvim prirodno. Zna�, negde sam �itala, prilagodljivost promenama,
to je tajna opstanka najja�ih. PETAR (Menja temu): Priznajem, prijatno
si me iznenadila. Nisam znao da se lo�i� na stravu i u�as. Mada, sve je ukazivalo
u tom pravcu. Vama advertajzerima mesto je samo u horor filmu. Ana S je
zbunjena Petrovom superiorno��u. Jo� ne be�i, ali krene da stavi masku. PETAR
(Spre�ava je, uhvativ�i je za ruku.): Ne mora� zbog mene, ja odavno znam
tvoje pravo lice. ANA S. (Poku�ava da se otrgne.): Neka, ovako mo�e�
jo� malo da se nada� da je u pitanju samo tvoja no�na mora. Ho�e da se skloni
od Petra, ali on je ne pu�ta. Zagleda joj �ake. Polako, ne�no. PETAR: Nikad
nisam primetio kako ima� lepe ruke... Tako malene... (Sme�i joj se.) Ne
misli� valjda i ti kao Vanja da sam jo� ljut na tebe. Bilo pa pro�lo. Odljutio
sam se... (Pu�ta je.) ANA S. (Poku�ava da prikrije strah.): I
treba tako. Sad kad Vanja sjajno zara�uje, mo�e� da da� otkaz u agenciji i do
mile volje crta� tvoje �etvoroprste frikove... PETAR: I to �to ka�e�. (Znati�eljno)
Ali ti zato ne mo�e� bez advertazinga. Ili on bez tebe... Kako obja�njava� da
su najdu�i blokovi reklama ba� u tvojoj seriji, iako je minut najskuplji? ANA
S.: I ja se pitam. Ipak, svi ti prizori tako su ekstremni, radikalno brutalni,
jezivi. A svi to gledaju. Ne znam. Ovo opasno baca senku na sva dosada�nja ispitivanja
tr�i�ta. Zar je stvarno mogu�e da bol najvi�e lo�i mase? Po�injem ozbiljno da
se pla�im sveta u kome �ivim... PETAR (Razo�arano se okre�e od Ane, odlazi
za sebe.): Zar je mogu�e da su i najzajebaniji prsnuli? Deseta slika
Eva
je opet u sobi s video bimom. Zami�ljeno pri�a u kameru. EVA: Iako ne bih
rekla da je moja nova situacija bila pitanje slobodnog izbora, u po�etku sam se
stra�no bojala. Nisam ja za te filmove. Imala sam �ak i no�ne more od sebe same. Eva
se sklup�a na pod i pravi se kao da spava. Video bim se sam uklju�uje, ali opet
je dokumentarni snimak muvanja po masi poznatih. Kamera tra�i �rtvu i unosi se
u lice momku koji se grok�u�i smeje i, pritisnut manjom govornom manom, neprijatno
pljucka u kameru. VODITELJKA (Iz off-a): �ta vi mislite kakav brend
predstavlja Ana S.? MOMAK (I njegovih pet minuta slave.): Ana S... To
je takva gubitnica. Nisam je video u kafi�u od onog... Ma, znate. Kako je napaljena
bila ta ku�ka, a onda se izduvala - kao balon. Kapirate? (Smeje se.) �uo
sam da je skroz pukla, glumi u nekoj doma�oj horor seriji. Na prvom programu.
To mo�e kod nas. Tako prosta�ko popunjavanje prajm tajma bolesnim perverzijama
nekog izdrogiranog producenta. Momak poku�ava da zra�i �armom, ali samo
zra�i. MOMAK: A znate �ta je najgore? (Intimno u kameru.) Nikad
nije umela da se obu�e. (Podigne obrvu zna�ajno.) Razumete? Eva ulazi
u kadar, uzima kameru u svoje ruke. Detalj na �aku. Preko prstiju tetova�a: carpe
hominem. EVA: Je li? Ipak, to ti nije smetalo da se kre�e� sa mnom i to
samo da bi pro�itala tvoj bu�avi, �uplji sivi. Pacove jedan... (Sijamski nokti
preblizu su njegovom licu.) MOMAK (Muca): Pa tad si bila gola... Eva
ispu�ta kameru i njeni nokti prave rezance od njegove ko�e koja se ufr�ka po podu
kao prase�i repi�i. Pored olinjale kose i krezavih zuba, ovaj momak sad definitivno
izgleda vrlo prore�eno. Detalj na brazde, da se ne zaboravi. Ana S.
budi se uz krike. Uspravlja se u krevetu. Potpuno je mokra. Ustaje da presvu�e
majicu. Ne�to se pomeri u mraku. Vi�e puta. ANA S.: Ko je to? Vidim te,
poka�i se! (Uzima za�iljenu �izmu sa poda.) Ne prilazi! Silueta izranja
iz mraka. ANA S.: Ti? Kako si u�ao? (Spu�ta oru�je.) �ta ho�e�? U
deli�u sekunde, krupno sevne o�trica no�a. Vrisak. Gotovo. Jedanaesta
slika
Na Art televiziji, sa snimanja emisije "�ok koridor".
Voditelji, Nenad (onaj zbunjeni) i Aleksandar (onaj na�minkani), ne mogu da sakriju
odu�evljenje �to im je go��a Ana S. Ona sedi izme�u njih u kostimu Eve, pitomo
se sme�i. Diskretno skriva desnu �aku koja je u zavoju. Rez na Aleksandra. ALEKSANDAR:
A sada, dragi gledaoci, omiljeni deo... Doma�i ponori... Tamo gde su i najhrabriji
posrnuli. Me�utim, sad nazirem svetlo na dnu bunara. (Kiko�u se u kameru.)
Ana, zna� da si ti to svetlo... (Opet se obra�a publici.) Fenomen koji
se provukao politi�ki korektnim cenzorima i, na op�te zadovoljstvo, u po�etku
samo insomni�arskim �lanovima gerijatrijskog odeljenja, a danas cele nacije, hara
malim ekranima. Najpopularnija doma�a serija, bolja od "Boljeg �ivota".
Zaista neobja�njiv uspeh i uticaj... Mada, ra�unam da smo i mi pomalo zaslu�ni
za kreiranje ovakvog doma�eg ukusa... NENAD (Upada strogo ka�njivo.):
�ivi dokaz da se na� dvogodi�nji trud isplatio! ALEKSANDAR: Serijal o Evi -
vrhunsko zlo bez trunke logike. Mislim, kako ti je upalilo? ANA S.: Nemoj mene
da pita�. To je sve Vanjina ideja. Ja sam joj samo pomogla da ostvari svoju viziju. NENAD:
Da, Vanja je tu s nama, iza kamera. (Ma�e joj.) Izgleda kao fina devojka. ANA
S.: Da, ona je... Jedinstvena. ALEKSANDAR: Kao zvezda doma�eg �ok bioskopa
znam da ima� brojne fanove, to su ljudi za koje do sad nisi ni znala da postoje. ANA
S.: Iskreno, bili su mi poznati samo kao vrlo neprofitabilna ciljna grupa - 20
do 35 godina, prakti�no nikakva primanja, ve�inom mu�karci, nezainteresovani za
mejnstrim trendove - ali sve zvu�i lo�e kad ka�e� sa takvim stavom. Opet, moje
iskustvo govori da su neki od najpoznatijih brendova �ivi i zdravi ve� decenijama
sa market �erom manjim od jedan odsto... ALEKSANDAR: Vidim, ne nedostaje ti
advertajzing... ANA S.: Zeza� me? Ja nikad iz njega ne�u iza�i. Ja sam njihova
najgora no�na mora. (Revolucionarno.) Smu�ilo mi se da kafi�ari diktiraju pozori�ni
i filmski ukus. NENAD: Dobro... Ko prizna pola mu se pra�ta. Zna�i, oni su
prvi na tapetu? ANA S.: Oni. Oni drugi. Svi redom. (Kao pobesni, ali ne
primajte se, to je samo gluma.) Vas dvojica, �to prkosite establi�mentu pu�e�i
camel u studiju, a ne hvalite se �to ste dobili ponude od RTS-a i Devedesetdvojke
da sad pre�ete kod njih? Ili mislite da je slu�ajnost �to vam je ba� dana�nja
emisija ispresecana blokovima reklama? ALEKSANDAR (Se�e je): Naravno
da nam jasno ko je zaslu�an za na�u prvu koverticu posle dve sezone. Hvala Evi. ANA
S.: Sve je reklama. I antireklama je reklama. Jedina �ansa da prestane� ne�to
da reklamira� jeste da prestane� da postoji�. Zato sam ja tu. Da vam svima to
omogu�im. ALEKSANDAR (Spu�ta loptu.): Dobro, a kad se zavr�i serijal
ho�e� li da operi�e� lice? ANA S.: Ne. Sada kona�no izgledam onako kako se
zaista ose�am. Ni�im ne�u naru�iti taj mukotrpno zara�en sklad. I... Ovo jo� nikom
nisam rekla, ali dobila sam nestvarno dobru ponudu da snimam u Americi. I prihvati�u
je. ALEKSANDAR: Za radi� za nekog anderground reditelja? ANA S.: Ne. Snima�u
reklame. Svi se malo u�ute. Nenad kona�no proba ne�to da izjavi. Ne tako
brzo. Spr�i ga Aleksandrov crni pogled. Nenad i Aleksandar bore se mislima za
re�. To traje. Aleksandar pobe�uje. ALEKSANDAR: Dobro, idemo na insert.
(Slede�ih petnaest minuta Aleksandar dr�i nadahnut odjavni govor.) A do
tad, dragi "�ok koridorci", bi afrejd, bi veri afrejd! Gasi se
svetlo u studiju. Aleksandar skida scensku �minku i stavlja svakodnevnu. Voditelji
odlaze ku�ama. Ana S. ostaje sama. Prilazi joj Vanja, duboko je ganuta. Ali prvo
je zabrinuto zrabi za ruku. VANJA: �ta ti je to? ANA S. (Upla�eno
krije ruku.): Ni�ta... Pala sam niz stepenice. VANJA (Besni): La�e�.
�ta ti se desilo? (Prou�ava �aku u zavoju, izgleda nekako manje, u�e.) ANA
S. (Pla�ljivo se povla�i.): Pusti me, molim te. Ne�u sad o tome. Nego,
reci, kakva sam bila? VANJA (Odustaje, hladno.): Besprekorna. ANA
S.: Ne znam. Mo�da ovo na kraju... Nekako je zvu�alo - glupo. VANJA: To je
zato �to ne veruje� ni u jednu re� koju si izgovorila. Ali to je ba� dobro - pravo. Vanja
je posmatra zadivljeno, ne mo�e da izdr�i. Uzima je za ruke. VANJA: Ana,
ti si tako celovita, okrugla. Ti si jedina dovr�ena osoba koju sam u svom �ivotu
upoznala. ANA S. (Uzvra�a pa�ljivo.): Ako je tako, to je zato �to si
ti jedina uspela da uvidi� svu moju mr�nju i bes i da to pravilno iskoristi�.
Uzela si najbolje od mene i tako me stvorila - savr�enu. (Pauza) Vanja,
�ta �e biti s tobom kad ja odem? VANJA (Sme�i se.): Proba�u sebi da
ispunim jo� neku �elju. ANA S. (Bri�no): Samo da te nikad ne uhvate. VANJA:
Ne�e. Ma, ve� zna�... S ovakvim licem za mene je ovaj svet prili�no bezbedno mesto. ANA
S. (Uzvrpolji se.): Ne znam. �udno se ose�am, ne�to me boli u stomaku.
Mislim da ne �elim da te napustim, sad kad si me prona�la. VANJA: Razumem te.
I mene ne�to tu pe�e. (Pokazuje na svoju unutra�njost.) Ali vi�e kao da
su plu�a. �itala sam da je tuberkuloza bolest zaljubljenih. ANA S.: To je dobro.
Napravi�emo reklamu za banje... Tuberkolozni uop�te nisu malo tr�i�te. VANJA
(Smeje se.): Opet ti. Ne zaboravi da smo mi ovde samo zbog umetnosti. ANA
S.: Izvini. Zbunjena sam. Reci mi... Da li sam ti jo� uvek lepa? VANJA: Najlep�a
si. Uzima Anino lice u ruke, ljubi je u usta. Ana �uti. Sre�na je. Beskona�an
trenutak spoznaje. ANA S. (Izjavno-upitna re�enica.): I posle svega
- ljubav. Dok u ti�ini stoje jedna naspram druge, u pozadini na video bimu
smenjuju se ise�ci iz serije - kasapljenja, mu�enja, ubijanja, kasapljenja - slike
se stalno ponavljaju, a zatim �pica kojom se zavr�ava svaka epizoda... Iz tanke
niti krvi koja curi sa lica poslednje �rtve, ekran se boji u crveno, crveni postaju
i zidovi studija, Vanjino celo i Anino nedovr�eno lice, sve je crveno. Za�to
nas ljudi uporno ube�uju da je crveno boja ljubavi? Jedino �to znam sigurno, crvena
je samo krv, i ni�ta vi�e... Dvanaesta slika
Prazan studio
Art kanala. Mra�no je. Jedna pogurena mu�ka prilika smuca se okolo. Pomera stolice.
Iz piksle vadi pove�i opu�ak, pali ga. Pri svetlosti upalja�a vidimo da je to
d�anki koji je prekrojio Aninu sudbinu. Sedi i pu�i. Tiho pevu�i sebi u bradu.
Pesmicu o �irenju koridora. Pesmica. Prostor se blago osvetljava. D�anki vredno
razme�ta stolice, kamere i rasvetu i iznosi ih van videokruga. Postaje naporno.
Znoji se. I dalje peva. Skida redengot. Ostaje u selja�kom odelu i kad skine dugu
masnu kosu vidimo samozadovoljno zadriglo lice Vanjinog producenta. Trlja ruke,
a u ovom delu re�i pesme govore nam da sve ide po planu i te�ko onom drvose�i
koji od drveta ne vidi �umu. Prostor, sad ve� potpuno prazan, kao da se sam od
sebe �iri. Postaje prosvetljen u plavim tonovima neba koje se odbija o staklo
oblakodera u sitiju. U pozadini je video bim koji, kad laserski pointer poka�e
na njega, po�ne da iscrtava grafikone i marketin�ke pite o zasi�enosti udela tr�i�ta. �uje
se muzika koja je u najbla�em slu�aju drzak odgovor "Na lepom plavom Dunavu"
i, kao da je sleteo monolit iz svemira, pred nama se iz zarozanog produceta ra�a
Petar (pozdrav D�on Vuu) u savr�enom japi odelu tj. Petar jeste sav�en japi u
odelu. U njegovoj ruci je mo�an laserski pointer, on ima ne�to da nam saop�ti. PETAR:
Po�tovani klijenti, ovo �to ste sad videli jeste jedan od mogu�ih scenarija za
pripremu terena za osvajanje novih tr�i�ta. Smanjenje bud�eta od strane velikih
klijenata, kao i sve vi�e zakonom ograni�eno reklamiranje pojedinih proizvoda,
nas je primoralo da odustanemo od svih oprobanih marketin�kih planova i krenemo
u agresivnu regrutaciju novih potro�a�a. U pitanju su one najtvrdokornije ciljne
grupe koje su se godinama, iz razli�itih psiholo�kih (stepen samosvesti), ekonomskih
(materijalno siroma�tvo), sociolo�kih (bojkot proizvoda postindustrijskog dru�tva)
razloga, opirali naj�irem asortimanu svetskih i doma�ih brendova. Na video
bimu vidimo dokumentarne prizore iz raznih domova studenata, radnika, doma�ica,
obi�nih ljudi koji gledaju hipnotisano serijal o Evi. Te grupe, u velikoj
meri izop�tene i iz drugih sfera dru�tva, vremenom su upoznale dobro samo jedan
aspekt ljudskog �ivota - zadovoljenje kroz bol. Dokumentarno, razli�iti
surovi oblici njihovih svakodnevica, pandan sekvencama iz serijala o Evi. Godinama
su ih svi zaobilazili kao najjaloviju i najmanje profitabilnu grupu konzumera,
ne poku�avaju�i da iz njih izvuku ni minimum, a kamoli da ih oforme u osnovne
potro�a�e koji bi u narednih sedam godina - �to je prosek - pro�li kroz sve faze
kupovine: od bazi�nih proizvoda za svakognevnu upotrebu, do smelih eksperimentisanja
sa prototipovima, na kraju njihovog potro�a�kog puta. Ilustrativno, od ulo�aka
i �ileta do naluksuznijih unikata umetni�kih dela. Iz malopre�a�nje, u maniru
rialiti �oua, prezentacije moje agencije, mogli ste da vidite jedan pomalo neobi�an,
a opet i svakida�nji na�in dola�enja do novih potro�a�a. Od jednostavne ljudske
situacije... (Snimak Petra i Vanje i scena s Anom u njihovom stanu.) ...pokrenuta
je lavina doga�aja... (Vanja tra�i posao, drugi susret s Anom, alternativna
serija s bolom kao mamcem postaje dru�tveni mejstrim.) ... neprimetna za mase,
a koja je za �est meseci stvorila novu atmosferu na postoje�em tr�i�tu i maksimalno
efikasno pripremila teren za ekspanziju va�ih najrazli�itijih brendova. Ljudi
koji po svom odrpanom izgledu, i pomalo ekscentri�nom pona�anju, odbijaju da tro�e
sve te�e se opiru magi�nim mo�ima pojedinih proizvoda. Ipak, svakom je potrebno
bar ne�to. Makar jedan obi�an proizvod. I to samo time �to smo davno otpisanim
konzumerima ponudili, u novom obliku, njihova stara interesovanja, preko najzastupljenijeg
poznatog medija... Najeksplicitniji prizori bola na TV- serijal o Evi ili je
to mo�da njihov �ivot? Stekli smo njihovo poverenje da se upuste u avanturu koja
se zove konzumiranje. Ra�unali su da �e pro�i besplatno, ali dovoljno je bilo
da samo jednom na� tvrdoglavi nepotro�a� iza�e iz svog bednog �umeza na neonsko
svetlo supermarketa i na�a misija je uspela. Biblijski prizori - vrhunska umetnost.
Imamo novog gladnog potro�a�a, tek zadojenog gre�nim mlekom nove potro�a�ke svesti,
a na vama je samo da osmislite proizvode kojima �emo ih targetovati. Novi vidici. Petar
jednim potezom gasi video bim, muzika polako prestaje. Dragi klijenti,
nadam se da vam je jasno da ste prisustvovali prezentaciji agencije koja je okrenuta
novim tendencijama u maniru naprednog advertajzinga, koji se ne bavi prvenstveno
reklamiranjem novih proizvoda, ve� stvaranjem nove stvarnosti, novog �ivota u
kom �ete vi, ba� vi sa svojim najrazli�itijim brendovima, biti gospodar tu�ih
�elja. Plavi�asto svetlo sun�anog dana lagano nestaje. Petra obasjava hladno�a
kancelarijskog neona. S verom u superiornost na�e ponude ho�u jo� jednom
da vam zahvalim �to ste nam omogu�ili u�estvovanje na ovom pi�u. Hvala i laku
no�. Petar ostaje na nogama, uslu�no, dok i poslednji klijent ne napusti
salu. |