NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2006. broj 2 godina XLII april-juni YU ISSN 0036-5734

DRAME
Iva PETROVI�-MODLI
PREZENTACIJA

 

IVA PETROVI�-MODLI
Ro�ena 22. aprila 1977. u Beogradu. Studirala na Beogradskom univerzitetu (u �iframa, redom): PMF - op�ta biologija; Filolo�ki fakultet iz dva poku�aja - �panski jezik+knji�evnost, gr�ki jezik+knji�evnost; VP� - grafi�ki dizajn. Diplomira�e dramaturgiju u junu, na Akademiji umetnosti "BK", u klasi profesora Sini�e Kova�evi�a.
Od marta 2006, njen ispitni rad Savr�eni superheroj sa druge godine, na redovnom je repertoaru zagreba�kog Satiri�kog kazali�ta "Kerempuh", u re�iji Sla�ane Kilibarde, sa Tarikom Filipovi�em u naslovnoj ulozi. Poseduje: dve diplome "Vuk Karad�i�" i Vidovdansku nagradu za najstudenta 2005. I tri drame: Kroz levak, Savr�eni superheroj, Prezentacija. Upravo o�ekuje �etvrtu. Gostuje povremeno kao free lance copywriter u beogradskom advertajzingu...
Izbor citata (koji je defini�u kao osobu):
"Lako je pisati, te�ko je �iveti sa tim." (Oliver)
"Pre nego �to uradite ne�to, morate da budete neko." (Gete)
"Treba tu�i svoju majku dok je mlada." (Nadrealisti�ka poslovica)



Dramatur�ka bele�ka

PREZENTACIJA ILI SAVR�ENA MUTACIJA
Maja PELEVI�

Prezentacija je jedna od retkih doma�ih savremenih drama u kojoj struktura savr�eno prati i odgovara temi teksta. Jo� na samom po�etku jasno nam je da je u pitanju drama koja se bavi kritikom advertajzinga, koriste�i reklamna sredstva za opisivanje tog sveta. Ona izgleda kao da je pisana "iznutra" opet imaju�i odre�enu kriti�ku distancu. Da li je to drama o prezentaciji marketin�ke agencije? Ili je to poku�aj da se opi�e jedan iskonstruisani svet iz perspektive njegovog najsavr�enijeg proizvoda? Ili je to drama o �eni koja je morala da mutira da bi opstala u jednom tako surovom svetu simulakruma? Ili je to pri�a o bolnoj posebnosti? Ili sve to zajedno? Postoji jedna stvar koja odmah upada u o�i prilikom prvog �itanja. Od po�etka do kraja postoji utisak mani�nog vrtenja kanala na televizoru. Struktura je do te mere razbijena da se stalno smenjuju realisti�ne sa apsurdnim scenama, dijalozi sa monolozima, realni likovi sa iskonstruisanim. Tako da nas Iva Petrovi�-Modli "�eta" kroz svoju naru�enu fragmentarnu strukturu koja je kombinacija tv spota, talk-show emisije, reality showa i realnog �ivota.
Iako je forma prili�no razbijena, postoji jasna pri�a i razvoj glavnog lika koji prolazi kroz transformaciju od po�etka do kraja kao u najklasi�nijoj drami. I mo�da je upravo taj kontrast najve�a vrlina ove drame jer uvek postoji iskra realizma koja nas povremeno budi iz �izofrenog sveta marketinga. Na samom po�etku upoznajemo se s likom Eve/Ane, pramajke ili obi�ne �ene? Petrovi�-Modli se sve vreme poigrava ovim glavnim �enskim likom, tako da povremeno imamo utisak da je Ana lik koji se pretvara u Evu, a ve� u drugom momentu da je postupak obrnut. A poenta je da nijedan od ta dva lika nije realan i "po�etan", ve� je realnost u drami simulacija �ivota. I to saznajemo na samom kraju, mada se to sve vreme nazire i, na neki na�in, i o�ekuje jer "jedina �ansa da prestane� ne�to da reklamira� je da prestane� da postoji�". Ana/Eva se u tom svetu kre�e na liniji "normalna �ena"-sadista-fantazija-konstrukcija -destrukcija. Ona je razbijena da bi bila ponovo napravljena.
Donekle realisti�ne scene u drami ispresecane su njenim monolozima koji nas uvla�e u vrtlog glavnog motiva ove drame a to je BOL. Bol je jedino �to je realno. Bol je jedino �to likovi ove drame mogu da osete. Bol je jedino ose�anje u ovoj drami koje postaje dokaz ne�ijeg postojanja. Tu postoje donekle i aluzije na potrebu ljudi da se nasla�uju tu�im nesre�ama u raznim televizijskim prenosima. A �to se ti�e realisti�kog dela drame, tu se pri�a jasno prati. Imamo mladi par: Petra, koji radi u marketin�koj agenciji i njegovu devojku Vanju koja je neuspe�ni filmski reditelj. Ana, glavna u marketin�koj agenciji, sado-mazo ku�ka, na sve mogu�e na�ine maltretira ljude oko sebe dok joj lice ne iskasapi D�anki, za koga se posle ispostavlja da je producent horor serije koju �e Vanja snimiti s unaka�enom Anom u glavnoj ulozi. Ana u tom trenutku postaje Eva ili se vra�a svojim korenima iz perioda kada je grizla jabuku. Na kraju shvatamo da je sve to u stvari bila prezentacija marketin�ke agencije. Jako je zanimljiv odnos Ane/Eve i Vanje. To je mo�da i najproblemati�niji momenat u drami. Vanjin preobra�aj iz slatke male, nevine devoj�ice u doktora koji pravi Franken�tajna, prebrz je. Ni u jednom trenutku ne vidimo �ta je nju nateralo da pre�e u taj svet iskonstruisanih kreatura. Ona samo odjednom odlu�uje da proda du�u �avolu. A mo�da stvari u tom svetu i tako funkcioni�u. Vanja je ujedno proizvod propalog sistema u kome se vi�e ne cene kvalitet i obrazovanje pa ona bira drugi i lak�i put. Vanjin i Petrov odnos posle prvih nekoliko scena pada u drugi plan i glavni akcenat je na odnosu dva �enska lika. Ana je na po�etku drame brend u svetu u kome je sve unapred zadato. Ni�ta je ne mo�e iznenaditi. A onda njeno lice biva iskasapljeno i na trenutak ona prestaje da postoji da bi se, ve� u slede�em, rodila kroz neki novi brend. I tako se svet deli na one koji proizvode i na one koji su proizvedeni. A na kraju, sve se svede na isto, na savr�eno iskonstruisani, simulirani svet brendova i logoa.
I, na kraju, da li je to drama o savremenoj �eni ili kiborgu, o reklamnoj industriji ili na�oj realnosti koja je postala reklama? Mo�da odgovor le�i u izjavno-upitnoj re�enici na samom kraju drame "I posle svega ljubav"?! Je l' mogu�e da i ona postaje iluzija?! Zavisi kako protuma�ite poljubac.


PREZENTACIJA

Ana S. - Eva, 36 godina, glavna
Vanja, 24 godine, devojka iz senke
Petar, 24 godine, njen de�ko, ilustrator
Producent i Velika plavu�a
D�anki
Aleksandar i Nenad, voditelji
TV ekipa
Video bim

De�ava se sad i ovde.

Veliki prazan prostor, uglavnom mra�an, po potrebi delimi�no se popunjava. Jedino �to do kraja u njemu ostaje nepromenjeno jeste prisustvo video bima koji opominje. Nikada nije isklju�en, mada �esto bez slike, di�e u ti�ini kao da �ivi za sebe, ipak ne propu�taju�i da nam povremeno i pravovremeno emituje svoje �elje... Time opravdava (otpla�uje) svoje vanserijsko postojanje.

Prva slika

Prostor je prazan, na video bimu sneg, sve odzvanja ti�inom. Ako se bolje zagledamo, u najmra�nijem uglu mo�da je ��u�urena jedna sitna figura. Okrenuta je le�ima i samo mirno �u�i. �ujemo zvuk potpetica o beton. Sve br�e i br�e, zahuktava se. Prave�i zvezdu, tj. dve uzastopno, pred nama se na�e jedan �enski stvor. Sigurna, opet na �tiklama, lenjo se prote�e. Ona ima: uske crne lone i korset od �ice, spaljenu plavu kosu, maska cat women joj delimi�no prekriva lice iza koje se nazire �minka "Robert Smith". Nema: nokte, obraz, du�u... Metafori�no ili bukvalno, vide�ete. Prilazi blizu, zagleda se u nepostoje�u publiku, sme�i se mazno.
EVA: Zdravo.
(Oslu�kuje kako glas meko odzvanja.)
EVA (Izve�ta�eno, kao iz omiljene serije razma�enih devoj�ica generacije 77): My name is Stephanie Harper and this is Eden. My father was a king once...
(Ugu�i brzo samu sebe.)
Zovem se Eva i ovo jeste moj raj. Volim �to sam ovde. Koristim svaki momenat da... bezgrani�no u�ivam.
(Pauza)
A kad samo pomislim da sam pre manje od godinu dana bila mrtva osoba. U�as.
(Jako se pantomimski zabrine.) I dok �mira kao zvezda kabarea, prostor se lagano osvetljava. U onom uglu jeste jedna plavokosa �upava prilika i okrenuta video bimu upravlja daljinskim ka njemu. Pojavljuju se slike. Eva se trgne. Pribli�ava se ekranu da bolje vidi, ali i dalje na pristojnom odstojanju od �u�e�e figure.
EVA: O, pa to sam ja pred kraj svog �ivota. Kad se samo setim... Bila sam jedna od najve�ih faca doma�eg advertajzinga. Account Director jo� u 28, u najja�oj agenciji u gradu. 3500 mese�no, mercedes, A klasa za transfer. Ne ra�unaju�i pla�enu kiriju stana u centru. Letovanja, zimovanja, putovanja. Izgledalo je kao da �e da traje ve�no.
Gledamo slajdove... Eva u svetu bogatih i slavnih. Nasmejana sa Bredom na jahti, sa Draganom u Idea kampusu u Portoro�u, Emirom na crvenom tepihu u Kanu... Zum na lice, pa logo. Lice, pa logo. Na momente kao da ne gledamo ljude ve� reklame. �isto da znate s kim imamo posla... Dok nas Eva profesionalno upoznaje sa zvezdama svetskog i doma�eg d�et seta, kre�e se u sve manjim krugovima oko kle�e�e figure koja postaje vrlo nervozna. Podi�e pogled ka Evi, malo se od nje odmakne, ne mo�e da prestane da se me�kolji. Izazvana njenim nemirom, sli�nim kao u ugro�ene �ivotinjice, Eva joj se direktno obrati.
EVA: I to si htela, je li? To ti je pru�alo maksimalno zadovoljstvo? Slabo, slabo...
(Gurne je �tiklom po slabinama.) Silueta reaguje skoro kao crkotina, jedva se pomeri uz bolan uzdah.
EVA: A �ta �e� sada? Da kmezi� doveka, ra�unaju�i da �u ja da te slu�am? (Ni�ta vi�e od ma�enja, Eva pokazuje pravo lice.) Nemoj ni da pomi�lja�. Sa tobom je, devojko, svr�eno.
(Razdvaja na slogove.) Fi-ni-to! Nisi znala kako da odigra� do kraja, nego kao popi�anko na pola puta... Da, samo pla�i. (Kao pomazi je po glavi, ali vrlo grubo.) Niko te ovde ne�e �uti.
(Pla� je sve glasniji.) I ta so iz suza, mora da je lekovita za tvoje prelepo lice. 'Ajde, poka�i nam ga. Poka�i ko sam ja. (Eva poku�ava da silueti od�rafi glavu.) Da me samo vidite! (Ekstati�no) Jesam li ne�to posebno ili �ta?
FIGURA I URLIK: Dosta!
Eva se brzo povla�i u senku. Silueta se okre�e ka nama i vidimo reflektorom okupano, blistavo, iskasapljeno, u skorenim, nepravilnim brazdama, jedno �ensko lice.


Druga slika

Petrov i Vanjin stan. Hodnik kod ulaznih vrata. No�. �uje se zvono. Petar pospano prilazi, viri kroz �pijunku, otklju�ava.
PETAR: Otkud ti?
Na vratima vrlo neobavezno naslonjena na �tok, u vrlo obaveznom poslovnom odelu, stoji Ana S. Plava kosa, neupadljivo lice, pomalo s izrazom hijene kad se nasmeje. U ruci ste�e narand�asti iBook.
ANA S.: Pretpostavljam da je kasno, ali morala sam pod hitno da te vidim.
U hodnik izviruje si�u�na devojka u pid�ami. Rastom skoro kao dete. �utke je posmatra.
ANA S.: Zdravo, Vanja.
Vanja se samo nasme�i. I ne pomi�ljaju�i da sa�eka da Petar ostane sam, �ak dodatno podstaknuta skromnom publikom, Ana po�inje.
ANA S. (Stalo�eno): Petre, upravo dolazim iz agencije. Do sad smo pakovali podatke za sutra�nji pi� za Dambi. Mislim, ve� mesec dana svi se ubijamo oko toga i okej je pad koncentracije i to, al' stvarno ne kapiram �ta ti je... (Gubi �ivce.)
PETAR: Ne razumem, �ta se desilo?
ANA S. (Opet vrlo prisebno.): Na vi�uelu za punjeni keks koji je danas pro�ao interni apruval potkrala se ogromna gre�ka... Koju si ti, Petre, napravio.
PETAR (Prebledi, muca.): Molim, je l' slovna?
ANA S.: Da, samo nam jo� takvi amaterizmi fale. Ne, mnogo je gore. Pogledaj sam...
Otvara iBook, par poteza po tastaturi.
PETAR (Zabrinuto gleda u ekran): Da...
ANA S. (Dramati�no): Petre, ovo dete ima �etiri prsta.
PETAR: Molim...
ANA S.: Pogledaj, prebroj. Jedan, dva, tri, �etiri. Da li si ti normalan �ovek?
PETAR (Laknulo mu je tj. on misli da je tako, sme�i se.): Daj, Ana, isekla si me. Mislio sam da je ko zna �ta. Ne�to nepopravljivo. To je okej. Mislim, to tako treba.
ANA S. (Odzvanja): To tako treba? Na redizajniranoj ambala�i za najprodavaniji doma�i keks na tr�i�tu treba da bude crte� deteta sa invaliditetom. Ne, ti stvarno nisi normalan. Ili klijent treba da pomisli da ga zajebava�, ili kupci da je keks pre svega namenjen hendikepiranima. (Petar je prenera�eno gleda, Ana nastavlja.) Okej, to je donekle u redu. Oni jesu neka ciljna grupa, ali nema ih dovoljno da bi im jo� dodatno podilazili. Stvarno ne znam �ta si mislio... (Sti�ava se) Nebitno, tu tvoju samovolju �emo re�iti na slede�em sastanku. Dobro je da sam uop�te primetila. A sad, popravi to dete, pa da idem.
Na re� samovolja tj. pominjanje bilo kakvog prefiksa samo, za nekog ko je u stalnom radnom odnosu, mo�e biti jako bolno, a kod mla�ih �esto izaziva porive koji teraju na pobunu.
PETAR (Hladno): Pre svega, to nije dete ve� crtani karakter i ne vidim nikakvu va�nost da li ima �etiri, pet ili jedan prst.
ANA S. (Sri�e): Crtani karakter?
PETAR: Da, kao Miki Maus, Patak Da�a, Sun�er Bob...
ANA S.: Zna�i, inati� se, ne�e� da... (Petar �uti, Ana menja ton.) Gledaj, mi kada smo te pre godinu dana zapo�ljavali, imao si jako dobre preporuke s fakulteta i nama je vrlo odgovaralo za imid� kompanije da mladim talentima damo �ansu. Ali, pre svega, nadam se da se se�a� da sam ti jo� prvog dana napomenula da je klju�na stvar u tvom ili bilo �ijem opstanku u firmi dobar, bolje re�i idili�an odnos sa mnom. Nema li njega, zna�i nema zdrave pameti ni daljeg posla, ni tebe. (Pitomije) I stvarno je ru�no s tvoje strane �to me izaziva� svaki put kada nisi u pravu da ti to ponavljam.
Petar puca po �avovima bez re�i. Ana se i dalje sme�i.
ANA S.: Svideo si mi se, Petre. Vredan si, talentovan, nemoj da prestane� da mi se svi�a�. (Ledeno) A sad smesta docrtaj taj prokleti peti prst i kada do�em ku�i, ho�u da mi mejl sa ispravkama po�eli laku no�.
Ana se vra�a u ravnote�u. Pogleda oko sebe. Petrova �utljiva devojka i dalje samo posmatra.
ANA S.: Laku no�, Vanja.
Odlazi. Petar �okiran, koji sekund samo stoji, a onda dr�e�i se za stomak padne na pod.
PETAR (Izbezumljeno): Ne, ne mogu da je podnesem. Mislio sam da mogu, trebaju nam proklete pare, ali svaki jebeni dan s ovim fa�istom...
VANJA (�u�ne umiljato pored njega.): Nemoj da se jede�, nema svrhe. Uradi kako ti ka�e.
PETAR: Kako mo�e�... Ogadila mi je crtanje. Ne mogu vi�e olovku u ruku da uzmem. Jebeni sadista. Lak�e bi mi bilo da se navrzla samo na mene, nego jebe u mozak sve redom.
VANJA: Jeste malo �udna, ali zar ne izgleda tako gola ambicija kada je tvoj posao u pitanju?
PETAR (Pomalo zapanjen Vanjinom reakcijom.): Daj... Ona je jebeni psiho. I pogledaj me, ne mogu da prestanem da psujem. Kao neki jebeni... (Pomalo za sebe) Mislim, jasno mi je �to ne razume�. Nikad nisi radila. Niko ti nikad nije stajao nad glavom.
VANJA (Ustaje, pla�ljivo.): Nadam se da �e ve� od sutra neko da mi stoji nad glavom i da me mu�i... Na dnevnoj bazi. Stvarno se trudim da prona�em posao.
PETAR: Izvini, nisam hteo. Da, sutra je tvoj veliki dan. 'Ajde na spavanje.
VANJA: A ti?
PETAR: Osta�u jo� malo.
Vanja odlazi, Petar od bolova ne mo�e da stane na noge.

Mrak.


Tre�a slika

Ogromna prostorija ispunjena stolovima u nizu za kojima sede filmski, TV i pozori�ni producenti. Jedni listaju gomile sivijeva, drugi �askaju sa sekretaricama, ostali uglavnom telefoniraju. Ispred njih se smenjuju kandidati, promi�u uglavnom bez du�eg zadr�avanja. Vanja, doterana kao dete za priredbu, u naru�ju dr�i brdo radova. Seda ispred prvog. Sme�i se veselo, �ak preveselo za njenu narav.
VANJA: Dobar dan, zovem se Vanja. Zavr�ila sam FDU, odsek filmska re�ija, s prosekom 10. Imam iza sebe ve�e teorijsko znanje i ne�to manje prakti�nog iskustva. (Producent gleda belo, Vanja se polako gasi.) A jesam li vam rekla da umem da pi�em i slikam pomalo? Ponekad �ak i �ijem odela. (Producent odmahuje glavom, Vanja o�ajni�ki.) Do�la sam da vam ponudim moje usluge, ali mogu i bilo �ta drugo...
Vanja seda ispred drugog producenta.
VANJA: Dobar dan, zovem se Vanja. (Tu�nije) Letos sam diplomirala, ali jo� nemam posao.
(Producent pravi izraz lica kao da se sa�alio, Vanja ekstra tugaljivo.) Molim vas, pomozite mi. Evo, bar pogledajte moje radove. Umem da pi�em scenarije i koncepte za TV reklame, da ukucam mese�ni repertoar ili dnevni red sastanka.
(Producent gubi prijem, Vanja zavapi.)
Bilo �ta...
Slede�i.
Vanja nepomi�no stoji ispred stola. Par svinjskih o�ica je prou�ava. Zaustavljaju se na gornjem dugmetu Vanjine ko�ulje. Vanja je otkop�ava. O�ice se spu�taju do poslednjeg dugmeta. Vanja skida ko�ulju. Pogled dekocentrisano pada dole. Vanja ispod suknje skida ga�ice...
Slede�i
.


�etvrta slika

U Petrovom i Vanjinom stanu. Vanja se pojavljuje na vratima, �uje se povra�anje iz kupatila. Ostaje ispred vrata, dr�i se za stomak kao da nju boli. Posr�u�i izlazi Petar, zelen u licu, slomljen.
PETAR (Histeri�no): Ne, stvarno ne mogu da izdr�im. (Na trenutak se smiri.) Jesi li dobila posao?
Vanja odmahne glavom.
PETAR: Ni�ta? Nema veze. (Autisti�no) Jebena ku�ka, jebena ku�ka.
Vanja seda na stolicu pored, �eka izve�taj.
PETAR: Iako sam sve ispravio kao �to je rekla, skinula mi je 20 posto od plate. I meni i Filipu i ostatku kreativnog tima. Kakve, bre, on ima veze sa ovim?! Poni�avala nas kod direktora. Kao, mi smo bolesni jer se rugamo hendikepiranima. I tra�ila je neke druge skrivene, revolucionarne poruke. (Pauza) Jo� kad je shvatila da sam na prethodna tri projekta crtao karaktere sa �etiri prsta, odlepila je... I sad je smanjena plata do kraja godine. I jo� jedna brljotina, kako ka�e, popi�u otkaz.
Vanja pomisli da je zavr�io, grli ga. Petar nastavlja hipnotisano...
PETAR: Ona nije stvarna, takvi ljudi ne postoje. Ne mogu da postoje. Vanja, ti pi�e�... Reci mi da li bi ikad mogla da smisli� takav lik? I �to je najlu�e, ve�ina ni�ta ne prime�uje. Misle samo da je vrlo profi i kul. A ona nikad ne�e stati, �ikanira�e dokle mo�e.
Vanja poku�ava poljupcem da ga u�utka, ali jo� nije kraj.
PETAR: I zna� li �ta je najodvratnije? Kad smo zavr�ili sastanak do�la je gore kod nas i onako, meni tiho na uvo, prijateljski, "ovo je samo bezazlena opomena, mora� da se �eli�i� jer tako izgleda stvaran �ivot". Zamisli, kod nje je sve okej, ona mi u stvari poma�e... Nisam mogao da se okrenem da je pogledam, buljim u monitor, a ona se naslanja grudima na moja le�a. I kao �utke posmatra �ta crtam. I njene odvratne mlohave vise�e sise bez brushaltera koje vr�e pritisak na moj mozak. (Pauza) Hteo sam da vri�tim, da vri�tim dok mi ne otpadne ko�a s ki�me, dok se ceo ne olju�tim i ne budem ponovo �ist. (Pauza, pa zami�ljeno) Zna�, mislim da mi je ona oduzela poslednje ostatke nevinosti.
Za to vreme, �unjaju�i se, Eva ulazi u vidokrug. Petar i Vanja je ne vide. Ona ih daljinskim zamrzne kao sliku.
EVA (Tutori�u�i im iznad glava): Jao, jao. Kakva ucveljena lica, ba� mi ih je �ao. Ali kad ste nesposobni za �ivot, vi nebitni crvi... (Kao da ih gazi po podu �tiklom, besni.) Ne, al' ne�u koristiti mno�inu jer ona... (Pokazuje rukom na Vanju.) ... ona je ne�to posebno... Kako, pita�ete se? Neugledni mi�, �utljiv i dobar. Aha, ba� tako, samo gledajte.
Eva se smeje Vanji u lice, me�utim Vanja joj uhvati pogled. Gleda je kao da je vidi. Eva se zbuni, mahne rukom ispred Vanjinog lica kao da je ova slepa. Vanja je hitro zgrabi za �aku. Eva vrisne i pobegne. Utom se Petar trgne, iskobelja se iz Vanjinog zagrljaja i ponovo tr�i u kupatilo.


Peta slika

Ogroman prostor u kome su do malopre sedeli razni producenti, sada je tu samo jedan. Vanja kao u de�ijoj igri "i okolo salata" zaobilazi prva tri stola. Za �etvrtim na prvi pogled sedi mutirani d�iber, kao susret sa futuristi�kom buba�vabom. Seljak, ali korak ispred. Pored njega stoji velika plavu�a koja nikad ne progovara nijednu re�.
VANJA (Kao robot): Dobar dan, zovem se Vanja... Zavr�ila sam... FDU. (Pauza) Nemam posao... (Sve ti�e, producent ne daje znake �ivota. Vanja ga pogleda jednom, ali stvarno.) �ta �elite?
PRODUCENT (Mo�da zainteresovano.): �ta mi nudi�?
VANJA (Izgubljeno): Ne znam.
PRODUCENT: Kako onda mogu da ti pomognem?
VANJA: Mislila sam da mogu sve, ali ja nemam sopstvene �elje. Nego recite vi. Ostvari�u svaku va�u fantaziju. (Hrabrije) Recite mi �ta �elite.
Producent se pogleda s velikom plavu�om u stilu "da li da joj ka�emo".
VANJA (O�ajno): �ta �elite?
PRODUCENT: Bol.
VANJA (S nadom u glasu.): Moj? Va�? Njen?
PRODUCENT: Svejedno, samo da ga bude dovoljno.
Vanja vrlo pa�ljivo slu�a.
PRODUCENT: Zna�, iako sam mlad, mada mo�da ne bi rekla, kroz sva�ta sam u �ivotu pro�ao. I jedino �to znam sigurno, ljudima nikad nije dovoljno bola. Zato su nesre�ni, jer su ve�ito neusli�eni, polovi�no zadovoljeni. Ho�u da im pomognem.
Velika plavu�a sau�esni�ki i s razumevanjem spu�ta ruku na njegovo rame.
PRODUCENT (Skromnije): Mislim, moj posao ovde na televiziji dosta je ograni�avaju�i, ali ho�u da publici pru�im okrepljuju�u dozu svakida�nje patnje - da mogu mirno na spavanje i da se ujutru probude orni i do�u po jo�. Ho�u da ih tako jako navu�em na bol, da im smrt izgleda kao lo� izgovor.
VANJA (Zami�ljeno): �ini mi se da mogu da vam pomognem. Pokloni�u vam ne�to. Vi �ete mi, naravno, platiti mnogo za uzvrat.
PRODUCENT: Dogovoreno.


�esta slika

Ulica. No�. Odlu�nim korakom koji tera na pokornost prolazi Ana S. Par metara iza, u izgu�vanom kaputu, kose preba�ene preko lica, teturavo je prati neki klo�ar. Ana S. lagano usporava, klo�ar tako�e, do potpunog prestanka rada motora. Ana S. okre�e se ka njemu.
ANA S.: I?
Klo�ar ustukne.
ANA S.: �ta imamo ovde? (Poku�ava da mu otkrije lice.) Zakrvavljene o�i, usahla usta, poiskakale vene. D�anki, zna�i...
D�anki jo� vi�e ustukne.
ANA S.: Ne boj se. Samo potvr�ujem svoje pretpostavke, kako izgleda reprezentativni uzorak. Ni ja te ne bih bolje smislila. Odustali ste od vijetnamki, nego ni manje ni vi�e-redengot. Vrlo retro...
D�anki polako vadi ruku iz d�epa. Detalj na stisak zar�alog �ileta. Podi�e ruku ka njoj.
ANA S.: (Zainteresovano): �ta to poku�ava�, da me zapla�i�? Ma, daj, �emu okoli�anje. Umesto da ka�e� glasno �ta ho�e�. Pare, je l' tako?
D�anki odmahuje glavom.
ANA S. (Popuju�i): Zar ti ne izgledam malo preskupo da nosim si�u u nov�aniku?
(Nastavlja da hoda.) D�anki je cimne za rukav.
ANA S. (Iznervirano): Ej, polako! Nesposobnjakovi�u. Pali, nemam pare. Jesi mutav, �to �uti�? Koji brend ti predstavlja�?
Odgurne ga, ali D�anki je ne pu�ta. Stiska je kao rak ko��atim rukama. Ani ispada kompjuter.
ANA S.: Idiote retardirani, polomi�e� mi kompjuter. (Saginje se na pod, kompjuter neo�te�en.) Gubi se! Vri�ta�u.
Podi�e lice ka njemu. D�anki nespretno iz dva, tri, �etiri poteza se�e je po levom i desnom obrazu. Krv ostavlja svoj potpis na obli�njem zidu. Ana pada do kraja na zemlju, dr�e�i u rukama svoje izrezbareno lice. D�anki be�i u mrak. A samo na sekund, kao 25 frejm, vidimo u senci Vanjinu siluetu. Vazduhom podrhtava Anin beskona�ni krik.
Fusnota: dok se odigrava ova surova scena, u pozadini na video bimu u lupu ide diskretno reklama za novi Gillete, �est se�iva, kru�nih, anatomski oblikovano, ergonomski potvr�eno.


Sedma slika

Petrov i Vanjin stan. Pro�lo je neko vreme i prvi put u prostoru svetlo kao dan. Sve deluje udobno, jednostavno, �ak dosadno. Vanja sedi nad gomilom papira, povremeno pogleda u njih, mnogo �e��e u plafon. Kad se pojavi Petar na vratima, Vanjin pogled zakuca se za pod.
PETAR (Iritiraju�e �ivahan.): Vidi �ta sam ti doneo!
Vanja, kao u vanrednoj gu�vi, baca pogled preko ramena. Petar vadi iz ranca belo pufnasto persijsko ma�e, gura joj u ruke.
VANJA (�okirano dodiruje ma�ku jednim prstom po glavi.): Otkud to?
PETAR: Povi�ica.
VANJA: Ne to, nego �ta �e mi ku�ni ljubimac?
PETAR: Mislio sam da �e ti biti drago. (Uzima macu.) Po ceo dan si sama, ni�ta ne radi� od kad si zavr�ila faks, mislio sam da ti je dosadno...
VANJA: Meni nikad nije dosadno.
PETAR: Dobro, ali ovako je veselije. Ma, vidi ga... (Maze�i se gura joj macu pod nos.)
VANJA: Nije jo� sto posto sigurno, ali mislim da sam dobila posao.
PETAR (Kao da je razo�aran.): Stvarno... �estitam. (Pauza) Zar nisi odustala? Po�to zna� da ne mora� zbog para. U firmi je sad sve okej otkad je Ana...
(Vanja ga prese�e.)
VANJA: Ke� mi iovako nikad nije bio bitan. (Svetle joj o�i.) Ja moram da stvaram. A ovo je, mislim, ne�to veliko i samo za mene. Ose�am da sam opet spremna.
PETAR (Umorno): Da, ti i tvoje sumanute akcije. Taman sam pomislio da si se ohladila... (Vanja ga ledeno gleda.) Dobro, ili bar prevazi�la...
VANJA: �ta, moju strast prema umetnosti? Nikad.
PETAR (Smrtno ozbiljan.): Zar ne misli� da je malo... opasno? Ili se pravi� da si zaboravila �ta se desilo na faksu, pre tri godine?
VANJA (Prestra�eno): �ta? Reci mi! Ne razumem...
PETAR: Ne, Vanja, ti dobro zna� �ta se desilo.
VANJA (Po�inje da se trese, histeri�no.): Ne, nemoj...
PETAR (Unosi joj se u lice.): A mi sigurno ne �elimo da se to ponovi, zar ne?
VANJA (Vri�ti, van sebe.): Prestani, prestani, molim te...
I dok razgovor preti da postane krajnje nepristojno privatizovanje problema, ispred aktera se ponovo nacrta Eva.
EVA: Bla, bla, tru�, tru�. Halo, ovde sam, vidite li me? Ovo je stvarno suvi�e. A ako niste zahvaljuju�i onom pompeznom po�etku zaklju�ili da je ovo pri�a o meni, a ne o njima, ne znam kako da vam onda objasnim...
Uzima Petra i Vanju pod ruku i elegantno ih ispra�a iz prvog plana.
EVA: Tako... (Valjaju�i se udobno po podu.) I dok su neki tako u�ivali u slatkim mukama njihovih bednih �ivota, ja sam se posle one kobne no�i zavukla u najmra�niji deo sebe i tamo ostala - do sad. Sedela sam nepomi�no mesecima, paralisana u�asom koji se svaki put uve�avao kada bih videla svoj odraz u ogledalu. Jer, �okirana �injenicom kako ovakvo... sranje je ba� meni moglo da se desi, nisam odmah oti�la lekaru. Ni sutradan, ni dan posle. Samim tim, kraste su jezivo srasle, gnoj je uporno gnjilio, ovo tu... (Pokazuje na srce, ali ga ne imenuje.) ... tako�e. Ali o�igledno da bola nije bilo dovoljno pa sam se naizmeni�no doranjavala kopaju�i po sre�noj pro�losti i nasla�uju�i se zaboravljenom sutra�njicom. Posebna poslastica bile su TV reporta�e o raznim gradskim de�avanjima.
Okre�e se ka video bimu, aktivira ga daljinskim. U po�etku samo sneg, a onda dokumentarno... Kamera prati mladu voditeljku koja se probija kroz mase advertajzera. U pitanju je godi�nja dodela nagrada za najbolje od najboljih. Poznata lica smeju se krupno. Voditeljka prilazi pobedniku.
VODITELJKA: Sr�ane, �estitam! Znali smo da �ete pobediti. Zato smo sve vreme navijali za vas.
SR�AN: Hvala ti.
VODITELJKA: Recite nam samo jedno... �ta je sve bilo potrebno da va�a ku�a postane najja�i brend?
SR�AN: Da... Dali ste mi odli�an �lagvort. Uvek smo umeli da kreativno komuniciramo. Kako izme�u nas samih, tako i prema spolja�njem svetu.To je cela na�a tajna. Mi smo samo jedna sre�na ku�a puna originalnih stanara, koja o sebi brine planetarno.
VODITELJKA: Kad smo kod stanara... Jedan va� je pre nekih �est meseci imao stra�nu nesre�u. �ta je sad s njom?
SR�AN: Da, da. Vrlo nemio doga�aj. Nismo mogli da poverujemo. Ana S. je ba� bila opaka, ta je umela sve da ishendluje. Nije se rodio niko ko bi nju odbio. Me�utim, njena karijera u advertajzingu na�alost prerano se zavr�ila. Mislim... Koji brend ona sada mo�e da predstavlja? (Saose�ajno zbr�ka �ake ispred svog lica.) Mislim, razumete...
Na ekranu se gubi ton i slika. Ali ne dovoljno brzo da nas na sekund ne podseti da budemo i mi deo zabave. Rez. Muk.
Opet vidimo ra��upanu siluetu kako se na podu previja od bolova zavijaju�i kao vuk
.
EVA (Kolko-toliko pa�ljivo.): Mislim, ovo je definitivno izgledalo kao moj kraj. Ve� sam se pozdravila sa �ivotom, a onda sam upoznala nju... (Zamisli se u daljinu.)
EVA (Retrogradno): Se�am se, te ve�eri telefon je jako dugo zvonio. (Eva polako odlazi u mrak, a sklup�ana figurica ne pomera se s poda.) Nisam reagovala jer sam za tih par meseci ti�ine zaboravila da ba� taj zvuk zna�i zvonjavu telefona. Posle nekog vremena podigla sam slu�alicu.
VANJA (Iz off-a): Zdravo, ovde Vanja. Ne znam da li me se se�a�, ali svejedno. Ho�u da ti poklonim ne�to.
EVA: Ubrzo se �ulo i zvono na vratima. Posle pet minuta nepodno�ljive buke re�ila sam da otvorim.
Ana ustaje s poda i otvara vrata. Vanja ulazi u stan. Anino lice prekriveno je kosom, bosa je, u beloj spava�ici do poda.
VANJA: Kona�no.
ANA S. (Skrivaju�i lice.): �ta ho�e� od mene? Odlazi!
VANJA: Ho�u da ti pomognem.
ANA S.: Ti me ne poznaje�, ostavi me...
VANJA: Ne li�no, ali mnogo sam slu�ala o tebi. (Ana se povla�i, Vanja ide za njom.) Vidi�, svaki dan, uz ru�ak, kad bi se Petar uni�ten vratio s posla, pri�ao mi je hiljadu u�asnih stvari o tebi. �ta si radila, koga si tog dana mu�ila i kako... (Ana pokriva u�i, ne�e da slu�a, pa ipak ovo joj je prva poseta za svo ovo vreme-daj �ta da�, Vanja nastavlja.) Priznajem, u po�etku sam bila zgro�ena tvojom zlobom. Na pomen tvog imena, �eludac je vri�tao da Petar u�uti. Moje ruke tra�ile su osvetu, ali ni�ta nisam mogla da preduzmem... (Stidljivo) Ja izgleda ne umem fizi�ki da povre�ujem ljude. Suvi�e sam slaba�ne gra�e za to. Zato sam se pomirila sa svojom bespomo�no��u i nastavila �utke da slu�am. A onda, vremenom, osetila sam da po�injem da u�ivam u tvojoj gluposti i zlobi. Op�injeno sam pratila Petrove jadikovke i tada mi je sinulo. Ti si stvorena za ne�to vi�e.
Ana je zbunjeno, kroz kosu, posmatra.
VANJA (Nastavlja sve�ano.): Ana, ro�ena si da bude� zvezda i ja �u ti to omogu�iti. Mnogi �ete voleti, a svi, �ak i tvoji neprijatelji, po�tova�e te.
ANA S. (Tiho): Kako je to mogu�e?
VANJA: Postani glavni junak mog horor filma. (Nespretnije) U stvari, mislim da je serija u pitanju, ali to je sad nebitno...
ANA S. (Ustukne): Ti mene ismeva�, bolesnice! Ho�e� da igram nakazu! Smesta se gubi odavde! (Pla�e)
VANJA: Ne razume�, ne �udovi�te, ve� glavnog junaka. Superheroja. Onog koji pobe�uje.
ANA S. (Ponada se za spas svoje du�e.): Bori�u se na strani dobra...
VANJA: Nemoj da generalizuje�. Bori�e� se protiv svih - jer �e� se boriti za sebe.
ANA S.: Ne razumem.
VANJA: Zato �to si ti jedna izgubljena devojka i da bi povratila svoj unutra�nji mir, mora�e� da uni�ti� sve �to ti se na�e na putu.
ANA S.: Ne, ne�u vi�e da izazivam sudbinu. Pla�im se.
VANJA: �ega?
ANA S.: Svih ovih meseci, dok sam sedela ovde sama, a telefon nije nijednom zazvonio, shvatila sam da sam bila u�asna osoba. Bila, ne zato �to vi�e nisam u�asna, ve� zato �to ne postojim. Svi su jedva �ekali da mi se ovako ne�to desi. Govorili "ima Boga", ne znam kako izgleda ve�i pakao od ovog, ali bojim se Bo�je kazne. Zato, hvala ti na ponudi, nije da nema dra�i, ali idi sad, molim te.
VANJA (Nervozno): Kakav Bog? Ja s takvima ne �urujem. Dozvoli mi... (Krene rukom da skloni veo od njene kose.)
ANA S.: Be�i, nemoj. I nemoj i ti da mu prkosi�, to �to pri�a�, to su grozni filmovi, pla�e malu decu. Vrati�e ti se...
VANJA: Sme�na si s tom tvojom pobo�no��u, mada nekako... lepa. Da te vidim. (Ne�no joj otkriva lice, gleda je zadivljeno, ba� to je htela.)
ANA S.: Eto, sad zna�. Uni�tena sam.
VANJA (Ekstati�no): Ne, tek si stvorena. Ja sam te stvorila.
ANA S. (Izgubljena): �ta? Kako?
VANJA: Opusti se. Nema Boga. Ja sam platila onom d�ankiju da te ise�e.
Ana po�inje da vri�ti, lomi sve pred sobom. Instinktivno nasr�e na Vanju, ali nekako nema snage da povredi tu malu devoj�icu. Vanja ne izmi�e ni za metar, �eka da buku zameni bol. Patnja biv�eg zlotvora dolazi br�e nego �to je o�ekivala.
ANA S. (Samo ponavlja): Monstrume! Monstrume!
Pla�e neute�no, ali so nagriza rane. Predaje se. Pada na kolena. Vanja joj pa�ljivo dlanovima su�i lice.
VANJA: Nemoj. Bi�e previ�e crveno.
ANA S.: Za�to? Za�to si to uradila? Svetila si se zbog Petra?
VANJA: Ne. On mora sam da se sna�e. (Ana pogledom preklinje za odgovor.) Ali, ve� sam ti rekla. Snimam filmove i ve� neko vreme imam taj lik u glavi. Ultimativno zlo koje uni�tava sve redom - bez izuzetka. Tako�e, upoznala sam �oveka, bitnog za moj posao, �ije su se vizije neobi�no poklopile s mojim. Sad je pravo vreme da ostvarim svoj san. (Pauza) Samo, dosta mi je glume, igrica, to kvari zabavu. Ho�u istinu samu po sebi, autenti�nost prve vrste.
ANA S. (Da li je drska?): Za�to ne bude� ti to sama? Jer to zlo nosi� u sebi.
VANJA (Nimalo uvre�ena.): To je, na �alost, potpuno neizvodljivo. Sa ovakvim licem... (Zaista ima najneviniji izraz.) ... ko bi mi poverovao. Ali ti... Neobja�njiva zloba. Da li si svesna da si za ovo ro�ena?
ANA S.: Gubi se. Nikad ne�u pristati.
VANJA (Poslovno, mada na ivici �ivaca.): Ne, okej. Sama odlu�i. Mada nisi u poziciji da bude� razma�ena... Mo�e� da ostane� ovde i produbljuje� svoje raskrvavljene rovove ili po�e� sa mnom i postane� ne�to zaista bitno. Umetnost je ve�a od �ivota, to si valjda �ula, a ti bar zna� posao.
ANA S: Znam?
VANJA (Devojka sa vizijom.): Ima� poreklo zla, njenu pro�lost, istinsku nesre�u da pogodi� ljude u njihovoj su�tini. Pomeri�e� im granice bola. Ti jesi materijal za heroinu, bi�e� najbrutalnija, naju�asnija, najbolja. (Ti�e) Naravno, s kafi�arskom karijerom je zavr�eno, ali sekta�i, fanatici, studenti, satanisti, svi �ete obo�avati. I to zbog onoga �to ti u stvari jesi.
ANA S. (Sme�i se, pripitomila se. Pauza. Ipak, gorko.): I koliko te je ko�tala moja propast?
VANJA (Bezazleno): A to... Dve table trodona.


Osma slika

Kao da je opet ona soba sa producentima u pitanju, samo �to je sada sve mra�no i sku�eno. Vanja mirno stoji ispred producenta i on je �utke posmatra, velika plavu�a presvla�i se u uglu.
PRODUCENT: Pri�a je dobro pro�la, ali to je samo po�etak. (Zna�ajno) Ti zna� �ta jo� mora� da uradi�.
VANJA (Tiho): Da.
PRODUCENT: Jesi li spremna?
Vanja klimne glavom. Saginje se, izuva cipele i stavlja ih uredno na stranu. Zatim skida narukvice, re�a ih na njegov sto.
PRODUCENT (Odobrovoljeno): Do�i prvo da vidi� ne�to. (Pru�a joj papir.) Ugovor za TV seriju. 10 epizoda na prvom programu RTS-a. Nedeljom posle pono�nih vesti. Sad je sve na tebi, mislim da mo�emo da po�nemo.
Vanja klimne glavom. Prilazi joj velika plavu�a i svom silinom udari je po licu. Vanja se zatetura, ali ipak ostaje na �goljavim nogama. Pru�a ruke ka plavu�i i �vrsto je grabi za vrat. U slede�im minutima njih dve su u klin�u. Ovo �to vidimo daleko je od koreografske borbe. Po anatomiji prirode stvari, pametnije je kladiti se na plavu�u, ali u pitanju nije ni�ta prirodno. Plavu�a bi mogla da je oduva sa lica zemlje kada bi je Vanja bar na trenutak pustila. Ali Vanja ne pu�ta. �a�ice su se zgr�ile oko debelog vrata i kada se na�u na podu, agonija za veliku i dalje se nastavlja. U me�uvremenu, producent diskretno masturbira u svojoj fotelji. Kada du�e od 60 velika ne daje tragove �ivota, Vanja skida s nje svoje poplavele ruke. Obuva cipele, vra�a narukvice, uzima ugovor sa stola i odlazi.
VANJA (Veselo sa vrata): Vidimo se na setu!


Deveta slika

Na primer, unutra�njost jedne galerije. U pitanju je godi�nja izlo�ba studenata FLU ili Oktobarski salon ili �uveni dizajner je do�ao u na� grad. Kako god. Ana S. se, u Evinom kostimu, ali bez maske na licu, muva kroz gu�vu. Posetioci uglavnom samo u�asnuto okre�u glave na drugu stranu, poneki se ohrabri da prokomentari�e ne�to zlobno na ra�un njene ru�no�e. Ana S. ne reaguje, samo strpljivo razgleda eksponate, ali kada joj se jedan u�ini suvi�e bezli�an dugo ostaje zami�ljena ispred. Jednim ve�tim potezom, nadogra�enim �eli�nim i vrlo za�iljenim sijamskim noktima, pose�e prvog prolaznika po vratu, krv se udobno smesti na belinu eksponata. Kre�e serija, na prvi pogled, uzaludnih masakriranja, dok se svi zidovi galerije ne oboje u crveno, a pod postane neprohodan tepih od palih tela. Nema gde �tikla da se spusti. Ana S. gleda zadovoljno oko sebe, namr�ti se kad vidi par centimetara debelu belu prugu na zidu. Pri�e jakoo blizu i zagrebe sebe lagano po licu, iz tek zarasle rane prsne crveno, popunjava prazninu koja je sad savr�ena. I seci...
Prostor se �iri. Tela se lenjo di�u. Radnici ve� preme�taju kulise. Studijom se razle�e freneti�an aplauz. Gardaroberke, klaper, rasveta, prilaze u redu jedan za drugim Ani, grle je, tra�e autograme, Ana se stidljivo sme�i. Otpozdravlja fanovima. Vanja ustaje s rediteljske stolice, s le�a je grli Petar i zatrpava d�inovskim buketom ru�a.
PETAR (Odu�evljeno): Ne mogu da verujem da ti je upalilo. Mislim, ovakav scenario. Stvarno, ko bi rekao. Ovo je stravi�an uspeh...
VANJA (Sumnji�avo): Hvala. Drago mi je �to ti se dopada. Nego, ne misli�, mo�da, da sam malo preterala, ovo ba� i nije po tvom ukusu?
PETAR (Zagonetno): Nas dvoje smo mnogo sli�niji nego �to misli�. (Smeje se. Vanja je zbunjena.) Ima� najgledaniju seriju na doma�oj televiziji u udarnom terminu. Za�to brine�?
VANJA: U�inilo mi se da je mo�da ipak previ�e. Toliko surovosti, skoro bez razloga. Ali, ako ti misli� da je ok...
PETAR (Prekida je nestrpljivo.): Ono �to ja mislim je nebitno. Ali, ako potro�a�i to �ele, ti �e� im to i dati, toliko si pametna, zar ne?
VANJA (�okirano): Petre, �ta ti je ? Ti ovako ne govori�. Ljut si zbog Ane, zar ne? Jo� joj nisi oprostio...
PETAR (Neobi�no samouvereno.): Ho�u samo da prestane� da sumnja� u sebe. Radi� pravu stvar. �ta god ti se desilo u �ivotu, ti jednostavno mora� da uspe�. Mo�da zavr�i� gladna, bolesna, sama, ali umre�e� poznata...
VANJA (Poku�ava da se primiri.): Umre�u pored tebe, ali nadam se, ne jo�.
PETAR (Sme�ka se zadovoljno.): A �to se Ane ti�e, odavno sam sve zaboravio. U stvari, sad imam jaku �elju da je pozdravim.
Ostavlja Vanju u �udu i sigurnim korakom prilazi Ani koja odmah zauzima gard.
PETAR (Veselo): Zna�i, sad si prava glumica?
ANA S.: Aha.
PETAR: Daj �ta da�.
ANA S. (Ozbiljno, �ak strogo.): Ne krivi me �to sam mutirala da bih opstala. To rade svi.
PETAR: Da, svi prevrtljivci i licemeri.
ANA S.: Ja se ose�am sasvim prirodno. Zna�, negde sam �itala, prilagodljivost promenama, to je tajna opstanka najja�ih.
PETAR (Menja temu): Priznajem, prijatno si me iznenadila. Nisam znao da se lo�i� na stravu i u�as. Mada, sve je ukazivalo u tom pravcu. Vama advertajzerima mesto je samo u horor filmu.
Ana S je zbunjena Petrovom superiorno��u. Jo� ne be�i, ali krene da stavi masku.
PETAR (Spre�ava je, uhvativ�i je za ruku.): Ne mora� zbog mene, ja odavno znam tvoje pravo lice.
ANA S. (Poku�ava da se otrgne.): Neka, ovako mo�e� jo� malo da se nada� da je u pitanju samo tvoja no�na mora.
Ho�e da se skloni od Petra, ali on je ne pu�ta. Zagleda joj �ake. Polako, ne�no.
PETAR: Nikad nisam primetio kako ima� lepe ruke... Tako malene... (Sme�i joj se.) Ne misli� valjda i ti kao Vanja da sam jo� ljut na tebe. Bilo pa pro�lo. Odljutio sam se... (Pu�ta je.)
ANA S. (Poku�ava da prikrije strah.): I treba tako. Sad kad Vanja sjajno zara�uje, mo�e� da da� otkaz u agenciji i do mile volje crta� tvoje �etvoroprste frikove...
PETAR: I to �to ka�e�. (Znati�eljno) Ali ti zato ne mo�e� bez advertazinga. Ili on bez tebe... Kako obja�njava� da su najdu�i blokovi reklama ba� u tvojoj seriji, iako je minut najskuplji?
ANA S.: I ja se pitam. Ipak, svi ti prizori tako su ekstremni, radikalno brutalni, jezivi. A svi to gledaju. Ne znam. Ovo opasno baca senku na sva dosada�nja ispitivanja tr�i�ta. Zar je stvarno mogu�e da bol najvi�e lo�i mase? Po�injem ozbiljno da se pla�im sveta u kome �ivim...
PETAR (Razo�arano se okre�e od Ane, odlazi za sebe.): Zar je mogu�e da su i najzajebaniji prsnuli?


Deseta slika

Eva je opet u sobi s video bimom. Zami�ljeno pri�a u kameru.
EVA: Iako ne bih rekla da je moja nova situacija bila pitanje slobodnog izbora, u po�etku sam se stra�no bojala. Nisam ja za te filmove. Imala sam �ak i no�ne more od sebe same.
Eva se sklup�a na pod i pravi se kao da spava. Video bim se sam uklju�uje, ali opet je dokumentarni snimak muvanja po masi poznatih. Kamera tra�i �rtvu i unosi se u lice momku koji se grok�u�i smeje i, pritisnut manjom govornom manom, neprijatno pljucka u kameru.
VODITELJKA (Iz off-a): �ta vi mislite kakav brend predstavlja Ana S.?
MOMAK (I njegovih pet minuta slave.): Ana S... To je takva gubitnica. Nisam je video u kafi�u od onog... Ma, znate. Kako je napaljena bila ta ku�ka, a onda se izduvala - kao balon. Kapirate? (Smeje se.) �uo sam da je skroz pukla, glumi u nekoj doma�oj horor seriji. Na prvom programu. To mo�e kod nas. Tako prosta�ko popunjavanje prajm tajma bolesnim perverzijama nekog izdrogiranog producenta.
Momak poku�ava da zra�i �armom, ali samo zra�i.
MOMAK: A znate �ta je najgore? (Intimno u kameru.) Nikad nije umela da se obu�e. (Podigne obrvu zna�ajno.) Razumete?
Eva ulazi u kadar, uzima kameru u svoje ruke. Detalj na �aku. Preko prstiju tetova�a: carpe hominem.
EVA: Je li? Ipak, to ti nije smetalo da se kre�e� sa mnom i to samo da bi pro�itala tvoj bu�avi, �uplji sivi. Pacove jedan... (Sijamski nokti preblizu su njegovom licu.)
MOMAK (Muca): Pa tad si bila gola...
Eva ispu�ta kameru i njeni nokti prave rezance od njegove ko�e koja se ufr�ka po podu kao prase�i repi�i. Pored olinjale kose i krezavih zuba, ovaj momak sad definitivno izgleda vrlo prore�eno. Detalj na brazde, da se ne zaboravi.
Ana S. budi se uz krike. Uspravlja se u krevetu. Potpuno je mokra. Ustaje da presvu�e majicu. Ne�to se pomeri u mraku. Vi�e puta.
ANA S.: Ko je to? Vidim te, poka�i se! (Uzima za�iljenu �izmu sa poda.) Ne prilazi!
Silueta izranja iz mraka.
ANA S.: Ti? Kako si u�ao? (Spu�ta oru�je.) �ta ho�e�?
U deli�u sekunde, krupno sevne o�trica no�a. Vrisak. Gotovo.


Jedanaesta slika

Na Art televiziji, sa snimanja emisije "�ok koridor". Voditelji, Nenad (onaj zbunjeni) i Aleksandar (onaj na�minkani), ne mogu da sakriju odu�evljenje �to im je go��a Ana S. Ona sedi izme�u njih u kostimu Eve, pitomo se sme�i. Diskretno skriva desnu �aku koja je u zavoju. Rez na Aleksandra.
ALEKSANDAR: A sada, dragi gledaoci, omiljeni deo... Doma�i ponori... Tamo gde su i najhrabriji posrnuli. Me�utim, sad nazirem svetlo na dnu bunara. (Kiko�u se u kameru.) Ana, zna� da si ti to svetlo... (Opet se obra�a publici.) Fenomen koji se provukao politi�ki korektnim cenzorima i, na op�te zadovoljstvo, u po�etku samo insomni�arskim �lanovima gerijatrijskog odeljenja, a danas cele nacije, hara malim ekranima. Najpopularnija doma�a serija, bolja od "Boljeg �ivota". Zaista neobja�njiv uspeh i uticaj... Mada, ra�unam da smo i mi pomalo zaslu�ni za kreiranje ovakvog doma�eg ukusa...
NENAD (Upada strogo ka�njivo.): �ivi dokaz da se na� dvogodi�nji trud isplatio!
ALEKSANDAR: Serijal o Evi - vrhunsko zlo bez trunke logike. Mislim, kako ti je upalilo?
ANA S.: Nemoj mene da pita�. To je sve Vanjina ideja. Ja sam joj samo pomogla da ostvari svoju viziju.
NENAD: Da, Vanja je tu s nama, iza kamera. (Ma�e joj.) Izgleda kao fina devojka.
ANA S.: Da, ona je... Jedinstvena.
ALEKSANDAR: Kao zvezda doma�eg �ok bioskopa znam da ima� brojne fanove, to su ljudi za koje do sad nisi ni znala da postoje.
ANA S.: Iskreno, bili su mi poznati samo kao vrlo neprofitabilna ciljna grupa - 20 do 35 godina, prakti�no nikakva primanja, ve�inom mu�karci, nezainteresovani za mejnstrim trendove - ali sve zvu�i lo�e kad ka�e� sa takvim stavom. Opet, moje iskustvo govori da su neki od najpoznatijih brendova �ivi i zdravi ve� decenijama sa market �erom manjim od jedan odsto...
ALEKSANDAR: Vidim, ne nedostaje ti advertajzing...
ANA S.: Zeza� me? Ja nikad iz njega ne�u iza�i. Ja sam njihova najgora no�na mora. (Revolucionarno.) Smu�ilo mi se da kafi�ari diktiraju pozori�ni i filmski ukus.
NENAD: Dobro... Ko prizna pola mu se pra�ta. Zna�i, oni su prvi na tapetu?
ANA S.: Oni. Oni drugi. Svi redom. (Kao pobesni, ali ne primajte se, to je samo gluma.) Vas dvojica, �to prkosite establi�mentu pu�e�i camel u studiju, a ne hvalite se �to ste dobili ponude od RTS-a i Devedesetdvojke da sad pre�ete kod njih? Ili mislite da je slu�ajnost �to vam je ba� dana�nja emisija ispresecana blokovima reklama?
ALEKSANDAR (Se�e je): Naravno da nam jasno ko je zaslu�an za na�u prvu koverticu posle dve sezone. Hvala Evi.
ANA S.: Sve je reklama. I antireklama je reklama. Jedina �ansa da prestane� ne�to da reklamira� jeste da prestane� da postoji�. Zato sam ja tu. Da vam svima to omogu�im.
ALEKSANDAR (Spu�ta loptu.): Dobro, a kad se zavr�i serijal ho�e� li da operi�e� lice?
ANA S.: Ne. Sada kona�no izgledam onako kako se zaista ose�am. Ni�im ne�u naru�iti taj mukotrpno zara�en sklad. I... Ovo jo� nikom nisam rekla, ali dobila sam nestvarno dobru ponudu da snimam u Americi. I prihvati�u je.
ALEKSANDAR: Za radi� za nekog anderground reditelja?
ANA S.: Ne. Snima�u reklame.
Svi se malo u�ute. Nenad kona�no proba ne�to da izjavi. Ne tako brzo. Spr�i ga Aleksandrov crni pogled. Nenad i Aleksandar bore se mislima za re�. To traje. Aleksandar pobe�uje.
ALEKSANDAR: Dobro, idemo na insert. (Slede�ih petnaest minuta Aleksandar dr�i nadahnut odjavni govor.) A do tad, dragi "�ok koridorci", bi afrejd, bi veri afrejd!
Gasi se svetlo u studiju. Aleksandar skida scensku �minku i stavlja svakodnevnu. Voditelji odlaze ku�ama. Ana S. ostaje sama. Prilazi joj Vanja, duboko je ganuta. Ali prvo je zabrinuto zrabi za ruku.
VANJA: �ta ti je to?
ANA S. (Upla�eno krije ruku.): Ni�ta... Pala sam niz stepenice.
VANJA (Besni): La�e�. �ta ti se desilo? (Prou�ava �aku u zavoju, izgleda nekako manje, u�e.)
ANA S. (Pla�ljivo se povla�i.): Pusti me, molim te. Ne�u sad o tome. Nego, reci, kakva sam bila?
VANJA (Odustaje, hladno.): Besprekorna.
ANA S.: Ne znam. Mo�da ovo na kraju... Nekako je zvu�alo - glupo.
VANJA: To je zato �to ne veruje� ni u jednu re� koju si izgovorila. Ali to je ba� dobro - pravo.
Vanja je posmatra zadivljeno, ne mo�e da izdr�i. Uzima je za ruke.
VANJA: Ana, ti si tako celovita, okrugla. Ti si jedina dovr�ena osoba koju sam u svom �ivotu upoznala.
ANA S. (Uzvra�a pa�ljivo.): Ako je tako, to je zato �to si ti jedina uspela da uvidi� svu moju mr�nju i bes i da to pravilno iskoristi�. Uzela si najbolje od mene i tako me stvorila - savr�enu. (Pauza) Vanja, �ta �e biti s tobom kad ja odem?
VANJA (Sme�i se.): Proba�u sebi da ispunim jo� neku �elju.
ANA S. (Bri�no): Samo da te nikad ne uhvate.
VANJA: Ne�e. Ma, ve� zna�... S ovakvim licem za mene je ovaj svet prili�no bezbedno mesto.
ANA S. (Uzvrpolji se.): Ne znam. �udno se ose�am, ne�to me boli u stomaku. Mislim da ne �elim da te napustim, sad kad si me prona�la.
VANJA: Razumem te. I mene ne�to tu pe�e. (Pokazuje na svoju unutra�njost.) Ali vi�e kao da su plu�a. �itala sam da je tuberkuloza bolest zaljubljenih.
ANA S.: To je dobro. Napravi�emo reklamu za banje... Tuberkolozni uop�te nisu malo tr�i�te.
VANJA (Smeje se.): Opet ti. Ne zaboravi da smo mi ovde samo zbog umetnosti.
ANA S.: Izvini. Zbunjena sam. Reci mi... Da li sam ti jo� uvek lepa?
VANJA: Najlep�a si.
Uzima Anino lice u ruke, ljubi je u usta. Ana �uti. Sre�na je. Beskona�an trenutak spoznaje.
ANA S. (Izjavno-upitna re�enica.): I posle svega - ljubav.
Dok u ti�ini stoje jedna naspram druge, u pozadini na video bimu smenjuju se ise�ci iz serije - kasapljenja, mu�enja, ubijanja, kasapljenja - slike se stalno ponavljaju, a zatim �pica kojom se zavr�ava svaka epizoda... Iz tanke niti krvi koja curi sa lica poslednje �rtve, ekran se boji u crveno, crveni postaju i zidovi studija, Vanjino celo i Anino nedovr�eno lice, sve je crveno.
Za�to nas ljudi uporno ube�uju da je crveno boja ljubavi? Jedino �to znam sigurno, crvena je samo krv, i ni�ta vi�e...


Dvanaesta slika

Prazan studio Art kanala. Mra�no je. Jedna pogurena mu�ka prilika smuca se okolo. Pomera stolice. Iz piksle vadi pove�i opu�ak, pali ga. Pri svetlosti upalja�a vidimo da je to d�anki koji je prekrojio Aninu sudbinu. Sedi i pu�i. Tiho pevu�i sebi u bradu. Pesmicu o �irenju koridora. Pesmica. Prostor se blago osvetljava. D�anki vredno razme�ta stolice, kamere i rasvetu i iznosi ih van videokruga. Postaje naporno. Znoji se. I dalje peva. Skida redengot. Ostaje u selja�kom odelu i kad skine dugu masnu kosu vidimo samozadovoljno zadriglo lice Vanjinog producenta. Trlja ruke, a u ovom delu re�i pesme govore nam da sve ide po planu i te�ko onom drvose�i koji od drveta ne vidi �umu. Prostor, sad ve� potpuno prazan, kao da se sam od sebe �iri. Postaje prosvetljen u plavim tonovima neba koje se odbija o staklo oblakodera u sitiju. U pozadini je video bim koji, kad laserski pointer poka�e na njega, po�ne da iscrtava grafikone i marketin�ke pite o zasi�enosti udela tr�i�ta.
�uje se muzika koja je u najbla�em slu�aju drzak odgovor "Na lepom plavom Dunavu" i, kao da je sleteo monolit iz svemira, pred nama se iz zarozanog produceta ra�a Petar (pozdrav D�on Vuu) u savr�enom japi odelu tj. Petar jeste sav�en japi u odelu. U njegovoj ruci je mo�an laserski pointer, on ima ne�to da nam saop�ti
.
PETAR: Po�tovani klijenti, ovo �to ste sad videli jeste jedan od mogu�ih scenarija za pripremu terena za osvajanje novih tr�i�ta. Smanjenje bud�eta od strane velikih klijenata, kao i sve vi�e zakonom ograni�eno reklamiranje pojedinih proizvoda, nas je primoralo da odustanemo od svih oprobanih marketin�kih planova i krenemo u agresivnu regrutaciju novih potro�a�a. U pitanju su one najtvrdokornije ciljne grupe koje su se godinama, iz razli�itih psiholo�kih (stepen samosvesti), ekonomskih (materijalno siroma�tvo), sociolo�kih (bojkot proizvoda postindustrijskog dru�tva) razloga, opirali naj�irem asortimanu svetskih i doma�ih brendova.
Na video bimu vidimo dokumentarne prizore iz raznih domova studenata, radnika, doma�ica, obi�nih ljudi koji gledaju hipnotisano serijal o Evi.
Te grupe, u velikoj meri izop�tene i iz drugih sfera dru�tva, vremenom su upoznale dobro samo jedan aspekt ljudskog �ivota - zadovoljenje kroz bol.
Dokumentarno, razli�iti surovi oblici njihovih svakodnevica, pandan sekvencama iz serijala o Evi.
Godinama su ih svi zaobilazili kao najjaloviju i najmanje profitabilnu grupu konzumera, ne poku�avaju�i da iz njih izvuku ni minimum, a kamoli da ih oforme u osnovne potro�a�e koji bi u narednih sedam godina - �to je prosek - pro�li kroz sve faze kupovine: od bazi�nih proizvoda za svakognevnu upotrebu, do smelih eksperimentisanja sa prototipovima, na kraju njihovog potro�a�kog puta. Ilustrativno, od ulo�aka i �ileta do naluksuznijih unikata umetni�kih dela. Iz malopre�a�nje, u maniru rialiti �oua, prezentacije moje agencije, mogli ste da vidite jedan pomalo neobi�an, a opet i svakida�nji na�in dola�enja do novih potro�a�a. Od jednostavne ljudske situacije... (Snimak Petra i Vanje i scena s Anom u njihovom stanu.) ...pokrenuta je lavina doga�aja... (Vanja tra�i posao, drugi susret s Anom, alternativna serija s bolom kao mamcem postaje dru�tveni mejstrim.) ... neprimetna za mase, a koja je za �est meseci stvorila novu atmosferu na postoje�em tr�i�tu i maksimalno efikasno pripremila teren za ekspanziju va�ih najrazli�itijih brendova.
Ljudi koji po svom odrpanom izgledu, i pomalo ekscentri�nom pona�anju, odbijaju da tro�e sve te�e se opiru magi�nim mo�ima pojedinih proizvoda. Ipak, svakom je potrebno bar ne�to. Makar jedan obi�an proizvod. I to samo time �to smo davno otpisanim konzumerima ponudili, u novom obliku, njihova stara interesovanja, preko najzastupljenijeg poznatog medija...
Najeksplicitniji prizori bola na TV- serijal o Evi ili je to mo�da njihov �ivot? Stekli smo njihovo poverenje da se upuste u avanturu koja se zove konzumiranje. Ra�unali su da �e pro�i besplatno, ali dovoljno je bilo da samo jednom na� tvrdoglavi nepotro�a� iza�e iz svog bednog �umeza na neonsko svetlo supermarketa i na�a misija je uspela. Biblijski prizori - vrhunska umetnost. Imamo novog gladnog potro�a�a, tek zadojenog gre�nim mlekom nove potro�a�ke svesti, a na vama je samo da osmislite proizvode kojima �emo ih targetovati. Novi vidici.
Petar jednim potezom gasi video bim, muzika polako prestaje.
Dragi klijenti, nadam se da vam je jasno da ste prisustvovali prezentaciji agencije koja je okrenuta novim tendencijama u maniru naprednog advertajzinga, koji se ne bavi prvenstveno reklamiranjem novih proizvoda, ve� stvaranjem nove stvarnosti, novog �ivota u kom �ete vi, ba� vi sa svojim najrazli�itijim brendovima, biti gospodar tu�ih �elja.
Plavi�asto svetlo sun�anog dana lagano nestaje. Petra obasjava hladno�a kancelarijskog neona.
S verom u superiornost na�e ponude ho�u jo� jednom da vam zahvalim �to ste nam omogu�ili u�estvovanje na ovom pi�u.
Hvala i laku no�.
Petar ostaje na nogama, uslu�no, dok i poslednji klijent ne napusti salu.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2006.