|
Kad je re� o dramama za decu Aleksandra Popovi�a, "odraslog" �itaoca,
mo�e biti, najvi�e zanima �ta se, u procesu preoblikovanja bajke, doga�a s aktuelnom
stvarno��u i kako je tretirana. Pretpostavljamo da �e vrlo lako ustanoviti da
se i Popovi�eve drame za decu mogu svrstati u nekanonski model komedije naravi.
Junaci njegovih drama za decu imaju manje-vi�e grotesknih crta, vi�e su individualizirani
i neuporedivo bezazleniji nego u bajkama - to je jedna od najva�nijih promena
u odnosu na prauzor. Njegove drame za decu mogu se pojednostavljeno posmatrati
kao realisti�ki prikaz gra�e preuzete iz �ivota. Parodi�nost i persifla�a,
kao glavne karakteristike ironi�ne scenske bajke, koja se pojavila �ezdesetih
godina u dramama Aleksandra Popovi�a, predstavljaju klju�ni momenat u razvoju
srpske dramske knji�evnosti, ozna�avaju�i po�etak modernizacije drame namenjene
deci. Pepeljuga Aleksandra Popovi�a izgra�ena je na osnovu kanonizovanog
oblika bajke. U ovoj drami arhetip je o�uvan, dejstvuje prepoznatljivo. Inovativnost
i stvarala�ka originalnost o�ituje se u Popovi�evom ume�u dekodiranja simboli�kog
jezika bajke, "prevo�enja" jezika bajke na jezik savremene svakodnevice.
Zato se Pepeljuga s potpunim opravdanjem smatra obrascem, poeti�kom paradigmom
na osnovu koje je mogu�e opisati zakonitosti stvaranja oblika i stilsku usmerenost
srpske dramske knji�evnosti za decu u njenom dijahronijskom i sinhronijskom smeru. Arhetipska
matrica o�uvana je i u Popovi�evim dramama za decu: Crvenkapa i Sne�ana
i sedam patuljaka, kao i u njegovim delima pisanim za lutkarsko pozori�te:
�krti berberin, Jarac �ivodarac i drugim, brojnim dramskim tekstovima,
me�u kojima su i radio-igre za decu. U svim ovim delima "stvarni svet"
uvla�i se u prostor tajne, neobja�njivog, �udesnog i fantasti�nog. Zajedni�ka
odlika ovih drama je inoviranje strukture bajke, sme�tanje radnje u savremeno
doba, ironijski postupak �itljiv u leksici tipskih i novouvedenih likova. U
Crvenkapi je iz nove vizure postavljen i pokrenut �ivot glavne junakinje,
njene mame i bake, drugarice Ivanke koja je njen antipod, lovca Luke i vuka. U
ovoj drami nagla�eniji je didakti�ki ton. U Sne�ani i sedam patuljaka radnja
se doga�a "ovde-onde, danas-sutra", obiluje mno�tvom aktera, me�u njima
iz ovovremenog okru�enja: predsednik stru�nog �irija, spiker, novinar. Sve to
upu�uje na izrazitu autorovu sklonost inoviranju motiva i suprotstavljanju neprirodnom
i la�nom modernizmu i do tada vladaju�oj "cilemilezaciji" drame za decu,
kako bi rekao Miroslav Belovi�. Ovde je didakti�ki ton manje nagla�en. Pepeljuga
je ironi�na scenska bajka, najslo�enije dramske strukture, sa trodelnom (tro�inskom)
organizacijom, tako�e osavremenjena, sa zanimljivim protagonistima, leksi�ki i
sintaksi�ki ispri�ana smesom arhai�nog i savremenog jezika. Didakti�ki ton je
tako�e prisutan. Nabroja�emo osnovne karakteristike dramske poetike Aleksandra
Popovi�a nastale preoblikovanjem bajke: Na formalnom planu - ukidanje konvencija
i shemati�nosti Na semanti�kom planu - preosmi�ljavanje uobi�ajene slike
sveta - kritika savremenog (tehniciziranog) dru�tva - ironizacija negativnih
opredeljenja i karakteristika junaka Na jezi�ko-stilskom planu - igra re�ima -
kombinacija doga�ajnih relacija; junaci upotrebljavaju moderne izraze Novostvoreni
slo�eni knji�evni oblik budi u �itaocu (primaocu) zadovoljstvo koje nastaje iz
"spoja ose�anja novog i ose�anja prepoznavanja". Dakle, obrazac bajke
je inoviran, ali stari oblik je jo� prepoznatljiv. Ina�e, novostvoreni oblik bio
bi prepreka za �itao�evo razumevanje. Kakvu to vrednost �elimo da izvu�emo
prou�avaju�i preoblikovanje epskog oblika u slo�en oblik kakav je drama? Ho�emo
da utvrdimo kako je knji�evnost u stalnim menama, kako dela uti�u i proisti�u
jedna iz drugih, kako se podra�avanjem, parodiranjem, ironijskim i drugim postupcima
knji�evnost samoobnavlja. Materijal od kojeg je Aleksandar Popovi� izgradio drame
za decu, ne deluje kao strani elemenat, ve� sadr�i zna�enje odre�eno oblikom bajke,
koje je pomereno prema senzibilitetu savremenog deteta - gledaoca. Umetni�ka intencija
Aleksandra Popovi�a je da ostvari savremenu, modernu "bajku za prikazivanje"
kako sam �anrovski odre�uje Pepeljugu u podnaslovu. Drama je determinisana
formom izvo�enja pred publikom koju �ine deca. Popovi� na osnovu tog zahteva gradi
uzbudljivu dramsku strukturu. Kao unutra�nji stav i kao prava su�tina poetskog
sveta name�e se igra re�ima koja ina�e karakteri�e i njegov dramski opus za "odrasle".
Impulsi za pozornicu, dakle, na�eni su u podru�ju izvan "dramskog".
U bajkama koje koristi kao predlo�ak za izgradnju dramske forme (Crvenkapa,
Sne�ana i sedam patuljaka, Pepeljuga) nalaze se sna�na i upe�atljiva
dramska mesta. Koncentracija zbivanja u bajci i vremenska pregnantnost objektivizirana
tonom strasnog pripoveda�a poja�avaju dramski potencijal bajki. Ve�tinom dramskog
pisca Popovi� je bajkama koje je podvrgnuo postupku dramatizacije dao novi smisao,
ali i sa�uvao njihovu bajkovitost. Oblik i logika izgradnje bajke sugeri�u detetu
slike kojima mogu da strukturi�u svoje sanjarije i da uz njihovu pomo� daju bolji
smer svome �ivotu. U bajkama je zlo svuda prisutno, ba� kao i vrlina. I dobro
i zlo otelotvoreni su u vidu izvesnih likova i njihovih postupaka, kao �to su
dobro i zlo ve�no pohranjeni u svakom �oveku. Zlo nije li�eno privla�nosti (mo�
ve�tice, lukava carica u Sne�ani) i �esto je privremeno nadmo�no. Uzurpator
izvesno vreme zauzima mesto koje po pravu pripada junaku (zle sestre u Pepeljugi).
Ube�enje da se zlo�in ne isplati vrlo je �esta, jasna poruka bajke. Taj iskaz
o poetici nalazimo i skoro direktno inkorporiran u drami Sne�ana i sedam patuljaka: Primer:
Kada "lovac na autograme" koji je po nalogu zle ma�ehe odveo Sne�anu
u �umu, dolazi po svoju nagradu, "autograme �lanova fudbalske reprezentacije",
ona re�ava da ga, u saradnji sa svojim bratom "isplati" fudbalskim �utevima
u cevanice: "LOVAC (odsko�i u stranu): Zar tako vi meni pla�ate?! TOKI-VOKI:
Pa zlo si i u�inio, kakvu bi ti platu hteo... Hajde, nismo jo� ni odbranu pre�li,
a gde je navala... pa penali... napenali se! LOVAC (odsko�i upla�eno): Neka,
hvala! Dosta mi je i ovaj golmanski potpis za nauk... da nikad vi�e ne radim zlo,
da mi se posle zlom ispla�uje. TOKI VOKI: Ho�e� li bar jedan �ut iz half-linije? LOVAC
(odsko�i upla�eno): Neka, hvala... (ide na rampu). Deco, jeste li videli kako
sam pro�ao?! Ali ako, bar sam stekao jedno iskustvo vi�e! �asna re�! Zlo se ne
isplati... Kad bih sad mogao da uradim ne�to dobro... za sirotu Sne�anu..." Karakteristi�no
je da Popovi� nagla�ava u didaskaliji, u instrukciji reditelju i glumcu da didakti�ku
poruku valja saop�titi sa rampe, kako bi postigla u potpunosti svoje dejstvo.
To sve govori da je Popovi� vrlo svesno insistirao na o�uvanju osnovnog zna�enja
bajke u dramama. U citiranom odlomku izra�ena je i te�nja autora da zlo istaknuto
u klasi�noj bajci, "snizi za jedan stepen", odnosno, on te�i da dramsku
bajku u�ini "bezbednijom", manje opasnom. Razloge za takav postupak,
smatramo, ne bi trebalo tra�iti nigde drugde do u samoj pozori�noj praksi i u
pi��evom izuzetnom poznavanju de�je psihologije. Prosto re�eno, Popovi� je znao
zanat dramskog pisca i imao na umu da prilikom scenskog uprizorenja, kod dece,
surovost i zlo na sceni, preuzeto u onom obliku kako je napisano u bajci, mo�e
da izazove strah. Zato on pose�e za ironijskim postupkom u izgradnji likova, pa
se, na primer, ma�eha koja je otelotvorenje zla, pojavljuje sa moralnim pridikama
Lovcu kojem je sama nalo�ila da u�ini zlo! U dramatizovanim bajkama Aleksandra
Popovi�a tako�e postoji vremensko fiksiranje zbivanja u podnaslovnom odre�ivanju,
u kojima je "bilo jednom" bajke zamenjeno simboli�nim iskazom koji pretenduje
na univerzalnost, ve�itu aktuelnost bajkovitog pripovedanja: radnja Crvenkape
doga�a se "bez prestanka"; u Sne�ani i sedam patuljaka istaknuto
je i vremensko i prostorno odre�enje: "doga�a se ovde-onde, danas-sutra".
Jedino Pepeljuga, iako predstavlja najrazvijeniji i najslo�eniji dramski
oblik, nema takvo odre�enje. Me�utim, stil, jezik, radnja, sled doga�aja, pominjanje
tehni�kih karakteristika epohe, nedvosmisleno ukazuju na to da je radnja vremenski
i prostorno locirana u moderno doba, u dvadeseti vek, a elementi jezika i njegove
idiomatske oznake, te mentatiletske osobine, upu�uju da je re� o prostoru autorovog
maternjeg jezika, prostoru Balkana. U odnosu na polaznu gra�u kori��enih bajki,
novina u Popovi�evim dramatizacijama jeste i to �to pojedini likovi bivaju ozna�eni
vlastitim imenima (Ivanka, Lovac Luka, Princ ENESU, TOKI-VOKI, Pepina, Roza, Grofica
Krofnica, Markiza Liza, Dobrinko). I na osnovu imena mo�e se zaklju�iti kojem
geografskom prostoru pripadaju likovi realizovani u drami. Strukturu bajke
Popovi� ne preuzima direktno. Zanimaju ga specifi�ni motivi koje preoblikuje i
pro�iruje u dijaloge, monologe i scenska mesta grade�i modernu dramsku pri�u. U
Pepeljugi, glavna dramska pri�a koncentri�e se oko motiva koji je preuzet
direktno iz bajke: skoro bolesna opsednutost ma�ehe i njenih k�eri "poslednjom
modom", pomodarstvom, dakle. Iz tog motiva izveden je i sukob u drami: sukob
dobra i zla, "dobrog ukusa" i malogra�an�tine, prirodnog i izve�ta�enog
pona�anja, plemenitosti i primitivizma. �ivot na kraljevskom dvoru u bajci je
samo nazna�en, bez detaljnijih opisa i karakteristi�nih likova. O kralju saznajemo,
na primer, samo da, iako je bio star, "nije skidao pogled" s Pepeljuge,
o princu tako�e, kao i dvoranima, dobijamo malo informacija. A Popovi�u je dvor,
recimo, povod za izgradnju dinami�ne, komi�no-groteskne unutra�nje dramske pri�e
o "carstvu pred likvidacijom" koje �e "uskoro pasti pod prinudnu
upravu"... Pred nama je galerija likova: dementni car, oblaporni i korumpirani
a�utant, izlapeli general koji "gine za sitnim kola�ima", dvorski kico�i,
blazirane dvorske dame... Od sitnog detalja, naznake izre�ene u bajci "doneso�e
bogatu zakusku", Popovi� je izgradio celu komi�nu, karnevalski rasko�nu scenu. Sli�no
upori�te Popovi� nalazi i u Sne�ani i sedam patuljaka. Opsednutost lepotom,
nadmenost i oholost koja se iz nje ra�a, izvori�te je sukoba u drami koju gradi
Popovi�. Me�utim, za razliku od Pepeljuge gde su motivi preuzeti iz bajke
u drami u direktnoj, prisnijoj i prirodnijoj vezi, u Sne�ani se oni analo�ki
udaljavaju, pretvaraju�i se u parodi�ne simbole. Tako, na primer, �udesno ogledalo,
pred kojim ma�eha proverava svoju lepotu i saznaje da li mo�e biti nadma�ena,
u dramskoj bajci postaje "�arobni televizijski ekran", lovac koji je
trebalo da odvede Sne�anu u �umu i ubije je, u drami postaje bezazleni "lovac
na autograme",koji se transformi�e od ma�ehinog saveznika u Sne�aninog pomaga�a;
patuljci su "uvozni - Made in France" i pevaju �ansone. Princ nije nikakav
princ nego zdrav momak, student druge godine medicine koji je dobio ime po tome
�to ima "jedan kr� od kola marke princ Enesu"... itd. Mnogi motivi iz
bajke, koji poseduju dramatiku (Sne�anina privremena smrt, na primer) izostavljeni
su u Popovi�evoj drami. Postupak pisca i�ao je u pravcu izgradnje, jednostavne,
komi�ne, savremene dramske pri�e. I u Sne�ani i sedam patuljaka Popovi� modifikuje
ideju izre�enu u Pepeljugi: prirodna lepota i iskrenost je ve�na vrednost.
Time Sne�ana dobija i zna�ajniji didakti�ki ton, ali ipak manje izra�en. Za
Crvenkapu Aleksandra Popovi�a karakteristi�no je najve�e odstupanje od
klasi�nog obrasca u pogledu direktnog preuzimanja motiva. Naime, bajka je samo
prauzor za izgradnju dramske bajke. Arhetipska slika o vrednoj, poslu�noj devoj�ici,
koja se jednom oglu�ila o zapovest majke i "skrenula s pravca" u kojem
je upu�ena o�uvana je, ali inovirana i nadogra�ena. Aleksandar Popovi� izgradio
je i lik koji bi predstavljao Crvenkapin antipod. Njenu suprotnost oli�ava Ivanka,
"mala na�epurena, praznoglava i lakomislena �urka", koja ne haje za
�kolske obaveze, nego je opsednuta pra�enjem modnih trendova. Osnovna ideja
drame Crvenkapa, otprilike, jeste da sve nevolje koje �oveka susti�u poti�u
iz neznanja. To je, naravno, nagla�eno didakti�ki usmerena komedija za decu. Velimo
komedija, bli�e odre�enje bilo bi: farsa za decu. U zapletu je mogu�e pratiti
farsi�nu strukturu: vuk je klasi�an prevarant koji poku�ava da obmane Crvenkapu,
lovca, Ivanku, baku, ali na kraju biva nasamaren. O farsi�nom svedo�e i preru�avanja,
zabune... Tim farsi�nim elementima Popovi� je uspeo ve�to da prikrije didakti�ki
ton, da drama ne deluje plakatski anga�ovano. I na planu u�e��a fantasti�nih
elemenata u novonastalom knji�evnom obliku Crvenkapa predstavlja izuzetak.
U njoj ne samo da su o�uvani �inioci �udesnog (vuk koji dobija antropomorfne odlike,
dakle - govori, obla�i se i pri tom nije nikakvo �udo) koji su poreklom iz bajke
nego su pridodati i novi elementi: �najderske lutke pevaju i ple�u s Crvenkapom;
cve�e u �umi tako�e peva itd... Iako je re� o delima za decu, Popovi� u dramama
suo�ava sa izvitoperenjima karakteristi�nim za na� mentalitet: - nepotizam,
familijarnost, mito, korupcija, protekcija, ro�a�ke veze: IVANKA: On �e
mene zaposliti iako nemam znanja: moj kum je novinar, on ima u novinama tri stupca
kao tri kai�a u�i�ke slanine on �e to u novinama demantovati... MAMA: Ti si
gore dete iz bolje porodice, ne�e se to dobro zavr�iti; TOKI-VOKI: Kraljica
lepote mora biti, pa makar mi �lanove �irija i podmitili! LEPOTICA: Obe�aj
im zaposlenje za sinovca, i lokaciju za gradnju porodi�ne zgrade. Oni ba� sad
ve�aju, poslednji je trenutak da me podupre�, da progovori� neku re�... -
primitivizam, feti�izam: TOKI-VOKI: Za koji trenutak na malom �arobnom televizijskom
ekranu �e sve�ano proglasiti kraljicu lepote, kakva �ast za na�u porodicu! I kakva
sekiracija za na� kom�iluk! LOVAC: Pa rekoh li kakav da sam lovac... kakav
mo�e biti i svaki drugi lovac na autograme... dosadan dozlaboga... Kad zaokupim
neku slavnu li�nost s hemijskom olovkom i blok�etom, ne mo�e me se otarasiti dok
mi se ne potpi�e! - poltronstvo, ulizi�ki mentalitet: TOKI-VOKI: Muvao
sam se oko �irija... a neko cigaru u usta, ja mu br�e-bolje pripalim... i samo
�ekam da nekome otka�e penkalo, a ja br�e-bolje pru�im svoje: "Izvolite,
poslu�ite se... - mo�ete ga i zadr�ati... to je zlatno... jedan vidan mali znak
pa�nje s moje strane... a vi zauzvrat svoj glas za moju sestru."... ka�em
im... pridr�avam im kapute... navijam za isti klub za koji oni navijaju... naru�ujem
oran�ade, kafe, sendvi�e... Oni ka�u:"Da platimo", a ja ka�em: "Sve
je pla�eno, ja �astim". - spletkarenje: TOKI-VOKI: Koliko sam
samo spletkario i ostalim kandidatkinjama podmetao nogu! - koristoljublje: TOKI-VOKI:
A sve to ne bismo morali sad da izmi�ljamo, sestrice, da se nisi udala za Sne�aninog
tatu... Ja sam ti rekao da to ne radi�... MA�EHA: Pa polakomila sam se zato
�to je Sne�anin tata bio kralj! - parodija tekstova novokomponovane muzike
i emisije "�elje slu�alaca" koje slu�a Baka: TRANZISTOR: Mama,
tata, tetka, te�a, baba, deca, te porodice Jovanovi�, Milovanovi�, Petrovi�, Markovi�
i Bogdanovi� pozdravljaju svoju dragu k�erku, sestri�inu, sinovicu, unuku i praunuku
Ivanku, s najlep�im �eljama da se Ivanka smiluje i vrati �to pre ku�i, jer oni
drhte i strepe za nju, s pesmom "Ne brini Ivanko mila, jer tebe volimo mi!" (pesma) Ne
brini Ivanko mila, jer tebe volimo mi, vrati se, vrati nama, nemoj nas
mu�iti ti. Nemoj nas mu�iti ti... (opet spiker) Ivanka, vrati se ku�i! -
parodija na poplavu reklamnih slogana i spotova: Kosa mi je ravna svili, ko
da po njoj sunce mili, jer meni su kosu mili �amponom kosili! Popovi�eve
scenske bajke su savremene, ali njihova ovovremenost nije sadr�ana samo u tome
�to je fabula preme�tena u vreme dana�nje i �to se de�avaju u urbanoj sredini,
ve� �to sadr�e aspekt o svojevrsnom pripitomljenom zlu u savremenom svetu: Ma�eha
Pepeljugina je i dalje zla (kao i u Sne�ani), ali pisac je ne gradi vidljivo
i otvoreno ("toliko oholom i zlom da se gora nije mogla zamisliti",
kao �to to stoji u bajci). Naprotiv, ona je �ak ljubazna i nasmejana, dakle, licemerna.
Pepeljuga nije ona iz zape�ka, iz pepela, ali je zatrpana brojnim obavezama u
ku�i, optere�ena njima do besmisla. Ma�ehina "uloga" je kao i u bajci
da joj �ivot u�ini mu�nim, te�kim i nepodno�ljivo tu�nim. Popovi�, za razliku
od bajke, u dramskoj pri�i postavlja nenametljivo a jasno pitanje odgovornosti
ro�enog devoj�inog oca koji slab i malodu�an, Pepeljugu nimalo ne �tedi niti �titi
i time direktno podsti�e ma�ehinu zlu narav. Pepeljuga nije bosa, obu�ena u dronjke,
zapu�tena i neuredna, ona je samo skromna, ali uredne spolja�njosti. Kao kontrast
prirodnom, neizve�ta�enom Pepeljuginom liku Popovi� suprotstavlja nakin�urenost,
pomodarstvo i izve�ta�enost u izgledu ma�ehe i njenih k�eri. Tim povodom, zanimljivo
je zapa�anje Mire Santini i podse�anje da je pokondirenost i ka�iperstvo �ena
�esto izlagano kritici u delima na�ih komediografa. Ona isti�e pi��evu ideju da
se "prirodna svestrana nadarenost dece zloupotrebljava optere�enjem da budu
svestrani, i to priznato i vidljivo, jer pored svih blagodati udobnog �ivljenja,
najja�i aduti za pokazivanje pred svetom ostaju ro�ena deca". Pepeljuga u
dramskoj, kao i u klasi�noj bajci, savladava sve prepreke. To su, kao i u bajci,
ku�ni poslovi, ali i �kolski zadaci koje pi�e dobri su. Uvo�enjem motiva re�avanja
doma�ih zadataka dramska bajka Aleksandra Popovi�a postala je deci bli�a, pristupa�nija
i bezbolnija. Osim toga, bajka je dobila i nov didakti�ki aspekt i otuda proisteklu
poruku: marljivost u sticanju znanja mora biti nagra�ena. Na drugoj strani, pisac
ukazuje na opasnost koju krije isticanje onih osobina li�nosti kao �to su samoljubivost,
preterano isticanje sopstvenih kvaliteta i samouvereno pripisivanje sebi najboljih
odlika, kako to pokazuju ma�ehine k�eri. �arobna formula u ovoj bajci je znanje
francuskog: po�to ne mo�e na bal, Pepeljuga �ita naglas pri�u (i pi�e zadatak
koji �e jedna od sestara kasnije prepisati) i tako o�ivljava markizu sa slike
koja joj daruje svoju sve�anu haljinu da ode na bal. Ina�e, u celoj drami to je
jedini element fantasti�nog. Pepeljuga s princom razgovara francuski, prepoznaju�i
u razgovoru srodnost u ne�nom, stidljivom, pa�ljivom odnosu prema svetu. "Uhva�eni"
u jednostavnoj realisti�koj situaciji svakodnevnog, "normalnog" �ivota
njih dvoje se zaljubljuju: PEPELJUGA: Zna� li, prin�e, da podmazuje� �arke
na vratima? PRINC: Znam, lepa kraljice! A zna� li ti da o�isti� zelen za supu? PEPELJUGA:
Znam, prin�e! A zna� li ti da nacepka� sitna drva za potpalu? PRINC: Znam,
lepa kraljice! A zna� li ti da razvija� rezance na dasci? PEPELJUGA: Nau�i�u... PRINC:
I bi�emo najsre�niji par ljudi na svetu, lepa kraljice, cipele su dve, nogavice
su dve, rukavice su dve, ne mo�e nijedan princ biti bez para... ja te zaru�ujem,
reci: da! Prepoznaje se, dakle, valjan i iskren par kojem se u ovoj dramskoj
bajci ne mogu pripisati mane (jedni su korumpirani, drugi nestabilnog karaktera,
tre�i pomodari, �etvrti narcisoidni... ). Stoga je "lep govor, kao u bajci"
kojim se slu�e Pepeljuga i princ potpuno motivisan, jer oni "lepo" misle,
odnosno delaju dobro. I �e�nja i seta u stihovima koja se uo�ava kada se sretnu
i ponovo prona�u, ma koliko to u ovoj realisti�noj i ironi�noj dramskoj bajci
zvu�alo pateti�no, postaju znak razlikovanja dobra i zla: PRINC: O, svitku
mojih snova, nezaboravku moje mladosti, kladencu ma�tanja... o, divna! ...o, lepa!
...o �arobna Pepeljugo! PEPELJUGA: O, ljubi�asti ven�i�u moga �ekanja, zvezdana
krunice mojih nada, jutarnja roso moje radosti! O, �asni! O, hrabri... o, neustra�ivi
prin�e moj! Aleksandar Popovi� opominje da je detinjstvo sre�no doba, ali da
nije li�eno brige, tuge, strepnje ili nelagodnosti. Na taj na�in njegove dramske
bajke postaju anga�ovane, aktuelne i ti�u se jednako de�jeg sveta i sveta odraslih.
Humor u dramama za decu Aleksandra Popovi�a grani�i se s blagom ironijom: nije
mu intencija da se uspostavi psiholo�ka protivte�a svetle i tamne strane �ovekovog
�ivota. Kao i u njegovim "ve�ernjim" dramama, uostalom. I drame za decu
Aleksandra Popovi�a mogu se ozna�iti kao predlo�ak za komi�ki teatar. I u dramama
za decu odra�ava se �ivotni stil �itave jedne epohe: Popovi� imitira najtipi�nije
osobine pripadnika posmatrane ljudske grupe, ismeva samo�ivost, vitalizam, nagon
za samoodr�anjem svakog pojedinca koga stavlja pod lupu. |