|
Iako je u prvi mah izgledalo da je program 39. bitefa formiran od imena autora
koje je Jovan �irilov odavno �eleo da vidi u Beogradu, od predstava koje su se,
sticajem sre�nih okolnosti, a ponajpre blagodare�i nastupu na zagreba�kom Festivalu
evropskog kazali�ta, obrele u ovom regionu, pa ih je otuda bilo lak�e dovesti
ovamo, te naslova kojima je prvenstveni zadatak da afirmi�u selektorov koncept
odre�en podnaslovom ovogodi�njeg Festivala Na tragu bajke i antibajke,
nakon odgledanog Festivala jasno je da je ovo bio jedan od najboljih Bitefa za
poslednjih petnaestak godina. Pokazalo se, naime, da je �irilov s razlogom �eznuo
da nam poka�e neku od predstava Hajnera Gebelsa (Hainer Gebels), ili da nam predstavi
britanski Fizi�ki teatar DV8 (Phisical Theatre DV8), a nekoliko prikazanih predstava
najdirektnije je definisalo i ono �to bi bilo mogu�e odrediti kao jedan od mogu�ih
trendova novih pozori�nih tendencija, ma �ta se sve danas pod tom odrednicom moglo
podrazumevati. �ak je i dolazak Eu�enija Barbe (Eugenio Barba), starog znanca
Bitefa, s predstavom Andersonov san - koja je, kako se pokazalo na osnovu
priznanja samog reditelja, imala tek formalno pokri�e u Hansu Kristijanu Andersenu,
bajkopiscu �ijem je jubileju, obele�avanju dva veka od ro�enja, posve�en ovaj
Bitef - imalo smisla u kontekstu pomenutog podnaslova 39. beogradskog internacionalnog
teatarskog festivala. No, osim glavnog dela programa, ovaj Bitef imao je i
uistinu impresivne prate�e sadr�aje - ve� standardni Bitef na filmu koji je u
okvirima preciznog tematskog zadatka ponovo sjajno osmislila Vera Konjovi�, kao
i sisteme radionica - Pepeljugine cipelice (urednik Sonja Vuki�evi�) i Bitef polifonija
(koordinator je i ovaj put bila Ljubica Beljanski Risti�), a posebno Showcase
- reprezentativni izbor predstava kojima je rediteljka Anja Su�a strancima predstavila
neke od aktuelnih dometa na�eg teatra. Sve to zajedno generisalo je upe�atljiv
teatarski kaleidoskop, bogatu pozori�nu svetkovinu koja je blagotvorno delovala
na na�u, tokom godina ispo��enu teatarsku stvarnost, omogu�avaju�i najraznovrsnijim
ukusima, dakako pre svega onim bitefovske provenijencije, da prona�u ne�to za
sebe. * * * �etrnaest dana, dvanaest predstava, a otvaranje je, kako smo
i navikli, bilo u Centru "Sava", nastupom Trupe za savremeni ples Kibuc
(Kibbutz Contemporary Dance Company) iz Tel Aviva, Izrael, i predstavom Foramen
magnum, plesom kojem kao da je ambijent Velike dvorane Centra darivao pone�to
od sve�anog i spektakularnog karaktera, a samim tim obezbedio mu i ve�i zna�aj
od onog koji ova predstava realno ima. Perfektni, savr�eno spremni i evidentno
odli�no vo�eni igra�i izveli su predstavu satkanu od fragmenata. Svaka od tih
slika - scena na druga�iji na�in simboli�ki je ispitivala neuralgi�nu ta�ku -
konkretno: vratni pr�ljen - u kom se, s jedne strane, spajaju �ovekova ideja i
potreba za plesom, a s druge, magistralni nervni putevi preko kojih se ta ideja
realizuje, preta�u�i misao u artikulisani, stilizovani pokret. Koreograf Rami
Ber (Be�er) zapravo na taj na�in glorifikuje �ovekovu potrebu za umetno��u, u
ovom slu�aju - plesom, defini�u�i je kao oblik ispoljavanja su�tinske �ovekove
mo�i. Katkad je ta mo� usmerena ka potrebi za dominacijom, dok je ponekad tek
oblik borbe za pre�ivljavanjem; nekada je izraz lepog, drugi put je natopljena
o�ajem, ali vazda se artikuli�e na isti na�in. U ovom slu�aju, me�utim, dobro
zami�ljena ideja kao da je bila u disproporciji sa �ematizovanom, ne odve� inventivnom
koreografijom koja je vlastitu mo� pozajmljivala od spolja�njih efekata. Naspram
ovog spektakla, Ana Tereza de Kirsmaker (Anne Teresa De Keersmaeker), du�a, srce
i misao slavne Trupe za savremni ples Rozas (Contemporary Dance Company Rosas)
iz Brisela, Belgija, bitefovskoj publici je predstvom Jednom ponudila - sebe samu.
Le�erno i prividno neobavezno iza�la je na scenu, gotovo bahato se izula, �utiraju�i
cipele s kraja na kraj pozornice, pustila plo�u s ranom muzikom D�oan Baez (Joan
Baez) i uvela nas, dakako opet prividno, u svoju umetni�ku radionicu. Sama na
sceni, plesala je, komentarisala svoju igru, dobacivala publici, svojim saradnicima
zadu�enim za svetlo i ton, razvijaju�i u stvari mnogo dublji i nimalo jednostavan
kontakt s gledaocima, uvla�e�i ih posredstvom vlastitog tela u pokretu (katkad
i uprkos muzici) u slo�enu pri�u koja je, �ini se, su�tastvenije no �to je to
bio slu�aj s predstavom Foramen magnum, svedo�ila o mnogostrukim odnosima
cerebralnog i motori�kog, emocija i razuma; gotovo da je secirala neke od osnovnih
na�ela savremenog plesa, poigravala se razli�itim tehnikama, uvek insistiraju�i
na neobaveznosti i fingiraju�i jednostavnost. Na momente, belgijska baronesa kao
da je htela da iritira, da poka�e kako je umetnici njenog renomea i nesumjivih
zasluga dopu�teno i da se igra improvizuju�i, da bi ve� slede�eg momenta bilo
jasno da se njen nastup ne temelji na improvizaciji, da je ozbiljno prostudiran
i uve�ban, te da ga, mo�da, valja posmatrati u kontekstu razmi�ljanja o pri�i
zapo�etoj jo� koncem �ezdesetih godina pro�log veka, u doba kada je D�oan Baez
po�ela da sti�e slavu anga�ovane poetese, kantautorke ne�nog ali mo�nog glasa
�ije pesme di�u sna�nim dahom svoje epohe, a kada je pozori�te, posebno fizi�ki
i plesni teatar, postalo jedna od lozinki bez kojih je bilo te�ko de�ifrovati
duh vremena. Danas smo na po�etku sasvim druga�ije epohe, a umetnik, plesa�, vazda
sveden na vlastitu individualnost, opet je suo�en sa samim sobom, sada, me�utim,
bogatiji (ili optere�eniji) iskustvima minulog doba. Ples Ane Tereze de Kirsmaker
shvatio sam kao mogu�i oblik jedne od kona�nih dekonstrukcija celokupnog njenog
dosada�njeg igra�kog i koreografskog anga�mana; bila je to na momente samo �armantna
igra, ali na trenutke i uzbudljiva, potresna ispovest, izraz svojevrsnog prezira
prema onome �to je za nju svetinja, pa samim tim i samoironi�ni obra�un sa samom
sobom. Sasvim druga�iju vrstu poigravanja razli�itim oblicima privida demonstrirali
su �lanovi fascinantne trupe DV8 u predstavi Just for Show, igraju�i niz
predstava u predstavi, beskrajno duhovito razvijaju�i naizgled jednostavnu pri�u
o tome do koje smo mere �rtve privida i na koje sve na�ine pristajemo na iluzije
i manipulacije. Ovu pri�u DV8 razvija i varira od kabaretskog uvoda (�ijom parafrazom
�e se predstava i zavr�iti, na�iniv�i tako pun krug, te otvoreno ironizuju�i i
vlastitu scensku formu), preko plesnih pasa�a i iluzionisti�kih numera, do najdirektnijih
kontakata s publikom i zavo�enja pojedinih gledalaca na crti odurnih grand-�ou
programa. U predstavi ove trupe sve postaje mogu�e i maksimalno uzbu�uje svojom
artificijelno��u - cirkuske vratolomije, ma�ioni�arski trikovi, ples, na�in na
koji igra�i (?!) re�avaju gluma�ke zadatke, a glumci (?!) izvode akrobatske ta�ke
ili ple�u; gledaju�i njihov nastup niste sigurni da li se pred vama de�ava scena
surovog poku�aja silovanja ili zavo�enja i �ustrog vo�enja ljubavi, da li vam
se glumci sa scene obra�aju vlastitim ispovestima ili ironizuju �ablon reality
showa, da li uistinu netragom nestaju ili ostaju na pozornici skamenjeni u neobi�nim
fotografskim pozama... U jednom �asu, fascinirani svim ovim de�avanjima, prestajete
da razmi�ljate o pozori�tu zasnovanom na prividu, trikovima i superiornim tehnolo�kim
�udesima bez kojih su nemogu�e iluzije koje stvara DV8 i njihov reditelj Lojd
Njuson (Lloyd Newson), i po�injete da prihvatate scenska de�avanja kao su�tu realnost,
kao bajku koja se doga�a na va�e o�i. A kada se ona, zajedno s predstavom, zavr�i,
DV8 vas ostavljaju da razmi�ljate o onome �to se nahodi s one strane predstave,
pozori�ta, umetnosti i svake iluzije - o stvarnom �ivotu, o anoreksi�noj najavljiva�ici
- beskrupuloznoj ku�ki spremnoj na svaku pakost da bi eliminisala konkurentkinju,
o samo�ivom i preambicioznom baletskom igra�u, do bola samouverenom, o glumcu
iza �ijeg name�tenog scenskog osmeha se krije strah od smrti kao posledici HIV
virusa, plesa�ici kojoj sledi otkaz iz trupe jer se ugojila, o silovanju koje
nema nikakve veze s vo�enjem ljubavi, dakle o svemu �to postoji i kada �ou bude
zavr�en. A to naknadno svo�enje ra�una, indirektni politi�ki anga�man DV8, delovali
su mnogo uzbudljivije i provokativnije od eksplicitnih politi�kih poruka Renea
Pole�a (Rene Pollesch), ubedljivije su zvu�ale od njegove brige za sudbinu bezazlenih
aktera predstave Pablo u Plusfilijali. Dakle, i Pole� se poslu�io igrom
zasnovanom na prividu, jer �ta je drugo upotreba direktnog televizijskog prenosa
(igre glumaca koji se nalaze iza scene) na veliko video platno nego stvaranje
iluzije. Iluzije da prisustvujemo snimanju dokumentarnog filma, da smo u pozori�tu,
ali i da smo svedoci realnog �ivota, surovog i stra�nog, ba� kao �to to biva u
dr�avama koje na brzinu moraju da se uklope u liberalno-kapitalisti�ke norme novog
svetskog poretka. Zvu�i kao slu�aj Latinske Amerike? Ali i kao aktuelna sudbina
zemalja u tranziciji. Junaci njegove predstave su tzv. obi�ni ljudi, a dramatur�ki
okviri u koje reditelj sme�ta njihovu "pri�u" sasvim su otvoreni, zasnovani
na neobaveznim dijalozima, ispovestima, komentarima, na igranju jednostavnih scena,
prepri�avanju "svog slu�aja", a sve to u prostoriji iza scene odakle
se, kao u kakvom reality showu, vr�i direktan prenos video kamerom. Tek povremeno
junaci predstave izlaze pred publiku da bi otplesali poneku numeru, otpevali kakav
�lager, u�ivo nastavili iza scene zapo�eti ske�. Na ovaj na�in me�usobno se prepli�u,
i jedan u drugi prelivaju, razli�iti nivoi stvarnosti, ali i raznorodni rediteljski
komentari univerzalne realnosti - �ivota u svetu na koji smo osu�eni. Pole�
je, nema sumnje, jedan od rodona�elnika novog pozori�ta, jedan je od onih savremenih
teatarskih stvaralaca koji smelo eksperimenti�u na planu forme, kombinuju razli�ite
tehnike i razna iskustva, ali u isti mah je i legitimni naslednik dobro znanih
tokova provokativnog, politi�ki anga�ovanog teatra, spremnog na demistifikaciju
vlastite umetni�ke pozicije, kao i pozori�ta koje je slobodno da otvoreno postavlja
pitanja svom vremenu, ne uste�u�i se pri tom i da ponudi mogu�e odgovore. Jedan
je od onih pozori�nika koji beskompromisno pljuju istinu u lice savremenog sveta,
a �ine to bez zadr�ke i ostatka, na na�in koji korespondira (mo�da odve� otvoreno
i o�ekivano) s prirodnom potrebom iole osve��enog gledaoca - bio on mlada, gnevna
osoba ili tzv. intelektualac op�teg smera. Provokativno poigravanje videom,
zavo�enje publike iluzijama koje tvori kombinovanje "�ivog" koncerta
kamernog guda�kog sastava - Mondrian kvarteta (The Mondrian Quartet), scenskog
nastupa jednog glumca, koji pred gledaocima govori aforisti�ke mudrosti Elijasa
Kanetija (Elias Canetti), direktnog TV prenosa i ve�te monta�e, koja nas, zajedno
s glumcem Andreom Vilmsom (Andr� Wilms), izvodi iz pozori�ta i odvodi u stan usred
Beograda, u �ika-Ljubinu ulicu, da bi na koncu otkrio da nas zapravo nigde nije
ni vodio, da smo sve vreme, zajedno s glumcem, bili u teatru - sve to je sjajan
�tos na kom se temelji rediteljski prosede i shvatanje pozori�ta �vajcarca Hajnera
Gebelsa (Heiner Goebbels), uglednog kompozitora i jedne od najatraktivnijih zvezda
savremenog evropskog teatra. U isti mah to je, me�utim, u predstavi Eraritjaritjaka
�vajcarskog Teatra Vidi (Th��tre Vidy) iz Lozane i mnogo vi�e od �tosa, puke dosetke.
Dok Pole� najdirektnije razara strukturu same ideje pozori�ne predstave, Gebels
se, polaze�i na po�etku od koncerta, a docnije relativizuju�i teatar kao prostor
u kom se de�ava pozori�na predstava, na kraju vra�a teatru, i ne �ini to samo
doslovno, u fizi�kom smislu, ve� i potvr�uju�i ulogu glumca kao temelja ove umetnosti,
kao �reca koji pokatkad ume da se poslu�i i magijom da bi sa�uvao pozori�nu iluziju.
I upravo u tom kontekstu �ini se da Gebelsov koncept nije imao dovoljno jako upori�te
u dramatur�koj ravni, u onom segmentu gde je "pri�a" ove predstave zasnovana
na Kanetijevim citatima, nesumnjivo mudrim i bez dileme uklopljenim u kontekst
ove specifi�ne forme, no ipak odve� op�tim da bi joj �inile adekvatnu protivte�u.
Pa ipak, ova predstava je s razlogom izazvala najve�e odu�evljenje publike 39.
Bitefa. Radost publici je doneo i susret s Novim teatrom iz Rige, prvim letonskim
pozori�tem koje u�estvuje na Bitefu. Predstava Dug �ivot u re�iji Alvisa
Hermanisa po�inje tako �to binski radnici ukolone "�etvrti zid" postavljen
pred gledali�te i tako za publiku "otvore" scenu. A na njoj je zajedni�ki
stan u kom obitava nekoliko porodica, uglavnom starih ljudi, osu�enih na bedu
�ivota u tranziciji. Sobe u kojima oni dotrajavaju dupke su ispunjene najneverovatnijim
drangulijama, predmetima neophodnim za svakodnevni �ivot, ali i apsolutno nepotrebnim
reliktima iz evidentno socijalisti�ke pro�losti, ki� ukrasima, �asovnicima koji
verovatno decenijama ne funkcioni�u, plasti�nim, ve�ta�kim cve�em koje svetli,
i stotinama drugih sitnica koje nije te�ko identifikovati kao simbole koji nas
najneposrednije povezuju sa Letoncima. U tom ambijentu �e se pred na�im o�ima
odvijati jedan dan - od jutarnjeg bu�enja, do priprema za spavanje - aktera predstave,
od kojih �amo tek povremeno �uti poneku nerazgovetnu re�, stenjanje, mrmljanje,
ali i od-la-la-nu pesmu. Njima �emo se smejati, zbog njih �emo se sa setom prise�ati
nekih dragih ostarelih osoba, u njima �emo prepoznavati tragove alanfordovske
groteske, sluti�emo satiri�nu o�tricu dru�tvenog rediteljevog anga�mana, razazna�emo
aluziju na Beketove "klovnove" i joneskovski humor, ali �emo ve�, nakon
prvih dvadesetak minuta, sasvim jasno prozreti rediteljevu ideju, te �emo samo
s vremena na vreme reagovati na poneki duhoviti geg, nadalje oslobo�eni obaveze
da dublje proniknemo u smisao ove igre. Kao da Hermanis prepu�ta upravo du�ini
trajanja same scenske igre �iji smisao smo "prozreli" da potcrta apsurdnost
situacije u kojoj se nalaze njegovi junaci, kao da gomilanjem detalja - od onih
koji �ine pozori�nu rekvizitu, do onih koji predstavljaju scensku radnju - ho�e
da nas zatrpa atmosferom, te da na taj na�in, uprkos nesumnjivom humoru, poka�e
svu tragiku �ivota u ovakvim zajedni�kim stanovima. I premda predstava ne traje
manje od dva sata, sistem nagomilavanja stvara kod gledaoca ose�aj monotonije
i napora, ve�eg od onog na koji je reditelj ra�unao. Ne�e tu od pomo�i biti ni
eventualno iznena�enje nekih gledalaca koji, za�udo, jo� pre gluma�kog poklona
nisu shvatili da pred sobom zapravo imaju mlade aktere koji ve�to igraju uloge
staraca. Glavni junak tragedije Edvard II Kristofera Marloa, predstave
nastale u koprodukciji Drame Slovenskog narodnog gledali��a iz Ljubljane i beogradskog
Bitef teatra, a u postavci slovena�kog reditelja Diega de Bree, naivan je i infantilan.
Njegova optere�enost homoerotskim odnosom prema Gevistonu otuda dobija specifi�nu
dimenziju koja Edvarda �ini sme�nim, ali na na�in koji nam samo mo�e biti simpati�an.
Pa ipak, jasno je da ovakav Edvard nije dorastao zadatku ozbiljnog vladara. S
druge strane, ni oni koji ga opominju da srlja u propast ne deluju nimalo ozbiljnije,
jedino Edvardova supruga, kraljica Izabela, ostavlja utisak autenti�nog karaktera
koji ima pravo dramsko pokri�e. Svet u kom obitavaju junaci ove postavke poznatog
Marloovog komada i��a�en je, i to upravo tako da nije te�ko prepoznati realnost
�ivota gde nema idealnih tipova, a elementi ljudskosti, ma kakva ona bila, svode
aktere stvarnosti, pa i vladare, na ravan neretko sme�nih, katkad simpati�nih,
a naj�e��e tu�nih figura. Ono, me�utim, �to daje pravu ozbiljnost njihovoj dru�tvenoj
dimenziji, a samim tim i njihovoj ulozi u povesti, naj�e��e je - njihova smrt.
Otud i Edvard Drugi postaje relevantan za istoriju tek kada bude suo�en s jezivom
egzekucijom, a sledstveno tome neo�ekivano postaje i junak tragedije. U predstavi
Diega de Bree zjapi, me�utim, ogromna provalija izme�u sjajnog uvodnog dela i
scenski jo� upe�atljivijeg finala tragedije - �itav sredi�nji deo tek je "�lajfovanje"
u mestu koje potvr�uje ono �to je odmah jasno, a priprema nas na ono �to znamo
da �e na kraju da usledi. �anrovsko pomeranje tragedije u farsu, ma koliko bilo
efektno, nije dovoljno atraktivno da bi u potpunosti dalo pokri�e rediteljskom
konceptu, ba� kao �to to nije mogla da obezbedi ni briljantna igra glumaca, ponajpre
Janeza �kofa (Edvard), Sa�e Tabakovi�a (Gavin) i Silve �u�in (Izabela). Pa ipak,
dobro je �to je Bitef teatar i ovom koprodukcijom napokon po�eo da ostvaruje neke
od svojih misija, ba� kao �to je odli�no �to smo imali priliku da vidimo kako
re�ira De Brea i podsetimo se sjajnih glumaca Drame SNG. * * * Dodamo
li ovom pregledu i atraktivni hip-hop ples u francuskoj predstavi Douar
koji je u Kompani Akrorap (Compagnie Accrorap) scenski uobli�io koreograf Kader
Atou (Attou), duhovit i �armantan, premda ne odve� zanimljiv nastup �vajcarske
trupe Mecger /Cimerman/ De Pero (Metzger /Zimmermann/ de Perrot) u predstavi Janei,
zasnovan na vrhunskom ume�u i akrobatici, kao i fascinantno jednostavnim scenografskim
re�enjima iz kojih se prosto ra�a pokret aktera, te dve doma�e predstave - balet
beogradskog Narodnog pozori�ta Ko to tamo peva Du�ana Kova�evi�a, na muziku
Vojislava Kosti�a i u koreografiju Sta�e Zurovca, i No name: Sne�ana, istinsku
antibajku Roberta Valsera (Walser) Malog pozori�ta "Du�ko Radovi�" iz
Beograda, u re�iji Bojana �or�eva, kao i ve� pomenuti Andersenov san Odin
teatra (Odin Teatret) iz Holstebroa, Danska, kao jo� jednu potvrdu istrajnosti
Eu�enija Barbe da nastavi putem kojim je davno po�ao, nude�i svojim obo�avaocima
radost prepoznavanja specifi�nog teatarskog vokabulara, mozaik 39. Bitefa je kompletiran. |