|
Leto dve hiljade pete pamti�e se po jednoj od najboljih verzija Hamleta
na prostoru ove i one zemlje. Va�ne su obe, jer reditelj Du�an Jovanovi� upravo
�ini poku�aj reafirmacije pozori�nog zajedni�tva koje je, veruje, pre�ivelo uprkos
kasapima politi�ke trgovine. Me�utim, malo politi�kog kolora, slu�ajno ili ne,
nazire se u demokratsko-plavoj boji scenografije za najnovijeg Hamleta.
Majstorstvom autora, �erpa-plavetnilo Elsinora, zavisno od dobrote posmatra�kih
namera, �as jeste prepoznatljivo idejno plavetnilo Jugoslovenskog dramskog a �as
je, opet, genijalna rediteljska zamisao uzburkanog mora koje nadzire vojska yu-tragedije.
Kud �e� stra�niji Elsinor. Kad voljom svetlosnih komandanata prestane zloslutno
talasanje mora i sa scene se povuku specijalci uniformisanog izazivanja problema,
plava drvena geometrija scene pretvara se u dobro sklopljenu kuhinju. Kao i u
politi�ko-dr�avni�kim kuhinjama, elementi su klizni; eksponiraju se po potrebi.
Ogroman sto koji izlazi i vra�a se u le�i�te, jednom slu�i za da�u i raspravu,
zatim je ljubavna postelja za Gertrudu i Klaudija, na njemu se izvodi i genijalna,
lutkarska rekonstrukcija kraljevog umorstva. Scenografija Jasne Vastl (replika
kuhinje "Slovenijalesa" sa neizbe�nim "Gorenje" fri�iderom)
savr�eno dr�i ideju kostimografkinje Bjanke Ad�i�-Ursulov da svim va�nijim mu�karcima
tragedije da odela i kravate a Gertrudu odene u visoku modu. Megamarket po �ekspiru.
Nedostajalo je samo da se u odelu iz nekog od budvanskih butika na sceni pojavi
reditelj li�no, kao svevi�nji PR-a. Jer bez te inostrane profesije za naplatu
magle, nema nam �ivota ni pozori�ta. Gertrudino moralno proklizavanje bi�e uredno
otpra�eno ambala�om, pa �e kraljica-majka, u poku�aju da se umili sinu Hamletu,
spasti na tange. Jadnica, u panici da sa�uva novonastalu bra�nu situaciju, zaboravlja
da Hamlet, bar Hamlet mi�anovi�evske vrste, nije od te mode. Shodno novom vremenu,
uz ambala�u idu i odgovaraju�i ljudi, pa nije �udo �to su Klaudije i Polonije
poslovni tipovi, van stihovanog razuma. Njihova su obra�anja posledica garderobe
a ne presudnih ose�anja i uma. �ekspir jednako biznis. Mogu�nost da je u dominantnom
sistemu vrednosti i �ekspir samo posao koji treba obaviti, fenomenalno je, sredstvima
agresivne povr�nosti, odbranio Branislav Le�i�. Odavno nije vi�en takav neinteres
za telo iz vlastitog ljubavnog kreveta. Najnoviji Le�i�ev osvaja�ki trijumf, mogao
bi imati naslov "Skidanje peruti sa Gertrudinog bicepsa". Karakter devera
koji je postao mu�, Bjanka Ad�i� odeva u belu spava�u ko�ulju �to zavodniku Klaudiju
skra�uje noge. Uzbihuzireni "lala" ili pobesneli petli� svejedno, on
grabi ka postelji, sik�u�i usput zbog (ne)o�ekivanih komplikacija. Budvanska verzija
Klaudija, imala je i jednu uvodnu pikanteriju: Le�i� je na rad u �ekspiru dolazio
biciklom. Kakva bi tek to bila multimedija da je sniman kamerom pa prikazan u
odsutnim, najozbiljnijim trenucima borbe za ono �to mu ni po kom zakonu ne sleduje.
Vojislav Brajovi�, moderno kostimirani Duh, podse�a na vanzemaljca u mirotvora�koj
vi�e nego podstreka�koj misiji. Koreografisana nevidljivost i ekscentri�ni kostim
stopili su se u likovnu otmenost, �to �e, bar u mla�em gledali�tu, potpuno izmeniti
mi�ljenje o Duhu. U neskriveno jugonostalgi�noj podeli reditelja Du�ana Jovanovi�a,
ulogu Ofelije dobila je Mona Muratovi�, apsolventkinja Akademije scenskih umjetnosti
iz Sarajeva. Njeno neveliko gluma�ko iskustvo uglavnom je vezano za sarajevsku
scenu "Obala". Tokom priprema u Jugoslovenskom dramskom pozori�tu, i
kasnije, u Budvi, ona se strogo pridr�avala Hamletovog upozorenja da se ne izla�e
suncu. Ta upadljiva belina mogla se razumevati kao apsolutna �ednost, a mo�da
i kao neskriveni znak prisustva drugog boga i molitve. Bosonoga, u suknjici na
falte, Mona �e protr�ati ulogu Ofelije ne ostavljaju�i bitniji trag ni u korpusu
predstave ni u gledala�kom ose�anju. Prigrljena u "igri �kolice" sa
Polonijem, ona �e, kad to dramski, a ne uistinu zatreba, sredstvima povr�nog truda
i uve�banog strpljenja, slu�iti razlogu Hamletove patnje. �to je dokaz da je Ofelija
naj�e��e samo predmet kraljevi�eve �udnje a ne bitna gluma�ka partija. Ulazak
mlade sarajevske glumice u jaku beogradsku gluma�ku podelu rezultat je politi�kog
rediteljskog podteksta u koji se ume�ao sam �ivot. Mona je dete sa o�iljcima rata
a Jovanovi�ev Hamlet umesto odmazde nudi pomirenje. U specijalnu misiju
Hamleta promene, Hamleta sme�anog od iluzije i realnosti, ulazi i dirljiva pa�nja
prema glumici, "porodi�na" bri�nost cele ekipe. Jedan od koproducenata
predstave je Festival MES te �e Hamleta videti i sarajevska publika. Ovacije i
divljenje izazvao je Dragan Mi�anovi�. Mla�i od sebe, sam u li�nom vremenu i drami
(pa �ak i mimo rediteljskog koncepta po kom su �ekspirovi likovi - prezenteri
zamrziva�a u kuhinji zlo�ina) Mi�anovi� je, visoko, iznad svih, izdigao i �titio
snagu ose�anja i melodiju �ekspirovog stiha. Ve� prvom pojavom, u slici spoznaje
o�eve smrti i zlo�ina�kog hira majke, menja stil predstave, naru�ava njen paradni
tok. Samo jednim, sporim pokretom ti�ine daje na znanje da �e Hamlet biti pre
svega po �ekspiru, dakle sam protiv svih, druga pri�a i svet. Od po�etnog patosa
kojim tvrdoglavo �titi polje poetske tradicije, Mi�anovi� prolazi niz transformacija
na gestualnom, ritmi�kom, glasovnom planu. Poput vrhunskog sportiste raspore�uje
snagu, kombinuje uzbrzanja i zati�ja da bi do fini�a i kre�enda, pro�ao vi�e obli�ja
Hamletovog umnog i fizi�kog bi�a. Muku �oveka koji u sebi treba da ubije osvetu,
provodi kroz najrazli�itija moralna i telesna isku�enja. Ubedljiv je u odbrani
prerano sazrelog Hamleta filozofa, jednako kao u naletima njegove razbaru�ene
naravi koja povremeno nalazi svetlu stranu �ivota. Zamor mladi�a zate�enog tragedijom,
smenjuju naleti vetrova u plu�ima ipak lude mladosti. Mi�anovi� mo�e sve; da glasom
pro�eta od falseta do najdubljih tonova, da se od uti�ane mudrosti odlepi i poleti
kroz vazduh. Njegovo osvajanje i usvajanje Hamleta je vertikalno i horizontalno,
uzima ga svim plu�ima, njime puni �ake, natapa vid� da bi mogao uistinu da svet
gleda Hamletovim o�ima. Ne smeta mu ni mnogo radova koje mora da obavi pri tom;
presvla�enja, koreografisani dijalozi, ma�evanje, "poslu�nost" zahtevnoj
ali izvanrednoj scenografiji� sve to ga, do kraja predstave tro�i ali i �ini mla�im. Hamlet
je lepo pristajao budvanskoj Citadeli uprkos �injenici da drevna utvrda nije uzeta
u obzir pri konstrukciji izrazito "kopnene" scenografije kojoj otvoreni
prostor na�inje iluziju. Ipak, predsatva je s ambijentom imala jaku, zvu�nu vezu.
Refreni "Glavo luda", "Za�muri" pripadaju lakom notnom klju�u
i kao da na trenutke ulaze u dvoboj sa okolnim muzi�kim teroristima. Oni su, istovremeno,
svojevrsni komentar doga�anja na sceni a, zbog liderske harizme interpretatora,
zvu�e kao poku�aj smirenja op�teg zla i ludila. Scenografija �e tek do�i do izra�aja
unutra, na velikoj sceni Jugoslovenskog dramskog, kada Hamlet postaje deo
stalnog repertoara. Ultrasavremena Jovanovi�eva re�ija i mogu�nost da se unutar
svakog lika jo� �to�ta razigra (samo bez velikog koreodramatisanja jer to ponekad
deluje amaterski) dobra su pozicija za budu�u - hit predstavu. Ho�emo li na Hamleta? |