|
Kanji�a je zaista �arobno vojvo�ansko mesto koje bar jednom godi�nje pokazuje
bogatstvo ljudskog duha i zaiskri punim sjajem - u vreme festivala D�ez, improvizovana
muzika... Ne proklamuje organizator, Kanji�ki krug, za d�abe bekstvo iz gradova,
osloba�anje prostora za umetnost... U apokalipti�noj i fatalisti�koj viziji uskoro
�e svi koji mogu be�ati iz uzavrelih sredina nabujalih kriminalom, terorizmom
i bezglavom brzinom �ivljenja usled koje va�ne sitnice prolaze neprime�eno. I
ove godine ku�i u Kanji�u je iz belog sveta pobegao Jo�ef Na�, �ovek kom je mesto
u se�anjima svih narednih generacija zagarantovano. Imati takvog sugra�anina Kanji�kom
krugu �ini festivalski posao mnogo lak�im, ali mu nimalo ne umanjuje zna�aj.
Koliko je samo sredina koje nisu prepoznale svoje legende dok su �ive. Ovaj put
dve su bitne igre otplesali Na�evi koraci. Jedna je, uz prisustvo politi�kih zvani�nika,
bila polaganje kamena temeljca za Regionalni kreativni atelje "Jo�ef Na�",
u koji �e Na� uskoro da se vrati "for good", dok je druga oli�ena u
predstavi Poslednji pejza�, komadu za plesa�a i perkusionistu, Na�ovoj
najaktuelnijoj kreaciji �iju svetsku premijeru su mogli da vide posetioci ovogodi�njeg
Avinjonskog festivala1. �ta je veliki Jo�ef ovaj
put smislio? Kako se sam potrudio da objasni, posle 20 dugih godina polazna ta�ka
novog rada bila je unutarnja potreba za odbacivanjem literarnih predlo�aka, civilizacije
"in general" i presudne, duge �etnje krajolikom rodne Kanji�e, �partanje
uspomenama iz detinjstva. Iako nije ta�no znao �ta tra�i, poput Kastanedinih junaka,
Na� je to na�ao (ili je to na�lo/�ekalo njega) na Jara�u, delu netaknute prirode,
izvoru lekovite vode koji je okru�en humkama drevnih po�tovalaca ovog mesta. Na�
se tamo ulogorio, oslu�kivao, crtkao, a impresije mu nisu dale mira i bivale su
sve ja�e sve dok nije uvideo �ta mu je �initi. U intimnoj prepisci sa fantasti�nim
litvanskim perkusionistom i starim znancem Vladimirom Tarasovom rodio se ritual,
svojevrsni ritmi�ko-plesni eho duha mesta - Poslednji pejza�. Dakle, neteorijsko
umetni�ko delo u horizontu teorije (kontemplacije) iz koje i kojom se crpi izvorni
"elan vital" i odre�uje vlastita postavljenost u svet �ivota i �ivot
sveta. Povratak na izvore, u doslovnom smislu re�i, povratak na mesto gde je "poslednje"
istovremeno i ono prvo, i najva�nije. Zbog otvorenih i zastupljenih improvizatorskih
mogu�nosti, na sceni nikad isto, a ponovo misti�no-o�aravaju�e Na�evo ostvarenje,
Poslednji pejza� pru�a zaista �iroko polje asocijacija. Kada se konstrui�e
dramski tok performansa pri�a kao da polazi od po�etka ljudskog. Pro�i��ena ne�nim
zvucima metala i cvrkuta, atmosfera se otvara za nesputanost i entuzijazam. Priroda
se za, u Na�evom slu�aju, crvenokljunog �oveka u �u�nju, na oprezu, isprva otrkiva
kao maksimalno igriva/razigrana kategorija. No, uz malo spiralnog puta kroz vreme
telo se uspravlja, a jednom uspravljeno spremno je za mar�eve na sve �etiri strane
sveta. Kao �to je spremno i da poklekne, na bilo kojoj od njih. Na putu �oveka
su i pejza�i, magi�ne Na�eve uprizorene dosetke sa tablom, kredom koja u ruci
zamenjuje �tap, simbole napretka oru�a. Ali, "napredak", kao evolucija,
ide i napred i nazad. U njemu i po�etak (prvi) i kraj (poslednji), kao �to smo
rekli, dolaze na isto. �ovek nema lik, zatim ga ima, da bi ga prekrio, izgubio
i kroz Isusovu (ne)volju ponovo zadobio. Opredeljivanjem za "solo"
nastup i odbacivanjem svakog unapred smi�ljenog i zadatog koncepta postaje o�igledna
Na�eva potreba da potpuno pro�isti izraz, temelje�i ga na ritmu i pokretu sad
ve� tradicionalno prepoznatljive pantomimi�ke ekspresije. U tom pro�i��enju koje
se hipnoti�ki prenosi i na publiku ponovo se prepoznaje autenti�na veli�ina Na�eve
umetnosti. Njegova dela na dubokom emotivno-psiholo�kom nivou dovode do istine
koja se u njima skriva i otkriva, �uva i obznanjuje. Suo�eni s tim i mo�ni smo
i nemo�ni. Otud je Na� najbolji dokaz da je beskompromisna delatnost jedini pravi
recept, jedina i prava alternativa ludilu racionalnog. Otud fizi�ki gest izgra�en
na stezanju i opu�tanju, elementima isto�nja�kih "borila�kih" ve�tina,
skoku i padu, vezanosti i slobodi, radosti i bolu, stani-kreni "kadriranju". Likovnosti
svog poslednjeg dela, �ije �e se karakteristi�nosti Na� tako�e te�ko odre�i, osim
ve�ne kombinacije crno-belo, ponovo doprinosi i crvena boja. Tako jasna u svojoj
snazi! Odli�no su inkorporirani i Na�evi crte�i, opsene prikazane kroz konceptualni
video (Thierry Thibaudeau) od �ije "paranormalnosti" se di�e kosa na
glavi. A posebna pri�a su scenski objekti (Michel Tardif), takore�i obi�ne igra�ke
koje dokazuju da se dete u nama najlak�e budi i najte�e gasi. Na tragu de�jeg,
nepatvorenog, a snovi�enog, sigurno je smi�ljeno i Na�evo istaknuto odbacivanje
svake vrste intelektualnog balasta. Zato svoj cilj ispunjava koncentracija na
lirsko i oniri�ko - pra�ivotno. Kontekst kojem muzika, njen ki�meni tok - ritam
- savr�eno odgovara. ..1
Predstava Poslednji pejza� ra�ena je u koprodukciji The Centre Choreographique
National d'Orleans, Festival d'Avignon i Emilia Romagna teatro Fondazione (Modena,
Italija) uz podr�ku Region Centre. |