|
Ro�ena 9. novembra 1985. u Beogradu. Zavr�ila Filolo�ku gimnaziju, odsek za
klasi�ne jezike i osnovnu muzi�ku �kolu "Mokranjac", odsek klavir. Godinu
dana studirala op�tu knji�evnost i teoriju knji�evnosti na Filolo�kom fakultetu
u Beogradu, zatim upisuje dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Godine
2004/05. poha�ala filmsku �kolu centar za vizuelne komunikacije KVADRAT u �ijoj
produkciji je realizovala autorski film Glas jedne ruke po istoimenoj zen
pri�i. U januaru 2005. radila u organizaciji prvog srpskog festivala evropskog
dugometra�nog dokumentarnog filma 7 Veli�anstvenih. Na umetni�kom konkursu Svet
budu�nosti gde je u�estvovalo dve hiljade takmi�ara, kratkometra�ni film Sad
i tad? uvr�ten je u prvih sto radova. Pi�e drame i scenarije. Govori engleski
jezik, slu�i se francuskim i �panskim. Svira klavijature i gitaru u bendu are_nots! DRAMATUR�KA
BELE�KA U NARU�JU CRNE SVETLOSTI "Igra na malom prostoru",
to jest jezgrovitost radnje i ekonomi�nost dijaloga, retko kada je bila osobina
modernih dramskih iskaza sa filozofskim pretenzijama; otuda u jedno�inki mlade
Sta�e Bajac Jutro u ku�i Lefovih jo� vi�e iznena�uje suvereno kombinovanje
dveju pomenutih osobina, a u kontekstu uvek intrigantnog motiva potrage za izgubljenom
pro�lo��u, kombinovanog sa dalekose�nom dilemom o odnosu �ove�je kona�nosti i
njegovih ose�anja. Odskora�nja udovica Kjara Lef odva�uje se, uprkos upozorenjima
i protivljenjima svoje k�erke Lune, da isproba najnoviji tehnolo�ki "poni�tava�"
smrti - pilulu koja �e joj, na osnovu njenih sopstvenih uspomena, pru�iti iluziju
prisustva voljenog mu�a Dimitrija. Sta�a Bajac nam ovu situaciju ekstremnog isku�avanja
- ta�nije, ekstremne te�nje da se ljubav beskona�no poseduje �ak i s onu stranu
smrti - predo�ava posredstvom nekoliko prefinjeno uskla�ivanih, i sve vi�e, kako
pri�a napreduje, prepletenijih �anrovskih (dakle, zna�enjskih) ravni. Naime, prvi,
uslovno re�eno, problemski "blok" drame Jutro u ku�i Lefovih ostvaren
je u klju�u krajnje neobi�ne ali stoga maksimalno efektne kombinacije nepo�tedne
sartrovske ispovesti (tenzija razgoli�avanja) i joneskovske apsurdisti�ke poruge
(tenzija maskiranja). Kjara, njena k�erka Luna i Mu�karac (agent fantazmagori�ne
institucije koja tehnolo�ki rekonstrui�e umrlu pro�lost), vode nas kroz nemilosrdni
lavirint apsolutnog "psiho-testa", do prvog vrhunca, do ta�ke na kojoj
se oblikuju tri nepomirljiva stava: princip �e�nje, koja �e �rtvovati i stvarnost
(dakle, sopstvenu podlogu) samo da bi se ponovo suo�ila sa svojim predmetom (Kjara),
eti�ki princip, koji �e �rtvovati i emociju i stvarnost kako bi demonstrirao svoju
nepogre�ivu pravednost (Luna) i, najzad, princip prakti�nog uma, koji �e, zbog
samog efekta, dopustiti da se obesmisle kako njegov uzro�nik tako i njegov cilj
(Mu�karac). U drugom bloku drame, koji bi se mogao nazvati demonstracionim,
eliminacijom eti�kog, upozoravaju�eg principa (odlazak Lune), autorka suptilno
nijansira sav opseg nemogu�nosti poklapanja instrumentalnosti i ose�ajnosti. Pri
tome, zahvaljuju�i izvanrednom odabiru motivskih �ari�ta - to jest Kjarinom odabiru
uspomena (iz �ivota s Dimitrijem) �to moraju poslu�iti kao recept za konstruisanje
ute�ne iluzije - zna�enjske vrednosti, a samim tim i najdublji parametri koji
odre�uju �anr, potpuno menjaju predznak. Naime, Sta�a Bajac nam ne nudi peripetiju
radnje (znamo od prvog trena da simulacija nije jednaka do�ivljaju), niti prepoznavanje
koje bi se zbivalo izme�u protagonista. Re� je "samo" o tome, da rekonstruisana
iluzija "�arobne pilule" - simulacija, virtuelnost, Ponavljanje - ostaje
zarobljena u logici kontinuiteta; krhki, nelogi�ni i sebi�ni, neponovljivi, paradoksalni
i beskorisni Do�ivljaj, pak, pripada lebde�oj, nemerljivoj ultradimenziji diskontinuiteta.
Otuda je, kako nam sugeri�e Jutro u ku�i Lefovih, na kraju postmoderne
i pred krhkim perspektivama neke nove ose�ajnosti, prividno kartezijanska dimenzija
scene - samo maska ko�mara koji je imanentan tehnologijama, praksama, matriksima.
Nasuprot tome, romanti�nost �e�nje jeste ono �to istinski osloba�a geometriju
scene, fluksove dijaloga i algebru unutra�nje napetosti. Ili, mo�da kra�e: svetlost
je propadljiva, crna i odr�ava nas u �ivotu. Svetislav JOVANOV
JUTRO
U KU�I LEFOVIH LICA: Kjara Lef / �ena / Ona Luna Lef / �erka Mu�karac Dimitrije
Lef / On I �ENA: Moje ime je Kjara Lef. Pre tri nedelje izgubila sam
mu�a Dimitrija Lefa. Nesre�an slu�aj. Ne volim o tome da govorim. Nisam do sada
ni imala ni prilike, jer ljudi ne pitaju puno kada vas vide u crnini, ali zasigurno
znam da mi kasnije to ne�e prijati. Pre nedelju dana upoznala sam �oveka koji
mo�e da vrati Dimitrija nazad. Samo treba redovno da pijem pilule i moj mozak
�e projektovati iluziju o njegovom prisustvu. Nije �tetno. Nema posledica po organizam.
Samo je malo nezgodno napolju. Ako doplatim dobijam i kontrapilule koje zaustavljaju
dejstvo prethodnih. Mo�e biti korisno. Ako moram da istr�im po ne�to u grad. Ili
ako neko do�e u posetu nenajavljen. �ekam tog �oveka. Ne kasni, ja sam do�la ranije. �ERKA:
Ja sam Luna. Imam sedamnaest godina. U oktobru osamnaest. Mo�i �u da vozim auto
koji mi je tata ostavio. Ka�em ostavio jer je... pa, nije vi�e tu. Da. Nije tu
i ne�e se vra�ati. Tako govore maloj deci kad neko umre. Oti�ao je na dug put
i ne znamo kada �e se vratiti. Deca to prihvataju, ali moja majka misli da to
"ne znamo kada �e se vratiti" ostavlja mogu�nost da �e se on nekada
vratiti. Bar se tako pona�a. Sada �ekamo �oveka koga �e platiti da je nadrogira
i gurne u �isto ludilo. Mislim da �e poku�ati i mene da ubedi u isto. II �ENA:
Znam, znam. U pravu si. To bi bilo jako pogre�no. I jeste pogre�no. Vra�ati ga
nazad. Zapravo jako je pogre�no �eleti takvu jednu stvar. Vra�ati mrtvog �oveka
u �ivot. �ERKA: Ha, u �ivot. Nije ni �ivot. �ENA: Znam, ali tako se reklamira.
Kao da mi ne znamo da taj neko nije stvarno �iv. MU�KARAC: Nesre�ni ljudi u
sve veruju. �ENA: U sve? MU�KARAC: U sve �to drugi nazovu sre�om. �ERKA:
Ha. Da. U sre�u, ka�ete? Recite. Rekli ste u sre�u. MU�KARAC: U sre�u. Rekao
sam u sre�u. �ERKA: (Smeje se) Ljudi kojima je neko umro sre�ni su ako ih neko
ubedi da ti ljudi nisu mrtvi. MU�KARAC: Da. �ERKA: Pa, onda nisu ni bili
izistinski nesre�ni. MU�KARAC: Jesu. �ERKA: Nisu. MU�KARAC: Vi to ne
mo�ete znati. �ERKA: Vi jo� manje. MU�KARAC: Svaki dan razgovaram sa nesre�nim
ljudima. �ERKA: I onda? MU�KARAC: �ta i onda? �ERKA: �ta kada razgovarate
sa njima? MU�KARAC: Vratim im voljenu osobu i usre�im ih. �ERKA: Ili ih
ubedite da ste ih usre�ili. MU�KARAC: Kako god. �ERKA: Aha! Priznajete! MU�KARAC:
�ta? �ta priznajem? �ERKA: Da ih ne usre�ite uistinu! MU�KARAC: Pa, to mene
uop�te ne zanima. Ni njih. �ENA: Ni njih? MU�KARAC: Ta�nije... njih jo�
manje. �ENA: Za�to to ka�ete? MU�KARAC: Nesre�ni ljudi ne �ele da budu sre�ni.
�ele da znaju da su sre�ni. Razumete? �ENA: Ne. MU�KARAC: �ele da veruju
da su sre�ni. Da imaju svest o sre�i. �ENA: I vi onda... MU�KARAC: Ja im
dajem znak. Argument. Dokaz kojim mogu da ma�u. Da ga se sete u trenucima preispitivanja.
I onda su mirni. �ENA: Vi mislite da mene mo�ete napraviti ludom?! MU�KARAC:
Ne znam. Nisam o tome razmi�ljao. �ENA: Pa ne mislite da bi se tu na�li neki
prijatelji ili bilo ko drugi da im objasni da to nije tako? MU�KARAC: Jeste
li vi nekada obja�njavali svojim prijateljima takve stvari? �ENA: Ne. MU�KARAC:
Eto. �ENA: Da, ali... mislila sam da je tako bolje. Neke stvari prosto ne treba
�a�kati. MU�KARAC: Da. �ENA: Vi, dakle, mislite da mog mu�a treba vratiti? MU�KARAC:
Mislim. �ENA: A, da ste vi na mom mestu, �ta biste u�inili? MU�KARAC: Ja
nisam na va�em mestu. �ENA: Ali da jeste, �ta biste u�inili? MU�KARAC: Ne
znam. �ENA: A, da ste na va�em mestu, ali da vas zadesi tako jedna stra�na
stvar, �ta biste u�inili? MU�KARAC: Kakva stra�na stvar? �ENA: Da vam umre
supruga. MU�KARAC: Ja nemam suprugu. �ENA: Ali da je imate? MU�KARAC:
Svakako ne bih �eleo da umre. Ali ne mogu da znam �ta bih radio da mi umre supruga
koju nemam. �ENA: Vi ste nepodno�ljivi! Ovaj razgovor je potpuno besmislen! MU�KARAC:
Sla�em se u potpunosti. �ENA: Za�to ste onda tako uporni?! MU�KARAC: Ja?
Vi ste uporni. �ENA: Da, zato �to dr�ite do tog tvrdog stava. MU�KARAC:
Vi ste me pitali za savet. Ja sam vam ga dao. �ta vi�e ho�ete? �ENA: �elim
svog mu�a nazad. MU�KARAC: Zna�i, da sastavim ugovor? �ENA: Ne! Ne! MU�KARAC:
Ne? �ENA: Ne... �elim svog mu�a nazad, ali ne na taj na�in. MU�KARAC: �ao
mi je. To je jedini na�in kojim raspola�emo. �ENA: Je l' ba� morate tako da
govorite sa mnom? MU�KARAC: Kako? �ENA: Tako... formalno. MU�KARAC: Stvari
o kojima govorim ti�u se formalnosti. �ERKA: Da. Dizanje mrtvog �oveka iz groba
je puka formalnost. MU�KARAC: Procedura ne uklju�uje dizanje ljudi iz grobova. �ERKA:
Bolesniku, gubljenje voljenih osoba nije procedura. MU�KARAC: Nisam govorio
o tome. Poku�avam da razjasnim neke nedoumice vezane za na�in na koji �e on biti
vra�en. Molim vas, prestanite da mi stavljate re�i u usta. �ERKA: Mama, ja
se evo dobrovoljno javljam da razjasnim nedoumice: Ne mo�e� vratiti mrtvog �oveka
u �ivot. Shvata�? Tata je umro. Mrtav je. Ne postoji nikakva nedoumica. A onda
ni procedura. �ENA: Ali, �ovek je rekao... �ERKA: Znam, sva�ta je rekao. �ENA:
Da. Verovatno to nije mogu�e. MU�KARAC: Mogu�e je. �ENA: Da, dobro. Ali...
nepodobno je. �ERKA: E, odli�no. Ajde sada idemo ku�i. �ENA: Stani, Luna.
Sa�ekaj. �ERKA: Za�to? �ta sad? �ENA: Zar ti ne bi volela da vidi� tatu?
Se�a� se kako on uvek... �ERKA: Mama, se�am se svega, ali to se ne�e opet desiti. MU�KARAC:
Ho�e. Sva postoje�a se�anja koja podelite sa nama se mogu ponoviti. Postoji, dakle,
i ta opcija. �ERKA: Postoji i opcija da dra� se�anja i jeste �to se odnose
na trenutak koji se ne mo�e ponoviti. Je l' ste razmi�ljali o tome? MU�KARAC:
Nisam. �ERKA: Mo�da bi trebalo! MU�KARAC: Sumnjam. �ERKA: Je l' �uje�
ti njega? I ti �e� uzimati ne�to iz njegove ruke? �ENA: Znam, znam, Luna, ali...
Zna�, ti i tvoj brat nikada niste bili vezani za Dimitrija. Odrasli ste sami.
On i ja smo se znali jo� od gimnazije. Toliko smo vremena proveli zajedno. Bili
smo prakti�no deca kada si se ti rodila! �ERKA: Mama! �ENA: Bili smo sami
dok ste vi bili u inostranstvu. Vidi�, on je vama sve to omogu�io. I �kolovanje,
i sve... Je l' da? �ERKA: Jeste, mama. I znam �ta poku�ava� da mi objasni�.
I meni tata nedostaje, ali ovaj �ovek ti ne mo�e pomo�i. MU�KARAC: Mogu. �ERKA:
E, dobro. Ali ne�ete joj sigurno re�iti problem. MU�KARAC: Niko mi nije ni
tra�io da mu re�avam problem. Ja nisam zato ovde. �ERKA: Da, �avo stvarno dolazi
iz raznih razloga. MU�KARAC: Molim? �ERKA: Ni�ta. Mama, hajde. Idemo. �ENA:
�ekaj. �ekaj. A je l' biste vi meni ipak objasnili kako to sve funkcioni�e. MU�KARAC:
Objasnio sam vam ve� dva puta. �ENA: Da, jeste. MU�KARAC: Da, jesam. �ENA:
A, recite, je l' bih ja mogla to samo da probam, pa onda, ako... MU�KARAC:
Da. Ispri�a�ete mi jedno se�anje sa njim. Napravi�emo pilulu i na licu mesta �ete
isprobati njeno dejstvo. �ENA: E, odli�no. �ERKA: Mama! Ne�es valjda?! �ENA:
Luna, samo jednom! Da vidim. �ERKA: Mama, molim te nemoj to da radi�. �ENA:
Jednom, Luna. �ERKA: Slu�aj me dobro. Uradi to i ne�u vi�e nikada progovoriti
re� sa tobom. �uje� li me? �ENA: Luna, nemoj tako da govori�. �ERKA: Ja
sam svoje rekla. �ENA: Sigurno ne misli� ozbiljno? �ERKA: Vrlo sam ozbiljna. �ENA:
Ma, daj Luna. To je samo jedna pilulica. Kao aspirin. MU�KARAC: Manja je od
aspirina. �ENA: Eto, manja. �ERKA: Manja od aspirina? Jao, pa to sada potpuno
menja stvar! �ENA: Hajde, Luna, smiri se. �ERKA: Ja da se smirim? Ja sam
savr�eno mirna. Ka�em ti, uradi sad to i ne�e� vi�e �uti od mene. �ENA: Ti
si odlu�ila? �ERKA: Da. �ENA: I ne�e� promeniti mi�ljenje? �ERKA: Ne,
mama, koliko puta treba da ti ponovim? �ENA: Luna... ja... �ERKA: Znam.
Ti si o�ajna. �ENA: �ta?! �ERKA: Jasno mi je. Ali ovo je suvi�e. �ENA:
Luna, ja ne mogu druga�ije. �ERKA: Mo�e�. Ali, ja ne mogu da verujem da si
toliko slaba. Odbijam u to da verujem. �ENA: Ne znam �ta da radim. �ERKA:
Idemo sada ku�i da se naspava�. �ENA: I onda? �ta kada se probudim? �ERKA:
Pa, ne�e sve nestati, ali dan po dan... �ENA: Ne, ne... Nikako... Dan po dan
bez Dimitrija... �ERKA: Mama, ima� nas dvoje. �ENA: Ne, ne, vi �ete opet
oti�i i ja �u ostati sama i ne, ne mogu ja... �ERKA: I misli� da �e ti ovo
�udo pomo�i? MU�KARAC: Svi na�i klijenti su zadovoljni. �ERKA: Mora da su
jako zadovoljni kada se vama obra�aju za pomo�. MU�KARAC: Ne znam. �ERKA:
Bo�e gospode... �ENA: Izvini, Luna. �ERKA: Ne, mama, izvini ti. �ENA:
Za�to si takva? Uop�te me ne razume�. �ERKA: Mama, razumem. �uje�? Razumem!
Ali, ne mogu ovo da ti dozvolim. �ENA: Luna, ja �u to da probam sa tobom ili
bez tebe. �ERKA: Bez. �ENA: Dobro. �ERKA: Zna�i, to je to? �ENA: Da.
To je to. �ERKA: Dobro. �ENA: Da. �ERKA: Zbogom onda. �ENA: Zbogom. MU�KARAC:
Do vi�enja. Izlazi. III �ENA: Ne mogu da verujem da je tako oti�la.
Jeste videli kako je samo... iza�la napolje? MU�KARAC: Video sam. �ENA:
Vrati�e se. MU�KARAC: M-h. �ENA: Ne, ozbiljno. Treba samo malo da pri�ekamo. MU�KARAC:
Verujem. �ENA: Sad �e ona da se predomisli i vrati. Samo malo. MU�KARAC:
Ja stvarno nemam vremena. �ENA: Samo par minuta. MU�KARAC: Gospo�o, ja stvarno
nemam vremena. �ENA: Oh, dobro, onda. Svejedno �e se vratiti. MU�KARAC:
Onda, da po�nemo? �ENA: �ta? Da po�nemo? MU�KARAC: Je l' vi ho�ete da vidite
mu�a ili ne?! �ENA: Ah, naravno, oprostite, ja sam malo... MU�KARAC: Da.
Dobro. Setite se nekog posebno lepog momenta sa suprugom i prepri�ajte mi ga do
detalja. Trudite se da budete precizni. �ENA: Mh... Posebno lepog momenta... MU�KARAC:
Da. �ENA: Pa, sad... uglavnom svi momenti sa Dimitrijem su bili lepi... MU�KARAC:
Verujem. Probajte da izaberete jedan izuzetan. �ENA: Mh... Izuzetan... Uh...
Dimitrije je bio tako divan... ja... MU�KARAC: �to se br�e smislite, pre �emo
po�eti. �ENA: Da, da, evo... MU�KARAC: Dakle? �ENA: Jao, kad me tako
terate da izaberem... MU�KARAC: Ja stvarno nemam ceo dan! �ENA: Ah! Evo,
evo jednog. Setila sam se! MU�KARAC: Dobro. Po�nite. �ENA: Da prepri�am? MU�KARAC:
Od po�etka. �ENA: M-h... MU�KARAC: Slu�am. �ENA: Da, dobro... Dakle,
bio je oktobar, malo posle Luninog ro�endana i bilo je vrlo hladno; duvao je vetar,
ali ja sam svejedno obukla svilenu haljinu bez podsuknje. Znala sam da �e me Dimitrije
ogrnuti svojim kaputom. Bilo je oko �est, ve� je pao mrak. Ne skroz. Znate onako
jesenje popodne, kao da se iza neba uklju�e baterijske lampe, pa se mrak providi. MU�KARAC:
Molim vas, pre�ite na stvar. �ENA: Trebalo je da idemo u pozori�te. Se�am se,
kad smo iza�li ispred zgrade, on me je blago obuhvatio oko struka i pro�la me
jeza. Pomislila sam da je od hladno�e, ali u stvari, to je bilo od njega. Od te
lagane ruke, koja me je je dr�ala da se ne rasprsnem u komadi�e. Pridr�ao je vrata
za mnom i iza�li smo na ulicu... MU�KARAC: Ne mo�e. �ENA: Ja sam ga pogledala
i... MU�KARAC: Ka�em, ne mo�e. �ENA: Molim? MU�KARAC: Iza�li ste na ulicu.
To je opasno. Samo zatvoreni prostori. I terase, ali zastakljene i verande. �ENA:
Oh... da... dobro. MU�KARAC: Ne�to drugo. �ENA: Drugo... dobro... Aha, evo...
Kasnije te ve�eri, u foajeu, posle predstave, izlazili smo iz sale, ne se�am se
za�to, on je iza�ao na drugi izlaz, mislim da je sreo nekog pa je krenuo tim putem
da se pozdravi i uzme stvari. �ula sam kako me zove. "Kjara!" Odmah
sam �ula, ali nisam se okrenula, htela sam da �ujem jo� jednom kako vi�e moje
ime. "Kjara, du�o, ovde smo!" MU�KARAC: Ko mi? �ENA: Okrenula
sam se i krenula ka njemu. Dr�ao je na�e kapute, mahao �alom i smejao se. "Ovo
je moja �ena Kjara!" Do njega je stajao gospodin sa kariranim �e�irom i okruglim
nao�arima. Pomislila sam kako moj mu� poznaje naj�udnije ljude... MU�KARAC:
Ne mo�e! �ENA: Pru�ila sam gospodinu ruku i... MU�KARAC: Ka�em, ne mo�e! �ENA:
�ta?! �ta sad? MU�KARAC: Suvi�e ljudi okolo, i jo� razgovarate sa tre�im �ovekom!
Gospo�o, mu� vam je mrtav i dobijate priliku da pro�ivite ne�to sa njim i vi birate
izlazak iz sale?! �ENA: Oh, ali... imao je tako mio izraz na licu. Nismo pri�ali
ni�ta posebno, ali... znate, bila sam nekako spokojna i sre�na! MU�KARAC: Dobro,
�ene uglavnom biraju neke... kako da se izrazim... intimnije trenutke. �ENA:
Aha. Da... MU�KARAC: Odluka je na vama. Vi birate. Ali, obratite pa�nju da
je u zatvorenom prostoru i samo vas dvoje. �ENA: Mh... Da, zatvoren prostor... MU�KARAC:
Dakle? �ENA: Prestanite da me po�urujete! Ja nisam na dugme! MU�KARAC: Ja
se izvinjavam, ali... �ENA: O�ete �utati?! (Pauza) Samo nas dvoje... Aha! Setila
sam se! Bilo je rano prole�e, nedelja ujutro. Le�ala sam u krevetu, tek �to sam
se probudila. MU�KARAC: Dakle, zatvoren prostor - samo vas dvoje - bez lomljenja
i zapaljivanja predmeta - bez povre�ivanja, pod tim podrazumevam i bi�evanje,
se�enje, grebanje, bilo kakvu vrstu nasilja... �ENA: Vi ste bolesni. MU�KARAC:
Gospo�o, ovo je moj posao, moram da postavim odre�ene ograde. �ENA: Jasno mi
je! Nisam ni mislila da... MU�KARAC: Na meni je da naglasim. �ENA: Dobro! MU�KARAC:
Zna�i, sve je po propisu? Mogu da zapisujem? �ENA: Da! Da! Bo�e... MU�KARAC:
Nastavite. �ENA: On je ve� bio ustao. MU�KARAC: Pre ili po�to ste se probudili? �ENA:
Pre, valjda. MU�KARAC: Da pi�em pre? �ENA: Da. (Pauza) Pre�la sam rukom
preko njegovog dela kreveta. Jos uvek je bio topao od njegovog tela. Pogledala
sam posteljinu, sme�uranu na sredini kako je sedeo pre nego �to je ustao. I malo
udubljenje od njegove glave. Pomislila sam... MU�KARAC: Nije va�no. �ENA:
Molim? MU�KARAC: Nije od velike va�nosti �ta ste pomislili. �ENA: Pa, za�to
onda morate da me prekidate ako vam je svejedno?! MU�KARAC: Vreme izmi�e. �ENA:
Plati�u vam, zaboga! Prestanite da me prekidate! MU�KARAC: Dobro, nastavite. �ENA:
(Duboko uzdahne) Okrenula sam se ka vratima i videla njegove papu�e ispred od�krinutih
vrata. Sedeo je u kuhinji. MU�KARAC: Kuhinja je do sobe u kojoj ste le�ali? �ENA:
Da, na�e spava�e sobe. MU�KARAC: (Sri�e ono �to zapisuje) Spa-va-�a so-ba.
Dobro. Dalje. �ENA: Videla sam noge od stola i njegova stopala podignuta na
stolicu na kojoj je sedeo. MU�KARAC: Ne razumem. �ENA: Kao dete kad �u�i. MU�KARAC:
Ho�ete da ka�ete da je savio noge u kolenima? �ENA: Ne! Ne�u to da ka�em! Sedeo
je kao dete! Razumete?! Kao malo detence koje se samo igra i ni�ta ga ne zanima! MU�KARAC:
Delovao vam je neza�ti�eno? �ENA: Neza�ti�eno?!? Ne, ne! MU�KARAC: Nije
bitno. Nastavite. �ENA: Ovo je jako stresno! MU�KARAC: �ao mi je. �ENA:
Gde sam stala? MU�KARAC: Sedeo je na stolici i vi ste gledali njegova stopala. �ENA:
Nisam gledala. Videla sam ih. MU�KARAC: Dobro, videli ste njegova stopala. �ENA:
I... �uo se zvuk �u�tanja hartije. �itao je novine. Ustala sam i krenula u kuhinju.
U�la sam i navukla njegove papu�e koje su bile pet brojeva ve�e. Provirio je iznad
ra�irenih novina i po�eo da se kiko�e. Onda sam se i ja nasmejala. Pogledala sam
u novine i rekla "To su novine od �etvrtka". MU�KARAC: A bila je
nedelja? �ENA: Da, rekla sam, nedelja ujutro. MU�KARAC: Dobro, samo proveravam. �ENA:
A on je rekao "Znam, u �etvrtak sam �itao dana�nje". MU�KARAC: To
je nemogu�e. �ENA: Znam da je nemogu�e! Zaboga! To je �ala! MU�KARAC: Aha.
Dobro. �ENA: Oboje smo se smejali. Onda je on sklonio novine na sto. MU�KARAC:
Na kojoj strani je bio sto? �ENA: Njegovoj levoj. Onda je... podigao glavu
ka meni, uhvatio me za ruku. Levu ruku. Svojom... desnom rukom... I rekao "Bi
li mi mlada dama napravila kafu?", i ja sam rekla "Naravno, dragi gospodine".
Pustila sam mu ruku i okrenula se ka sudoperi. MU�KARAC: Na koju stranu? �ENA:
Na... moju levu. Otvorila sam kredenac i krenula da povu�em dve �olje, ali Dimitrije
je rekao "Pazi, polako" i ja sam polako izvukla �olje i shvatila da
su pune i da je on ve� napravio kafu. (Smeje se) Takav je bio Dimitrije. Uvek
s kecom u rukavu, govorila je moja mama. Rekla sam mu "Derle jedno"
i nasmejala sam se. Donela sam �olje na sto, i on je rekao "�to ste vi brzi,
mlada damo!" Poljubio me je u �elo dok sam spu�tala �olje i sela sam na stolicu
preko puta njega. Eto. MU�KARAC: To je to? �ENA: Da, to je to. MU�KARAC:
To je sve? �ENA: Za�to? MU�KARAC: Samo pitam. Dobro. Vi ostanite ovde. Vra�am
se za par minuta. IV MU�KARAC: Evo pilule. �ENA: Ah! Vratili ste
se! MU�KARAC: Da. Sada me pa�ljivo slu�ajte. Kada se probudite, obavezno igrajte
svoju ulogu ta�no kako ste mi prepri�ali. Do detalja! Ni slu�ajno ne smete menjati
doga�aj. Sve �ete upropastiti. Do�ive�ete bla�i �ok kada ga ugledate ali bitno
je da ostanete pribrani. Pilula zbog toga ima i smiruju�e dejstvo ali svejedno
se i vi potrudite. Program �e pre�i preko sitnijih gre�aka, lapsusa i tako dalje,
ali nipo�to nemojte menjati svoje re�enice i putanju kretanja. Jeste razumeli? �ENA:
Da. MU�KARAC: Budite precizni. Ja sada idem. Imate moju adresu i telefon. Javite
se ako vam opet budu potrebne moje usluge. Do vi�enja. �ENA: Do vi�enja. On
izlazi, ona sedi sa �a�om vode i pilulom u ruci i gleda je. Stavlja pilulu u usta,
otpija gutljaj. Mrak. V Budi se u sobi kakvu ste zamislili dok je
ona govorila o nedeljnom jutru. Otvara o�i i osvr�e se. Brzo se podi�e iz kreveta.
Kre�e na jednu stranu, onda se predomi�lja i izlazi na drugu. Tr�i do vrata, name�ta
kosu, izdahne i ulazi u kuhinju gde sedi zgodan crnokosi mu�karac u beloj pid�ami
na pruge od laganog materijala. �ita novine. ONA: Dimitrije!!! Mu�karac
ne reaguje i nastavlja da �ita novine. Ona se vra�a do vrata i navla�i njegove
papu�e. Opet mu prilazi. On podi�e pogled iznad novina i smeje se. ONA: Dimitrije!
(Smeje se kroz suze koje joj teku niz lice.) On se ne mi�e. ONA: (Ushi�eno)
To su novine od �etvrtka. ON: Znam, u �etvrtak sam �itao dana�nje! Ona se
histeri�no smeje, onda je on hvata za ruku i ona gotovo izgubi dah. Sti��e zube
i puca u pla�. ONA: Bo�e! ON: Bi li mi mlada dama napravila kafu? ONA:
Evo odmah! ON: (Identi�nim glasom i dikcijom) Bi li mi mlada dama napravila
kafu? ONA: Da, da, Dimitrije, idem! ON: (Opet identi�no) Bi li mi mlada
dama napravila kafu? ONA: (Sebi) Jao, bo�e... M... (Njemu) Naravno, dragi gospodine! Okre�e
se ka sudoperi, otvara kredenac. ON: Pazi, polako! ONA: (Vi�e kroz suze)
Znam, znam! Ve� si napravio kafu, znam, Dimitrije! Ti si najdivniji mu� na svetu!
I ne znam da li si znao da sam svako jutro prelazila rukom preko posteljine.
Znao si i to verovatno! Sve si prime�ivao unapred. I da li mi je hladno, i da
li sam isklju�ila sat i prespavala prepodne! Sve si znao! Je l' si znao za�to?!
Za�to opipavam tvoj deo kreveta? Znala sam da ako je topao, pored mene je spavao
najdivniji �ovek na ovom svetu. Znala sam da nisam sanjala svaki prethodni dan! Okre�e
se ka njemu, ali on gleda u novine i ne pomi�e se. ONA: Je l' me �uje�? Dimitrije?! On
je zamrznut. Ona ispusta �olje sa kafom koje se lome i prolivaju po podu. Ona
tr�i ka njemu. ONA: (Pla�e) Derle jedno... ON: �to ste vi brzi, mlada damo! Ljubi
je u �elo, ona ga dr�i za mi�icu i pada na pod. ONA: (Drhtavim, jedva �ujnim
glasom) Dimitrije... Svetlo se gasi i opet upali. Njega nema, ona sedi na podu
i dr�i zagrljenu stolicu. Mrak. KRAJ |