|
Ovaj naslov napisan je poslednjeg festivalskog dana i svu patetiku
duguje onom neponovljivom, dobrom ose�aju da smo prisustvovali doga�aju koji za
"biografiju" Sterijinog pozorja ima prekretni�ki zna�aj. Dakle, bio
je to festival u punom smislu re�i; deset dana koji su nam omogu�ili da se istinski
i bez ikakvih frustracija ose�amo kao deo sveta, deset dana ispunjenih dobro osmi�ljenim
programima koji su sa razli�itih aspekata poku�avali da izo�tre sliku (sad vi�e
ne samo na�eg, ve� znatno �ire kontekstualizovanog) savremenog teatra. Te trenutke,
dugujemo, bez ikakve sumnje, buldo�erskoj energiji i na promociju pozori�ta usmerenim
ambicijama selektora i umetni�kog direktora Ivana Medenice i organizacionim sposobnostima
i smelosti da tako osmi�ljen koncept svesrdno podr�i, sad ve� biv�e direktorke
Mirjane Markovinovi�. I, naravno, takozvanim objektivnim okolnostima, ne�to boljem
imid�u/ugledu ove nesre�ne zemlje. Visokorizi�an "eks ju" koncept Ivana
Medenice povodom 50. Sterijinog pozorja, uspeo je upravo zato �to nije bio zasnovan
na nostalgi�arskoj potrebi za reintegracijom onoga �to je nekada bilo jedno, ve�
na racionalnoj ideji da se vide i uporede novoformirani (kulturni) identiteti
u regionu biv�e Jugoslavije, da se i��itaju njihovi kodovi, tendencije, novi i
druga�iji uticaji, pa samim tim i tematskozna�enjsko-esteti�ki korpus koji formira
pozori�ni izraz u tom regionu. Ova konstatacija odnosi se na generalni festivalski
koncept, pre svega na program "Krugova", no dogodilo se da glavni, takmi�arski
program otvori ba� predstava iz Slovenije (Slovenskog narodnog gledali��a iz Nove
Gorice) Maratonci tr�e po�asni krug Du�ana Kova�evi�a, u re�iji Dejana
Mija�a. Tri decenije nakon �to je nastala i praizvedena ova groteskna komedija
Du�ana Kova�evi�a, Dejan Mija�, osvedo�eni ru�ilac konvencija u tuma�enju kultnih
pisaca doma�e dramske ba�tine, promenom ideolo�kog predznaka na koji je svojevremeno
bio usmeren Kova�evi�ev anga�man, stavlja na proveru atribut klasik koji ve� dugo
prati ovog pisca, i arhetipske temelje njegovog komada koji je, u su�tini, mra�na
metafora ustrojstva savremenog sveta i pi��eva mladala�ka pobuna protiv tog i
takvog ustrojstva. U tom kontekstu, Mija�a prevashodno zanima sudbina mladih,
onih koji se u ovom trenutku nalaze na �ivotnoj raskrsnici koja, jednim krakom,
upu�uje na put prihvatanja (odsustva) moralnih konvencija na kojima po�iva svet,
a drugim krakom na dru�tvenu marginu, neku vrstu "imitacije �ivota"
uz pomo� supstituta pravih vrednosti: droge, alkohola... Raskrsnica je, dakle,
la�na, izbora nema! Kao rezultat tog rediteljevog zahvata, izranja slika dana�njeg
sveta �ije zakone defini�u, udru�eni zajedni�kim interesima, politika i krupni
kapital/mafija. I tako, ve� na samom po�etku, dodu�e tek implicite, defini�u
se tematske koordinate ovogodi�njeg Pozorja: tranzicija i tridesetogodi�njaci
u njoj. Promenom �anrovskog predznaka Kova�evi�evog komada, li�avanjem predstave
specifi�nog Kova�evi�evog humora i mentalitetskih obele�ja njegovih junaka, Mija�
pravi realisti�ku, strogu, hladnu predstavu, u dobroj tradiciji slovena�kog teatra,
ali predstavu koja nedopadljivo��u (nije esteti�ka kategorija!) vi�e iritira no
�to provocira. Mogu�no je da nam je izvesno predznanje/se�anje na ovda�nja pozori�na
i filmska tuma�enja Maratonaca... delimi�no oduzelo spremnost da tu radikalizaciju
bezrezervno prihvatimo, ali ona svakako zaslu�uje respekt. Novom �itanju podvrgnut
je jo� jedan moderni klasik doma�e drame, predugo odsutan s na�ih scena: Aleksandar
Popovi�. Na Pozorju su izvedena dva njegova komada: Smrtonosna motoristika
i Svinjski otac, oba u re�iji Egona Savina. U Motoristici, koju
je izveo Atelje 212, Savin i Neboj�a Rom�evi� (adaptacija) tragaju za melodramskim
unutar "farse", razu�ene, haoti�ne fabule s mnogo sporednih, me�usobno
nepovezanih, dodu�e �ivopisnih, tokova, situacija i likova, po �emu se ovaj komad
ne razlikuje od ostatka Popovi�evog - po obimu i zna�aju - ogromnog opusa. To
traganje podrazumevalo je i otklanjanje velikog broja digresivnih tokova, kako
bi se naracija fokusirala na tu�no sre�nu pri�u o ljubavi. Savin i Rom�evi� ispisali
su tako jednu prelepu "periferijsku fugu". Jer, upravo po principima
tog muzi�kog �anra, glasovi/replike, u repetitivnom postupku, variraju popovi�evska
kli�ea (koja su ni�ta drugo do arhetipovi) na temu mu�ko - �enskih odnosa. Po
zakonitostima fuge, Savin depersonalizuje �enske likove (sve imaju istovetne perike
i kostim) i na scenu izvodi �enu kao princip, dok se depersonalizacija mu�kih
likova ogleda vi�e na planu replika/jadikovki koje izgovaraju. Izuzetak je samo
Dule, "motorista na smrt" koji, tek u zavr�nici, iz tog �enskog principa
prepoznaje i izdvaja "onu svoju", Marelu, Graciju, s kojom �e do�iveti
taj tu�ni hepiend. Kao jednu od konstanti rediteljskog postupka Egona Savina,
i ovde uo�avamo precizan, temeljan rad s glumcima. Stavljaju�i, u ovom slu�aju,
glumce pred visoko zahtevan zadatak da, blagom, gotovo neosetnom stilizacijom
na�ine otklon od realisti�kog prosedea, reditelj je dobio visokostandardan gluma�ki
odziv u kompletnom ansamblu predstave. Ipak, nedvosmisleno prvi, �ak i me�u jednakima,
jeste Nenad Jezdi� (Dule) �iji zavr�ni monolog izgovoren u ludo smelom maniru
"smrtonosne (gluma�ke) motoristike", nad prete�im ponorom patetike i
banalnosti, jeste antologijski histrionski trenutak na�eg teatra. Odmah do Jezdi�a,
jeste velemajstor epizoda, dragoceni biser ove predstave, Mladen Andrejevi� kao
Svetislav, a tu je i sjajna, koloritna epizoda (jednog potpuno novog i druga�ijeg)
Mi�e Janketi�a, u ulozi �ika Dragog. Predstavu Svinjski otac izvelo
je, bolje re�i produciralo, Kru�eva�ko pozori�te, budu�i da ansambl predstave
�ine uglavnom gostuju�i glumci. Pisan kao tv drama, komad Svinjski otac
nu�no je zahtevao scenski/rediteljski prosede bitno razli�it od onog koji smo
videli u predstavi Smrtonosna motoristika. Taj prosede, u ovom slu�aju, i u vizuelnom
i u gluma�kom pogledu, poseduje strukturu i estetiku tv drame. Marija Kalabi�
re�ava scenski prostor sa tri otvora/ekrana, u kojem je samo onaj sredi�nji -
za razliku od dva bo�na, koji uvek emituju istu sliku/kadar - mesto na kojem se
kadrovi i situacije menjaju u skladu s fragmentarnom naracijom. Tako su glumci
�esto u "krupnom planu", govore direktno u "kameru" i upravo
takav rediteljski postupak �ini - na planu teatralizacije - onu vrstu neophodnog
otklona od realisti�kog prosedea. Jo� jedno inteligentno, precizno i ta�no scensko
�itanje Egona Savina. Melodramska pri�a s primesama satire, psiholo�ke, socijalne
i krimi drame, o dve vrste �enske ljubavi (prema mu�karcu, u ovom konkretnom slu�aju,
slabi�u, medijumu du�u dalom za manipulisanje): maj�inske, posesivne do monstruoznih
razmera i posledica, i devoja�ke, �iste i naivne, kako to samo prva ljubav jeste.
Aca Popovi�, naravno, ne pi�e Vitkacijevu Majku, ve� iskazuje duboko razumevanje
za te male ljude s periferije, za njihovu socijalnom bedom i pripadaju�im joj
ki�em formiranu usku svest, ne be�e�i, pri tom, od one vrste pou�nosti (u ovom
slu�aju ukazivanje na razliku dobra i zla) koju diktira epski teatar. U gluma�koj
trojci koja prakti�no nosi predstavu, preciznosti i ta�nosti rediteljskog prosedea
najubedljivije je doprinela Dubravka Kovjani�, koja je lik Duke donela s pravim
ose�ajem za stil predstave, za lik koji tuma�i i njegovu kontekstualizaciju. I
kona�no, tranzicija eksplicite, u predstavi Radmile Vojvodi� Montenegro Blues
(u re�iji autorke; Crnogorsko narodno pozori�te, Podgorica). Pojam koji se iz
politi�ke i socijalne sfere preselio u na�e glave, defini�u�i i potom postaju�i
definicija (ovda�njeg) stanja duha. Najpre razlog, a potom opravdanje za ne�injenje. Beket
kao najbitnija (zna�enjska i strukturalna) referenca drame, Breht kao osnovna
scensko-idiomska referenca. Ise�ak ili "reprezentativni uzorak" ovda�nje
stvarnosti, pri�a o ljubavi, �ivotu, smrti i - tranziciji. Protuma�ena s ironijskim,
kriti�kim otklonom, bazirana na floskulama, op�tim mestima, novinskim naslovima,
banalnim replikama preuzetim iz svakodnevice... Inteligentna i elegantna predstava,
u svim segmentima, uklju�uju�i tu, pored rediteljskog i gluma�kog (bez pogre�nog
tona, s mnogo samoironije, izuzetne koncentracije: Branimir Popovi�, Anita Man�i�,
Predrag Ejdus, Mirko Vlahovi�, pre svih). No, istinsko ve�e trijumfa glume
priredili su, u predstavi Hadersfild Uglje�e �ajtinca (u re�iji Aleks �izholm)
glumci Jugoslovenskog dramskog pozori�ta. Bila je to igra u kojoj nije bilo slabog
mesta, ali je - po meri zadatka - bilo korifeja �ija su imena: Neboj�a Glogovac
i Goran �u�ljik. Momak (pretpostavljenih) Hamletovih godina, Uglje�a �ajtinac,
ispisuje pri�u o svojim vr�njacima, ovde, u tranzicionoj Srbiji, a njegov glavni
junak jeste neka vrsta replike onog �ekspirovog koga je "sjebao ro�eni otac...
Odao se nekim usranim drogama, i kad god bi se uradio, njemu je le� matorog dolazio
u halucinacije. U tim halucinacijama �ale ga je trovao. Zvao ga na osvetu".
To je, dakle, ona pri�a o (jo� jednoj) izgubljenoj generaciji, u stanju "lera".
Tuma�ili taj pojam u smislu kako ga tuma�e narkomani ili kao stanje ni-napred-ni-natrag,
on jeste metafora stanja duha dana�nje mlade generacije, globalno (ovaj komad
je praizvo�enje do�iveo u Engleskoj) i lokalno. �ajtinac problem postavlja slojevito
i sudbinu svojih junaka (kreiranu od strane o�eva) ne prelama samo kroz prizmu
konkretnog socijalnog i politi�kog miljea, ve� i kroz intimnu dramu �oveka na
prelasku iz dvadesetih u tridesete godine, dakle, kao dramu identiteta. Rediteljka
Aleks �izholm, sa sjajnim saradnicima (scenografkinja Marija Kalabi�, kostimografkinja
Jelisaveta Tati�-�uturilo i dramaturzi Milo� Kre�kovi� i Marija Stojanovi�), diskretnim,
�istim i bez optere�uju�eg koncepta rediteljskim postupkom, polje igre u potpunosti
je prepustila glumcima. Nastavljaju�i pri�u �itavog korpusa drama/predstava
vi�enih na 50. pozorju, pri�u o tridesetogodi�njacima kao najtragi�nijim (jer
su pred �ivotnim izborom diktiranim biolo�kim, psihlo�kim i socijalnim faktorima,
te stoga najranjiviji) �rtvama Sistema, zvao se on tranzicija, globalizacija,
multinacionalna korporacija ili nekako druga�ije, a deset godina nakon smrti poslednjeg
velikog mita rokenrola Kurta Kobejna, Dimitrije Vojnov pi�e dramu Velika bela
zavera, o poslednja tri dana u �ivotu frontmena "Nirvane", koju
smo videli u re�iji Milo�a Loli�a i u izvo�enju Ateljea 212. Glavni junak te drame
jeste Kurt Kobejn, no Velika bela zavera nije biografski, ve� komad zasnovan
na apokrifnom si�eu �ije namere, na zna�enjskom planu, jesu da se progovori o
nemogu�nosti pojedinca da se suprotstavi sistemu. Po Vojnovu, lider "Nirvane"
nije samoubica, ve� pomenuti sistem, u ovom slu�aju oli�en u mo�nom svetu diskografske
industrije, prakti�no (a uz asistenciju obo�avatelja rok zvezde, koji, poput Jude
Iskariotskog kod Andrejeva, "izdaje" svog idola i tako ga �ini besmrtnim)
ubija Kobejna. Paradoksalno, manje na tom zna�enjskom, a vi�e na formalnom
planu, kroz deklarativan dijalog, i uprkos "maskiranju" u kriminalisti�ki
�anr, ova drama Dimitrija Vojnova donekle podle�e definiciji poznatoj kao "drama
s tezom", �to je, opet paradoksalno, bila inicijacija Milo�u Loli�u za pravu
meru/formu stilizacije predstave, formu koju s ne ba� mnogo uslovnosti, mo�emo
nazvati - koncertnom, s povremeno sna�nim scenskim slikama. Sem �to je tako
koncipiranim scenskim prosedeom Loli� poneo rizik prvog scenskog �itanja, on je
nesumnjivo mane teksta, pre svega njegovu deklarativnost, pretvorio u vrline i,
dramatur�kim intervencijama, u�inio prohodnijim i �itljivijim, ni u jednom trenutku
ne pose�u�i za sredstvima na-prvu-loptu, kao �to bi to, recimo, bila Kobejnova
muzika, od koje nismo �uli ni jedan ton. Na samom kraju, videli smo visokostilizovanu
verziju scenskog �itanja komada Amerika, drugi deo Biljane Srbljanovi�,
u izvo�enju Akademietheatera am Burgtheater, iz Be�a, u re�iji Karin Bajer, a
pod naslovom God Save America. Za razliku od Dejana Mija�a, �iju smo
predstavu po istom tekstu videli pro�le godine na Pozorju, Karin Bajer se ne optere�uje
kafkijanskim bekgraundom koji ina�e bitno odre�uje temu i ose�ajnost komada, ona
gotovo u potpunosti ignori�e autorkine didaskalije, nju ne zanima previ�e sudbina
(isto�nog) Evropljanina u Americi, ona �ak ne insistira na Americi kao dehumanizovanom
miljeu "ostvarene utopije", ne problematizuje pitanje identiteta, ve�
te�i�te stavlja na elementarni strah koji proganja pojedinca u (bilo kojoj) visokorazvijenoj
kapitalisti�koj zemlji, strah od gubljenja dru�tvenih/materijalnih pozicija/privilegija
koje su su�tina njegovog identiteta. Dakle, Karl Rosman u ovoj predstavi (u
izvanrednom tuma�enju Mihaela Vitenborna, ina�e veoma poznatog nema�kog glumca
koji je dugo radio sa Kastorfom) jeste u onoj meri Kafkin Karl Rosman, u kojoj
kafkijanskim mo�emo nazvati ovaj sofisticirani pakao orvelijanskog sveta. Taj
strah savremenog Karla Rosmana emanira se njegovim no�nim morama i, zapravo, sve
�to smo videli na sceni te ve�eri, bio je samo njegov san iz kojeg se, s olak�anjem,
probudio. Iz svih tih razloga, ovu predstavu smo do�iveli s minimalnim stepenom
identifikacije. No, mada ne provocira o�ekivanu emociju, ova, produkcijski rasko�na
i gluma�ki strogo svedena predstava, svakako zaslu�uje respekt, pre svega sofisticiranom,
stilski zaokru�enom estetikom. |