|
�udno je sad, posle �est meseci, pisati o Krugovima. Neprakti�no. Nenovinarski.
Gotovo besmisleno. Ali, ipak nekako dirljivo zato �to ste tako o�i��eni od svih
eventualnih profesionalnih konteksta, pro�lo je toliko vremena od kad ste gledali
predstave iz tog programa, da vam ostaju samo bljeskovi, najkonkretnija ili naj�ulnija
se�anja. Odjednom ste u prilici da posle dosta godina budete "samo"
obi�an pozori�ni gledalac, a ne neko ko tako�e stvara predstave, pa je stoga uvek
u opasnosti da, �ak i nesvesno, kontaminira svoj prikaz odgledanog, onim "kako
bih ja to uradio". Elem, tema programa Krugovi u okviru jubilarnog 50.
Sterijinog pozorja bila je "Nova EX-YU drama". Selektor je imao na umu
da nas suo�i sa stvarala�tvom na prostorima biv�ih republika u poslednjih petnaest
godina, otkada nismo "zajedno". Pravo da vam ka�em, ja nikad nisam ni
bila "zajedno" sa tim republikama, mislim, cela moja generacija iz druge
polovine 70-tih nije (da ne spominjem sve generacije koje su se rodile posle,
a sad su ve� stasali pozori�ni konzumenti ili stvaraoci), pa za mene nije bilo
nikakve opasnosti da se ni�im izazvano rasentimentali�em (kao neke starije kolege)
gledaju�i ove sada�nje predstave biv�e bra�e. Naprotiv, bilo mi je �ak vrlo neprijatno
dok su se prilikom izvo�enja sarajevske predstave Pobuna u Narodnom pozori�tu
lile u publici tolike suze, i to ne zbog umetni�kog dostignu�a, ve� zbog ratnog
konteksta koji smo u pro�loj deceniji svi direktno ili indirektno, ali vrlo intenzivno
�iveli. Upravo ta vrsta emotivne manipulacije pozori�nim �inom je ne�to �to je
najvi�e za osudu u rediteljskom kreiranju Harisa Pa�ovi�a. U njegovoj predstavi
sve je zloupotrebljeno: tematski okvir; neki dobri glumci; mogu�nost da se dizajnerski
odvoje glamurozni svet novog svetskog poretka (�itaj: evropske zajednice) od bede
i sirotinje (ovde su svi jednako bedni); krhkost nostalgi�ne publike; pa �ak i
njegovo li�no ime, koje je kao neka lepa etiketa s kraja osamdesetih, odr�ala
one koji pamte njegovo Bu�enje prole�a ili Dozivanje ptica iz Jugoslovenskog
dramskog, u veri da je ovo dobra predstava. Ovde se, na po�etku 21. veka, suo�avamo
s pitanjem da li je zaista jo� uvek aktuelan devetnaestovekovni trend psihologizacije
konteksta u kojem autor stvara, odn. relevantnosti poznavanja njegovog ranijeg
opusa u tuma�enju njegovog sada�njeg dela?! Reality show kao prepoznatljiva
klju�aonica modernih voajera i sado-mazo planetarne histerije, ovde nas je bukvalno
dokusurio, jer ovako bez konkretnih dramatur�ko-rediteljskih intervencija koje
bi zgusnule fabulu i odvojile va�no od neva�nog (da ne sitni�arim, pa ne tra�im
i suptilno odvajanje va�nog od manje va�nog), ova revija neukusa mogla je da traje
i sedam dana, sedam godina, umesto tri�ava tri i po sata... Publika je masovno
izlazila u bife na pi�e, razgovor, bilo kakvo par�e zanimljivog �ivota. Oni najznati�eljniji
su se disciplinovano vratili u salu da vide drugi �in, o kojem se �u�kalo da je
"�aroban". Ah, ni �arolije izgleda nisu kao �to su nekad bile... Koreografsko
prikazanje, pro�arano eksplicitnim srceparaju�im monolozima u proscenijumu, a
poliveno ilustrativno sentimentalnom muzikom, koje do�ivljavate u drugom delu
predstave nema ama ba� nikakve veze s prvim delom! Ono je, pretpostavljam, trebalo
da stvori katarzu u srcima gledalaca koji su pre�iveli ratnu, tranzicionu i sve
druge socijalne torture (a istini za volju, i torturu zvanu prva tri sata predstave).
Neki su se upecali, neki bili zga�eni, meni se sru�io mali mit o reditelju Harisu,
�ije sam predstave zami�ljala preslu�avaju�i sredinom devedesetih muziku koju
je za njih pisao Zoran Eri�... Ako je Ivan Medenica �eleo da, kako ka�e u svom
obrazlo�enju, izbegne "nostalgi�an karakter i komemorativnu atmosferu jubilarnog
festivala", pitam se za�to je pozvao upravo predstavu koja je personifikacija
svega gore navedenog, a na �alost, ni�eg drugog sem toga... Mnogo svetliji
egzemplar na ovogodi�njem Pozorju, koji pritom tako�e koristi reality show kao
tematski okvir, bila je slovena�ka predstava Hodnik (tekst i re�ija: Matja�
Zupan�i�), u koprodukciji Slovenskog narodnog gledali��a iz Ljubljane i Kulturnog
dru�va B-51 (EX PONTO). Pametno, duhovito, energi�no, gluma�ki superiorno,
stilski jedinstveno. Pozori�ni i filosofski pogled na medijsku manipulativnost,
kosmopolitsku usamljenost, prisilnu ogoljenost li�nog pred javnim. Geteovsko prodavanje
du�e iza Sartrovih zatvorenih vrata. "Politi�ka drama o krizi intime",
svi�a mi se kako je Hodnik definisao njegov pisac i reditelj, ukr�taju�i u definiciji,
kao u predstavi, politi�ki anga�ovanu dramsku konstrukciju sa melodramom. Iz
Makedonije je do�la Druga strana Dejana Dukovskog, u re�iji Slobodana Unkovskog
i izvo�enju Dramskog teatra iz Skoplja. Ovde sam ve� imala neka o�ekivanja,
�itala sam Dukovskog, gledala Unkovskog i kako radi i kakve predstave se iz tog
rada ra�aju. �elela sam da mi se svidi Druga strana, �elela sam da volim
Drugu stranu. Kriva sam. Pru�am vam mogu�nost za malu voajersku akciju,
�ini mi se da �e podr�ati atmosferu koja se nekako nametnula kao lajtmotiv ovogodi�njih
Krugova. Evo par�e li�ne prepiske sa Unkovskim, posle zavr�etka festivala. Bi�u
dovoljno dama da razotkrijem samo svoje redove i to samo onaj deo pisma koji se
ti�e teme ovog teksta. "...Ceo red u kojem sam sedela, dok smo gledali
Drugu stranu, umirao je od dosade. Me�koljili se, poku�avali da se nateraju
da im bude sme�no, gledali u mobilne telefone da vide koliko je sati i imaju li
propu�tenih poziva, coktali ili se sme�kali od nemo�i, zato �to su zarobljeni
i zato �to im je re�eno da �e da prisustvuju umetnosti. To su Unkovski-Dukovski,
ako kupi� kartu-vide�e� umetnost odn. smisao, ako ti se to ne dogodi (meni, na
�alost, nije), ispa��e� glup u dru�tvu. Ja sam se takmi�ila sa sobom i jo�
sa nekim poznanicima ko �e du�e da izdr�i, a da ne iza�e. Pitali smo se ho�e li
se NE�TO desiti i ZA�TO ovo ovoliko traje. Drugim re�ima, tra�ili smo smisao.
Razlog zbog kojeg je Unkovski radio ba� ovaj tekst kad ga otklju�ava gegovima
darovitih glumaca i karikaturom postupka, kao �to bi mogao i bilo koji drugi tekst,
koji je manje metafori�an i manje poezija. �ekali smo da vidimo kad �e se Jovici
Mihajlovskom ve� smu�iti da sve govori isto, u istom tonalitetu, sa istim izrazom
lica, kao da je sve potpuno jednako va�no (neva�no); za�to je scenografija tako
bedno sklepana (igranje na onoj prevelikoj sceni sa udaljenim gledali�tem, �injenica
je, i igru i sliku potpuno razriva), za�to se ba� ti delovi teksta govore na mikrofon,
kad su i neki drugi jednako va�ni. Na kraju, za�to su u ogoljenom i stilizovanom
konceptu koji, pretpostavljam, podra�ava otu�enje i povr�nu komunikaciju me�u
dana�njim ljudima, dovedenu do karikature odn. krokija nekada�njih emocija, mizansceni
tako realisti�ni, isti onakvi kakvi bi bili i da su se oni sreli u realisti�noj
scenskoj kafani sa svim njenim autenti�nim detaljima, i da su govorili svojim
privatnim, neartificijelnim glasovima o npr. poskupljenju hleba ili prehladi najmla�e
�erke, za�to? To sam se sve ja pitala, a ovi ljudi oko mene ko zna �ta, mada
im je govor tela bio kao moj..." Unkovski je bio prijatelj. Sve je razumeo.
Nije se bunio. Nije vre�ao. Rekao je, izme�u ostalog, i ovu jednostavnu stvar
(nadam se da se ne�e naljutiti zbog ovog par�enceta koje citiram): "Ja
volim ovu predstavu, svestan mnogih njenih mana. Ona je dosadna, ali se Nemcima
i Englezima dopala kao ne�to sto je najbli�e nekom evropskom na�inu mi�ljenja.
Ovo ti sve ne govorim da bih demantovao, doveo u pitanje tvoje iskrene zaklju�ke
i analizu. Vi�e kao prikaz sveta koji je mo�da ponekad razli�it od na�eg poimanja.
Ali kako zna�, svet nije skrojen na istini ili pravdi." Eto, i to je umetnost... Dvije
mlade hrvatske spisateljice Tene �tivi�i� izveo je na Pozorju Atelje 212, u re�iji
go��e iz Zagreba, Snje�ane Banovi�. O�troumna, duhovita, �armantna i ironi�no
dizajnirana (scena i kostim: Slavica Radovi�) ova predstava je oma� toplo-hladnom
principu koji je poslednjih godina do sjaja dovela istoimena britanska serija
(Cold feet), a koji podrazumeva lepr�avo prela�enje iz komi�nog u dramsko. Lekcija
iz moderne gradske nepretencioznosti. Jelena �oki� i Aleksandra Jankovi� neodoljive. Najve�i
doga�aj ovog programa je bez premca JAZZ Filipa �ovagovi�a, u re�iji Ivice
Buljana i blistavom izvo�enju ansambla Hrvatskog narodnog kazali�ta Ivana pl.
Zajca iz Rijeke. Pri�a o raspadu porodice, i prave, i metafori�ne, pravi je
specijalitet kako na planu kompozicije dramskog i muzi�kog materijala (kompozitor:
Mitja Vrhovnik-Smrekar), na planu zadivljuju�i disciplinovane i nadahnute igre
glumaca, tako �ak i na onom politi�kom, socijalnom. Eto, u okviru istog festivala
primer kako implicitnije i artificijelnije mo�e da ga�a dublje i krvavije od eksplicitnog,
bez distance na scenu prenesenog dnevnog i trivijalnog bitisanja. Ivica Buljan
o D�ezu ka�e da je "katalog imaginarnih pjesama, izgubljenih ljubavi,
uludo i brzo potro�enih mladosti i pani�no o�ekivane starosti". Nikad nisam
ovoliko citirala autore u jednom tekstu, ali ovaj put su zaslu�ili. Uboli su u
su�tinu, ne samo onoga �to su �eleli da naprave, nego �ak onoga �to smo u njihovim
predstavama uspeli da vidimo i prepoznamo! Ovo je muzi�ka melodrama drsko upakovana
u retro isto�no evropsku ikonografiju (scenograf: Lara Badurina; kostim: Ana Savi�-Gecan),
sastavljenu od jeftinih kuhinjskih plo�ica, tapeta sa lagera, sandala od skaja
i belih pamu�nih ga�a, onih koje, paradoksa li, ba� nikad ne ostavljaju utisak
�istog. Predstava di�e kao retko zdrav kolektivan organizam, zajedni�kim snagama
sklopljen od strane svakog u�esnika u projektu. To je energija koja zaista pleni
i to je ono o �emu se u d�ezu radi: improvizuj kad na tebe do�e red, ali sprovedi
temu. |