NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2008. broj 2-3 godina XLIV april-septembar YU ISSN 0036-5734

KNjIGE
Svetislav JOVANOV
NOVI INTERPRETATIVNI PROSTOR
Almir Ba�ovi�: �ehov i prostor, Sterijino pozorje, Novi Sad 2008.

 

Teatrologija � bilo da je shvatamo kao metod, disciplinu, ili samo oblast � na ovim (�ex-yu�) prostorima neretko se bavi sitnicama: utvr�uje �injenice (otimaju�i posao istori�arima pozori�ta), kritikuje pojedina�ne predstave, pretvara se u ispovest ili �ak samo intervju. Otuda je jo� dragoceniji fenomen pojavljivanje istinskih istra�iva�kih poduhvata, kakvim se predstavlja knjiga mladog sarajevskog teatrologa i dramati�ara Almira Ba�ovi�a �ehov i prostor, �iji podnaslov, �Struktura dramskog prostora u �ehovljevim dramama kao koncentrirani izraz dramske strukture�, otkriva ne samo precizno formulisan problemski fokus ve� i vrednost tog fokusa u op�tem savremenom teatrolo�kom kontekstu.
Dramski opus �ehova, poslednjeg �klasika�, prvog �moderniste� i autora koji stoji na razme�i radnje i antidrame, ali i na raskrsnici tragedije i komedije, analiti�ki diskurs svetske teatrologije naj�e��e vezuje za problem (dramskog) vremena. Almir Ba�ovi�, naravno, tako�e dospeva do klasi�nih odrednica koje �ehov zave�tava modernom pozori�tu kao dobitak, ali i kao izazov. No, njegov metod, podjednako zasnovan na fenomenolo�kom poimanju kao i na strukturalisti�kom iskustvu, polazi, da tako ka�emo, �s te�eg kraja� �ehovljevske zagonetke. Eruditski i jezgrovito predo�avaju�i najpre op�te koordinate fenomena prostora, Ba�ovi� precizno i sinteti�ki defini�e razlike scenskog i dramskog prostora, da bi poentirao ovaj segment op�tim naznakama �ehovljevskog prostora, kao i odnosom tog prostora prema simbolima kao elementu dramske strategije.
Slede�i stupanj Ba�ovi�evog istra�ivanja je analiza dramske strukture u celini �ehovljevog opusa, strukture koju on na relevantan na�in interpretativno obnavlja u relaciji prema �anrovskim modelima (tragikomedija). Nakon toga, kroz pojedina�ne analize pet �ehovljevih �velikih drama� (Ivanov, Galeb, Ujka Vanja, Tri sestre, Vi�njik), autor, nijednog trenutka ne gube�i iz vida osnovnu interpretativnu nit � tezu da je prostor aktivni �inilac, ta�nije akter a ne objekt ili pozadina dramskog konflikta � dospeva do dragocenih analiti�kih uvida, koji �esto imaju i teorijsku vrednost. Naime, njegove analize spolja�njeg i unutra�njeg, imaginarnog i zapam�enog prostora, kao i izvanredna eksplikacija poeti�kih i teatarskih posledica pomenutih opozicija, osnovne su� vrednosti ove studije. I ne samo to: bez obzira na teorijsku kompaktnost i analiti�ku ozbiljnost � ili upravo zbog njih! � Ba�ovi�eva knjiga istovremeno se nudi, svakom ozbiljnom pozori�nom prakti�aru, kao dragoceno uputsvo za aktuelni dijalog s �ehovom, njegovim prostorima i svim obe�anim, ali i izgubljenim vremenima.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2008.