|
Kristijan Benedeti postavio je u Francuskoj komad Biljane Srbljanovi� AMERIKA,
DRUGI DEO Datum 11. septembar, tri godine nakon teroristi�kog napada koji je
pogodio Sjedinjene Dr�ave, simboli�no je odabran za premijeru Istorijski datum
11. septembar, dan kad je napadnut centar najve�e svetske sile, dan kad se dogodilo
"nemogu�e". Doga�aj �ije su posledice nesagledive, koji je zadao zavr�ni
udarac ameri�kom mitu �iji je simbol Njujork - srce obe�ane zemlje postale od
vi�e slojeva emigranata i centar svetske ekonomije i biznisa. Amerika, koja je
u pozori�tu Biljane Srbljanovi� arhetip zemaljskog raja, zemlja izobilja, krajnji
cilj emigranata. Kao u dijalogu s privi�enjem koji je Kafka napisao u svom
romanu o ameri�koj fatamorgani uspeha, Biljana Srbljanovi� daje detaljan pregled
ameri�ke stvarnosti nakon 11. septembra 2001: dru�tvo i sudbine pojedinaca sagledani
bez la�nih predstava, uhva�eni u trivijalnost svakodnevice, pot�injeni sistemu
selektivnih vrednosti koje, bez milosti, proizvode ili pobednike ili gubitnike. Radnja
se odvija u Njujorku, nekoliko dana pre Bo�i�a, godinu dana nakon 11. septembra.
Dok se Amerika sprema za novi rat, dok helikopteri patroliraju nebom, a policija
kontroli�e sve vodene prilaze i druga strate�ki va�na mesta u gradu, jer bezbednost
je iznad svega, Njujork se priprema za praznike: eufori�na kupovina, ulice koje
ble�te od ukrasa, svetle�e bo�i�ne jelke. U toj istovremeno i napetoj i prazni�noj
atmosferi prisustvujemo silasku u pakao Karla Rosmana, imigranta (mo�da Jevrejina?)
koji je stekao ogroman imetak, a onda iznenada izgubio sve: posao, bogatstvo,
najboljeg prijatelja Danijela koji umire od prekomerne doze droge, dok Danijelova
�ena Mafi, velika ali nikad ostvarena Karlova ljubav, odlazi da zapo�ne novi �ivot
na Floridi. Prezadu�en, bez izvora prihoda, Karl iznenada otkriva da ne vredi
vi�e od prosjaka kog sre�e u metrou. Li�en obele�ja "bogata�a" i
srozan na dru�tvenoj lestvici, on vi�e nema pravo na po�tovanje, te postaje meta
konobara iz obli�njeg restorana i portira u svojoj zgradi koji ne prestaju da
ga vre�aju i poni�avaju. Ipak, i on sam poni�ava�e prodava�icu delikatesa koja
prema njemu ose�a divljenje. Je li to zbog toga �to se on vi�e ne prepoznaje u
slici onog Karla Rosmana na koga ga ona podse�a? Sve je oko njega odjednom prazno,
kao da je postao neko drugi. Ili, mo�da, nikada i nije bio onaj Karl Rosman koji
se trudio da bude? Mo�da nikad nije uspeo da se uvu�e u kalup standardnog ameri�kog
identiteta, da igra igru, da �ivi bez se�anja, u prividu? Da li ga upravo ta gre�ka,
ta tajna krivica kao tumor izjeda i uni�tava? Ko je crni de�ak koga jedino Karl
vidi u metrou? Ko je mladi� koji je nestao, prethodni stanar u njegovom stanu
�ije se fantomsko prisustvo stalno name�e zahvaljuju�i telefonskim pozivima njegove
majke koja ga uporno tra�i? �uje li on i vidi li ono �to ne bi smelo da se �uje
i vidi? Ono �to se ne uklapa u pozitivnu sliku sveta kome on, na kraju, ipak ne
uspeva da se prilagodi? Biljana Srbljanovi� napada ameri�ki mit dr�e�i se onoga
�to �ini njegovu prirodu: stereotip, imid�, kli�e. Ti likovi, na prvi pogled,
izgledaju nam kao �eme, kao karikature. A mo�da su oni to i u stvarnosti, tako
prilago�eni standardnom modelu mi�ljenja, pona�anja, slici koju su prinu�eni da
predstavljaju. Napukle slike, li�ene svakog smisla i humanosti. Tako, na primer,
Danijel, �ele�i da izgleda mlad, veseo, sre�an i dinami�an, tr�i za �enama, vremenom,
novcem, nekontrolisano uzima drogu. Njegova supruga Mafi, koja odgovara tipu korpulentne
Amerikanke, ne�ne i pune maj�inskih ose�anja, su�ta je suprotnost Ireni, Danijelovoj
ljubavnici, koja odgovara modelu nedosti�ne �ene, seksualnoj fantaziji mu�karaca.
Portir, konobar i prodava�ica predstavljeni su u skladu sa svojim profesionalnim
identitetom. Ubedljivom igrom, koja se strogo dr�i okvira stvarnosti, glumci
stvaraju likove uhva�ene u zamku sopstvenih prividnih identiteta, svojih fizi�kih
"maski". Kristijan Benedeti, koji glumi Karla Rosmana, s izuzetnom senzibilno��u
pokazuje istovremeno fizi�ko propadanje i gubljenje identiteta glavnog lika, predstavljenog
ogoljeno, bez svega onoga �to je bilo potvrda njegovog dru�tvenog uspeha. Zbunjen,
ne shvataju�i �ta mu se de�ava i ne veruju�i da je to mogu�e, on se trudi da se
odupre, da se suprotstavi nekorektnom pona�anju portira i konobara prema njemu
i preponiznom divljenju prodava�ice. U re�iji komada AMERIKA, DRUGI DEO Kristijan
Benedeti, pored onog �to on zove "prividna tema" komada, a to su egzil
i te�ko�a da se prona�e identitet, posve�uje se pronala�enju i ispitivanju dubokih,
potisnutih razloga za nasilje i surovost u odnosima glavnih likova: Za�to jedni
drugima postaju d�elati? Kako ih njihova identifikacija s maskom, s ulogom u koju
su se u�iveli li�ava svake humanosti? Re�ija je jasna, britka, zadivljuju�e fluidne
konstrukcije i rasporeda scena. Scenografija Kristijana Benedetija �ini nerazdvojni
deo scenske dramaturgije. Zasnovana je na principu o�iglednosti, nizanja elemenata
i njihovog pro�imanja. Kroz stakleni zid Karlovog apartmana �uje se i vidi grad
sa zgradama �ije se slike, kao njujor�ki kli�e, projektuju u dnu scene. Urbana
arhitektura i moderan stil Karlovog stana u potpunom su skladu. Upadljiva
igra svetlosti Dominika Fortena deli, na momente, taj prostor, osvetljava razli�ita
mesta radnje: ulaz u zgradu s portirovim pultom, police s delikatesima u supermarketu,
peron u metrou, restoran, Karlov stan. Nalazimo se u svetu slike, privi�enja,
predstave, u dru�tvu organizovanom prema logici uspeha u kome nema mesta za one
koji to pravilo kr�e. Nakon �to je postavio SUPERMARKET Biljane Srbljanovi�
u januaru 2003, Kristijan Benedeti otvara, komadom AMERIKA, DRUGI DEO, sezonu
2004/2005. u Pozori�nom studiju Alforvil, kojim rukovodi. Kojim politi�kim,
eti�kim i umetni�kim stavovima odgovara tvoj rad, izbor autora i tekstova? -
Biram pozori�ni komad za koji primetim da uti�e na moj �ivot, na�in razmi�ljanja
i pona�anja. Ako pozori�te mo�e da promeni ne�iji �ivot, mo�e da promeni i dru�tvo,
jer ono je sastavljeno od pojedinaca. Svaka umetnost je politika, ali umetnost
mora da bude radikalnija od politike. "Kako biti human u nehumanom dru�tvu?",
ka�e Edvard Bond - to je pitanje. Prema mom mi�ljenju, postavljati savremene autore
nema ni�eg zajedni�kog s modom ili trgovinom, to je ozbiljan zadatak uz obavezu
da vodimo ra�una o mapi sveta. Pozori�te, kao i umetnost demokratije, mora da
se suo�i s granicama, da poku�a da razume �ta su ljudska bi�a i kako se stvara
njihova humanost. Sara Kejn je govorila: "Moramo ponekad u pakao oti�i u
ma�ti, kako nam se to ne bi desilo u stvarnosti." Ako uz pomo� umetnosti
mo�emo da ispitujemo ne�to, mo�da �emo postati sposobni da promenimo sopstvenu
budu�nost. Ja, kao reditelj, imam odgovornost samo prema istini. Umetni�ki put
Sare Kejn, koji je od komada do komada stalno menjao pravce, za mene je uzor.
Na repertoaru uvek imamo autore koji su se sukobili s neumoljivo��u poretka i
koji nam svojom umetno��u poma�u da promenimo na�e shvatanje sveta. Oni imaju
isti ose�aj odgovornosti prema istini i ja rado postavljam njihove komade. Zbog
�ega ti komadi Edvarda Bonda, Sare Kejn i Biljane Srbljanovi� izgledaju sadr�ajem
i formom najpogodniji da predstave stanje savremenog sveta? Postoji li neka veza
izme�u ovih autora? - Veza se ogleda u radikalnosti i sposobnosti da se prika�e
stvarnost. Me�utim, Srbljanovi� nije Kejn. Kejn nas u�i o nama i ukazuje nam na
ono �to se trudimo da sakrijemo. Srbljanovi� se usredsre�uje na dru�tvene mehanizme
i menja, od komada do komada, su�tinska pitanja: identitet, nasilje koje trpimo
i �inimo, sposobnost da se borimo protiv tog nasilja, odgovornost. Kao i Edvard
Bond, Biljana Srbljanovi� bila je pridru�eni autor Pozori�nog Studija. Koji su
principi i ciljevi te vrste radnog odnosa? Da li autori u�estvuju u postavljanju
komada? - Veza s Edvardom Bondom i Biljanom Srbljanovi� po�iva na jednostavnom
principu. Svaki napisani komad najpre pro�itamo i odlu�ujemo da li �emo da ga
postavimo ili ne. Ako ga prihvatimo, a to je dosad bila praksa, ostvarujemo istinsku
saradnju koja se ogleda u dijalogu, razmeni mi�ljenja, u�e��u na probama, i pomo�i
u premo��avanju prelaza s teksta na pozornicu i s likova na glumce. Veza autora
i ekipe jeste zajedni�ki cilj, a to je stvaranje novog na�ina razumevanja. Oni,
tako�e, direktno u�estvuju u �ivotu pozori�ta, u njegovom funkcionisanju i osmi�ljavanju
programa... Danas je Edvard Bond pridru�eni autor u na�em pozori�tu. Biljana Srbljanovi�
to vi�e ne �eli da bude. �ekamo njeno obja�njenje i �elimo da ona do�e da vidi
komad koji jo� nije videla. Nakon "Supermarketa", postavlja� "Ameriku,
drugi deo". Na �emu se zasniva taj kontinuitet izme�u dve predstave i u �emu
se ogleda njihova scenska bliskost? - Ono �to vezuje SUPERMARKET i AMERIKU,
DRUGI DEO rezimirano je u ovom kratkom govoru Biljane Srbljanovi�: "Dozvolite
mi da se predstavim: ja sam ljudsko bi�e kome su ukrali identitet. Jedino �to
o sebi mogu sa sigurno��u da tvrdim jeste da sam �ena, da sam na pragu zrelosti
i da �ivim u Evropi, u trenutku u kome se smenjuju dva milenijuma. Sve drugo je
nejasno, neodre�eno i nedefinisano." Osnovna veza je svakako autor, po�to
je komade napisala ista �ena... U BEOGRADSKOJ TRILOGIJI: Bo�i�, jelke, kraj i
po�etak godine, gubitak sopstvenog identiteta... U PORODI�NIM PRI�AMA: radikalno
gubljenje nevinosti, gubitak svesti, gubitak posebnosti... U PADU: gubljenje razuma,
granica, gubitak onoga na �emu po�iva na�a li�nost... U SUPERMARKETU: izlog, trgovina,
seks, novac, laganje sebe i drugih, gubljenje memorije, gubljenje smisla. U AMERICI,
DRUGI DEO sve se to ponovo pojavljuje i sve se me�a prouzrokuju�i zastra�uju�u
vrtoglavicu, fatalno gubljenje ravnote�e. Ako padne�, umire�. Veza je i motiv
providnog izloga SUPERMARKETA i prozora u komadu AMERIKA, DRUGI DEO. Ovakve stvari
uvek ukazuju na ne�to. "Amerika. Trebalo je odmah da odem u Ameriku.
Tamo je druga�ije. Bio bih kao svi drugi. Tamo je svako odnekud do�ao", vi�e
Leo �varc, imigrant bez i�eg posebnog u biografiji, na kraju SUPERMARKETA. U
drugim komadima Biljana pri�a o konfliktima u kojima je Amerika igrala zna�ajnu
ulogu, a istovremeno morala da prihvati brojne emigrante. (U BEOGRADSKOJ TRILOGIJI
i, posebno, u SUPERMARKETU.) Zemlja u koju su emigrinti do�li je obmana... Niko
u njoj ne uspeva da se sna�e, niti da zapo�ne novi �ivot. Leo u SUPERMARKETU,
malo-pomalo, gubi svoje poreklo: Crnojevi�... �varc... Blek. Za ulazak u Ameriku,
nije neophodna samo viza, nego i obred pro�i��enja (voda i vatra... na kraju sedmog
dana u SUPERMARKETU). Amerika prihvata ljude ne onakve kakvi jesu, nego kakvi
treba da budu. U komadu AMERIKA, DRUGI DEO Biljana zatvara krug oko mita i njegovog
porekla i, prvi put, problem predstavlja iznutra. Kafkin roman ukazao je Biljani
Srbljanovi� na to kako da u komadu "Amerika, drugi deo", pri�e stvarnosti
ameri�kog sna... - O Sjedinjenim Ameri�kim Dr�avama, zajedni�kim imenom nazvanim
Amerika, oduvek su sanjale hiljade ljudi. Nepregledna prostranstva, mesto za svakog,
jednake �anse za uspeh. To je nagla�eno u pri�ama koje su postale legendarne:
"Stric koji sti�e u njujor�ku luku s jednim dolarom u d�epu, postaje milijarder
za nekoliko godina." Te pri�e uljuljkivale su nadu onima koji su se spremali
da dignu sidro. Ne kro�iv�i nikad u Ameriku, Franc Kafka napisao je veoma lep
i uznemiruju�i roman namenjen potencijalnim emigrantima. Amerika je, tako�e, i
veliko razo�aranje i surova borba za opstanak. Mo�da zbog toga �to je ostao nedovr�en,
Kafkin roman ostavlja neku nadu da �e se Karl Rosman, glavni junak, ipak jednog
dana izvu�i i ponovo uspeti. Ali to je bilo u godinama pre i posle Drugog svetskog
rata, kad je Amerika jo� izgledala "meka". Manje od jednog veka kasnije,
tokom svog boravka u SAD, Biljana se bavi istom temom. U me�uvremenu, Eldorado
postaje ko�mar. AMERIKA, DRUGI DEO jeste Amerika posle 11. septembra. Kao i uvek
u Biljaninim tekstovima, centar zbivanja je pojedinac koji je u sukobu sa samim
sobom. Biljana razotkriva duboku usamljenost i nemir ljudskog bi�a u tom dru�tvu
kojim vladaju mediji i marketing, industrija zabave i privida... Istorijski i
dru�tveni kontekst samo je zavesa u dnu pozornice. Njen komad po�inje jedne ve�eri,
nedelju dana pre Bo�i�a u Njujorku. Potro�a�ko dru�tvo je na vrhuncu euforije...
Naravno, oni koji imaju novca... Koji je tvoj stav prema komadu? Da li na tebe
uti�u didaskalije, predlozi, vizija samog autora? - Postaviti tu�i komad jeste
velika odgovornost. Reditelj je tu da u�ini stvari mogu�im, da pomogne glumcima
da se suo�e sa situacijama i prona�u odgovore. Njegov zadatak jeste da im poka�e
pravac i smer... da bude putokaz. Zatim, da im pomogne da preuzmu odgovornost
za ono �to govore i rade na pozornici. Reditelj mora na sebe prihvatiti odgovornost
da komad u�ini logi�nim i da re�ijom poka�e koliko mogu�nosti nudi ta logika i
koliko ona mo�e biti plodonosna. Didaskalije su, zna�i, kao hijeroglifi. Oni daju
ta�na uputstva. Treba ih de�ifrovati i slediti. Govorim o smislu, naravno. To
je kao da ste u poseti, a autor nam ka�e: sad tuda, sad ovuda. Uvek moramo da
osetimo da treba da krenemo nekim putem. Za�to si po�eleo da se u predstavu
uklju�i� i kao glumac? Koji je tvoj odnos s likom Karla? - Ja sam, pre svega,
glumac. Jedan reditelj ne mo�e da dotakne ono �to Bond naziva "nevidljivi
predmet". On mo�e samo da poka�e gde bi taj predmet mogao da bude. Glumac
mo�e vi�e od toga. To zadovoljstvo i tu odgovornost �eleo sam da otkrijem. I da
vidim da li mogu jednim pokretom ili pogledom da menjam prostor. Kako je publika
primila komade "Supermarket" i "Amerika, drugi deo"? Razli�ito...
Publika je o�ekivala drugi deo komada, nastavak predstave, dakle, o�ekivala je
da se dobro nasmeje. Ali nije bilo tako. Ako ho�e, gledaoci se mogu smejati, ali
ovaj put iz drugih razloga... da ne bi plakali. Prevela Bojana
JANJU�EVI� |