|
Na�im neizmerno inspirativnim prijateljima s podijuma koji sve kapiraju a i
dalje tako �ive. Bez njih ovaj rad bio bi nemogu�. A i bez nas. Kada govorimo
o clubbingu kao performansu bitno je napomenuti da �emo u ovom izlaganju clubbing
posmatrati iz studija performansi, ta�nije "performance studies". Performans
�emo koristiti isklju�ivo kao metodolo�ko oru�e kroz koje mogu da se posmatraju
mnoge razli�ite prakse i forme izvo�enja u kulturi i dru�tvu. Taj pristup zasniva
se na osnovnoj metodologiji studija performansa Ri�arda �eknera i on u predgovoru
knjige TEACHING PERFORMANCE STUDIES izvodi jasnu razradu teze da performans nije
�anr niti disciplina, nego metodolo�ki pojam studija performansa pomo�u kojih
se prakse iz razli�itih oblasti posmatraju kao performansi. Ovakav pristup jo�
jasnije razvijen je u uvodu Mekenzijeve knjige PERFORM OR ELSE, gde on uvodi �iroki
pojam (stratum, naslagu) performansa u kulturi i umetnosti, ekonomiji i tehnologiji. Poku�a�emo
da kroz jednu konstruisanu istoriju clubbinga ispitamo identitete i tela clubbera
da bismo utvrdile do kakvih je promena do�lo i na koji na�in bi se to moglo posmatrati
u jednoj konstruisanoj budu�nosti. Postavi�emo tri ta�ke posmatranja koje su karakteristi�ne
za studije performansa od �ezdesetih godina do danas. 1. Prvo �emo poku�ati
da utvrdimo odnos clubbinga i transi�nih rituala, referiraju�i na �eknera i njegove
antropolo�ke studije rituala i performansi; i u tom kontekstu ispitiva�emo statuse
svesti, tela, razdvajanje duhovnog i telesnog� zatim odnose u�esnika rituala prema
socijalnoj zajednici i pararitualni karakter tih rituala tj. clubbinga. 2.
Zatim �emo razmatrati clubbing u sada�njosti kao jednu od najartificijelnijih
praksi koje svakodnevni �ivot pretvaraju u performans. Tu �emo referirati na Bodrijara,
Mekenzija i Mi�ka �uvakovi�a; i u tom kontekstu �emo poku�ati da utvrdimo probleme
tela i figure koji se javljaju u sada�njosti, i da odgovorimo na pitanje: Da li
je clubbing bunt i osloba�anje od podre�enosti odre�enom sistemu dru�tvenih vrednosti,
hijerarhijskih struktura i mogu�nost individualnog izra�avanja i stvaranja sopstvenog
identiteta, ili je clubbing samo uranjanje u taj isti sistem koji je sada uspostavljen
unutar kluba. 3. U tre�em delu, koji je i najop�irniji, projektova�emo budu�nost
clubbinga, u kojoj �emo klubing posmatrati kao segment potpuno simulirane realnosti
svakodnevnog �ivota, identiteta i tela koje se shvata kao proslava individualnosti
sajberidentiteta koji sam clubber kreira i kontroli�e. U ovom delu izlaganja uglavnom
�emo referirati na MANIFEST KIBORGA Done Haravej i esej Simptomi tehno tela Bojane
Kunst. Poznato je jo� od klasi�nih transi�nih rituala da, u zavisnosti od
stimulansa, trans mo�e biti niskog i visokog intenziteta, a samo ula�enje u stanje
transa mo�e se uporediti s dejstvom hemijskih narkotika. Potreba izmene svesti
postojala je jo� tada, ali �injenica je da su ti rituali ve� i tada �esto bili
pararitualnog karaktera. Mi�ko �uvakovi� u knjizi PARAGRAMI TELA-FIGURE obja�njava
da se pararitualnim nazivaju "oni citatni, kola�ni, monta�ni i simulacijski
postupci kojima se odre�eni ili apstraktni ritual izvodi kao da je stvarni ritual".
Ali i oni rituali koje smatramo izvornim �esto su pararituali - pa je, recimo,
poznato da Baline�ani danas prire�uju i izvode svoje "izvorne" rituale
za turiste i oni tada li�e na rituale ali imaju sasvim druga�iju funkciju. �ekner
u svojoj knjizi BUDU�NOST RITUALA obja�njava da se individualne i kolektivne anksioznosti
osloba�aju kroz rituale. Njihove osobine kao �to su repeticija, ritmi�nost, preterivanje,
kondenzacija i simplifikacija stimuli�u mozak da osloba�a endorfin direktno u
krv, �to nas osloba�a osetljivosti na bol a proizvodi zadovoljstvo. On tako�e
navodi da izlaganje raznovrsnim, intenzivnim, repetitivnim stimulansima proizvodi
uniformisanost pona�anja kod u�esnika rituala. U transi�nim ritualima osnovni
cilj je promena svesti performera do koje se dolazi postepeno, upotrebom spolja�njih
sredstava. Ve� tada je postojala potreba za razdvajanjem duhovnog i telesnog,
koja �e kasnije biti vrlo izra�ena i u clubbingu, po�ev�i od velikih �urki i koncerata
"dece cve�a" sedamdesetih, preko razvoja tehno muzike osamdesetih i
devedesetih i rejvova i trens festivala u prirodi koji postoje i dan danas. Transi�ni
rituali su verovatno najve�i uticaj imali na pravac u muzici koji je po njima
i dobio ime trens, ali i na �itavu ideologiju koju su trenseri razvili odatle,
po�ev od na�ina obla�enja odnosno kostimiranja, preko igara vatrom koju su direktno
preuzeli iz transi�nih rituala i odnosa pojedinaca unutar zajednice odnosno dru�tva.
Tu je happy tribalizam postavljen kao imperativni princip stvaranja jedne homogene
ili kvazihomogene grupe koja sebe do�ivljava kao zajednicu. Ali problem je u tome
�to se ona sastoji od grupe pojedinaca koja nema nikakvu dru�tvenu mo�. Happy
tribalizam je uspostavljanje jednog la�nog zajedni�tva koji nema potencijal dru�tvene
promene. Danas se hemijskim drogama kao �to su ekstazi, LSD, mikrodotovi itd.
posti�u sli�ni efekti kao i kod transi�nih rituala, a tu je opet prisutna i stalna
potreba da se telo izmesti u neku drugu dimenziju. Me�utim, stimulansi postaju
sve vi�e spolja�nji i ve�ta�ki u odnosu na po�etnu instancu vezanu za rituale.
U dana�njem kontekstu ubrzanog �ivota skra�uje se vreme ula�enja u stanje neosetljivosti
ili hipersenzibilnosti. Efekat ekstazija, koji je i dobio naziv od transi�ne ekstaze,
s jedne strane uti�e na telesno tako �to ga �ini potpuno neosetljivim na spoljne
nadra�aje, recimo bolove (kao �to se Baline�ani u svojim ritualima u stanju transa
bodu ma�evima i ni�ta ne ose�aju), a s druge strane stvara hipersenzualna �ulna
iskustva. Potreba za razli�itim hiper�ulnim iskustvima koja se uglavnom posti�u
spolja�nijm sredstvima oduvek je postojala, a sada �emo poku�ati da utvrdimo na
koji na�in su razli�iti dru�veni konteksti uticali na razvoj clubbinga odnosno
clubbinga kao performansa. Re� clubbing skoro uvek asocira na neki zatvoreni,
zagu�ljivi prostor kluba gde pojedinci, �esto pod dejstvom narkotika ili alkohola,
dolaze da se zabavljaju i igraju. (U Vujakliji se navodi pojam "gregarizam"",
koji se odnosi na potrebu ni�ih �ivotinjskih oblika da se okupljaju i zajedno
raduju.) U ovom izlaganju re� clubbing, koja je uglavnom karakteristi�na za sada�nje
vreme, koristimo u razli�itim kontekstima. Zanimljiva je ta promena prostora -
iz otvorenog prostora u zatvorene prostore klubova i ona je od sedamdesetih godina
pa do danas uglavnom bila uslovljena odre�enim dru�tvenim okolnostima i promenama
shvatanja pojedinca u dru�tvu. Danas na tim velikim festivalima na otvorenom jo�
uvek postoji nostalgija za sedamdesetim godinama. Sedamdesetih godina su velike
�urke "dece cve�a" jo� bile neki poku�aj slamanja zapadnog kapitalisti�kog
dru�tva. Danas takvih utopija vi�e nema. Dodu�e, tokom devedesetih godina, kada
je dolazilo do postepenog uspostavljanja globalnog dru�tva posle "revolucionarnog"
pada Berlinskog zida, jo� uvek je postojala iluzija o mogu�nosti promene sveta.
Zato su tada�nji rejvovi i imali mnogo sli�nosti sa hipi i rok koncertima sedamdesetih.
U dvehiljaditim imamo jedan povratak redu gde vi�e nema utopizma, niti poku�aja
promene sveta i zatvoreni klub kao prostor idealno je mesto za hijerarhijski postavljene
odnose koji uspostavljaju elitisti�ku grupu. Status clubbinga u savremenom
dru�tvu mo�e se posmatrati na dva na�ina: 1. Da je clubbing bunt i osloba�anje
od podre�enosti odre�enom sistemu dru�tvenih vrednosti, hijerarhijskih struktura
i mogu�nost individualnog izra�avanja i stvaranja sopstvenog identiteta - nove
konfiguracije individualnosti, novi odnosi s vlasititim identitetom. 2. Da
je clubbing ambijentalni prostor koji stvara homogenu masu individua koje postaju
nesvesne svog sopstvenog identiteta, prazni ozna�itelji spremni da proizvedu bilo
kakvo zna�enje. Clubberi postaju performeri a da toga nisu ni svesni, opet se
uspostavlja brisanje granice izme�u izvo�a�a i publike, ali u ovom slu�aju ni
jedni ni drugi nisu svesni zna�enja koje proizvode. U ovakvim uslovima clubbing
ne predstavlja pobunu protiv sistema i odre�enih dru�tvenih normi i vrednosti,
ve� uranjanje u taj isti sistem uspostavljen unutar kluba. Da bismo opisale jasnu
i nepromenjivu hijerarhiju unutar kluba i podelu rada, mo�emo koristiti analogiju
sa hijerarhijom unutar dr�ave, a mo�emo se vratiti i na klasi�ni dramski teatar
i uspostaviti evidentne sli�nosti u strukturi bez nekih preteranih obja�njenja:
DJ kao reditelj, dirigent / rukovodilac scenske realizacije, koristi plo�e kao
sredstvo kontrole GOD IS A DJ, odre�uje pauze, klimaks, celokupnu koncepciju predstave
kao i izvo�a�ki stil� ima potpunu kontrolu nad scenom i svesnu manipulaciju nad
performerima odnosno publikom. Ima svog asistenta re�ije na ulazu u klub u vidu
IZBACIVA�A ili FACE CONTROL, koji bira sve �lanove izvo�a�ke ekipe u zavisnosti
od ideje predstave. Njegovi asistenti i desne ruke multipliciraju se unutar samog
kluba u vidu konobara, �ankera, majstora svetla i zvuka od kojih tako�e zavise
tehni�ka ispravnost i vizuelni identitet predstave. Dozvoljena je upoteba svih
rekvizita, osim onih koji ugro�avaju �ivote drugih performera a u to nisu uklju�ene
opojne droge. Rekviziter u vidu dilera vodi�e ra�una da svi "potrebni rekviziti
budu uvek pripravni na odgovaraju�em mestu i u upotrebnom stanju". Naravno,
svaki klub ima svoj repertoar koji odre�uje PR kluba koji je, ujedno, i izvr�ni
producent manifestacije. U ovakvom sistemu neophodno je da se stvori kult zvezda,
performera koji �e uvek biti IN THE SPOT LIGHT i �iji �e identiteti biti poznati
i van granica kluba tj. performansa. Iz ovoga se mo�e projektovati budu�nost
u potpunoj simuliranoj realnosti koja se mo�e tuma�iti kao proslava individualnosti.
Tu se individualnost ne odnosi na autonomiju pojedinca, nego na mogu�nost individualnog
kreiranja njegovog ili njenog sajber-identiteta, zato �to u sajberrealnosti svaki
clubber digitalno kreira svoj identitet i svestan je tog svog delovanja. Ve�
i u sada postoje�im klubovima bri�u se granice izme�u ma�ine i tela (simptomi
tehno tela) i ma�ine i �ula. Putem �ula sluha, zvuk po�inje da nas kontroli�e,
na izvestan na�in postajemo kiborzi. Sajberprostor, sajberrealnost je svet kluba
budu�nosti, hiper�ulna stimulacija koja odre�uje telesne pokrete. Ovakva zamisao
poznata je od ranije. Recimo, prema Delakrozovom odnosu muzike i telesnih pokreta
- visina zvuka uti�e na polo�aj i smer gestikulacije u prostoru, ja�ina zvuka
uti�e na mi�i�nu dinamiku, boja na razli�itost telesnih oblika� Prema tome,
budu�nost clubbinga mogla bi da bude u hologramskim �urkama, gde �e pojedinac
svoje prisustvo mo�i da ostvaruje kroz svoju hologramsku simulaciju u realnom
prostoru kluba. S druge strane, sajber �urke postaju mesto gde se identiteti uspostavljaju
isklju�ivo unutar sajberprostora. Clubber postaje kiborg, a razdvajanjem telesnog
i �ulnog i preno�enjem tela na ekran kluber kona�no dobija mogu�nost da svesno
kontroli�e vlasititi identitet i kretanje kroz prostor. To bi, u stvari, uvelo
sasvim druga�ije poimanje clubbinga, koje je po�elo onog momenta kada je pojedinac
odlu�io da subotu uve�e provede u chat roomu ili u igraonici za counter strikeom
umesto da ide u clubbing. Mekenzi u svojoj knjizi PERFORM OR ELSE navodi da
s programima kao �to su "lifeforms" koreografi mogu da generi�u sekvence
pokreta i na taj na�in naprave �itave koreografije na kompjuteru, a onda da ih
downloaduju u svojim studijima u igraju�a tela. Senzori za pokret prate gestikulacije
performera a zatim se to digitalno procesuje i sa�uva da bi se nakon toga stvarale
kompjuterske animacije. Dona Haravej je u knjizi MANIFEST KIBORGA izvela tezu
da su ma�ine dvadesetog veka sasvim zamaglile razliku izme�u prirodnog i ve�ta�kog,
duha i tela, "na�e ma�ine su neprijatno �ive a mi smo sami jezivo nedelatni".
Ono �to je bitno u ovom slu�aju jeste da po�inje da se otkriva druga�iji odnos
prema ve�ta�kom. A samim tim, mora�emo ponovo da preispitamo i ono �to smatramo
prirodnim. Tako Bojana Kunst u eseju Simptomi tehno tela izvodi zaklju�ak da se
odnos izme�u tela i ma�ine u na�em veku radikalno menja, i da zato �to se menja
status ve�ta�kog moramo po�eti da preispitujemo i sumnjamo u vlastitu prirodu,
a samim tim i da razmi�ljamo o na�inima njenog rekonstruisanja. I upravo ta mogu�nost
rekonstruisanja prirode i prirodnog proizvodi izvestan dru�tveni potencijal. Sajberkluber
se, artikuli�u�i vlastitu subjektivnost, donekle osloba�a hijerarhije vrednosti
koja je uspostavljena unutar kluba. Sajberkluber postaje performer svestan zna�enja
koje proizvodi. Unutar sajberprostora on je u mogu�nosti da uspostavlja interakcije
s ostalim sajberkluberima i da istovremeno ima jasan stav o svojoj ulozi unutar
sajberprostora. Da li je tu u pitanju odsutnost stvarnog prisustva? I da li se
na ovaj na�in menja status stvarnog prisustva? I ako se vratimo na klasi�no postavljeno
i shva�eno telo na sceni, opet dobijamo tezu Mi�ka �uvakovi�a "Ja je neko
drugi, ali ja sam ipak negde jo� uvek ja".. U sajberrealnosti konstitui�u
se nove mre�e i centri mo�i. Bri�u se mnoge (dru�tvene) granica, ali postavlja
se pitanje da li sajberrealnost dovodi do istih onih problema koji postoje i van
te digitalne utopije jer ipak postoji faktor ljudskog i naro�ito faktor ljudskih
dru�tvenih normi koje se prenose u sajberprostore. Uglavnom postoje dve struje
mi�ljenja: jedna sa Virilioom na �elu, koja smatra da �e nestajanjem granica izme�u
prirodnog i ve�ta�kog do�i do promene u tradicionalnom poimanju geografije i da
�e �itava interaktivnost kolonizovati i �ovekovu unutra�njost, pa �e samim tim
sve na�e �elje biti podre�ene sistemu. Druga je dijametralno suprotna, jer ona
u brisanju granica vidi osloba�anje od tradicionalnih hijerarhija i mogu�nost
individualnog izra�avanja. A za filozofa Michaela Heima sajberprostor je "metafizi�ka
laboratorija, oru�e za prou�avanje na�eg ose�aja za realnost". Telesno i
ve�ta�ko se, u stvari, kao sprega nalaze u specifi�noj me�uzavisnosti. Verovatno
je oduvek bilo tako. U mnogim dru�tvima je, jo� u vremenu pre prvih ma�ina, postojala
teza o razdvojenosti duha i tela, a zatim i simulakrumi, a u veku tehnolo�kog
napretka to je postalo veoma lako vidljivo. Telo postaje naro�ito vidljivo u savremenim
na�inima nestajanja tih granica, ono postaje hibridno i po�inje da problematizuje
uobi�ajene na�ine svoje reprezentacije. Mi se tek stvaranjem sajbertela i sajberidentiteta
po prvi put suo�avamo s mogu�nostima i nemogu�nostima rekonstrukcije vlastitog
tela i prirode. Ne nestaje realno telo, ve� se stalno uspostavlja odnos izme�u
telesnog, odnosno �ulnog i virtuelnih stimulacija koje su hiper�ulne stimulacije.
U odnosu sa sajberrealno��u pro�irujemo opseg �ulnih stimulacija, a ne ukidamo
one koje �e uvek postojati u realnom �ivotu dokle god realno telo postoji kao
takvo. To je situacija kada najzad mo�emo sebe da ugledamo na ekranu i do�ivimo
kao ne�to konstruisano i artificijelno. Odatle i taj ve�iti strah ljudi od ma�ina
i virtuelne realnosti. Jer, to je upravo strah od suo�avanja sa samim sobom, strah
od ograni�enosti subjekta koji sada u sajberprostoru kona�no biva oslobo�en svojih
fizi�kih i dru�tvenih nemo�i i ko�nica u realnosti. Mi�ko �uvakovi� u knjizi
PARAGRAMI TELA-FIGURE obja�njava da je �itava rasprava o sajberrealnosti vezana
za sudbinu tela. Poslednja faza postmodernog teatra je uspostavljanje mehanizma
prikazivanja prikazanog, mimezisa mimezisa, koja ukazuje da je svako telo, i teatarsko
i vanteatarsko, figura. U postmodernom teatru nikad se ne pojavljuje samo doslovno
telo, ve� figura figure. Postmoderna ne predstavlja telo ili bi�e, ona iskazuje
bi�e privida pokazuju�i figurom druge figure kulture. Figura je u u�ivanju interpretativnog
preobra�aja tela, a telo je u gr�u otpora prema figuri� kada figura sasvim savlada
telo, nastaje predstava simbola, a kada se telo u potpunosti odupre figuri, na
sceni je sam �ivot, ise�ak ogoljene egzistencije koji je nemogu�. Odnos tela
i figure dobija svoje novo zna�enje u sajberrealnosti, jer se telo u potpunosti
odvaja od figure a figura postaje proteza tela pomo�u koje ono ostvaruje svoje
zna�enje u sajberprostoru. Telo postaje operater ma�ine-figure-ekranskog avatara,
koji u ovako postavljenom prostoru funkcioni�e po svom pojedina�nom sistemu vrednosti
u okviru unapred postavljenih koordinata ra�unara. Osim tog ograni�enja, mogu�nosti
kretanja i delanja avatara su bezbrojne i zavise isklju�ivo od odluka tela i pokreta
tela ma�ine. Tu prelazimo iz kulture u sfere tehnokulture i njenih zakonitosti.
Prelazimo u sfere virtuelnog, interaktivnih igara, gde je subjekt simuliran i
gde va�e zakoni sajberpolitike koju u mnogim slu�ajevima odre�uju sami kiborzi,
za razliku od politike u sada�njem "realnom" dru�tvu. Prostor i vreme
sa�imaju se i ti sami pojmovi u svom sajberobliku dobijaju sasvim druga zna�enja
i relativizuju se (o �emu pi�e i Marina Gr�ini�). Dolazi do potpuno druga�ije
deteritorijalizacije, koja je osnova novog svetskog poretka i sveta kao globalnog
sela. Pokre�u se mnoga pitanja kao �to je pitanje slobodnog izra�avanja seksualnosti,
perverzija, svega onoga �to je i u svom najliberalnijem obliku u realnom svetu
i dru�tvu imalo svoja ograni�enja i norme u okviru kojih se kretalo (SAJBERSEX).
Iz sfere performansa prelazimo u sferu tehnoteatra. Iz klubova sada�njosti prelazimo
u sajberklubove i chat roomove, a iz razli�itih predstava subjekta prelazimo u
reprezentacije tehno objekta kojim rukovodi telo �ija je prisutnost odsutna i
medijski posredovana. Iz datih medija prelazimo u svet informacijske mre�e koja
omogu�ava bezbroj mogu�nosti i algoritama u elektronskom poretku interaktivnih
medija. Ulazimo u sajberprostor, ve�ta�ki prostor simulacije hiperrealnog, prema
Bodrijaru, gde se ceo svet zasniva na simulacijama i simulakrumima koji nemaju
izvor i uzor u realnosti. To je prostor odsutnog ozna�itelja, u ovom slu�aju telesno
odsutnog, kao �to je nekada u ritualima postojao proces odsutnosti mentalnog a
u tzv. generaciji X namerne odsutnosti svesnog. Telo se u sajberrealnosti pro�iruje
i transformi�e i samim tim pro�iruju se �ula, a telo prelazi iz biolo�kog organizma
u kiborga. Ovo je u stvari prei��itavanje onoga �to smo smatrali realnim telom.
Tako da na ovaj na�in telo u sajberklubovima ni�ta ne gubi, ve� dobija svoje dve
dimenzije: jednu na ekranu i jednu ispred ekrana, koje su uvek u me�uzavisnosti.
Pro�iruje se opseg �ulnih iskustava, kao i mogu�nosti kreiranja vi�estrukih identiteta,
a ne, kako se �esto smatra, da se telo zarobljava unutar sajberprostora ili da
se gubi identitet zbog poistove�ivanja sa sopstvenim avatarom. Ovakav na�in interakcije
je diskutabilan i pokre�e ve�itu temu "�tetnosti" virtuelne realnosti
koja poni�tava realna �ulna iskustva i samu zamisao pojedina�nog identiteta. �injenica
je da je ovakav na�in interakcije uvek u me�uzavisnosti sa dru�tvom u kome nastaje,
ali i da ima odre�eni dru�tveni potencijal, jer stvara subjekta koji postaje svestan
zna�enja svog tela i identiteta koje sam proizvodi i generi�e, po�to dobija mogu�nost
da individualno rekonstrui�e i svoje telo i svoje identitete. |