NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2004. broj 4 godina XL oktobar-decembar YU ISSN 0036-5734

d i s k u r s i
Ana VUJANOVI�
DRAMA BEZ SCENE
hrapave konceptualizacije dramske produkcije novih autora u Srbiji

 

Poslednjih nekoliko godina u Srbiji se pojavljuje �itava nova generacija aktivnih dramskih pisaca, sa ve� znatnom dramskom produkcijom i ponekom teatarskom izvedbom, objavljivanjem i javnim �itanjem. Sama ova �injenica je dovoljno zna�ajna i podsticajna da se pokrenu njena sinhrona konceptualizacija u okviru teatra i teorije teatra i kontekstualizacija u okviru aktuelnog dru�tvenog miljea Srbije. A jo� je zna�ajnije i podsticajnije to �to se ti drugostepeni diskursi do sada nisu uspostavili, a naro�ito �to lokalni "svet teatra" nije pripremio mogu�nosti, organizacionu infrastrukturu niti diskurzivnu platformu da se taj dramski korpus uop�te proizvede. I ne samo �to su drugostepeni diskursi izostali ve� nove drame tra�e i novu kritiku - prekid sa dosada�njom praksom kritike koja posmatra i vrednuje produkciju i konstruisanje novog tipa kriti�ara-aktera, interpretatora i organizatora, koji zajedno sa umetnicima proizvode scenu. Na prvi pogled, ovaj dramski korpus se dogodio i doga�a "sam od sebe". Kao drama bez scene. Tako Milena i Jelena Bogavac zavr�avaju prezentaciju predstave Crvena, osudom i pozivom: "Ostali kriti�ari ostali su nemi. Svi zajedno, pod devizom: 'Ne mogu one toliko da rade koliko mi mo�emo da ih ignori�emo'".1

Pojava ve�eg broja novih dramskih autora vi�e-manje istovremeno, a �esto i povezano, potpuna je novina za teatarsku scenu u Srbiji. Ona je, istorijski gledano, do sada uglavnom bila okarakterisana du�im periodima reprodukcije postoje�e dramske ba�tine i kra�im epizodama pojave drama pojedina�nih, usamljenih velikih autora. Ova dinamika se mo�e pratiti kroz �itav 20. vek, od Nu�i�evih do Kova�evi�evih drama. I u najnovijoj istoriji je bilo sli�no, pa devedesetih godina dominira pojava drama Biljane Srbljanovi�, a zatim i Milene Markovi�. Nakon njihovog prodora - po o�ekivanoj i ponovo ispunjenoj pravilnosti - ponovo sledi period reprodukcije, u kojem se ne pojavljuju novi autori sa zapa�enom dramskom produkcijom.. A onda, po�ev od 2000. i 2001. godine, aktivno po�inje da deluje desetak novih dramskih autora u svega dve ili tri fakultetske generacije. Me�u njima su najzapa�enije drame Maje Pelevi�, Milene Bogavac, Milana Markovi�a, Dimitrija Vojnova, Ive Modli, Jelene Kajgo, Filipa Vujo�evi�a, Uglje�e �ajtinca, Fedora �ilija, Ljubinke Stojanovi� i dr..

Njihove drame su brojne2 i me�usobno prili�no raznovrsne po mnogim parametrima. Recimo, po implicitno ili eksplicitno izvedenim autopoetikama, materijalnosti dramskog medija, sije�noj i tekstualnoj strukturi, para�anrovskim odrednicama, temama, fonetskim karakteristikama jezika, sintaksi, upotrebi specifi�nih argoa, konstruisanju razli�itih aktera (likova, ne-likova, junaka, funkcija) sa njihovim razli�ito zasnovanim i ekspliciranim motivacijama (subjektno psiholo�kim, situaciono-bihejvioralnim, tekstualno diskurzivnim) itd. Ukaza�u na nekoliko razlika koje smatram klju�nim.
Veliki broj ovih drama se bavi svakodnevnim �ivotom, uglavnom mla�ih aktera, u urbanim doma�im sredinama, pa su i njihove radnje naj�e��e sme�tene u savremeno doba postmilo�evi�evske Srbije (kao u dramama Ler, ESCape i Deca u formalinu Maje Pelevi�, North Force, Td� i Dragi tata Milene Bogavac, Klupa i Zelena ku�a Milana Markovi�a, Hudersfild Uglje�e �ajtinca, Fantomi i Intimus Jelene Kajgo, Half Life Filipa Vujo�evi�a, Zlatna udica Ljubinke Stojanovi�, Beograd-London Fedora �ilija...). Me�utim, mnoge drame konstrui�u dramsku realnost koja nema na taj na�in direktnih referenci (ili uop�te i nema takvih referenci) na svakodnevni urbani �ivot u Srbiji (kao Crvena Milene Bogavac, Branding i U prolazu Milana Markovi�a, Velika bela zavera Dimitrija Vojnova, Operacija emocionalna verbalizacija i Psihoza i smrt autora Maje Pelevi�, Kolevka za Enrikea Filipa Vujo�evi�a). Zatim, neke od tih drama su realisti�ke ili hiperrealisti�ke drame (kao Ler i North Force), neke antidramske i proavangardne (kao Crvena), a neke para�anrovske (kao Kroz levak i Savr�eni superheroj Ive Modli, Bebina no� u gradu Dimitrija Vojnova). Isto tako, neke od drama iz ovog okvira su proteorijski i filozofski sasvim jasno odre�ene (kao Crvena ili Psihoza i smrt autora), a druge su opet intencionalno antifilozofske, tj. brutalno svakodnevne i ogoljene (kao Deca u formalinu, Half Life, Td�...). Iako ni to nije nije pravilo koje va�i za sve (recimo za drame Fantomi, Kroz levak, Savr�eni superheroj, Crvena, Psihoza i smrt autora, U prolazu, Kolevka za Enrikea), u jezi�kom smislu mnoge od ovih drama konstrui�u simulacije govornog uli�nog argoa, prepunog �argonskih fraza, "�atrova�kog" govora, po�tapalica, psovki i raznih jezi�kih distorzija: gramati�kih i pravopisnih nepravilnosti, skra�enja re�i, stapanja glasova/slova itd. (kao Ler, Dragi tata, Td�, North Force, Zelena ku�a, Hudersfild, Half Life, Zlatna udica...). �to se ti�e dramskih aktera, na�elno se mo�e re�i da je veoma retko re� o tipi�nim dramskim likovima, naro�ito likovima karakteristi�nim za psiholo�ki dramski realizam 20. veka, ali i tu postoje zna�ajne razlike. Akteri ovih drama su uglavnom individualno izdiferencirani likovi, a re�e �isto diskurzivna oru�a, simboli i metafore-alegorije (kao u dramama Crvena, Psihoza i smrt autora, Operacija emocionalna verbalizacija, Psihoza neartikulisanih fragmenata Maje Pelevi�, U prolazu). I pored te razlike, u najve�em broju drama re� je o akterima koji su vi�e-manje precizno konstruisani kao diskurzivne (dru�tvene, kulturalne) funkcije drame. To naj�e��e zna�i: ne kao funkcije "dubinske" radnje drame, ve� - gotovo jasno neomarksisti�ki - funkcije specifi�nih materijalnih diskursa i medija dramskog teksta koji ih pokre�u i odre�uju i koji konstrui�u realnost u kojoj ti akteri deluju.

Pored svih tih va�nih posebnosti, konceptualizacija ovih drama mo�e krenuti od izvo�enja nekoliko ne zajedni�kih imenitelja, ve� sli�nosti u smislu njihove programske umetni�ke politi�nosti.3 To se, pre svega, odnosi na njihovu mikrodru�tvenost kao taktiku karakteristi�nu za postutopizam, odnosno postistorijski period srpskog dru�tva koje u tranziciji od realnog socijalizma kao neoliberalnom kapitalizmu prolazi kroz proces prvobitne akumulacije kapitala i restrukturacije bazi�nih politi�ko-ideolo�kih paradigmi.
I dok je prethodna generacija (Srbljanovi�eva) bila pozno i postsocijalisti�ka, nova je tranzicijska i tra�i jezik novog identiteta i subjekta u nastaju�em kapitalisti�kom dru�tvu.
To je uo�ljivo ve� i na nivou dramskih tema i aktera, kao i bazi�nih dru�tvenih (porodi�nih, prijateljskih, ljubavnih, seksualnih) odnosa. Tako se u ovim dramama pojavljuju likovi studentkinje medicine iz unutra�njosti koja se bavi prostitucijom i dr�i prosek 9,60, obrazovani mladi narkomani iz (biv�e) vi�e srednje klase, klaberi - dobri poznavaoci savremene internacionalne umetni�ke scene, studentkinje umetni�kih i humanisti�kih fakulteta u ljubavnim vezama i jo� �e��e "ekipi" sa narko dilerima i fudbalskim navija�ima ili surovim sado-mazo seksualnim odnosima sa gara�nim muzi�arima-klo�arima i DJ-evima, neuroti�ne supruge uspe�nih mladih politi�ara i hirurga koje bi se kresnule sa "nepoznatim" u WC-u fancy restorana ili se sprijateljile sa provalnikom, siroma�nim sinom u�iteljice i prodavcem u kiosku, 13-godi�nji de�ak - besku�nik i lopov koji citira latinske poslovice, studentkinja koja radi u samoposluzi kao prodava�ica i kad nema mu�terija �ita knjige, maloletnice koje se drogiraju, piju, kradu i tucaju, jebu, kre�u (i abortiraju) sa bilo kim bilo kako, tek onako, mladi par (student violine i studentkinja knji�evnosti) koji na �elezni�koj stanici prati inostrane vozove "s nekim drugim ljudima" itd. Njihovi roditelji su �esto nastavnici, univerzitetski profesori, lekari, umetnici, in�enjeri, a mnogi beznade�no osiroma�eni, propali, alkoholi�ari, psihijatrijski bolesnici, nasilnici, "tehnolo�ki vi�kovi" itd. Sve ono �to �ini ove aktere individualnim likovima do nepodno�ljivih dimenzija svedeno je na banalne mikropri�e; banalne, jer isklju�uju svaku metafiziku, svaku utopiju, svaku istorijsku nu�nost i svaku pomisao pozitivne kritike. U tome je i velika razlika izme�u njih i drama Biljane Srbljanovi� i kada su u pitanju sli�ne problematike. Ove druge uvek grade "veliku pri�u" kojom se opiru drugoj velikoj pri�i (ranije Milo�evi�evoj Srbiji, sad Globalnoj Imperiji), ali na taj na�in, me�utim, i legitimi�u relevantnost "velike pri�e". U slu�aju drama novih autora, takve pri�e se vi�e ne mogu sklopiti, niti se prizivaju, niti uspostavljaju, niti redistribui�u. Njihova ideologija se zaista promenila. To ne zna�i da su te drame istrgnute iz makrodru�tvenog konteksta. Naprotiv. Kroz njih neprestano promi�u makropoliti�ki tragovi SFRJ, ex-jugoslovenskih gra�anskih ratova, sankcija, ekonomskog kolapsa 1993, Kosova, NATO bombardovanja, Milo�evi�evog re�ima, 5. oktobra, savremenog korumpiranog dru�tva, aktuelnih politi�kih afera i malverzacija itd. Ali, oni ovde zaista jesu tragovi, medijski tragovi - pre slike sa TV ekrana nego velika meta-realnost. A te medijske slike su u ovim dramama uzete ozbiljno, jer upravo one izgra�uju medijski posredovanu realnost koja je u savremenom dru�tvu, bodrijarovski re�eno, "realnija od realne". Novi autori su autori novog dru�tvenog konteksta, konteksta u kojem je medijska realnost njihova jedina "prirodna sredina".
Dru�tveni kontekst koji ove drame simptomati�no pokazuju i kada ga ne izra�avaju na nivou sadr�aja, ve� se on pokazuje materijalno��u medijske teksture tekstova, jeste dru�tvo �iji su se metanarativi nepovratno uru�ili. U takvom dru�tvu se svaka egzistencija ostvaruje samo kroz niz pojedina�nih mikroakcija koje vi�e nemaju upori�te i verifikaciju u sveobuhvatnom metadiskursu dru�tva, ma kakv on bio. I upravo na tom mestu simptoma4 treba tra�iti razloge "ignorisanja" ovih drama od strane srpskog sveta teatra: one bespo�tedno pokazuju ono �to dru�tvo prikriva i isklju�uje iz oficijelnih diskursa dru�tva i umetnosti - a to je da je postao neodr�iv bilo koji drugostepeni master narativ tog dru�tva. Nema ga, i to jeste, u neomarksisti�kom klju�u, istina ovog dru�tva iako ne i istina o njemu. Istina o tom dru�tvu je druga�ija, jer jo� neko vreme potreban je privid stabilnosti njegovog metadiskursa, jo� samo kratko dok Srbija pro�e putem tranzicije i uspostavi novo gra�ansko dru�tvo kao deo globalnog sveta beskonfliktne pluralnosti, jo� samo malo neophodno je odr�ati iluziju da narativi srpske nacije, mitolo�ke istorije i tradicije, pravoslavne religije... zaista jesu dopuna ovozemaljskoj bedi. Ali, umesto velikih dru�tvenih drama o prekretnicama, slomovima, revolucijama i utopijama, drame novih doma�ih autora nude seriju iritantno ne-utopijskih, do banalizacije usitnjenih pri�a koje se odri�u svakog poku�aja pozitivne kritike i subverzije dru�tva, odnosno logike dru�tvene dijalektike koja bi ponudila "malo svetla na kraju tunela". Nema ni svetla ni tunela. Iako se u ovim dramama �esto izvodi jasna dru�tvena kritika, ona ne ra�una na dijalekti�ki preokret: na kontinuitet i projekciju budu�nosti. One simptomatski pokazuju da je Srbija postistorijsko tranzicijsko dru�tvo postidentitetskog subjekta, koji se uspostavlja i dezintegri�e svakoga dana, do detalja odre�en globalnim dru�tvenim tokovima koje niti poznaje niti je u stanju da na njih deluje.

I tako, iako se u ovom trenutku radi ve� o periodu od oko �etiri godine da se ovaj dramski korpus proizvodi, on jo� uvek nije sistemski prihva�en i podr�an od strane lokalnog "sveta teatra" na na�in na koji su to bile drame Srbljanovi�eve i Markovi�eve. Razloge za to sam donekle objasnila njihovom disfunkcionalno��u (simptomatskim statusom) sa aspekta dru�tvene dinamike, pa �u sada izlo�iti relativno sistematizovan pregled te produkcije sa aspekta institucionalnih pozicija.5 Jer upravo institucionalni status ovih drama i jeste glavni pokazatelj njihove neprijatne simptomati�nosti i ujedno obja�njenje za�to njihove teoretizacije jo� uvek nema.

Drame novih doma�ih pisaca do sada uglavnom nisu izvo�ene u repertoarskim gradskim i dr�avnim pozori�tima Srbije, a naro�ito ne na njihovim glavnim (velikim) scenama, ali ovi tekstovi ipak su prona�li svoje alternativne puteve izvo�enja i na taj na�in dosta brzo postali dostupni publici. Njihova izvo�enja se tako vezuju za nezavisnu teatarsku instituciju - Bitef teatar u Beogradu (proiza�lu iz Bitefa), gde su izvedene drame North Force (2003) i Crvena (2004); kao i za pozori�nu scenu Studentskog kulturnog centra u Beogradu (od sedamdesetih poznatog po podr�ci alternativnoj i eksperimentalnoj umetni�koj produkciji), gde je izvedena trilogija drama novih doma�ih pisaca u okviru omnibusa Beogradske pri�e: ESCape, Beograd-London i Zlatna udica (2004). Tu su i pojedina�ni slu�ajevi izvo�enja u beogradskim pozori�nim ku�ama (uglavnom na "malim" scenama): na maloj sceni Beogradskog dramskog pozori�ta, gde je izvedena drama Klupa, (2000); na maloj sceni Ateljea 212, gde je izvedena drama Fantomi (2003); a za 2005. se priprema izvo�enje drame Velika bela zavera; i na sceni V sprat Narodnog pozori�ta, Beograd, gde je izvedena drama Intimus (2004); na Bitefu, gde je 2004. u Igraonici Plato Plus izvedena digitalna predstava drame Psihoza i smrt autora, koautora Maje Pelevi�; a zatim i u pozori�tu u Subotici, gde se za 2005. priprema izvo�enje Lera.
Me�u radio izvedbama novih doma�ih drama izdvajam radio drame po tekstovima Operacija emocionalna verbalizacija (2004) i Svi drugi Milene Bogavac (2003), na II programu Radio Beograda.
Javna �itanja se poslednjih godina pojavljuju kao �est na�in predstavljanja drama ovih autora publici. Do sada su izvo�ena u okviru projekta za razvoj dramskog teksta Nova Drama (NaDa) na sceni V sprat Narodnog pozori�ta, Beograd, gde su 2003. �itane drame Ler i Dragi tata; na festivalu Nevinost - projekat 3 u Novom Sadu, gde je izvedeno javno �itanje drame Deca u Formalinu (2003); u Nacional Theatretu u Oslu (Norve�ka), gde su u okviru radionice Det Apne Theatreta koja je rezultirala omnibusom 11. septembar �itane drame Maje Pelevi�, Milene Bogavac i Milene Depolo; kao i na showcase festivalu Northern Exposure Writers u Lidsu (VB), 2004, gde je �itana drama Dragi tata; Fantomi su �itani, sem u Lidsu, u Minsku i Londonu.
Publikovanje ovih tekstova je prili�no retko i do sada su se pojavili u �asopisu za teoriju izvo�a�kih umetnosti TkH i pozori�nom �asopisu "Teatron", Beograd. U TkHu su objavljene drame Maje Pelevi� Psihoza neartikulisanih fragmenata; ili dramski kola� o jednoj verbalnoj iluziji i Cyberchick vs. real life, a u "Teatronu" drame TD�, Zelena ku�a i Velika bela zavera.
Nije bezna�ajno pomenuti da ove drame (sem u nekoliko izuzetaka) u teatrima i na radiju ne re�iraju ve� afirmisani doma�i reditelji, ve� tako�e autori iz novije rediteljske generacije: Jelena Bogavac, Ana Tomovi�, Sla�ana Kilibarda, Boris Lije�evi�, Iva Milo�evi�... Isto uglavnom va�i za ostale umetni�ke saradnike (scenografe, kostimografe, glumce i dr.).
O sistemskom, institucionalnom omogu�avanju, podr�ci a naro�ito razvijanju i podsticanju ove dramske produkcije ne mo�e biti re�i. Koliko-toliko sistemsku podr�ku joj u istra�iva�ko-stvarala�kom smislu pru�a projekat NaDa, a u produkcijskom smislu Bitef teatar i Studentski kulturni centar.

Strukturalno, umetni�ka scena pretpostavlja nu�nu povezanost i uticaje, interproizvodnju tri bazi�na elementa: prvostepene umetni�ke prakse, drugostepenih diskursa i institucije sa njenom organizacionom infrastrukturom. I upravo je artikulisana interproizvodnja ono �to lokalnoj produkciji drama novih pisaca nedostaje a �to je, paradoksalno, jedna od njenih bazi�nih determinanti. U tom smislu, o njoj i pi�em kao o drami bez scene.
Strukturirana i proizvedena ovako, savremena dramska produkcija novih autora u Srbiji (kao da) na izvestan na�in osporava logiku "sveta umetnosti" uspostavljenu u okviru analiti�ke estetike6 i redefini�e neomaterijalisti�ka razmatranja odnosa poluautonomnih dru�tvenih ozna�iteljskih praksi, me�u kojima umetnost spada u one povla��ene, izuzetne, po Althusseru "ideolo�ke dr�avne aparatuse".7 S jedne strane, recentna drama novih pisaca (kao da) je preduhitrila svoje drugostepene diskurse (kritiku, teatrologiju), a s druge (kao da) je nastala disfunkcionalno sa aspekta dru�tvenih propozicija i statusa.
Me�utim, obe ove pretpostavke - postavljene tako jednozna�no - mada na prvi pogled deluju kriti�ki, veoma su opasne jer su u neproblematizuju�em skladu sa lokalnom teatarskom doksom. Re� je o tome da njen minimalni konsenzus i jeste kvaziumereno-modernisti�ki truizam o umetnosti kao izuzetnoj i nepredvidivoj praksi, koja se pojavljuje niotkuda, a u slu�aju teatra je i efemerna, pa se u jednom neponovljivom trenutku neposredno do�ivi i zatim odlazi putem ve�nosti ili zaborava. Me�utim, to "niotkuda" nije intuitivno, ako to zna�i nematerijalno, tj. nedru�tveno. Odnosno svako "niotkuda" je, deridijanski re�eno, materijalni trag traga, jer ta neuhvatljiva umetni�ka intuicija "niotkuda" je slo�eni mehanizam interpeliranja, prepoznavanja i materijalnog aktiviranja pre�utnih propozicija konteksta samog rada. Isto tako, "neposredni do�ivljaj" u umetnosti, kao i njeni "putevi ve�nosti" i "putevi zaborava" nisu ni�ta neuhvatljivo, nepredvidivo i nekazivo. Naprotiv, to su arbitrarne (obi�no pre�utne) odluke sveta umetnosti, odnosno teatra u sasvim materijalnim mre�ama diskurzivnih institucija dru�tva i umetnosti.

Stoga, upravo to nemanje scene, to �utanje o novoj dramskoj produkciji pa i upadljivoj pojavi ve�eg broja novih autora ide na ruku odr�avanju statusa quo kojim dominantna srpska teatarska paradigma asimiluje novu dramu, koja joj programski izmi�e. Izmi�e, svojom mikropoliti�kom taktikom i odbacivanjem verifikacije sveobuhvatnim dru�tvenim meta-diskursom. A to je ono �to se mora prevideti, prikriti i isklju�iti zarad o�uvanja imaginarnog totaliteta totaliteta dru�tva, totaliteta koji se raspada na svakom koraku njegovog realnog funkcionisanja. Zato ovim tekstom poku�avam da izvedem dva poteza: da zapo�nem umre�avanje lokalnih dru�tvenih, kulturalnih i umetni�kih tekstova koji jesu previ�ena platforma na kojoj se pojavila i deluje nova dramska produkcija i sa koje se ona mo�e recipirati, kao i da time utemeljim �vr��u diskurzivnu scenu za budu�e drame koje �e se razvijati iz ovog aktuelnog korpusa.
Zato se jo� jednom vra�am na mesto simptoma aktuelnog srpskog dru�tveno-kulturalnog konteksta u kojem postoji nu�na pukotina, hrapavi �av, zastoj simboli�ke proizvodnje, mesto na kome deluje simptom. Savremeno srpsko dru�tvo je temeljno odre�eno procesom postsocijalisti�ke tranzicije.8 Prethodna decenija je bila decenija sloma komunisti�kog re�ima i socijalisti�kog dru�tva kao velikih humanisti�kih sistema. U doba Milo�evi�eve Srbije, to dru�tvo je do temelja sru�eno pod kriminalnim socijalisti�ko-nacionalisti�kim re�imom koji je poku�avao da zaustavi procese globalizacije i tranzicije, intencionalno se izmi�u�i doma�aju me�unarodnih prava, udru�enja i sporazuma. Na taj na�in, Srbija je tokom devedesetih ekonomsko-politi�ki otvorila prostor da se unutar nje uspostave veliki dru�tveni metanarativi koji su imali jasne funkcije ideolo�kih dr�avnih aparata. Parlamentarnim izborima i masovnim protestima re�im je sru�en 5. oktobra 2000, demokratska opcija dolazi na vlast i po�inje druga faza tranzicije. To je proces u kome se Srbija uklju�uje u globalne tokove i transformi�e u liberalnokapitalisti�ko dru�tvo, kao i sva ostala postsocijalisti�ka dru�tva. Ipak, nova srpska demokratija uglavnom nije internacionalna; ona dodu�e nije vi�e ratni�ka ali je tako�e pronacionalisti�ka. Konzervativne dru�tvene snage ja�aju i nastaju�a srednja klasa postaje "�uvar prolaza" za uznemiruju�e socijalne prakse. Po�etkom 2004. na vlast dolazi prili�no desna opcija: demokratska gra�anska desnica. Ali tokom druge tranzicijske faze, na dru�tvenom makronivou postaje o�igledno da srpsko dru�tvo ne da nema i nije u stanju da proizvede, ve� vi�e nema pravo ni na jedan sopstveni makrodiskurs koji �e verifikovati njegove mikroprakse. Granice Srbije se nu�no, mada sporo otvaraju. To se realizuje i na simboli�kom i na doslovnom nivou, a u kontekstu ovog teksta se pre svega odnosi na to da su putovanja na usavr�avanja, radionice, simpozijume i sl. u inostranstvu ponovo mogu�a, razmena informacija lak�a, suo�enje sa svetskom scenom sve va�nije, da su inostrani �asopisi i knjige dostupniji, da strani teatri i umetnici s vremena na vreme gostuju i da se, pored toga, razvijaju kablovska televizija i internet.
Sve to neminovno sna�no uti�e na dramsku produkciju novih autora. Ali, to istovremeno �ini da je odr�avanje totaliteta totaliteta Srbije kao dru�tva-ostrva na periferiji sveta realno nemogu�e. On se sada mora �uvati na imaginarnom planu, jer se njegovim gubitkom Srbija upisuje na globalnu mapu na mestu koje joj je odre�eno, a ne koje ona kao akter istorije i makrostrukture sama uspostavlja. I na mestu te pukotine, ova dramska produkcija se uspostavlja kao simpomatska: i omogu�ena tim dru�tvom i uznemiruju�a za njega, jer pokazuje ono �to je za to dru�tvo konstitutivno a ono ga mora skrivati. Jo� neko vreme. Jo� kratko. Jo� samo malo. Ali simptom je na kompleksan na�in disfunkcionalan, imanentan dru�tvu koje ga previ�a i isklju�uje; njegov �av, mesto opiranja, hrapavost.

Drama bez scene je, dakle, drama kojoj nije sistemski zagarantovana i omogu�ena scenska izvedba pa �esto ostaje kao dramski tekst. To je drama koja nema infrastrukturno razvijen lokalni svet teatra kao svoj radni okvir, nego nastaje kao njegov simptomski eksces. A pre svega, drama bez scene je drama koju dominiraju�a diskurzivna platforma teatra ne omogu�ava i podr�ava, drama koja radi na "drugoj sceni" dru�tva i teatra, na sceni nesvesnog, na kojoj pokrenuti ozna�itelji stalno podrivaju Zakon scene. U tom smislu, ovaj tekst je teorijski diskurs pokrenut sa te druge scene lokalnog teatra, koji teoretizuju�i dramsku produkciju novih autora u Srbiji pokazuje gde i kako dominantni glatki diskurs srpskog tranzicijskog teatra prikriva svoje bolne �avove.
Evo ga sad taj �av. Pa, evo kona�no i pokrenute scene.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2005.