|
Po cenu simplifikacije kakva �esto zna da baci novo svetlo na mnogo puta �itane
tekstove, za �ekspirove �etiri velike tragedije mo�e se re�i da ostvaruju tematski
kontinuitet time �to predo�avaju sve uloge koje mu�karac igra u �ivotu: HAMLET
je zaokupljen konfliktnim sinovljevim identitetom, OTELO usredsre�en na stra�nu
zabludu tragi�nog ljubavnika, MAGBET govori o dramati�nom disbalansu zlo�ina i
li�ne ambicije, dok je KRALJ LIR tragedija o pogre�no shva�enoj ulozi oca. Ve�
i samim tim �to tematizuju odnos pojedinca i vrednosnog sistema, u �ekspirovim
tragedijama ponavljaju se obrasci klasi�ne drame. Otelova du�evna pometenost u
nastupima ljubomore mo�e se uporediti s dramati�nim promenama Pentejevog pona�anja
pod uticajem boga Dionisa u Euripidovim BAKHAMA; transformacija je utoliko bolnija
�to Otelo s po�etka drame predstavlja gotovo idealno otelovljenje dionizijskih
na�ela, manifestuju�i sna�ne emocije i instinkte, ali i njihovu svesnu kontrolu.
Me�utim, anksioznost socijalne pozicije, koja znatno doprinosi tragi�nom stradanju,
�ekspirovog Mavra bitno pribli�ava Euripidovoj Medeji: oboje su stranci koji svoje
puno poverenje poklanjaju braku kao obe�anju civilizacijske integracije u novoj
sredini, da bi potom iskusili izdaju i moralni kolaps. Medeja u bra�ni savez investira
vi�e, njen rez je radikalniji budu�i da zbog obe�anja ljubavi ne samo �to napu�ta
rodni dom, porodicu, polo�aj i hijerarhijske privilegije, nego sve veze odlu�no
preseca bratoubistvom. Izdaja i zlo�in ukidaju mogu�nost povratka a kad Jasonov
odlazak ukine i mogu�nost opstanka preostaje joj samo regresija u odmetni�tvo
i varvarstvo. Otelova izolacija neumitna je koliko i njena; polo�aj pripadnika
druge rase i kulture nesiguran je koliko i polo�aj �ene, �ija sudbina zavisi od
ozbiljnosti bra�nog zaveta. Brak kao vid integracije jedan je od sporednih
motiva i u KRALJU LIRU, ali ovo �ekspirovo delo ipak se vi�e bavi temom uvek aktuelnom
u svetu tragedije - anatomizovanjem patrijarhalne hijerarhije. Disfunkcionalnost
porodi�nih odnosa pokazuje se kobna po vrednosni sistem pojedinca i dr�ave, i
�ekspir �ak ose�a potrebu da je predo�i u prividno suvi�nom paralelnom zapletu.
KRALJ LIR razvija likove dvojice o�eva �ija se pogre�na procena sopstvene dece
reflektuje na odnos prema zemaljskom i bo�anskom poretku. Lir i Gloster kao da
i svojom patnjom i svojim odlukama otelovljuju Edipa, vi�e gre�nika nego silnika,
nemo�nog, slepog i skrhanog, usamljenog, samo s jednim od sve svoje dece kraj
sebe. Vernost i poslu�nost te dece �e, opet, biti izvor krize, �to se vidi u paralelama
koje je mogu�e uspostaviti izme�u Lirove k�eri Kordelije i Glosterovog zakonitog
sina Edgara s Antigonom. Dok Edgar bdi nad svojim slepim ocem kao njegov lekar,
sluga i u�itelj, Kordelija �e patrijarhalni poredak koji nala�e poslu�nost vladaru
dovesti u pitanje tako �to �e prednost dati nepisanim zakonima porodi�nih veza.
Lirova podela kraljevstva je emotivna ucena kakvoj pribegava samo silnik razapet
izme�u ritualnog svevla��a i realne stara�ke nemo�i. Pre edipovske sudbine izgnanstva,
vidimo ga, nakratko, kao verziju autokrate Kreonta. Zahtevaju�i da mu k�eri pru�e
bezuslovnu materinsku ljubav, Lir ne zahteva samo ukidanje samo�e nego i ukidanje
smrti, jer bi ga takva ljubav simboli�no vratila na po�etak �ivota, u ulogu deteta.
Re�ima da ga voli onoliko koliko joj to du�nost k�eri nala�e, Kordelija upozorava
oca da mu ne mo�e pru�iti maj�insku ljubav. Lirova gnevna reakcija koja sledi
umnogome podse�a na Pentejevo dionizijsko ludilo u kom se zaboravljaju svi humani
obziri: pogrde i javno odricanje od o�inske brige ponavljaju mitolo�ko ubistvo
dece kao vid prkosa bogovima. HASANAGINICA Ljubomira Simovi�a, iako temom
i zapletom tesno vezana za istoimenu narodnu baladu, razmatra, kao i �ekspir,
brak kao socijalnu integraciju koju diktira patrijarhalni poredak, i tragi�ne
posledice hira i jarosti silnika koji se odri�e bo�anskih zakona i obi�ajnih prava.
Glavna junakinja je u svetu neumoljivih maskulinih vrednosti, utemeljenih samo
na snazi ja�eg, osu�ena na ulogu politi�kog i socijalnog mamca, na uzaludan poku�aj
da pojmi sitnosopstveni�ke i monomanija�ke interese koji se igraju njenom sudbinom,
ignori�u�i i bo�anske zakone i obi�aje zajednice. Oglu�uju�i se o njenu �elju
da se uda za imotskog kadiju, beg Pintorovi� svoju sestru udaje za Hasanagu, koji
suprugu proteruje iz ku�e nakon sedam godina, upravo onda kad materinstvo Hasanagini�inom
bra�nom ropstvu prida su�tinsku va�nost i najvi�i smisao. U �elji da sa�uva porodi�nu
�ast i defini�e politi�ke interese, beg stupa u politi�ki pakt sa silama mraka
i onostranog. On ugovara brak sa sestrinom nepre�aljenom ljubavlju, jedini znaju�i
da je imotski kadija samo posthumni mlado�enja. Ovaj �in nije samo surova manipulacija
sudbinom jedne �ene, nego i zakonima poretka, koji se samovoljno podre�uju politi�koj
igri. Simovi�evu dramu presudno obele�ava krajnje samovoljan i kapriciozan
raskid braka. Ne samo �to Hasanaga u hiru i besu razvrgava svetu zajednicu sklopljenu
pred Bogom i ljudskim zakonima, ne samo �to se odri�e svoje najve�e politi�ke
i emotivne investicije nego i �in apsolutne poslu�nosti i potpunog pokoravanja
ka�njava kao najve�u pobunu. Hasanaginica ispa�ta zato �to se njenom mu�u u�inilo
da joj je vi�e stalo do patrijarhalnih obi�aja nego do njega; on ne shvata da
ga, u svom poimanju straha i du�nosti, njegova supruga od tog poretka vrednosti
ne odvaja. Legitimizovano nasilje jednog dru�tva ima Agino lice. Hasanaga primenjuje
silu zato �to mu ona zamenjuje ljubav: njegova fizi�ka nadmo�, te obi�aji i zakoni
koji ga podr�avaju koriste se da izazovu emocije kod �ene koja ga nikad ne�e voleti.
Hasanagini�in stid, strah i ga�enje predstavljaju o�ajni�ki odr�avan i podstican
surogat supru�anske ljubavi. Hasanagini�in odnos prema mu�u replicira odnose
kakvi se u �ekspirovim tragedijama uspostavljaju izme�u Hamleta i Ofelije, Otela
i Dezdemone, Lira i Kordelije zato �to se temelji na imaginarnoj krivici: Hasanaginica
je optu�ena za pasivnost i odsustvo revnosti koje je Hamlet zamerao Ofeliji, za
pokornost i trpeljivost s kakvima Dezdemona prima Otelove ljubomorne uvrede i
udarce, za po�tovanje socijalno definisanih veza koje je razba�tinilo Kordeliju.
Simovi� prepoznaje onaj vi�ak strasti i manjak razuma usled kog �ekspirovi tragi�ni
junaci �ensku vernost sankcioni�u kao neposlu�nost, efektno dramatizuju�i bezizlaz
�enskog polo�aja vidljiv jo� u Euripidovim tragedijama: Hasanaginica je obespravljena
kao Medeja, �iji brak zavisi samo od jedne mu�ke re�i. Brak se sklapa odlukom
razuma a razvrgava odlukom zaslepljene strasti. Brak je obe�anje koje ne obe�ava
ni�ta. Takvo nesigurno obe�anje odre�uje �eninu dru�tvenu poziciju. Ispunjavaju�i
sve zahteve patrijarhalnog poretka, odri�u�i se identiteta i individualnosti u
prilog bra�nog ugovora koji im name�e apsolutnog gospodara njihove sudbine, i
Medeja i Hasanaginica do�ivljavaju da ih sam patrijarhalni zakon gura u bezakonje
i pretvara u izgnanice. Dok je Jason, po sopstvenom uverenju, varvarki koju naziva
"grdilom �to oca izdade i zemlju hranilju" u�inio �ast dovev�i je u
"dom helenski", Hasanaginica je u brak u�la kao visoko socijalno privilegovana;
u miraz u�arskom sinu i begovima neophodnom �uvaru nemirne granice donosi status
i poreklo koji se, me�utim, tokom drame konstantno obezvre�uju, da bi �enu koja
simbolizuje obe�anje dru�tvenog uzdignu�a sveli na Medejinu poziciju autsajdera.
�enski potpuno podre�eni polo�aj ne samo �to devalorizuje svaku njenu eventualnu
prednost nego je preobra�a u prestupnika. Medeja, sli�no Dezdemoni, do�ivljava
da se njena �rtva preobrati u dokaz krivice - obema napu�tanje o�inskog doma i
domovine zarad ljubavi postaje �ig imaginarne krivice - dok se u slu�aju Hasanaginice
revnost tuma�i kao prestup. Simovi�eva drama po�inje Hasanaginim nastupom
duboke odvratnosti prema �enama, koja je sli�na Lirovom zgra�anju nad surovo��u
svojih k�eri, a jo� i vi�e Hamletovom gnu�anju prema slabom i prevrtljivom polu.
Kao �to reakciju danskog kraljevi�a prema celom rodu izaziva pona�anje jedne �ene,
njegove majke, i Hasanaga svoj bes generalizuje. Gertruda svoje seksualne �elje
realizuje na na�in jedino mogu� u poretku - ponovnom udajom - dok Agina �ena bespogovorno
po�tuje mu�evljevu naredbu potpune izolacije od sveta. Kordelija ispa�ta zato
�to obaveze prema suprugu izjedna�ava s obavezama prema ocu. Ogor�eni o�evi, sinovi
i mu�evi tra�e najstra�niju kaznu za ceo �enski rod: Lir moli bogove da utru seme
iz koga nastaje nezahvalni �ovek, Hamlet tvrdi da brakova vi�e ne�e biti, Hasan-aga
ka�e da "zbog �ena ni carevina ne valja". Simovi� njegov bes ne prikazuje
na sceni, nego pu�ta da za�u�eni i ogor�eni vojnici opisuju kako im vo�a crveni,
peni, vi�e i vri�ti, sumnjaju�i da je �ovek koji je "�uo i kad u sedmoj sobi
za�u�te dimije" od te�kih rana ostao impotentan. �igosan bolesnom ljubomorom,
osoran i razmetljiv, Hasanaga kao da je gra�en po uzoru na pomahnitalog i ogor�enog
Otela �ija munjevita metamorfoza od dostojanstvenog ratnika u agresivnog o�ajnika
pokazuje kako je lako postati nesiguran i upla�en u tu�em svetu. I Hasanaga i
Otelo status duguju nu�nosti dr�ave da bude branjena i odbranjena: oni su pla�enici
koji krvave ruke za ra�un tu�e udobnosti, dobijaju�i �enu kao garant politi�kog
saveza i olak�anje "nelagodnosti u kulturi". Obojica su stranci prihva�eni
iz nu�de, sa nepoverenjem, nerado, i njihova su�tinska neadaptabilnost artikuli�e
se samo kroz nasilje prema �eni, vi�enoj kao iznevereno obe�anje socijalne integracije.
Neosvojivost �enske ljubavi dovodi do neopozive odluke da se ta neosvojivost
kazni: Hasanaginica je oterana s izgovorom da ranjenog mu�a puna �etiri meseca
nijednom nije posetila. Razloge nedolaska Hasanaga pripisuje njenoj navodnoj razma�enoj
otmenosti: budu�i "staro gospodsko koleno, stara loza", Hasanaginica
ne �eli svoju "gospodsku nogu" da stavi u vojni�ki logor. "Sad
nek vidi / kolko �e je ko�tati njena gospo�tina!", trijumfalno ka�e Hasan-aga,
kao �to i kralj Lir Kordeliji, na njeno racionalno predo�avanje k�erinske ljubavi,
ka�e "neka ti istina bude miraz". Patrijarhalna kazna sti�e �ene zato
�to nisu prepoznale trenutak u kome moraju da svoju bezuslovnu odanost stave iznad
uobi�ajenog po�tovanja obi�aja. I Kordelija i Hasanaginica ispunjavaju svoju du�nost
u zabludi da �ine ono �to se od njih o�ekuje, ne shvataju�i kojom se brzinom i
neumitno��u ta o�ekivanja mogu promeniti. Kordelija je izrekla tek jedan op�teprihva�en
stav o podeli �enske ljubavi i staranja izme�u oca i mu�a, ali ba� onda kad njen
otac zahteva potpunu posve�enost. Hasanaginica je, po re�ima Hasanaginog savetnika
efendije Jusufa, "�uvala svoj stid, Kuranom propisan": Jusuf kao glasnogovornik
zajednice njeno pona�anje progla�ava ispravnim, kritikuju�i Hasanagu zbog nedoslednosti
i nerazumnosti onako kako Kent kritikuje Lira. Uzalud, jer su i Hasanaga i Lir
svoju mo� spremni da doka�u krajnjim sredstvima - demantovanjem sopstvenih odluka. "Sede�i
ovde, / ja sam njemu obraz �uvala, / onako kako je on tra�io da se �uva!",
ka�e Hasanaginica, �ude�i se �to mu� koji joj je sedam godina branio da iza�e
iz ku�e o�ekuje da ona svojom voljom do�e u planinu me�u vojnike. Od nje se o�ekivala
slobodna volja i samostalna odluka, ono na �ta nikad u svom braku nije imala pravo.
"Druge su mogle da prekora�e / i jaruge, i stid, i obi�aj! I takvu ti ljubav
- mo�e� je d�ukcu o rep! - koja ustukne pred obi�ajem i zakonom!", ka�e Hasanaga,
povre�en �to je njeno po�tovanje obi�aja ve�e od ljubavi prema njemu. Od zlostavljane
i upla�ene �ene o�ekivala se, eto, jo� i bezuslovna ljubav! Ta ljubav koju Hasanaga
prezrivo odbacuje nije ni postojala: zamenjivali su je stid, strah, odbojnost
i prezir, ose�anja pred kojima je Hasanaga gubio volju i snagu. "Ne treba
meni uteha; / meni treba da razumem!", ka�e Hasanaginica, tragaju�i za smislom
u afektivnoj odluci. Navikla da patrijarhalni poredak ima opravdanje �ak i za
najapsurdnije zabrane, ona o�ekuje nekakvo obja�njenje kazne: Kordelija je zahtevala
da kralj svima iznese razlog sa kog se odri�e k�eri, da bi se znalo da nije po�inila
ni zlo�in ni sramotu. Jedini �enski uslov bezuslovne pokornosti jeste da joj se
predo�i razlog njene nezaslu�ene patnje, makar to bio i argument gole sile. Tra�e�i
taj razlog, Hasanaginica shvata da i age i begovi i konju�ari i askeri "kroje
Alaha prema sebi, / kao da je Alah ko�ulja", da zakoni ne formuli�u silu,
nego volju, ne�to jo� stra�nije, nepravednije i nepredvidljivije nego �to je sila.
Budu�i da je �ena u patrijarhalnom poretku vrednost merljiva snagom politi�kog
saveza koji iz njene udaje proishodi, beg Pintorovi� �e sestru iskoristiti kao
na�in sticanja mo�i i uticaja, ali i poni�avanja Hasanage. Izbor imotskog kadije
je, pri svemu, demago�ko udovoljavanje sestri, koja je njega �elela za mu�a pre
sedam godina. Kad pita brata odakle je "danas iskopo" kadiju, Hasanaginica
i nehotice prozire njegovu igru prividima. Kadija je umro od ljubavi prema njoj,
i on je metafora ledenog prisustva smrti, jedinog izbora za �enu li�enu identiteta,
otrgnutu od jedine uloge koju je s ljubavlju obavljala - uloge majke. Na sli�an
na�in, privid je i francuski kralj, koji odvodi najmla�u k�er kralja Lira, i potom
misteriozno nestaje iz sveta drame, nestaje tako potpuno i neopozivo da Kordelija
preuzima njegove kraljevske ingerencije, postav�i �ak i zapovednik njegove vojske.
Kordelija se bori na �elu mu�evljeve vojske za krunu svog oca, daju�i tako primat
k�erinskoj du�nosti i zanemaruju�i obaveze supruge i kraljice. Kao �to u KRALJU
LIRU odsustvo majki sna�no potencira socijalne i eti�ke aspekte uloge oca, tako
i misteriozno odsustvo novog Hasanagini�inog supruga treba da naglasi fiktivnost
i proizvoljnost bra�nih veza spram apsolutnosti krvnih. Hasanagini�in tragi�an
kraj najbolje obja�njavaju re�i askera Muse: "Da nije umrla, niko joj ne
bi verovo." �ena u patrijarhalnom poretku nema jezik, ni slobodu govora,
njenim re�ima se ne veruje, dok se, opet, njeno nemo�no �utanje tuma�i kao odsustvo
emocija i obzira. Ona mo�e svoje postojanje da iska�e samo smr�u. Dokaz njenog
integriteta je smrt, a smrt je i mera njene lojalnosti. �ekspir je svestan toga
kad u komediju uvodi konvenciju prividne smrti kao sredstvo obrta u odnosu prema
�enskoj vrlini. Smrt je postupak revirginizacije: mrtva �ena prestaje da bude
seksualno bi�e �ija je �elja nespoznatljiva i van kontrole mu�karca. Smrt ukida
opasnu i zloslutnu seksualnost njenog tela koja ra�a greh. Zarad zadevi�enja Otelo
ubija Dezdemonu a �ekspir �rtvuje Kordeliju i Ofeliju, jer je smrt jedini na�in
da se potvrdi njihova odanost. Mrtva Dezdemona vi�e nije oli�enje seksualnog greha,
mrtva Ofelija je ponovo verna draga, mrtva Gertruda iznova postaje odana majka,
mrtva Kordelija incestuozno vlasni�tvo svog oca a jedino mrtva Hasanaginica mo�e
da s potpunim mirom i gotovo��u primi erotski dodir svoga mu�a. |