|
Da rukopisi ne samo �to ne gore ve� da se, ponekad, ra�aju iz dima Istorije,
sa dna zgari�ta pro�losti i iz magle uspomena, svedo�i i ova nesvakida�nja knjiga,
na granici realnosti i fikcije; u svakom slu�aju, na granici dokumenta i esejisti�ko-dnevni�kih
oblika. Naime, autor je, manirom vrsnog, iskusnog prire�iva�a i istra�iva�a,
dao tek obja�njenja - okvire, vezivna tkiva - uz Dnevnik pukovnika NKVD-a Kozme
Prutkova: no, taj Dnevnik se razlikuje od mnogih sli�nih, jer sadr�i iskaze, se�anja,
svedo�enja zabele�ena tridesetih godina o A. P. �ehovu - ali i, �to je dokumentarni
biser, dragoceni, dosad nepoznati deo korespondencije legendarnog pisca (sa Olgom
Kniper, Likom Mizinovom i Lidijom Avilovom). Ro�eno iz gotovo apsurdnih razloga
- pogre�no shva�ene Staljinove primedbe da li je (tada ve� vi�e od �etvrt veka
pokojni) �ehov "podoban" za najvi�u dr�avnu nagradu - istra�ivanje pukovnika
Prutkova svedo�i da pro�lost - knji�evna ali i ona istorijska - progovara bezbrojnim,
neo�ekivanim glasovima, ba� kao i sudbina u �ehovljevim komadima; premda nam se
mo�e u�initi da u njenom delovanju nema nikakvog uo�ljivog smisla, ona ima sopstvene
zakone, skrivene struje zna�enja i namera. Kombinuju�i suvoparan policijski
opis, citate iz izvornih dokumenata i svedo�enja jo� tada �ivih �ehovljevih savremenika,
poput Maksima Gorkog, nesu�eni �ehovljev posmrtni biograf u liku visokog oficira
sovjetske tajne policije uspeva da baci dovoljno svetla ne samo na atraktivne
detalje iz privatnog �ivota velikog prozaiste i dramati�ara ve� i da nam, premda
posredno, uka�e na mogu�e dosad skrivene izvore �ehovljeve inspiracije. To se
odnosi osobito na opis Lidije Avilove i njeno obimom neveliko, ali zato antologijsko
svedo�enje, koje otkriva putanje i stranputice �ehovljevih strasti i dilema, na
na�in dostojan tada�njeg aktuelnog romana toka svesti a la Vird�inija Vulf. Najzad,
vrednost Dosijea �ehov ogleda se i u nekoliko krajnje karakteristi�nih, i za istori�are,
kao i ljubitelje knji�evnosti simboli�nih i inspirativnih biografskih uvida. |