NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2004. broj 4 godina XL oktobar-decembar YU ISSN 0036-5734

k n j i g e
Sofija KO�NI�AR
POLA VEKA �KOLE NA PRSTIMA
Polifoni�na monografija 55 GODINA BALETSKE �KOLE U NOVOM SADU, priredila Svenka Savi�, Futura publikacije, Novi Sad 2004.

 

Dobro osmi�ljena tehnika oblikovanja monografije zasnovana je na intervju-portretu mnogobrojnih baletskih umetnika i poslenika koji su se ispilili iz �kole i koji su u toj profesiji ostavili zna�ajan trag u scenskoj umetnosti, pre svega, u baletu i baletskom �ivotu, kako u Novom Sadu, Beogradu i drugim gradovima �irom Titove Jugoslavije u kojima su negovani ples i baletska umetnost, tako i u baletskom �ivotu �irom sveta. I ne samo u baletu, jer su se mnogi od njih oprobali, zadr�ali i dokazali u operi, drami, folklornim ansamblima i drugim vidovima umetni�kog izra�avanja i oblikovanja, kao i u koreografiji i pedago�kom radu, u mnogim institucijama kulture, obrazovanja i javnog informisanja u zemlji i svetu.
Tokom tih 55 godina postojanja �kole kontinuirano je iskrio sjaj njenih ispoliranih bisera, negde u nekom delu sveta, u pregnu�u da tom plemenitom umetno��u i scenskom iluzijom emotivno i saznajno oboga�uju gledaoce, da ih uzdi�u ka Lepoti, ka Dobru i Harmoniji. Svaka ta iskra je istovremeno i svedo�anstvo o pravom smislu postojanja �kole u kojoj se bruse baletske lu�ono�e.
Fragmenti se�anja pojedinih likova Monografije, �ivotom razasutih kako po zavi�aju tako i po svetu - gusto, raznovrsno se sinhronijski i dijahronijski prepli�u grade�i prebogatu mozai�ku sliku ne samo baletskog i pozori�nog �ivota ve� i �ireg umetni�kog, kulturnog i dru�tvenog konteksta onih sredina u kojima su delovali. U svim tim �ivotopisima �kola kao nenametljiv lajtmotiv ima zapa�eno i va�no mesto.
Upravo odabrana tehnika prikupljanja i oblikovanja sadr�aja Monografije u vidu intervju-portreta umetnika koji su zavr�ili �kolu, a koji su u njoj sistemati�no prezentovani po hronolo�kom principu (pet dekada; svaka dekada sortirana po godinama) - omogu�ila je stvaranje izuzetno bogate polifoni�ne freske slo�enih odnosa, doga�aja i zbivanja u ovoj specifi�noj umetni�koj bran�i, njenim relacijama sa ostalim umetnostima, i polo�aja u kulturi, u �irem dru�tvenom kontekstu, tokom druge polovine XX veka. Tako je primenjeni tzv. usmereni orijentacioni intervju (obavezna pitanja jednaka za sve + varijabilna pitanja koja pokrivaju specifikum intervjuisanih osoba) - omogu�io konkretna saznanja o detinjstvu, odrastanju i razlozima opredeljenja u�enika da se upi�u ba� u tu �kolu; o samom procesu �kolovanja; pronala�enju mesta pod suncem u profesionalnom i privatnom �ivotu; profesionalnim uspesima i neuspesima; delokrugu rada; profesionalnim saradnjama; uskla�ivanju profesije i privatnosti; ostvarenim i neostvarenim �eljama i snovima, razo�aranjima i prevarenim o�ekivanjima, nadama; saldu profesionalnog i �ivotnog iskustva... Primenjen na�in oblikovanja sadr�aja, zasnovan na vi�eglasju, razli�itosti i raznolikosti vi�enja posmatranih fenomena iz ugla samih aktera intervjua - istovremeno je uzrokovao i prednosti i nedostatke ove knjige.
Pomenute odlike Monografije �ine njen poseban kvalitet i komparativnu prednost u odnosu na monografije klasi�nog tipa. Jer "sami graditelji institucije govore o svojoj profesiji i instituciji pri�aju�i svoj �ivot", veli autorka pogovora ove knjige, "njihovi konkretni �ivoti prelamaju se kroz dru�tvene, kulturne i druge �ire sfere. Na taj na�in izbegavamo ono �to je ustaljena praksa objektivnog prikazivanja razvoja institucije u kojoj subjektivnost graditelja ostaje zanemarena".
Osim pomenutih �ivotopisa koji �ine 88 odsto ove knjige, tu su i:
Pogovor Svenke Savi� u kome su dati osnovni podaci o istorijatu �kole, na�inu pripremanja Monografije i dragocena sinteza osnovnih zapa�anja o dominantnom pona�anju, razmi�ljanjima i stavovima intervjuisanih na putu njihove profesionalne realizacije i potvr�ivanja. "Zahvaljuju�i dobroj �kolskoj pripremljenosti, uglavnom su se svi diplomirani �aci dobro sna�li u svetu... samo je manjina ostala u Baletu Srpskog narodnog pozori�ta, a ve�i deo iskustvo je potra�io u drugim igra�kim centrima, da se vi�e ne vrate." Prigodan tekst iz 1947. iz pera Bogdana �ipli�a povodom po�etka rada Dramskog studija Vojvodine u Novom Sadu. O radu Baletskog odseka dr�avne pozori�ne �kole u Novom Sadu vi�e saznajemo iz teksta Margite Debeljak koji je pisan 1961.
U prilogu knjige su: Spisak diplomiranih u�enika Baletske �kole u Novom Sadu (1950/51-2003/04). Spisak nastavnika igra�kih i stru�nih predmeta u �koli i popis administrativnog i tehni�kog osoblja (1948/49-2003/04). Evidencija o pedagozima i koreografima iz inostranstva koji su bili anga�ovani u �koli (1993-2003). Rezultati u�enika �kole sa republi�kih takmi�enja i festivala muzi�kih i baletskih talenata Srbije. Pregled rada Baletske �kole "Rai�evi�" u Subotici koja je u periodu 1990-1998. bila izdvojeno odeljenje �kole u Novom Sadu.
Posebnu �ar knjizi daju bele�ke i citati u funkciji antrfilea sa razmi�ljanjima i vizurama svetski poznatih li�nosti iz sveta baleta, umetnosti i kulture - a koji fokusiraju i posebno osvetljavaju specifikum, polo�aj i ulogu baletske umetnosti u kulturi i dru�tvu u svetskim razmerama.
Me�utim, primenjeni osnovni oblikovni metod Monografije, utemeljen na usmerenom orijentacionom intervjuu - osim prednosti, pokazao je i ozbiljne nedostatke. Intervju kao istra�iva�ka tehnika, ali i kao novinarski �anr, po svojoj imanenciji pretpostavlja kompetentnu osobu koja iznosi subjektivnu vizuru fenomena. Upravo ta superiorno izra�ena, dominantna subjektivnost u kola�u razli�itih vi�enja planiranih tema za razgovor, stvara ra�omonski efekat i delimi�no zamagljenu distorzi�nu sliku �kole i onoga �to je u vezi s njom. Nigde nije obja�njen kriterijum izbora osoba koje su, �ini se, bile privilegovane da subjektivnom pri�om, prezentuju�i sebe, svoje vi�enje i do�ivljaj posmatranog fenomena - zapravo kreiraju i Monografiju. Tako�e se �ini da su Monografijom obuhva�eni intervjui onih li�nosti koje su �elele i mogle da ga daju - �to, dakako, nije najbolje merilo.
Oko hiljadu �aka u �koli dobilo je osnovno ili minamalno znanje iz baleta, ali diplomiralo ih je 267 (zaklju�no sa �kolskom 2003/2004). To zna�i da je tek jedna tre�ina polaznika (93) obuhva�ena intervjuom kao tehnikom prikupljanja osnovnog tkiva i sadr�aja Monografije. �ivotopisi onih koji nisu mogli, ili nisu biji voljni da sara�uju, ili su, na�alost, pokojni - mahom nisu obuhva�eni.
Monografija bi mo�da delovala vi�e zaokru�eno kada bi, na primer, imala predgovor s uobi�ajenim preciznijim i detaljnijim hronolo�kim pregledom razvoja i rada �kole kao obrazovne institucije specijalizovanog tipa, njenog edukativnog sistema tokom proteklih pola veka, a koji bi doprineo sistemati�nijem sagledavanju glavnog toka rada i razvoja ove obrazovne institucije. Takvi pregledi s tendencijom davanja zaokru�enije, preciznije i detaljnije vizure posmatranog fenomena, u skladu su i sa horizontom o�ekivanja recipijenata, i s osnovnom svrhom monografije - da omogu�i �to ta�nije, preciznije i zaokru�enije informacije pogodne za prakti�nu i brzu dalju upotrebu. Ovako prezentovan �ivot �kole, bez osnovnog toka razvoja (main stream) pomalo deluje kao neregulisani re�ni tok, kao reka bez obala. Pomenuti pregled, koji knjizi, �ini mi se, nedostaje, bio bi posve kompatibilan i komplementaran s onim �to kao osnovne intencije Monografije isti�e i sama Svenka Savi� u pogovoru.
Knjizi nesumnjivo bogatog informativnog potencijala, uz prilo�ene spiskove, verovatno bi dobro do�la i sistemati�nije povezana tematska gledi�ta, na primer, direktora �kole, nastavnika igra�kih i stru�nih predmeta u �koli, gostuju�ih pedagoga i koreografa - o pedago�koj praksi i radu �kole, njenom mestu i problemima u obrazovnom sistemu kod nas, o saradnji �kole s drugim sli�nim institucijama u zemlji i svetu... a koja bi omogu�ila da se lak�e uo�i realna pozicija �kole u �irem dru�tvenom kontekstu.
Rad na ovoj neobi�noj i informativno respektabilnoj monografiji o Baletskoj �koli u Novom Sadu povodom obele�avanja 55 godina njenog postojanja - o�igledno je bio naporan i veoma zahtevan, a pomenuti nedostaci proistekli su, pre svega, iz odabranog postupka.
Knjiga vizuelno ostavlja vrlo prijatan i upe�atljiv utisak, moderno je dizajnirana i ure�ena. Bogato je ilustrovana crno-belim fotografijama izuzetne lepote koje su komplementarne s tekstom. Fotografije bi bile jo� informativnije kada bi bile dosledno potpisane. Delo su Gavrila Gruji�a, Ane Lazuki�, Branislava Lu�i�a, Jovana i Miomira Polzovi�a, vrsnih poznavalaca i majstora fotografije.
Kako saznajemo iz pogovora, Monografija je pripremana tri godine, a u njenoj pripremi predano i po�rtvovano radio je �itav tim.
Knjiga je �tampana latinicom, ima 296 strana formata 29X21 cm; tira� 1000; ISBN 867188-014-1. Publikaciju je sufinansirao Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje i kulturu.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2005.