|
( o d l o m c i ) Ne jednom bio sam u situaciji da,
kada me pitaju �ta novo radim, po�to ka�em - �ehova - �ujem: "Ah, sjajno...
Kakav fantasti�an komad" i sl. Isto mi se desilo i nedavno dok sam po�injao
TRI SESTRE... ("Blago tebi! Genijalan komad!")... Da li to ljudi ka�u
ne razmi�ljaju�i, po nekakvoj ve� ustaljenoj navici kada se spomene ovaj pisac,
ili zaista tako misle (ili je, najverovatnije, u pitanju i jedno i drugo), u svakom
slu�aju, kada ka�ete da �ete raditi �ehova, �ujete da je neko stavio na repertoar
neku njegovu dramu, gotovo da se i ne postavlja pitanje - za�to? Mo�da se jedino
sa �ekspirom sli�no de�ava. Dakle: �ta je to �ime taj klasik modernog pozori�ta
i posle jednog veka privla�i pa�nju, uvek iznova, podjednako svaku novu pozori�nu
generaciju... za�to mu se uvek vra�amo, kao neodoljivom isku�enju? �ta je to �to
prepoznajemo kao svoje vreme... �ta danas mo�e da nam zna�i ta "dramaturgija
svakodnevice", stara �itav jedan vek? Mislim da sam ova, ili sli�na pitanja,
�uo jo� dok sam studirao na Akademiji. Danas ih slu�aju moji studenti. Pitanja
su prili�no stara, ali izgleda neprestano tra�e nove odgovore. Svaka nova predstava
- jedan mogu�i odgovor. �ehov, kao neka �ifrovana poruka koja se prenosi kroz
vreme - a svako vreme, svaka generacija upisuje ne�to novo - prepoznaje u njemu
ne�to specifi�no svoje - beskona�no prepoznavanje. (...) Ne se�am se kada sam
prvi put pomislio da �u, ako budem imao sre�e da re�iram sve �ehovljeve drame,
od svih predstava napraviti - jednu! Kada sam ideju saop�tio jednom od na�ih najzna�ajnijih
pisaca, osmehnuo se i upitao me: "Da... zvu�i zanimljivo, samo da li je to
mogu�e?" Naravno, to isto pitam se i ja ve� godinama. Sigurno da je na neki
na�in mogu�e ("u pozori�tu je sve mogu�e"), ali kako bi to, u stvari,
moglo da izgleda? Napraviti predstavu od celog �ehovljevog dela zna�ilo bi, pre
svega, da se ceo materijal posmatra kao jedna dramska situacija. Odredili bismo
teme koje pro�imaju svaku pojedina�nu dramu, prepoznali ono �to im je zajedni�ko,
zatim postavili sve to u odre�eni "sistem sila" - izme�u likova... Na
taj na�in do�li bismo i do sredi�njeg sistema kojim �ehovljevo dramsko delo funkcioni�e...
Po sumnji�avom izrazu na licu mog sagovornika osetio sam da mu je sve zazvu�alo
kao prili�no komplikovana matematika. Me�utim, ideja me i dalje privla�i, svakom
novom predstavom upisujem u svoje bele�ke pone�to novo za tu - budu�u, i tako,
polako, nastaje ne�to kao dnevnik.*** Da ne bi sve ostalo samo prazna pri�a,
poku�ao sam da skiciram koje bi to ideje bile na kojima bih gradio predstavu,
ujedno �ta je to �to mi je bilo najva�nije, �to me je do sada vodilo dok sam re�irao
�ehova. 1. BOLJE JE NE RE�I SVE NEGO RE�I PREVI�E �itaju�i
�ehovljeva pisma, prona�ao sam mnoga korisna uputstva reditelju, mada su ona,
naravno, uglavnom namenjena piscima. br. 217 J. M. �avrovoj-Just: "...Vi
imate jedan, po mom mi�ljenju, veliki nedostatak - Vi ne doterujete svoje stvari,
pa one zbog toga ponegde deluju razvu�eno i pretrpano, u njima nema one kompaktnosti
koje kratke stvari �ini �ivim. U va�im povestima ima pameti, ima talenta, ima
beletristike, ali nema dovoljno umetnosti. Vi figuru vajate pravilno, ali ne i
plasti�no. Vi ne�ete, ili Vas mrzi, da dletom odstranite sve �to je suvi�no. A
isklesati lice u mramoru, to zna�i odbaciti sve ono �to tom licu ne pripada." br.
223 L. A. Avilovoj "Vi ne radite na svojoj re�enici; nju treba izgra�ivati
- u tome je umetnost. Treba izbacivati sve �to je suvi�no, osloba�ati re�enicu...
treba paziti na njenu muzikalnost... (...) 2. VREME JE LIK U PREDSTAVI (Ljubljana,
24. novembar 2003. - Slovena�ki nacionalni teatar, posle probe GALEBA) Sneg...
Stigao do stana. Kuvam �aj, razmi�ljam o probi, sceni koju smo ve�eras postavljali...
Ne znam za�to, ali posle du�eg vremena ponovo uzimam pisma �ehova. Nisam ba� koncentrisan...
Ponovo se vra�am na zapo�eto pismo. �itam... i ponovo odlutam. Ne vredi. Pogledam
slu�ajno datum pisma: 24. novembar 1897. "Slu�aj-komedijant" - rekao
bi moj omiljeni pisac... "�ivot se ne menja - on prolazi". Sve je se�anje. �ini
mi se da sam oduvek verovao da svakih trideset... pedeset, stotinu godina... �ivot
ponavlja neke stvari, pojave, doga�aje... Pojavljuju se isti ljudi... Ve�no kru�enje
istih stvari. Svi imamo iste strasti, �elje, strahove... zapisane negde duboko
u nama, od pre sto, dvesta godina... �ehov je deo tog istog sistema. Zato re�enice
Ver�injina, Ma�e, Irine... Tuzenbaha... Trepljeva, Nine, Ivanova, Ujka Vanje...
prepoznajemo kao svoje. �ehova treba re�irati zajedno: pro�lim, sada�njim i budu�im
vremenom (istovremeno). Upravo tako sada po�inju TRI SESTRE... GALEB u Ljubljani
tako�e, PLATONOV u Solunu... Na kraju smo ponovo na po�etku, ni�ta se nije promenilo
- "�ivot �e se nastaviti, on se uvek nastavlja, mada se u me�uvremeno desilo
ne�to nepovratno i dalekose�no". Vreme po�etka drame i kraja isto je. Ivanov
(Theater "Amore", Atina), jo� na po�etku, dok publika ulazi, le�i nepomi�no
na podu... zaspao. Sa�a pored njega dr�i �a�u vode i posmatra ga. Ona mu kasnije
u drami pri�a tu sliku, koja se desila pre dve godine. Na istom mestu, na kraju,
Ivanov �e le�ati mrtav. Sa�a je u ven�anici, uzima onu istu �a�u vode, s po�etka...
(...) Kao �to u BEKSTVU, na kraju, junak nosi �ute cipele, zbog jedne fotografije
Bulgakova koju sam prona�ao i pisma u kojem spominje te iste, �ute cipele, na
po�etku TRI SESTRE, negde u daljini �uju se udarci sekire u drvo, glasovi drvose�a...
koji dolaze, naravno, iz VI�NJIKA. (...) Kada danas �itamo �uvene re�enice
�ehovljevih junaka o budu�nosti, o tome �ta �e ljudi misliti o nama za dvesta,
trista godina, naravno da ne mo�emo a da ne pomislimo da smo upravo mi ta budu�nost,
ti ljudi o kojima je pisao. Da je upravo na� �ivot taj svet koji je �ehov zami�ljao,
o kojem je govorio. Ako bismo se sada, za trenutak, mi to isto zapitali: kakav
�e zaista biti �ivot za sto, dvesta godina? Kakvo �e biti pozori�te? �ta �e ljudi
jesti, o �emu razgovarati, kako, gde �e putovati... Kako �e uop�te izgledati,
�ta �e obla�iti... �ta �e misliti o nama i na�em vremenu? Da li �e uop�te kroz
sto godina sebi postavljati ova pitanja... ima li sre�e za nas... pitanje vere,
ljubavi? Nikada do sada nisam toliko razmi�ljao o tome kao u poslednje vreme. Verovatno
zbog svoje dece pitam se o svemu tome sada mnogo vi�e nego ranije? U svakom slu�aju,
mislim da �e mnogo toga biti druga�ije, verujem da ni �ovek ne�e vi�e biti ovakav
kakav je sada, kakvi smo mi... Mo�da je to ona budu�nost koja je ve� po�ela u
glavi Stivena Hokinga? Pitanje da li �e biti bolje ili gore izgleda vi�e se i
ne postavlja. Danas je ve� mnogo gore nego u vreme �ehova, a tek smo na pola puta.
TRI SESTRE su danas onoliko druga�ija predstava koliko je Moskva sada druga�ija
od one iz vremena kada su sestre ma�tale o njoj. U toku proba sti�u nam vesti
o otmici dece u �koli u Bohunu. Naslovne strane novina koje �ebutikin danas �ita
u sceni, na probi, prepune su stra�nih slika polunage dece koju roditelji iznose
iz �kole. (...) 3. PRAVE SU SAMO ONE LJUBAVI KOJE SE NISU DESILE Kada
u GALEBU, na po�etku, Medvedenko pita Ma�u: "Za�to vi uvek nosite crninu?"
- i ona odgovori: "Ja sam nesre�na", a Medvedenko odmah zatim ka�e "Ne
razumem" - za mene je tu klju�! "Ne razumem" - tako sve po�inje,
i zavr�ava! Nemogu�nost da ljudi razumeju jedni druge, u stvari - nemogu�nost
ljubavi. (...) TRI SESTRE - jo� jedna pri�a o �ivotu koji se nije dogodio. Ni�ta
se ne mo�e desiti �to mo�e promeniti �ivote TRI SESTRE, jer nemaju ljubavi u �ivotu.
Moskva ne postoji. Moskva je, u stvari, �elja da se �ivot �ivi! Ako nema ljubavi
- nema ni �ivota. I upravo zbog nemanja ljubavi ti likovi su tako nesre�ni likovi.
A tragi�nost �ivota jeste u tome �to, kada se pojavi ljubav, kao kod Ma�e, ili
kod Tuzenbaha - nemogu�e ju je ostvariti?! Ono �to jedino ostaje jeste: Nada.
To nam ostavlja �ehov. Sre�a sveta je neostvariv san, ali uprkos tome �ovek mora
neprestano da se nada da �e njegova deca, deca njegove dece... (Ver�injin), �iveti
u nekom boljem, sre�nijem svetu. "Hajde da �ivimo", na kraju predstave,
jeste krik, ali vi�e ilustracija �elje nego uverenje da je to mogu�e. (...) Jedna
ljubavna pri�a: M. J., prevodilac �ehova koga sam upravo zavr�io, jedan je
od najzna�ajnijih savremenih pesnika. Poslednji put u pozori�tu GALEB se igrao
pre dvadeset godina i, kako to obi�no biva, glumac koji je igrao Trepljeva sada
igra Trigorina (Dorna), Nina je sada Arkadina... U svakom slu�aju, napravili smo
novi prevod, a u me�uvremenu sam od M. J. dobio na poklon i njegovu poslednju
zbirku poezije. Tih dana nekako sam i saznao za njegovu ljubavnu pri�u koja je
jedna od najlep�ih koje znam, kao da je iz �ehova. Jo� u srednjo�kolskim danima
M. J. je bio zaljubljen u devojku zbog koje je nastao i prvi grafit u gradu. Jednog
jutra preko �itavog zida u glavnoj ulici osvanulo je desetak metara duga�ko: "Volim
te I..." Zbog takvog postupka pisac je, naravno, u to vreme morao da bude
ka�njen, tako da je proveo i koji dan u zatvoru, za primer drugima... Vlasnica
grafita, me�utim, nikada nije postala devojka pisca, kasnije se udala za drugog,
s njim imala decu... ali �itavog �ivota ostala je pesnikova najve�a, u stvari
jedina ljubav. M. J. se nije �enio. Sada, kada su oboje u �ezdesetim, i kada ona
ve� ima unuke (njen suprug je umro pre nekoliko godina), M. J. je zaprosio I.,
i sada �ive zajedno. Na premijeri sam upoznao I. Gledao sam baku koja se ljubazno
pozdravila sa mnom, pesnika pored nje... i �itave ve�eri, u stvari, stalno sam
gledao u njih. (...) 4. POTREBNE SU NOVE FORME Pro�itav�i MALOGRA�ANE,
�ehov pi�e Gorkom: "Kao �to sam i o�ekivao, drama je veoma dobra, prava
gorkijevska, originalna, veoma zanimljiva i, ako treba po�eti od nedostataka,
ja sam primetio samo jedan, nepopravljiv kao ri�a kosa u ri�eg �oveka - to je
konzervatizam forme. Nove, originalne ljude Vi primoravate da pevaju nove pesme
po starim notama..." Originalnost je uslov koji �ehov �esto pominje. Hrabrost
da se na nov na�in otkriju poznate stvari. (...) "U potrazi za istinom
budi spreman na neo�ekivano, jer ona se te�ko nalazi, i zbunjuje kada je prona�e�." Heraklit 5. IZNENADITI
POZNATIM "...Svaki lik �ehova treba obraditi posebno... a veza me�u
njima uvek je slo�ena, sakrivena, i nije direktna... U tragi�nom je uvek negde
sakriveno komi�no i obrnuto... Junaci �ehova jedno govore, drugo misle, tre�e
rade... (mnogo je va�nije ono �to likovi ne ka�u nego ono �to ka�u)... �ehov ne
trpi nikakav radikalno spoljni pristup, ve� upu�uje uvek na zrelije, suptilnije
analize. �ehov je govorio da je svaka pojedina�na sudbina u TRI SESTRE jedna mala
tragi�na pri�a... Lirski dramati�ar ili surovi posmatra�, sa skalpelom u ruci?" Bezbroj
puta sam, u razli�itim situacijama, slu�ao ove i mnoge druge sli�ne stvari. Me�utim,
ako probate ne�to od ovoga da ka�ete glumcima i da im na taj na�in pribli�ite
komad, vide�ete - ni�ta se ne�e desiti. Ve�ina je to uglavnom ve� �ula, u me�uvremenu
je sve postalo op�te mesto. �ta �emo s tim na sceni? Pozornica �ehova li�i na
ve� pretrpan sto na koji i dalje neprestano donose ista jela. Prvo treba skloniti
sve, da bismo mogli da postavimo ne�to drugo. Probe PLATONOVA zato po�injemo improvizacijama
na zadate teme. Proveriti svaku re�, zna�enje... Ni�ta nije unapred trasirano
(ili jako malo toga). Svaka re� je va�na. Sve treba proveriti iznova. Na po�etku
PLATONOVA Ana Petrovna i Doktor igraju �ah. "�ta Vam je", pita Doktor.
"Dosadno mi je", odgovara Ana Petrovna. U predstavi National Theatre
Thessaloniki, Ana Petrovna na po�etku predstave ulazi s �itavim vojnim truba�kim
orkestrom! Puna energije, igra izme�u svira�a, peva, zabavalja se s njima (jednom
je uzela �apku i stavila sebi na glavu)... vodi ih zatim u park u dubini scene,
popela se na klupu, truba�i je slede... smeh, puno smeha... dobrog raspolo�enja!
Doktor je u�ao, ne veruju�i svojim o�ima �ta vidi, dobacio: "�ta vam je?"
"Dosadno mi je!!!" - uzvra�a mu divlje, preko muzike, Ana Petrovna
i nastavlja da luduje s orkestrom. Kada ih "otpusti", vra�a se do Doktora,
sedaju za ve� pripremljeni sto sa �ahom... Ana Petrovna, sva zadihana, pali cigaretu
i duboko povu�e dim! (...) �esto me pitaju za�to toliko �ehova? Za�to se
njime toliko bavim? Od svih pisaca �ehov mi se �ini nekako najbliskiji, njegove
re�enice za mene nose najdublje poruke. Postoji ne�to u njima �to nalazi odjeka
u mojoj ma�ti, i ja neprekidno u�im od njega. �ehov nas u stvari vra�a samima
sebi. Slika sveta koju danas imamo, to je slika koju nam nude mediji, politika,
slavne li�nosti, tra�evi, skandali... sve povr�no, jeftino, plitke stvari. Jedna
u�asna industrija zabave. To je toliko iskrivljena slika sveta da gotovo vi�e
i ne znamo �ta je stvarni �ivot; on je skoro pao u zaborav. Zato nam neprestano
treba �ehov. Zbog mentalne higijene. Svi imamo neke unutra�nje �ivote drugima
nepoznate, izgaramo od strasti koje smo negde izgubili i, mada imamo razli�ita
iskustva, postoji ipak ne�to zajedni�ko: svi tra�imo u �ivotu sre�u, �elimo da
budemo sre�ni, da budemo zaljubljeni, borimo se sa usamljeno��u... To je ono �to
nosimo u sebi a prepoznajemo kod �ehova, u njegovim likovima. Ono �to je u svakom
vremenu isto, �to prepoznajemo kao vlastito iskustvo, jeste emotivno iskustvo
- arhetip - i samo na tom emotivnom planu bilo koji komad �ehova uvek �e biti
savremena pri�a, nikada na nekakvom banalnom, dana�njem osavremenjavanju. Klju�
se mora prona�i iznutra. To zna�i da prvo treba prodreti u ose�anje teksta, svake
re�enice... (imati glumce koji to mogu osetiti, izneti!) (...) Svaka re�enica
ima bar tri stepena: na prvom svi sve razumemo - (na nivou informacije smo). Na
drugom je znak, simbol. Na tre�em - tajna... (...) Pripremaju�i se za svaku
novu predstavu, uvek iznova �itam nekoliko istih knjiga: biografiju, nekoliko
izvrsnih studija, �ehovljeva pisma, pri�e... listam 3-4 omiljene monografije,
i, naravno, ponovo sve drame. Unapred znaju�i da �u ponovo biti iznena�en, kao
ve� toliko puta do sada, �to �u otkriti nove stvari, uvek se de�ava isto: re�enice
koje sam ve� toliko puta �itao, podvukao, veruju�i da ih ve� znam napamet, odjednom
zazvu�e druga�ije, otvore ne�to novo, postave neko novo pitanje... (Andrej: "Kako
se �udno menja, kako obmanjuje ovaj �ivot" - danas me proganja �itav dan,
kao da sam prvi put pro�itao)... Neke druge, opet, na koje do sada nisam obra�ao
pa�nju, pojave se kao va�ne. Kao i uvek, mnogo toga se promenilo izme�u dva �itanja.
�ehov je "isti", ali ja sam izgleda ne�to druga�iji, u druga�ijem svetu,
druga�ije raspolo�en. Ipak, posle svega, posle svih mogu�ih predstava koje sam
u me�uvremenu video, najrazli�itijih poku�aja tuma�enja, igranja... (koliko se
samo novih pojavi svake godine!?), mislim da i dalje najbolje razumem �ehova iz
samog �ehova: Joni�, Dosadna pri�a, Strah, Dvojica u jednom, �ovek u futroli...
Susedi, Dvoboj... Crni monah, Dama sa psetancetom... naj�e��e tu pronalazim re�enja
za predstave, odnose me�u likovima... ti�ine, sukobe... razne obrte. To je ono
�to mi najvi�e poma�e da bolje �ujem Ma�u, Trepljeva, Arkadinu, Ivanova... Anu
Petrovnu, Platonova... (...) (Posle francuske predstave TRI SESTRE) ...I
dalje se vrtimo u krug, izme�u dva ekstrema: predstave stra�no staromodne (�ini
se starije i od samog originala) ili toliko "moderne", da ako ne �ujem
imena junaka: Olga, Ma�a... Ver�injin, te�ko prepoznajem �ta gledam, u kojem sam
komadu. Pitanje mo�da nije toliiko ILI - ILI, koliko I - I? (...) �ehov
mi se �ini najte�im, ali i najpreciznijim pozori�nim testom. Mislim da nigde tako
jasno ne mo�e� da vidi� koliko je reditelj originalan, ma�tovit, osetljiv, koliko
"duboko" ide... kao kada vidi� kako re�ira �ehova. Sve to, naravno,
va�i i za glumce (u stvari sve saradnike). Kako bi Bob Vilson re�irao TRI SESTRE?
�ta li bi �ehov rekao da vidi predstavu Marthalera koju sam nedavno gledao? (...) ...Kroz
prozor stana posmatram ogromni cepelin kako potpuno nadrealno, kao nekakav d�inovski
kit, tromo pliva iznad grada. �ta danas u Atini 2004, kojom leti cepelin i snima
svaki pokret na ulici, zna�e TRI SESTRE? Svi pri�amo uglavnom o mogu�im teroristi�kim
napadima u vreme Olimpijade, i na svakom koraku se ose�a napetost, strah. Pravimo
raspored proba u odnosu na to da li glumci �ele da budu u Atini u vreme trajanja
Olimpijade. Mo�da da napravimo pauzu te tri nedelje? Ne, glupo je... ipak �emo
raditi, ako toliko hiljada ljudi koji dolaze nije strah... Kada sam u Beogradu
1996. hteo da radim TRI SESTRE, znali smo da, kada se ka�e: "U Moskvu, u
Moskvu", to zna�i - �to dalje iz Beograda, iz Srbije, bilo gde... (predstavu
ina�e nismo po�eli da radimo jer se za samo nekoliko dana desilo ne�to neverovatno:
Tuzenbah je odlu�io da ostane u manastiru, Andrej je morao da ode u vojsku, Nata�a
je ostala u drugom stanju!?)... ali... Atina 2004. danas je najlep�i grad
na svetu, svi �ele da budu ovde! Moskva: �elja da se �ivot �ivi - bilo gde,
bilo kad! Tokom proba svake predstave koju sam radio de�avaju mi se neke
paralelne pri�e, stvari koje naizgled nemaju direktne veze s predstavom, ali ih
naro�ito pamtim, kao ne�to posebno. Recimo, kada smo ve� skoro postavili TRI
SESTRE, otkrili smo da se u svakom �inu ne�to de�ava sa satom, vremenom... Sa
scenografom brojim koliko puta u prvom �inu, drugom... mnogo je, zaklju�ujemo.
Ali kako da izbacimo sada, kada smo ve� usvojili i, �ini se, treba nam? Razmi�ljam
�itav dan, �itavu no�... Ujutro se probudim, potpuno neispavan, pogledam na svoj
ru�ni sat i - ustanovim da ne radi! Imam ga ve� toliko godina, i nikada do sada
nije stao! Ili: prona�ao sam vino koje neprestano uzimam u istom podrumu u
Atini. Pitam: odakle je? - Sa Santorinija. Istog dana saznajem da je omiljeno
vino �ehova bilo sa Santorinija, koje je poru�ivao i specijalno su mu nabavljali
s ostrva i slali. Na probi smo pri�ali o humoru, ironiji u komadu... i de�ava
se slede�a scena: sedimo za stolom, �itamo, analiziramo, tra�imo... Ve� je prili�no
kasno, pono� prolazi, i vidim da bi trebalo da privodim probu kraju. Danas je
bilo dosta dobro, mislim, zanimljivih pitanja... glumci su se oslobodili, mnogo
vi�e pri�aju nego prethodnih dana. �ekam da Andrej do kraja pro�ita svoj monolog,
pa �emo da zavr�imo. Krajem oka primetim glumicu koja kradom ispod stola vadi
ne�to iz torbe, a onda vidim kako stavlja keks u usta i polako po�inje da �va�e.
Glumica do nje to vidi i, gestikuliraju�i, tra�i da joj da jedan, ova je poslu�i,
i sada "neprimetno" njih dve jedu keks. Me�utim, i glumac s njene desne
strane to prime�uje, i o�ima je pita da mu da jedan i, naravno, ona ga poslu�i.
Za dva minuta, �itava strana oko glumice "ne�ujno" u ustima mulja keks.
Lica su im pri tom veoma ozbljna, pa�ljivo slu�aju Andreja, paze�i da ga ne ometu,
a on upravo �ita: "banalan, dosadan �ivot. Ljudi samo jedu, spavaju... svi
se prave da ni�ta ne vide" i sl... Mo�da su to nekakve "�ale"
�ehova? (...) Mom prevodiocu u toku proba TRI SESTRE neprestano se de�avaju
neprijatne stvari. Nedavno je imala sudar, sre�om bez povreda, danas joj je pukla
guma, pre nekoliko dana sin je pao s bicikla i zavr�io u bolnici, ona je zatim
zaka�ila neki stoma�ni virus i dva dana samo povra�ala. Dolazi danas na probu
i ka�e mi: "Zna�, �ovek u stvari treba da je sre�an svakoga dana kada mu
se ni�ta ne desi"! I to je �ehov, mislim. (...) Jo� nekoliko pisama: 236. ...Mnogi
�e re�i: a politika? A dr�avni interesi? Ali veliki pisci i umetnici treba da
se bave politikom samo onoliko koliko im je potrebno da bi se od nje odbranili. 266. ...Ja
ne verujem u na�u inteligenciju, licemernu, izve�ta�enu, histeri�nu, nevaspitanu
i lenju, ne verujem joj �ak ni kada pati i kada se �ali, jer njeni ugnjeta�i izlaze
iz njenih nedara. Verujem u pojedine ljude, ja vidim spas u pojedincima ra�trkanim
po celoj Rusiji - bez obzira da li su intelektualci ili seljaci - oni predstavljaju
snagu, mada ih je jo� malo... Pojedinci o kojima govorim imaju neprimetnu ulogu
u dru�tvu, oni ne dominiraju, ali njihov rad se vidi. 294. (O. Kniper) "...jednom
za svagda morate prestati da mislite na uspeh i neuspeh. Neka Vas se to ne ti�e.
Va�e je da radite polako, iz dana u dan, bez �urbe, da budete spremni na gre�ke
koje su neizbe�ne, na neuspehe, jednom re�ju, da sprovodite svoju gluma�ku liniju,
a drugi neka ra�unaju koliko puta Vas je publika izazvala pred zavesu." (...) ***
...ponekad mi se sve to �ini ba�enim vremenom, imam utisak da svi ti zapisi nemaju
nikakav zna�aj, i da su, kao i druga pozori�na se�anja, kratkog veka. Svaki pristojno
informisan poznavalac �ehova uglavnom zna te stvari, nemam nikakvih �ansi da ponudim
ne�to novo, uostalom, to je vi�e posao teoreti�ara nego reditelja. Ali onda me
ipak, za trenutak, ute�i �injenica da su rediteljska otkri�a, u sopstvenim predstavama,
proces kroz koji se prolazilo - u odre�enom gradu, pozori�tu, s upravo tim i tim
glumcima, u sasvim konkretnim situacijama� neponovljivo, samo rediteljevo iskustvo.
Svaka predstava - svet za sebe. I tako, s varljivim raspolo�enjima, veruju�i da
put ipak nekud vodi, i dalje bele�im pone�to. |