NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2004. broj 4 godina XL oktobar-decembar YU ISSN 0036-5734

A....P....� e h o v
Janu� GLOVACKI
PRI�A O DVE MOSKVE

 

Pored reke Moskve, blizu parka Gorki, sme�tena par metara iznad autoputa, stoji, izrezana u prirodnoj veli�ini, figura �oveka obu�enog u poslovno odelo, ispru�enih ruku, spremnog da sko�i. Ispod figure mo�e se pro�itati napis: "Pre nego �to sko�ite, razmislite. Uzmite aparat za merenje stresa."
U na�em dobu globalizacije, mo�da jedina stvar koja zaista povezuje �itav svet, vi�e nego Internet, pop-kultura ili takozvano slobodno tr�i�te, jeste to ose�anje propadanja, taj nagon da se sko�i. Rusija je vekovima bila poti�tena; danas, sa terorizmom, krhkom ekonomijom i kulturnim rasulom, Amerika je susti�e.
Moja nova drama, �ETVRTA SESTRA, inspirisana je �ehovljevim komadom TRI SESTRE, ali ona nije ni fikcijski nastavak, ni nova verzija, ali ni pasti� �ehova. To je samo ironi�na aluzija na �ehovljevu dramu, koja ukazuje na nekoliko obeshrabruju�ih koraka koje je svet u�inio od vremena kada ga je �ehov posmatrao.
Osnovno ube�enje �ehovljevih likova bilo je da �e, uprkos tome �to je njihov sopstveni �ivot ispunjen isku�enjima i patnjama, svet njihove dece biti bolji. �ehovu je bilo lak�e da gaji izvesne nade u budu�nost na kraju devetnaestog veka, kada su pojmovi istine, �asti, odanosti i ljubavi bili shvatani ozbiljno (ponekad suvi�e ozbiljno, po�to su se ruski oficiri tog vremena upu�tali u dvoboje kada bi uvredili jedan drugog, ili pucali sebi u glavu kada bi nai�li na odbijanje kod �ena).
Ali dana�nja Moskva ima veoma malo zajedni�kog s onom �ehovljevom. Nema vi�e "trojki", a gotovo da i ne postoje uzvi�eni snovi. Bio sam u Moskvi pre otprilike �etiri godine, kada se Rusija spremala za rat sa �e�enijom. �etao sam centrom Moskve sa Svetlanom, �etrnaestogodi�njom k�erkom voza�a iz Ministarstva kulture, koji me je vozio po �itavom gradu. Prolazili smo pored disko kluba "Srp i �eki�", prodavnice "�or�o Armani", restorana "Gore i dole" mafija�kog izgleda, kao i pored avganistanskih veterana koji su prosja�ili na trotoarima. Ovi ratni heroji imali su medalje, ali su bili bez nogu; oni su mra�no posmatrali kako policajci, koji bi trebalo da gone kriminalce, salutiraju mafija�ima koji krstare u duga�kim crnim limuzinama. U dvadeset prvom veku, peta supstanca, novac, trijumfuje nad �etiri drevna elementa - vatrom, zemljom, vodom i vazduhom.
Prethodnog dana, u Moskvi je eksplodirala bomba; za eksploziju su optu�eni �e�eni. Ali ljudi su �aputali da je to u stvari delo KGB-a, po�to je ta slu�ba htela da opravda predstoje�i rat i skrene pa�nju sa bednog stanja u kome se zemlja nalazi. Svetlana je drhtala od gneva. Dok je nekoliko vozila hitne pomo�i i blindiranih automobila prolazilo pored nas, razjareno mi je ispri�ala kako je nedavno pro�itala da je najve�i umetnik dvadesetog veka bio Iv Sen-Loran. A potom je dodala: "Nema �anse! Svako zna da je to bio Versa�e!"
Mo�da je Ni�e bio u pravu kada je rekao da je humor - epitaf na grobu bolnog pam�enja. Napisao sam ovu dramu iz o�ajanja - mo�da je zbog toga tako zabavna. Jedan od tvoraca teatra apsurda, Semjuel Beket, po�to je pre�iveo dva svetska rata, spoznao je da Godo nikada ne�e do�i i da ni�ta nije zabavnije od nesre�e. Iako je �ehov �iveo u devetnaestom veku, ovo ose�anje nije mu bilo strano, samo �to je njegov smeh uvek bio pro�et sa�aljenjem.
Za vreme komunisti�kog re�ima, dok sam jo� �iveo u Var�avi, ministar kulture je cenzurisao komediju koju sam napisao. Kada sam ga upitao zbog �ega, objasnio mi je kako je shvatio da je smeh neophodan i da se on sam smeje najmanje deset minuta svakog dana - sa �topericom u ruci - radi mentalne higijene. Ali nakon toga mi je poverio kako postoje samo dve vrste smeha: konstruktivan (ili prokomunisti�ki) i destruktivan (to jest antikomunisti�ki). Nadam se da �ETVRTA SESTRA spada u tre�u kategoriju.
U �ETVRTOJ SESTRI, �ija premijera predstoji u �etvrtak na "of-Brodveju", u pozori�tu Vinjard, naj�e��e izgovarana replika je "Ja sam poti�ten", naizgled neobi�na replika za komediju. U stvari, ne mogu pouzdano da ka�em da li je moja drama komedija ili tragedija, ali razliku izme�u njih ponekad je vrlo rizi�no odrediti.
Na primer, jedan od likova u drami, penzionisani general koji se borio u Berlinu i Kabulu, poku�ava da na�e posao kao model da bi mogao da plati �asove plesa za najmla�u k�erku. Najstarija k�erka je seksualna igra�ka o�enjenog politi�ara koji mrzi Jevreje, premda je i sam napola Jevrejin. Srednja k�erka je zavr�ila prava, ali zara�uje za �ivot tako �to hrani �ivotinje u cirkusu. Samo nekoliko godina ranije, oni su znali �ta mogu da o�ekuju od �ivota. Sada se ose�aju izgubljeni.
Najmla�a k�erka, Tanja, ima bolji plan. Iako brka Dostojevskog sa Versa�eom i Bulgakova sa Britni Spirs, u njenom �ivotu postoji moralna ideja-vodilja: film "Zgodna �ena" sa D�ulijom Roberts. U staro vreme, prostitutke su glumile da su device. U na�e doba, device se pretvaraju da su prostitutke.
Tanja je jedanput posetila muzej i jedino delo koje je privuklo njenu pa�nju bila je slika Marka �agala na kojoj je prikazan de�ak s jednom cipelom koji visi naopa�ke. Mo�da ju je to podse�alo na ne�to. Tanja se ne uzbu�uje mnogo zbog smrti trideset �ena i dece, spaljenih u eksploziji automobila-bombe. Ali to ne zna�i da je ona bezdu�na. Ona je verovatno isplakala sve svoje suze, pla�u�i pet dana, zajedno sa �itavom planetom, zbog smrti Princeze Di. Pro�itao sam u novinama da je jedanaesti septembar potresao srca Evropljana gotovo isto tako duboko kao i smrt Princeze. U �ETVRTOJ SESTRI, naturalizam se me�a s nadrealizmom, a razliku izme�u njih postaje gotovo nemogu�e utvrditi.
�ehova su mu�ile sumnje o tome da li ima moralno pravo da pi�e, po�to nije mogao da odgovori �ak ni na osnovno pitanje: "Kako treba �iveti?"
U mojoj drami, penzionisani ruski general postavlja mnogo jednostavnija pitanja: "Ko ovde vlada? Gde je novac? Kako �e se to sve zavr�iti?". I niko se naro�ito ne �uri da mu odgovori.
Odlu�io sam da moja drama o Moskvi otpo�ne u Holivudu, na ceremoniji dodele Oskara, koju televizija prenosi �irom sveta i koja je postala deo na�e nove globalne povezanosti, poput CCN-a. Si-En-En gledaju oni koji di�u ambasade u vazduh i oni koji ih �tite, oni koji uzimaju taoce, kao i oni koji ih spasavaju. Jedan egipatski pisac koga sam sreo u Njujorku ispri�ao mi je da se "navukao" na ameri�ku televiziju. Znao je vi�e od mene o O. D�ej Simpsonu i va�ingtonskim tra�evima, ali je bio istinski za�u�en kada je shvatio da postoje i neki religiozni Njujor�ani.
Za neke druge televizija je nedosti�na, kao na primer za moskovsku decu koja �ive u kanalizaciji i prljavim javnim toaletima. Toj deci po pravilu nedostaju skoro svi zubi, ali zato ona umeju da koriste oru�je. Danas, deca posvuda to po�inju da �ine u vrlo ranom uzrastu. Ova u Moskvi, ubijaju za paklicu "marlboroa". Po nalogu mafije, ona odstreljuju ljude koje nikada u �ivotu nisu videli. Po�to su to ipak deca, ona �esto prave gre�ke, ubijaju�i pogre�ne ljude. Ali, u stvari, i sama mafija povremeno stvara zbrku, po�to je prezaposlena.
Mnogi fotoreporteri i filmski reditelji tumaraju moskovskim ulicama snimaju�i dokumente o mafiji i de�joj prostituciji. Prikazao sam jednog od takvih reditelja u svojoj drami. On je dobio Oskara za potresnu iskrenost svog dokumentarca DECA MOSKVE, koji govori o de�joj prostituciji u Rusiji. Samo �to u dana�nje vreme postaje gotovo nemogu�e razlu�iti istinu od la�i.
Vratio sam se ku�i s dve najpopularnije ruske igra�ke. Jednu sam dobio od svog voza�a, Svetlaninog oca: bio je to Vanka Vstanka, jedna vrsta ruskog Supermena. Ako ga pritisnete sa strane, on se uvek iznova uspravlja u stoje�i stav, "na gotovs". "Pazi", rekao je voza�, "niko ne mo�e da savlada Rusiju". Drugu igra�ku sam kupio s�m: bila je to �uvena "matrjo�ka", obojena lutka koja u sebi sadr�i sopstvenu, manju verziju, ali sa druk�ijim licem. Unutar ove manje verzije nalazi se jo� manja, s novim licem, a u ovoj jo� manja i tako redom. Pitam se, kakvo �e lice Rusija pokazati u narednim godinama.
Krajem devetnaestog veka, �ehov je pisao da Rusi vole pro�lost, mrze sada�njost i pla�e se budu�nosti. Oni ne shvataju kada budu�nost postaje sada�njost koju toliko mrze i, trenutak kasnije, pro�lost koja im toliko nedostaje.
Za �ehovljeve TRI SESTRE, �arobno mesto koje pru�a nadu u bolji �ivot i sre�u bila je Moskva. Za mene je, dok sam �iveo u Var�avi u doba komunizma, obe�ana zemlja bila Amerika. U �ETVRTOJ SESTRI, likovi ne znaju kuda bi mogli da odu.

("New York Times", novembar 2002)

S engleskog preveo Svetislav JOVANOV

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2005.