|
�ehov ne prikazuje bilo kakvu svakida�njicu - a tako i treba da bude da bi
mogao da nastane scenski oblik. Iz te svakida�njice on hvata sna�ne trenutke,
sve�ane, trenutke �esto burne. On bira zgusnutu svakida�njicu: u tim svakodnevnim
situacijama vidi ono �to je u njima neobi�no, izuzetno, jedinstveno. Ne smemo
dopustiti da nas zavara to �to je skoro uvek (a naro�ito u drugom �inu njegovih
komada) u pitanju ne�to veoma tanano, �to se jedva mo�e opaziti ili je prividno
bezna�ajno. Mo�e se �ak ste�i utisak da je skoro sve �to se zbiva samo odblesak
namera i �elja, du�evnih stanja koja se jedva mogu izraziti. Me�utim, sve to zaista
postoji u li�nostima, slojevito se sla�e u njima i gradi �vrsto i bogato tkivo.
To su �injenice koje odre�uju odabrani put. Kao kod �ekspira, kod koga su za akcije,
prevashodno spolja�nje, polazna ta�ka smrti, ubistva, ose�anja neugasive mr�nje
i ljubavi. Spolja se ni�ta ne doga�a - i, odjednom, �estoka eksplozija. Kao
da svaki element mo�e da eksplodira ako se na izvestan na�in dotakne - toliko
je �ehovljeva sredina nepostojana, tako lako zapaljiva. Upla�eni smo tim - na
to nismo bili pripremljeni. Po�ari izbijaju bez vidljiva uzroka; samo se niz takvih
"nesre�a", neo�ekivanih, sliva u logi�nu reku �ehovljevske egzistencije. No,
ipak, kod �ehova dosta �esto nailazimo na gomilanje najraznovrsnijih realnih okolnosti,
prividno bez ikakva smisla. Takve situacije li�e na poku�aje bekstva u �udnovate
predele svakida�nje slu�ajnosti. Doga�aj izbije usred vesele ljudske fantazmagorije.
Tu nema ni�eg pragmati�no o�iglednog, nema sasvim jasnih ni da ni ne u odnosu
na koje ni�ta drugo ne bi vi�e postojalo. �ehov nikad nije odrekao istinu,
nikad varao, ispravljao, ulep�avao, u�inio crnjom. Njegovoj umetnosti tu� je bilo
kakav izraz namere. �ak i one o kojoj sam govorio - rugaju�i se sebi - one koju
mu pripisuju njegovi tuma�i, one namere od koje se ne mogu odbraniti kad poku�avam
da iska�em svoje misli o njemu. �ehov je strog, nepodmitljiv - on je pisao
skalpelom: i to bi trebalo da osvetli odnos glumaca prema njegovim likovima. Kod
njega taj odnos nikad nije sentimentalan, uvek je krajnje funkcionalan i nemilosrdno
objektivan, tj. uvek veran njegovom istra�ivanju i njegovim pogledima na �ivot,
ljude, svet. �ehov sve gleda sa odstojanja, ispitiva�ki, s ironijom - i sve vidi
o�tro do sr�i stvari i bi�a. �ak i onda kada su u pitanju najozbiljnije stvari,
najsvetlije, kad je u pitanju ljudski �ivot, smrt, duhovna klima njegovog doba
itd. Pro�itajte jednom Paviljon broj 6! �ehovljev svet nije stabilizovan i
izravnan ubacivanjem neke povr�ne ideologije, neke sociolo�ke, socijalne ili eti�ke
konvencije. On svet ne gleda pobo�nim pogledom slabi�a. �ehov nije bio sposoban
za tako nemilosrdnu podlost prema �ivotnoj istini. On nije verovao u postojanje
unapred utvr�enih ciljeva umetnosti niti u funkciju tobo�njih velikih ideja, iako
su one bile njegova stalna preokupacija. On svoj "drugi nivo" prikazuje
na raznovrsne na�ine, ali nikad ne "iznosi na pazar". On ne ukazuje
prstom, on ukazuje �injenicama. Koliko je �ehov cenio "naprednja�ku"
dru�tvenu fazu? Kod njega, najve�e "istine", najsvetlije istine ne kazuju
primerna stvorenja - on, uostalom, nikad nije ni stvorio, niti video takva stvorenja,
takvu "istinu". Ako slu�am glasove Ver�injina, Medvedenka, Trofimova,
i recimo, Jevrejina Salomona (iz pripovetke Stepa), ne mogu se oteti utisku da
su nosioci "revolucionarnih" istina jedino fanatici, poluludaci i ludaci,
neuroti�ari ili ljudi van dru�tva koji se uzalud trude da u njega prodru. �ehov
nikad nije poverovao verbalnim "podvizima". U �ehovljevo doba do�lo
je do mnogih nesporazuma kad mu je trebalo na�i mesto. Kakve li ironije! Na vagonu
koji je prevozio njegov mrtva�ki sanduk pisalo je "ostrige"! Ne�to sli�no
doga�a mu se i danas. Navikli smo, kad je on u pitanju, da neprimetno povezujemo
pisca i likove. Pisac se ne upli�e vidljivo: kao da pu�ta svoju li�nost da slobodno
dela. Delanja, �elje, ose�anja i ma�ta �ehovljevih li�nosti komplikovani su, strogo
spojeni i s pravom i s fiktivnom realno��u. Njihovo spolja�nje je u slo�enom i
indirektnom odnosu s unutra�njim motivacijama, kao da �ehov, u svojim komadima,
odr�ava bezgrani�nu �irinu svakodnevnih ljudskih odnosa, navika i iskustva. On
sam ostaje u pozadini, njegove li�nosti govore umesto njega. I mada je u svakoj
od njih on prisutan, �ovek ne mo�e da otkrije odre�en pogled na stvari kroz toliko
posebnih stanovi�ta. Skoro da i nema dramati�nih konflikata u onom uobi�ajenom
smislu. Njegovi komadi nisu izgra�eni na otvorenom sukobu suprotnih namera. Utoliko
je sna�niji naboj individualnih konfliktnih situacija koje se kristali�u u �eljama
li�nosti, neostvarenim ili neostvarljivim. �elja svih njegovih li�nosti za
ne�im boljim i vi�im, polazna je ta�ka njihovog nezadovoljstva. Otuda uzrujanost
tih ljudi, njihove kolebljive bojazni - iz kojih izvire i njihova ne mala unutra�nja
aktivnost. I ba� iz te aktivnosti, iz njene pune unutra�nje slike, ra�aju se karakteri
likova: glumac ne mo�e da ih kreira u drugom smislu te�kim dodavanjem spoljnih
elemenata karakterizacije. Neostvarive �elje i la�ne iluzije �ehovljevih likova
upravo su ona snaga koja ih vezuje i �vrsto odr�ava zajedno u gledanju na budu�nost.
Kad psihi�ka izo-bli�enost postane likovima nepodno�ljiva, kad se rasprsnu, onda
se otvaraju do sr�i. Posle takvog sloma, kad prikra�ena du�a tra�i neko uto�i�te,
kad bol brizne bez kompleksa, potrebno je da se glumac poda potpuno, do kraja.
�ehovljevi likovi nisu marionete sopstvenog nezadovoljstva, one sebe ne kude,
ne raspravljaju naprazno o sebi. To su energi�ne, koherentne li�nosti. Trenutak
sloma deluje kao prirodna katastrofa. Kao prirodna, takore�i mirna katastrofa. �ehovljevi
lilkovi �esto podsti�u na sentimentalni, nebulozni, tj. idealizovani rasplet.
Kao da ona snaga, koja obi�no razdire du�u, predstavlja globalni podstrek koji
je u stanju da uti�e i na stvarala�tvo kroz igru. Likove ne treba ve� od prve
shvatiti kao "�ehovljevske", ve� kao individue koje su u �ivotu do�ivele
brodolom, kao individue posve�ene iluzijama koje su se sru�ile, kao ljude nerazre�ivih
sudbina, osu�ene na tragi�na ose�anja. Bilo na po�etku ili na kraju, oni veruju
da �e sve biti dobro; nisu skloni o�ajanju, ne hrle ka patnji kao leptirice ka
svetlosti, trude se da je izbegnu. Do te mere, na primer, da u Galebu niko ne
veruje u revolverski hitac koji odjekne. Glumci bi morali bri�ljivo da sa�uvaju
to ose�anje �ivotne aktivnosti pune nadanja. Svaki lik do�ivi bar jedan trenutak
kad brizne u pla�. Te suze su ne�to �udno, stra�no, kao zdravo tkivo razoreno
u �ednosti... Nije to isto �to i �enske suze "koje one liju" kao da
ho�e da ka�u: "�ekaj, vide�e� �ta ja umem"! Sam �ehov daje zanimljive
izjave o suzama i pla�evnom tonu svojih likova. �ak i najja�a unutra�nja egzaltacija
i najpotresniji doga�aji uklapaju se u sivilo �ivota i zbivaju se kao da su njegov
sastavni deo. Kako je mo� normalnog �ivota nepokolebljiva za �ehovljeve likove,
kako se oni njome naoru�avaju jedni protiv drugih, kako se kriju iza nje, kako
u njoj nalaze neophodno olak�anje i solidarnost!... I kako su veliki du�evni pokreti
nemo�ni da promene najja�e �elje, kako svi likovi, uprkos svemu i dalje sprovode
svoju volju!... Kako one sve mogu da se savladaju, koliko je njihova volja jaka
kad treba da stigne na vreme na stanicu!... U �ehovljevim komadima postoji
naro�ita sadr�ina: oni su bogatiji sadr�inom nego re�ima. Ne mogu da "poka�em"
te re�i, a kad to moram da u�inim, uvek sam doveden u nepriliku grubo��u na koju
nailazim, nepravdom koju nanosim �ivotu koji komad predstavlja. Kod �ehova,
ispod teksta postoji jedna nepoznata, neograni�ena realnost. Iz teksta mo�e samo
da se nasluti tajna. Ako na sceni treba da nastane slika ljudskog govora, potrebno
je rendgenski snimiti tekst, kako u ravni odnosa s realnim svetom tako i u ravni
mistifikacije kojoj likovi pribegavaju. Ovde je svaka re�enica klju� za ne�to,
a to ne�to umnogome prevazilazi likove �ak i kad oni "samo" �askaju.
Jedna jedina re�, ponovljeni uzvik mogu imati ogromno zra�enje. I u govoru koji
je sa�injen od pauza, �utanja, prekinutih re�enica, aluzija, ima tog zra�enja.
�esto ima "rupa", i neretko se ba� tu odvija ono bitno. Monolog-bujica
u govoru stvara efekat kontrasta, potiskuje lik jo� dalje od stvarnosti s kojom
je hteo da uspostavi kontakt, ne donosi ni olak�anje, niti ve�e razumevanje, niti
jedinstvo koje je toliko �eleo. �tavi�e, stvara jo� dublji jaz. Izgleda skoro
da je govor tu samo zato da se ljudi ne bi mogli da razumeju. Zato �ehovljev dijalog
ponekad zvu�i kao boja�ljivi govor golubova, kao krici bez odjeka u pustom predelu.
Svako ide svojim putem, i ba� u tom energi�nom traganju za nekakvim saglasjem
izbija jo� dublja du�evna iscrpljenost. Kad o sebi govore, likovi nisu u stanju
da svoje �elje iska�u kako valja re�ima, mada ula�u mnogo truda. Kad govore o
sebi, a to je �esto, jedva da iska�u neku konstataciju (a to niukoliko nije indirektno
obave�tenje o sebi koje kazuju gledaocu): naj�e��e je u pitanju borba, ili polemika
sa samim sobom, �elja koju smatraju stvarno��u. Stoga retko kad vredi tra�iti
neposredno zna�enje onog �to govore: re�i obi�no kriju ne�to vi�e ili ne�to drugo
u odnosu na izre�eno. Ako likovi imaju ne�to na du�i, oni to saop�tavaju zaobilaznim
putem, izra�avaju tako da izgleda kako nema nikakve veze izme�u govora i onog
�to ga je izazvalo. Pravi poticaj za govor, njegova prava sadr�ina, prava namera
i prava �elja likova ne ulaze neposredno u govor, ve� samo preru�ene. "Laganje"
�ehovljevih likova. To, me�utim, ne zna�i da prava sadr�ina nestaje, da se gubi
ono �to lik ho�e zaista da saop�ti, da se predstavljanjem pretvara u �istu neistinu.
Naprotiv, govor �ehovljevih likova potpuno je sli�an skrivenim, ude�enim elementarnim
poticajima koji ga izazivaju, njegovim pravim sadr�inama, namerama i �eljama.
Iz njega izbija, bez sumnje, onaj �uveni �ehovljev poluton toliko zloupotrebljavan.
U stvari, u pitanju su �esto raskriljenost govora, dvosmislenost, dvozna�nost.
�eljeni smisao ne sadr�i se neposredno u izrazu, ne ulazi smesta, bez kontrole.
Manipulisanje stvara sadr�ine, �ini izraz zapletenim, nesigurnim, kolebljivim
kao da mu je oduzeta potpuna boja. Umesto boja, trebalo bi da ka�emo: boja koja
odgovara. Pesnik kakav je �ehov, tako rezervisan i tako veran �ivotu, prisiljava
i reditelja i glumce na �to je mogu�e objektivnije posmatranje. �ta se u GALEBU
dogodilo Trepljevu izme�u njegove prve ispovesti i njegovog samoubistva na kraju
komada? I �ta se u Trima sestrama dogodilo izme�u Ver�injinovog "volim, volim"
i njegovog bekstva na �elu puka? Izme�u "novog po�etka" Ivanova i njegovog
samoubistva? Ni�ta se nije "dogodilo" - samo to da su likovi ostali
ono �to su, i verni onome �to ho�e i �to �ele. Samo su iznikle prostodu�ne klice,
samo je "to" sazrelo. Pisac je nagomilao toliko istine da skoro onemogu�uje
bilo kakvu analizu. Mo�emo li se osloniti na neku melodramu skalpelom ise�enu
u �ivom tkivu, mo�emo li se osloniti na vodviljske sekvence tretirane s bolom,
sumnjom i stidom, ili pak na montiranje jednoli�nih ose�anja? Za glumca bi to
bila veoma opasna pomo� u radu: glumac mora da neposredno uhvati celinu tkiva,
on nema prava da poka�e nali�je koje otkriva kako je tkanina izatkana i u�ivena. �ehov
svojim likovima daje odgovornost - dopu�ta im tako�e da �ive normalnim �ivotom.
On im �ivot ne daje samo putem re�i, on od njih tra�i da �ive �ak i kad �ute.
Ako neki glumac smatra tu �udesnu �ansu za lik koji tuma�i kao neprijatnu du�nost,
mo�e se dogoditi da jedina re�enica koju izgovori uni�ti polovinu �ina. �ehovljev
dijalog je naj�e��e svakodnevni, familijaran (on nije "nosilac radnje").
To je dokaz da svaka re� (ali i svako �utanje) otvaraju ogromne prostore unutra�njeg
�ivota, da govor ne sme da ponese igru, da li�nosti zaista postoje, da moraju
biti i posedovati snagu delovanja kroz svoju punu egzistenciju. To zna�i da je
glumac neprekidno podstaknut, da igra u isti mah �utanjem (pa �ak i vi�e) nego
govorom, svojim prividno indirektnim u�estvovanjem nego tobo�njom aktivno��u. �ehov
jedva podnosi obi�no "normalno" pozori�te, a vi�e nimalo ne podnosi
obi�an rad glumca. Ako je jedino �to Trigorin ima da ka�e to da ne voli pekmez,
zna�i da to �ehov smatra va�nim. Te�ko glumcu koji ne pronikne takve karakteristike,
jer �ta je to �to kod neke �ehovljeve li�nosti zaslu�uje ili ne zaslu�uje pa�nju. Tradicija
je kod �ehova od pauza napravila rezervoar melanholi�ne atmosfere, znak (ili bolje
avet) pi��evog metoda, ona je te pauze poetizovala, prekrila likove debelim slojem
pekmeza u kome se oni dave kao u baru�tini: u pauzi radnje naj�e��e usporavaju
svoje kretanje kao mu�ice uhva�ene na lepak. Besmislica!... Jedva da ne�to preuveli�avam
kad tvrdim da je �ehovljeva pauza pre sukob, udes, smetenost - naro�ito u svakodnevnoj
aktivnosti likova, njihovim �eljama i interesima. U �ehovljevim komadima, svi
likovi su svojom su�tinom podjednako va�ni. Suma tekstova i broj situacija u kojima
neposredno u�estvuju, ni�ta ne zna�i za va�nost i "lepotu" uloge. Iza
svake uloge �eka slika potpune li�nosti, koja ne po�tuje nikakve teatralne "tekovine"
konvencionalne glume, ve� smerno i stalno osloba�anje. �ehovljevi likovi ne podle�u
svakom podsticaju, oni se ne name�u glum�evoj pa�nji, ne daju se uhvatiti ni u
kakvu klopku. �ehova ne treba ispravljati ulep�avanjem njegovih likova - namerno
ili slu�ajno. Dramski pisac �ehov umeo je da napi�e ono �to ho�e, na �ta se odlu�io,
i mogao je to da napi�e sasvim odre�eno, prirodno, prepoznatljivo. Ako ho�emo
da postavimo na sceni njegove komade, moramo verovati da je sve tako, makar "stvarno"
to i ne bilo tako. Tako je to i u na�oj stvarnosti. Kako je bogata i neobi�na
realnost koja ovde postavlja svoje zahteve! Kako se �vrsto i do koje dubine glumci
moraju da ukotve u li�nosti i njihov svet da bi mogli prirodno i potpuno da reaguju!
Kako celokupna igra mora da bude oprezna i rigorozna. �ehov je dosledan kad
po�tuje karaktere i odnose li�nosti: oni malo-pomalo i nenametljivo odre�uju formu
na�eg delanja. Karakteru i odnosima on podre�uje op�tije mogu�nosti situacije
- �esto ih ispunjava samim tim �to se li�nosti sre�u. Nu�no je zadovoljiti se
akcijama koje je autor odredio. Put istine prolazi kroz komad, a ne mimo njega.
Razmi�ljati o onome �to pisac nije napisao, nema nikakvog smisla. �to ima smisla,
to je razmi�ljati o onome �to je on napisao. Do �ehovljevih likova mogu da
dosegnu samo ljudi aktivni i �ivi. Veliki pisac ostaje velik �ak i onda kad
analiziramo njegovo delo i sa stanovi�ta koja nisu umetni�ka. Ne samo zato �to
je �ehov na visini svog zadatka ve� i zbog toga �to ima "svoje" da ka�e
o filozofskim, sociolo�kim i psiholo�kim merama i merilima. Epizode koje prikuplja
da napravi komad mogu u isti mah da poslu�e kao primeri uzeti iz ud�benika psihologije.
�to ne zna�i da mi treba tako i da ih igramo. Pored psiholo�kih data, one sadr�e
i mnogo drugih informacija - u prvom redu, one su konstitutivni deo sna�ne umetni�ke
slike koja daleko prelazi psiholo�ke granice. �ehov lako obuhvata nas, a mi
njega jedva. Prevela s francuskog Jovanka M. �EMERIKI� |