|
29. januar Problem VI�NJIKA je fundamentalan. Niko od nas nikad nije uspeo
da poeti�no, simboli�no i plasti�no prika�e tu ba�tu, koja predstavlja mo�da toliko
toga u isti mah, da bi mogla da bude "prikazana", bar s gledi�ta naturalizma
koji je, potom, postao "poetski" realizam. Put koji su odabrali i
poku�ali da slede Svoboda i drugi, tj. put jedne simboli�ne apstrakcije, ne samo
ba�te ve� i svih �ehovljevih dekora uop�te, nesumnjivo je doneo neke rezultate,
ponekad zanimljive pa �ak i poetski zgusnute. Ali problem je, takore�i, zaobi�en.
Uprkos svemu, kad je stari Pitoef predstavljao VI�NJIK ispred ciklorame od sivog
somota, s nekoliko komada name�taja, i govorio da je �ehov jo� samo "atmosfera
re�i", on je ostvarivao isti postupak s vi�e prostodu�nosti, ali i s manje
nadmenosti. U stvari, mi danas postajemo svesni da treba poku�ati da se �ehov
prika�e ne po uzoru na Stanislavskog (a na� zadatak bio je da osvojimo tu dimenziju),
ve� u drugoj perspektivi: univerzalnijoj i simboli�noj, pristupa�nijoj za fantasti�ne
podsticaje, izla�u�i se stra�noj opasnosti da ponovo zapadnemo u neku op�teprimenjivu
apstrakciju, da oduzmemo sav smisao �ehovljevoj plasti�noj realnosti, tj. stvarima:
to su prostorije, stolovi, stolice, prozori; stvari i naro�ito istorija. Jer istoriju
gledalac vidi kao sredinu, kostime, lica, kosu, nao�ari, kragne itd. Svakako da
je i ostalo potrebno, tj. istorija u samim stvarima i li�nostima. Ali izolovati
jedan �ehovljev �in u "apstraktni dekor", u simboli�nu prazninu, zna�i
oduzeti istoriji plasti�nu "realnost". �to zna�i da se taj �in odigrava
danas i uvek. Me�utim, problem �ehova uvek je problem koji ja nazivam problemom
"triju kineskih kutija". Postoje tri kutije: jedna u drugoj, u�lebljene,
poslednja sadr�i pretposlednju, pretposlednja prvu. Prva kutija je kutija "pravog"
(mogu�eg pravog, �to je u pozori�tu maksimum pravog), i pri�a je ljudska, zanimljiva.
Pogre�no je, na primer, re�i da VI�NJIK nema "zanimljiv" zaplet. On
je, naprotiv, pun neo�ekivanih obrta, doga�aja, otkri�a, atmosfere, karaktera
koji se menjaju. To je veoma lepa ljudska pri�a, dirljiv ljudski do�ivljaj. U
toj prvoj kutiji se, dakle, pri�a Ljubovina i Gajeva istorija, a i istorija drugih
lica. I to je istinita pri�a koja svakako ima svoje mesto u istoriji, u �ivotu
uop�te, ali njena privla�nost je ba� u tome da se prika�e na koji na�in zaista
�ive i gde �ive ta lica. To je "realisti�ka" interpretacija-vizija,
sli�na izvrsnoj rekonstrukciji, kakva bi se mogla poku�ati u nekom filmu atmosfere. Druga
kutija je, zauzvrat, kutija Istorije. Ovde je do�ivljaj porodice sagledan sa stanovi�ta
istorije koja je prisutna i u prvoj kutiji, ali �ini njenu daleku pozadinu, skoro
nevidljiv trag. Istorija nije samo "odevna" ili "objekt",
ona je cilj pri�e. Ono �to je ovde najva�nije, jeste kretanje dru�tvenih klasa
u njihovom dijalekti�kom odnosu. Promena karaktera i stvari kao transferi vlasni�tva.
Likovi su, svakako, i oni "ljudi" sa odre�enim individualnim karakteristikama,
sa svojstvenim odelom i licima, ali oni su - u prvom planu - jedan deo istorije
koja se kre�e: oni su posedni�ka bur�oazija koja umire od apatije i klonulosti,
nova kapitalisti�ka klasa u usponu koja prisvaja dobra, sasvim mlada i neodre�ena
revolucija koja se nagove�tava i tako dalje. Ovde su prostorije, predmeti, stvari,
odela, gestovi, iako su sa�uvali svoj verodostojni karakter, nekako pomalo "deplasirani",
"distancirani" u govoru i u perspektivi istorije. Nesumnjivo je da se
u drugoj kutiji sadr�i prva, ona je ba� zato i ve�a. Ove dve kutije se dopunjuju. Tre�a
kutija je, najzad, kutija �ivota. Velika kutija ljudskog do�ivljaja: �oveka koji
se ra�a, raste, �ivi, voli, ne voli, dobija, gubi, razume, ne razume, prolazi,
umire. To je "ve�ita" parabola (ukoliko mo�e biti ve�it kratak �ovekov
prolazak na zemlji). I tu su likovi posmatrani u istinitosti pripovedanja, realnosti
"politi�ke" istorije koja se kre�e, ali i u jednoj gotovo "metafizi�koj"
dimenziji, u nekoj paraboli o �ovekovoj sudbini. Postoje stari ljudi, srednje
generacije, mla�i i najmla�i, postoje gospodari, sluge, polusluge, devojka iz
cirkusa, �ivotinja, komi�ar i tako dalje, neka vrsta slike �ovekovih doba i ljudi.
Ku�a je "Ku�a", odaje su "�ovekove odaje", a istorija postaje
velika poetska parafraza iz koje nisu isklju�ene ni pripovest ni povest, no u
kojoj se cela istorija sadr�i u velikom �ovekovom do�ivljaju kao ljudskom bi�u,
ljudskom mesu koje prolazi. Ova poslednja kutija dovodi predstavu na "simboli�nu
i metafizi�ko-aluzivnu" padinu - ne mogu na�i ta�an izraz. Ona se �isti od
velikog dela anegdotskog, uzdi�e se na drugi nivo, uzle�e veoma visoko iznad svega
toga. Svaka od tih kutija ima, dakle, svoju fizionomiju i opasnost. Prva predstavlja
opasnost pedantne minucioznosti, "naklonosti" prema rekonstrukciji (veoma
u Viskontijevom stilu), pri�e uhva�ene "kroz klju�aonicu" i koja se
prakti�no na tome i zadr�ava. Druga kutija nosi u sebi opasnost da se likovi izoluju
kao istorijski simboli, tj. da se zamrznu, okamene u istorijskoj tematici (Marks,
kritika Lasalovog Sikingen, i tako dalje: na primer "praviti �ilera"),
tj. da se likovi li�e prave ljudskosti, da bi se od njih napravili istorijski
simboli. Ostareli student, ne zato �to je on takav, ve� zato �to istorija tra�i
da postoji jedan ostareli student koji je predstavnik jednog dela politi�kog dru�tva;
student je ostario pre vremena zato �to je mo�da bio u zatvoru, ali on je predstavnik
novog sveta koji nastaje sa svim svojim nedoumicama i konvulzijama: on je budu�ost,
ima ne�eg herojskog i pozitivnog u njemu, vi�e nego negativnog. A Ljubov i Gajev
su ne�ni rasipnici, ali oni su i "poro�ni"; to su simboli propale klase
(u jednoj �e�koj postavci, Ljubov dopu�ta da joj Ja�a pipa butine ispod suknje.
A u poslednjem �inu - drugi primer - Dunja�a se pojavljuje vidljivo trudna itd.;
sve to mo�da u �ast sada�njeg panerotizma van koga nema savremenog teatra!). Dekor
je jo� onaj pre�a�nji, ali ja�e transponovan, ja�e nagla�en kao privremena sredina
mo�da, stara, koja se raspada itd. Tre�a kutija nosi opasnost da postane samo
"apstraktna". Samo metafizi�ka. Skoro vanvremenska. Neutralna sredina.
Pozornica s razapetim platnom u boji, s nekoliko elemenata iza njega. (Ovim se
pridru�ujemo Pitoefu, a ako ustreba i Svobodinim tehni�kim trikovima; to ni�ta
ne menja.) Lica su obu�ena, ali jedva u stilu "tog doba": ona poku�avaju
pre da budu univerzalni amblemi, ne znam kakvim sredstvima i metodima. Ali �itava
predstava postaje apstraktna, simboli�na, univerzalna, gube�i skoro zemaljsku
te�inu. Me�utim, �ehovljev VI�NJIK, to su sve tri kutije odjednom, jedna u
drugoj. Zato �to se svaki veliki pesnik svih vremena kre�e, kad je zaista pesnik,
u sve tri ravni istovremeno; i te tri ravni mogu se izdvojiti samo igre radi ili
prou�avanja radi, kao �to entomolog �ini disekcijom �ivih bi�a da bi prou�io izvesne
njegove odlike in vitro. Jer bi�e �ivi, ono se ne mo�e uhvatiti u kretanju niti
se svesti na jednu od karakteristika. Da bi ga �ovek poznao, treba da ga uzme
kao totalitet. Pesnici to znaju i oni nam daju ve�ite i uslovljene likove, dijalekti�ku
istoriju (revoluciju i reakciju, stari svet i novi svet) i istoriju �ovekovog
do�ivljaja koji je, tako�e, totalitet, sitnica koja zna�i samu sebe, i svoju ljubav,
bol i radost, a u isti mah Istoriju, element dru�tvenog konteksta koji se ne mo�e
svesti na drugi, u isti mah "ljudsko bi�e" koje pokre�e tu neobi�nu,
duboku i tajanstvenu stvar, da, svakako, i tajanstvenu stvar, �ivot �oveka od
prvog dana do onog �to �e biti njegov poslednji dan. "Ta�na" predstava
trebalo bi da nam na sceni pru�i te tri perspektive zajedno, �as dopu�taju�i nam
da bolje uo�imo pokret jednog srca ili jedne ruke, �as pred na�im pogledom pokazuju�i
kretanje istorije, �as nam postavljaju�i pitanje o sudbini �oveka koji se ra�a
i mora da ostari i umre, uprkos svemu, uklju�uju�i i Marksa. "Ta�an"
dekor trebalo bi da bude kadar da treperi kao svetlost koja podrhtava na taj trostruki
podsticaj. 6. februar Upravo je ba�ta u pravom smislu re�i mesto kristalizacije
pri�e jer ona je njen junak; i ba� zato predstavlja ogromnu te�ko�u interpretacije. Ne
pokazati je, pustiti da je ljudi zami�ljaju, gre�ka je. Pokazati je tako da se
oseti, druga je gre�ka. Ba�ta mora da postoji, mora da bude ne�to �to se vidi
i skoro ose�a (pomi�ljam �ak na miris ili samo miris, igre radi!), ali ona ne
mo�e da ne bude "totalitet". Zato �to se tu sve koncentri�e. Po meni,
ba�ta je u "prvom planu". Kroz ba�tu se vidi pri�a. To je ekran kroz
koji se vidi sve ostalo, neizobli�eno. Jednostavno re�eno, to je prozirni veo
koji prikazuje ba�tu, gradi �etvrti zid, koja se vidi i koja se ne vidi. Ali,
ponavljam, to je banalan na�in osvetljavanja kriti�ne ta�ke. Ima ne�to i vi�e.
Ravna povr�ina spreda nije dovoljna, potrebno je jo� ne�to. A ba� to "jo�
ne�to" zasad ne mogu da uhvatim. Izmi�e mi. Ako ni zbog �ega drugog, ono
zbog toga �to preda mnom stoje tehni�ke te�ko�e i zagonetke i skoro me potpuno
parali�u... (...) 1. mart Stvarno vreme VI�NJIKA ne odgovara pozori�nom
vremenu. Ili... to je jedna od onih �avolskih skrivenih napomena starog Antona
Pavlovi�a, onih zbog kojih je Stanislavski ludeo. Prvi �in: po�inje u dva sata;
na kraju �ina je "ve� skoro tri sata". Koliko traje �in kad se igra
odgovaraju�im ritmom? �etrdeset minuta? To je suvi�e. Ne verujem, uprkos retorici
pauze u na�im interpretacijama �ehova. Ali mi smo sad do�li do suprotne retorike.
Istina je u tome da �ehov ima svoj, unutra�nji ritam, koji je ono �to jeste. Treba
ga otkriti izvan govora, izvan navike, retorike, na�ih fantazija. Svakako da je
to napetiji ritam nego onaj kojim smo se nekad slu�ili. On je fluidan, manje nagla�en,
manje "fatalisti�ki". Ali, pod izgovorom da je to "la�ni vodvilj",
�ehov se ne sme igrati kao "lakrdija"! Ne sme se strahovati od �utanja,
ako ustreba. Prvi �in od �etrdeset minuta. Time smo do�li do jedinstvenog realnog
i pozori�nog vremena. Drugi �in: jedinstveno realno i pozori�no vreme. Suton,
trajanje trideset minuta? Tre�i �in: i ovde jedinstveno realno i pozori�no
vreme. �etvrti �in sigurno mora da traje dvadeset ili devetnaest minuta, kako
ka�e �ehov. I on namerno daje uputstvo: "Za dvadeset minuta morate biti u
kolima. Voz polazi za �etrdeset i �est minuta." Treba imati na umu da
�ehov pi�e da kod dobrog Konstantina poslednji �in traje oko �etrdeset i pet minuta,
a da mu on jasno ka�e da treba da traje devetnaest minuta. Ostavlja jedan minut
za odlazak kola! "Neverovatno", kako bi rekao Pi��ik. Vreme VI�NJIKA,
dakle, tajanstveno odgovara realnom vremenu. I kao takvo, ono ne treba da bude
ve�ta�ko. Ritam poslednjeg �ina izgleda dosta napet, ali on ostavlja prostora
�utanju. Trebalo bi proveriti ritam ruske dikcije (na jezi�kom nivou) i onovremeni
ritam, tj. ritam glumaca: morao je biti lagan, zbog navike. Otuda, verovatno,
dvostruka napomena "vodvilj", �to zna�i "ne pla�evan", niti
"ozbiljan" ili "spor po ruskom". To je sve. "Budite lak�i,
fluidniji, jednostavniji, manje fatalisti, manje dramati�ni, budite i veseliji,
kao u �ivotu. Transponovani �ivot, ali �ivot. Kao i moja napomena 'u suzama'.
Hteo sam samo da ka�em da je takvo du�evno stanje li�nosti, nisam hteo da ka�em
da ona pla�e. To je konvencionalni na�in izra�avanja." Koliko nesporazuma
zbog tog konvencionalnog na�ina, jadni �ehove! Zaista, kad je �ehov pisao da priprema
"sasvim komi�an" komad, i da je taj komad upravo VI�NJIK, mo�emo se
upitati �ta je u tom trenutku imao na umu... Ali treba razmisliti o tananoj �ehovljevoj
ironiji, o njegovom indirektnom na�inu da kazuje stvari, da uputi svoju kritiku:
sve, mo�da, postaje lak�e. Ba� zato �to je �ehov znao kako to rade "Rusi",
�ta je Stanislavski hteo da on bude, poku�avao je da se obezbedi od kategori�nih
tvrdnji. Nikad ne zaboraviti kontekst u kome se odvija �ehovljevo pozori�te. I
upravo tu sve postaje jo� neobi�nije. Jer �inovi kao u VI�NJIKU "neprihvatljivi"
su u svetskom pozori�nom kontekstu toga doba. Oni predstavljaju ultrarevoluciju
forme i sadr�ine... Revoluciju koja, po mom mi�ljenju, jo� nije prevazi�ena. Dovoljno
je osloboditi �ehova njegovog retori�no-naturalisti�kog i folklornog omota�a,
da bi nam se ukazao jo� silnije "iznad" ve� ura�enog, ve� poznatog,
a ako se govori o "gestualnoj" vrednosti, i tu je �ehov ve� ispred drugih.
Gestualni i plasti�ni materijal je sam za sebe "re�it". �ehov bi
- to izgleda besmisleno - mogao da se prikazuje, u izvesnim granicama, kao studija
ili ve�ba, u obliku mime. Kao �to se, uostalom, pristupa "�itanju" �ehova,
"italijanski". Izme�u to dvoje, ne znam �ta mo�e biti uspe�nije. Svakako
da je individualno rediteljevo �itanje u ovom slu�aju najmanje sre�no. Pomislimo
za trenutak na gestualnu, vizuelnu i plasti�nu vrednost uvertire �etvrtog �ina:
scena, slu�avnik sa �a�ama �ampanjca, jedna jedina boca �ampanjca koji i nije
pravi, Trofimovljeve kalja�e, doletanje iza kulisa jednog para starih, probu�enih
kalja�a koje tupo padaju na scenu i tu ostaju, propra�ene glasom iza kulisa. "Evo,
uzmite ih, to va�e �ubre!" ili ne�to sli�no. I Trofimov ih podi�e, zagleda
malo, pa dobaci: "Pa to i nisu moje kalja�e!" 10. mart Vreme.
Problem vremena. U tome vodvilju-tragediji-komediji-drami, u svemu tom �to mi
se ukazuje sve ve�e, sve savr�enije, sve zgusnutije u svojoj bistrini, rekao bih
u svojoj nevinosti. Slu�am Mocarta, kvintet K 516 i mislim na Mocartovu jasno�u...
tako pravu i tako duboku... Ideja vremena je fundamentalna. (...) Za�to
drugi VI�NJIK? Danas bih, za�u�enom sagovorniku koji bi me upitao "za�to",
odgovorio veoma prostodu�no: zato �to je VI�NJIK remek-delo. Zna�i, dovoljno
je da to bude remek-delo pa da ima "razloga" da bude prikazano? Da li
je pravilno prikazivati remek-dela? Ili nije? Klasike i tako dalje? Stara je to
pri�a, ali vredi se zadr�ati na njoj za �asak. Mislim da treba. Jer svako delo
ljudskog uma, srca, jeste ve�ito. Jer su velika dela, koja predstavljaju svedo�anstva
na koja se �ovek poziva, prevazi�la misao o "trenutnom". Verujem
u klasi�na dela samo pod ovim uslovima: da su napisana danas za danas i za sutra.
Ako nisu takva, onda nisu klasi�na, ve� dela zna�ajna ili manje zna�ajna, vi�e
ili manje zanemarljiva svedo�anstva o jednom istorijskom "trenutku"
koji prolazi. Pravo klasi�no delo ne prolazi. Klasi�no mo�e biti o�iglednije u
nekim razdobljima, manje o�igledno u drugim, neke "stvari re�ene" na
izvestan na�in danas bi mogle biti kazane druga�ije, a sutra jo� druga�ije; isto
se tako izvesni formalni vidovi mogu menjati, kao i izvesni sadr�aji, ali umetni�ko
delo ostaje netaknuto, ono je tu i govori. Ono je ta�no, potrebno, delotvorno,
revolucionarno uvek, i uvek u istoriji. Pa ipak, za�to izme�u "sveg dramskog
stvarala�tva sveta" ovaj VI�NJIK 1974? Opet odgovaram: zato �to je divan,
zato �to ga volim, zato �to ose�am njegovu potrebu. I, ako sam "ta�an"
tuma�, trebalo bi da budem, na ovaj ili onaj na�in, ono ogledalo vremena o kome
nam govori �ekspir, zar ne? Ako je delo meni potrebno, ono svakako mora, na ovaj
ili onaj na�in, da bude potrebno i drugima. Ne treba ovde tra�iti razloge za to:
oni su o�igledni. Postoji, me�utim, i jedan duboki razlog. Vezan, neosporno, za
izvesnu koncepciju o �ehovljevom VI�NJIKU. Ali mislim da to nije pravi razlog,
jer sam osetio opravdanu potrebu da ga napravim upravo danas, na kraju druge godine
mog upravljanja Pikolo teatrom (Piccolo Teatro). U periodu veoma te�kom za pozori�te,
veoma zamornom za mene. Drugim re�ima, da bih ostvario izvestan tip predstave,
kako sam prvo rekao, da bih ponovo bolje napravio predstavu koju volim, a koju
nisam "ostvario" i koja je ostala tako, kao nedore�ena. Da li su
na�oj publici, onoj koja �e do�i, sada potrebni ta predstava, te re�i, te stvari?
Drugo mu�no pitanje, na koje opet odgovaram sa: verujem da jesu. Pomislimo
na tajanstvenog Lira (Lear) koji nam konkretno otkriva da je svetu, mladim ili
starim ljudima, potrebno da imaju pred o�ima tragediju kralja Lira, da je KRALJ
LIR jedan od tekstova koji najbolje odgovaraju na�em vremenu, vremenu dana�njem,
a ne sutra�njem. Mo�da sutra - ne vi�e. Mi nismo kadri, nismo nikad to bili, da
sledimo svoje slepe impulse, svoje ljubavi, ako ih ne potvr�uje ne�to �to ja zovem
"smisao za istoriju", �to bi drugi nazvali "pozori�na pronicljivost"
tj. nejasno ose�anje da je u datom trenutku to ljudima potrebno. Da li VI�NJIK
spada danas u tu kategoriju? Ili ja to poku�avam s nekog intimnog razloga? Vi
znate da je ovo moja druga re�ija VI�NJIKA, i da sam bio veoma nesre�an zbog prvog
poku�aja. Jasno se se�am kraja: uobi�ajeni pljesak, �ak veoma srda�an, u�inilo
mi se, ali ja sam ose�ao duboko unutra�nje nezadovoljstvo. Ose�aj da sam zbog
zamora, neiskustva i nedostatka vremena jedva ovla� dotakao VI�NJIK. Postavio
sam ga posle trilogije NA LETOVANJU; posle stvarala�ke eksplozije LETOVANJA, VI�NJIK
je trebalo da bude nastavak istog razmi�ljanja o "kraju" jednog dru�tva,
o poslednjem trzaju, o predose�anjima toga kraja u dva posebna trenutka evropske
i svetske istorije. Ali drugoj fazi pristupio sam pomalo ispra�njen, bez du�e.
Po�eli smo probe VI�NJIKA tri ili �etiri dana posle premijere Goldonijeve trilogije.
Ove godine, obnavlja�u VI�NJIK, trilogiju �u napraviti "posle". Da li
se to sudbina sveti, ili istorija, ili ne�to drugo, ne znam, ali i to je bio slu�aj... Iza�ao
sam u dvori�te, ovo isto kao i danas, dok je sneg po�eo da pada i pobegao sam
kao lopov, br�e nego obi�no, jer uvek be�im s premijera svojih re�ija. Taj put
jo� sam dalje pobegao. Treba, dakle, da sa sobom pre�istim neke ra�une, ako sam
to u stanju! Ali, o�igledno je da nije to u pitanju. Kad-tad, �ovek mora da se
vrati razmi�ljanjima koja je prekinuo ili nije dovr�io, da bi ih zavr�io, ili
da bi se uverio da �e ikad biti kadar da ih dovede do kraja. Ali svakako da
to nije ono �to me danas nagoni da pomi�ljam na druga�iji VI�NJIK, sasvim druga�iji
nego onaj pro�li. Ne znam za�to, priznajem, ali ovaj VI�NJIK, onakav kakav
mi se u glavnim potezima ocrtava, blizak je LIRU. On produ�ava jedno razmi�ljanje
koje nije formalno. Ve� su�tinsko. Ka�em: ne znam za�to. Razmi�ljanje, ili jedan
deo razmi�ljanja, jeste ose�aj vremena. Vreme, jedno istra�ivanje o vremenu, o
generacijama koje prolaze, o istoriji koja se menja, o promeni, o bolu od koga
se "sazreva", "zrelost je sve", kako ka�e Edgar! O nadanju
i delotvornoj izvesnosti da ovaj svet treba da se gradi, da �e se izgraditi...
ne znam... to i jo� mnogo drugih stvari. Eto, ovo bih hteo da vam ka�em: ovaj
�ehov, ceo �ehov, za mene je �iv. On nije pesnik odricanja i o�ajanja. Ali nije
to razlog �to on ne zna za bol, bol �to je �iv i �to �ini, do kraja, ono �to treba
da se uradi. Da. VI�NJIK je remek-delo, i to u svim ravnima. VI�NJIK je mo�da
najve�i primer onog najboljeg �to nam je gra�ansko dru�tvo ostavilo u oblasti
pozori�ta, svesno sebe, do �ega drugi nisu u stanju da dosegnu. Prevela
s francuskog Jovanka M. �emeriki� |