|
U 1958. godini napisao sam slede�e: "Nema velike razlike izme�u stvarnog
i nestvarnog, izme�u istinitog i neistinitog. Stvari nisu neminovno ili istinite
ili neistinite; one mogu biti i istinite i neistinite." Verujem da ove
tvrdnje i dalje imaju smisla i da se jo� mogu primeniti u umetni�kom istra�ivanju
stvarnosti. Tako ja kao pisac stojim iza njih, ali to ne mogu kao gra�anin. Kao
gra�anin moram se zapitati: �ta je istina? �ta to nije? Istina u drami uvek
je eluzivna. Nikad je ne mo�ete prona�i, ali potraga za njom obuzima. Sama potraga
je o�igledno ono �to nosi. Potraga je na� zadatak. A na istinu se �esto spotaknemo
u mraku, sudarimo se s njom ili samo na trenutak ugledamo sliku, oblik koji joj
odgovara, a da toga nismo ni svesni. Ali, prava istina je da u dramskoj umetnosti
ne postoji samo jedna istina. Ima ih mnogo. One se me�usobno suprotstavljaju,
be�e jedna od druge, me�usobno se odra�avaju, ignori�u, zadirkuju, jedna drugu
ne vide. Ponekad imate ose�aj da vam je istina u rukama, da bi ve� slede�i �as
iskliznula i izgubila se. �esto su me pitali kako nastaju moji komadi. Ne bih
znao re�i. Niti bih ikad mogao da ih sumiram, samo mogu re�i - to se dogodilo.
To su rekli. To su uradili. Ve�ina dela ro�ena je iz jedne re�enice, re�i ili
slike. Iza re�i obi�no dolazi situacija. Da�u primere dve bele�ke koje su mi niotkuda
pale na pamet. Dve re�enice, koje su pratile slike, koje sam pratio i ja. Komadi
su The Homecoming i Old Times. Prva re�enica u The Homecoming je "�ta si
uradio s makazama?" Prva re�enica u Old Times je "Tamna." U
oba slu�aja nisam imao vi�e informacija. U prvom slu�aju neko je o�igledno
tra�io makaze i zahtevao da sazna gde su, od nekog drugog, za koga je sumnjao
da ih je, verovatno, ukrao. Ali, nekako sam znao da osobu kojoj je upu�eno pitanje
boli uvo za makaze, kao i za pitanje. "Tamna" sam uzeo kao opis ne�ije
kose, kose �ene, i kao odgovor na ne�ije pitanje. U oba slu�aja osetio sam se
prisiljenim da nastavim. To se doga�alo vizuelno, pojavljivalo se lagano iz mraka,
kroz senku, dok nije iza�lo na svetlo. Drame sam uvek po�injao da pi�em tako
�to sam likove nazivao A, B. i C. U drami koja je postala The Homecoming video
sam �oveka koji ulazi u sobu i postavlja pitanje mladi�u koji sedi na sofi i �ita
novine. Nekako sam pretpostavio da je A otac, a da je B njegov sin, ali za to
jo� nisam imao dokaza. Ovo se kasnije potvrdilo kao ta�no kada je B (koji �e kasnije
postati Leni) rekao A (koji �e kasnije postati Maks), "Tata, da li bi ti
smetalo ako promenim temu? Ho�u ne�to da te pitam. Kako se zove jelo koje smo
ve�erali? Kako ga ti zove�? Za�to ne kupi� psa? Ti si kuvar za pse. Stvarno. Ti
misli� da kuva� za gomilu pasa." Po�to je B oslovio A sa "tata"
delovalo mi je razumno da pretpostavim kako je re� o ocu i sinu. A je o�igledno
kuvao, �to izgleda nije bilo na nivou. Da li je to zna�ilo da majke nema? Nisam
znao. Ali, kao �to sam tada rekao sam sebi, po�etak nikad ne poznaje svoj kraj. "Tamna".
Veliki prozor. Ve�ernje nebo. �ovek, A (koji �e kasnije postati Dili) i �ena,
B (kasnije Kejt), sede s pi�em u rukama. "Debeo ili mr�av?", pita �ovek.
O kome to oni pri�aju? Me�utim, odmah zatim vidim �enu kraj prozora, C (kasnije
Anu), druga�ije osvetljenu, okrenutu le�ima, kosa joj je tamna. �udan je trenutak
kreiranja likova koji pre toga nisu postojali. Ono �to sledi je promenjivo, nesigurno,
�ak i haluciniraju� e, iako ponekad zna biti nezaustavljivo poput lavine. Pozicija
autora je stvarno neobi�na. Na neki na�in, autor nije dobrodo�ao. Likovi mu se
opiru, te�ko je �iveti s njima, nemogu�e ih je definisati. Izvesno je da im se
ni�ta ne mo�e nametnuti. Donekle, to je igra bez kraja, igra ma�ke i mi�a, �orave
bake, �murke. Kona�no, otkrije� da je ono s �im raspola�e� od krvi i mesa, da
su to ljudi sa sopstvenom voljom i senzibilitetom, sa�injeni od materijala koji
ne mo�e da se promeni, preoblikuje, kojim ne mo�e da se manipuli�e. Zato jezik
umetnosti ostaje vi�ezna�enjska transakcija, �ivi pesak, trambolina, zale�eni
bazen koji za�as mo�e da proguta autora. Ali, kao �to sam ve� rekao, potraga
za istinom ne prestaje, ne mo�e da se zaustavi. Ona ne mo�e da se odlo�i, zaklju�i.
S njom se mora suo�iti odmah, na licu mesta. Politi�ki teatar predstavlja potpuno
druga�iji skup problema. Dr�anje lekcija treba da se izbegne po svaku cenu. Objektivnost
je su�tinska. Likovima se mora dozvoliti da di�u sami. Autor ih ne sme sputavati
i ograni�avati kako bi zadovoljili njegov vlastiti ukus, nastrojenost ili predrasude.
Autor mora biti spreman da im pri�e iz razli�itih uglova, iz pune perspektive
bez zadr�ki, ponekad mo�e da ih iznenadi, ali to ne sme da ugrozi slobodu izbora
njihovih puteva. Sve ovo ne uspeva uvek. Politi�ka satira se, naravno, ne dr�i
ni jedne od pomenutih smernica, u stvari, �ini upravo suprotno, �to i odgovara
njenoj pravoj funkciji. U drami The Birthday Party mislim da dozvoljavam �itavu
paletu opcija za delovanje u gustoj �umi mogu�nosti pre nego �to se kona�no fokusiram
na sam �in podjarmljivanja. Mountain Language ne pretenduje da pru�i tako �irok
spektar dejstva. Komad ostaje brutalan, kratak i ru�an. Ali, vojnici ipak izvla�e
deo zabave. Ponekad se zaboravlja da maltretiranje brzo dosadi. Malo smeha je
i te kako potrebno da se duh razvedri. Ovo potvr�uju i doga�aji u Abu Graibu u
Bagdadu. Mountain Language traje svega 20 minuta, ali mogao bi da traje iz sata
u sat, da traje i traje, isti obrazac iznova i iznova, traje i traje, iz sata
u sat. Ashes to Ashes, s druge strane, izgleda tako kao da se de�ava ispod
vode. �ena se davi, ruka joj pose�e kroz talase, nestaje pod vodom, hvata se za
druge, kojih nema ni iznad, ni ispod vode, pronalazi samo sene, odraze, plutaju�i;
�ena kao izgubljena figura u tonu�em pejza�u, �ena nemo�na da izbegne propast
za koju se �inilo da se uvek ticala samo drugih. Ali, kad su oni umrli, morala
je i ona. Politi�ki jezik, onaj koji koriste politi�ari, ne rizikuje ni s jednom
od ovih teritorija budu�i da ve�ina politi�ara, zaklju�uju�i na osnovu onoga �to
nam je evidentno, nisu zainteresovani za istinu, ve� za mo� i njeno o�uvanje.
Da bi se mo� odr�avala klju�no je da ljudi ostanu u neznanju, da �ive ne znaju�i
istinu, pa �ak ni onu njihovih �ivota. Zbog toga smo i okru�eni, i hranimo se,
ogromnom tapiserijom la�i. Kao �to svaka osoba ovde zna, opravdanje za invaziju
na Irak bilo je to �to Sadam Husein poseduje veoma opasnu zbirku oru�ja za masovno
uni�tenje, od kojih je pojedino moglo biti ispaljeno za samo 45 minuta, �to bi
dovelo do u�asnog razaranja i pusto�i. Bili smo uveravani da je to istina. Nije
bilo istina. Re�eno nam je da je Irak u vezi s Al Kaidom i da snosi deo odgovornosti
za surovi �in u Nujorku, 11. septembra 2001. Bili smo uveravani da je to istina.
Nije bilo istina. Re�eno nam je da je Irak pretnja celom svetu. Uveravani smo
da je to istina. Nije bilo istina. Istina je ne�to sasvim drugo. Istina ima
veze s tim kako Sjedinjene Ameri�ke Dr�ave razumeju svoju ulogu u svetu i kako
biraju da je otelotvore. Pre nego �to se ponovo vratim u sada�njost voleo bih
da odem u skoriju pro�lost, pod �im podrazumevam pregled spoljne politike Sjedinjenih
Dr�ava od kraja Drugog svetskog rata. Verujem da je za nas sudeonike tog perioda
obavezuju�i bilo kakav oblik, pa �ak i limitiran, pomnog pregleda, koliko god
nam to ovaj trenutak dozvoljava. Svi znaju �ta se de�avalo u Sovjetskom Savezu
i �irom isto�ne Evrope tokom posleratnog perioda: sistemati�na brutalnost, �iroko
rasprostranjena stradanja, beskrupulozni pritisci na nezavisnu misao. Sve ovo
potvr�eno je i u potpunosti dokumentovano. Ali ono na �ta smeram ovde jeste
da su zlo�ini SAD iz istog perioda samo povr�no zabele�eni, jo� manje dokumentovani,
da ne ka�emo priznati i, uop�te, mnogo manje prepoznati kao takvi. Verujem da
ovo treba re�i i da istina ima zna�ajnu te�inu s obzirom na to u kakvom stanju
se svet trenutno nalazi. Iako do odre�ene ta�ke sputane postojanjem Sovjetskog
Saveza, akcije SAD �irom sveta u�inile su jasnim da one imaju carte blanche da
rade �ta god im je volja. Direktna invazija na suverenu dr�avu zapravo nikad
nije bila omiljeni metod Amerike. Uglavnom, preferirala je ono �to se opisuje
kao "konflikt smanjenog intenziteta". To zna�i da hiljade ljudi umiru
sporije nego kada im se s neba bacaju bombe. To zna�i da, zaraziv�i srce zemlje,
etablira� maligno tkivo i gleda� kako gangrena cveta. Kada su stanovnici uti�ani
- ili isprebijani na smrt - ista stvar - i tvoji prijatelji, vojska i velike korporacije
sede udobno zavaljene u mo�i, iza�e� pred kamere i ka�e� da je demokratija prevladala.
Ovo je op�te mesto spoljne politike SAD u godinama na koje se osvr�em. Veoma
zna�ajan slu�aj je nikaragvanska tragedija. Odlu�io sam da je ponudim ovde kao
potentan primer ameri�kog vi�enja svoje uloge u svetu, i tada i sad. Kasnih
osamdesetih bio sam prisutan na sastanku u Ambasadi SAD u Londonu. Kongres
SAD spremao se da odlu�i da li �e poja�ati finansiranje Kontra�a u kampanji protiv
dr�avnog vrha Nikaragve. Bio sam �lan delegacije koja je govorila u ime dr�ave
Nikaragve, ali najva�niji �lan bio je otac D�on Metkalf. Vo�a tima SAD bio je
Rejmond Zajc (tada broj dva Ambasade, kasnije i sam ambasador). Otac Metkalf je
rekao: "Gospodine, vodim parohiju na severu Nikaragve. Sagradili smo �kolu,
dom zdravlja, kulturni centar. �ivimo u miru. Pre nekoliko meseci jedinice Kontra�a
napale su parohiju. Sve su uni�tili: �kolu, dom zdravlja, kulturni centar. Najbrutalnijim
manirima silovali su medicinske sestre i u�iteljice, a doktore poklali. Pona�ali
su se poput divljaka. Molim vas da od ameri�ke Vlade zahtevate uskra�ivanje podr�ke
ovim �okantnim teroristi�kim aktivnostima." Rejmonda Zajca pratila je
reputacija racionalnog, odgovornog i visoko sofisticiranog �oveka. Bio je veoma
cenjen u diplomatskim krugovima. Saslu�ao ga je, napravio pauzu i potom prizemno
odgovorio. "O�e", rekao je, "da vam ka�em ne�to. U ratu nevini
uvek pate". Usledila je ledena ti�ina. Buljili smo u njega. Nije ni trepnuo. Nevini
ljudi, zaista, uvek pate. Kona�no je neko rekao: "Ali u ovom slu�aju 'nevini
ljudi' �rtve su jezivog zverstva finansiranog, izme�u ostalih, i od strane va�e
Vlade. Ako Kongres Kontra�ima dozvoli vi�e novca, do�i �e do novih u�asa. Zar
nije tako? Nije li va�a Vlada kriva za podr�ku ubistava i razaranja na �tetu gra�ana
jedne suverene dr�ave?" Zajc je ostao hladnokrvan. "Ne sla�em se
da tako iznete �injenice podr�avaju va�e tvrdnje", rekao je. Dok smo napu�tali
Ambasadu, slu�benik SAD rekao mi je da je u�ivao u mojim dramama. Nisam mu odgovorio. Podseti�u
vas da je predsednik Regan u to vreme dao slede�u izjavu: "Kontra�i su moralni
ekvivalent na�ih Otaca nacije." SAD su u Nikaragvi vi�e od 40 godina podr�avali
surovu diktaturu Somoze. Revolucijom od koje je zastajao dah, vo�en Sandinistima,
nikaragvanski narod je 1979. svrgnuo vladaju�i re�im. Sandinisti nisu bili
savr�eni. Bili su prili�no arogantni, a njihova politi�ka filozofija sadr�ala
je brojne kontradiktornosti. No, bili su inteligentni, racionalni i civilizovani.
Ustanovili su stabilno, pristojno, pluralisti�ko dru�tvo. Smrtna kazna je bila
ukinuta. Stotine hiljada siroma�tvom pogo�enih seljaka vratilo se iz mrtvih. Vi�e
od sto hiljada porodica dobilo je pravo na posed zemlje. Sagra�eno je 2000 �kola.
Zadivljuju�om kampanjom nepismenost u zemlji smanjena je na manje od sedmine.
Ustanovljeni su besplatno �kolovanje i zdravsto. Smrtnost novoro�enih smanjena
je za tre�inu. Poliomielitis je iskorenjen. SAD su ova postignu�a ozna�ili
kao marksisti�ko-lenjinisti�ku subverziju. U o�ima Vlade SAD Nikaragva je bila
opasan primer. Ako je Nikaragvi dozvoljeno da ustanovi osnovne norme socijalne
i ekonomske pravde, ako joj je dozvoljeno da podigne obrazovne i zdravstvene standarde
i da dostigne dru�tveno jedinstvo i nacionalno samopo�tovanje, bilo je jasno da
�e isto po�eleti i susedne zemlje. U to vreme je u El Salvadoru vladao �estok
otpor statusu kvo. Ranije sam spomenuo "tapiserije la�i" koje nas
okru�uju. Predsednik Regan je Nikaragvu naj�e��e opisivao kao "totalitarnu
tamnicu". Kao ta�an i lep, komentar su prihvatili mediji, a pogotovo britanska
Vlada. Me�utim, nije bilo dokaza o postojanju odreda smrti pod vla��u Sandinista.
Torture nisu zabele�ene. Nije bilo sistematske ili zvani�ne vojne torture. Ni
jedan sve�tenik nikad nije bio ubijen. Ta�nije, tri sve�tenika su bila �ak u Vladi,
dva iz redova jezuita i jedan merinol misionar. Totalitarne tamnice bile su u
stvari u susedstvu, u El Salvadoru i Gvatemali 1954. i procenjuje se da je tamo
bilo vi�e od 200 hiljada �rtava konstantne vojne diktature. Na Centralnom ameri�kom
univerzitetu u San Salvadoru 1989, bataljon Alkatl regimente, obu�avan u tvr�avi
Bening u D�or�iji u SAD, ubio je �est najistaknutijih svetskih jezuita. Arhibiskup
Romero, ekstremno hrabar �ovek, pogubljen je tokom bogoslu�enja. Procenjeno je
da je �ivot izgubilo 75 hiljada ljudi. Za�to su ubijeni? Ubijeni su zato �to su
verovali da je bolji �ivot mogu� i dosti�an. Ta vera okvalifikovala ih je kao
komuniste. Umrli su jer su se usudili da pod znak pitanja stave status kvo, beskrajni
plato siroma�tva, zaraza, degradacije i pritisaka koje su u�ivali od ro�enja. SAD
su kona�no oborile vladu Sandinista. Uprkos zna�ajnom otporu tokom niza godina,
konstantan ekonomski progon i 30 hiljada mrtvih kona�no su podrili duh nikaragvanskog
naroda. Iscrpljene, siroma�tvo ih je ponovo napalo. Kazina su se vratila. Besplatnom
zdravstvu i obrazovanju do�ao je kraj. Veliki biznis vratio se svete�i se. "Demokratija"
je prevladala. Ova "politika" nipo�to nije bila ograni�ena samo na
centralnu Afriku. Preduzimana je �irom sveta. Bila je bez kraja. I uvek ista,
kao da se nikad nije dogodila. SAD su podr�ale, i u mnogim slu�ajevima stvorile,
svaku desno orijentisanu vojnu diktaturu u svetu posle Drugog svetskog rata. Mislim
na Indoneziju, Gr�ku, Urugvaj, Brazil, Paragvaj, Haiti, Tursku, Filipine, Gvatemalu,
El Salvador i, naravno, �ile. Horor koji su SAD prouzrokovale u �ileu 1973. nikad
ne�e biti zaboravljen i opro�ten. U ovim zemljama do�lo je do stradanja na
stotine hiljada ljudi. Da li je do toga do�lo? I da li se sva stradanja mogu pripisati
spoljnoj politici SAD? Odgovor je da, do toga je do�lo i sva stradanja mogu se
pripisati ameri�koj spoljnoj politici. Ali, kako biste vi to znali? To se nikada
nije desilo. Ni�ta se nikada nije desilo. �ak i kad se de�avalo, nije se de�avalo.
Nije imalo veze. Nije bilo va�no. Zlo�ini SAD bili su sistemati�ni, konstantni,
opaki, nemilosrdni, ali veoma malo ljudi pri�alo je o njima. Americi se mora odati
priznanje. Maskiraju�i se u silu univerzalnog dobra, klini�ki �isto je praktikovala
manipulaciju �irom sveta. Briljantan, �ak duhovit, krajnje uspe�an akt hipnoze. Ka�em
vam da su SAD najve�i putuju�i �ou, bez sumnje. Brutalan, indiferentan, preziru�i
i okrutan, ali tako�e veoma pametan. Poput prodavca koji je prepu�ten sam sebi,
sa samoljubljem kao najprodavanijom robom. Pobedni�ka kombinacija. Poslu�ajte
kako svi ameri�ki predsednici govore re�i "ameri�ki narod", kao u jednoj
re�enici, "Ameri�kom narodu poru�ujem da je vreme da se mole i da brane prava
ameri�kog naroda i tra�im od ameri�kog naroda da veruje svom predsedniku u akcijama
koje preduzima u ime ameri�kog naroda". Zadivljuju�a strategija. Jezik
se u stvari zapo�ljava da misao �uva u granicama dozvoljenog. Re�i "ameri�ki
narod" obezbe�uju istinski rasko�no bludan ose�aj sigurnosti. Ne treba da
razmi�ljate. Samo se zavalite. Mo�da �e vam se zagu�iti inteligencija i kriti�ke
sposobnosti, ali bi�e vam veoma udobno. Ovo se naravno ne odnosi na 40 miliona
ljudi koji �ive ispod granice siroma�tva i dva miliona mu�karaca i �ena zatvorenih
u komplekse gulaga od zatvora ra�irenih �irom SAD. Konflikti smanjenog intenziteta
za SAD predstavljaju pro�lost. Vi�e nema svrhe biti suzdr�an ili �ak okoli�ati.
Bez straha ili naklonosti. SAD jednostavno boli uvo za Ujedinjene nacije, me�unarodno
pravo ili kriti�ko neodobravanje, i ina�e okarakterisano kao impotentno i neva�no.
�ak imaju i malo meke�u�e jagnje na povocu, pateti�nu i mlitavu Veliku Britaniju. �ta
se desilo s na�om moralnom ose�ajno��u? Da li smo je ikada imali? �ta zna�e ove
re�i? Da li se one odnose na termin koji je ovih dana veoma retko zastupljen -
savest? Savest da ne delamo sami ve� da delimo odgovornost i s drugima. Je li
sve ovo mrtvo? Pogledajte zaliv Gvantanamo. Stotine ljudi zato�eni su bez pravnog
razloga preko tri godine, bez legalnog predstavnika ili pokrenutog postupka, tehni�ki,
zato�eni zauvek. Totalna ilegitimnost odr�ava se otvoreno prkose�i �enevskoj konvenciji.
To ne samo da se toleri�e ve� te�ko i da se misli o tome u onome �to je nazvano
"me�unarodnom zajednicom". Ovaj ne�uveni zlo�in �ini zemlja koja sebe
deklari�e "vo�om slobodnog sveta". Razmi�ljamo li o stanovnicima zaliva
Gvantanamo? �ta mediji ka�u o njima? Pojave se s vremena na vreme - malim tekstom
na strani 6. Poverena im je ni�ija zemlja s koje se, vrlo je mogu�e, nikada ne�e
vratiti. Trenutno, mnogi �trajkuju gla�u, hrane ih na silu, uklju�uju�i i Britance.
Nema ni�ta suptilno i lepo u proceduri hranjenja na silu. Nema sedativa ili anestetika.
Samo cev zabijena u va�e grlo i nos. Povra�a se krv. To je tortura. �ta na ovo
ka�e britanski sekretar spoljnih poslova? Ni�ta. �ta britanski premijer ka�e na
ovo? Ni�ta. Za�to? Zato �to su SAD rekle: kritikovanje ili anga�man oko zaliva
Gvantanamo konstitui�e �in neprijateljstva. Ili ste s nama ili protiv nas. Zato
Bler dr�i jezik za zubima. Invazija na Irak bila je banditska, �in bu�nog dr�avnog
terorizma kojim se demonstrirao apsolutni prezir prema konceptu me�unarodnog prava.
Invazija je bila despotska vojna akcija inspirisana serijom la�i i vulgarnom manipulacijom
medija, a samim tim i javnosti; �in kojim se smeralo oja�ati ameri�ku vojsku i
ekonomsku kontrolu Srednjeg istoka maskiran u - kao poslednje re�enje - sva druga
opravdanja nisu pro�la - oslobo�enje. Grozna odbrana vojne sile odgovorne za smrt
i saka�enje hiljada i hiljada nevinih ljudi. Doneli smo mu�enje, bombe krma�e,
osiroma�eni uranijum, bezbrojne slu�ajeve nasumi�nih ubistava, bedu, poni�enje
i smrt ira�kom narodu i to zovemo "dono�enjem slobode i demokratije na Srednji
istok". Koliko ljudi treba ubiti da bi se kvalifikovali za opis masovnog
ubice i ratnog zlo�inca? Sto hiljada? Vi�e nego dovoljno, pomislio bih. Onda preostaje
jo� samo da se Bu� i Bler izvedu na Me�unarodni krivi�ni sud. Me�utim, Bu� je
bio pametan. Nije ratifikovao Me�unarodni krivi�ni sud. �ak je upozorio da �e
poslati marince ako se ijedan ameri�ki vojnik ili politi�ar na�e u njemu. Toni
Bler je, pak, ratifikovao Sud i stoga je dostupan za krivi�no gonjenje. Sudu mo�emo
ostaviti i njegovu adresu, ako su zainteresovani. Ona glasi Ulica Dauning, broj
10. Smrt je u ovom kontekstu irelevantna. I Bu� i Bler smrt ostavljaju daleko
iza. I pre nego �to je po�ela oru�ana pobuna najmanje sto hiljada Ira�ana ubijeno
je ameri�kim bombama i projektilima. Ovih ljudi nema. Njihove smrti ne postoje.
Praznina. Nisu ni zabele�ene. "Mi se ne bavimo prebrojavanjem le�eva",
re�e ameri�ki general Tomi Frenks. Na po�etku invazije, na naslovnoj strani
jednih britanskih novina objavljena je fotografija Tonija Blera kako ljubi ira�kog
de�ki�a. "Divno dete", glasio je naslov. Nekoliko dana kasnije, na unutra�njim
stranama istih novina, objavljena je pri�a i fotografija jo� jednog �etvorogodi�njaka,
deteta koje je ostalo bez ruku. Familiju mu je razneo projektil. On je jedini
pre�iveo. "A kad �e mi ponovo narasti ruke?", pitao je. Pri�a je ostala
po strani. Toni Bler nije uzeo njega, i nijedno drugo osaka�eno dete, kao �to
nije pri�ao niti jednom krvavom le�u. Krv je prljava. Nije prikladno da se vidi
na ko�ulji i kravati kad se dr�e televizijski govori. Dve hiljade mrtvih Amerikanaca
jeste bruka. Na pogreb su transportovani po mraku. Kako ne bi �kodilo, sahrane
su im bile skromne. Osaka�eni vojnici trunu u krevetima, neki �e tamo ostati zauvek.
Tako trunu i mrtvi i osaka�eni, razlikuju im se samo postelje. Evo jednog odlomka
iz pesme Pabla Nerude "Da razjasnim ne�to":
Jednog jutra sve
je bilo zapaljeno, jednog jutra velika vatra gorela je pod vedrim nebom poskakivala
je sa zemlje gutaju�i ljudska bi�a od tada u plamenu, od tada u barutu, i
od tada u krvi. Razbojnici s avionima i Maori, razbojnici s prstenom od
obara�a i vojvotkinje, razbojnici s crnim fratrima posipaju blagoslovima do�o�e
s neba da ubiju decu i krv dece pote�e ulicama bez mnogo larme, to je samo
de�ja krv.
�akali koje bi i �akali prezreli kamenje koje ni korov ne
podnosi otrovnice kojih se i otrovnice gnu�aju.
Licem u lice videh krv
�panije raste poput plime da nas podavi u jednom talasu ponosa i se�iva.
Izdajni�ki generali: vidite
li smrt doma mog, pogledajte slomljenu �paniju: iz svake ku�e leti u�areni
metal umesto cve�a iz svakog d�epa �panije �panija iskrsava iz svakog
mrtvog deteta pu�ka vas gleda i iz svakog zlo�ina meci se ra�aju koji �e
na�i jednog dana i va�eg srca put.
I pita�ete se: za�to njegova poezija ne
govori o sanjama i li��u o veli�anstvenim vulkanima rodne mu zemlje.
Do�ite
da vidite kako krv te�e ulicama. Do�ite da vidite kako krv te�e ulicama. Do�ite
da vidite kako krv te�e ulicama.
Citiraju�i Nerudinu pesmu ni u kom
slu�aju ne �elim da uporedim republikansku �paniju s Irakom Sadama Huseina. Citiram
Nerudu jer nigde drugde u savremenoj poeziji nisam pro�itao tako mo�an i potresan
opis bombardovanja civila. Rekao sam ranije da SAD trenutno igraju sa poptuno
otvorenim kartama. Takav je slu�aj. Zvani�na politika sada se defini�e kao "dominacija
punog spektra". To nisam ja smislio, termin je njihov. "Dominacija punog
spektra" ozna�ava kontrolu kopna, mora, vazduha, svemira i svih dostupnih
resursa. SAD trenutno imaju 702 vojna postrojenja u 132 zemlje �irom sveta,
s �asnim izuzetkom �vedske. Nije nam ba� najjasnije kako su se na�li na svim tim
mestima, ali tamo su. SAD poseduju 8000 nuklearnih bojevih glava. U slu�aju
uzbune 2000 su zapete i za 15 minuta spremne za lansiranje. Razvijaju se i nova
nuklearna naoru�anja namenjena uni�tenju podzemnih bunkera. Na saradnju uvek spremni
Britanci planiraju da zamene sopstvene Trident nuklearke. Koga li samo ni�ane,
pitam se? Osamu Bin Ladena? Vas? Mene? D�oa Douksa? Kinu? Pariz? Ko to zna? Ono
�to mi znamo jeste da to infantilno ludilo - posedovanje i pretnja nuklearnim
naoru�anjem - stoji u srcu aktuelne ameri�ke politi�ke filozofije. Moramo stalno
podse�ati da su SAD na permanentnom vojnom pohodu i da ne pokazuju znake umora. Hiljade,
ako ne i milioni Amerikanaca ve� su bolesni, osramo�eni i besni zbog delovanja
svoje Vlade, ali kako stvari sada stoje oni jo� uvek nisu jedinstvena politi�ka
sila. Ali nervoza, strah i nesigurnost koji su iz dana u dan sve ve�i ne�e nestati
sami od sebe. Poznato mi je da predsednik Bu� raspola�e mno�tvom ekstremno
kompetentnih ljudi koji mu pi�u govore, ali ipak se dobrovoljno javljam. Predla�em
mu slede�u poruku prikladnu za televizijsko obra�anje naciji. Ljudina, ve� ga
vidim ozbiljnog, pa�ljivo za�e�ljanog, pobedni�ki raspolo�enog, iskrenog, �esto
o�aravaju�eg, kao ponekad, intrigiraju�e nasme�enog. "Bog je dobar. Bog
je velik. Bog je dobar. Moj Bog je dobar. Bin Ladenov bog je lo�. Njegov bog je
lo�. Sadamov bog je lo�, iako ga on nema. On je varvarin. Mi nismo varvari. Mi
ne odsecamo ljudima glave. Mi verujemo u slobodu. Kao i Bog. Ja nisam varvarin.
Ja sam demokratski izabran predsednik slobodoljubljive demokratije. Mi smo saose�ajno
dru�tvo. Mi saose�ajno �aljemo na elektri�nu stolicu i dajemo smrtonosne injekcije.
Mi smo velika nacija. Ja nisam diktator. On jeste. Ja nisam varvarin. On jeste.
I on je. Svi oni to jesu. Ja posedujem moralni autoritet. Vidite li ovu pesnicu?
To je moj moralni autoritet. Nemojte to zaboraviti." �ivot pisca je veoma
ranjiva, skoro potpuno neza�ti�ena kategorija. Ne moramo plakati nad tim. Pisac
izabere ne�to i dr�i se toga. Me�utim, u redu je re�i da je neza�ti�en sa svih
strana. Sam na svome, na rubu provalije. Nema skloni�ta, nema za�tite - osim ako
se ne odlu�i da la�e - slu�aj u kom se stvara sopstveni oklop i, mada se o tome
mo�e raspravljati, postaje politi�ar. Spominjao sam smrt ve� nekoliko puta
ve�eras. Sada �u navesti moju pesmu nazvanu upravo tako - "Smrt".
Gde
je prona�en mrtav �ovek? Ko ga je prona�ao? Je li mrtav �ovek bio mrtav
kad je prona�en? Kako je prona�en?
Ko je bio pokojnik?
Ko je
bio otac ili k�erka ili brat Ili ujak ili sestra ili majka ili sin Mrtvog
i napu�tenog �oveka?
Je li �ovek bio mrtav kad je napu�ten? Je li �ovek
napu�ten? Ko ga je napustio?
Je li mrtav �ovek bio go ili obu�en za
putovanje?
Za�to ste ga proglasili mrtvim? Jeste li ga proglasili mrtvim? Koliko
dobro ste poznavali mrtvog �oveka? Kako ste znali da je mrtav?
Da li
ste oprali mrtvog �oveka Da li ste mu zatvorili o�i Da li ste sahranili
�oveka Da li ste ga ostavili napu�tenog Da li ste poljubili mrtvog �oveka?
Kada
pogledamo u ogledalo smatramo da je slika koju vidimo ispravna. Pomerimo li se
za milimetar slika �e se promeniti. Mi u stvari gledamo u beskrajan niz odraza.
Pisac ponekad treba da razbije ogledalo - jer s druge strane ogledala posmatra
nas istina. Uprkos nepreglednom polju mogu�nosti, verujem da se nad svima nama
kao gra�anima nadvija presudno zadu�enje da postojano, ne zastranjuju�i, �estokom
intelektualnom odlu�no��u, defini�emo pravu istinu na�ih �ivota i na�ih dru�tava.
�tavi�e, to nam je obaveza. Ako ta odlu�nost izostane iz na�e politi�ke vizije,
izgubi�emo svaku nadu da ponovo vratimo ono �to smo skoro potpuno izgubili - na�e
ljudsko dostojanstvo. Preveo Igor BURI� |