|
Suptilna igra dominacije i podre�enosti u komadima A Slight Ache,
A Night Out, The Caretaker i The Dwarfs Harolda Pintera Na
kraju Dugog svetskog rata, kod �oveka se gubi ideja nastala kao rezultat industrijske
revolucije, ideja da je �ovek gospodar svoje sudbine, da dr�i sve konce u svojim
rukama, da je zagospodario prirodom. Drugi svetski rat donosi nesigurnost, anksioznost
i u�as i suo�ava individualnu impotenciju sa globalnim zaga�enjem, bolestima i
smr�u. Kod Hajdegera se, usled suo�enja s nacisti�kim odu�evljenjem koje je izazivala
mehanika, javlja ideja o modernom �oveku koji �ivi u strahu od modernog doba.
�ovek postaje svestan svoje nemo�i i gubitka kontrole. Mnogi stvaraoci pi�u o
�oveku kao o prokletoj figuri ovog prokletog sveta. Pojavljuje se Semjuel Beket,
koji kroz svoje komade upravo aludira na tu ljudsku indolentnost i nemo� u susretu
s okolnostima modernog doba. Njegovi likovi �esto su izolovani, imobilisani i
iscrpljeni i on neretko nalazi za pravedno da ih zakopa u zemlju, ili da ih smesti
u velike urne, koje na taj na�in postaju literarizacija njihovih mentalnih stanja.
Iz takvih inkapsuliranih sredina likovi ne mogu da iza�u i ne mogu da promene
o�evidno naru�avanje prirodne ravnote�e, u svetu u kome je jedini znak �ivota
jo� samo slaba�no njihanje li��a na jednom drvetu. Stvaraoci nam nude jednu apokalipti�nu
viziju sveta: �ivot se gasi, ljubav i pravda zauvek su izgubljeni, a prirodna
ravnote�a nikada se ne�e ponovo uspostaviti. U takvoj atmosferi javlja se pisac
kakav je Harlod Pinter. On formira jasan eti�ki stav kojim izaziva stavove o ljudskoj
nemo�i. On �eli da poka�e da privatno ljudsko delovanje mo�e vratiti veru u ljubav
i pravdu i zato provocira publiku, stavljaju�i joj do znanja da ni pojedinac ni
dru�tvo nisu bez odgovornosti. Kao sin jevrejskog kroja�a, koji je ro�en 1930.
u reonu radni�ke klase, i rastao okru�en smrdljivim fabrikama sapuna i prugama,
Pinter se susreo sa svim nevoljama dvadesetog veka, s antisemitizmom, s ratom,
bolestima, evakuacijom iz toplog porodi�nog okru�enja. On je transformisao svoje
traume iz ratom kontaminiranog detinjstva, svoju usamljenost i bes, u hrabrost
i odlu�nost da se suo�i i progovori kao nemilosrdna savest sveta. Stoga, on javno,
elokventno, bez kajanja i ustru�avanja postavlja pitanje odgovornosti na razli�itim
nivoima, od nacionalnog i geopoliti�kog do privatnog i najintimnijeg. Javno se
bori za mir, ljudska prava, protestuje protiv bombardovanja Jugoslavije od strane
Nato, i na antiratnom mitingu povodom rata u Iraku, u novembru 2002, govori D�ord�u
Bu�u da se "pogleda u ogledalo" kada ka�e da "ne�e dozvoliti da
najgore oru�je na svetu ostane u rukama najlo�ijeg svetskog lidera". Pinter
pi�e svirepo i strastveno, donose�i sebi svojstvene teme - misteriozne pretnje,
erotske fantazije, ljubomoru, opsesivnost, mentalnu i porodi�nu uznemirenost,
a kao osnovni postupak u konstrukciji sukoba koristi izjedna�avanje dominantnog
i podre�enog karaktera, bri�u�i razlike izme�u nasilnika i �rtve. Blaga dvosmislenost,
koja dramatizuje odgovornost i dominantnog i podre�enog, menja na� fokus �ine�i
da odbacimo prosto poistove�ivanje odnosa dominantnog i podre�enog sa odnosom
nasilnika prema �rtvi i onemogu�ava nam da jednostavno apliciramo ove termine
u teoriju o njegovom radu. On redefini�e pojmove "heroj" i "zlikovac",
konstrui�u�i situaciju u kojoj niko nije ni potpuno kriv ni potpuno nevin. On
dramatizuje odgovornost podre�enog koji trpljenjem ne �ini ni�ta kako bi promenio
svoju skoru propast. Na taj na�in isti�e svoj stav o jednakoj odgovornosti dru�tva
i pojedinca i provocira publiku, pokazuju�i jasnu antipatiju prema onima koji
bi se radije udaljili nego suo�ili. Uznemiruju�i stereotipe o nasilniku i �rtvi,
Pinter �eli da nas uzdrma, �eli da publika u svoj ugao posmatranja uklju�i razumevanje,
pa �ak i sa�aljenje za oboje, jer oboje snose odgovornost, a otkrivaju�i nam individualnu
odgovornost tih dvaju likova, on otkriva moralnu odgovornost svih nas. Pinter
ne podilazi publici, naprotiv, on je izaziva. Odnos dominantnog i podre�enog
karaktera naj�e��e je prikazan kao borba za sticanje posedni�tva, ali ne nad mo�i,
nego nad istinom, odnosno nad osobom koja je otelovljenje te istine. Nivelisanje
dominantnog i podre�enog karaktera i trijumf istine, istaknuti su u nekoliko Pinterovih
komada koji su objavljivani zajedno: A Slight Ache, A Night Out, The Dwarfs, The
Caretaker, pa iako se ovi postupci najavljuju i u njegovim ranijim komadima, kao
�to su The Birthday party, The Room i dr. ovi komadi sadr�e sve�e, imaginativno
i gusto manipulisanje svim temama i tehnikama koje je Pinter ranije koristio,
ali bez lako uo�ljivog odre�enja koji je karakter dominantan, a koji podre�en.
�ta je istina, a �ta projekcija jo� je manje primetno. A Sligt Ache (Slab bol),
jeste komad koji je prvobitno bio namenjen radijskom izvo�enju, ali je kasnije
adaptiran za pozornicu. Kao glavna tema ovog komada pojavljuje se misteriozni
uljez, koji donosi tenziju lajtmotivu Pinterovog stvarala�tva - borbi za dominaciju
i istinu. Sredove�ni snob, koji pati za plemi�kim poreklom, Edvard, Florin mu�,
poziva u ku�u starog prodavca �ibica, o kome ne znamo ni�ta, sem da stoji na stazici
iza zadnjih vrata Edvardovog dvori�ta, u svako doba i u svim vremenskim prilikama.
Edvard podvrgava potpuno nemog prodavca ispitivanju pripisuju�i mu odre�ene akcije
kao: ti se mr�ti�, ti se smeje�, ti pla�e�, ti se pomera�... iako to na radiju
ne bi moglo da se �uje, Pinter je bio siguran da �e slu�aoci znati da prodavac
ne �ini te akcije. Iako je delovalo da se komad ne bi mogao adaptirati za scenu,
to je u�injeno s jednom sitnom promenom; prodavac u�ini jednu akciju, ali nju
Edvard ne prokomentari�e. Na kraju komada, Pinter primenjuje inverziju. On menja
pozicije Edvarda i prodavca, tako �to Edvard, koji je mislio da je prodavac slep,
pada na pod objavljuju�i svoje slepilo. Flora izvodi prodavca na terasu, gde je
na po�etku sedela s Edvardom, a Edvardu daje pladanj s kutijama �ibica. Ovaj
komad donosi novi, simpati�niji tretman i dominantog i podre�enog karaktera i
to tako �to je na� fokus usmeren na Edvarda i mi kroz njega procenjujemo mane
u anatomiji odnosa. Iako nam deluje da je Edvard dominantan, jer verbalno nadvladava
i naizgled slabiju Floru i potpuno nemog prodavca, on je zapravo od samog starta
taj koji je ugro�en. On stupa pred nas kao neko �iji je �ivot na kraju, kao neko
ko ne prime�uje da je letnje vreme, da je dugodnevica, kao neko za koga leto vi�e
ni�ta ne predstavlja. On odmah prijavljuje Flori da ose�a slab bol u o�ima, iako
je dobro spavao, �to je prva najava njegovog slepila, a Pinter i putem metafore
o osi koja je zarobljena u marmeladi, i polako umire, pravi svesne aluzije na
Edvardovo stanje. Prodavac je neko o kome Edvard ne zna ni�ta, osim da mo�da i
nije prodavac, da stoji na stazi kojom niko ne prolazi i da ga ba� nikada nije
video da odlazi ili dolazi, tako da nije siguran ni da li je ikada napustio poziciju.
Prodavac je neko ko ugro�ava Edvardov intimni prostor, Edvardovu sobu, a jednostavna
soba je prostor u koji je sme�tena ve�ina Pinterovih komada �iji su akteri ugro�eni
misterioznim silama i ljudima, jer soba je simbol doma, ali ne doma kao stani�ta,
ve� doma koji je intimni prostor na�eg selfa, tj. ne�to gde mi zaista postojimo
i jesmo. Najva�nija stvar koju prodavac ugro�ava kod Edvarda, jeste Edvardova
mu�kost. Iako deluje da Flora podilazi Edvardu, ona zapravo empati�e s njim, jer
je svesna njegovog straha tako da, kada primeti da su mu o�i krvave, ona ga te�i
govore�i da je mra�no, a kada joj Edvard naredi da pozove prodavca u ku�u, ona
predla�e da pozovu policiju i sve�tenika. Ona mu kontrira i time pokazuje da je
svesna njegovog straha i potrebe da povrati svoju mu�kost, ali da ona nije ta
koja je podre�ena u su�tini. Edvard stalno poku�ava da doka�e da je on sna�an,
izdr�ljiv mu�karac, �vrst mu�karac, �ak plemi�, koji negira svako srodstvo sa
siroma�nim delom svoje porodice i kada mu se u�ini da prodavac cvili on ka�e:
"Ne pla�i, budi mu�ko", �to je ironija jer je, u stvari, Edvard taj
kome je te�ko da bude mu�karac i uop�te �ovek. Prodavac odnosi pobedu nad Florinom
naklono��u, zadaju�i tako najte�i udarac Edvardovoj mu�kosti. Flora odlu�uje da
ostane s prodavcem, da mu spremi doru�ak, da pri�a s njim o ljubavi, dok Edvard
biva proteran iz svog doma, iz svog sigurnog skrovi�ta i to slep. Na taj na�in
Pinter nam ru�i iluziju o Edvardovoj dominaciji, stavljaju�i ga u poni�avaju�i
polo�aj, ali �ini to tako da mi ne �alimo Edvarda ve� smo svesni da je sam najvi�e
odgovoran za situaciju u kojoj se nalazi. Za razliku od A Slight Aich, A Night
Out (Slobodno ve�e), jeste jedan od retkih Pinterovih komada, ako ne i jedini,
u kome nema nikakve misterije. Ovaj komad donosi mra�nu eksploraciju birokratskog
sveta donjeg ni�eg stale�a, u kome svaki poku�aj da se promeni sopstvena ili tu�a
pozicija, rezultira onesposobljavaju�im gubitkom izbora. Albert se priprema
da iza�e, ali ga u tome stalno spre�ava majka, koja zahteva od njega da promeni
sijalicu u sobi pokojne bake, koja je odavno mrtva. Albert uspeva da se pridru�i
kolegama Siliju i Ked�u u diskusiji o igri kancelarijskog tima u subotu, i tada
postaje jasno da je Albert postao smetnja superiornijem Gidniju, treneru tima,
koji ima i vi�u poziciju u firmi, zbog njihove lo�e igre i poraza. Kasnije, na
partiju, uo�i penzionisanja Rajana, na koji Albert jedva odlazi, on ispa�ta, zbog
toga �to Rajan kri�om dodiruje Ajlin, sekretaricu i ljubavnicu Gidnija. Rajanovo
dodirivanje Ajlin, koje bi Alberta moglo da ko�ta posla, ko�ta ga �urke, i on
odlazi ku�i posle o�trog sukoba s Gidnijem, gde svoje nezadovoljstvo iskaljuje
na majci, tako �to joj zapreti budilnikom, a zatim ponovo odlazi na ulicu, gde
sre�e i poni�ava jednu devojku, ismevaju�i njen poku�aj da se predstavi kao dama.
Kada se vrati ku�i, njegova majka samo polako pogladi njegovu ruku, uveravaju�i
ga da je dobar de�ko. Bez misterije, Pinter jasno otkriva sve pozicije, a borbu
za dominaciju svodi na sinovljeve o�ajni�ke poku�aje da uspostavi mo� nad posesivnom
majkom i da se afirmi�e i doka�e u firmi, pred kolegama i superiornijim Gidnijem.
Ipak, tako�e bez misterije, oni koji imaju mo� (Majka, Gidni, i na neki na�in
Rajan) kao i oni koji je nemaju (Albert i devojka), deluju jednako jadno, zato
�to je njihova motivacija prikazana kao ne�to �ija je osnova u ose�aju neadekvatnosti
jer su ograni�eni na uski svet donjeg ni�eg stale�a i birokratskog sveta biznisa.
Iako nam se na trenutak mo�e u�initi da Albert sti�e dominaciju nad devojkom,
mi u stvari shvatamo da to nije dominacija, ve� unapred propao poku�aj da se uspostavi
dominacija u ku�i, nad majkom, jer devojka nije ni�ta vi�e do neko ko Alberta
podse�a na majku. Ona je naredbodavna, govori da je i sama majka, ima �ak i isti
budilnik u sobi. I ona je pripadnik ni�eg stale�a, o�ajnik, koji se la�no predstavlja,
i ona u Albertu izaziva isti ose�aj uni�enosti kao i majka i Gidni. Zato Albert
naru�ava njen li�ni prostor, sagoreva joj mekani tepih, udara je budilnikom, poni�ava
je i atakuje na njoj najdra�i predmet u sobi, na fotografiju, za koju ona govori
da je fotografija njene k�erke, a u stvari je fotografija nje same. Na taj na�in
on atakuje na njenu iluziju, na njen umi�ljeni, unutra�nji svet, koji je sama
kreirala i na taj na�in on uni�tava njen self. Nakon �to se vrati ku�i, majka
ga ponovo tretira kao de�aka, i to de�aka koji je na nju digao ruku, koji je uradio
ne�to �to nije smeo, jo� vi�e ga guraju�i u podre�en polo�aj. Budu�i da je bio
grub prema devojci, mi o�ekujemo od Alberta da sada bude grub i prema majci, ali
Pinter namerno ostavlja Alberta mirnim pokazuju�i nam njegov nedostatak izbora,
koji je rezultat Albertovih poku�aja da zadovolji i impresionira one koje ne po�tuje. Komad
kojim Pinter potpuno bri�e sve razlike izme�u dominacije i podre�enosti i kojim
dose�e do �iste su�tine me�uljudskih odnosa, jeste komad The Caretaker (Ku�epazitelj),
koji se zbog ve�te upotrebe njegovih omiljenih tema i postupaka smatra i njegovim
najboljim komadom. Aston, psihijatrijski bolesnik, koji stanuje u oronuloj ku�i
u sirotinjskom kvartu u predgra�u Londona, poziva skitnicu Dejvisa, uljeza, u
svoj dom i on vrlo brzo uspostavlja kontrolu nad ku�om, sve dok mu Astonov brat
Mik ne ponudi posao ku�epazitelja. Budu�i da nije sklon poslu, Dejvis odbija i
nakon �to poku�a da iskoristi razlike i neslogu me�u bra�om, biva izba�en iz ku�e
i, samim tim, i iz poslednjeg skloni�ta u kome je boravio i koje mu je ponu�eno.
Na taj na�in sva tri lika propadaju u poku�ajima da iza�u iz internog autisti�nog
i sebi�nog sveta. Dejvis je prognanik, �to je za njega mo�da gore i od same smrti,
Astonov trud da stvori pravi prijateljski i pre svega ljudski odnos je propao,
i mi znamo da on to vi�e nikada ne�e poku�ati, a Mik, �iji zdrav razum, tokom
celog komada ni jednom nismo doveli u pitanje, na kraju se pojavljuje kao najlu�i
od svih, zbog stalnih o�ajni�kih poku�aja da redefini�e svoj izmi�ljeni self. Ovaj
komad zalazi u sr� neuspeha me�uljudskih odnosa, jer ima mnogo zajedni�kog sa
svima nama i projektuje se na globalni plan kao istina o nemogu�nosti jedne zajednice
(dr�ave, nacije) da se pribli�i drugoj. Mikovi i Astonovi snovi o �arobnoj transformaciji
njihovog oronulog i haoti�nog stani�ta u kraljevski apartman, zapravo su snovi
o stvaranju jednog toplog odnosa, jednog li�nog ure�enog sveta. Taj privatni poku�aj
da se stvori privatna ljudska veza ima eti�ke reperkusije, jer Pinter �eli da
pru�i osnovu za akciju ljudske zajednice, koja prevazilazi privatni odnos. Komad
The Dwarfs (Patuljci), koji razmatra eti�ka pitanja kroz najprivatniji deo li�nosti,
prirodu unutra�njeg identiteta, nastao je kao adaptacija jedinog Pinterovog romana,
koji je objavljen tek 1990. Len, Pit i Mark su prijatelji iz detinjstva, Len je
trenirani stani�ni nosa�, Pit je ra�unovo�a, a Mark je glumac. Oni postepeno ulaze
u svet dru�tvenih konvencija, uni�tavaju�i na taj na�in prirodu li�nog odnosa.
Zatvaraju�i se u sebe i bivaju�i zatvoreni za druge oni se osloba�aju ma�te, ali
ulaze u svet mundijalnog reda i dezinfikovane stvarnosti. Len Pitu otkriva da
vidi patuljke, koji stalno nadgledaju njega i Marka, i time mu zapravo otkriva
svoje nepoverenje prema njima, dok Pit otkriva Lenu svoje nepoverenje prema Marku.
Len, u svojoj potrazi za verifikacijom izdaje Pita Marku i time se osloba�a patuljaka,
ali se osloba�a i topline prijateljstva i ljubavi koju su u detinstvu gajili jedni
za druge. Pinter je sam istakao da je izdaja u ovom komadu strategija za osvajanje
dominacije, po cenu onoga �to su se karakteri najvi�e nadali da �e dobiti jedni
od drugih: prijateljstva i ljubavi. Na samom po�etku, mi shvatamo da su to ljudi
koji su na pragu ulaska u birokratski svet, oni jedan drugom dele savete o na�inima
za postizanje samopotvr�ivanja, ali oni se sami pla�e ulaska u taj svet, �to nam
otkriva Pitov ko�mar, u kome on vidi sebe samo kao jo� jednog �oveka bez lica,
samo kao jo� jednog otu�enika bez identiteta. Identitet je u ovom komadu definisan
kroz prijateljstvo, a izdajom prijatelja likovi izdaju, u stvari, sami sebe, jer
prijatelj nije definisan samo kao jedan deo ne�ije li�nosti, ve� kao ono �to tu
li�nost oli�ava. Tako se borba dominacije i podre�enosti prikazuje u trouglu u
kome likovi tragaju za verifikacijom po cenu ne�eg �to je mnogo va�nije od nje
same. Na kraju ostaju usamljeni i izgubljeni, prognani jedni od drugih. Niko nije
dominantan, niko nije podre�en, ali svi su na gubitku. �ini mi se, da je na
kraju adekvatan jedan citat iz intervjua koji se nalazi na sajtu www.nobelprize.org,
a koji je Harlod Pinter dao novinaru Piteru Marksu iz "Va�ington posta",
14. oktobra 2005, a glasi: "Godine 1958. napisao sam: nema jasnih granica
izme�u onoga �to je stvarno i �to je nestvarno, ili izme�u onoga �to je istina
i onoga �to je la�. Jedna stvar ne mora po pravilu da bude ta�na ili neta�na.
Ona mo�e biti i jedno i drugo. Mislim da ovakav stav ima smisla ako se odnosi
na tretman realnosti kroz umetnost. Kao pisac mogu da se dr�im toga, ali kao gra�anin
ne mogu. Kao gra�anin, ja moram da pitam: �ta je istina? �ta je la�?" |