|
Odabrala sam sedmoro. Mladi, talentovani, ve� sa zna�ajnim iskustvima i u off
i u main stream projektima, neki vrlo poznati, i sa priznanjima. Oni su u ovom
razgovoru iz jo� jednog va�nog razloga - znaju da razgovaraju. I tokom rada na
predstavi, i posle odgledanih predstava, i uz kafu, i no�u telefonom kad nas mu�e
kreativne muke. Znaju da slu�aju, ali uvek imaju svoj stav. Pitala sam ih �ta
misle o svojoj ulozi u pozori�tu, tretmanu koji imaju, na�inu saradnje sa doma�im
rediteljima, stvarima koje im u poslu nedostaju. Mislim da je va�no ponekad
otvoriti pli�ane zavese starinske pozori�ne hijerarhije po kojoj se reditelj izjedna�ava
s Bogom, podi�i pra�njave tepihe sujete i videti �ta je ispod. Bude uvek �ubreta
s kojim nam se ba� ne suo�ava, ali desi se ponekad i neka izgubljena biserna min�u�a...
Li�ne
karte sagovornika
Marija Kalabi�, arhitektica i scenografkinja Ro�ena
1972. u Beogradu. Nazna�ajnije predstave: Hadersfild (U. �ajtinac, r. A. �izholm,
JDP); Svinjski otac (A. Popovi�, r. Egon Savin, Kru�eva�ko pozori�te); Pokondirena
tikva (J. St. Popovi�, r. Ksenija Krnajski, SNP); Opsada crkve Sv. Spasa (G. Petrovi�-K.
Mladenovi�, r. Kokan Mladenovi�, NP Sombor); Torkvato Taso (Gete, red. Du�an Petrovi�,
SNP); Paraziti (Majenburg, r. Anja Su�a, Beton hala); balet Pipi Duga �arapa (koreograf
Iko Otrin, SNP) i mnoge druge. Nagrade: 2002: Sterijina i nagrada JUSTAT-a
za scenografiju u predstavi Opsada crkve Svetog Spasa 2004: Ardalion u U�icu za
Svinjskog oca i nagrada JUSTAT-a za celokupno stvarala�tvo u scenskom dizajnu
2005: nagrade za najbolju scenografiju u predstavi Svinjski otac na festivalima
"Dani komedije" u Jagodini i "Joakim Vuji�" u Kragujevcu i
Ardalion u U�icu za Hadersfild.
Zorana Petrov, scenografkinja Ro�ena
1976. u Beogradu. Diplomirala na Fakultetu primenjene umetnosti, odsek scenografija,
2003. Pozori�te: Antonije i Kleopatra (�ekspir, r. Anja Su�a, BELEF 2004);
Petar Pan (Beri, M. Stojanovi�; r. K. Mladenovi�, MP "Du�ko Radovi�");
Deco, deco (D. Radovi�, r. A. Su�a, "Pinokio") TV emisije: Beograde,
dobro jutro (Studio B), U susret (Studio B) Film: Karta u jednom pravcu (r.
Robert Petrovi�)
Sini�a Ili�, slikar i scenograf Ro�en 1977.
u Beogradu. Diplomirao slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu,
trenutno na magistarskim studijama slikarstva na istom fakultetu. Jedan od osniva�a
i �lanova TkH (Teorija koja hoda), platforme za istra�ivanje teorije i prakse
savremenih izvo�a�kih umetnosti. Izla�e u zemlji i inostranstvu. Bavi se performans-artom
i pozori�nom scenografijom. Umetni�ki rezidens na akademiji �los Solitud (Akademie
Schloss Solitude) Predstave: No name: Sne�ana (po motivima R. Valsera, r. Bojan
�or�ev, Ve�ernja scena "Radovi�"); Poslednja smrt Frenkija Suzice (S.
Vujanovi�, r. B. �or�ev, Ve�ernja scena "Radovi�"); Zmijin svlak
(S. �najder, r. B. �or�ev, CZKD Beograd) Performansi: u�estvuje kao jedan od
autora tekstova, koncepta i izvo�a�. Operrrra je �enskog roda (r. B. �or�ev,
Belef 2005); Actress (Work) In Progress (sa S. �orovi� i B. �or�evom, Akademija
Schloss Solitude, �tutgart, Scena studio JDP, Filodramatiko, Rijeka); SnowWhite
Session (S. �orovi� i B. �or�ev, Akademija Schloss Solitude, �tutgart, SKC, Beograd,
KC Vooruit, Gent); FRIDA KAHLO - una pierna y tres corazones (sa S. �orovi� i
B. �or�evom, Muzej savremene umetnosti Beograd); DreamOpera (TkH, Tartini Teatar,
Piran) Nagrada za scenografiju na Me�unarodnom bijanalu scenskog dizajna, Beograd,
2004.
Igor Vasiljev, scenograf Ro�en u Puli 1973. Diplomirao
na odseku za scenografiju Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu. Autor vi�e
scenografija u razli�itim oblastima scenske umetnosti (opera, ples, drama, lutkarsko
pozori�te). Istra�uje u oblasti digitalnih medija (net-art, digital art, web design,
elektroakusti�na muzika) i fotografije. Pored scenografije, profesionalno se bavi
i grafi�kim dizajnom. Izlagao na grupnim i samostalnim izlo�bama. Najzna�ajnije
predstave: opera Orfej i Euridika (K. V. Gluk, r. Bojana Cveji�, BEMUS 2005);
Kad bi ovo bila predstava (A. Im�irevi�, r. Petar Pejakovi�, BELEF 2005); Razneseni
(S. Kejn, r. �ur�a Te�i�, BDP); Igra ludosti (Erazmo/Lojola/Karaklaji�, r. G.
Lebovi�, Bitef teatar); Svemirski zmaj (D. Kova�evi�, r. Predrag Todorovi�, Hercegnovsko
pozori�te); Pri�e iz dvori�ta, koreodrama (M. Krtolica/Y. Godder, Cinema Rex/B92);
Sre�ni princ (O. Vajld, r. I. Bulatovi�, NP Sombor); Pjero mese�ar muzi�ko-scensko
delo (r. Irena Popovi�, Cinema Rex/B92); El retablo de maese Pedro, opera (E.
de Falja, r. B. Cveji�/K. Krnajski, Cinema Rex/B92) i dr. Scenska muzika Svemirski
zmaj, Hercegnovsko pozori�te; Reumati�ni ki�obran, Hercegnovsko pozori�te Nagrade/priznanja: 2005:
Godi�nja nagrada Malog pozori�ta "Du�ko Radovi�" za scenografije u predstavama
Momo (r. �ur�a Te�i�) i Trinaest (r. Gordana Lebovi�) 2002: Nagrada publike
za 'Playground' (sa Andrejom Andri�em), Festival kratke elektronske forme, Cinema
Rex/B92 1998: Priznanje Drugog bijenala scenskog dizajna za dizajn scene u
kategoriji "Dizajn spektakla" - za koreodramu Pri�e iz dvori�ta i operu
El Retablo de Maese Pedro
Milica Grbi�-Komazec, kostimografkinja Ro�ena
u Sarajevu 1975. Godine 1999. diplomirala na Fakultetu primenjenih umetnosti i
dizajna u Bogradu, na odseku za scenski kostim. Magistrirala 2004. radom "Ki�
u scenskom kostimu". Izlagala na grupnim i samostalnim izlo�bama. Najzna�ajnije
predstave: Pigmalion (B. �o, r. Jovica Pavi�, NP Banja Luka); Nakaze (B. �panjevi�,
r. Nenad Gvozdenovi�, NP Banja Luka); �udo u �arganu (Lj. Simovi�, r. Du�an Petrovi�,
NP Banja Luka); Bombardovali smo Nju Hejven (D�. Heler, r. Olivera �or�evi�, Pozori�te
mladih, Novi Sad); Por�a Koklan (M. Kar, r. K. Krnajski, Ve�ernja scena "Radovi�");
Laki komad (N. Rom�evi�, r. Milo� Jagodi�, NP Zrenjanin); No�evi u koko�kama (D.
Herover, r. Miroslav Benka, NP Ni�); Ljubavnik velikog stila (R. Kuni, r. Vladimir
Lazi�, Zvezdara teatar); Seks, la�i i divlje guske (V. Alen, r. Bojana Lazi�,
NP Subotica) i mnoge druge. Nagrada za najbolji kostim na festivalu de�jih
pozori�ta "Delti�-festi�", 2002. Maja Mirkovi�, kostimografkinja Ro�ena
1977. u �apcu. Diplomirala 2001. na FPU u Beogradu, na odseku Kostim, Atelje scenski
kostim, u klasi profesorke Milanke Berberovi�. Trenutno postdiplomac Interdisciplinarnih
magistarskih studija Univerziteta umetnosti u Beogradu, Grupa za scenski dizajn.
Autor i izvo�a� teorijsko-umetni�kih performansa, kao i saradnik �asopisa grupe
TKH. Izlagala na brojnim grupnim izlo�bama. Finalista modnog takmi�enja Smirnoff
Fashion Awards (1999, 2000, 2001). Najzna�ajnije predstave: Ukro�ena goropad
(�ekpir, r. Kokan Mladenovi�, NP Zrenjanin); Beograd-Berlin (M. Pelevi�, r. Ksenija
Krnajski, Zvezdara teatar), Jastu�ko (M. Makdona, r. A. Su�a, BDP); Ljulja�ka
(E. Mazia, r. Stevan Bodro�a, Ve�ernja scena "Radovi�"); Ko�tana (B.
Stankovi�, r. Jug Radivojevi�, NP �abac), Vu�jak (Krle�a, r. An�elka Nikoli�,
NP Kikinda); Sne�na kraljica (koreo i re�. Du�an Muri�, Malo pozori�te "Du�ko
Radovi�"), Poslednja smrt Frenkija Suzice (S. Vujanovi�, r. B. �or�ev, Ve�ernja
scena "Radovi�") i mnoge druge. Film: �ejtanova osveta (r. Stevan
Filipovi�)
Dragica Pavlovi�, kostimografkinja Ro�ena 1973. u
Aran�elovcu. Diplomirala FPU u Beogradu 1999, odsek scenski kostim u klasi prof.
Milanke Berberovi�. Najzna�ajnije predstave: Majstor i Margarita (Bulgakov,
r. K. Mladenovi�, NP Sombor); Heda Gabler (H. Ibzen, r. Du�an Petrovi�, NP Subotica);
Malogra�ani (M. Gorki, r. Radoslav Milenkovi�, BDP); Rekviziter (U. �ajtinac,
r. �or�e Marjanovi�, BDP); Bogojavljenska no� (�ekspir, r. Zoran Ratkovi�, NP
Sombor); Dan D� (F. Vujo�evi�, r. Milan Karad�i�, BDP), Budite lejdi na jedan
dan (M. Pelevi�, r. K. Krnajski, Bitef teatar) i mnoge druge. Nagrade: 2002:
nagrada JUSTAT-a za dizajn kostima u predstai Torkvato Taso (Gete, r. D. Petrovi�,
SNP); Nagrada za najbolji kostim na Festivalu pozori�ta za decu u Kotoru za predstavu
Sestre po metli (Pra�et, r. K. Mladenovi�, Malo pozori�te "Du�ko Radovi�")
Koliki
zna�aj u kvalitetu saradnje ima tvoje "ka�enje" na tekst koji se radi,
u odnosu na rediteljsku harizmu ili �elju reditelja da radi ba� to, ba� u tom
trenutku, ba� sa tobom? Vasiljev: Zanimljivo je da koristi� izraz
ka�enje. Podse�a na Bartov pojam punktum, odnosno odre�ena ta�ka, mesto (u �irem
smislu) koje nas silinom uboda ili udarca vodi do zna�enja slike. Nasuprot punktumu,
studium ozna�ava analiti�ki pristup. Ako dalje sledimo analogiju, razvijanju scenografsko-rediteljskog
koncepta uvek prethodi opse�an studium tokom kojeg se formira zajedni�ko polje
rada. To je etapa u kojoj jo� uvek postoji mno�tvo mogu�ih scenskih re�enja, ili
nijedno. U nekom trenutku zaista se zaka�i� za odre�eno re�enje ili pravac razmi�ljanja.
�ta je to �to uspostavlja taj punktum, zavisi od niza okolnosti. Tekst je �esto
polazi�te, ali ne mora da bude i osnova koncepta. Postoje i projekti u kojima
tekst nastaje paralelno sa scenografijom i ostalim elementima predstave. Ili�:
Radim samo kada mi se potpuno dopadnu i tekst, i rediteljski koncept (koji smatram
da je �esto jo� zna�ajniji od samog teksta), i njegovi/njeni stavovi i/ili statementi,
i kada sasvim mogu da stanem uz ili iza njih. Pavlovi�: De�ava se i
to da se "uka�im" na tekst, ali ne i s ekipom s kojom sara�ujem, ili
pak - ne le�i mi tekst, ali poverenje u one s kojima radim, donese dobar rezultat.
Mogu�e je, navodno, postaviti se krajnje profesionalno i isklju�iti li�no, ali
mislim da ovo nije profesija u kojoj vredi ne predavati se do kraja. Petrov:
Nema dobre saradnje ukoliko rediteljska harizma nije ni blizu harizme scenografa.
Kada su harizme slo�ne, slo�i�e se i nesuglasice. Kalabi�: I kada se
ne "uka�im" na sam tekst, trudim se da na�em ne�to �to me zanima, da
upotrebim neki drugi materijal, neku drugu formu, neku foricu... Grbi�:
Da, kad mi se tekst ne dopada, uvek poku�avam da se "zaka�im" za ne�to
�to mi je zanimljivo, bilo da je to epoha, podneblje... da prona�em neki detalj
koji mo�e da se vizualizuje na meni interesantan na�in. Ali, kada me tekst zaista
privla�i, to je jedan od najja�ih motiva za�to prihvatam rad na nekom projektu! Mirkovi�:
Sam poziv od reditelja uvek je kompliment. Neophodno mi je postalo da o �oveku
s kojim radim mislim najbolje, i cenim njegov na�in i trud, prirodu i invenciju.
Svaki me "kupi" ne�im drugim. Volim potentan i slojevit pozori�ni tekst,
ali smatram da je u pozori�tu to po�etni predlo�ak. Njegov novi, scenski �ivot,
promenjenog toka, "naru�enog" na�im brojnim intervencijama, jeste ne�to
�to pre svega zavisi od persona koje su se s njim uhvatile u ko�tac. Zato: �ovek,
pa tekst.
Kako usagla�avate "intimne trenutke" (termin namerno
pozajmljujem iz metode Mihaila �ehova, a mislim na li�no �itanje komada, misli
o tome kako on treba da izgleda na sceni, �ta je on za vas li�no, u datom trenutku)
sa ostatkom ekipe (reditelj, kostimograf/scenograf, glumci)? Petrov:
Kroz razgovor i materijal koji donosim kako bih bolje opisala sopstvene do�ivljaje.
Kroz pametne sugestije, koje otvaraju nova vrata. Nekad lako, nekad te�e, nekad
nikako. Opet zavisi od kompatibilnosti duha. Vasiljev: U osnovi tog
procesa je neka vrsta zamagljivanja granice izme�u li�nog i zajedni�kog. �esto
dolazi i do iznenadnih poklapanja izme�u intimnih uvida saradnika. Kada su glumci
u pitanju, va�no mi je da se u prostoru scene, koliko je to mogu�e, ose�aju kao
kod ku�e. Naravno, uvek �e neka platforma biti preuska, stepeni�te suvi�e strmo
itd. ali tako je i sa navikavanjem na nove cipele. U po�etku malo �uljaju, pogotovo
one kvalitetnije. Grbi�: Svaka pri�a asocira me na odre�enu boju, epohu,
ili materijal, i taj utisak iz prvog kontakta s tekstom uglavnom ostaje prisutan
�ak i ako se koncepcija promeni. Zato je najbitnije da svoje prve utiske podelim
sa scenografom i rediteljem �to pre! Ili�: Hi, hi, kad se naleti na
razli�ito �itanje, to je kao mala nagazna mina, onda se o tome pri�a dugo, dugo,
i do�e se do najboljih re�enja. Divno. Nije li to i cilj svakog timskog rada? Mirkovi�:
Svi se dobro ose�aju kad se dogodi da su svi "na istom tragu". U suprotnom,
kre�e druga vrsta razmene i "borbe", i to je najuzbudljivija mukotrpnost.
Pobednik nije li�nost, ve� re�enje koje se formira upravo tom konfrontacijom ideja.
Najva�nije je pratiti tok rada, a ne biti uveren da smo se ba� sve dogovorili
unapred.
�ta vam najvi�e zna�i u razgovorima i dogovorima s rediteljem? Petrov:
Ose�aj da smo se razumeli, da pri�amo o istoj stvari. Kad se do toga do�e, onda
je i sloboda tu (negde). Pavlovi�: Mnogo mi zna�e otvoreni razgovori.
Ne volim kad su reditelji �turi, sebi�ni i zatvoreni. Volim da �ujem koncepciju,
da vidim boje, osetim atmosferu... Tra�im da unapred znam kakvu predstavu pravimo,
zbog pri�e koju kostim treba da iznese i zbog njegove funkcionalnosti. Ili�:
Volim kad reditelj razmi�lja konceptualno i koncentrisano. Zna�i mi da je dosledan
u izabranom umetni�kom jeziku i da u svakom trenutku zna o �emu govori. Grbi�:
Doslednost u dogovorima, to cenim. U�asno je te�ko baviti se materijalizovanjem
stvari u situaciji kada se rediteljska koncepcija menja u toku rada. Ili�:
Tako�e mi je va�no da njegovi/njeni umetni�ko-politi�ki (govorim i o ideologiji,
i o politici umetni�kog jezika) stavovi budu jasni i hrabri, i da se poklapaju
s mojim. Kalabi�: Najvi�e mi zna�i kada imam ose�aj da zajedno dolazimo
do re�enja - scenografija sama po sebi i za sebe ne zna�i ni�ta, ako ne radi za
predstavu, ako nije deo iste, ako rediteljski nije iskori��ena. Mirkovi�:
Zajedni�ko vreme, nala�enje istih imenitelja, repera u savremenoj kulturi, istoriji,
knji�evnosti, vizuelnim umetnostima. Klju�na mesta prepoznavanja, �to me�usobnog,
�to vezanih za likove i okolnosti, jesu baza. Ta �e baza omogu�iti postizanje
jedinstvenog jezika svih koji govore predstavom, i onoga �to �e komunicirati predstavu
od jezgrovitog "unutra" ka prepoznatljivom "van".
Generacijska
komunikacija ili autoritativna "�aka o sto" iskusnog reditelja, �ta
se pokazalo kao bolja varijanta? Mirkovi�: Generacijska �aka o sto,
rekla bih. �aka "mladim vo�ama" ponekad zaista dobro do�e. Ne pri�am
o �aci besmislene strogosti, malog boga koji ne pra�ta, nam�orastog oca koji tra�i
potpunu poslu�nost. Govorim o glasu razuma koji najavljuje disciplinu unutar igre.
Nema zahtevnijeg zadatka, eti�ki pipavijeg. Imam, istina, i divne saradnje sa
svojim vr�njacima na koje sam upravo - ponosna. Kalabi�: Od iskusnog
reditelja mogu mnogo da nau�im, tako�e su i male �anse da scenografija bude "pogre�na"
tj. da ne bude deo predstave. Sa mla�im rediteljima mo�e da se desi da ima vi�e
lutanja i da nemaju dovoljno iskustva da vide predstavu u celini, pa se i ja tada
ose�am malo izgubljeno... Vasiljev: Ako je autoritet utemeljen na znanju
i iskustvu (nasuprot utemeljenosti na nesigurnosti ili sujeti) onda mu nije potrebna
�aka i tu je onda re� o preno�enju znanja. S druge strane, pridev generacijski
ne mora nu�no da zna�i kvalitet u komunikaciji.
Kolika vam je sloboda
potrebna da biste se ose�ali dobro odnosno ta�no1? Kako do nje dolazite? Ili�:
Da bih se ose�ao dobro u radu, treba mi potpuna sloboda. Petrov: Mislim
da apsolutne slobode u ovom poslu nema, a nije ni dobro da je ima... Pavlovi�:
Sloboda je relativna i kako na crveno ne mo�e� slobodno da prelazi�, tako i u
ovom poslu postoje brojni kompromisi koje �inim. Petrov: Da, svako od
nas, i reditelj, i kostimograf, i scenograf, glumac... mora da stavi svoj rad
u slu�bu predstave. Ona nas ograni�ava. Predstava kao jedinstvena celina. Grbi�:
Autorsko zadovoljstvo slobodom zavisi od mnogih faktora. Ponekad najmanje od reditelja.
Na primer, postoje ograni�enja ve� u samom tekstu, ili �anru, ili ono �to je najgore,
ali na�alost naj�e��e, ograni�enja u bud�etu. Ipak, sloboda najvi�e zavisi od
poverenja izme�u saradnika... Ili�: Ja se uvek ose�am dobro kao jedan
od �lanova umetni�kog tima. A ina�e, mislim da su svi projekti na kojima sam do
sada radio bili ta�ni. Kalabi�: A ja se ose�am dobro kada je scenografija
ta�na - kada prvi pogled na scenu (to je ono �to publika vidi prvo) odaje atmosferu,
pri�u cele predstave. Tako�e mi je super ose�aj kada zavr�ena, realizovana scenografija
izgleda isto (ili pribli�no) kao na po�etnoj skici, ali to je ve� stvar iskustva. Mirkovi�:
Va�no je strpljenje, ali i uporno zastupanje sopstvenih uverenja. Pobe�uju ona
koja umeju da pre�ive druge pri�e. Kalabi�: Volim kada u toku rada,
u bilo kojoj fazi, ne�to novo nau�im, probam i to bude dobro za predstavu u celini.
Kada su scena i kostim deo jedne pri�e. Kada me ne�to provocira, kada mi je stalo
ne samo do same scenografije ve� do predstave. A sloboda... Nije mi neophodna
prevelika sloboda, nekad su i ograni�enja vrlo inspirativna... Vasiljev:
Sloboda uvek zna�i znati prepoznati granice, uspostaviti okvir.
�ta
vam obezbe�uje ili, ako to nije slu�aj, �ta bi vam obezbe�ivalo autonomiju kreacije?
Ose�aj da va�a misao i realizacija postoje kao tekovina vas kao AUTORA, a ne izvr�ilaca
radova. Gde su granice...? Vasiljev: Ne verujem u tako ne�to kao
�to je autonomija kreacije. Barem kada je scenografija u pitanju. Tu je uvek re�
o uzajamnosti. Scenografija ne zna�i ni�ta bez scenske radnje, makar ona bila
i odsustvo radnje. Od trenutka kada se formira, scenografsko re�enje postaje javno
dobro i pripada projektu. Utoliko nemam ni�ta protiv da preuzmem ulogu izvr�ioca
radova. Mirkovi�: Kostimograf treba da je i nau�nik, i crta�, i vi�estrani
umetnik. Po mogu�stvu i teoreti�ar, direktno umre�en u najfinije dru�tvene promene,
upoznat sa svim njegovim sojevima i slojevima; svestan politi�kog trenutka, preciznog
stava prema svakodnevnici i �ivotu u ukupnom smislu. Grbi�: Mislim da
je svaki kostimograf i autor i izvr�ilac radova, istovremeno. Pavlovi�:
Autorstvo... Mislim da imam svoj rukopis, ne toliko u samoj likovnosti koliko
u na�inu razmi�ljanja o kostimu. Trudim se da u kostimografiji imam pri�u, dramaturgiju,
politiku... Kostim je �iva stvar i �ivi samo s predstavom i glumcem. Zato se trudim
da bude ta�an i da ga obrazlo�im onom ko �e ga nositi, jer vera u kostim je isto
�to i vera u tekst ili vera u lik. Ako toga nema, publika to lako pro�ita. Granice,
naravno da postoje... Kalabi�: �ak i kada postoje odre�eni optere�uju�i
zahtevi, uvek ima dovoljno prostora za "ostavljanje pe�ata" u samoj
realizaciji - materijali, boje, detalji... Petrov: Ose�aj autorstva
obezbe�uje mi kvalitet rada koji nudim, na svim nivoima. I sre�na okolnost kad
je taj kvalitet pozitivno ocenjen me�u ostalim autorima. Onda su mi vrata otvorena
i tad sam, valjda, autor. A izvr�ilac radova je onaj ko... Ne znam ko je izvr�ilac
radova. Onaj ko napravi ne�to �to je neko drugi smislio? Jel' se to de�ava? To
se mo�da de�ava na filmu. Do�u stranci da prave film i donesu nacrte za izgradnju
srednjovekovnog utvr�enja, a na�i scenografi organizuju posao i naprave utvr�enje.
Ne mislim da je to za potcenjivanje. Naprotiv. Ne mo�e to svako da obavi dobro. Mirkovi�:
Autonomnost autorstva bilo kog sektora u pozori�tu je besmislena, jer bri�e njegovo
su�tinsko polazi�te: da smo se svi sreli na istom mestu da poku�amo da, svojim
razli�itostima, ka�emo istu stvar. Bilo koja i bilo �ija, ideja ili delo, ne pripada
(samo) svom stvaraocu. Odlazi u prostor koji dele svi, i tu se umno�ava i deli
sa zamislima i tuma�enjima ostalih. Pozori�te je dru�tvena pojava. U njoj ima
mesta za pojedinca i li�nost; ne za individualnost kao apartnost, odse�enost.
Radost je zajedni�ki rad, borba, za�to da ne. I kao u slikanju: nije dobra slika
na kojoj je svaki detalj islikan naro�ito i druga�ije, ve� ona koja ukupno deluje
dobro. Se�amo se predstave kroz atmosfere i slike. Ni�ta �to deluje "dobro"
samo za sebe, nije dobro. Predstava je jedno ostrvo, na kom sve treba da li�i
upravo - na to ostrvo.
�ta vam najvi�e, a �ta naj�e��e nedostaje dok
radite predstavu/film? Ili�: Nije mi mnogo toga nedostajalo do sada,
ali nanju�io sam da je najve�i problem koji se de�ava nepoverenje me�u saradnicima,
kao i razli�ita shvatanja profesionalizma, a ovo se manje odnosi na umetnike koji
sara�uju, vi�e na infrastrukture pozori�ta i drugih institucija kulture. Ali,
ponavljam, nemam posebno ru�na iskustva. Na filmu nikada nisam radio. Grbi�:
Ve�i bud�eti i bolje opremljene radionice. Mirkovi�: Jasan koncept,
vreme ostavljeno reditelju da upozna sopstvene, i potencijale svih svojih saradnika,
a spram zadatka. Ne govorim o nedostatku koncepta vezanog za konkretnu izvedbu,
ve� onog vi�eg i sveobuhvatnijeg, koncepta profesionalnog opho�enja prema rediteljskom
pristupu radu, rekla bih. Niko ne mo�e, ni najboljom voljom i najve�im trudom,
da nadomesti entuzijazam i veru samog reditelja u projekat koji radi. Pavlovi�:
Vreme. Predstave su po�ele da se rade u sve kra�em vremenskom roku! Nedostaje
mi vreme za dogovor, za realizaciju, za vi�e prisustva na probama i, kona�no,
za istra�ivanje tokom procesa rada (�to podrazumeva i dodatna sredstva kojih je
sve manje). Petrov: Vreme, novac, vredni ljudi. Vasiljev:
Vreme i novac (za materijal). Kalabi�: Dobar nabavlja�, dobar rekviziter.
Uporedite
rad i iskustva u ve�im i manjim institucijama? Stru�nost, predusretljivost, ekspeditivnost,
svest o "zna�aju"... Ima li zna�aja broj ljudi koji ti je na raspolaganju? Mirkovi�:
Ogromna je prednost imati na raspolaganju �itav tim razra�enih uloga unutar kroja�kih
radionica, kao �to je to slu�aj sa SNP-om u Novom Sadu, na primer. Upravo zato
�to znam koji obim posla savladavaju "usamljeni" majstori po manjim
radionicama, moje su divljenje i zahvalnost prema njihovoj po�rtvovanosti ogromni.
Mana manjih radionica nikada nisu bili majstori, ve� procena vremena njihovih
pretpostavljenih oko roka izvr�enja zadataka. Od umornih i iscrpljenih, u nekom
trenutku moram da prestanem da tra�im vi�e. To ima posledice na moj rad: manje
ili nimalo vremena za izmene, dorade, ili prostu i neophodnu kontemplaciju nad
u�injenim. Kalabi�: Kada radi� u manjem pozori�tu, u tom trenutku se
radi jedna predstava, pa su svi usredsre�eni samo na nju. Ima� tako na raspolaganju
i ljude, i prostor, i vreme. U ve�im institucijama �esto imam problem s mnogo
�efova, pa mi je te�ko da pohvatam koji je za �ta zadu�en. Vasiljev:
Izme�u stru�nosti i veli�ine institucije ne postoji uzro�no-posledi�ni odnos.
Broj ljudi ima manji zna�aj u odnosu na organizovanost kolektiva, raspodelu odgovornosti
i odgovornost pojedinaca.
Prednosti i mane pozori�nih radionica u odnosu
na saradnju s majstorima na koje ste navikli. Kalabi�: Nemam tim
svojih majstora, uglavnom radim u pozori�tima koja imaju svoje, manje-vi�e dobre,
radionice. Najvi�e volim kada se sve radi na jednom mestu, u okviru pozori�ta. Vasiljev:
Da, proces izrade je neuporedivo jednostavniji i efikasniji. Mirkovi�:
Kad se dogodi mogu�nost da se u posao, osim saradnika u datom pozori�tu, uvede
"ispomo�", trudim se da to bude neko od mojih naj�e��ih i najpo�rtvovanijih
kroja�a, obu�ara, vlasuljara. Volim situacije u kojima majstor prona�e neko, svojoj
struci svojstveno, re�enje "zadatka". Moja uloga je vrlo �esto ne samo
da dam zadatak i pratim izvo�enje radova nego i da bodrim ljude koji ga izvr�avaju,
poku�am da im posao u�inim zanimljivim, dam prostora da stvari naprave takvim
da i sami budu ponosni na njih. Zato sam neverovatno puno zahvalna svim onim majstorima
koji sli�no �ine za mene. Kostimografija iza�la sa papira i prvih dogovora sa
autorskim timom, jeste, po mom iskustvu, upravo organizacija i animacija.
Ko
su idealni asistenti na projektu? �ta su po zanimanju? S obzirom da se, na�alost,
asistenti u pozori�tima zaslu�uju naj�e��e i najsigurnije tek sedom kosom, bradom
i razbokorenom biografijom (a kakve su finansijske prilike u na�im pozori�tima,
ni to �esto nije dovoljan argument ZA), koliko vam je njihovo prisustvo zna�ajno,
odn. da li ih ponekad ose�ate kao "kamen oko vrata", onda kada su vam
dodeljeni, a niste ih vi birali? Pavlovi�: Radim bez asistenta,
upravo zbog "kamena oko vrata". Idealan bi mogao da bude samo neko ko
razmi�lja na isti na�in kao ja. Te�ko! Najdragocenija podr�ka u realizaciji je
ona od strane operativnih slu�bi (operativni i tehni�ki direktor, nabavlja�) i,
naravno, kroja�a i vajara. Od njih o�ekujem inventivnost i kreativnost, kao i
volju i veru u to �to rade. Grbi�: U zavisnosti od tipa kostima u predstavi,
idealan asistent mogao bi biti kostimograf, slikar, ili vajar. Prisustvo asistenta
na projektu svakako je od velikog zna�aja, ali se ne se�am kad sam poslednji put
imala tu �ast... Ili�: Ja nikada do sada nisam imao asistenta. Ali,
kada razmi�ljam o tome, rado bih imao. Mislim da je to obostrano korisna saradnja.
Po zanimanju, pretpostavljam da bi mogao da bude arhitekta ili organizator. Mirkovi�:
Dvaput sam, od strane pozori�ta, kao asistent "dodeljena" starijim koleginicama.
Tad sam se suo�ila s gomilom pitanja: �ta je asistent? �ta su njegova zadu�enja?
U �emu je, i dokle, njegova kreativnost? Postoji opasnost od prili�no nezahvalne
pozicije "sun�era" za sve nedostatke. Nekoliko puta sam i sama imala
asistentkinje, koleginice koje sam ja pozvala na saradnju. Bez obzira na dozvolu
producenta, mislim da moja sve �e��a praksa postaje da na velike zadatke, na svoj
ra�un, pozovem "drugi par o�iju i ruku". Sa bliskim saradnikom iz struke,
rad je bli�i radosti i kreaciji, jer napetost opada i odgovornost se, ma kako
nesrazmerno, ipak deli. Izuzetno mi je va�no da kolegu uvedem kao ravnopravnog
saradnika u proces rada na projektu, u radionice i u ostatak tima. Vasiljev:
Sara�ivao sam s asistentom na izradi video materijala. Pomo� studenta filmske
re�ije bila je dragocena, tako da je asistencija ve� na slede�em projektu prerasla
u koautorstvo. Kalabi�: Ah, treba mi neko s iskustvom nabavke i nadgledanja
rada u radionicama... Petrov: Pa, mladim ljudima je praksa veoma bitna.
Mislim, za uvo�enje u posao... SVI: Hi, hi, hiii...
Komunikacija
s upravnicima pozori�ta/producentima? Na osnovu �ega najbr�e procenite s kim imate
posla? Ili�: Ovo je dosta o�tro pitanje. Svi�a mi se. Najbr�e procenjujem
s kim imam posla na osnovu profesionalnog CV-a, pona�anja i jezika. Za dobru komunikaciju
s upravnicima i producentima najva�nije mi je da im je program jasno definisan
i dosledan, da su brzi i ozbiljni, britki, ali ne bezobrazni i, �to je najva�nije,
da znaju gde i kada �ive, �ta se de�ava oko njih, u pozori�tu, u savremenoj umetnosti,
i u svetu uop�te. Grbi�: Iskreno, uglavnom nemam dobru komunikaciju
s upravnicima pozori�ta. Uvek iskrsne neki problem, ili oko bud�eta, ili oko visine
honorara, ili oko isplate honorara... itd... Najvi�e od svega poga�a me drskost
pojedinih upravnika, da bez obzira na to �to nemaju ni elementarno likovno obrazovanje,
dozvoljavaju sebi da ocenjuju moje skice i crte�e kostima. Mirkovi�:
Istorijsko-politi�ko-dru�tveni trenutak, obele�io me je tako da mi je stvarala�ki
izazov da od malog napravim veliko. Oooo... Stoga me bilo kakvo ometanje po pitanju
novca, uvek dovede do pretpostavke da producent nije dovoljno: - upu�en u potrebe
proizvodnje "dobra" kome se nada(mo) - zainteresovan za povoljan
ishod rada - ulo�io truda za prikupljanje dovoljnih sredstava Pavlovi�:
Volim kada su razgovori o projektima konkretni i profesionalni, bez onog: "Lako
�emo..." Petrov: Uh... Kalabi�: Volim kada su zainteresovani
za sve faze projekta, a ne me�aju se previ�e. Cenim ih intuitivno po tretmanu
koji imam li�no, a ne vezano za zna�aj reditelja s kojim radim. Vasiljev:
Procenim na osnovu toga da li mi se obra�a osoba ili simboli�ki mandat.
Evo
preseka mi�ljenja jedne generacije, uzorak od sedmoro ljudi koji su imali dovoljne
sre�e, talenta i pameti da ve� u drugoj polovini svojih dvadesetih, ili prvoj
polovini tridesetih, imaju biografije, koje smo morali da skra�ujemo da bi stale
u tekst. Mislim da je pro�lo vreme kad se umetni�ki rad podrazumevao, glumci
tretirali kostimografe kao li�ne �najdere, a reditelji lomili dekor (a time i
srca scenografa) da bi re�ili probleme s glumcima. Ako nije pro�lo, nadam se da
prolazi. Jo� da pro�e vreme u kom upravnici/producenti procenjuju "tr�i�nu
vrednost" ideje dizajnera scene i kostima na osnovu imena reditelja, broja
glumaca u produkciji ili, jo� gore, u odnosu na zna�aj koji su za predstavu unapred
predvideli i, gde �e nam biti kraj! 1 Ta�no - izraz
iz doma�eg pozori�nog �argona; koristi se za slu�ajeve kad su koncept, �itanje
teksta, proces i realizacija projekta uskla�eni, tj. dosledni jedan drugome (hvala
Sini�i Ili�u za ovu ta�nu definiciju ta�nog). |