|
�ini se da, sli�no naivnoj publici, ni u�ena kritika i knji�evna teorija ne
nude re�enje na�e dileme; �tavi�e, one je samo produbljuju, name�u�i nam uznemiravaju�u
pomisao kako i tragi�no i komi�no mogu veoma lako da izgube svoj identitet. Kao
rezultat toga - a time se vra�amo na na�e osnovno pitanje - tragikomedija �e nam
se u�initi kao mnogo neverovatnija pojava od ptice dodo. No tako je samo na prvi
pogled. Izuzev ako ne �elimo da se radije prepustimo filozofskim zadovoljstvima
umovanja o knji�evnosti umesto da obratimo pa�nju na sam knji�evni jezik, ukaza�e
nam se dva na�ina pomo�u kojih mo�emo da izbegnemo dilemu o relativnosti. Prvo,
mo�emo se potruditi da razlu�imo fenomen tragikomi�nog od srodnih fenomena kao
�to su groteskno i melodramsko. Drugo, mo�emo poku�ati da shvatimo odre�ene strukturalne
obrasce koji se ponavljaju u povesti moderne tragikomedije, i posredstvom kojih
je u prijem�ivoj ma�ti gledalaca stvaran fenomen tragikomi�nog. Ovo dvostruko
nastojanje zahteva pomalo akademski apstraktnu pripremu, ali nam omogu�ava da
bolje razjasnimo na� pojam tragikomi�nog. Posvetiv�i se najpre pitanju razgrani�enja,
prime�ujemo da fenomen tragikomi�nog ima znatan broj srodnika, s kojima je, u
razli�itim razdobljima, bio poistove�ivan. Nekoliko, u stvari najve�i broj ovih
poistove�ivanja su, na sre�u, neumesna i mo�emo ih, stoga, razmotriti po kratkom
postupku. Na primer, potrebno je tek povr�no znanje i minimum kriti�ke svesti
da bismo razlikovali parodiju i travestiju od tragikomedije, iako su obe ponekad
brkane s njom, kao u Modernim tragikomedijama (1882) Karla Malkea. Tako�e ne bi
trebalo da bude te�ko napraviti razliku izme�u neobi�ne emocionalne me�avine "tu�ne
veselosti", tako drage "sentimentalnom" dobu i do�ivljaja tragikomi�nog,
ponajpre ve� i zato �to u "tu�noj veselosti" ne postoji svest o komi�nom,
osim ako pod njom ne podrazumevamo egocentri�no ose�ajni, samosa�aljivi poluosmeh
na uplakanom licu, �to bi bilo zaista krajnje proizvoljno. Melodramski modus,
s druge strane, spaja "komi�no" sa "tragi�nim", ali ishod
nije tragikomi�an iz dva razloga. Prvo, komi�no je ovde naj�e��e bombasti�nog,
izve�ta�enog tipa, neobuzdano preuveli�ano i fantasti�no do neverovatnosti, dok
se "tragi�no" (ako ga ovom prilikom mo�emo tako nazvati) pojavljuje
u vidu u�asa, jezivog senzacionalizma i pla�ljivosti. �to �e re�i da, u melodrami,
sastavni �inioci nisu ni zaista komi�ni, niti uistinu tragi�ni. Pro�irivanje zna�enja
ovih dvaju izraza, kako bi se njima obuhvatili i ose�aji koje izaziva melodrama,
bilo bi neopravdana popustljivost. Drugo, �inioci melodrame, onakvi kakvi jesu,
ne stapaju se na isti na�in na koji se tragi�no i komi�no me�aju u tragikomi�nom,
ve� su pre postavljeni jedni naspram drugih, pokatkad domi�ljato, ali i dalje
ipak daleko od potpunog stapanja. Satira, koju �esto poistove�uju s tragikomedijom,
druk�iji je slu�aj. Ovde sre�emo kombinaciju visoke, �esto gorke ozbiljnosti i
britko sme�nog, s tim �to je ova kombinacija daleko �vr��i spoj dvaju �inilaca
nego �to je to bio slu�aj u melodrami. Ono �to nagoni satiri�ara da karikira jednu
nesavr�enu stvarnost nije ni�ta drugo do bol zbog spoznaje da je odre�eni segment
te (obi�no dru�tvene) stvarnosti r�av, izopa�en, zao, ili li�en su�tinskog sadr�aja,
i taj bol je o�igledan u iskrivljenoj slici sveta koju nam on pokazuje. Ovo podrazumeva
da satiri�ar, dok osu�uje ono �to jeste zna, nasuprot tome, kakva bi stvarnost
trebalo da bude. A to, dalje, zna�i da njegova kritika (�to je, ka�u, svrha kojoj
satira te�i) sagledava stvarnost s nepokolebljivo �vrste ta�ke gledi�ta, sa stanovi�ta
pouzdane norme i ideala. Na taj na�in, satiri�ar deli jedan bitan aspekt svoje
umetnosti sa komi�kim autorom, premda u njegovim delima komi�no poseduje bolni,
gorki prizvuk, po kome se satira razlikuje od svih drugih komi�nih formi. S druge
strane, satiri�ar se razlikuje od tragi�kog i tragikomi�kog autora, zato �to nijedan
od njih ne temelji svoje stvarala�ko istra�ivanje stvarnosti na takvoj pouzdanoj
polaznoj osnovi. Naprotiv, oni ose�aju da je upravo nepouzdanost takvih navodno
�vrstih i nespornih putokaza u ljudskom pona�anju ono �to usmerava poimanje stvarnosti
u njihovim delima. Tragikomi�ki autor, u ve�oj meri nego tragi�ar, ne samo da
nastoji da kod svoje publike stvori dilemu da li da se smeje ili da pla�e ve�
te�i da izazove kod nje i dublju, uznemiruju�u neizvesnost u pogledu ljudske sudbine.
U takvom slu�aju, me�utim, nije re� o na�inu na koji reagujemo kada gledamo satiri�ni
komad, recimo satiri�nu komediju poput Gogoljevog Revizora ili Molijerove Sme�ne
precioze, ili pak �oove komedije. Autorove opaske o sopstvenom delu mogu u tom
smislu da nas dovedu u zabludu. Cukmajerova drama Kapetan iz Kepenika, premda
je sam autor u sopstvenoj autobiografiji na engleskom Drugi vetar (Second Wind1)
ozna�ava kao "tragikomediju", jeste satira, koja pobu�uje pomalo usiljeni
smeh poruge i prezira. Fridrih Hebel je, isto tako, svoj u osnovi satiri�ni komad
Sicilijanska tragedija (Ein Trauerspiel in Sizilien) nazvao tragikomedijom. Ali
upravo se Bernard �o, vrhunski satiri�ar, isti�e time �to je poistovetio tragikomediju
sa satirom. U predgovoru za Majora Barbaru (1905), u odeljku pod naslovom "Prva
pomo� za kriti�are", on je ustvrdio: "Ja baratam tragikomi�nom ironijom
sukoba stvarnog �ivota i romanti�ne imaginacije" to jest: izme�u onoga �to
ljudi jesu i onoga o �emu sanjare ili �ta �ele da budu. Ovaj stav je detaljnije
obrazlo�en na kraju pogovora u drugom tomu njegovih Ugodnih i neugodnih komada
(1898), gde �o ka�e: "Tragedija i komedija �ivota ukazuju mi se kao stra�ne
ili sme�ne posledice na�ih upornih poku�aja da zasnujemo svoje institucije na
idealima koje na�oj uobrazilji sugeri�u na�e poluzadovoljene strasti, umesto na
pravoj, nau�noj prirodnoj istoriji." To bi zna�ilo da je tragikomedija tek
dru�tveni fenomen s istorijski ograni�enim trajanjem, koji �e biti prevazi�en
pobedom naprednih dru�tvenih ideala. �o iznosi sli�an stav i u svom eseju o Tolstoju
iz 1921. "Ibzen je", pi�e on, " bio dramski pesnik koji je �vrsto
zasnovao tragi-komediju, kao mnogo dublju i nemilosrdniju disciplinu od tragedije.
Njegovi junaci umiru bez nade i �asti, njegovi mrtvi, zaboravljeni, zamenljivi
ljudi koji �etaju i razgovaraju sa duhovima pro�losti predstavljaju bez izuzetka
junake komedije: njihovi �ivoti i njihovi padovi ne otkrivaju se kroz gr�eve sa�aljenja
i u�asa koji pro�i��avaju du�u, nego kroz prekore, izazove i kritike upu�ene dru�tvu,
i gledaocu kao glasa�kom elementu tog dru�tva. Oni su bedni, ali ipak ne sasvim
li�eni nade; jer, njihovi stavovi su kritika pogre�nih intelektualnih stanovi�
ta koja se, budu�i intelektualna, mogu popraviti boljim razmi�ljanjem."2 Sli�no
satiri�aru, humorist se, tako�e, oslanja na pouzdan temelj koji daje smisao njegovom
�ivotu i njegovim nastojanjima, omogu�avaju�i, u su�tini, i njegov humor. Ova
tvrdnja naravno podrazumeva da re� "humor" ne upotrebljavamo u nejasnom
i previ�e uop�tenom smislu koji bi se odnosio na opa�anje i izra�avanje bilo �ega
�to je sme�no, nego u mnogo odre�enijem smislu koji je uobli�en po�to je danski
filozof Harald Hefding veoma ubedljivo sa�eo kriti�ke rasprave devetnaestovekovnih
esteti�ara u svojoj knjizi Veliki humor (Den Store Humor). Prema njemu, vizija
humoriste obuhvata velike stvari i sitnice ovog sveta, zadovoljstva i patnje,
dragocene i bezvredne pojave, ono �to nastaje i ono �to i��ezava, tragi�no i komi�no
- ali sve ovo vi�eno je s pouzdanog stanovi�ta mudre trpeljivosti ili, da upotrebim
druk�iji izraz, sagledano unutar granica sveta koji je celovit. Humorist vidi
sebe sme�tenog unutar kosmi�kog obzorja koje mu pru�a lagodnost samopotvr�ivanja
i koje mu �ak mo�e omogu�iti da veruje u sveobuhvatno bo�ansko na�elo. Tako je
me�anje kraljeva i lakrdija�a u srednjovekovnoj drami bilo od strane njenih autora
okarakterisano kao humor. Me�utim, tragikomi�ar se razlikuje od humorista upravo
po tome �to je li�en takvog krajnjeg samopotvr�ivanja. Kada posmatra komi�no kao
tragi�no a tragi�no kao komi�no, on se suo�ava s nepouzdano��u kako ni�eg tako
i vi�eg poretka stvari i li�ava sebe �vrstog oslonca koji je podaren sre�nijim
piscima. Zapravo, ako postoji ijedna stvar u koju je uveren, to je spoznaja da
se taj �vrsti oslonac mo�e ste�i samo privremeno, delimi�no, i da svakog trenutka
mo�e i��eznuti. Tragikomi�ar se tako, u ve�ini slu�ajeva, suo�ava s izazovom krajnjeg
i potpunog besmisla, ali ne mora obavezno i da padne kao njegova �rtva... S
engleskog preveo Svetislav JOVANOV ..1
New York: Doubleday, Doran, 1940, p. 250 ..2
The London Mercury, IV (1921), 32-33. |