|
Ka�u da se naj�e��e umire u danima oko ro�endana. Stevo �igon je, samo dvadeset
dana nakon �to je napunio 79 godina (ro�en je 8. decembra 1926, u Ljubljani) izgubio
dugu i iscrpljuju�u bitku, poslednju od mnogih koje je za �ivota vodio. A �iveo
je vole�i "�ivot strasno i beskompromisno, kao ljubavnik voljenu �enu",
kako to re�e Nikita Mihalkov. Voleo je �ivot onako kako mo�e da ga voli neko ko
je sa sedamnaest godina, kao broj 61185, do�iveo pakao Dahaua, egzaltirano, kao
da je svako jutro nakon izlaska iz tog u�asa dobio na poklon, kao praznik, s davanjem
bez ostatka. Samo mesec dana pre kona�nog odlaska, Stevo �igon je u Narodnom
pozori�tu, u kojem ina�e nikada nije igrao ali jeste re�irao, proslavio �ezdeset
godina rada i deset godina otkako je na scenu postavio predstavu Idiot. Za izlazak
na scenu pripremio se u garderobi koju mu je ustupila k�erka Ivana. Novinski izve�taji
govore o pozori�tu "prepunom do plafona" te ve�eri, o posebnoj atmosferi
u kojoj slavljenik, naravno u off-u, izjavljuje: "Glava mi radi, ali sam,
znate, vrlo iscrpljen". Slavilo se te ve�eri i njegovih 60 uloga, 56 pozori�nih
re�ija, 30 TV glavnih rola i jo� - 14 u TV serijama, 16 u filmovima... i bezbroj
nagrada koje je, kako je sam govorio, dobijao uglavnom sa zaka�njenjem, posle
dugog �ekanja. Neke su ga mimoi�le, a me�u njima i ona koju je toliko �eleo: Oktobarska. Mada
je uvek govorio kako misli da mu je �ivot dao i vi�e no �to zaslu�uje, i kako
su mu sve �elje uglavnom ispunjene, ostao je zauvek prikra�en za dve: da ima sopstvenu
klasu na akademiji i da na scenu beogradskog Narodnog pozori�ta postavi U agoniji
Miroslava Krle�e. Da, bio je sre�an �ovek i to je priznavao. Njegova posebnost,
ne samo u pozori�tu, njegova ekstravagancija, njegov nemir, njegova "buka
i bes" (koje sam u nekoliko navrata, posle negativnih kritika o nekim njegovim
predstavama, osetila i na sopstvenoj ko�i i u tom iskustvu nisam bila usamljena),
njegovi ditirampski nastupi, opet ne samo u pozori�tu, bili su ve�ita provokacija
ovoj na�oj javnosti, poziv na opredeljivanje koje je bilo sinhrono samo u jednom
stavu - onom spram njegove glume. U pravu je Branka Krilovi� kada pi�e da �e "Bez
�igona u na�em pozori�tu biti - nepodno�ljivo mirnije!" - Nikada nisam
imao dlake na jeziku, ali sam uradio vi�e nego �to sam naumio. Uvek sam zazirao
od ljudi okru�enih mno�tvom prijatelja, ne verujem da �ovek kome je dato da ka�e
ne�to originalno u umetnosti ima mnogo poznanika, a kamoli prijatelja. Svaki misle�i
�ovek mora da se ose�a usamljenim, �to povla�i za sobom egocentrizam i narcizam.
I to je prihvatljivo, samo ne uobra�enost... - govorio je. Dahau, Rusija, Bojan
Stupica, to su bitne koordinate njegovog �ivota, njegovog Pozori�ta. Studije
glume zapo�eo je u Ljubljani, gotovo odmah nakon �to je, pe�ice iz oslobo�enog
Dahaua stigao u rodni grad (i potom, unajmljenim fijakerom se odvezao do ku�e
svog oca), nastavio ih je u Lenjingradu (i tamo zauvek "oboleo" od "ruske
bolesti"), a diplomirao je na Akademiji za pozori�te, film, radio i televiziju
u Beogradu. Ve� septembra 1948, Bojan Stupica ga poziva u Jugoslovensko dramsko
pozori�te, �iji je �lan ostao do prevremene penzije (bora�ke). U tom teatru je
i diplomirao 1952. ulogom Mar�benksa u Kandidi D�ord�a Bernarda �oa. Od velikog
broja uloga ostvarenih na mati�noj sceni izdvajaju se: Franc (Kralj Betajnove
I. Cankara), Hemon (Antigona Sofokla), Mar�benks (Kandida B. �oa), Hipolit (Fedra
Rasina), Don Jere (Glorija R. Marinkovi�a), Tu�ilac (Bra�a Karamazovi F. M. Dostojevskog),
Fokland (Suparnici �eridana), Gospar Miho, Marko pl. Tudizip (Dubrova�ka trilogija
I. Vojnovi�a), Franc (Zato�enici iz Altone �. P. Sartra), Toant (Ifigenija na
Tauridi V. Getea), Robespjer (Dantova smrt G. Bihnera), Don Kihot (Maskerata M.
Krle�e), Kri�ovec (U agoniji M. Krle�e), Ivanov (Ivanov A. �ehova), Petar Ivanovi�
(Obi�na pri�a Gon�arova), Henri Higins (Pigmalion B. �oa), Hamlet (Hamlet V. �ekspira),
Berkutov (Vuci i ovce A. Ostrovskog), Jago (Otelo V. �ekspira). Slovenac po
ro�enju, imao je "srpsku" strast za politiku i istoriju, ali je i ona
�esto morala da ustukne suo�ena sa ve�om i neprolaznom - pozori�tem. Imao je
nekoliko domovina, ne samo zato �to su im se imena menjala: Jugoslaviju (u njoj
- i bez nje - Sloveniju i Srbiju) i - Rusiju. I imao je bar dve vere: pozori�te
i komunizam. Oti�ao je uz zvuke Internacionale, ispra�en tugom i zahvalno��u
(i) svojih ruskih prijatelja i po�tovalaca; ruska publika ga je po�tovala, pozdravljala
na nogama njegove Galeba i Idiota, kritika davala zna�ajna priznanja. A Nikita
Mihalkov je, na vest o njegovoj smrti, napisao: "� kada je nacionalni teatar
iz Srbije igrao njegovu predstavu Idiot, bio je to jedan od mnogih pozori�nih
praznika za �itavu Moskvu koje nam je darovao Stevo �igon". |