|
Harms Krajem pro�le godine, ta�nije 17.
decembra, navr�ilo se ta�no sto godina od ro�enja Danila Harmsa (pravo ime: Danil
Ivanovi� Juva�ov, a pseudonim je parafraza prezimena �uvenog junaka Konana Dojla
- �erloka Holmsa, koji je smislio jo� u gimnaziji. Tako�e je koristio i pseudonime
Horms, �arms, �ardam itd. Ina�e, Harms se vrlo �esto i obla�io - ka�ket i lula
- kao Dojlov detektiv). Harms je ro�en u Petrovgradu, bio je prozaista i dramski
pisac, jedan od najzna�ajnijih predstavnika ruske avangarde i jedan od najmarkantnijih
pripadnika avangardne grupe OBERIU (skra�enica za Udru�enje realne umetnosti,
pri �emu po�etno "U" ima parodi�no zna�enje, jer ironizuje dotada�nje
"izme") �ije je nastajanje, kako to navodi Aleksandar Flaker (Ruska
avangarda, SNL/ Globus, Zagreb 1984), sinhrono s pojavom i konstituisanjem evropskog
nadrealizma, a i poetika njenih pripadnika ima podudarnosti s nadrealisti�kom
poetikom. Jezgro tog umetni�kog kruga, koji se pojavio na samom zalasku ruske
avangarde (1926) kao jedan od njenih poslednjih izdanaka, poslednja pobuna protiv
kanonizovanih vrednosti gra�anske literature/teatra, ali i kao odraz slutnji nadolaze�eg
mraka i represije staljinizma, pored Harmsa, �inili su i Nikolaj Zabolocki, Aleksandar
Vvedenski, Igor Bahterev i Boris Levin, a podr�avana je i radovima pesnika Vaginova,
Jurija Vladimirova, Tufanova, kao i slikara Kazimira Maljevi�a i Pjotra Sokolova.
Posebnu "boju" ovoj grupi davao je de�ji pisac Jevgenij �varc, te je
"ova interakcija avangardnih pisaca i dje�je knji�evnosti bez sumnje zna�ajna:
omogu�io ju je 'infantilizam pjesni�ke rije�i' � prisutan u poetici skupine OBERIU". Grupa
je inspiraciju pronalazila u tradiciji ruske avangarde (Hljebnikov, Mandelj�tam),
u groteskno-fantasti�nom svetu Gogolja i Remizova, kao i u ruskoj pu�koj subliterarnoj
tradiciji (va�arsko pozori�te). OBERIU u svom manifestu, izme�u ostalog, poru�uje:
"Do�ite kod nas i zaboravite sve �to ste u drugim pozori�tima videli!" Harmsova
poetika, ma koliko da "duguje" i Kafki, Gogolju i evropskim nadrealistima,
jeste autohtona jer je nastala kao odgovor na vrlo konkretno vreme i vrlo konkretan
prostor, a ponavljanje istorije u�inilo je njegovo delo ve�ito aktuelnim i univerzalnim.
Harms je, pri tom, dodatnu inspiraciju potra�io (sem u Dojlovom opusu) i u delima
Knuta Hamsuna, kao i u poetici engleskog "non-sens-fiction" i dade. U
sovjetskoj javnosti tog vremena, Danil Harms bio je prete�no poznat i priznat
kao pisac za decu, ali je neka vi�a istorijska pravda naknadno valorizovala njegovo
delo kao zna�ajan prilog dehijerarhizaciji stilova i knji�evnih rodova. Harms
se smatra rodona�elnikom ruske poetike apsurda (kao parodijskog odnosa spram kanonske
proze i drame). Harms nije bio popularan za �ivota i ve�inu stvari izdao je
kao samizdat. Bio je osu�en za antisovjetsko delovanje i poslat na godinu dana
u zatvor u Kursku. Tokom opsade Lenjingrada 1941, Harms je po drugi put uhap�en.
Bilo je to ovako: Danila Ivanovi�a Juva�ova, "sme�nu" lenjingradsku
pojavu u "kostimu" �erloka Holmsa, jedne ve�eri u pozno leto 1941. domar
poziva da "na trenutak" si�e u dvori�te. Odatle ga, u ku�nom rublju
i papu�ama, crnom "maricom" odvodi Staljinova policija. U februaru 1942,
Danil Ivanovi� Harms umire od gladi u zatvorskoj bolnici u Lenjingradu. Ibzen U
ovoj godini, svetska pozori�na javnost obele�ava stogodi�njicu smrti norve�kog
dramati�ara, jednog od klju�nih tvoraca moderne drame Henrika Ibzena (1828-1906)
�ije je delo, koje se stilski i poeti�ki prote�e od romatizma, preko (psiholo�kog
i socijalnog) realizma do simbolizma, na�inilo sna�an uticaj na evropsku dramsku
literaturu. Sin dobrostoje�eg trgovca koji je, nakon bankrota, porodicu povukao
u siroma�tvo (�to se, kao trauma, reflektovalo i na ve�inu njegovog potonjeg dela),
Ibzen ve� sa petnaest godina radi kao apotekarski pomo�nik, potom izu�ava medicinu
i, zbog toga, latinski jezik i po�inje da pi�e drame koje nemaju nikakvog uspeha
niti odjeka. Prvi delimi�an uspeh ostvaruje s komadom The Warrior's Barrow
izvedenom u teatru u Kristijaniji. Posle toga odlazi na mesto stejd�-menad�era
u pozori�tu u Bergenu, pod ugovorom koji podrazumeva da svake godine, za dan pozori�ta,
napi�e po jedan komad. Iz tog perioda su i njegove drame: Gospo�a Inger iz Estrota,
Norma Olaf Liljekrans... Pravi uspeh dolazi tek prelaskom na mesto direktora
Norve�kog teatra u Kristijaniji, kad nastaju i neka od najzna�ajnijih dela: Ratnici
na Helgolandu, Per Gint, Dru�tvo mladih, Stubovi dru�tva, Lutkina ku�a, Aceti,
Narodni neprijatelj, Divlja patka, Gospo�a s mora, Heda Gabler, Graditelj Solnes... Ono
�to je, bez obzira na period nastanka, zajedni�ko za celokupno Ibzenovo delo,
odnosno njegove junake, jeste sna�no prisustvo pro�losti koje defini�e i optere�uje
njihovu sada�njost. Sajt, "kriza", nova drama
- SFW "Kriza" savremenog dramskog teksta u Srbiji u poslednje
vreme �esto je potezana "dijagnoza" - bolje re�i opravdanje za nemo�
da se isproducira i skrene pa�nja bar na deo novih autora i njihovih ostvarenja.
U prilog tome svedo�e i pojedina�ni uspesi na�ih mladih pisaca u inostranstvu,
kao i "Projekat 3" Srpskog narodnog pozori�ta, koji je postao pretesan
okvir za sve �to se nudi, te je pro�le godine na neki na�ni nezvani�no uspeo da
se preimenuje u "Projekat 5". Odnedavno, u skladu s vremenom, dramski
pisci su, mimo dominantnih institucionalnih sila koje kontroli�u proizvodnju i
distribuciju umetnosti, "otkrili" i svu potenciju upotrebe novih tehnologija
i otvorenog softvera (Open Source), te je inicijativom njih �etvoro - "So
Fucking What" (Minja Bogavac, Maja Pelevi�, Filip Vujo�evi� i Milan Markovi�)
pokrenut rad internet sajta www.nova-drama.org (SFW). Arhivski sajt je primarno
posve�en novoj drami, a grupa "SFW" iz Beograda ga defini�e kao geriliski
poku�aj da se mladim piscima pru�i prostor koji zaslu�uju i na taj na�in doka�e
da ne postoji kriza, odnosno da ona mo�e da se primeti u mnogim drugim domenima
pozori�ne umetnosti, ali ne i spisateljskom. U prilog tome svedo�i vi�e od pedeset
trenutno postavljenih tekstova autora Jelene Kajgo, Jelene Popadi�, Fedora �ilija,
Vladimira �ur�evi�a, Ivana Pravdi�a, Vladimira Paskaljevi�a, Aleksandra Novakovi�a,
Milice Konstantinovi�, Milene Depolo, Sta�e Bajac, i "SFW" �etvorke
- Minje Bogavac, Filipa Vujo�evi�a, Milana Markovi�a i Maje Pelevi�. Svi autori
su, osim delima, predstavljeni i slikom i kratkim biografijama. Sam sajt www.nova-drama.org
dizajniran je svedeno i pregledno. U prvom planu su odrednice "Popularno"
i "Novi tekstovi" u kojima trenutno prednja�e Berlin-Beograd Maje Pelevi�,
Halflajf Filipa Vujo�evi�a, Dobro jutro, g. Zeko Milana Markovi�a, Dragi tata
Minje Bogavac, Tajna mansarde Jelene Popadi� i dva teksta Jelene Kajgo - Fantomi
i Realisti. Ostale drame sme�tene su u rubrici "�KK (�'a koji kurac) �itaonica",
za njhovo lagodnije �itanje omogu�eno je skidanje (download), mada i kopirajnalepi
(copy-paste) formula i ovde funkcioni�e sasvim zadovoljavaju�e. "Translations"
krije prevode tekstova, a za goste ili stalne �lanove sajta obezbe�en je i "Forum"
gde mo�e da se razgovara, raspravlja, predla�e, kritikuje... U rubrici "Novosti"
posetioci imaju priliku da upoznaju aktuelnosti u umetnosti, kulturi i dru�tvu,
odnosno da se informi�u o doga�ajima za koje redakcija "SFW" misli da
su od zna�aja za svoje korisnike. Tako�e, tu su i "Linkovi" (veze) do
sajtova srodnih, uputnih ili zanimljivih po sadr�aju, kao i nezbe�ni "Login",
protokol za u�lanjivanje, i "Kontakt" za sve one koji bi da saznaju
ili urade vi�e unutar "SFW" jedinice digitalnog polja nove drame. I.
BURI� Pinter, Na�, Kor�unovas Od 8. do
12. marta, u Torinu �e deseti put biti dodeljena Evropska nagrada za pozori�te.
Ovaj put tu presti�nu nagradu primi�e britanski dramati�ar i poslednji dobitnik
Nobelove nagrade za knji�evnost Harold Pinter, koji je potvrdio da �e prisustvovati
manifestaciji, 10. marta. Ovu nagradu su, pre njega, dobili: Arijana Mnu�kina
i Th��tre du Soleil, Piter Bruk, �or�o Streler, Hajner Miler, Robert Vilson, Luka
Ronkoni, Pina Bau�, Lev Dodin i Mi�el Pikoli. Izme�u ostalog, bi�e organizovan
simpozijum o Pinteru, kojim �e koordinirati Majkl Bilington, a u re�iji Ro�ea
Plan�ona, The Gate Theatre iz Dablina izve��e predstavu po Pinterovom poslednjem
komadu Novi svetski poredak kao i jo� dva teksta ovog pisca. Na petodnevnoj
manifestaciji bi�e uru�ene, osmi put, i Evropske nagrade za novu teatarsku stvarnost
- Jo�efu Na�u i Oskarasu Kor�unovasu. Dosada�nji dobitnici ove nagrade su Anatolij
Vasiljev, �or�o Barberio Korseti, Comediants, Eimuntas Nekro�ius, Th��tre de Complicit�,
Carte Blanche-Compagnia della Fortezza, Kristof Martaler; londonski The Royal
Court Theatre za otkrivanje i promociju mladih dramskih autora, The Theatergroep
Hollandia, Tomas Ostermajer, Societas Raffaello Sanzio, Hajner Gebels, Alen Platel. Ove
godine manifestacija �e se odvijati uz podr�ku Grada Torina, torinskog Teatra
Stabile, a ujedno je i deo specijalnog kulturnog programa u povodu Zimske olimpijade.
Evropska pozori�na nagrada ustanovljena je 1986. kao pilot-program Evropske komisije,
podr�an od Evropskog parlamenta i Saveta Evrope kao organizacija od evropskog
kulturnog interesa. Manifestaciju podr�avaju i Unija evropskih teatara, Evropska
pozori�na konvencija, Me�unarodna asocijacija pozori�nih kriti�ara i Me�unarodni
pozori�ni institut mediteranskih zemalja. Manifestacija, na koju su pozvani pozori�ni
ljudi iz �itavog sveta: umetnici, kulturni radnici, kriti�ari, novinari najzna�ajnijih
svetskih medija, direktori pozori�ta i festivala, podrazumeva �itav niz doga�aja,
od pozori�nih predstava, skupova, �itanja dramskih tekstova, video projekcija,
susreta s laureatima... Predvi�eni su susreti sa Jo�efom Na�om i Oskarasom
Kor�unovasom i izvo�enje njihovih predstava i performansa: Igra �rtve, drama Olega
i Vladimira Presnjakova o me�unarodnom terorizmu i Majstor i Margarita Bulgakova,
obe u Kor�unovasovoj re�iji, kao i duo iz Pekin�ke patke, jednog od prvih autorskih
projekata Jo�efa Na�a, koji �e biti predstavljen i filmom/portretom Dnevnik nepoznatog,
�iji naslov poti�e iz jednog od njegovih poslednjih performansa. Povodom Kulturne
olimpijade, Teatro Stabile izve��e projekat Sutra po ideji (i u re�iji) Luke Ronkonija
i Valtera de Molija. Re� je o pet komada (simbolika: pet olimpijskih krugova)
inspirisanih univerzalnim aktuelnim temama: istorija, rat, etika, tehnologija
i finansije. U programu su: Troil i Kresida �ekspira, The War Plays: a Trilogy
Edvarda Bonda, The Devil's Mirror �or�a Rufola, Biblioetica. Dictionary for Use
Gilberta Korbelina, Pina Dongija i Armande Masarenti, The Silence of The Communists
Vitorija Foa, Miriam Mafai i Alfreda Rajhlina. U Torinu �e se tih dana odr�ati
i 22. kongres Me�unarodne asocijacije pozori�nih kriti�ara, o temi: "Kraj
kritike?" |