|
Ovda�nji izdava�i veoma retko publikuju zbornike pozori�nih kritika, a i kada
takve knjige napokon ugledaju svetlost dana - na osnovu tira�a pa i �injenice
ko im je izdava� - nije te�ko zaklju�iti da su one pre svega namenjene izuzetno
uskom krugu �italaca, stru�nom delu na�e teatarske javnosti - teatrolozima i,
eventualno, pozori�nim kriti�arima. Problem je verovatno u tome �to je, s jedne
strane, status pozori�ne kritike kod nas pao na veoma niske grane, �to ona - osim
u retkim slu�ajevima - nema zna�aj koji bi ina�e bilo normalno da ima, dok s druge,
donekle kao posledica prvog razloga, teatarsku kritiku ovde gotovo niko ozbiljno
ne do�ivljava mimo njene uobi�ajene "dnevne funkcije", dakle u povesnoj
perspektivi. Otuda �e, jednog dana, budu�i analiti�ar istorije na�eg teatra su�tinski
veoma malo mo�i da sazna o istinskom kvalitetu aktuelne pozori�ne produkcije.
Dakako, sre�om, makar �e mu biti jasan njen karakter, pa i to tek donekle i pre
svega na osnovu procene famoznog "duha vremena", jo� jedne relikvije
epohe romantizma koju ba�tini na�a savremenost.1 Drugim
re�ima, pozori�noj kritici je ovde - barem u sada�njem trenutku - ponajpre odre�ena
svojevrsna propagandna uloga, te su joj i dometi svedeni na nivo elementarnog
informisanja o tome da je u odre�enom pozori�tu (razume se, ponajpre beogradskom)
izvedena premijera izvesnog komada, da su u predstavi nastupili odre�eni glumci,
da su scenografiju i kostime "potpisali" izvesni autori i, u najboljem
slu�aju, na utisak o tome kako je reditelj obavio ("odradio") svoj posao.2 Pitanje
je, dakle, u kakvom kontekstu se danas pojavljuje zbirka pozori�nih kritika, kao
i o �emu bi uop�te, s obzirom na aktuelni kontekst u kom funkcioni�e doma�a savremena
kritika, i mogao da svedo�i zbornik kriti�arskih reakcija na pozori�ni reperoar.3 Pa
ipak, zbirka odabranih kritika Avda Muj�inovi�a (1940-1997), pozori�nog kriti�ara,
novinara i urednika, re�ito je svedo�anstvo o pozori�nim predstavama nastalim
u sasvim odre�enom vremenu, u okolnostima koje su, ne samo pred kraj �ivota ovog
kriti�ara, obilovale dramati�nim momentima, o teatarskim delatnicima i njihovim
umetni�kim dometima, pa i o samom pozori�tu nimalo simpati�ne epohe. Hroni�arski
pedantno i predano, Muj�inovi� je bele�io kritiku u novinarski veoma specifi�nim
okolnostima - za dnevni list �iji je osnovni �urnalisti�ki imperativ sadr�an u
zaglavlju naslovne strane, za "Ekspres Politiku". Gotovo po pravilu
li�en mogu�nosti da proveri svoj stav i utisak naknadnim gledanjem predstave,
neprestano pod pritiskom histerije kakvu name�u gvozdeni rokovi za predaju teksta,
Muj�inovi� je imao zadatak da iska�e ono �to misli, ose�a i zna na strogo ograni�enom
prostoru, te da u tim okvirima poku�a da plasira kompletan svoj kriti�arski pogled
na svet teatra. Osim �to zahteva promptno kriti�arevo reagovanje, koje, opet,
podrazumeva ozbiljne i duge prethodne pripreme, erudiciju kakvu nije mogu�e nadoknaditi
tokom jedne besane no�i, vrsno poznavanje svih aspekata dru�tveno-pozori�nog miljea
kojem su i predstava o kojoj pi�e i njegov �lanak namenjeni, kao i posebnu vrstu
stalo�enosti koja ne sme biti naru�ena panikom izazvanom sve��u da tekst valja
napisati u predvi�enom roku - pre no �to novine odu u "prelom", "ekspres
kritika" zasniva se i na specifi�noj vrsti ose�aja odgovornosti autora -
i pred stvaraocima predstave o kojoj svedo�i, i pred svojim �itaocima, ali i pred
sobom samim. Sa svim prethodnim elementima mogu�e je poigravati se i njima
manipulisati, no odgovornost je vazda u vezi s moralom. Muj�inovi� je toga bio
svestan. U tom kontekstu �ini mi se da je njegova odluka da ne pi�e o predstavama
u kojima igra njegova supruga, ugledna glumica Jugoslovenskog dramskog pozori�ta
�ur�ija Cveti�, manje relevantna za procenu Muj�inovi�evog moralnog stava, i pre
je simboli�an, gotovo formalan ustupak doma�oj �ar�iji. Jer, eti�ka skrupuloznost
na kojoj je insistirala preosetljiva li�nost Avda Muj�inovi�a bila je izuzetno
�vrsto usa�ena u svaki njegov tekst, i to je uvek bilo evidentno. A on, me�utim,
kao kriti�ar, nije imao pardona. Zastupaju�i svoje stavove, brane�i vlastita uverenja
i argumentuju�i svoja kriti�arska na�ela, afirmisao je zapravo ozbiljno utemeljeni
pogled na teatar, precizno odmeravao granicu izme�u populisti�kog i elitisti�kog
u pozori�tu i oko njega, iskazuju�i odmerenost prema novim teatarskim tendencijama,
uvek bivaju�i spreman da, u kontekstu spora pisca i reditelja, zastupa stranu
onog prvog, ipak svestan istinski autorske uloge ovog drugog. Pri tom, sposoban
ali i senzibilan da razume glumca i njegovu poziciju u galimatijasu kakav podrazumeva
rad u teatru, rad koji ponekad mo�e da se uzdigne do nivoa umetnosti, ali koji
uvek podrazumeva kolektivni napor, zajedni�ko traganje za re�enjima... Sve
ovo Muj�inovi� je, me�utim, �inio na na�in svojstven iskusnom novinaru i uredniku
koji vrlo dobro zna za koga i u kom vremenu pi�e svoje kritike. Pokatkad, zarad
atraktivnog efekta koji je predvi�ao kod �itala�ke publike, birao je i ekstravagantne
iskorake u nekonvencionalne forme, poigravao se op�tim mestom koje veli da kriti�ar
nekada mo�e i da "sahrani" predstavu. No i u tim prilikama, ovaj kriti�ar
zapravo se izlagao o�trom sudu ovda�nje neretko maliciozne javnosti, barem u istoj
meri u kojoj je to podrazumevala i �injenica da stavlja se�ivo pod grlo reditelja
�iju predstavu "sahranjuje". U pogovoru za ovaj zbornik, prire�iva�
Radomir Putnik, ispisuju�i zapravo svojevrsnu prolegomenu za teoriju pozori�ne
kritike (�iji je predstavnik godinama i sam bio), s razlogom konstatuje podatak
da je Muj�inovi� pripadao grupi teatarskih hroni�ara koji pozori�te ne do�ivljavaju
kao "popri�te teorijskih sporova", "niti je u predstavama pristajao
da tra�i manifeste novih teorijskih nastojanja". Muj�inovi�a je, veli Putnik,
interesovala celina scenske postavke konkretnog dramskog dela, a u tom kontekstu
kriti�ar - kako je svoj zadatak i svoju poziciju sagledavao Avdo Muj�inovi� -
i sam, uprkos su�tinske protivre�nosti takvog polo�aja, postaje nerazlu�ivi deo
predstave. On, dakle, prepoznaje sebe kao objektivnog analiti�ara koji treba da
dekodira �ifru predstave, da pronikne u njenu sr�, odoli svim zavodljivim pozori�nim
zamkama, iako u njoj, u predstavi, i sam zapravo intenzivno u�estvuje, makar i
kao "gledalac sa zadatkom". Ovo je, me�utim, samo jedna od protivre�nosti
koja defini�e poziciju pozori�nog kriti�ara i njegov odnos prema teatru, a zbornik
Muj�inovi�evih kritika, kao uostalom i Putnikov predgovor, pru�aju zainteresovanom
�itaocu priliku da razmi�lja (mada ne i da definitivno raspetlja), o mogu�nostima
razre�enja ovog �arobnog klupka. 1 Korisno
bi, otuda, bilo razmisliti o teatrolo�kom zna�aju koji za mlade prou�avaoce istorije
srpskog pozori�ta danas mogu imati kritike koje su svojevremeno, pre dvadeset,
trideset ili �etrdeset godina, objavljivali Jovan Hristi�, Muharem Pervi�, Vladimir
Stamenkovi�, Slobodan Seleni�, Feliks Pa�i�, Dragan Klai�, te videti koliki su
one ozbiljan reper bile za onda�nje teatarske stvaraoce, nego i kakav trag su
ostavile formiraju�i budu�e nara�taje pozori�nih kriti�ara. 2
U sveop�toj tabloidizaciji doma�ih medija, pozori�te je,
uprkos �injenici da je sme�teno u ovakvu ravan, mo�da jo� i dobro pro�lo. O lekarima
se, recimo, pi�e samo kada do�e vreme da budu "otvorene" afere, a o
prosvetnim radnicima u sezoni �trajka, ili kada nastrada neki u�enik. 3
O stru�noj potkovanosti mnogih na�i aktuelnih kriti�ara,
njihovom moralu, o limitiranosti ovda�njih medija, ili vremenu u kom �ivimo. I
s tim u vezi, o �emu, na primer - osim o neukosti, odsustvu elementarnih kriterijuma
i degradaciji pozori�ne kritike - svedo�i skandalozna zbirka kritika �iji je autor
XY, naslovljena kao YX, nastala na osnovu prethodno publikovanih tekstova ovog
autora u uglednom prestoni�kom listu. |