|
Evo jedne, zaista, gusto zbijene monografije! To gusto tkanje jeste prirodna
posledica odavno zapa�ene iskonske i, moglo bi se slobodno re�i, anegdotske te�nje
Dejana Pen�i�a Poljanskog da magacioni�e skoro apsolutno sve informacije o jugoslovensko-srpsko-crnogorskom
teatru. Ovo je �etvrta mnografija posve�ena Susretu - prethodile su joj istovrsne
publikacije o 20, 30 i 40 godina trajanja Susreta profesionalnih pozori�ta Vojvodine.
U dvadeset dva odeljka Dejan Pen�i� Poljanski sa�ima 55 godina trajanja jednog
festivala. Najpre Poljanski pred �itaoca podastire kratak izvod iz monografije
koja je prethodila ovoj - a bila je objavljena povodom 40. susreta pozori�ta Vojvodine
- odlomak teksta Milutina Kari�ika "Provera umetni�kih dometa" u kom
je �itaocu najzanimljivije otkri�e da prvih godina Susreta, ustanovljenih 1959,
nije bilo ocenjiva�kih komisija, a da je na Tre�em festivalu utvr�ena rang-lista,
nalik nekoj prvenstvenoj tablici ansambala, a izvedena "na osnovu kvaliteta
predstave koje su na tom festivalu prikazala pozori�ta". Potom, u uvodnom
tekstu "Od �etrdesetog do pedeset petog Susreta", Pen�i� Poljanski daje
suptilnu analizu ovog Festivala, apostrofiraju�i promene koje su se desile u njegovom
ustrojstvu u periodu od 1990. do 2005, razdoblju koje nije obuhva�eno ovakvom
vrstom publikacija. Autor zapa�a da je po�etkom devedesetih prime�ena potreba
za selekcijom, jer je na Festivalu bilo previ�e predstava, a s druge strane nije
bilo mogu�e da se u takmi�arski blok uvrste predstave vaninstitucionalne produkcije,
dok "svaki stalni teatar mora biti zastupljen, makar ono �to je ostvario
ne zadovoljava ni najni�e estetske kriterijume!". Uprkos zalaganju i govorkanju
o izboru predstava, taj san o selekciji ostvaren je tek po�etkom novog milenijuma!
Osim selekcije, kao krunske promene propozicija Festivala, u doga�aje od izuzetnog
zna�aja u ovom vremenskom odse�ku odr�avanja Susreta pozori�ta Vojvodine, autor
svrstava i "presedan nad presedanima" koji se zbio na Susretu 1992,
kada su "uporno��u jednog predsednika �irija, ina�e zaljubljenika u lutkarstvo
i jednog od retkih na�ih poznavalaca lutkarstva Milenka Misailovi�a", tijumfovali
zrenjaninski lutkari. Re� je predstavi Mitovi Balkana Srboljuba Stankovi�a, koja
je potom izvedena, van konkurencije, na Bitefu i Sterijinom pozorju. Vrlo su
korisni i tabelarni pregledi svih predstava u konkurenciji i svih nagrada i pohvala
i najuspe�nijih pojedinaca. Kad god je bilo mogu�e, autor je uz hronolo�ki sled
pobedni�kih i pohvaljenih predstava prezentovao po jednu kritiku i fotografiju,
te �italac pred sobom ima prili�no upe�atljivu sliku pozori�nog �ivota Vojvodine
od 1959. do danas. Na kraju monografije stoji i dragoceno poglavlje "Najuspe�niji
u�esnici Susreta" gde se informacije prosto umre�avaju, pa to vi�e nije samo
monografija o 55 susreta/festivala pozori�ta Vojvodine, nego nedogled preglednih
informacija i o drugim teatrima i drugim festivalima, jer u tom poglavlju dobijete
kratke ali sadr�ajne biografije nagra�enih, u kojima su, opet, i podaci koji se
odnose na druga pozori�ta i festivale... Ono �to odlikuje ovu monografiju,
�to je izdvaja iz mno�tva sli�nih publikacija, jeste neskriveni autorski stav
i stil Dejana Pen�i�a Poljanskog. Tako �ete ponegde prona�i i duhovitu pozori�nu
anegdotu (o poimanju doma�eg dramskog teksta na na�in nekada�njeg upravnika pozori�ta
iz Tuzle, o shvatanju pozori�ne tradicije na sremskomitrova�ki na�in, na primer!)
ali i pogdekoju autorovu apodikti�ku tvrdnju o na�em pozori�nom sistemu, organizaciji,
repertoarskoj politici ili pozori�noj etici (o rediteljima koji rade "brzo
i mnogo", o trajanju "zvezdanih trenutaka" jednog pozori�ta, o
"stavljanju reditelja na repertoar", o radu festivalskih �irija"
i dr.). I to je Dejan Pen�i� Poljanski - duhovit, pomalo cini�an, ali nikad zloban.
Produktivno svadljiv - da! I ta njegova odavno znana polemi�nost �itljiva je �ak
i u fusnotama uvodnog teksta. Autor isti�e da je uvod pisan "vrlo li�no"
i da to nikog ne obavezuje, a da je obavezuju�a "zbirka �injenica" to
jest "istorija u kojoj �e svako ko je ostavio iole traga u vojvo�anskom pozori�tu
mo�i da se na�e". Nama se �ini da je autor preskroman! Obavezuju�i je i njegov
uvod, jer to je pronicljivi pogled istinskog pozori�nog znalca nastao na osnovu
analize "zbirke �injenica". A tek zna�aj tih zbirnih informacija!
Recimo, saznajete da je ukupno nagra�eno 606 glumaca, 86 reditelja dobitnika nagrade
i pohvale za re�iju ali Dejan Pen�i� Poljanski ide i dalje - zbraja �ak i asistente
(ili pomo�nike) re�ije u nagra�enim predstavama. Posebna pri�a su njegove oznake
- simboli, �ifre i skra�enice, jer da one nisu racionalno a bri�ljivo upotrebljene,
obim ove knjige ne bi bio 260 strana, nego, izvesno, dvostruko ve�i! Tako monografija
o 55 susreta/festivala pozori�ta Vojvodine prestaje da bude samo "podsetnik",
nego verodostojno svedo�anstvo o bogatom pozori�nom �ivotu Vojvodine manifestovanom
kroz istoriju nastarijeg pozori�nog festivala u ovoj zemlji. |