NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2005. broj 4 godina XLI oktobar-decembar YU ISSN 0036-5734

KNJIGE
Milivoje MLA�ENOVI�
PREGLEDNI NEDOGLED
55 (susreta) festivala pozori�ta Vojvodine, priredio Dejan Pen�i� Poljanski, Zajednica profesionalnih pozori�ta Vojvodine, Pozori�ni muzej Vojvodine, Novi Sad 2005.

 

Evo jedne, zaista, gusto zbijene monografije! To gusto tkanje jeste prirodna posledica odavno zapa�ene iskonske i, moglo bi se slobodno re�i, anegdotske te�nje Dejana Pen�i�a Poljanskog da magacioni�e skoro apsolutno sve informacije o jugoslovensko-srpsko-crnogorskom teatru. Ovo je �etvrta mnografija posve�ena Susretu - prethodile su joj istovrsne publikacije o 20, 30 i 40 godina trajanja Susreta profesionalnih pozori�ta Vojvodine. U dvadeset dva odeljka Dejan Pen�i� Poljanski sa�ima 55 godina trajanja jednog festivala. Najpre Poljanski pred �itaoca podastire kratak izvod iz monografije koja je prethodila ovoj - a bila je objavljena povodom 40. susreta pozori�ta Vojvodine - odlomak teksta Milutina Kari�ika "Provera umetni�kih dometa" u kom je �itaocu najzanimljivije otkri�e da prvih godina Susreta, ustanovljenih 1959, nije bilo ocenjiva�kih komisija, a da je na Tre�em festivalu utvr�ena rang-lista, nalik nekoj prvenstvenoj tablici ansambala, a izvedena "na osnovu kvaliteta predstave koje su na tom festivalu prikazala pozori�ta". Potom, u uvodnom tekstu "Od �etrdesetog do pedeset petog Susreta", Pen�i� Poljanski daje suptilnu analizu ovog Festivala, apostrofiraju�i promene koje su se desile u njegovom ustrojstvu u periodu od 1990. do 2005, razdoblju koje nije obuhva�eno ovakvom vrstom publikacija. Autor zapa�a da je po�etkom devedesetih prime�ena potreba za selekcijom, jer je na Festivalu bilo previ�e predstava, a s druge strane nije bilo mogu�e da se u takmi�arski blok uvrste predstave vaninstitucionalne produkcije, dok "svaki stalni teatar mora biti zastupljen, makar ono �to je ostvario ne zadovoljava ni najni�e estetske kriterijume!". Uprkos zalaganju i govorkanju o izboru predstava, taj san o selekciji ostvaren je tek po�etkom novog milenijuma! Osim selekcije, kao krunske promene propozicija Festivala, u doga�aje od izuzetnog zna�aja u ovom vremenskom odse�ku odr�avanja Susreta pozori�ta Vojvodine, autor svrstava i "presedan nad presedanima" koji se zbio na Susretu 1992, kada su "uporno��u jednog predsednika �irija, ina�e zaljubljenika u lutkarstvo i jednog od retkih na�ih poznavalaca lutkarstva Milenka Misailovi�a", tijumfovali zrenjaninski lutkari. Re� je predstavi Mitovi Balkana Srboljuba Stankovi�a, koja je potom izvedena, van konkurencije, na Bitefu i Sterijinom pozorju.
Vrlo su korisni i tabelarni pregledi svih predstava u konkurenciji i svih nagrada i pohvala i najuspe�nijih pojedinaca. Kad god je bilo mogu�e, autor je uz hronolo�ki sled pobedni�kih i pohvaljenih predstava prezentovao po jednu kritiku i fotografiju, te �italac pred sobom ima prili�no upe�atljivu sliku pozori�nog �ivota Vojvodine od 1959. do danas. Na kraju monografije stoji i dragoceno poglavlje "Najuspe�niji u�esnici Susreta" gde se informacije prosto umre�avaju, pa to vi�e nije samo monografija o 55 susreta/festivala pozori�ta Vojvodine, nego nedogled preglednih informacija i o drugim teatrima i drugim festivalima, jer u tom poglavlju dobijete kratke ali sadr�ajne biografije nagra�enih, u kojima su, opet, i podaci koji se odnose na druga pozori�ta i festivale...
Ono �to odlikuje ovu monografiju, �to je izdvaja iz mno�tva sli�nih publikacija, jeste neskriveni autorski stav i stil Dejana Pen�i�a Poljanskog. Tako �ete ponegde prona�i i duhovitu pozori�nu anegdotu (o poimanju doma�eg dramskog teksta na na�in nekada�njeg upravnika pozori�ta iz Tuzle, o shvatanju pozori�ne tradicije na sremskomitrova�ki na�in, na primer!) ali i pogdekoju autorovu apodikti�ku tvrdnju o na�em pozori�nom sistemu, organizaciji, repertoarskoj politici ili pozori�noj etici (o rediteljima koji rade "brzo i mnogo", o trajanju "zvezdanih trenutaka" jednog pozori�ta, o "stavljanju reditelja na repertoar", o radu festivalskih �irija" i dr.). I to je Dejan Pen�i� Poljanski - duhovit, pomalo cini�an, ali nikad zloban. Produktivno svadljiv - da! I ta njegova odavno znana polemi�nost �itljiva je �ak i u fusnotama uvodnog teksta. Autor isti�e da je uvod pisan "vrlo li�no" i da to nikog ne obavezuje, a da je obavezuju�a "zbirka �injenica" to jest "istorija u kojoj �e svako ko je ostavio iole traga u vojvo�anskom pozori�tu mo�i da se na�e". Nama se �ini da je autor preskroman! Obavezuju�i je i njegov uvod, jer to je pronicljivi pogled istinskog pozori�nog znalca nastao na osnovu analize "zbirke �injenica".
A tek zna�aj tih zbirnih informacija! Recimo, saznajete da je ukupno nagra�eno 606 glumaca, 86 reditelja dobitnika nagrade i pohvale za re�iju ali Dejan Pen�i� Poljanski ide i dalje - zbraja �ak i asistente (ili pomo�nike) re�ije u nagra�enim predstavama. Posebna pri�a su njegove oznake - simboli, �ifre i skra�enice, jer da one nisu racionalno a bri�ljivo upotrebljene, obim ove knjige ne bi bio 260 strana, nego, izvesno, dvostruko ve�i! Tako monografija o 55 susreta/festivala pozori�ta Vojvodine prestaje da bude samo "podsetnik", nego verodostojno svedo�anstvo o bogatom pozori�nom �ivotu Vojvodine manifestovanom kroz istoriju nastarijeg pozori�nog festivala u ovoj zemlji.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2005.