| Martin
Krimp Ro�en 14. februara 1956. u Datfordu u Engleskoj. Smatra se jednim
od najuzbudljivijih britanskih pisaca od po�etka osamdesetih. Njegov rad uticao
je na mnoge savremene britanske pisce a posebno na Saru Kejn. Njegovi po�eci
vezuju se za Orange Tree Theatre, malo pozori�te na zapadu Londona, gde mu je
1980. izveden prvi komad Living Remains (�ivi ostaci), koji je obele�io po�etak
njegove karijere dramskog pisca. Krimpovi rani komadi, izvedeni u ovom pozori�tu,
bili su pod uticajem evropske antinaturalisti�ke tradicije. Zatim slede njegovi
prvi zreli komadi kao �to su Dealing with Clair (Savladati Kler), 1988. i Play
with Repeats (Sviraj sa ponavljanjima), 1989. Po�etkom devedesetih u Royal
Court Theatre u Londonu nastaje No one Sees the Video (Niko ne vidi video), utemeljen
na Krimpovim iskustvima dok je radio kao ispitiva� tr�i�ta. Ovaj komad smatra
se jednom od prvih postkonzumeristi�kih drama koja se bavi problemima tr�i�ta
i objektivizacijom �ene u kapitalizmu. Njegov slede�i komad Getting Attention
(Privu�i pa�nju) postavljen je 1991. u West Yorkshire Playhouse u Lidsu. Posle
boravka u Njujorku 1993. u programu razmene u New Dramatists, organizaciji za
savremeno pisanje, napisao je komad The Treatment (Postupak), koji je izveden
iste godine u Royal Court Theatre u Londonu. Godine 1997. pi�e komad koji se
smatra remek-delom nove britanske drame, Attempts on Her Life, �ija je praizvedba
bila u Royal Court Theatre. U istom pozori�tu postavljaju se i The Country (Zemlja)
2000. i Face to the Wall (Licem ka zidu) 2002. Tako�e radi i prevode i adaptacije
francuskih klasika Molijera, Marivoa kao i adaptacije Joneska, �enea, Cuka i drugih. Dobitnik
mnogih presti�nih nagrada za dramsko stvarala�tvo.
DRAMATUR�KA BELE�KA
(u poku�aju) GDE SU GRANICE DRAMSKE ZADATOSTI? Da li se danas ijedno
delo mo�e smatrati revolucionarnim i subverzivnim i na koji na�in? Gde se postavljaju
granice dramske zadatosti? Kada ih mo�emo prekr�iti? Da li je klasi�na dramska
forma ispravna u opisivanju fragmentarnog sveta? Kakvo je to pozori�te posle fragmentarne
dramaturgije? Ovo su neka od mnogobrojnih pitanja koja mi padaju na pamet svaki
put kada uzmem u ruke dramu Attempts on Her Life koja je ovde prevedena Nasrtaji
na njen �ivot, ali to je samo jedan od mnogobrojnih legitimnih prevoda koji ovaj
naslov trpi ili poku�ava da trpi. Zaustavimo se na trenutak na samom naslovu koji
pru�a mnogostruke mogu�nosti u�itavanja. Kako god da se stvar okrene, ne postoji
nijedan ta�an prevod. Jer ta�nog prevoda nema. Naslov se krije u mre�i ozna�itelja
u haoti�nom svetu koji vi�e nije podlo�an razumevanju. Poku�aji na njen �ivot
ili Njen poku�aj �ivota ili Poku�aji da se ona o�ivi ili ne�to sasvim drugo. Na
koji na�in umetnost danas mo�e da deluje revolucionarno? O ovom tekstu ne mo�e
se govoriti bez odre�ene pozicije. Martin Krimp je ovu dramu napisao 1997. i iste
godine prvi put je izvedena u Royal Court Theatre u Londonu. Jasno je bilo da
je re� o delu koje ne po�tuje ni jedno pravilo klasi�ne dramaturgije i da govori
na jedan sasvim drugi na�in o vrlo poznatim stvarima. Da li umetnost mo�e da deluje
revolucionarno samo kroz revolucionarnu formu? Za�to je ta transformacija uvek
na kraju neophodna? Da li stepen revolucionarnosti zavisi od promene umetni�kog
izraza? Ova pitanja postavljam iz pozicije mlade dramske spisateljice u Srbiji
2005. Tako�e govorim iz pozicije nekog ko se interesuje za savremeno dramsko stvarala�tvo
u Evropi i u svetu. Za�to sam onda bila toliko fascinirana ovom Krimpovom dramom
koja je napisana 1997. i posle koje je sasvim normalno bilo poigravati se formom
na razli�ite na�ine? Za�to je za mene ova drama bila toliko inspirativna? Za�to
je toliko te�ko osloboditi se klasi�ne dramske forme? Ova Krimpova drama zna�ajna
je zbog toga �to je kroz formu oslikala ideologiju sveta koji vi�e ne postoji
ni u kakvoj formi. Jer sve forme su razbijene. I svako dramsko delo mora prona�i
formu koja odgovara svetu i ideji koju opisuje. Krimp svoju dramu naziva Sedamnaest
scenarija za pozori�te a zatim nabraja imena tih scenarija. Likova nema, ta�nije
ima ih neograni�eno mnogo. Scenariji su istovremeno pripovetke, telefonski razgovori,
pesme, parole, kvazidijalozi, usklici, zaklju�ci, sve �to nam pru�a realnost.
Ako se pri�a o odre�enoj realnosti, moramo koristiti sve njene mehanizme. Ako
u nju ubacimo jednu osobu, predmet ili ideju i nazovemo je Ana, u tom mehanizmu
mogu�nosti su bezbrojne. Tako�e realnost mo�emo do�iveti na razli�ite na�ine i
u�itati razne poruke a ne moramo pro�itati nijednu. A upravo tako funkcioni�e
konzumeristi�ki kapitalisti�ki svet o kome ovaj komad govori ili ne. Koncentracija
poruka, ljubavi, ideologije, vere, medija, terorizma, iskaza, pornografije koji
uti�u na pojedinca i kroz koje pojedinac biva oblikovan. Mi ne postojimo van tog
sveta i taj svet ne postoji van nas. Na po�etku drame stoje dve napomene: da je
komad pisan za trupu �iji sastav treba da odrazi sastav sveta izvan pozori�ta
i da svaki scenario treba da se odvija u odre�enom svetu koji najbolje otkriva
ironiju. U ovom komadu ne postoji centralna perspektiva iako imamo utisak da se
sve vrti oko iste osobe/predmeta Ane. Ali u samom naslovu stoji nagove�taj njenog
realnog nepostojanja. Ona je poku�aj. Ona ne postoji. Ona je privid. Ona je sve
ono �to je Gi Debor jo� davno nazvao dru�tvo spektakla. I ona je mnogo vi�e. A
�ta �emo mi od nje nau�iti i koje �emo njene delove pro�itati, ostaje na nama.
Na meni kao piscu ostaje da iznova, na nov na�in, i��itavam ovu vi�eslojnu dramu
�ija nijedna dramatur�ka bele�ka ne mo�e biti konstantna, ve� samo u poku�aju. Maja
PELEVI�
NASRTAJI NA NJEN �IVOT
Komad
je pisan za pozori�nu trupu �iji sastav treba da odrazi sastav sveta izvan pozori�ta. Neka
se svaki scenario re�ima - dijalogom - odvija u odre�enom svetu - projektu - koji
najbolje otkriva ironiju. Crtica (-) na po�etku reda ozna�ava da se govornik
menja. Ako posle pauze nema crtice, to zna�i da isti lik nastavlja da govori. Kosa
crta (/) ozna�ava po�etak dijaloga koji se preklapaju. _ 17 POZORI�NIH SCENARIJA 1
SVE PORUKE IZBRISANE 2 TRAGEDIJA O LJUBAVI I IDEOLOGIJI 3 VERA U SEBE 4
STANAR 5 KAMERA VAS VOLI 6 MAMA I TATA 7 NOVA ANNY 8 FIZIKA �ESTICA 9
OPASNOST OD ME�UNARODNOG TERORIZMA� 10 KAO SME�NO JE 11 BEZ NASLOVA (100
RE�I) 12 NEOBI�NO! 13 KOMUNICIRANJE S VANZEMALJCIMA 14 KOM�INICA 15
IZJAVA 16 PORNO 17 PRETHODNO ZAMRZNUTO
1 SVE PORUKE IZBRISANE piip -
Anne (pauza) Ja sam. (pauza) Zovem iz Be�a. (pauza) Ne, izvini, zovem iz... Praga.
(pauza) Ovo je Prag. (pauza) Skoro da sam siguran da je ovo Prag. U svakom slu�aju,
slu�aj... (di�e) Anne... (di�e) ho�u da se izvinim. (di�e) Shvatam koliko sam
te povredio, slatka, slatka moja draga i... (di�e) Ah. Slu�aj. Slu�aj, neko je
na drugoj liniji, Anne. Zaista, zaista - mi je �ao - ali sada zaista moram da
se javim na drugu liniju. Zva�u te ponovo. 'Ponedeljak, 8:53 pre podne.' piip -
Anne. Zdravo. Slu�aj. Nemam mnogo vremena. Jesi li tu? Nisi? U redu. Vidi o �emu
je re�. Ono o �emu smo razgovarali? Se�a� li se? Dobro, �ta s tim, �ta s tim,
�ta s tim, ukoliko, recimo, recimo, recimo, hajde da ka�emo... da drve�e ima imena?
U redu? Tako je - drve�e. Ti misli� - ja to znam - ti misli� da sam ja lud. Ali
uzmimo na trenutak, ho�emo li, da drve�e ima imena. �ta onda ako, �ta ako, �ta
onda ako... je ovo bilo njeno drvo. Sranje. Izvini. Vidi, sad moram da u�em u
avion. Ali razmisli o tome. Drve�e ima imena. A jedno od njih je njeno. Moram
da po�urim. 'Ponedeljak, 8:35 pre podne.' piip - (govori se, na primer,
na �e�kom) Zna� ko je ovo. Ostavi napravu u malom kamionu iza zgrade. Dobi�e�
kamion od Barrya. Barry �e te kontaktirati i dobi�e� dalja uputstva. 'Ponedeljak,
11:51 pre podne.' piip - ...O. Halo? Ovde mama... 'Ponedeljak, 1:05 popodne.' piip -
Halo. Ovde Sally iz Cooperovih. Samo da vas obavestim da su kola sada u izlo�benom
salonu i da su spremna, mo�ete ih preuzeti. Hvala. 'Ponedeljak, 1:06 popodne.' piip -
Znamo gde �ivi�, prokleta ku�ko. Mrtva si. Zajebala si nas. Nikada ti to ne�emo
zaboraviti. (pauza) Za�ali�e� �to si se rodila. 'Ponedeljak, 1:32 popodne.' piip -
Anne...? Halo? Opet mama. (pauza) Dobila sam tvoju razglednicu. (pauza) Ba� je
lepa. (pauza) A i slika. Da li si to stvarno ti? (pauza) Dobro je �to ima� prijatelje
i tako to. (pauza) Anne, u stvari, mi nemamo para da ti po�aljemo. Razgovarala
sam s tvojim ocem, i on je rekao ne, apsolutno ne. (Iz daljine se �uje mu�ki
glas: 'Ni pare vi�e. Je l' ti jasno.' Mama odgovara: 'To sam joj i rekla, to sam
joj i rekla.' Ponovo govori u slu�alicu.) Draga Anne, to vi�e ne mo�emo. (Opet
se �uje mu�ki glas: 'Ako joj ti ne ka�e�, ja �u joj to re�i.') �uj, draga,
sad moram da idem. Tata te pozdravlja. Je li u redu? Bog te blagoslovio. 'Ponedeljak,
2:20 popodne.' piip - Anne? Jesi li tu? Javi se, Anne. (pauza) Dobro...
Ovde u Minesoti je sada deset i petnaest i zovemo te samo da ti ka�emo da mislimo
na tebe i da se za tebe molimo, Anne. I da te mnogo volimo. 'Ponedeljak, 4:13
popodne.' piip - Anne? Izvanredno je. Potresno je. Aktuelno je. O�ajavaju�e.
�aljivo. Seksi. Veoma je ozbiljno. Zabavno je. Prosvetljuju�e. Zagonetno. Mra�no
je. Hajde da se na�emo. Javi mi se. 'Ponedeljak, 10:21 uve�e.' piip -
Anne. Dobro ve�e. Odmah da ti ka�em �ta sve nameravam da ti uradim. Prvo �e� da
mi popu�i� �oku. A onda �u da te karam pravo u bulju. I to slomljenom fla�om.
A to �e biti samo za po�etak. Mala proma�ena pi�ko. 'Ponedeljak, 10:30 uve�e.' piip -
Anne? Digni slu�alicu. (pauza) Znam da si tu. (pauza) Nema svrhe da se krije�,
Anne. Od �ega se krije�? (pauza) Od sveta? Krije� se od sveta, Anne? Hajde. Odrasti.
Odrasti, Anne, i podigni slu�alicu (pauza) �ta je ovo u stvari. Poziv u
pomo�. Nemoj mi samo re�i da je ovo tvoj poziv u pomo�. Jer �ta bih ja ta�no trebalo
da uradim u vezi sa tvojim pozivom u pomo�? Mm? (pauza) A �ta ako ti Anne tu
zaista le�i�, ve� mrtva? Mm? Da li taj scenario treba da zamislim? Scenario
s mrtvim telom koje se raspada pored telefona? (suzdr�an smeh. Pauza) Mo�da
larve muva slu�aju poruke upu�ene tebi? Ili je mo�da tvoja zgrada poru�ena. Ili
mo�da je tvoj grad razoren. Aerodromi i prodavnice obu�e. Pozori�ta i mondenski
halogenim svetlima osvetljeni kafei koji su iznikli u napu�tenim skladi�tima pored
napu�tenih kanala. Mm? (prigu�en smeh) Zna�i, samo larve insekata slu�aju poruke
upu�ene tebi. Slu�aju me, Anne, dok se probijaju kroz ono �to je ostalo od tebe. (pauza) Postajem
morbidan, Anne. Mislim da bi trebalo da podigne� slu�alicu i zasmeje� me, zasmeje�
me kao �to si nekada umela, Anne. Znam da si tu. Znam da si tu, Anne. I
znam da �e� mi odgovoriti, ukoliko budem dovoljno strpljiv. (pauza) Odgovori�e�
mi, zar ne, Anne. 'Utorak, 00:19 ujutru. Ovo je bila va�a poslednja poruka. Ukoliko
�elite da sa�uvate poruke, pritisnite broj jedan. (pauza) Poruke izbrisane.'
2
TRAGEDIJA O LJUBAVI I IDEOLOGIJI - Leto. Reka. Evropa. To su osnovni sastojci. -
A reka proti�e. - Ta�no, reka proti�e kroz veliki evropski grad i par koji
stoji pored reke. To su osnovni sastojci. - A �ena? - Naravno, mlada i lepa. -
A mu�karac? - Naravno, stariji, zami�ljen, ose�ajan. - Mu�karac po prirodi
ose�ajan ali ipak mu�karac koji poseduje mo� i autoritet i koji zna da je to �to
se de�ava pogre�no. - Oboje znaju da je to pogre�no. - Oboje znaju da je
to pogre�no, ali ne mogu / to da spre�e. Ta�no. - Vode ljubav u njegovom stanu. -
�ta rade? - Vode ljubav. Vode ljubav u njegovom stanu. Naravno, stan je luksuzan
i iz njega se vidi ceo grad. To su / osnovni sastojci. - Panorama celog grada.
�armantna geometrija krovova. Svetlarnici i dimnjaci. Iza TV antena su spomenici
kulture: Duomo u Firenci i Luk odbrane, Nelsonov stub i Brandenbur�ka kapija /
da nabrojim samo �etiri primera. - �ena vikne. Njena zlatna kosa pada u kaskadama
kao da se preliva preko ivice kreveta. Gr�evito se hvata za ram kreveta. Zglobovi
na prstima su joj pobeleli. U o�ima su / joj suze. - Stan je divno name�ten. -
Pa naravno da �e stan biti divno name�ten. Naravno da �e imati visoke plafone
i visoke prozore, najverovatnije da je zgrada gra�ena krajem devetnaestog veka
kada se spekulativna gradnja poklopila s te�njom liberalne bur�oazije da stvori
monumentalnu arhitekturu, sada mi pada na pamet, na primer, be�ki Ringstrasse
koji je toliko impresionirao mladog Adolfa Hitlera dok je jednog jutra / stajao
ispred Opere. - Ili jedan od �uvenih pariskih / bulevara. - Ili, ta�no,
jedan od �uvenih pariskih / bulevara. - I, u me�uvremenu, kao �to si ve� rekao,
njena zlatna kosa pada u kaskadama kao da se preliva preko ivice kreveta. Gr�evito
se hvata za ram kreveta. Zglobovi na prstima joj pobele a zenice joj se �ire,
dok on - - Hajde da ka�emo da on grok�e. - Grok�e? - Hajde da ka�emo
da grok�e, ali ose�ajno. Hajde da ka�emo da je to ose�ajno groktanje privla�nog
mu�karca koji poseduje mo� i autoritet, a ne, na primer, vulgarno prase�e groktanje
nekog mehani�ara koji le�i na le�ima u ograni�enom prostoru i poku�ava da oslobodi
zape�eni �raf te�kim francuskim klju�em neodgovaraju�e veli�ine. - Naravno
da nije. - Naravno da nije, to je ve�to groktanje mu�karca koji doru�kuje na
jednom kontinentu a ru�a na drugom, koji leti prvom klasom i koristi lanene salvete
i koji se razume u vinske karte. - To je takav mu�karac. - To je takvo groktanje. -
To je takvo svetlo. - Kakvo svetlo? - Svetlo koje se uliva. Uliva se kroz
visoke prozore i transformi�e njihova tela u nekakvu zlatnu masu. - Masu koja
se previja. - Svetlo, zlatna masa, to su / neophodni sastojci. - Ali tada
jedan pogled pre�e preko njenog lica. - �ta? - Pogled. - Sumnje. -
Pogled pun sumnje, da, dobro, pre�e preko Anneinog lica. - Ba� tada. - Ba�
tada u / trenutku pune �estine njene strasti. - I ba� tada u punoj �estini
njene strasti neka senka joj prelazi preko lica. - Senka predose�anja. -
Predose�anja? - Da, senka predose�anja, prelazi preko njenog lica. - Postoji
li takva re�? - Da li je �ta re�? Pauza - Pa naravno da je predose�anje
/ re�. - Kasnije. No�. - Svetla grada no�u. Nizovi lampi obe�enih kao zvezde
du� kejova i mostova. �udna, tupa crvena svetla upozorenja pulsiraju na vrhovima
solitera i televizijskih prenosnika. Mu�karac telefonira. Tihim glasom. Zabrinutog
pogleda. - Anne se budi u krevetu od punog orahovog drveta i jedva �uje tihi
mu�ki glas u susednoj sobi. Fini sat louis quatorze koji se nalazi pored nje otkucava
tri puta tako �to si�u�ni goli pozla�eni pastir udara si�u�no, si�u�no zlatno
zvono koje me�u zubima dr�i emajlirani vuk, verovatno je to referenca na neki
anti�ki mit koji je bio poznat u francuskom plemstvu XVII veka, a sada je potpuno
izbrisan iz ljudske svesti. - Dong, dong, dong. Pauza. - 3 sata ujutru.
Anne se budi. �uje ne�iji glas. Pali cigaretu. Pojavljuje se na vratima. Dijalog. -
Ko je to bio, ka�e. - Niko, ka�e on. - Jebi ga, ko je to bio, ka�e ona.
Kraj dijaloga. - I sada je ljuta - ba� tako: kraj dijaloga - i sada je ljuta.
Ljuta je �to ta�no zna ko je to bio. - Njegovi politi�ki gospodari / ga zovu. -
Njegovi politi�ki gospodari, ta�no, zovu ga. Kao �to ga uvek zovu. I to ba� oni
politi�ki gospodari koje ona ba� mrzi celim svojim bi�em. I to su ba� oni mu�karci
i �ene koje ona, Anne, smatra, ponesena mladala�kim idealizmom, odgovornim za
svu nepravdu na svetu. - U svojoj naivnosti i sa strastvenim stavom ona smatra
da su ti lideri uni�tili sve �to ona ceni u ime (a) biznisa i (b) politike koja
zagovara da se dr�ava ne me�a u ekonomske odnose. - U ime (a) racionalizacije
i (b) / privatne inicijative. - U ime (a) takozvanog individualizma i (b) takozvanog
prava na izbor. - Drugim re�ima, to su osnovni sastojci cele tragedije. -
Ta�no, cela tragedija odvija se pred na�im o�ima u Parizu, Pragu, Veneciji ili
Berlinu, da nabrojim samo �etiri od mogu�ih gradova, dok se Mesec, ogroman i narand�ast,
di�e nad renesansnim kupolama, baroknim palatama, zoolo�kim vrtovima i �elezni�kim
stanicama iz devetnaestog veka, i nad modernisti�kim plo�ama dru�tvenih stanova
koje ilustruju izreku forma sledi funkciju. - Forma sledi funkciju. - Cela
ova tragedija o / ljubavi. - Cela ova tragedija o ideologiji i ljubavi. -
Ona gasi cigaretu. - Ona po�inje da vi�e. - Ona po�inje da ga udara pesnicama. -
Ona po�inje da ga grize. - Ona po�inje da ga �utira golim nogama. - Ona
udara i udara / i udara. - Ona udara i udara. I fini sat koji je pre�iveo dve
revolucije i tri veka, pada na gladak i veoma ugla�an parket i razbija se u parampar�ad,
dok ona grize i �utira. - Si�u�ni pastir i si�u�no, si�u�no zvono nestaju -
ovo je dobro smi�ljeno - nestaju zauvek ispod / kreveta od orahovog drveta. -
Dok ona ne zastane da bi udahnula. Hajde da ka�emo da ona kona�no u tom trenutku
zastane da bi udahnula. - �ena? - Da, �ena, Anne, zastane da bi udahnula. Pauza. -
A on? - Sagne glavu. - Da. - Digne pogled i pogleda je. - Da. -
Uzima u ruke njeno lice / umrljano suzama. - Dr�i Anneino lice umrljano suzama
kao da dr�i dragocen putir. - Ili ragbi loptu. - Kao dragoceni srebrni putir
ili, kako ti ka�e�, kao ragbi loptu pre nego �to �e da se izvede �ut, u rukama
dr�i Anneno ljutito lice umrljano suzama. - Jo� uvek je voli. - Ta�no, uprkos
svim ideolo�kim razlikama - on je jo� uvek voli. Govor. - Jednog dana, Anne,
on ka�e, razume�e� moj svet. Jednog dana, Anne, razume�e� da sve mora da se plati,
i da se na kraju i tvoji ideali moraju platiti. Kraj govora. Tada otklanja mokre
pramenove njene kose s njenih usana i ljubi je. To su / osnovni sastojci. -
Ljubi je i ponovo je pritiska na krevet. Ili ona njega. Jo� bolje: ona pritiska
njega na krevet, toliko je emocionalno zbunjena, takav je njen seksualni apetit,
takva je njena nemogu�nost da razlu�i dobro od lo�eg u ovoj velikoj strasti koja
je obuzima u ovom stanu s visokim plafonima, s krevetom od punog oraha, i velikim
klavirom koji je oko 1923. napravio Pleyel i treba primetiti da ne koriste ni
jedan vidni na�in za�tite da Anne ne zatrudni niti se �tite od seksualnim putem
prenosivih bolesti uklju�uju�i takozvani virus AIDS-a ili ta�nije poznat kao virus
humane imunodeficijencije skra�eno/HIV. - Portret mlade devojke koja crta,
za koji se nekada mislilo da je Davidovo delo, ali sada se pripisuje njegovoj
savremenici Constance Charpentier, i trouglasta �uta pepeljara s natpisom 'Richard'
koja sadr�i tri opu�ka i ne�to finog sivog pepela. Pauza. - Drugim re�ima
velika tragedija o / ljubavi. - Velika - ta�no - tragedija o ideologiji / i
ljubavi. - To su osnovni sastojci.
3 VERA U SEBE Ti�ina. - Cela
je pro�lost ispisana na njenom licu. Ispisana je kao istorija. Istorija njene
porodice. Istorija same zemlje - zemlje na kojoj njena porodica vekovima �ivi. Ti�ina. -
To je dolina. - Da - to je dolina - duboko u brdima. - U toj dolini koja
se nalazi duboko u brdima ve� generacijama se odr�ava tradicionalni na�in �ivota.
A tu su i vo�njaci. - Za svako dete ro�eno u ovoj dolini zasadi se drvo vo�ke. U
stvari, to je neka vrsta sve�anosti. - Ta�no - zvani�na - sve�anost. - U
selu se organizuje neka vrsta zvani�ne sve�anosti. Generacije organizuju ovu zvani�nu
sve�anost imenovanja uvek kada se rodi neko dete. - Drugim re�ima, drve�e dobija
imena. - Ona imaju imena kao i stanovnici. Postoji osoba, postoji i drvo. Postoji
Anya �ena i Anya drvo. - Drve�a imaju imena kao i vlati, vlati trave. Po�to
je �ivot tako dragocen, tako ga i ose�amo, stvari su tako �ive, tako svete, pa
�ak i vlati trave imaju imena. To nije lako shvatiti. - Te�ko mo�emo shvatiti
ovaj sveti, sveti �ivot, taj ose�aj celovitosti izvan je na�e mo�i razumevanja,
taj ose�aj divljenja �ini nas poniznim. - Ali sada nailazi pusto�. Ti�ina. -
�ta? - Pusto�. Harmonija koja je generacijama vladala uni�tena je. - Ta�no.
Ovaj ogra�en, bezbedan svet uni�ten je. - Uni�tena je harmonija koja je generacijama
vladala. �ene su silovane. Maloj deci je va�ena utroba. - �ene su silovali
a onda im vadili utobe. Mu�karci su sekirama sasecali jedan drugog. - Brat
je ubijao brata. - Ro�aci su ubijali ro�ake. Brat je silovao sestru. - Da
- brat je silovao sestru, a sada psi razvla�e ostatke. - Benzin koji je pokretao
prastare traktore i proizvodio struju za stare crno-bele televizore upotrebljen
je za spaljivanje ljudi. - Da. - Prvo bi spalili �ive, a onda bi iz higijenskih
razloga spaljivali le�eve. - �ive ljude su spaljivali. Hladno isparenje benzina
a onda topla navala plamena. Ljudi obuhva�eni plamenom tr�e izme�u drve�a koja
nose njihova imena, prlje li��e, gr�e se na vlatima trave, dok vojnici stoje i
smeju se. - Vojnici se smeju mada su to njihovi ro�aci, njihovi roditelji,
njihove / majke i o�evi. - Spaljuju svoje roditelje u svetim vo�njacima. �ive
ih spaljuju i smeju se. - Ili ih �ive zakopavaju. �ive ih zakopavaju do grla
u plodnu zemlju, a onda im pijukom razbijaju lobanje. Imaju posebno ime za to. -
'Cvet'. - Ta�no, to zovu 'cvetom'. Ti�ina. I sve se to ocrtava na njenom
licu. - �ta? - Sve se to vidi. Sve se to ocrtava na njenom licu. - Na
Anyinom licu. Re�i nam nisu potrebne. To govori vi�e od re�i. Njene usne, u stvari
njene usne drhte ali re�i ne izlaze. - Re�i to ne mogu izraziti. - Da, re�i
su zastra�uju�e neadekvatne dok ona stoji pored drveta prekrivenog belim laticama. -
Drvo �ljive. - Drvo �ljive prekriveno ne�nim belim laticama, to je trenutak
kada... - Da. - ...trenutak kada shvatamo da je to njeno drvo. - Da je
to njeno vlastito drvo, Anyino drvo. - Kada je Anyino drvo posa�eno? Pre �etrdeset
godina? Pedeset godina? Na dan njenog ro�enja. Rupu je iskopao njen otac, korenje
je razgrnula njena majka a cela porodica ga je zalivala i pazila, porodica koja
sada le�i mrtva. - Njeno vlastito drvo. - U vazduhu se jo� ose�a miris benzina. -
Prole�e je. Ti�ina. - Panorama cele doline. - Cele doline u podno�ju
u prole�e. - Drve�e. Trava. - P�ela se uvla�i u cvet. - I tada ona progovara. -
Da. Ona to mora. Jer re�i nadolaze dok stoji pored svog drveta. - Drvo joj
daje snagu, snagu / da progovori. - Pokazuje na nagorele grede. To je bio moj
dom, ka�e. Moja deca su se krila pod krevetom. Oni su ih ubili. Prvo de�aka. A
onda i devoj�icu. Zapalili su kosu moje male devoj�ice. Jo� uvek ne znam za�to
su zapalili kosu moje devoj�ice. Pucketalo je kao gomila suvog granja. - Onda
se ona slomila. - Ko? Anya? - Po�inje da vri�ti. Do�ivljava nervni slom
i po�inje da grebe svoje lice kao / da je iz anti�ke drame. - Mislim da nije
tako bilo. Mislim da Anya nije vri�tala. Mislim da ne do�ivljava nervni slom i
ne po�inje da grebe lice kao da je iz anti�ke drame. Mislim da joj o�i svetlucaju.
Mislim da korakne ka kameri i po�inje da psuje. Pi�ka vam materina, govnari ubice,
ka�e. Vi kopilad koja jebete svinje, i pu�ite kur�eve. Vi koji jebete sestre,
bogohulne ubice dece, bezumni jeba�i. Pljujem vam na grobove i na grobove va�ih
majki i o�eva i proklinjem budu�e generacije. - Ljuta je. - Veoma je ljuta. Ti�ina. -
Veoma je ljuta i ima pravo. - Pa naravno - da ima pravo da bude ljuta. Sve
je uni�teno - jedan na�in �ivota je uni�ten. Odnos sa prirodom / uni�ten. -
I zato mi saose�amo. - Naravno da saose�amo. - Ne samo da saose�amo ve�
pokazujemo empatiju. Pokazujemo empatiju zato... - Da. - ...zato �to je
Anyina dolina na�a dolina. Anyino drve�e je na�e drve�e. Anyinoj porodici svi
pripadamo. - Pa to je univerzalna situacija / o�igledno. - To je univerzalna
situacija u kojoj prepoznajemo, na �udan na�in prepoznajemo sebe. Na� vlastiti
svet. Na�u vlastitu bol. - Na� vlastiti bes. - Univerzalna situacija koja
na �udan na�in... �ta radi? �ta radi? �ta radi? - Koja na �udan na�in ponovo
uspostavlja. - Na �udan na�in ponovo uspostavlja - mislim da to stvarno posti�e
- da - na�u veru u sebe.
4 STANAR - Ona je od onih ljudi koji veruju
u poruku koja pi�e na ra�unu sa kase. - 'Hvala �to ste kupovali kod nas.' -
Ona se nikada ne potura za tu poruku... - Nikada. - ...niti razgovara s
voza�em. Pauza. - Kada do�e pismo adresirano na 'Stanara', ona prvo skuva... -
�ta? �olju �aja? - Da. Onda sedne za kuhinjski sto i otvori ga. Otvori pismo
i pro�ita ga pa�ljivo kao da joj je pisao sin, koji sada �ivi u Americi. -
U stvari, u Kanadi. - Ona je od onih ljudi koji veruju da su sre�ni brojevi
/ izvu�eni... - Toronto. - ...ba� za nju. I na neki na�in i jesu. I ako
odgovori u roku od deset dana, dobi�e misteriozni poklon. / Toronto? Je li? -
Ne, to nije misteriozni poklon. Ona �triklira obele�eno mesto, �triklira obele�eno
mesto biraju�i poklon koji �eli da dobije: mo�da je to zgodan radio sa satom,
fotoaparat ili set / minijaturnih �rafcigera. - Set minijaturnih �rafcigera
ili zgodan fotoaparat koji se baca kada se upotrebi. - Ona je nepu�a�. Ti�ina. -
Ona je definitivno nepu�a�. Mada je ta�no re�i i to da ponekad uzima cigarete
od drugih ljudi. - Ta�no. Na zabavama.
5 KAMERA VAS VOLI Kamera vas
voli Kamera vas voli Kamera vas voli Potrebno je da saose�amo Potrebno
je da ose�amo empatiju Potrebno je da reklamiramo Potrebno je da shvatimo Da
smo mi dobri momci Da smo mi dobri momci Potrebno nam je da ose�amo da
je ono �to vidimo stvarno To nije samo gluma to je mnogo uzbudljivije od
glume Govorimo o realnosti Govorimo o humanosti Govorimo o planu koji
treba da nas potpuno obori s nogu jednostavnim totalitetom i potpuno verodostojnom
trodimenzionalno��u TRODIMENZIONALNO��U svih mogu�nosti koje bi Anne mogla
da bude SVIH MOGU�NOSTI KOJE BI ANNE MOGLA DA BUDE �ta je on Hekubi ili
Hekuba njemu? Megazvezda MEGAZVEZDA Kamera vas voli Kamera vas voli Kamera
vas voli Potrebno nam je da fantaziramo Potrebno nam je da improvizujemo Potrebno
nam je da sintesiziramo Potrebno je da reklamiramo Da smo mi dobri momci Da
smo mi dobri momci Treba da napi�emo scenario sa najvi�e seksa To nije
samo pisanje to je uzbudljivije od pisanja Govorimo o ne�emu �to je aktuelno Govorimo
o ne�emu �to je savremeno Ka�emo da �elimo da nas OBORI S NOGU apsolutnim
kvantitetom DA APSOLUTNIM KVANTITETOM svih mogu�nosti koje bi Anne mogla
da bude SVIH MOGU�NOSTI KOJE BI ANNE MOGLA DA BUDE �ta je Hekuba njoj ili
ona Hekubi? Megazvezda (Megazvezda? Nemoj me zezati) Kamera vas voli Kamera
vas voli Kamera kamera kamera kamera kamera kamera KAMERA VAS VOLI
6
MAMA I TATA - To nije njen prvi poku�aj. - Ne bi trebalo da bude njen prvi
poku�aj. Poku�avala je to nekoliko puta. �ak i pre nego �to napu�ta ku�u / poku�ava,
zar ne? - Poku�ava to raznim prilikama tokom �ivota. - Vidimo te druge prilike. -
Pre�ivimo te druge prilike. Pre�ivljavamo ta mu�na vremena. Ti�ina - Vidimo
fotografije, zar ne? - Vidimo veliki broj fotografija. - Vidimo ih tako
izbliza, da mo�emo da razaznajemo ta�kice. Zanimljivo je kako se sve u jednom
trenutku svede na ta�kice - �ak i njen osmeh. - To je sre�an osmeh. To je prili�no
iskren osmeh. - O da, to je iskreno sre�an / osmeh. - To je zato �to je
niko ne primorava, niko je ne primorava da se smeje, zar ne? - Niko je ne primorava
da bilo �ta radi. Ideja da Anne, da je mala Anne primorana da ne�to radi je, iskreno
govore�i, suluda. - U pravu si. Ti�ina. U ti�ini: 'Ona voli da organizuje
odmore zato �to voli da upoznaje ljude. Upozna�e vas sa drugim gostima
tako da �ete se svi lepo provesti.' Naravno - i to bi trebalo da bude jasno
- apsolutno ne dolazi u obzir da ona radi ne�to �to ne / �eli. - U nekom trenutku
sve se pretvori u te ta�kice - o�i, kosa, osmeh. - Osmesi sa svih strana sveta. -
Ljudi sa svih strana sveta. Ljudi iz celog sveta fotografisani s Anne. Sme�e se
s Anne. To su, ja pretpostavljam, likovi, koji su samo usko�ili i / isko�ili iz
njenog �ivota. - I onda ponovo isko�ili. - I onda - da - ponovo isko�ili. -
Porno, u stvari, ne�to od toga je porno. - Porno? Ma hajde. Jedva da je to. -
Pone�to od toga prili�no je pornografsko / na tim fotografijama. - Ja ne bih
to nazvao pornografskim, samo su veoma dobro raspolo�eni. Dobro raspolo�enje,
koje se o�ekuje od devojke koja se uvek sme�i, uvek smeje, koja je uvek u pokretu,
uvek se nalazi s nekim, uvek nekog ostavlja, uvek je u terminalu odlaska ili na
autobuskoj stanici ili �eka na aerodromu ili spava u hodniku / voza. - Uvek
je negde pored puta sa svojom velikom crvenom torbom. Negde, kao na primer u Africi,
s tom velikom platnenom crvenom torbom koju je dobila od mame i tate kada je napunila
�esnaest godina. Negde u Ju�noj Americi. - Negde u Evropi s tom velikom / crvenom
torbom. - Evropa, Afrika, Ju�na Amerika, �to god ho�e�. Brazil. - Kuba.
Brazil. Rumunija. / Nigerija. - Rumunija. Kuba. Florida. Australija. - U
pravu si. Australija. Novi Zeland. / Filipini. - Maroko. Al�ir. Tunis. Pustinja
Sahara. - Pustinja Kalahari, podno�je Himalaja. - Podno�je Alpa. - U
pravu si - kako se ono be�e zove - - /Pijemont. - Pijemont. Uvek u nekom
podno�ju tamo negde sa tom velikom crvenom torbom. - Zato �to, priznajmo, ona
brine. - Pa naravno da brine. Mo�emo da vidimo da ona brine. Na primer, samo
treba da vidite njene fotografije, kako je bliska sa siroma�nima. Na tim fotografijama
ne pla�i se da bude bliska sa siroma�nim ljudima. - Njene fotografije u stra�arama
s nasmejanim ljudima koji �ive u tim stra�arama. - Njene fotografije na brda�cima
s nasmejanim ljudima koji tu �ive. - Ta�no - njene fotografije s nasmejanim
ljudima na brda�cima �ija je zemlja ispucala, odne�ena, fijuu - vetrom. - I
ona na deponijama. - Fotografije Anne na deponijama kako stoji pored nasmejanih
ljudi koji �ive na tim deponijama, koji stvarno ba� tu �ive na deponiji / sa decom. -
Porodice Cigana ili ma �ta da su, o�igledno �ive, tako je, ba� tu na deponijama. -
A to nije - i tako se to mo�da razlikuje od prethodnih poku�aja - to nije poziv
u pomo�. - Sasvim je jasno da je ona / odlu�ila. - To nije poziv u pomo�.
Vrlo je va�no da to utvrdimo, sla�e� li se, od po�etka. Vrlo je va�no da utvrdimo
da niko nije mogao da joj pomogne / u tom trenutku. - Niko nije mogao da joj
pomogne - ni njena mama - ni njen otac - a sigurno ne neko od njenih takozvanih
/ prijatelja. - Ona nije / �elela da joj neko pomogne. - Pomo� je bila poslednja
stvar koju je �elela. Ti�ina. U ti�ini: 'U�iva da provodi vreme sa gostima, i
veoma je zadovoljna kada se svi dobro zabavljaju. Ka�e da se ljudi dugo
grle na stanici pri rastanku, gosti ma�u i dovikuju se "Vidimo se slede�i put"
i ma�u iz voza.' Tokom slede�eg pasusa svi se smeju: - Neke od neobi�nih
stvari koje ona govori ... - Neke od neobi�nih stvari koje ona ka�e o tati
i mami kao dete: 'Ose�am se kao da sam ekran.' - 'Ose�am se kao da sam ekran.' -
Le�i tamo, zar ne, s iglom u jadnoj, mr�avoj ruci, tako je stra�no bleda, u stvari
belja od / jastuka. - 'Kao da sam TV ekran,' ona ka�e, 'gde sve spreda izgleda
stvarno i �ivo, ali, kada se pogleda otpozadi, sve je samo pra�ina i nekoliko
�ica.' - 'Pra�ina i nekoliko �ica.' Njena ma�ta... - Ka�e da nije stvarni
lik, da nije stvarni lik kao oni koje nalazite u knjizi ili na televiziji, ve�
ona to zove, zar ne, nedostatkom, odsutno��u, zar ne lika. - Odsutnost lika,
�ta god to zna�ilo... - Onda ona �eli da postane teroristkinja, zar ne? -
Ta�no. I onda jedne no�i silazi u kuhinju i ka�e tati i mami da �eli da postane
teroristkinja. - Izgled njihovih lica... - �eli svoju vlastitu sobicu i
pi�tolj i spisak imena. - 'Mete'. - Spisak - ta�no - takozvanih meta i njihove
fotografije. �eli da ubija jedanput nedeljno i da se onda vrati u svoju sobicu
i da pije �aj Earl Gray. - Ta�no - to mora da bude Earl Gray - i to mora da
bude jednom nedeljno. - Njeni jadni tata i mama su / u�asnuti. - Oni apsolutno
ne znaju �ta da rade. - Oni nikada u svom �ivotu / nisu kupili �aj Earl Gray. -
Ona bi volela da se pona�a kao ma�ina, zar ne. - Da se pona�a? Ona bi volela
da bude ma�ina. Ponekad provodi dane, cele dane prave�i se da je televizor / ili
automobil. - Automobil ili televizor, automatski pi�tolj ili �iva�a ma�ina. Ti�ina.
U ti�ini: 'Ona je odli�na doma�ica za samce i voli da vodi ljude u �etnje.' -
�iva�a ma�ina... �ta ona sve ne�e smisliti... - A onda �e da krene na put oko
sveta. Jednog trenutka je u Africi, drugog u Ju�noj Americi ili Evropi. - Negde
u Evropi. - Evropi, Africi, Ju�noj Americi, gde god ho�e�. U Brazilu. -
Kuba. Brazil. Rumunija. / Nigerija. - Rumunija. Kuba. Florida. Australija. -
Ta�no. Australija. Novi Zeland. / Filipini. - Maroko. Al�ir. Tunis. Pustinja
Sahara. - Pustinja Kalahari. Podno�je Himalaja. - Podno�je Alpa. - U
pravu si - kako se ono be�e zove - - /Pijemont. - Pijemont, Pijemont, Pijemont,
naravno, to je to. Da. Uvek u podno�ju nekog brda sa tom velikom crvenom torbom. -
I uvek s istom kosom. Nemoj da zaboravi� da uvek ima istu kosu / dugu do struka. -
Ista duga kosa koja joj dose�e do struka i u �etrdesetoj kao i u dvadesetoj godini
- jo� uvek kao devojka, zar ne, na nekim od / tih fotografija. - Sa �etrdeset
jo� uvek izgleda i obla�i se kao da je upola mla�a. - Ali sigurno je da joj
je torba puna kamenja. - Ta�no, to je fascinantno, ispostavi se da joj je torba
puna / kamenja. - Kamenje je tu da bi je dr�alo koliko god da se ona d�ilita,
a dr�ke torbe su joj vezane za zglobove na nogama. - Ne dolazi u obzir, drugim
re�ima da je to / poziv u pomo�. - Drugim re�ima, ona je sve to planirala,
planirala je da se d�ilita, znala je da �e se d�ilitati, i znala je da �e torba
da je povu�e na dno bez obzira na njeno d�ilitanje. Tako da ni u jednom trenutku
nije dolazilo u pitanje da li �e njen poku�aj uspeti. Ni u jednom trenutku nije
dolazilo u obzir da bilo ko interveni�e - sigurno ne mama i tata. - Sigurno
ne mama i tata - i sigurno niko od njenih takozvanih prijatelja. - Ako ih mo�emo
nazvati / prijateljima. - Pa o�igledno, ne mo�emo ih nazvati prijateljima. Ti�ina.
U ti�ini: 'Voli da ide u teretane, amaterska pozori�ta, i da u�estvuje
u kabaretskim predstavama. Ona je i �lanica lokalnog kluba �eta�a.' -
I skloni smo da mislimo - zar ne - da je torba mo�da uvek bila puna kamenja. Od
trenutka kada je napustila ku�u, tatinu i maminu ku�u, na svoj �esnaesti ro�endan.
Zar ne? Pauza. - Pa zar ne? - �ta zar ne? - U isku�enju smo. Izazovna
je pomisao da je torba mo�da uvek bila puna kamenja od prvog dana. Od trenutka
kada je krenula ba�tenskom stazom i zatvorila kapiju mamine i tatine ku�e i uhvatila
autobus. Da je crvena torba na fotografijama puna kamenja. Da je torba uvek bila
puna kamenja na svim kamionima i vozovima i mazgama koje je koristila da bi se
uspela na planine - na deponije i stra�are i brda�ca i poplo�ane renesansne trgove.
I u izbegli�kim kampovima, gde je na njihov zahtev pozirala pored ljudi koji su
bili toliko mr�avi da su izgledali kao suve grane i umirali su dok je ona pored
njih pozirala, kao i ispred olimpijskih bazena milionera, torba je uvek bila puna
kamenja. I na aerodromskim trakama za prtljag. Naro�ito na aerodromima u dva ujutru
dok je �ekala sa putnicima iz drugih vremenskih i ratnih zona da se pokrene traka
za prtljag koji se pojavljuje iza crnog gumenog zastora na crnoj gumenoj traci
- ruksaci i ko�ni koferi, samsonite koferi i kartonske kutije oblepljene trakama
- torba, ta njena velika crvena troba puna je kamenja. - Nismo ba� sigurni. -
Pa naravno da ne mo�emo biti sigurni. Ali, ako uzmemo u obzir ono �to nam je poznato
o njoj, ono �to mo�emo videti nije / nemogu�e. - Ne mo�emo biti sigurni da
je torba puna kamenja. Mogla bi biti puna stare ode�e, droge... / bilo �ega. -
A za�to da ne? Za�to ne mo�emo biti sigurni? Za�to ne mo�emo da odlu�imo da je
torba puna kamenja i da to kamenje obja�njava njen osmeh. - Ta�no je, kamenje
bi moglo da objasni osmeh. - Kamenje bi definitivno moglo da objasni osmeh
ako uzmemo u obzir sve �to znamo o njoj. Zato �to postoji i sme�na strana ove
pri�e. - Kakva strana? - Strana. Sme�na strana. - A da. Definitivno postoji
sme�na strana. Ti�ina. U ti�ini: 'Ann ose�a da ponekad postoji problem sa re�ju
'samac', �esto se pogre�no interpretira. Htela bi da podvu�e da ovi odmori
nisu zami�ljeni da spajaju ljude, ve� da okupljaju ljude koji sli�no misle
na neformalan na�in u prijateljskom okru�enju, da bi zajedno proveli godi�nji
odmor i da bi se rastali kao prijatelji.'
7 NOVA ANNY Svaka re�enica
prvo se izgovori na nekom od afri�kih ili isto�noevropskih jezika. Odmah za njom
ide prevod na engleski. (Pri prvom izvo�enju koristio se srpskohrvatski.) -
(fraza) - Auto vijuga mediteranskom cestom. - (fraza) - Grli okuke izme�u
�ivopisnih brdskih sela. - (fraza) - Sunce ble�ti po aerodinami�nom telu. -
(fraza) - Aerodinami�nom telu nove Anny. - (fraza) - Vidimo kako se nova
Anny provla�i izme�u crvenih crepom pokrivenih mediteranskih krovova. - (fraza) -
Brzo. - (fraza) - Presijavaju�i se. - (fraza) - Slobodno. - (fraza) -
Sada shvatamo da su prozori na struju standardni deo opreme modela Anny. -
(fraza) - Sada shvatamo da su vazdu�ni jastuci za voza�a i saputnika standardni
deo opreme modela Anny. - (fraza) - Sada shvatamo da se svi dodaci koji
drugi proizvo�a�i nude... - (fraza) - ...nude u modelu Anny kao standardni
deo opreme. - (fraza) - Klima ure�aji. - (fraza) - Ure�aj za ko�enje
motora. - (fraza) - I mobilni telefon. - (fraza) - Shvatamo da �e
na�a deca biti bezbedna i sre�na na zadnjem sedi�tu modela Anny, isto kao �to
�e odrasli biti opu�teni i puni samopouzdanja za volanom. - (fraza) - Sre�a. -
(fraza) - Bezbednost. - (fraza) - Kontrola. - (fraza) - Model Anny
klizi belim pla�ama sveta s istom lako�om kao �to se parkira ispred halogenim
svetlima osvetljenih radnji sa cipelama u velikim gradovima. - (fraza) -
Kada sa Anny stignemo tamo kuda smo krenuli... - (fraza) - ...uvek �e nas
zagrliti zgodan mu�karac i zgodna �ena. - (fraza) - Ne�e nas niko izdati. -
(fraza) - Mu�iti. - (fraza) - Ili pucati na nas. - (fraza) - Model
Anny tro�i samo dva litra na milju u simuliranoj gradskoj vo�nji... - (fraza) -
...postoji i model koji tro�i dizel gorivo. - (fraza) - �to pokazuje na�u
neprestanu brigu za �istiju, zeleniju okolinu... - (fraza) - ...nema prljavih
cigana u modelu Anny. - (fraza) - Ni u modelu Anny ni u suncem okupanim
pejza�ima kroz koje Anny vozi. - (fraza) - Niko ko vozi model Anny ne la�e
i ne krade. - (fraza) - Prljava kopilad. - (fraza) - Gangsteri. -
(fraza) - Majkojeba�i. - (fraza) - U modelu Anny nema mesta za degenerisane
rase... - (fraza) - ...niti za mentalno zaostale... - (fraza) - ...ni
za fizi�ki nesavr�ene. - (fraza) - Nema mesta za Cigane, Arape, Jevreje,
Turke, Kurde, crnce niti bilo koji drugi ljudski olo�. - (fraza) - Shvatamo
da nema kreditiranja. - (fraza) - Ali po�urite. - (fraza) - Ovo je
ograni�ena ponuda. - (fraza) - Model Anny prelazi bruklinski most. -
(fraza) - Model Anny prelazi Saharu. - (fraza) - Model Anny juri kroz
vinograde Bordoa. - (fraza) - Model Anny juri zorom kroz sela severne Afrike... -
(fraza) - Brzo. - (fraza) - Presijavaju�i se. - (fraza) - Slobodno. -
(fraza) - ...gde pokrivene �ene mogu samo zadivljeno da gledaju besprekornu
od r�e za�ti�enu boju koja ima petogodi�nju garanciju. - (fraza) - Niko
nikada ne napakuje Anny eksplozivom da bi ostvario neki politi�ki cilj. - (fraza) -
Niko nikada u modelu Anny ne siluje i ne ubije �enu pre nego �to njeno telo izbaci
na crvenom svetlu semafora zajedno sa sadr�ajem pepeljare. - (fraza) - Razjarena
gomila nikada nikog ne izvla�i iz Anny. - (fraza) - Ako vozite novi model
Anny, u slu�ajnom sudaru nikada ne�ete razneti ni jednu de�ju karlicu. - (fraza) -
Zadnje sedi�te nikada nije klizavo od sperme. - (fraza) - Klizavo od krvi. -
(fraza) - Klizavo od piva. - (fraza) - Klizavo od pljuva�ke. - (fraza) -
Niti lepljivo od istopljene �okolade. - (fraza) - Istopljena �okolada, njam,
njam, njam. Sitnim slovima: - (fraza) - Cena uklju�uje porez na dodatnu
vrednost, registarske tablice, isporuku i �est meseci pla�ene putarine. - (fraza) -
Finansiranje zavisi od imovnog stanja. -(fraza) - Pu�enje mo�e da na�kodi
va�em nero�enom detetu. - (fraza) - Rizikujete da izgubite svoju ku�u ako
ne otpla�ujete rate kredita na vreme.
8 FIZIKA �ESTICA - Re�i �u vam
ne�to: ona ima neku vrstu pepeljare. Visoku, koja stoji na �ipki. Takvu mo�ete
na�i u holu jeftinog hotela, onih hotela u kojima radnim danom mo�ete u nepoznatom
gradu poslepodne iznajmiti sobu na nekoliko sati s mu�karcem / koga ste tek upoznali. -
S mu�karcem koga vi�e nikada ne�ete videti - Ta�no - s mu�karcem koga ste tek
upoznali i kog nemate nameru vi�e nikada da vidite. To je ta vrsta pepeljare,
s hromiranim peharem i hromiranom �ipkom i s aurom iznenadnog seksa bez za�tite
u jeftinim hotelskim sobama. - Ona tako�e govori pet jezika i uz pomo� CERN-ovog
akceleratora u �enevi otkrila je novu elementranu �esticu koja �e nositi njeno
ime i potpuno promeniti na�e poimanje univerzuma.
9 OPASNOST OD ME�UNARODNOG
TERORIZMAtm - Ba� je briga. Ona nema savest. Ne kaje se. Ka�e: 'Ne / priznajem
va�u vlast.' - 'Ne priznajem va�u vlast.' Na �ta li misli kada to ka�e? �ta
ona umi�lja? Zar ona stvarno misli da ne�e morati da odgovara zbog ljudskih �ivota
koje je uni�tila? Da li stvarno zami�lja da bilo �ta mo�e da opravda njeno proizvoljno
i bezumno nasilje? U njenim o�ima ne vidi se ni jedna iskra / ljudskih ose�anja. -
Ta�no - ni jedna iskra ljudskih ose�anja ili bilo kakvog ose�aja stida. Da li
je to isto ono dete koje je nekada nosilo ru�i�astu pamu�nu haljinu i slamnati
�e�ir i koje je i�lo u �kolu sa �erkama lekara, zubara, TV voditelja, i ljudi
koji se bave nekretninama, u �kolu na brdu s ugla�anom mesinganom plo�om i profesorkama
u strogim �kotskim suknjama? Da li je to isto ono dete koje je imalo lutku Fantasy
Barbitm, lutku Fantasy Kentm, i svu njihovu garderobu: si�u�ne, si�u�ne ga�ice
i si�u�ne, si�u�ne cipelice? Ku�u, konja, i Barbikintm / vlastiti auto? - Da
li je to ista ona Anne koja je re�ala sve one si�u�ne, si�u�ne lutkine cipelice
u redove i si�u�ne, si�u�ne lutke u redove i si�u�ne, si�u�ne lutkine perle u
redove i koja se, �tavi�e, svake no�i molila Bogutm / bez ikakve ironije. -
Koja se molila Bogutm, 'Bo�etm blagoslovi mamu, Bo�etm blagoslovi tatu, Bo�etm
blagoslovi ma�ku Wiggy, Bo�etm blagoslovi svakog' i to je radila bez ikakve ironije
u iskrenom verovanju da ona mo�da mo�e, kle�e�i na kolenima u Minne Mousetm pid�ami,
da prizove blagoslov Oca i Sina / i Svetoga Duha. - Amen. - Koja je pi�kila
u krevet sveke no�i dok je njeni umorni roditelji nisu odveli doktoru u �ijoj
�ekaonici je bila gomila �asopisa i koji joj je s osmehom skinuo ga�ice na hladnom
ko�nom kau�u i rekao, 'Hajde da pogledamo Anne / ho�emo li?' - To je ista ona
Anne koja se vratila iz bolnice s drvenom kutijom koja je imala zvono koje se
stavlja pored kreveta, dva kruta kvadrata metalne gaze i nekoliko / crnih �ica? -
Ista ona Anne koju je zvuk groznog zvona budio svake slede�e no�i u groznim /
mokrim �ar�avima? - Ista ona Anne koja sada - �ta? - stoji ovde? Stoji ispred
ozbiljnih mu�karaca i �ena, ispred svedoka i dokaza u zape�a�enim plasti�nim kesama
- u kojima su la�ni paso�i i komadi ljudskog mesa - koja tu stoji i odbija / da
prizna vlast? - Komadi ljudskog mesa, la�ni paso�i, spiskovi imena, tragovi
eksploziva, trake telefonskih razgovora, video trake iz banaka i tr�nih centara
i automata za novac. Psihijatrijski izve�taji koji potvr�uju (a) njenu inteligenciju
i (b) njenu normalnost. 'Radila je svoj posao' ka�u, 'sa stra�nom nepristrasno��u
umetnika.' Svedoci do�ivljavaju nervni slom / pla�u�i. - Svedoci do�ivljavaju
nervne slomove pla�u�i dok video trake iz banaka i tr�nih centara pokazuju Anne
samo kao jo� jednu osobu koja zavr�ava svoj posao pod stalnim nadzorom, dok bi
se dvadest minuta po�to ona ode, staklo radnje sa cipelama raznelo u parampar�ad
u apsolutnoj ti�ini i male sive figure raspadale bi se i letele kroz vazduh u
apsolutnoj ti�ini i sa si�u�nim si�u�nim cipelama, prava ljudska bi�a letela bi
pome�ana sa staklom. Niko ne zna / njen motiv. - Niko ne zna Annein motiv. -
�ivi sama? - �ivi sama. - Radi sama? - Radi sama. - Spava sama? -
Izgleda da, da. - Ubija / sama? Jede? - Ona �ivi radi spava ubija i jede
potpuno sama. U stvari njene snimljne telefonske poruke sadr�e samo porud�bine
za hranu koja joj je dono�ena u iznajmljenu sobu koja je gledala na glavne ulice
predgra�a glavnog grada - veliku picu, hleb sa belim lukom, i Diet pepsitm od
litre i po i sve to samo za devet funti / i devedeset devet. - Prvo se mislilo
da su ti pozivi / �ifre. - Da, pozivi za koje se prvo mislio da su �ifre ali
koji su samo porud�bine za hranu koju joj isporu�uju de�aci na skuterima i koja
se / pla�a gotovinom. - Da li je to ista ona mala Anne koja sada dovodi svedoke
do nervnog sloma? Zbog koje sada policajci oba pola s dugim sta�om idu kod psihologa
zbog no�nog znojenja, impotencije, amenoreje, drhtanja ruku, i kojima se iznenada
privi�aju scene ljudskih glava koje prskaju na usporenom snimku i koji �uju beskrajno
cviljenje zatrpanog deteta do kog ne mogu da dopru, kao neku vrstu kako se to
zove? - Zvu�ne halucinacije? - Da. I zbog �ega oni sada zahtevaju / nadoknadu. -
Ista ona Anne koja se budila kad bi zvono zazvonilo i koja je posmatrala kako
se senka kestenovog drveta �eta po njenoj sobi dok je ona le�ala u / mokroj pid�ami. -
Ista ona Anne koja je manipulisala pipavim satnim mehanizmima i nagnutim prekida�ima
sa �ivom nad plo�ama sa strujnim kolom dok su joj usta bila puna / pice pe�ene
u tavama. - Koja predstavlja raspolo�enje / jedne generacije. - Koja se
dva puta pojavila na naslovnoj strani Vogatm. - Koja je prodala prava za snimanje
filma za dva i po miliona / ameri�kih dolara. - Koja je detaljno prou�avala
proceduru postupka s prtljagom i koja je napamet nau�ila red letenja glavnih me�unarodnih
/ aerodroma. - Koja je znaci navoda usamljena / zatvoreni znaci navoda. -
Koja slu�a znaci navoda bez ikakvog izraza zatvoreni znaci navoda opis zlo�ina
znaci navoda zlo�ina znaci navoda za zlo�inom zatvoreni znaci navoda koje je ona
po�inila.
10 KAO SME�NO JE - To je kao sme�no i kao tu�no. Pretpostavljam
da je kao slatko-gorko. Pretpostavljam to je jedna od onih slatko-gorkih situacija,
od onih gde se smeje� kroz suze. Posle toliko vremena, posle tolikih godina,
on se kona�no vra�a ku�i mami. Prvo je bilo ono kao 'Ko je to?' A onda
ide trenutak kad shvata: 'O, Bo�e, pa to je moj vlastiti sin.' I oni se
grle u kuhinji i zna� to je tako potresno. Zna� to je tako potresno videti
da je na�ao onu snagu da oprosti mami. Da joj oprosti alkoholizam. Da joj
oprosti �to je �vrljala sa drugim mu�karcima. Da joj oprosti �to je uni�tila
o�evu veru u sebe i �to ga je oterala u samoubistvo. I oni se oboje kao smeju
i ponovo pla�u istovremeno u istoj onoj kuhinji u kojoj je sedeo kao mali de�ak
i bio svedok stra�nih roditeljskih sva�a. Njegov tata koji pla�e i prosipa njeno
pi�e u sudoperu u deset ujutru dok ona vi�e da kad bi on bio pravi mu�karac sa
imalo samopo�tovanja onda ona ne bi morala da se opija do smrti, zar ne. Tu su
i one male ogrebotine na stolu koje je vilju�kom tajno urezivao. I mi smo svesni,
zar ne, kao kontinuiteta doga�anja, tih gorko-slatkih doga�anja. I onda on
ka�e, 'Ej, mama, imam iznena�enje za tebe'. I mama se kao odvoji od njega i obri�e
suze i ka�e, 'Kakvo iznena�enje?' I on ka�e, 'Pogledaj kroz prozor, mama.' A
ispred prozora je kao pra�njavi kamionet u njemu dvoje maju�ne maju�ne de�ice
koja kao bulje. Samo bulje u kameru. I ona jedva da veruje da su to njeni vlastiti
unuci. Onda on ka�e: 'Mama, �elim da upozna� Annie.' I tada ta �ena Annie
izlazi iz kamioneta, i ona je kao veoma visoka i plava i jakih udova sa svetlim
plavim o�ima koje te gledaju pravo u srce, i ona je - pa pretpostavljam da ona
predstavlja san svakog mu�karca o tome kako dobra �ena treba da izgleda, i san
svake majke kako supruga njenog sina treba da izgleda. Ispostavlja se da su
on i Annie i deca krenuli da prave ovaj novi �ta? Pa, �ivot. Oni su krenuli u
novi, da, �ivot daleko od grada. �ive�e od zemlje. Gaji�e. Hvata�e. Bu�i�e ispod
zemlje tra�i�e �istu vodu. Obrazova�e svoju decu. Veruju da je �ovek pred Bogom
slobodan da kuje svoju vlastitu sudbinu i da preduzima sva sredstava koja su potrebna
da za�titi svoju porodicu. I tokom ru�ka - koji se sastoji od neke vrste pile�e
salate s majonezom - saznajemo da je on u stvari nekakav komandant cele grupe
ljudi koja misli kao i on i koji su se naoru�ali ne zato �to su krvo�edni ve�
zato �to je to neophodno jer su u ratu. 'U ratu?' ka�e mama. 'Kako misli�,
u ratu?' I tako Annie mora da obja�njava mami kako oni smatraju da porez ne
treba da se pla�a, kao ne veruju u socijalno ili bilo koja sli�na sranja. Kako
je to rat protiv vlade koja uzima radnicima hleb iz usta i daje ga ljudima koji
se bave pornografijom i abortusima. To je rat protiv prokletih pedera. To
je rat protiv dilera kreka i crnja. To je rat protiv Jevreja koji ve�no kuju
zavere i njihovih poku�aja da nanovo napi�u istoriju. To je krsta�ki rat protiv
degenerisanih slika koje se preru�avaju u umetnost. To je rat protiv svih onih
koji bi da nam ukinu pravo da nosimo oru�je. I Annie ima ne�to kao unutra�nju
svetlost. To je kao uaou, kao ona je presekla, presekla, presekla svu tu konfuziju
i glasove koji brbljaju o na�em �ivotu i o na�em vremenu i koji su na�li ovo kao,
stvarno, �ta su na�li? Stvar, pretpostavljam. Ovu stvar, ovu kao stvarnu
stvar. Ona je kao prona�la tu stvar. To je kao - hej - Annie je prona�la
ovu stvar, ovaj klju�, da, da taj klju�, tu tajnu, tu izvesnost i jednostavnost,
tu tajnu i jednostavnu stvar koju svi tra�imo celog �ivota i koja je, pretpostavljam,
istina. Da. I nekako potresno je videti kako je on pa�ljiv sa decom. Kako
je on taj koji im se�e meso i bri�e usta papirnatom salvetom - ta slika, zna�,
tog velikog �oveka obu�enog u kamufla�no odelo kako radi sve te stvari povezane
s brigom o drugima i ku�nim poslovima. Zato �to je, pretpostavljam, porodica
srce svega. Jedno od si�u�ne si�u�ne dece digne pogled s piletine i ka�e, 'Tata,
za�to ona pla�e?' I stvarno. Njegova majka pla�e. I tako ona sedi za
porodi�nim stolom i gleda njegovu porodicu, za koju nije ni znala da postoji -
sina i finu mladu �enu, njihovu zdravu i nevinu decu �ija je budu�nost pred njima
- ona, stvarno rida kao da je i sama malo dete. A Annie pomiluje kosu jednog
od de�aka - koja je veoma kratko pod�i�ana - kao da je pravi mali vojnik - i ka�e,
'Zato �to je veoma sre�na, sine. Zato �to je veoma sre�na, sine.'
11 BEZ
NASLOVA (100 RE�I) - Ovo su razni predmeti koji imaju veze s poku�ajem umetnice
da se poslednjih nekoliko meseci ubije. Na primer: fla�ice s lekovima, dokumenta
vezana za prijem u bolnicu, polaroid fotografije nekoliko HIV pozitivnih mu�karaca
s kojima je namerno imala seksualne odnose bez za�tite, komadi slomljenog stakla... -
Opro�tajne poruke. - ...da, i zidovi galerije su naravno oblepljeni njenim
mnogobrojnim opro�tajnim porukama. Pored polaroid fotografija tu su, moram da
ka�em, i veoma neprijatni video snimci samih poku�aja. Pa, ne znam �ta drugi
misle ali posle nekoliko minuta gledanja svega toga, po�eleo sam da je prvi put
uspela u svojoj nameri. Ti�ina. U ti�ini: glava zeleno voda pevati smrt dugo brod platiti prozor prijateljsko sto pitati hladno stabljika plesati selo jezero bolestan ponos kuvati -
Pa mislim da je to neopravdano povr�an komentar o ne�emu �to jasno predstavlja
delo koje �e ostati kao reper u umetnosti. Ono je potresno. Pravovremeno. Uznemiruju�e.
�aljivo. Bolesno. Seksi. Veoma je ozbiljno. Zabavno. Otkriva�ko. Mra�no. Veoma
je li�no a istovremeno postavlja su�tinska pitanja o svetu u kome �ivimo. -
Fascinira me njena upotreba teksture. Mislim da pokazuje veliki ose�aj za jukstaponiranje
materijala: ko�a i staklo, krv i papir, vazelin i �elik, to dovodi do toga da
gledalac / reaguju stomakom. - Bojim se da je ovo �to ovde vidimo �ist narcizam.
I mislim da moramo da se zapitamo, ko bi prihvatio ovu vrstu nesvarenog egzibicionizma
kao umetni�ko delo?... - Da, ali svakako to je ba� ono na �ta ona �eli da uka�e: Gde
su granice? �ta je prihvatljivo?... - ...zato �to je to �isto / samozadovoljenje. -
...Gde se '�ivot' - u ovom slu�aju doslovno - zavr�ava, a gde po�inje 'delo'? -
S du�nim po�tovanjem, ali smatram da bi ona ceo taj koncept 'ukazivanja na ne�to'
smatrala sme�no zastarelim. Ako se na i�ta ukazuje onda je to da je sigurno da
ono na �ta se ukazuje nije to i da nikada i nije bilo to. Sigurno je htela da
uka�e na to da je potraga za smislom besmislena i da je svrha cele ve�be - na
primer: ti poku�aji samoubistva - u stvari da nam na to uka�u. To me podse�a na
kinesku izreku: najtamnije mesto uvek je ono koje se nalazi pod lampom. Ti�ina.
U ti�ini: mastilo ljut igla plivati putovanje plavo lampa zgre�iti hleb bogat drvo ubosti sa�aljenje �uto planina umreti so novo obi�aj moliti
se - Koje mesto? - Najtamnije mesto. To je / kineska izreka. - Za�to
ljudi ne mogu da nau�e da crtaju? Za�to ljudi ne mogu da nau�e da slikaju? Studente
treba nau�iti ve�tinama, a ne idejama. Ovde sasvim jasno vidimo rad devojke koja
je trebalo da bude primljena na psihijatrijsko odeljenje, a ne na umetni�ku �kolu. Ti�ina.
U ti�ini: novac glup ve�banka prezirati prst drag ptica pasti knjiga nepravedno �aba razdvojiti
se glad belo dete obratiti pa�nju olovka tu�no �ljiva udati
se - Gde? - U ludnicu. Tamo gde bi je / le�ili. - Pa moram da ka�em da
je to neobi�an komentar i nisam o�ekivao da ga �ujem nigde osim u policijskoj
dr�avi... - Molim te nemoj... - ...i to komentar - ne, izvini, ovo mora
da se ka�e - koji izgleda poku�ava da ponovo uvede ideju Entartete Kunst... -
Glupost. Apsurdno / preterana reakcija. - ...takozvana 'degenerisana umetnost'
koja se zabranjuje - glupost? Mislim da nije - nacisti su je zabranili. Samo �uj
sebe: ka�e� da umetniku ne treba dozvoliti da stvara dela, ve� da bi trebalo da
bude podvrgnut psihijatrijskom le�enju. - Samo sugeri�em da je ovoj jadnoj
devojci... - 'Ovoj jadnoj devojci' - ...da, da je ovoj jadnoj devojci potrebna
pomo� - i nisam, a ti to dobro zna�, ni jednog trenutka sugerisao da nju treba
/ 'prisiliti'. - Potreba joj je pomo�? Stvarno? A ko to misli? Goebbels? Ili
mo�da Josif Staljin? Zar Anne ne anticipira stra�ne posledice tog argumenta i
zar nas ona ne pita �ta 'pomo�' u stvari zna�i? Zar ona ne ka�e, 'Ne �elim va�u
pomo�?' Zar ona ne ka�e, 'Va�a pomo� me ugnjetava?' Zar ona ne ka�e da je jedini
put da se izbegne da se ne postane �rtva patrijarhalnih struktura kasnog kapitalizma
dvadesetog veka taj da se postane �rtva samog sebe? Zar to nije stvarno zna�enje
ovih poku�aja samoubistva? - Da postane sama svoja �rtva - to je fascinantno. -
E, stvarno, to je tako slaba argumentacija. Ti�ina. U ti�ini: ku�a dragi staklo sva�ati
se krzno veliki �argarepa slikati deo star cvet udarati kutija divlji porodica prati krava prijatelj sre�a la� -
Pa moje mi�ljenje je da smo se, bez obzira na na�e li�ne stavove, svi slo�ili
da �e ovo delo postati reper u umetnosti. Ono je potresno. Pravovremeno. Uznemiruju�e.
�aljivo. Bolesno. Seksi. / Veoma ozbiljno. Zabavno. Zagonetno. Mra�no. Veoma je
li�no a istovremeno postavlja su�tinska pitanja o svetu u kome �ivimo. - (�apat
'seksi') To je tako slaba argumentacija. Svoja vlastita �rtva? Ako ona stvarno
poku�ava - kao �to izgleda - da se ubije, onda na�e prisustvo ovde od nas pravi
samo voajere u Bedlamu. Ali ako, s druge strane gledano, ona samo glumi, onda
celo delo postaje samo cini�an performans i onda je dvostruko odvratno. - Ali
za�to da ne? Za�to ne bi / bilo 'performans'? - Ta�no - postaje neka vrsta
/ pozori�ta. - To je pozori�te - ta�no - za svet u kome je samo pozori�te umrlo.
Umesto zastarelih konvencija dijaloga i takozvanih likova koji vijugaju ka neprijatnim
raspletima pozori�ta, Anne nam nudi �ist dijalog predmeta: napravljenih od ko�e
i stakla, vazelina i �elika; krvi, pljuva�ke i �okolade. Ona nam nudi ni�ta manje
do prizor svoje vlastite egzistencije, radikalnu pornografiju - ako smem da upotrebim
suvi�e �esto upotrebljavanu re� - svog slomljenog i zlostavljanog - tela - koje
li�i na Kristovo telo. - Drugim re�ima jedan predmet. Religiozni predmet. -
Premdet, da. Ali ne predmet drugih, ve� svoj sopstveni predmet. Taj scenario /
ona nudi. - Ali to je sve ve� vi�eno. Zar nismo sve to ve� videli u takozvanom
'radikalizmu' s kraja �ezdesetih godina? Ti�ina. U ti�ini: pona�anje usko brat pla�iti
se roda la�no uznemirenost poljubiti mlada �ist vrata birati seno zadovoljan ismevati spavati mesec lepo �ena zloupotrebiti -
Mo�da smo - videli. Ali nismo ponovo videli, nismo to sada videli, nismo videli
u kontekstu post-radikalizma, post-humanog sveta u kojem gestovi radikalizma dobijaju
novo zna�enje u dru�tvu u kojem je radikalni gest samo jo� jedan oblik zabave,
na primer, jo� jedan proizvod - u ovom slu�aju - umetni�ko delo - koje treba /
konzumirati. - Pozori�te nema nikakve veze s tim i vre�a me implicitni zaklju�ak
da sam ja neka vrsta naciste.
12 NEOBI�NO! - Odlazi iz bombama sru�enog
grada u metalikcrvenom kadilaku iz oko 1956... - IME! - ...kada stigne do
kontrolnog punkta osvetljenog vatrom od zapaljenih guma, i kada je pitaju - ta�no
- kako se zove. - NEOBI�NO! - Da, neobi�no, ona ne odgovara na ovaj razumni
zahtev, ve� po�inje tiradu pogrdnih re�i. 'Vi jeba�i svojih majki, govnjive ubice',
ka�e. 'Vi jeba�i svinja pu�a�i kurca kopilad.' - JEZIK! - 'Vi koji jebete
svoje sestre bogohulnici decoubice bezumne ubice sjebanih lica.' - JEZIK! -
'Serem se na va�e grobove i na grobove va�ih majki i o�eva...' - IDENTITET! -
'...i proklete bile sve budu�e generacije.' I onda kad je jo� jednom zapitaju
- da ta�no - ko je ona, ona za�uti. - TI�INA! Ti�ina - �TA? Ti�ina -
Onda po�inje da mrmlja ne�to o svojoj ba�ti i o �ljiviku i o presu�enim fontanama
grada. O - o �emu? - o vodi koju je grejala u plasti�nim fla�ama da ne bi prehladila
korenje hladnom vodom. Mrmlja ne�to o... - GOVORI GLASNIJE! - ...mrmlja
ne�to o - ta�no: govori glasnije ku�ko - ne�to o nestanku struje, no�ima provedenim
u potpunom mraku i o tome kako je smrznuto meso po�elo da truli. O tome kako su
�ene lupale poklopcima od lonaca po ulicama kako je to zvu�alo kao lelek... -
IME! - ...o tome kako su cele biblioteke pune knjiga i retkih rukopisa izgorele
i kako je bajat hleb bacan iz kamiona i ona nastavlja da pri�a o �ljivama i belom
cve�u... - U ME�UVREMENU! - ...o mirisu kafe i ljudskih ostataka iz kanalizacije
i u me�uvremenu - ta�no: u me�uvremenu - hvala - vojnici se kupe oko bezimene
�ene s dugom sedom kosom i krvavim pramenovima i oko crvenog kadilaka osvetljenog
vatrom od automobilskih guma i pitaju je gde ona to jebote misli, gde ona to jebote
misli na Ovoj-jebenoj-od-boga-zaboravljenoj zemlji, gde ona to misli da je krenula? Ti�ina. -
�TA? Ti�ina. - GDE? - 'Na aerodrom.' - GOVORI GLASNIJE! - 'Na arerodrom.
Vodim svoje dete na aerodrom. Ne morate da vi�ete na mene. Ja sam obrazovana �ena
- a ne neka seljanka koja je sa sela do�la u grad da �isti klozete bogata�a. Imam
paso� i devizni ra�un s ameri�kim dolarima u banci i vodim svoje dete na aerodrom.' -
NEOBI�NO! - 'A sada molim vas pustite me da pro�em.' Ali da, kao �to ka�e�,
dete se, �to je neobi�no, ne vidi. Dete? Kakvo dete? I �ene koje imaju paso� ne
izgledaju tako. �ene koje imaju ameri�ke dolare ne izgledaju tako. Pramenovi su
profesionalno izvu�eni u frizerskom salonu ve�ta�kom bojom, a ne ljudskom krvlju.
I one ne voze izlupane kadilake, one su vlasnice japanskih d�ipova s pogonom na
sva �etiri to�ka i s rezervnom gumom koju nikada ne�e iskoristiti i koja je pri�vr��ena
za zadnja vrta. Hajde da osvetlimo zadnje sedi�te baterijskom lampom i vidimo
o �emu ona to govori. - DETE? KOJE DETE? - Hajde da izvadimo gumenu - koje
dete - ta�no - baterijsku lampu, i da vidimo o �emu ona to pri�a, �ta ona podrazumeva
pod 'detetom', ova bezimena �ena s dugom sedom kosom gadnog ro�avog lica. I kad
ve� govorimo o njenom izgledu, za�to nije malo privla�nija? Za�to nije malo simpati�nija?
Za�to nema malo vi�e zuba? Za�to se ne sagne da mo�emo da joj vidimo dupe? Za�to
se ne slomi i po�ne da pla�e tako da po�elimo da je te�imo umesto �to tako bulji
u nas i pljuje. - NEOBI�NO! - Pa - �ta? - da - izvini - neobi�no kao �to
ka�e� svetlo baterijske lampe otkriva na zadnjem sedi�tu vozila samo dve sjajne
crne na jednom kraju zavezane plasti�ne kese ali ne vidi se nikakvo dete. -
DETE? KOJE DETE? - I sada mrmlja ne�to o... - GOVORI GLASNIJE! - ...ne�to
o ljulja�ci u ba�ti, ne�to o svojoj maloj devoj�ici, njenoj maloj Anne, njenoj
maloj Anu�ki. Ne�to - �ta je to? Govori glasnije - ne�to kao da je njena Anu�ka
'u kesama' i o njenoj potrebi, njenoj hitnoj potrebi da odnese kese na aerodrom
zajedno sa svojim obrazovanjem i dolarskim ra�unom u banci i da kupi avionske
karte. Zar ona ne shvata da je aerodrom zatvoren? Zar ona ne �uje da se
pista bombarduje? Zar ona nije videla da pametne rakete di�u kamenje uvis kao
kad se kamenje baca u baru? - NEOBI�NO! - Zar ne ose�a belu vrelinu zapaljenog
avionskog goriva? Ne. Neobi�no kao �to ka�e� ona misli da aerodrom normalno
funkcioni�e. Neobi�no ona izgleda misli da su bele svetske pla�e i kosmopolitski
gradovi jo� uvek udaljeni samo nekoliko sati leta redovnim linijama. - NEOBI�NO! -
Izgleda da bezimena �ena neobi�no jo� uvek misli da mo�e da koristi svoj ra�un
u banci upotrebljavaju�i plasti�nu karticu i da mo�e da leti prvom klasom s malom
Anne, s Anu�kom, da mo�e da ode van dometa pu�aka i sekira, da ode u grad pun
umetni�kih galerija, halogenih lampi, �armantnih kafea i privla�no izlo�enih cipela. -
NEOBI�NO! Ti�ina. - I da - neobi�no - niko je ne pita �ta je ona to mislila
kad je rekla da je Anu�ka 'u kesama'. - NEOBI�NO! Ti�ina. - I da - neobi�no
- niko ne tra�i da pregleda kese. - NEOBI�NO! Ti�ina. - I da - najneobi�nije
od svega je mo�da to - �to je niko ne pita za�to bi dete bilo u dve kese a ne
u jednoj. Ti�ina. - NEOBI�NO!
13 KOMUNIKACIJA S VANZEMALJCIMA -
Onda otkrijemo da je pro�imaju misteriozni zraci koji je �ine nevidljivom na fotografijama. -
�ta? Rentgen zraci? - Ne, ne rentgen zraci. To je neki novi zrak. To je novi
zrak nastao posle neke katastrofe u dubokom / svemiru. - Ho�e� da ka�e� - u
redu - da li ka�e� da ona komunicira preko tih zraka s vanzemaljcima? - Ne
komunicira. Ne. Vanzemaljci je koriste. Oni je koriste. Koriste je ali ona / to
ne zna. - Vanzemaljci - ta�no - koriste njen um kao neku vrstu Trojanskog konja
pomo�u koga �e postepeno mo�i da izvr�e invaziju na ljudsku / svest u celini. -
Zastra�uju�e je da bi ona mogla da bude bilo ko od nas.
14 KOM�INICA Ona
je kom�inica Ona je kobna gre�ka Ona je uzrok Trojanskog rata. Ona
je kraljevskog porekla Ona se bavi umetno��u Ona je izbeglica U kolima
koja vu�e konj. Ona je zvezda pornografskih filmova Ubica i marka automobila UBICA
I MARKA AUTOMOBILA! Ona je teroristi�ka opasnost Ona je majka troje dece Ona
je jeftina cigareta Ona je ekstazi. Ona je femme fatale Ona je ivica
no�a Ona je super�enska Ona predstavlja Inteligentan �ivot. Ona je predsedni�ki
kandidat U svakoj maloj zara�enoj dr�avi SVAKOJ MALOJ ZARA�ENOJ DR�AVI! Ona
zime provodi na jugu Ona skuplja antikvitete Ona mnogo pri�a Ali nikad
ne govori. Data joj je lopata Na kraju �ume Da iskopa sebi grob Pored
mu�karca s kapulja�om. Ona tenkom prelazi Preko novoro�enih Dok bira
da ula�e pare U banke koje daju ve�e kamate. Ona bombarduje kri�om Neograni�eno
je bogata Ima bela ko��ata kolena �TA? KO��ATA KOLENA? Da. Ko��ata kolena I
te�no govori japanski. O-shigoto wa nan desu ka? Oku-san wa imasu ka? OKU-SAN
WA IMASU KA? Ona je ve�ta�ka preplanulost Ona je mast u �erpi Ona je
film u konzervi I govno u ventilatoru. Ona je ona koja je pobegla Kada
je pucnjava po�ela. Ona je devojka s planom Ona je de�ak s mu�karcem Ona
je lezbejka i ima devojku Ona je mu�karac s kamionom. Ona je privr�en fudbalski
navija� I ima ograni�enu koncentraciju OGRANI�ENU KONCENTRACIJU! Ona
je predator Ona je bog rata Ona je kobna gre�ka. Ona je kom�inica Ona
je kom�inica Ona je kom�inica ONA JE KOM�INICA!
15 IZJAVA Ti�ina. -
Ka�ete da vozi bicikl po svakojakom vremenu? - Svakojakom vremenu. Ta�no. Ti�ina. -
I nosi �e�ir. - Da. Nosi �e�ir. - Koji je, kako vi izjavljujete, sama isplela. -
Mislim da je tako. Ti�ina. Ona gaji paradajz u... - Ambala�i od margarina. -
Ambala�i od margarina. - Ta�no. Ti�ina. - Ili jogurta. - Ambala�i
od jogurta. - Da. - Shvatam. Ti�ina. - �ta mislite za�to to radi? -
�ta? Gaji paradajz? - Da. Ti�ina. - Zbog proslava. - Za �ta? -
Proslave. Ona ih prodaje na proslavama. - Naravno. I pretpostavljam da ih nosi
na proslave biciklom. - Da, ona to radi. - Po bilo kakvom vremenu. -
Da. - U kartonskoj kutiji. - Da. - A �ta vi mislite za�to ona to radi?
�ta mislite za�to nosi, �ta, taj paradajz u ambala�i od jogurta, �ta mislite za�to
ih nosi biciklom u kartonskim kutijama na proslave po svakojakom vremenu? Duga
ti�ina. Vi izjavljujete citiram da je kao dete �esto delila krevet sa dvoje
ili troje mla�e bra�e ili sestara zavr�en citat. Da li ostajete pri toj izjavi? -
Da. - Za�to? - Zato �to je tako bilo. - 'Tako bilo.' - Da, zato �to
je tako bilo. Zato �to su bili siroma�ni. Zato �to ni�ta nisu imali. - Druga�ijeg
ste porekla, a? Ti�ina. Mo�ete li da se ovde potpi�ete. - �ta? - Da.
Potpi�ite da izjavljujete da ste pro�itali iskaz i da ga smatrate ta�nim. Ti�ina. Pa,
zar ne mislite da je to u redu? - Da li biste mogli da mi date penkalo... Donose
penkalo, s njega skidaju kapicu. Papir se potpisuje i vra�a. Ti�ina. Da li
je to sve? - Za sada. Hvala vam. Ti�ina. Mnogo vam hvala. Ti�ina.
16
PORNO Glavna govornica je veoma mlada �ena. Dok ona govori, njene re�i prevode
se na jedan od jezika Afrike, Ju�ne Amerike ili Isto�ne Evrope. (Pri prvom izvo�enju
govorilo se portugalski.) - Najbolje godine su pred njom. - (prevod) -
Mo�da ima sedamnaest ili osamnaest... - (prevod) - ...ali idealno bi bilo
da je mla�a... - (prevod) - ...�etrnaest ili mo�da jo� mla�a. - (prevod) -
Veoma je va�no da se zna da ona vlada situacijom. - (prevod) - Uvek kontroli�e
sve �to se de�ava. - (prevod) - �ak i kad je situacija opasna ili nasilna. -
(prevod) - �to ona nije. - (prevod) - (slab smeh) O�igledno. - (prevod) -
(slab smeh) Naravno da ovde nema neke pri�e... - (prevod) - ...ni likova. -
(prevod) - U svakom slu�aju ih nema u konvencionalnom smislu. - (prevod) -
Ali ne mo�e se re�i da ve�tina nije potrebna. - (prevod) - Po�to jo� uvek
�elimo da osetimo da je ono �to gledamo stvarno. - (prevod) - To nije samo
gluma. - (prevod) - To je u stvari mnogo uzbudljivije od glume - iz jednostavnog
razloga �to se to stvarno de�ava. - (prevod) Pauza. Izgleda kao da je zaboravila
�ta treba da ka�e i tra�i �aptanje. - Da? - (�aptanje) U�iva u svom poslu. -
�ta? - (ja�e nagla�eno �aptanje) Ona u�iva u svom poslu. - Ona u�iva u svom
poslu. - (prevod) - Mlada je i u dobroj kondiciji, i zadovoljna je svojim
telom. - (prevod) - Sama odlu�uje kako �e koristiti svoje telo. - (prevod) -
O�igledno. - (prevod) - Porno je ne spre�ava da vodi normalan �ivot. -
(prevod - u prevodu 'Porno' treba jasno naglasiti: 'Porno') - Ima stalnog de�ka... -
(prevod) - ...i interesuje se za sve uobi�ajene stvari za koje se devoj�ice
njenih godina interesuju. - (prevod) - (slab smeh) Ode�u. - (prevod) -
De�ake. - (prevod) - �minku. Ljubimce. - (prevod) - Muziku. - (prevod) -
Razlika je u tome... - (prevod) - ...�to joj Porno daje onu vrstu sigurnosti
i nezavisnosti na kojoj bi joj mnoge �ene pozavidele. - (prevod) - Porno... -
(prevod) - ...je u stvari na�in da se preuzme kontrola. - (prevod) -
Porno... - (prevod) - ...je u stvari suprotno onome �to izgleda da jeste. -
(prevod) - Jer ona ne konzumira te slike... - (prevod) - ...ona ih proizvodi. -
(prevod) - U tome ona, izme�u ostalog, vidi lepotu Porna. - (prevod) Ponovo
pauza. Izgleda kao da je zaboravila �ta da ka�e: ali to treba da sugeri�e o�aj
kome nije dozvoljeno da se ispolji. Tra�i �aptanje. - Da? - (�aptanje) Ona
je osetljiva na ve�ernje svetlo. - �ta? - (ja�e nagla�eno �aptanje) Ona
je osetljiva / na ve�ernje svetlo. - Ona je osetljiva na ve�ernje svetlo kada
padne na vrhove jela i osvetli ih sjajno narand�astom bojom. - (prevod) -
Ona vodi unutarnji �ivot. - (prevod) - Ona osetljivo reaguje na svet. -
(prevod) - Scenario o drogiranom i bezose�ajnom detetu... - (prevod) -
...poni�enom... - (prevod) - ...i onda fotografisanom ili snimljenom bez
njenog znanja... - (prevod) - ...sme�ana je karikatura. - (prevod) Ponovo
pauza. Ponovo tra�i �aptanje. - Da? - (�aptanje) Sve joj je obezbe�eno. -
�ta? - (ja�e nagla�eno �aptanje) Sve njene potrebe su obezbe�ene. Pauza. -
Ne mogu. - (prevodi se 'ne mogu') Pauza. - Ne mogu. - (prevodi se
'ne mogu') Okre�e se. Trenutna zbunjenost. Tada nastupa drugi govornik. U stvari
i drugi deo trupe se verovatno pojavio i mo�e da u�estvuje u slede�em tekstu,
dok prva devojka popije �a�u vode i skuplja snagu; opet ne bi trebalo da bude
jasno da li pati od treme ili stvarnog o�aja. Prevodilac je ravnodu�an. - Sve
njene potrebe su obezbe�ene. Uklju�uju�i redovno obrazovanje. - (prevod) -
Do njene dvadeset pete godine najbolje godine �ivota �e jo� uvek biti pred njom... -
(prevod) - ...i ima�e zara�ene pare u banci od Porna. - (prevod) - Ne
po�inju svi �ivot tako dobro. - (prevod) - Niti imaju mogu�nosti koje su
se njoj pru�ile. - (prevod) - O�igledno. - (prevod) Mlada �ena polako
ponovo po�inje da se uklju�uje, podr�avaju je drugi glasovi. - Mogla bi na
primer postati manekenka... - (prevod) - ...TV li�nost... - (prevod) -
...mogla bi da vodi svoj kafi� u provinciji ili da putuje oko sveta. - (prevod) -
Ili mogla bi da slika... - (prevod) - ...ili da profesionalno pliva... -
(prevod) - ...ili da studira tehnologiju. - (prevod) Svi sa elanom koji
raste. - Anne bi mogla da promeni svet... - (prevod) - ...i da okon�a
patnju �ivotinja... - (prevod) - ...i da okon�a ljudsku patnju... - (prevod) -
...i da nau�i da vozi helikoptere. - (prevod) Po�inje strastvena muzika
ciganskih violina. - Anne �e pravedno celom svetu podeliti svetske resurse... -
(prevod) - ...podi�i �e iz pra�ine lica nezadovoljnih... - (prevod) -
...a pri tom �e garantovati da ne�e krnjiti privilegije srednje klase. - (prevod) -
Ona �e popularisati psihoanaliti�ku teoriju... - (prevod) - ...tako �to
�e ispitivati korene ljudskog pona�anja... - (prevod) - ...u nizu �lanaka
koje �e objaviti u nedeljnom �asopisu. - (prevod) Muzika postaje sve ja�a. -
Anne je gledala zemlju iz svemira... - (prevod) - ...videla je naborane
planine... - (prevod) - ...i kobaltnoplave niti reka. - (prevod) -
Iskopavala je plitke grobove... - (prevod) - ...i prebirala po razlupanim
lobanjama mrtvih. - (prevod) - Sejala je informacije po opti�kim vlaknima... -
(prevod) - ...i plesala je sa svetlosnim �esticama. - (prevod) Muzika
se poja�ava. Govornici se dele i stvaraju dve grupe; svaka grupa se bezose�ajno
prevodi na drugi jezik: - Anne se prskala vodom po ulicama Bukure�ta... -
(prevod) - Anne �e sada demonstrirati poziciju koju treba zauzeti u slu�aju
pada - (prevod) - ...i slu�ala srce fetusa. - (prevod) - ...kada vam
stjuardesa da uputstva... - (prevod) - Stapala se s ledenim kockicama... -
(prevod) - Spustite glavu - (prevod) - i uplovljavala u plodne delte. -
(prevod) - Kolena skupite i podignite. - (prevod) - Li�no je promovisala
uvozno pivo. - (prevod) - Ako postoji potreba za kiseonikom... - (prevod) -
Zakupila je celu stranu u novinama... - (prevod) - ...maske �e automatski
pasti - (prevod) -...da bi objavila svoje izvinjenje. - (prevod) -
Povucite masku nadole i kiseonik �e krenuti. - (prevod) - Istrebljivala
je cigane... - (prevod) - Zabranjeno pu�enje pri upotrebi kiseonika. -
(prevod) - ...i kupila je gran�icu vresa koja donosi sre�u. - (prevod) -
Visila je na krstu ne bi li umrla... - (prevod) - Molim vas proverite da
li su vam sigurnosni pojasevi vezani... - (prevod) - ...stolovi dignuti
i pri�vr��eni... - (prevod) - ...a tre�eg dana je ustala iz mrtvih... -
(prevod) - ...a sedi�te u gornjoj poziciji. - (prevod) - ...pustila je
bradu... - (prevod) - Tokom leta... - (prevod) - ...i trijumfalno
u�la u Meku. - (prevod) - ...obilazi�emo vas sa spiskom duty free artikala
koje mo�ete kupiti. - (prevod) - Anne �e nas spasti od uznemirenosti ovog
veka... - (prevod) - Anne �e nas spasiti od uznemirenosti ovog veka -
(prevod) - ...i uvesti u doba kada �e se duhovno i materijalno... - (prevod) -
...i uvesti u doba kada �e se duhovno i materijalno... - (prevod) - ...komercijalno
i trivijalno... - (prevod) - ...komercijalno i trivijalno... - (prevod) -
...talas i �estica... - (prevod) - ...talas i �estica... - (prevod) -
...najzad pomiriti! - (prevod) - ...najzad pomiriti! - (prevod)
17
PRETHODNO ZAMRZNUTO - Dobro, pa mnogo je zabrinuta. Sve je krenulo... -
Pa, ta�no. - ...krenulo gde? Poslednjih nekoliko godina situacija se promenila. -
Pa to je apsolutno ta�no. - Mislim da mo�emo da vidimo - suo�imo se s tim:
ne�to je umrlo. - Ne�to je �ta? - Umrlo. Ne�to / je umrlo. - Ona ose�a
da nije uspela. - Ta�no. Ose�a da nije uspela u poslu. - Ali i li�no - da,
njen posao - ali i li�no ose�a da je ne�to, da je ne�to u njoj umrlo. - A da
li je? - �ta? - A da li je umrlo? - Da li je ne�to umrlo? - Ta stvar,
ta takozvana stvar u njoj. - Koja takozvana stvar? - Ta stvar, ta stvar,
ta stvar, ta stvar / u njoj. - U njenom slu�aju, da, hajde da ka�emo da je
umrla. Hajde da ka�emo da je sve za �ta se ona ikada zalagala - u celom �ivotu
- umrlo. (smeh) Hajde da ka�emo da je njen �ivot do tog trenutka bio �ta? �ta?
�ta? kao... - Knjiga? - Kao knjiga, kao... - Nit? - Kao knjiga, nit,
kao... - �amac? - Kao �amac. Hajde da ka�emo da je ceo njen �ivot - da,
vrlo dobro - do ovog trenutka bio kao �amac, kao mali �amac... - Koji plovi. -
...plovi sasvim sre�no preko jezera. Ali sada ose�a da joj voda... - Ulazi
kroz pukotine? - Prikrada joj se. - Kako joj se prikrada? - Uliva se
u njeno slomljeno srce. Smeh. - Njeno slomljeno - ta�no - da - apsolutno
- srce. Ose�a kako jezerska voda neprimetno ulazi / u njeno slomljeno srce. -
Napustila je posao. Njena deca su napustila njen dom. - Nju samu je napustio
mu�. Gde je on sada? - U Parizu? Pragu? / Be�u? Berlinu? - U Parizu? Pragu?
Jebe? Jebe nekog upola mla�eg od nje u gradu renesansnih palata i baroknih kupola?
I�ivljava neku pubertetsku fantaziju, dok ona poku�ava da rekonstrui�e svoj �ivot. -
Ali ona nikad nije imala mu�a. - Ona �ta? - Nikada nije imala mu�a. Nikada
nije verovala u brak. - U redu. Mo�da nikada nije verovala u brak, ali ipak
je imala mu�a. Smeh. - Paul. - Ko? - Paul. - Paul. Paul nije bio
njen mu�. Smeh. - Pa ko je onda bio? - Ne znam. On je samo bio neka vrsta,
neka vrsta, neka vrsta... / osobe. - Kao �to je pu�enje. - �ta? Ta�no. Da.
Kao pu�enje cigareta. Ti�ina. - Dok govorimo o tome da li zna� da ona jo�
uvek ima visoku pepeljaru na �ipki? - Govore�i o kome? - O �emu. Govore�i
o �emu. - Nema. - Ima. Jo� uvek je nosi sa sobom iz / sobe u sobu. -
To je grozno. - Nije grozno. - Stvar. Stvar u koju se pljuje. - Ona ne
pljuje. O �emo ti to pri�a�? Ona se ne udaje. Ona nema decu. I ona sigurno / ne
pljuje. - Niko ne ka�e da pljuje. - Pa �ta �e joj onda ta stvar u koju se
pljuje? - Ona nema stvar u koju se pljuje, ima stvar / koja li�i na stvar u
koju se pljuje. - Pa u tom slu�aju �ta je humidor? - Humidor je �panska
re�. Kao matador. - Kao konkvistador. - To je kutija gde / se dr�e cigarete. -
To je kutija - ta�no - gde se dr�e cigarete. Ti�ina. - Pa. �ta? Ona ne radi? -
Ona radi. - Ona je radila. - Ona mo�e da radi. - Ona �e raditi. -
Ona ne�e raditi. - �ta? - Ona ne�e raditi. - Ali ona zna neke ve�tine. -
O, da, ona zna neke ve�tine, ali koje god ve�tine da zna one ne odgovaraju svetu
u kome �ivi. Koji god posao da je radila, izgleda da on ne odgovara svetu u kome
�ivi. Sve �to mo�e da radi je da kora�a oko pepeljare i nasumice uzima knjige
s polica. - Nemoj mi re�i: klasi�ne tekstove. - Ta�no - klasi�ne tekstove
koje je trebalo da pro�ita kada je bila student pre dvadeset ili trideset godina. -
I kao i pre dvadeset i trideset godina ne sti�e dalje od uvoda. Nije grozno. Jeste.
To je kao pljuvaonica. Ili kako se ona druga stvar zove? To je kao ne�to �to
imaju holovi jeftinih hotela, hotela u kojima mo�ete radnim danom boraviti poslepodne
u nepoznatom gradu s mu�karcem koga ste / tek upoznali. - Koja druga stvar? -
Ta stvar. Ta re�. Ona druga re�. - S mu�karcem koga vi�e nikada ne�ete videti.
- Za �ta? Za pljuvaonicu. - S mu�karcem - ta�no - koga ste tek upoznali i nemate
namere da ga ikada ponovo vidite. S hromiranim peharom i hromiranim postoljem
i s aurom iznenadnog seksa bez za�tite u jeftinoj hotelskoj sobi. Pljuvaonica?
�ta je to? - Humidor? - Ne. Ne humidor, ve� ne�to sli�no. Pauza -
Pjuvaonica? - Pjuvaonica. Da. Ona je kao pljuvaonica. Smeh. - Delove
koje je podvukla drhtavom crnom hemijskom olovkom... - Te delove - ta�no -
koje je podvukla hemijskom zato �to je mislila da su oni �ta? Da oni ne�to zna�e. -
Ili je nau�ila. - Ili �ta? - Nau�ila je. Ne mora da je ba� misaona, ali
je nau�ila. Nau�ila je da oni / ne�to zna�e. - Pa - mislila je, nau�ila je,
�ta god, ostaje �injenica da ona vi�e voli da brzo prelazi preko teksta. -
Dobro, hteo si da ka�e� da brzo prela�enje vi�e odgovara svetu / u kome �ivi? -
Ba� to: vi�e voli da brzo prelazi preko teksta. Vi�e voli da �ita samo najmanje
delove teksta. Deo kuvarskog recepta. Deo pisma. Deo / �lanka. - Deo kuvarskog
recepta. Deo pisma koji je odgovor na pismo koje nikada nije napisala o �lanku
koji je propustila da pro�ita. - A koji je to bio �lanak? - Nije ga pro�itala. -
Dobro propustila ga je - u redu - ali mo�emo da zamislimo �ta je mogla da propusti
da pro�ita. - Ono o glumcima. - Ono o politi�arima. - Ono o sve�em lososu. -
Ono o ubici. Kako je 37 puta ubo no�em majku deteta dok je dete spavalo. -
A na �ta se to odnosilo? - A to je bilo njegovo vlastito dete. - Na losos? -
Ne, nije bilo njegovo dete. Ali njegovo dete je bilo prisutno. - Da. - Doveo
je dete da gleda. Kako defini�e� re� 'sve�'. - Ta�no - doveo je svoje dete
da gleda - kako on ubija majku drugog deteta. �ta u stvari zna�i re� 'sve�'
u frazi kao �to je 'sve� losos'? - Ho�e� da ka�e� da li mo�e da zna�i 'prethodno
zamrznuto'? Ta�no. �ta je on uradio? - Doveo je vlastito dete. Doveo
je vlastito dete u pid�ami da gleda kao on to radi. Kako je ubada no�em. Da. Ti�ina. -
A mo�e li? - Mo�e li �ta? - Mo�e li da zna�i 'prethodno zamrznuto'? Ti�ina. S
engleskog prevele Vanda PEROVI� i Dubravka �URI� |