NAZAD NA SADRZAJ  > > >
S C E N A : �asopis za pozori�nu umetnost
Novi Sad, 2005. broj 4 godina XLI oktobar-decembar YU ISSN 0036-5734

MAJSTORI, MAJSTORI
Biserka RAJ�I�
KORAK ISPRED PROMENA : LUPINA �KOLA POZORI�NE RE�IJE

 

Pjotr Gru��injski (Piotr Gruszczynski), poljski pozori�ni kriti�ar, ve� petnaestak godina pi�e u najpoznatijim poljskim novinama i �asopisima ("Dialog", "Res Publika Nowa", "Tygodnik Powszechny", za II program poljskog radija i dr.). Ro�en je 1965. Pi�e prevashodno o svojoj generaciji pozori�nih delatnika koje naj�e��e nazivaju "Lupina �kola" (K�i�tof Varlikovski, G�ego� Ja�ina, Pjotr �eplak, Zbignjev B�oza, Pavel Mi�kjevi�, Ana Augustinovi�, G�ego� La�uk, Pavel Stankjevi� i dr.). Autor je veoma zna�ajne knjige Oceubice. Mla�i sposobniji u poljskom pozori�tu (2003). U toj knjizi, u tekstovima o predstavama pomenutih autora i u inervjuima s njima konstatuje da su, slede�i Kristijana Lupu, tokom poslednje decenije ozbiljno promenili izgled poljskog pozori�ta. Promenili su repertoar pozori�ta, gledaoca, uveli novine, polako po�eli da osvajaju Evropu. Predstavama ra�enim u Poljskoj i re�iranim u najpoznatijim zapadnoevropskim pozori�tima. Pozivani su na najpoznatije pozori�ne festivale i, naravno, dobijaju nagrade. Time su spasli "poljsko pozori�te od dosade i konvencionalnosti", "prolaznosti i umiranja". I mo�da najva�nije - u pozori�te su vratili publiku koja je po�ela da ga napu�ta odlaskom Svinarskog, Kantora, Grotovskog, �ajne, G�ego�evskog...
Prelomnom Gru��injski smatra Lupinu predstava Grad snova. Lupa je njome "utemeljio potpuno novo pozori�te, pokrenuo nove strune pozori�ne osetljivosti, dopustio sebi luksuz okretanja od politike i publicistike koje su u drugoj polovini XX veka zahvatile sve oblasti �ivota, pa i pozori�te, doveo do zaboravljanja samizdata i cenzure, pru�io �ansu bavljenju onim �to je bitno ili egzistencijom..." To je pozori�te koje crpi materijal iz egzistencije, psihologije, filozofije i religije. Zato je 1989. bio jedini umetnik spreman za promene, do kojih je i u poljskom pozori�tu do�lo. Tako�e je jedini poznati umetnik spreman da druge obu�ava pozori�nom zanatu. Na krakovskoj Pozori�noj �koli. Kroz koju su manje-vi�e pro�li svi mla�i avangardno orijentisani reditelji.
Mada je termin Gru��injskog "mla�i sposobniji" svojevremeno izazvao buru negodovanja i osuda. Jer, tobo�, pomenuti reditelji nisu jedinstvena grupa ili pravac koje povezuje zajedni�ki umetni�ki program. Razli�ito shvataju pozori�te. Razli�ito se izra�avaju. U tome ima istine. Mladi poljski reditelji rade u nizu sredina i pozori�ta. Njihove poetike, kako vidimo iz razgovora s njima, prili�no su razli�ite. Me�utim, postoji i ne�to zajedni�ko. Pre svega se o�ituje na primeru var�avskog pozori�ta "Promena", na �ijem je �elu Ja�ina. A i var�avskog "Studio", kojim je vi�e decenija rukovodio Juzef �ajna, u �emu ga je zamenio Zbignjev B�oza.
U predgovoru knjizi Oceubice, Gru��injski ka�e da je u pitanju proces koji se razvija, ali i povremeno posustaje. Koji je krunisan sjajnim ili potpuno neuspe�nim predstavama. Ovaj budni pozori�ni kriti�ar to smatra normalnim, jer se reditelj kao i svaki drugi umetnik, ne ra�a, ve� vremenom to postaje. Naravno, uz mukotrpan i veoma rizi�an rad. Pre svega, ostvaruju�i osnovno generacijsko na�elo: Ubiti u sebi oca i njegove poglede. Odnosno, ubiti "Da bi se sam rodio, sa �igom zlo�ina koji i tebi ne daje mira".
Za uspeh mladih poljskih reditelja veoma je bila zaslu�na i Kristina Majsner koja je u Torunju osnovala festival Kontakt, putem koga je povezala Istok i Zapad, pored Poljaka plasirav�i i mlade Litvance: Vaitkusa, Nekro�ijusa, Kor�unovasa, Tuminasa i dr. I mnoge mlade Estonce i Ruse. I, zahvaljuju�i svojim organizatorskim sposobnostima, osnovala jo� jedan va�an festival - Dijalog u Vroclavu.
Jedno vreme na repertoaru poljskih pozori�ta dominirala je nepoljska, zapadnoevropska i klasi�na drama. Od sredine devedesetih, na repertoaru je sve vi�e mladih poljskih dramskih pisaca: G�ela, Val�ak, Broda, Koca, Bizjo, Vilkvist, Imjelska, Ku�injska, Skaza, Luko�, Sala, Pje�injski, Harasimovi� i dr. I njihove drame nisu "prijatne". Pre su "neugodne" i �esto vode otkrivanju neprijatnih tajni i istina. Jer, i za njih va�i Lupin slogan: Pla�ite se, mo�ete postati bolji! S tim �to to "bolji" ozna�ava saznavanje i prihvatanje istine. Pre svega od strane pozori�ne publike, koja je u prethodnom periodu bila uljuljkivana borbom protiv komunizma i pre�utkivanjem odre�enih "neprijatnih" istina. �ije otkrivanje u pozori�tu �esto vodi "naru�avanju njenog svetog mira" ili "destabilizaciji svakodnevnog �ivota". U svom radu, mladi reditelji preuzimaju na sebe misiju koja ima dosta odlika pedago�kog rada, kao i odgovornosti za destrukciju prili�no u�malog dru�tva, poljuljanog morala, koju su zapo�eli po�etkom devedesetih. Imaju problema i sa zapadnom publikom koja je odavno raskrstila s isto�noevropskim pojmom "anga�ovanog" pozori�ta. Iako pomenuto nije anga�ovano kao u komunisti�ka vremena, kada je imalo za cilj borbu s neprijateljem ili totalitarnim sistemom, i nagovaralo na pobunu i promene. Najva�nije je da je osnovni problem svih mla�ih poljskih reditelja tra�enje i nala�enje novog jezika u pozori�tu, zbog �ega podela na tzv. repertoarsko i alternativno pozori�te prestaje da bude aktuelna. Jer ih sve vi�e povezuje ozbiljan zajedni�ki problem: Kako privu�i publiku. �ime? Jer, pozori�te posle propasti komunizma pre svega je umetnost, a ne tribina. Veliko pitanje je i �ta je "kosmopolitsko pozori�te"? �ta je "pozori�te potpuno otvoreno prema svetu"? �ta je "postmodernisti�ko" pozori�te? �ta �eli publika "u svetu", a �ta "u Poljskoj"? Koga igrati, klasiku ili savremene autore? Kako jedne i druge? Dokle i�i u novotarijama? Zbog �ega Lupu slave u Evropi, a napu�taju njegove predstave u Izraelu? I, za kraj, da dodamo, svet se menja i mladi poljski reditelji, kao i reditelji prethodne generacije, moraju da idu korak ispred promena. �ega je ve�ina reditelja Lupine �kole apsolutno svesna.

Copyright: Sterijino pozorje 1998-2005.